handdator

Visa fullständig version : Yupp registret


Garnax
2006-09-27, 20:58
Vore det inte bättre om det istället för ett Nix register fanns ett Yupp
Register. telefonförsäljare får bara ringa dom som är anmälda där.

Skulle kännas mer logiskt eller?

jwzrd
2006-09-27, 20:59
Vore det inte bättre om det istället för ett Nix register fanns ett Yupp
Register. telefonförsäljare får bara ringa dom som är anmälda där.

Skulle kännas mer logiskt eller?

Det vore logiskt men det skulle ingen telefonförsäljare gå med på.

Kurash
2006-09-27, 21:01
Tror faktiskt det ligger/låg som förslag att nåt sånt register ska införas i hela EU. Det vore dock förödande för hela branschen.

jwzrd
2006-09-27, 21:02
Tror faktiskt det ligger/låg som förslag att nåt sånt register ska införas i hela EU. Det vore dock förödande för hela branschen.

Då slipper vi en massa lurendrejeri.

Garnax
2006-09-27, 21:04
Tror faktiskt det ligger/låg som förslag att nåt sånt register ska införas i hela EU. Det vore dock förödande för hela branschen.

Vore väl tokbra för branschen?

Telefonförsäljarna får bara prata med sånna som vill att dom ska ringa,
och slipper slösa tid på övriga, samtidigt som vi som inte vill
bli uppringda slipper.

Samma sak borde vara med reklam via brevlådan, man ska inte
behöva skriva "Ingen Reklam" på dörren utan "Reklam Tack"

Kurash
2006-09-27, 21:05
Då slipper vi en massa lurendrejeri.

Ja, om samhället tycker det är värt det så. Branschen genererar mycket pengar. Som marknadsföringskanal är telemarketing oslagbart. Många jobb skulle försvinna.

Kurash
2006-09-27, 21:07
Vore väl tokbra för branschen?

Telefonförsäljarna får bara prata med sånna som vill att dom ska ringa,
och slipper slösa tid på övriga, samtidigt som vi som inte vill
bli uppringda slipper.

Samma sak borde vara med reklam via brevlådan, man ska inte
behöva skriva "Ingen Reklam" på dörren utan "Reklam Tack"

Om folk skulle behöva göra ett aktivt val för att tillåta marknadsförare att ringa dom skulle det vara slutet för telemarketing.

NiXPhoenix
2006-09-27, 21:07
Ja, om samhället tycker det är värt det så. Branschen genererar mycket pengar. Som marknadsföringskanal är telemarketing oslagbart. Många jobb skulle försvinna.



Oslagbart för att lura på folk massa skit de inte behöver.

Garnax
2006-09-27, 21:08
Om folk skulle behöva göra ett aktivt val för att tillåta marknadsförare att ringa dom skulle det vara slutet för telemarketing.

Men då är det väl inte heller meningen att det ska finnas?

Kurash
2006-09-27, 21:08
Oslagbart för att lura på folk massa skit de inte behöver.

Må så vara, men det främjar ändå konsumtionen, vilket driver ekonomin frammåt.

Garnax
2006-09-27, 21:09
Må så vara, men det främjar ändå konsumtionen, vilket driver ekonomin frammåt.

Men medlen helgar inte alla mål...

jwzrd
2006-09-27, 21:10
Ja, om samhället tycker det är värt det så. Branschen genererar mycket pengar. Som marknadsföringskanal är telemarketing oslagbart. Många jobb skulle försvinna.

Rånbranchen generear också mycket pengar. Oslagbar marknadsföringskanal? Det kan du inte tro på själv ens. Skulle ett telefonsamtal vara bättre än TV-reklam? Hur är det mätt?

Kurash
2006-09-27, 21:10
Men medlen helgar inte alla mål...

Nej, det är ju som sagt upp till samhället och lagstiftarna att avgöra vad som helgar vad.

Tricklev
2006-09-27, 21:10
Men medlen helgar inte alla mål...

Så farligt är inte telefonförsäljare, säg nejtack och lägg på, problemet är ur världen.

jwzrd
2006-09-27, 21:11
Om folk skulle behöva göra ett aktivt val för att tillåta marknadsförare att ringa dom skulle det vara slutet för telemarketing.

Ja och hur tolkar du det? Telemarketing innebär en begränsning av min lycka utan att jag får något tillbaka av det. TV-reklam innebär också en begränsning av min lycka MEN jag får se en TV-kanal som annars inte hade funnits.

Försök dig inte på att påstå att jag skulle kunna göra ett klipp via telemarketing, det kan jag göra av TV- eller annan reklam också.

Garnax
2006-09-27, 21:12
Nej, det är ju som sagt upp till samhället och lagstiftarna att avgöra vad som helgar vad.

Vad tror du resultatet skulle bli om man t.ex folkomröstade om ett Yupp register?

Kurash
2006-09-27, 21:12
Rånbranchen generear också mycket pengar. Oslagbar marknadsföringskanal? Det kan du inte tro på själv ens. Skulle ett telefonsamtal vara bättre än TV-reklam? Hur är det mätt?

Givetvis tror jag på det. Mitt jobb går ut på att föra och sammanställa statistik över försäljning. Jämfört med telemarketing är annan reklam knappt ens lönsam. (Något överdrivet, men ändå)

Kurash
2006-09-27, 21:13
Vad tror du resultatet skulle bli om man t.ex folkomröstade om ett Yupp register?

Ett rungande "YUPP!"

Kurash
2006-09-27, 21:15
Ja och hur tolkar du det? Telemarketing innebär en begränsning av min lycka utan att jag får något tillbaka av det. TV-reklam innebär också en begränsning av min lycka MEN jag får se en TV-kanal som annars inte hade funnits.

Försök dig inte på att påstå att jag skulle kunna göra ett klipp via telemarketing, det kan jag göra av TV- eller annan reklam också.

Givetvis kan man göra klipp via telemarketing. Det finns till och med en kategori människor som kallas "premieryttare" som enbart hoppar på erbjudanden för att sedan säga upp prenumeration eller vad det nu må vara. Eller menar du att du ska sälja saker via telemarketing?

jwzrd
2006-09-27, 21:15
Givetvis tror jag på det. Mitt jobb går ut på att föra och sammanställa statistik över försäljning. Jämfört med telemarketing är annan reklam knappt ens lönsam. (Något överdrivet, men ändå)

Men telemarketing är inte reklam utan försäljning. Du får givetvis ställa det mot annan försäljning av en given produkt. Hur står du dig t ex mot ICA?

Kurash
2006-09-27, 21:18
Men telemarketing är inte reklam utan försäljning. Du får givetvis ställa det mot annan försäljning av en given produkt. Hur står du dig t ex mot ICA?

Ska jag jämföra försäljning per informerad kund eller vad?

Einar
2006-09-27, 21:19
Jag blev uppringd av en försäljare häromdagen (trots att jag är med i nix) och hon meddelade mig den trevliga nyheten att mitt namn hade ploppat upp i en lottning. Jag hade vunnit en sprillans ny Nokia mobil! Till mobilen skulle jag få ett abonemang ā 199 kr i månaden (som jag själv fick stå för) i 18 månader. Jippy-hej-doo!!

Tricklev
2006-09-27, 21:21
Jag blev uppringd av en försäljare häromdagen (trots att jag är med i nix) och hon meddelade mig den trevliga nyheten att mitt namn hade ploppat upp i en lottning. Jag hade vunnit en sprillans ny Nokia mobil! Till mobilen skulle jag få ett abonemang ā 199 kr i månaden (som jag själv fick stå för) i 18 månader. Jippy-hej-doo!!

:laugh: :laugh:

Lite cred för originalitet ska hon ha iaf. ;)

Garnax
2006-09-27, 21:21
Jag blev uppringd av en försäljare häromdagen (trots att jag är med i nix) och hon meddelade mig den trevliga nyheten att mitt namn hade ploppat upp i en lottning. Jag hade vunnit en sprillans ny Nokia mobil! Till mobilen skulle jag få ett abonemang ā 199 kr i månaden (som jag själv fick stå för) i 18 månader. Jippy-hej-doo!!

Wee jag valde själv att "vinna" min Sony Ericsson K800i för
149kr/mån i 12 månader

Einar
2006-09-27, 21:32
:laugh: :laugh:

Lite cred för originalitet ska hon ha iaf. ;)

Haha ja, det var nästan så att man tyckte lite synd om henne för att hon inte lyckades. Men jag skulle inte förvåna mig om det är några som nappar på det ;) Gratis är gott.

Wee jag valde själv att "vinna" min Sony Ericsson K800i för
149kr/mån i 12 månader

Det var en bra deal. Själv vann jag en k800i från telia för 200kr/12 månader. (+ ~1500 kr vid leverans)