handdator

Visa fullständig version : Firefox vs IE


Empe
2006-09-28, 14:58
Jag använbder alltid Firefox, men jag var tvungen att gå in på en sida med IE för att den inte funkade med Firefox. En enda sida, och nu får jag tusen popups från IE varje dag.

Som idag när jag kom hem från skolan så va två och en halv sida av aktivitetsfältet fyllt med IE popups.

Finns det någon bra popup blockerare som inte drar alltför mycket CPU? kan tillägga att popupsen kommer uteslutande från adserving.cpxinteractive.com OBS! Gå inte in på länken!!

Dumleman
2006-09-28, 15:01
Du kan ju fejka useragentsträngen i firefox så det syns som om du använder ie. Skulle sidan sen se helt knas ut så kan du alltid själv bygga om sidan med andra extensions till firefox :D.

Empe
2006-09-28, 15:05
Nu är ju skadan redan skedd, så vad jag behöver nu är en popup blockerare.

Reklamen ser ut så här:
http://img214.imageshack.us/img214/1667/reklamjvelpq8.jpg

Det är alltid likadan reklam.

OggeP
2006-09-28, 15:13
Du kan ju fejka useragentsträngen i firefox så det syns som om du använder ie.

Hur gör man detta mer exakt? *popcorn*

Dumleman
2006-09-28, 16:02
Hur gör man detta mer exakt? *popcorn*
Enklast är med User Agent Switcher (https://addons.mozilla.org/firefox/59/). Installera det sen klickar du bara på tools > User Agent Switcher > välj en user agent. IE och opera finns med från början men du kan själv lägga till nya värden. Här hittar du värden för olika webbläsare: http://www.zytrax.com/tech/web/browser_ids.htm

MilkmaN
2006-09-28, 16:05
Vad är syftet?

OggeP
2006-09-28, 16:05
Enklast är med User Agent Switcher (https://addons.mozilla.org/firefox/59/). Installera det sen klickar du bara på tools > User Agent Switcher > välj en user agent. IE och opera finns med från början men du kan själv lägga till nya värden. Här hittar du värden för olika webbläsare: http://www.zytrax.com/tech/web/browser_ids.htm

Hm, det där ska jag ge ett försök när jag kommer hem ifrån jobbet. Tack så mycket.

dynamo
2006-09-28, 16:26
Nu är ju skadan redan skedd, så vad jag behöver nu är en popup blockerare.

Har du kvar adressen du klickade på för att få problemet? Jag skulle tro att det var nått elakt script som kördes utan din vetskap och installerade något på din dator som skickar upp dessa popups. Den riktigta lösningen är troligtvis alltså inte en popupblockerare, utan att rensa bort vad för skit du fått in i datorn.

EDIT: om du klistrar in länken här, så bör du inte klistra in den som komplett länk, då någon kankse råkar klicka på den :D

aliquis
2006-09-28, 16:44
Lol, fortsätter de bara att komma? Är ie igång på något vänster är det kanske inte så farligt, om än lite lustigt att firefox inte ville visa skiten, vilket kanske var tur ;), de kanske har gjort sidan så kass bara för att tvinga folk att kolla med ie så de kan infektera dig med en massa skit.

Om ie inte är igång (typ startar om datorn) och du fortfarande får dem är det ännu lustigare.

Inget som blockar popups borde ju vara särskilt tungt?

En enkel lösning du kan göra är att lägga:
adserving.cpxinteractive.com 127.0.0.1 i windows hostfil, tror den ligger i c:\windows\system32 eller något.

aliquis
2006-09-28, 16:47
Nu är ju skadan redan skedd, så vad jag behöver nu är en popup blockerare.

Reklamen ser ut så här:

Det är alltid likadan reklam.Prova med ctrl-alt-delete och döda internet explorer där till att börja med, eller reboota, o berätta om problemet kvarstår.

Hur gör man detta mer exakt? *popcorn*I opera var den tom msie som default förr, vilket väl gav explorer mer reklam än det förtjänade i diverse loggar, nu kör de på opera som default men det är lätt att ändra:
F12 (Verktyg -> Snabbinställningar) -> Inställningar för webbplats -> Nätverk -> Webläsaridentifiering.

aliquis
2006-09-28, 16:48
Vad är syftet?Förr var exempelvis FSB idiotiska och slängde bara upp en "din webläsare stöds inte, ladda ner en ny..." när man körde mozilla (/firefox) eller opera, och man fick inte se eller använda sidan trots att den fungerade utmärkt i opera. Då kunde man fäjka MSIE och komma in och använda sidan ändå.

Mao för att komma in på värdelösa websidor där klantarslet till webmaster/-designer flashar sina fräcka scriptkonster istället för att visa hur sämst han är på att göra websidor som inte fungerar i olika browsers.

Empe
2006-09-28, 18:23
Prova med ctrl-alt-delete och döda internet explorer där till att börja med, eller reboota, o berätta om problemet kvarstår.

Popupsen började komma för två dagar sedan, och jag stänger alltid av datorn på nätterna för att kunna sova ordentligt. Så ja isåfall är det jäkligt lustigt att de bara fortsätter komma.

Jag har kört med Spyware Snooper (registrerad version) men den hittade ingenting. Har testat rensa kakor, cache och allt sånt men popupsen fortsätter komma.

IE är inte igång när jag tittar i Aktivitetshanteraren (Ctrl+Alt+Del).

shadowfire
2006-09-28, 18:31
Prova trendmicros skanner då... online o free..
http://housecall.trendmicro.com/

Empe
2006-09-29, 12:44
This map shows the amount of infected files of the regions North - and South America, Europe, Oceania, Asia and Africa that were detected by Trend Micro in the last 30 days.
Då ser man en världskarta med skyltar och siffror. Europa har 521261, vilket är nästan lika mycket som resten av världen tillsammans (Afrika inte inräknat, då skulle det blivit nånting på 600k för resten av världen)

Antingen är Europa jävligt virussmittat eller så är det Europeer som använder Trend Micro mest.

King Grub
2006-09-29, 14:00
Jag har kört med Spyware Snooper (registrerad version) men den hittade ingenting. Har testat rensa kakor, cache och allt sånt men popupsen fortsätter komma.

Spyware Snooper är Rogue Antispyware, dvs ett spywareprogram som låtsas vara legitimt. Det står med på Spyware Warriors varningslista över program man bör undvika.

Kör SUPERAntiSpyware i stället.

Empe
2006-09-29, 22:21
Skulle preics börja skriva ner ett "Tank joo grubben!" när det kommer tre nya popups (dom kommer alltid 3 åt gången).

Men jag kan tacka för ett jäkligt bra virusprogram, det visade sig att jag hade 64 virus som låg och lurade i datorn, bl.a gamla filer från när man använde Ares/Kazaa på datorn. Även fast jag gjort många omformateringar så har sånt lyckats ligga kvar.

Empe
2006-09-30, 15:31
BUMP! Jag måste ha tag i en popup-blockerare. Och det illa kvivkt. Håller på att bli galen av alla IE popups.

Dumleman
2006-09-30, 17:06
Du råkar inte använda någon form av Kazaa?

Empe
2006-10-01, 00:53
Nej, jag tog bort alla virus som SUPERantispyware hittade. Och ifall det skulle vara något från kazaa-tiden så är det konstigt att det inte visat sig förrän nu.

LarsK
2006-10-01, 01:36
Prova en annan scanner. Det är något som installerats av sig själv på din dator, och pop-up stoppare kommer med all säkerhet inte fungera.
Börja med att göra som ali... föreslog på första sidan, lägg in en 127.0.0.1 på adserving.cpxinteractive.com i host filen. Den finns i c:\windows\system32\drivers\etc

aliquis
2006-10-01, 11:13
Problemet med mitt tips är att du kanske får upp fönster utan innehåll iofs.

Empe
2006-10-01, 11:44
Problemet med mitt tips är att du kanske får upp fönster utan innehåll iofs.

Skulle du vilja förklara lite mer utförligt hur jag ska göra detta? Det är ju värt ett försök iaf.