handdator

Visa fullständig version : Biceps slutat växa:-(


dr ozz
2006-09-27, 19:00
Tjena! Mitt problem är att mina överarmar stannat på 41,5 cm där de stannat sen nåt år tillbaka:cryout: . Jag tror inte jag kan köra tyngre än jag gör så jag står utan råd. Jag kör 3 v tungt 1 v lätt, bröst/bic, Axlar/mage
Rygg/tri, Ben. Är pedant med kost och sköter allt annat så vad #¤*^?(/&%% ska man göra?? Tacksam för råd!:bow:

Oscar

shadowfire
2006-09-27, 19:03
Tjena! Mitt problem är att mina överarmar stannat på 41,5 cm där de stannat sen nåt år tillbaka:cryout: . Jag tror inte jag kan köra tyngre än jag gör så jag står utan råd. Jag kör 3 v tungt 1 v lätt, bröst/bic, Axlar/mage
Rygg/tri, Ben. Är pedant med kost och sköter allt annat så vad #¤*^?(/&%% ska man göra?? Tacksam för råd!:bow:

Oscar
1) Hitta nya övningar
2) Se över din kost igen (vad innebär pedant?)
3) Prova annat förhållande mellan sets/reps (prova en längre period på högrep)
4) Vila riktigt, se till o inte överträna armarna osv.
5) Testa nya träningsupplägg
6) Ha tålamod
7) Klart du kan köra tyngre, men något av ovan punkter måste nog ses över först...

Hmm nu kunde jag inte komma på mer :)

petersson
2006-09-27, 19:06
Har du gått upp nått i kroppsvikt?

Baan
2006-09-27, 19:08
Säkert att du mätt rätt på 41.5cm, avser på bilden då :D

Nej, skämt åsido. Finns väl mycket man kan göra. Mycket kan ha väldigt lite effekt om du har svårt att bygga armar. Det vet du bäst själv om du har. Generellt sätt det som funkat för mig är köra helt enkelt mer biceps, övningar och set dvs, samt äta mer. Armarna ökar bra också om det går bra i dom större muskelgrupperna tycker jag.

dr ozz
2006-09-27, 19:21
Tog en avslappnad bild för att inte skrämmas;-) Nej jag har inte mätt fel, grrrrrrrrrr!!!! Får väl försöka ändra lite i mina rutiner. Pedant betyder att jag planerar min kost för att ligga på bra mängder fett protein och kolisar 3500 - 4000 kcal/d. Jag har gått upp mer i vikt än vad mina armar växt om jag säger så, väger 93 pannor.

O

Ola Wallengren
2006-09-27, 19:30
Inrikta träningen mer på triceps, går inte att få för stora...

Baan
2006-09-27, 19:34
Om du är normallång eller över är inte 93kg särskilt mycket om du är lite småbulkad och bygger, så det kan krävas några kgs massökning (inte muskelmassa) för att du ska få någon extra cm så det är bara äta.

3500-4000 kcal är ganska mycket tycker jag. Fattar inte att du inte väger mer, men du kanske är jätteaktiv annars, vilket jag inte är. Jag lyckas hålla en kroppsvikt på 107-108kg och jag går inte över 3k kcal någon dag vågar jag påstå.

Annars är det tålamod som gäller också, något man får påminnas om ganska ofta tyvärr.

Ulf A Big
2006-09-27, 20:21
Kör tung basträning:
Knäböj, marklyft, rowing, militärpressar och bänkpress i pyramider 10,8,6,5,4,3 två till tre ggr per 7 dgr.

Pumpa armarna ett par gånger per vecka i superset biceps/triceps
Tex incline hantelcurl i superset med tricepsextension 3-4*10-15 med bra kontakt och träningen ska ge sprängande pump så att du känner att de växer minst 3 cm under passet av pumpen och i det här passet kan du även köra vader och mage.

shadowfire
2006-09-27, 20:48
Kör tung basträning:
Knäböj, marklyft, rowing, militärpressar och bänkpress i pyramider 10,8,6,5,4,3 två till tre ggr per 7 dgr.

Pumpa armarna ett par gånger per vecka i superset biceps/triceps
Tex incline hantelcurl i superset med tricepsextension 3-4*10-15 med bra kontakt och träningen ska ge sprängande pump så att du känner att de växer minst 3 cm under passet av pumpen och i det här passet kan du även köra vader och mage.
Hur har du tänkt o få till basövningar 2-3 ggr/vecka plus separata armpass 2 ggr/vecka? Låter ju som om varken biceps eller triceps får nada vila? Överträning ftw?

Ulf A Big
2006-09-27, 21:11
Hur har du tänkt o få till basövningar 2-3 ggr/vecka plus separata armpass 2 ggr/vecka? Låter ju som om varken biceps eller triceps får nada vila? Överträning ftw?
För det första en övning per pass tex knäböj, marklyft, rowing, militärpress och avslutar med bänk.
Armpasset är rena återhämtningspasset.
Måndag basträning tisdag armpass onsdag vila torsdag basträning, fredag armpass, lörd vila, söndag basträning.....
Lite nya grepp för din del men det fungerar bra

Baan
2006-09-27, 22:21
Pumpa armarna ett par gånger per vecka i superset biceps/triceps
Tex incline hantelcurl i superset med tricepsextension 3-4*10-15 med bra kontakt och träningen ska ge sprängande pump så att du känner att de växer minst 3 cm under passet av pumpen och i det här passet kan du även köra vader och mage.

Tror jag tränat ett par år med lite liknande tanke att verligen supersetta, fylla musklerna med blod så mycket som möjlgit osv. Kanske funkar för någon annan, men det funkade inte bra för mig. Eller om vi vänder på det så här och säger att lite lugnare träning och mer fokus på att förflytta mer vikt än att konditionsträna armar har gett bättre resultat.

Ulf A Big
2006-09-28, 07:29
Tror jag tränat ett par år med lite liknande tanke att verligen supersetta, fylla musklerna med blod så mycket som möjlgit osv. Kanske funkar för någon annan, men det funkade inte bra för mig. Eller om vi vänder på det så här och säger att lite lugnare träning och mer fokus på att förflytta mer vikt än att konditionsträna armar har gett bättre resultat.
Då passar min tanke väl in i din tanke på tung basträning för att få pojken att bli lite stark och få in muskelkänsla i träningen.
Pumpträningen kommer att ge synliga resultat garanterat.
De flesta som pumpar på sina muskler gör det i fler övningar per pass och tanken i det här träningsprogrammet hålla sig till en övning per muskel.

Andrew_1982
2006-09-28, 11:41
Du kanske ska gå till gymmet och ta en tid hos en tränare. Kostar ju bara 350kr. Det är lite pengar med tanke på hur många månaders slit du nu gjort till ingen nytta. : )

Man ska variera övningarna efter tex 6 veckor. Som du vet har en del maskiner två olika handtag. Kör 6 veckor med ett par handtag, sen byter du. Jag tog bara 6 veckor som exempel, du får fråga någon mer kunnig för mer info. : )

dr ozz
2006-09-28, 12:36
Jag har fått bra resultat i andra områden och tycker inte jag tränat i onödan*flex*
Tack för alla bra tips!!

Oscar

shadowfire
2006-09-28, 18:12
För det första en övning per pass tex knäböj, marklyft, rowing, militärpress och avslutar med bänk.
Armpasset är rena återhämtningspasset.
Måndag basträning tisdag armpass onsdag vila torsdag basträning, fredag armpass, lörd vila, söndag basträning.....
Lite nya grepp för din del men det fungerar bra
Mjo, jag tycker det motsäger det mesta av vad jag lärt och hört av duktigt träningsfolk hittils. Tricepsen tar ju rätt mkt stryk i bänkpress (åtminstone om du fläskar på med tung basträning) på måndagen. Så på tisdagen borde man inte belasta triceps mer än nödvändigt, men där vänder du på steken och vill grilla den redan söndertrasade muskeln ännu mera? Vad vinner du på att inte låta triceps vila?
Edit: samma med roddar, smiskar ju på biceps rätt bra - och så armpass dagen efter på det?

Dav0d
2006-09-28, 18:35
Biceps slutat växa ? *rolleyes* Ska det inte vara armen slutat växa istället ?
Triceps är ju ändå 70% av omkretsen har jag för mig...

DavidN
2006-09-28, 18:37
Mjo, jag tycker det motsäger det mesta av vad jag lärt och hört av duktigt träningsfolk hittils. Tricepsen tar ju rätt mkt stryk i bänkpress (åtminstone om du fläskar på med tung basträning) på måndagen. Så på tisdagen borde man inte belasta triceps mer än nödvändigt, men där vänder du på steken och vill grilla den redan söndertrasade muskeln ännu mera? Vad vinner du på att inte låta triceps vila?
Edit: samma med roddar, smiskar ju på biceps rätt bra - och så armpass dagen efter på det?

Hehe... En person som inte tränar så skulle helt klart få ut mer av sin träning om det är styrka och tillväxt som är målet ;)

Jorgen
2006-09-28, 20:06
Gå upp i vikt, bli större helt enkelt. Då kommer armarna att växa också.