handdator

Visa fullständig version : Plommon -> Gelé


emmzan
2006-09-28, 10:35
Nu är man sjuk när man sitter och skriver gelérecept på forumet :) Memen..

Har gjort 22 burkar plommongelé och plommonmos förra veckan.

Inledde med enorma mängder plommon (10-15 liter), kärnade ur dessa och körde genom råsafs-centrifugen. Brrruuuum Saften lät jag sedan mer eller mindre självrinna genom en filtrerduk (var på och rörde om ibland för att få fart på det hela). Den gosiga fiberkomponenten som apparaten inte lyckas pressa saft ur placerades i annan behållare tillsammans med det som efter några timmar var kvar i filtrerduken.

Saften mättes och kokades i omgångar med gul melatin och socker och hälldes på atamonsköljda glas efter angiven koktid etc. Vi gjorde 3 olika smaksättningar - en omgång á 2 liter med rivet citronskal, en omgång med grapefruktsaft och en omgång med limeskal och saft.

Fibermoset (se ovan) kokades i två omgångar. En stor omgång med en blandning av grapefrukt-lime-citronsaft och sedan socker och röd melatin och ner i burkar. En mindre omgång kokades med citronskal och smaksattes med konjak innan den hamnade på burk!


Gissa vem som sitter och äter bröd med plommongojs på jämt :D


Nästa projekt är äpplegelé med timja, äpplegelé med mynta och min specialare äppelpaj på burk.

JJ
2006-09-28, 10:53
Äppelpaj på burk låter som något för mig.:eating:

emmzan
2006-09-28, 10:55
Äppelpaj på burk låter som något för mig.:eating:

Hemligheten är enkel...
Skala, kärna ur och tärna äpplen och koka dom ett tag så dom blir lite lagom mosiga, sen i med äppelpajskryddor, socker/sötningsmedel och valfri melatin (röd- eller grön melatin), ner i atamonsköljda glas, parafinnera, ställ undan.. (eller ät direkt).

Smaksätt under kokningen dom kryddorna du vill ha i. Jag har kört bl.a kanelstång och kardemumma, provade även kryddnejlika i någon sats tror jag. Hursomhelst åt jag upp sista burken för några veckor sedan och den har stått i matkällaren i 2 års tid så dom håller oväntat länge!

JJ
2006-09-28, 10:58
Hemligheten är enkel...
Skala, kärna ur och tärna äpplen och koka dom ett tag så dom blir lite lagom mosiga, sen i med äppelpajskryddor, socker/sötningsmedel och valfri melatin (röd- eller grön melatin), ner i atamonsköljda glas, parafinnera, ställ undan.. (eller ät direkt).

Smaksätt under kokningen dom kryddorna du vill ha i. Jag har kört bl.a kanelstång och kardemumma, provade även kryddnejlika i någon sats tror jag. Hursomhelst åt jag upp sista burken för några veckor sedan och den har stått i matkällaren i 2 års tid så dom håller oväntat länge!

Borde gå att frysa istället? Men det är ju smuldegen som är god, jag får nog justera ditt recept lite.

emmzan
2006-09-28, 10:58
Borde gå att frysa istället? Men det är ju smuldegen som är god, jag får nog justera ditt recept lite.

Ahaaaa... Klart det går att frysa!

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 11:34
mmm va gott det låter! *gnorglar i magen*

Tolkia
2006-09-28, 13:57
Borde gå att frysa istället? Men det är ju smuldegen som är god, jag får nog justera ditt recept lite.
Strö över lite "Start", så är du bra nära. ;)

JJ
2006-09-28, 15:44
Strö över lite "Start", så är du bra nära. ;)

Har inte det högt GI? :Virro

Tolkia
2006-09-28, 16:40
Har inte det högt GI? :Virro
Du får prova med All Bran Regular istället. Det märks säkert ingen skillnad ... :D