handdator

Visa fullständig version : Valkyrior lyfter tungt


BjarkaUlldotter
2006-09-27, 20:35
Kära träningsvänner.

Nu kan jag inte låta bli längre, här börjar min träningsjournal! Upprepar mig något genom att klippa in från en tråd om dagsform, men det får gå. Vänligen häng mig inte för korspostning. Alltså:

Träningshistoria: Jag har tränat seriöst ungefär en månad efter mer än ett halvår (framför allt sommarmånaderna) med öl, pizza och sitta-på-röven attityd. Innan dess hade jag varit glad nybörjare på gymmet ungefär lika länge och börjat trivas väldigt bra, tills jag segade ihop.

Träning nu: Nu tränar jag styrka tre gånger i veckan (tresplit med rygg-axlar, ben-mage och armar-bröst) och cardio ungefär varannan dag (medeltunga promenader och lite löpning).

Målsättning: Jag är på väg ner i fettvikt, började på 78, och skall ner till 68 eller tills jag är nöjd. Mitt mål är att få synliga, starka och snygga muskler. Jag är inte rädd för att bli för stor (hur kan man vara rädd för att "råka bli" något som kräver så mycket arbete?) så länge det är fråga om lite mindre fett än jag har nu.

Längd: 172 cm
Vikt: 75,5 kg
Ålder: snart 29 år
Nördiga intressen: Star trek, heavy metal och psykologi
Sysselsättning: Psykologstudier och att lyfta tunga saker och sätta ner dem igen

Bilder på dagsläget:

http://img74.imageshack.us/img74/5305/biceps060927ag8.jpg (http://imageshack.us)


http://img74.imageshack.us/img74/1755/vad2060927re4.jpg (http://imageshack.us)


http://img82.imageshack.us/img82/4669/rygg060927tv3.jpg (http://imageshack.us)

Nu är det bara att bygga! *flex* :hbang:

Sniggel
2006-09-27, 20:40
Då får jag hälsa dig välkommen och lycka till med viktnedgången, gillar titeln på tråden :thumbup:

BjarkaUlldotter
2006-09-27, 20:46
Dagens träning

Pulspromenad 40 min (till gymmet)

Styrketräning 45 min
Uppvärmning: Rodd
Rygg: Latsdrag, rodd i dragmaskin, hantelrodd, ryggresningar
Mage: Raka och sneda crunches
Provade också på att göra några dips och chins i assistmaskin för första gången, sånt blir det mer av!

Lätt löpning 20 min (på kvällen)

Ok, nu är jag igång, känns mycket bra. Läs, reagera, informera!

Nu: :sleep:

BjarkaUlldotter
2006-09-27, 20:49
Då får jag hälsa dig välkommen och lycka till med viktnedgången, gillar titeln på tråden :thumbup:

Tack och tack, jag har stora förhoppningar om det första och är jävligt nöjd med det andra! :D

Nitrometan
2006-09-27, 20:58
Låter spännade det här.

En lite Manga-inspirerad valkyria:
http://www.eonet.ne.jp/~subtle/valkyrie.jpg

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 09:27
Idag har jag ordentlig träningsvärk i ryggen, så något gjorde jag rätt i går i alla fall. Lade på mer i både rodd och lats än jag brukar (JA jag skall skriva upp vikter och reps i fortsättningen så att ni fattar hur stark jag blir, vänta bara ;)) Vaderna känns också, fast jag inte tränade dem så mycket igår utan mest i måndags.

Havregrynsgröt blev det till frukost, känner mig både mätt och duktig. Försöker hålla mig på 1300-1500 kCal per dag (utöver det jag förbränner genom träningen då).

Hur ofta behöver man vila egentligen? Kan man köra två benpass i veckan bara för att man har lust? Varför är min vänstra biceps större än min högra? Livets stora gåtor.*rolleyes*

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 09:32
Låter spännade det här.

En lite Manga-inspirerad valkyria:


Snygg bild, känner mig nästan manad att dra till gymmet. ;)

Fed up
2006-09-28, 09:36
Ah bra med journal!
Du behöver nog vila från styrkan 2 ggr i veckan iallafall, och varje muskelgrupp behöver ca 4 dagar att vila sig om man kör sönder dem sådär hårt (finns säkert olika bud om det där, men det är vad jag fått lära mig (tror jag, dålig på sifforor:D ) ).
Så du kan ju köra 4-5 gånger i veckan utan att det borde bli problem, tycker jag.

Ska bli kul att följa ditt avskalande här. :thumbup:

emmzan
2006-09-28, 10:30
Välkommen till journaldelen valkyrian:) !!

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 10:36
Välkommen till journaldelen valkyrian:) !!

Tack ska Du ha. Ser fram emot att få skryta om alla mina framgångar. :D

Sniggel
2006-09-28, 12:20
Låter spännade det här.

En lite Manga-inspirerad valkyria:

<Nördvarning>Ser ut som Lenneth det där :D </Nördvarning>

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 12:31
<Nördvarning>Ser ut som Lenneth det där :D </Nördvarning>

Va ere för fel på nördar nu då? Nördighet äger! :hbang:

Semiramis
2006-09-28, 12:41
Välkommen Valkyrian, ska bli kul att följa!

Cilia
2006-09-28, 12:46
Sedär du vågade
och du lever fortfarande?
Härligt
lite vikter i passen också så tillgodoser du äver oss viktkåta individer

Piranha
2006-09-28, 12:48
Sedär du vågade
och du lever fortfarande?
Härligt
lite vikter i passen också så tillgodoser du äver oss viktkåta individer

Jag understryker ovanstående utlåtande.

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 13:40
Sedär du vågade
och du lever fortfarande?
Härligt
lite vikter i passen också så tillgodoser du äver oss viktkåta individer

Will do.

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 13:53
Kära viktkåta individer! Här kommer gårdagens äventyr i siffror. Fnissa inte, peppa mig istället till vidare stordåd. (Fast det där fattar ni ju.)

Styrketräning 45 min
Uppvärmning: Rodd, nivå 10
Latsdrag
25 kg x 10
30 kg x 10
35 kg x 10

Rodd i dragmaskin
25 kg x 10
30 kg x 10
35 kg x 10

Hantelrodd
5 kg per hantel x 10
6 kg x 10
7 kg x 10

Ryggresningar
10 kg x 13
10 kg x 10

Raka omväxlande med sneda situps
Utan vikter x 15 x 2

Dips
9 viktplattors hjälp x 10
9 x 7

Chins
9 viktplattors hjälp x 7
9 x 7

Latsdragen personbästa, chins och dips första gången så jag provar mig fram.

Nöjda nu? :D

izza
2006-09-28, 16:43
Välkommen hit!
Och självklart vill vi ju se vikter (nöjd). Jag litar personligen inte på när folk fasar över sina låga vikter. Och likadant här! Du kör ju på rätt många reps så du kommer ju lätt kunna höja sen när du vill köra hårdare!

Lycka till !!!!

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 17:28
Välkommen hit!
Och självklart vill vi ju se vikter (nöjd). Jag litar personligen inte på när folk fasar över sina låga vikter. Och likadant här! Du kör ju på rätt många reps så du kommer ju lätt kunna höja sen när du vill köra hårdare!

Lycka till !!!!

Tack tack. Vill gärna lägga på mer och köra färre reps, men eftersom jag inte har hållit på så länge den här omgången vill jag inte inleda med att skada mig bara för att leder och ligament inte hänger med. Men nästa ryggpass skall jag öka lite i alla fall.:)

izza
2006-09-28, 18:20
Tack tack. Vill gärna lägga på mer och köra färre reps, men eftersom jag inte har hållit på så länge den här omgången vill jag inte inleda med att skada mig bara för att leder och ligament inte hänger med. Men nästa ryggpass skall jag öka lite i alla fall.:)

Det låter bra! Jag körde också försiktigt i början! (och nästan fortfarande också)

BjarkaUlldotter
2006-09-28, 19:11
Dagens träning

Uppvärmning: Rask gång 10 min
Lätt löpning varvad med rask gång 35 min
Stretch 5 min

Det är fortfarande skönt att komma ut en stund på kvällen, den nya militärtröjan är perfekt att ha över linnet - inte för varmt, inte för kallt. Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var skönt att jogga en runda! Har varit i princip allergisk mot det tidigare. Undrens tid är tydligen inte förbi...

Nu, kvällsmat! :eating:

Pinglan
2006-09-29, 06:49
Kikar tillbaka ;) Ser ju bra ut detta! Lycka till med dina mål och kör hårt :hbang: :thumbup:

Cilia
2006-09-29, 06:56
Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var skönt att jogga en runda! Har varit i princip allergisk mot det tidigare. Undrens tid är tydligen inte förbi...
+1111111
jag vågar fortfarande inte erkänna för min omgivning att jag gillar att springa efter alla mina år av spä över detta fasansfulla tilltag att ta sig fram


Jag tror också på att köra försiktigt innan man höjer.
Kroppen är inte van och den behöver vänja sig. Du har tid att höja tidsnog inget att stressa med.

BjarkaUlldotter
2006-09-29, 07:16
+1111111
jag vågar fortfarande inte erkänna för min omgivning att jag gillar att springa efter alla mina år av spä över detta fasansfulla tilltag att ta sig fram


Jag tror också på att köra försiktigt innan man höjer.
Kroppen är inte van och den behöver vänja sig. Du har tid att höja tidsnog inget att stressa med.

Exakt. Fånigt det där, jag skäms inte för att göra fula grimaser när jag lyfter tungt, men att erkänna att jag har ändrat mig i en fråga, det är svårare det... :Virro

Inte stressa, nä. Men det är ju så KUL att lägga på mer. :D

BjarkaUlldotter
2006-09-29, 07:18
Kikar tillbaka ;) Ser ju bra ut detta! Lycka till med dina mål och kör hårt :hbang: :thumbup:

Tack och tack! Idag är det armar och bröst som skall manglas, det blir spännande. :bpump:

Eva_E
2006-09-29, 07:25
Hej!

Måste ju återgälda besöket i min journal! :D

Tja - vad ska jag säga, som inte redan är sagt:

Kul att "se" dig här!
Håll ut!
Träna hårt - men förståndigt!

Och att springa ÄR faktiskt underbart, det är bara det att det tar längre tid för en del att inse det...

Kör hårt tjejen! :thumbup:

Eva

BjarkaUlldotter
2006-09-29, 07:35
Hej!

Måste ju återgälda besöket i min journal! :D

Tja - vad ska jag säga, som inte redan är sagt:

Kul att "se" dig här!
Håll ut!
Träna hårt - men förståndigt!

Och att springa ÄR faktiskt underbart, det är bara det att det tar längre tid för en del att inse det...

Kör hårt tjejen! :thumbup:

Eva

Kul att vara här!
Skall göra mitt bästa.
Jäpp! Skare va så skare va me räksallad.

*trallar* Bänkpress, bänkpress hela dan!

BjarkaUlldotter
2006-09-29, 16:06
Snabbt inlägg idag, mormor fyller nittio och skall firas på ett nattlångt släktkalas som börjar om en timme...

Dagens träning
Styrketräning 35 min
Uppvärmning: Rodd

Dips i assistmaskin
Med 9 viktplattor till hjälp x 10
Med 8 x 10
Med 7 x 7
Roligt med dips! Mera!

Triceps kickback
Hantel 5 kg x 10
Hantel 6 kg x 10
Hantel 7 kg x 10 PB!

Hammer curl
Hantel 6 kg x 10
Hantel 7 kg x 10
Hantel 9 kg x 7 (Första gången med så tung hantel ever!)

Triceps push downs i kabel
15 kg x 10
17,5 kg x 7

Lutande bröstpress med hantlar
2x5 kg x 10
2x6 kg x 10
2x7 kg x 10

Liggande bröstpress med hantlar
2x7 kg x 10
2x8 kg x 7 PB! Närmaste är 15 kgs stång i smith förut

Blandat sneda och raka situps, 2 x 15 utan vikt

Ingen cardio idag, misstänker att det kan bli en del dans ikväll, dock.

Ha en skön fredagkväll allihop!

Caixa**
2006-09-29, 22:22
Nittio år?? Det var inte illa! Undrar vad man tar i bänk när man fyllt nittio..

Skönt pass föressten! Fortsätt så!:thumbup:

cam
2006-09-30, 08:39
Kul att du kikade in i min journal! Jag har minsann sett din men inte hunnit skriva. Kul namn också :thumbup: (själv valde jag bara nåt whatever till min för att komma igång)

Lycka till med allt! Blir alltid glad när människor tar ansvar för sin kropp och hälsa. Tyckte det såg ut som att du åt väldigt lite kalorier i förhållande till din längd och storlek men sen skrev du att det var utöver det du förbränner? Hängde inte med :em: Men du är ju iofs ute efter viktnedgång. Ska hur som helst bli kul att följa denna journal!

BjarkaUlldotter
2006-09-30, 08:41
Nittio år?? Det var inte illa! Undrar vad man tar i bänk när man fyllt nittio...

Jo, det är en aktningsvärd ålder. Hon festade tydligen på till rätt sent också (stannade inte hela kvällen så jag fick inte se det med egna ögon, men familjen har skvallrat) och ville aldrig gå och lägga sig. Hon är fin min mormor. :love:

Idag är jag rätt seg, blev en del mat och alkihål igår. Och om två och en halv timme börjar det igen, för då går vi in på öl&whisky-mässan... Efter det blir det avslutningskväll på min stamklubb Rocks som går i graven efter nio år...:hbang: Eventuellt också en sväng till en välkänd åttiotalsklubb i nya lokaler vid Medis..:Virro Det kommer att bli en tung söndag på gymmet!:whipped: :thumbup:

shadowfire
2006-09-30, 09:15
Jo, det är en aktningsvärd ålder. Hon festade tydligen på till rätt sent också (stannade inte hela kvällen så jag fick inte se det med egna ögon, men familjen har skvallrat) och ville aldrig gå och lägga sig. Hon är fin min mormor. :love:

Idag är jag rätt seg, blev en del mat och alkihål igår. Och om två och en halv timme börjar det igen, för då går vi in på öl&whisky-mässan... Efter det blir det avslutningskväll på min stamklubb Rocks som går i graven efter nio år...:hbang: Eventuellt också en sväng till en välkänd åttiotalsklubb i nya lokaler vid Medis..:Virro Det kommer att bli en tung söndag på gymmet!:whipped: :thumbup:
öl o whiskymässa?... hahah... var har jag missat den?!

BjarkaUlldotter
2006-09-30, 09:16
Tyckte det såg ut som att du åt väldigt lite kalorier i förhållande till din längd och storlek men sen skrev du att det var utöver det du förbränner? Hängde inte med :em:

Jag äter i grunden mellan 1300-1500 kcal om dagen, det vill säga runt 600 mindre än jag förbränner en dag utan träning. När jag tränar räknar jag ut hur mycket jag förbränner genom det och ser till att täcka det energibehovet också. Ju mer jag tränar, desto mer får/måste jag äta, alltså. Kuriosa: Ett glas vin förbränns av 20 minuters svettig dans. :D

BjarkaUlldotter
2006-09-30, 09:20
öl o whiskymässa?... hahah... var har jag missat den?!

Yup, femtonårsjubileum av öl&whisky-mässan, de håller till i Sickla sydost om Stockholm. Mannen har gjort fina protokoll att fylla i vartefter vi provar olika goda och eventuellt mindre goda saker. Sätta poäng, beskriva smaken och så vidare. De första bedömningarna brukar skrivas snyggt och prydligt, sedan blir det allt svårare att läsa för varje kvart... (vi har börjar skriva upp tidpunkt då vi dricker olika saker också, det är kul att följa om man kan tyda hieroglyferna dagen efter... ;))

shadowfire
2006-09-30, 09:22
Yup, femtonårsjubileum av öl&whisky-mässan, de håller till i Sickla sydost om Stockholm. Mannen har gjort fina protokoll att fylla i vartefter vi provar olika goda och eventuellt mindre goda saker. Sätta poäng, beskriva smaken och så vidare. De första bedömningarna brukar skrivas snyggt och prydligt, sedan blir det allt svårare att läsa för varje kvart... (vi har börjar skriva upp tidpunkt då vi dricker olika saker också, det är kul att följa om man kan tyda hieroglyferna dagen efter... ;))
hahha, det där lät utan tvekan som något för mig.. hah..

Kul att du startade din journal iaf och vågade köra igång, nu är det bara o rulla på med härliga styrkepass!.. Du har folket och ögonen på dig... ;) :whipped:

BjarkaUlldotter
2006-09-30, 09:28
hahha, det där lät utan tvekan som något för mig.. hah..

Kul att du startade din journal iaf och vågade köra igång, nu är det bara o rulla på med härliga styrkepass!.. Du har folket och ögonen på dig... ;) :whipped:

Yup, och det är bra det. :D

Känner inte så mycket i triceps idag som jag hade hoppats på, men vem vet, det kommer kanske i morgon. Axlarna däremot är lite ömma (efter dipsen förmodligen).
Jag känner faktiskt sug att gå och träna idag, men det kommer inte att hinnas med. *cry* Kanske lika bra med en vilodag å andra sidan, har inte haft någon dag helt utan träning den här veckan. Jag får gå många varv runt ölmässans lokaler, räknas det som cardio tro? :naughty:

Fed up
2006-09-30, 12:34
Jag äter i grunden mellan 1300-1500 kcal om dagen, det vill säga runt 600 mindre än jag förbränner en dag utan träning. När jag tränar räknar jag ut hur mycket jag förbränner genom det och ser till att täcka det energibehovet också. Ju mer jag tränar, desto mer får/måste jag äta, alltså. Kuriosa: Ett glas vin förbränns av 20 minuters svettig dans. :D

Sådär tänker jag också när jag dietar, så man peppas att träna mer, helt logiskt tycker jag. Alla andra på kolo gör istället så att de tex lägger sig på 1900 oavsett vad de tränar den dagen och därför flippar de såklart om man säger att man ligger på 1400 kcal. Men oftast så landar man ju långt över sitt innan-träning-mått, liksom.
Så jag är med dig alltså, men förbered dig på missförstånd från andra.

Cilia
2006-09-30, 12:45
Sådär tänker jag också när jag dietar, så man peppas att träna mer, helt logiskt tycker jag. Alla andra på kolo gör istället så att de tex lägger sig på 1900 oavsett vad de tränar den dagen och därför flippar de såklart om man säger att man ligger på 1400 kcal. Men oftast så landar man ju långt över sitt innan-träning-mått, liksom.
Så jag är med dig alltså, men förbered dig på missförstånd från andra.
Clara, jag tror många av oss räknar precis sådär men vi skriver inte då att vi äter 1400 kcal och sen redovisar massa träning. Att vi reagerade på dig var mest att vi trodde du tränade sådär mycket och sen bara åt 1400 kcal. Istället för att skriva 1600 - 2000 kcal beroende på träning t ex.

cam
2006-09-30, 13:08
Jag äter i grunden mellan 1300-1500 kcal om dagen, det vill säga runt 600 mindre än jag förbränner en dag utan träning. När jag tränar räknar jag ut hur mycket jag förbränner genom det och ser till att täcka det energibehovet också. Ju mer jag tränar, desto mer får/måste jag äta, alltså. Kuriosa: Ett glas vin förbränns av 20 minuters svettig dans. :D

Åhå, på så sätt. Var inget illa ment, mest bara nyfiken.

Blir mycket dans ikväll då? ;)

BjarkaUlldotter
2006-09-30, 17:25
Jag fattar vad ni menar allihop, kan bli lite irrigt detta med redovisning av kaloriintaget. Hur som helst kan jag försäkra er om att jag äter rätt så lagom för att gå ner i vikt i en vettig takt. Kalormängden är bara ett riktmärke, livet måste fortsätta medan jag går ner i vikt, annars kommer jag att lägga av direkt. Ölmässan är ett årligt stort nöje i bekantskapskretsen till exempel, så idag tänjer jag på reglerna. ;)

BjarkaUlldotter
2006-10-01, 22:22
Denna långa och sega dag har ägnats åt lathet varvad med ett par lugna promenader. Jag har mensvärk från helvetet, så idag är jag ett skrutt. Det brukar ge med sig efter någon dag, snart är jag på banan igen. Ipren, varma kuddar och viljestryka... *rolleyes*

no1fitness
2006-10-02, 04:14
+1111111
jag vågar fortfarande inte erkänna för min omgivning att jag gillar att springa efter alla mina år av spä över detta fasansfulla tilltag att ta sig fram

+111111111111111111111111111111111. :D
Jag har börjat jogga lite på morgonen och det är faktiskt riktigt behagligt. Jag har också uttalat mig illa om detta företeende innan.

Kul med journal och lycka till nu med all träning ! :)

BjarkaUlldotter
2006-10-02, 08:04
Kul med journal och lycka till nu med all träning ! :)

Tack skall Du ha. Vilken söt hund på bilden! *avis*

Fed up
2006-10-02, 13:52
Clara, jag tror många av oss räknar precis sådär men vi skriver inte då att vi äter 1400 kcal och sen redovisar massa träning. Att vi reagerade på dig var mest att vi trodde du tränade sådär mycket och sen bara åt 1400 kcal. Istället för att skriva 1600 - 2000 kcal beroende på träning t ex.

Jo så är det kanske, men som jag har förstått så räknar många så att de äter tex 2000 oavsett om de tränar massor eller inget. Eftersom ingen förstod hur jag menade på den tiden då jag dietade så har jag antagit att alla andra tänker annorlunda. De hävdade det också. Men i slutändan blir det ju ungefär likadant, så ja...

machine gun
2006-10-02, 20:19
Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var skönt att jogga en runda! Har varit i princip allergisk mot det tidigare. Undrens tid är tydligen inte förbi...

Det trodde inte jag heller att jag någonsin skulle tycka. Men tji fick.. jag? Nu har jag marathonplaner och började helt seriöst gråta när jag skadade mig och insåg att jag inte skulle få springa på ett bra tag.. Får jag inte springa så vill jag inte leva, ungefär.. om man vill vara extra dramatisk ;) Så akta dig - man kan bli fast för livet! :rolleyes:

BjarkaUlldotter
2006-10-04, 06:50
Blä, det har varit några jobbiga dagar. Strul i familjen, mensvärk från helvetet och pluggångest - som vanligt kommer allt samtidigt. *cry*
Igår blev jag dock oväntat räddad av min underbara klasskamrat Britta som drog med mig ut på en lång och rask promenad. En stor fördel med att läsa till psykolog är att man är omgiven av människor som är blivande proffs på att prata om jobbiga saker. :D Efter promenaden blev det av bara farten ett gympass på Friskis vid Hornstull.

Gårdagens träning
Pulspromenad med Britta runt Årstaviken, 50 minuter
Lätt promenad genom stan hem från träningen 60 minuter

Styrketräning, rygg och axlar 30 minuter
Uppvärmning: Rodd
Latsdrag
25 kg x 10
30 kg x 10
35 kg x 10

Sittande rodd i dragmaskin
30 kg x 10
35 kg x 10
40 kg x 10
45 kg x 7

Axellyft framåt
2x5 kg x 10
2x6 kg x 10

Axellyft åt sidan
2x6 kg x 10
2x7 kg x 10

Hantelrodd
8 kg x 10
9 kg x 10
11 kg x 10 PB! Första gången jag använder storhantlar! :hbang:

Hoppade över ryggresningarna och glömde bort hantelpressen. I övrigt är jag mycket nöjd med mig själv - ordentligt med cardio och ett styrkepass med PB är inte illa pinkat av en ångestfylld och hösthängig trähäst! :D

Pinglan
2006-10-04, 08:56
Titta vad bra! PB trots att det kändes illa innan passet! Bra jobbat! Så du läser till psykolog! Spännande!

BjarkaUlldotter
2006-10-04, 09:37
Titta vad bra! PB trots att det kändes illa innan passet! Bra jobbat! Så du läser till psykolog! Spännande!

Yup, fullt ös, medvetslös... Går termin tre av tio så det är en bit kvar. Mycket plugg men jag trivs bra överlag. :)

Nitrometan
2006-10-04, 11:16
Hmmm. Så du ska bli en stark psyko-valkyria?

Ska man bli glad eller rädd? :confused:

Bra pass där! Låter som du har bra kompisar där på utbildningen, bra att hon drog ut dig på en promenad.

BjarkaUlldotter
2006-10-04, 14:05
Hmmm. Så du ska bli en stark psyko-valkyria?

Ska man bli glad eller rädd? :confused:

Bra pass där! Låter som du har bra kompisar där på utbildningen, bra att hon drog ut dig på en promenad.

Vad sägs om en hälsosam blandning av båda? ;) Jo, som sagt, det har sina fördelar att vara omgiven av människor som har trasiga själar som heltidssyssla. Plus att man känner sig hemma bland alla tokskallar. *screwy* :D

BjarkaUlldotter
2006-10-06, 09:24
Kosthållningen går åt helvete men träningen går bra.

Gårdagens träning
Uppvärmning: Rask gång, delvis i motlut, på löpband, 16 minuter

Lutande bänkpress med hantlar
7 kg x 10
8 kg x 10
9 kg x 10

Dips i assistmaskin
Med 7 viktplattors hjälp x 7
Med 7 x 7
Med 7 x 7

Stående vadpress
Kroppsvikten x 20
Kroppsvikten x 20

Utfall med hantlar
10 kg x 10 per ben
12 kg x 10 per ben

Tricepspress i dragmaskin
15 kg x 7
17,5 x 7

Bicepscurl
7 kg x 10
9 kg x 7
9 kg x 6

Idag har jag äntligen lyckats få träningsvärk i triceps, skönt att känna att jag får ordentlig kontakt.

BjarkaUlldotter
2006-10-06, 09:29
Vikt: 74,8 kg, det vill säga -0,6 kg sedan jag startade dagboken. Yey me! :D

BjarkaUlldotter
2006-10-11, 06:30
... har mestadels bestått av lätta cardiopass blandad med en viss fylla respektive bakfylla. :cheers: :smash: Inget allvarligt, dock.

Jag känner att en förkylning är på gång så jag har tagit det väldigt lugnt måndag eftermiddag och tisdag. Idag har jag en föreläsning att gå till, men den är inte obligatorisk och jag känner mig fortfarande lite hängig. Försöker mota Olle i grind och vila riktigt ordentligt, dricka honungsvatten som jag läst om i en annan tråd här på forumet (Shadow?) och äta vitlök. Någon som har några andra tips?

Längtar till gymmet!!

BjarkaUlldotter
2006-10-16, 06:24
Igår kom jag iväg till gymmet igen för första gången på en vecka eller så. Det var grymt skönt! Har försökt hålla en låg profil med träningen eftersom jag har anat att en förkylning på gång i kroppen. Den har inte behagat bryta ut ordentligt så nu struntar jag i den och tränar tills jag blir sjuk (om jag nu blir det) så får jag vila då istället.

Igår körde jag ett antal chins och dips och lite rodd. Räknade inte så noga, det viktigaste var att jag kom iväg och njöt av att vara där. Promenad till gymmet blev det också, 25 småsvettiga minuter.

Idag är det heldag i skolan, grupprocesser är dagens tema. Puh...

BjarkaUlldotter
2006-12-11, 08:16
Jag är en DÅÅÅLIG människa. Eller, jag var. Tunga studier, en hastigt påkommen flytt och en seg förkylning har kommit i vägen för allt vad regelbunden träning heter. Men nu är jag igång igen, vågen fortsätter neråt och vikterna i gymmet uppåt. Vidare uppdatering ikväll efter veckans första träningspass.

Puss och hejja mig!

Eva_E
2006-12-11, 09:27
Välkommen tillbaka tjejen!!!

Ser fram emot din träningsrapport senare idag då...


Eva

BjarkaUlldotter
2006-12-11, 21:40
Dagens träning:
Pulspromenad från min dörr till Centralen, 80 min
Lätt promenad på kvällen, 20 min
Ki-Yoga Friskis&Svettis, 60 min

En hel del träning alltså, men inga tunga lyft. Börjar med att komma igång och röra på mig igen och mjuka upp kroppen med yoga, vet hur det blir annars - min kropp avrättar mig. Otroligt skönt pass, både under tiden och efteråt!

Nu skall jag sova gott, samvetet är den bästa huvudkudden (om man har skött sig alltså...)

BjarkaUlldotter
2006-12-13, 08:46
Träning:
Promenad 45 min
Yoga hemma på golvet 20 min

Funderar seriöst på att köpa en yogamatta, man får otroligt mycket bättre grepp med både händer och fötter på en sån.

Jag har skött kosten bra de senaste dagarna, har lagt upp ett mer långsiktigt program än jag tänkte mig från början, med bara ett halvt kilos viktnedgång i veckan, som är lättare att följa och därmed fungerar bättre.

BjarkaUlldotter
2009-08-16, 17:01
Har kommit i träningstagen igen, och hittade min gamla träningsjournal här. Vilken grej! Ok. En lista på vad som har hänt sedan sist (ett par år sedan eller så...):

- Jag blev dumpad av ett mongo i december 2006
- Jag träffade mitt livs kärlek i september 2007
- Jag flyttade till honom i Göteborg i oktober samma år
- Jag blev med barn fort som attan och födde en son i oktober 2008
- Jag gifte mig i juni 2009
- Någonstans på vägen gick jag upp sisådär 8 kilo till, slutade hänga på gymmet och började tycka synd om mig själv för att jag inte ser ut som förr.

Min son är nu 10 månader, livet börjar återfå något slags form, och det tänker jag också göra. Jag är för fattig och stressad för att gå till gymmet än på ett tag, men det finns ju ett barn att lyfta här hemma, till att börja med. Jag är rätt klen numera så det räcker nog med träning utan vikter ett tag framöver. I övrigt joggar jag och promenerar mycket med barnvagnen. Lite i taget vill jag hitta tillbaka till mig själv igen. Hurra för mig!

Vi ses!

Sniggel
2009-08-19, 19:52
Coolt! Hoppas familjelivet funakr bra och att du snart även kan återuppta träningen :)

BjarkaUlldotter
2009-08-25, 17:44
Jag kör styrka utan vikter hemma på golvet nu, får grym träningsvärk, så det verkar som om det tar i alla fall. :) Dessutom löptränar jag enligt ett program på www.marathon.se, "jogga hela tjejmilen", sedan ett par veckor (fast förskjutet i tid då).

Gårdagens träning:
Plankan - 30 sekunder - asjobbigt!
Rygglyft - 1x10 långsamma (upp på 1, håll uppe 4, ner på 2 sekunder) - kändes helt ok
Liggande benlyft åt sidan - 1x27 med varje ben - brände ordentligt på utsidan av låren på slutet!
Smala armhävningar - 3x9 på knä - i stort sett på alla fyra, grymt jobbigt!
Stående vadpress - 2x20 - lätt som en plätt, de musklerna har jag kvar tydligen

Dessutom maxtest på crunches, jag har nämligen antagit utmaningen på www.twohundredsitups.com (http://www.twohundredsitups.com). Vad kan vara bättre än det för att få bukt med graviduttöjningar? :) (Huden och musklerna är uttänjda, jag vet att man inte kan punktförbränna fett.) Alltså:
Maxtest crunches - 1x51. Befinner mig på nivå "good" för folk i min ålder, bättre än jag trodde, börjar på programmets vecka tre. *flex*

Idag har jag träningsvärk framför allt i triceps, i större delen av magen och på sidorna. Härligt! :D
Dagens träning:
Intervall gång/löpning - 37 min, 4 km, plus 6 min stretch
Snabb promenad in till stan - 80 min

Ingen styrketräning, vilar inför inledandet av crunches-träningen i morgon, alt. i övermorgon, om jag har mycket ont i musklerna fortfarande.

HÄPP, Mamma Birka is ON THE MOVE! Weeei! :hbang: