handdator

Visa fullständig version : Kroppstyngd träning?


Sunesha
2006-09-28, 10:50
Hej alla,

Det är min första inlägg här, Har tjuvläst en hel del. Jag har tränat olika kampsporter i 9 år för 4 år sedan. Samt styrketränat hemma i 6 år. Så jag gillar att träna. Dock har jag blivit 27 år nyligen och kom på att jag inte tränat på 4 år. Jag väger 65 kg och är 175 cm och slank som fan. Vilket funkar utmärkt. När jag var i toppform vägde jag 73 kg, fast då hade jag bättre kondis och mer muskler.

Jag har dock inte några orimliga förväntningar och vill nog mest åt att komma i bättre form. Jag har bra kondis då jag går runt 8 km per dag i rask takt. Detta är mest för jag mår bra av det. Jag rör mig för mycket och äter för lite. Jag fick rekommendation av min läkarkompis då jag ofta ibland pendlar ner vikt att röra mig mindre då jag inte orkar äta särskilt mer och inte gillar fet mat. Äter som jag gjorde när jag tränade förutom att jag äter mindre protein idag och mindre mängder, då jag inte tvingar i mig mat eller stoppar i mig kosttillskott.

Jag har en väldigt tunn benstomme för vara man. Mina handleder är nog motsvarande en kvinna i tjocklek.

Jag intresserad av träna med hjälp enbart kroppstyngd. Liknade mycket under hur jag tränade de första åren när jag tränade kampsporter. Jag har kollat på den hemsida för inspiration och kanske köpa hans bok:

http://mattfurey.com

För jag ute efter någon styrka träning som jag kan göra hemma. Jag är sjukskriven sen ett år tillbaks pga depression. Jag har lite problem då jag är ganska tuff mot mig själv. Jag svårt att få energi över att ta mig till gym.

Jag blev lite hooked med idèn att träna med kroppen. För balans, styrka, uthållighet. Vilket jag kände kampsport gav mig mycket. Så jag vänder mig hit för lite idèr då många kan mycket om träning. Samt jag alltid tyckt de där fitness människorna jag har sett på bild verkar ha både superkondis och bra styrka i balans.

Jag ute efter bli av med lite värk i rygg och bygga upp styrka i kroppen. Då jag gillar utmaningar att ta kroppen längre än man tror man den kan.

Någon som vet hur jag skall börja. Jag känner mig lite lost. Då jag van lägga upp lite styrkepass med hjälp av vikter. Kondition vet jag hur man tränar.

Slutmålet för mig hade varit kunna stå på händerna och kunna lyfta kroppen 5 gånger. Som ett mål i balans, styrka och balans vad jag önskar att kunna uppnå.

PS. Ledsen för det långa och utsvävande inlägget, vill bara skriva ner ordentligt så ni fattar vad jag menr *rolleyes* ds.

tano
2006-09-28, 11:14
För att lära dig HSPUs så bör du börja med stöd från väggen. Även att bara stå stilla på händer för att träna balansen. Som med allt gäller det att progressivt öka svårigheten.

Förövrigt så vill jag rekomendera "Naked Warrior" av Pavel Tsatsouline. Bra övningar som bygger väldigt bra med styrka och balans, i hela kroppen. Boken är enkelt skriven också.

Finns på http://www.dragondoor.com

ps. Har läst av Matt Furey också. Kör hellre på Pavel, till att börja med.

major Pectoralis
2006-09-28, 11:21
Hej alla,

Det är min första inlägg här, Har tjuvläst en hel del. Jag har tränat olika kampsporter i 9 år för 4 år sedan. Samt styrketränat hemma i 6 år. Så jag gillar att träna. Dock har jag blivit 27 år nyligen och kom på att jag inte tränat på 4 år. Jag väger 65 kg och är 175 cm och slank som fan. Vilket funkar utmärkt. När jag var i toppform vägde jag 73 kg, fast då hade jag bättre kondis och mer muskler.

Jag har dock inte några orimliga förväntningar och vill nog mest åt att komma i bättre form. Jag har bra kondis då jag går runt 8 km per dag i rask takt. Detta är mest för jag mår bra av det. Jag rör mig för mycket och äter för lite. Jag fick rekommendation av min läkarkompis då jag ofta ibland pendlar ner vikt att röra mig mindre då jag inte orkar äta särskilt mer och inte gillar fet mat. Äter som jag gjorde när jag tränade förutom att jag äter mindre protein idag och mindre mängder, då jag inte tvingar i mig mat eller stoppar i mig kosttillskott.

Jag har en väldigt tunn benstomme för vara man. Mina handleder är nog motsvarande en kvinna i tjocklek.

Jag intresserad av träna med hjälp enbart kroppstyngd. Liknade mycket under hur jag tränade de första åren när jag tränade kampsporter. Jag har kollat på den hemsida för inspiration och kanske köpa hans bok:

http://mattfurey.com

För jag ute efter någon styrka träning som jag kan göra hemma. Jag är sjukskriven sen ett år tillbaks pga depression. Jag har lite problem då jag är ganska tuff mot mig själv. Jag svårt att få energi över att ta mig till gym.

Jag blev lite hooked med idèn att träna med kroppen. För balans, styrka, uthållighet. Vilket jag kände kampsport gav mig mycket. Så jag vänder mig hit för lite idèr då många kan mycket om träning. Samt jag alltid tyckt de där fitness människorna jag har sett på bild verkar ha både superkondis och bra styrka i balans.

Jag ute efter bli av med lite värk i rygg och bygga upp styrka i kroppen. Då jag gillar utmaningar att ta kroppen längre än man tror man den kan.

Någon som vet hur jag skall börja. Jag känner mig lite lost. Då jag van lägga upp lite styrkepass med hjälp av vikter. Kondition vet jag hur man tränar.

Slutmålet för mig hade varit kunna stå på händerna och kunna lyfta kroppen 5 gånger. Som ett mål i balans, styrka och balans vad jag önskar att kunna uppnå.

PS. Ledsen för det långa och utsvävande inlägget, vill bara skriva ner ordentligt så ni fattar vad jag menr *rolleyes* ds.

1. Börja lugnt och öka successivt antal repeitioner, set, pass

2. Öka successivt svårighetsgraden på övningar se steg (1-3)

2. Träna styrkegymnastik 2-4ggr i veckan, 48-72h vila. Kör dig inte mer slut än att du är utvilad till nästa pass.

exempel på steg 1 övningar

armhävningar -vanliga, kålmasken
knäböj
situps, crunches
liggande kroppslyft/legcurl. Ligg på rygg med böjda ben. Pressa upp hela kroppen så att bara huvud, skuldror och fötter är i marken.
ryggresningar
diagonalen (lyft höger ben, vänster arm och tvärtom)- liggande eller stående på knä och händer.
vågräta uppdragningar i ett lågt räck eller under ett stabilt bord.
- Dessa övningar kan köras i cirkelträningsform eller "som vanlig gymträning"

exempel på steg 2 övningar

armhävningar - smala, på knogar, med klapp, från "liggande på underarmar"
utfallssteg/utfallsgång
V-situps, liggande benlyft, raklångliggande crunhes
hyperextensions, omvända hyperextensions
sidliggande planka + höftlyft
diagonalen - i plankan ställning, i armhävningsställning
chins
- Dessa övningar kan köras i cirkelträningsform eller "som vanlig gymträning"

exempel på steg 3 övningar

amrhävningar från handstående, enarmsarmhävningar
enbensknäböj
chins: mot magen (chins och rodd i samma rörelse), med klapp, enarms, powerchins (ryck dig upp till armstödjande över räcket)
brutalbänk
hängande benlyft - raka, klockan ("rita" cirklar), rita 8:or
nordic curl
"utrullningar med hjul" utan stöd

-Dessa övningar körs som vanlig gymträning.

Här finns fler övningar: http://www.basistrening.no/basistrening/styrke/page108.html

Träning kan vara bra medicin mot depression. Lycka till:thumbup:

Sunesha
2006-09-29, 08:35
Tackar ödmjukast för infon.

Major Pectoralis tack för schemat skall nog sätta igång på måndag o byta ut mitt promenixmotions pass. Tack för du tog dig tid o ge sådana utförliga tips.

Tano, Tackar enormt skall kolla in boken.

Sunesha
2006-10-05, 16:35
Jag körde mitt första pass igår. 17-18 armhävningar i snitt. Det var det jag klarade när jag var 10 år. Så jag är relativt svag idag ;) Så det var inte en dag för sent att börja bry om sig sina muskler igen.

Baha
2006-10-05, 17:15
Kör på hårt, finns hur mkt som helst att läsa om kroppsviktsövningar på nätet.

kör upp en träningslogg med.

det mesta som matt furey skrivit finns beskrivet på andra sidor, så skulle inte rekomendera dig att köpa ngn av hans produkter.

denna kan jag rekomendera istället och så brukar dom flesta med mig göra

http://www.rosstraining.com/nevergymless.html

obesogen
2006-10-05, 19:15
Du har fått en hel del bra tips i tråden. Personligen gillar jag ross :)
Här kommer i alla fall några till:

www.bodyweighttraining.org (hur mycket övningar som helst med kroppen som belastning)

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=512003 (artikel om gymnaster som är enormt starka, typ kan bänka dubbla sin kroppsvikt första gången dom provar, trots att dom aldrig lyft en hantel)

Diggler
2006-10-05, 23:28
Kika lite på youtube och sök på "thug workout". Patetiskt javisst, men en hel del bra övningar i varierande svårighetsgrad för överkroppen (exklusivt för att träna överkroppen) .

Sunesha
2006-10-06, 12:23
Tackar grabbs.

Jag lägger till en bra länk:
http://www.bodyweightexercising.com/exercise/

Ifall fler är interserrade av ämnet.

Kanonlänkar satte surfade lång tid igår. Gav mig massor med insparation :)

Baha
2006-10-06, 12:54
denna är ju även RIKIGT bra

http://www.beastskills.com/

Sunesha
2006-10-08, 10:35
Oj att klara av just att göra sådan flagga är enormt styrkeprov.
http://www.beastskills.com/Flag.JPG

Det måste nog kräva en del grundstyrka för inte skada axlar. Jag minns att jag var glad när jag klarade göra ironcross vid 15 års ålder.

Tackar enormt för alla länkar. Jag gillar att träna kroppen mot mål mer än att lyfta tyngre. Blir som kampsport och gymnastik träning där belöningen är att kunna utföra nya övningar istället för lasta på mera vikter.