handdator

Visa fullständig version : Ska halalslakt vara tillåtet i Sverige?


Sidor : [1] 2

Dumleman
2006-09-27, 18:19
Nå? Fler och fler butiker har halalslaktat kött i frysarna och nu talas det om att tillåta sådan slakt i Sverige. Är det någon smakskillnad mellan halalslaktat kött och "vanligt slaktat" kött?

Info om halalslakt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Halalslakt

Trance
2006-09-27, 18:21
Beror på, är våra djurskyddslagar vettiga i detta sammanhang så ser jag ingen anledning att ändra på dem.

Yankeee
2006-09-27, 18:22
Dör djuret direkt, inga problem. Men uppenbarligen inte så fallet när det gäller alla djur.

Baha
2006-09-27, 18:24
dör dom så dör dom, djur har ju ändå inga rättigheter till liv i sverige tydligen.

djurförsök, halaballa slakt, äta dom, sätta på dom

likabra tillåta allt istället för att inbilla sig att man är en fin duktig människa för att man bara äter kött slaktat på svenskt fint vis.

Tricklev
2006-09-27, 18:29
Jag vill inte att halalslakt ska vara tillåtet.

Sebbe_H
2006-09-27, 18:32
Halal och sån skit för dom sköta i sina hemland.
Man får ta seden dit man kommer.

Bolio
2006-09-27, 18:37
Halal och sån skit för dom sköta i sina hemland.
Man får ta seden dit man kommer.

Det är ju precis det många muslimer vill göra.

Mantus
2006-09-27, 18:37
Halal och sån skit för dom sköta i sina hemland.
Man får ta seden dit man kommer.

I Uppsala är det sed att slänga dryga Göteborgare i Svandammen:D

Tricklev
2006-09-27, 18:39
I Uppsala är det sed att slänga dryga Göteborgare i Svandammen:D

Vi kallar det mindervärdeskomplex.*popcorn*

mathor
2006-09-27, 18:39
Ja, varför inte?

Sebbe_H
2006-09-27, 18:40
Det är ju precis det många muslimer vill göra.

Menar att man får ta den seden som redan finns på det stälelt man kommer till.

PowPow
2006-09-27, 18:41
Tycker slakt är förklastligt. Vissa metoder må vara bättre än andra, men i mina ögon fortfarande förkastliga.

Dagens lästips:
Religionsfrihet i Sverige: Om möjligheten att leva som troende (1997) Karlsson, Pia & Svanberg, Ingvar (red.) Lund: Studentlitteratur

Behandlar ämnet lite. Ganska intressant läsning.

Mantus
2006-09-27, 18:41
Vi kallar det mindervärdeskomplex.*popcorn*

Vi kallar det blöta och ankbajsförgiftade Göteborgare, men kärt barn har många namn.:)

Bolio
2006-09-27, 18:42
Menar att man får ta den seden som redan finns på det stälelt man kommer till.

Det är just det många muslimer i Sverige gör.

Zakath
2006-09-27, 18:48
Ja det tycker jag, bara det sköts proffsigt för att bespara djuret onödigt lidande.

Tricklev
2006-09-27, 18:50
Ja det tycker jag, bara det sköts proffsigt för att bespara djuret onödigt lidande.


Skäktning innebär att obedövade djur avlivas genom att halspulsådern skärs av med kniv. Djuret dör av förblödning.

;/

Deceiver85
2006-09-27, 18:53
Halalslakt bör inte vara tillåtet i Sverige, just på grund av det lidande man utsätter djuret för genom att låta djuret förblöda till döds. Svenska djurskyddslagarna är helt bisarra ibland...

Bolio
2006-09-27, 18:53
Själv tycker jag naturligtvis inte att sådana dumheter skall tillåtas i Svea Rike.

http://www.sweden.se/upload/Sweden_se/english/Theme%20sites/Celebrating/Nationaldagen_flagga.jpg

*innocent*

Deceiver85
2006-09-27, 18:54
+1

Bronkitkorv
2006-09-27, 18:56
Nej , tillåter vi det så vill dom snart kasta ut levande getter från ett torn också...

Baan
2006-09-27, 18:57
Ja, varför inte. Det ska gå få ihop det med ett vettigt avlivningsätt för djur. Poängen är att man ska tömma djuret på blod och det finns säkerligen bra sätt att göra det på förutom det folk direkt tänker på att låta djuret förblöda till döds.

OggeP
2006-09-27, 19:01
Nej jag vill inte att det ska vara tillåtet.

Trance
2006-09-27, 19:02
Nej , tillåter vi det så vill dom snart kasta ut levande getter från ett torn också...

Kommer ihåg att det visades på aktuellt för väldigt längesedan, var det det du också kom ihåg? Kommer ihåg att jag hatade de jäkla spanjorerna skarpt för det.

Hades
2006-09-27, 19:11
Nej. Jag tycker det är helt ok att äta djur, men tycker att vi ska sträva efter att inga djur ska lida under vare sig uppfödning eller slakt.

Baha
2006-09-27, 19:13
är man död så är man ju död dock, spelar ingen roll vad som hänt innan egentligen.


egentligen borde man bli vegetarian

Sebbe_H
2006-09-27, 19:17
Det är just det många muslimer i Sverige gör.

Dåså? Här slaktar vi inte på halal vis.

Muskelbyggaren
2006-09-27, 19:18
Då djuret inte nödvändigtvis dör direkt är det ju direkt djurplågeri och bör således förbjudas. Om jag startar en sekt där man dödar människor, finns det då skäl att omvärdera huruvida det ska vara olagligt att ha ihjäl andra?

PowPow
2006-09-27, 19:24
Då djuret inte nödvändigtvis dör direkt är det ju direkt djurplågeri och bör således förbjudas. Om jag startar en sekt där man dödar människor, finns det då skäl att omvärdera huruvida det ska vara olagligt att ha ihjäl andra?

Så länge du slaktar människorna på ett snällt och smärtlöst sätt så är det ok!

Edde_1
2006-09-27, 19:25
Givetvis är det inte tillåtet att skära halspulsådern av ett djur utan att det bedövas först.
Halalslakten i Sverige går i princip till som den övriga slakten, förutom att den utförs av muslimer som har sina tradiotiner vid slakten. Tror att dom ber någon bön eller nåt för varje djur.
Djurskyddslagen styr upp det noga. Möjligtvis det enda den styr upp på ett bra sätt. I övrigt suger den ganska rejält.

Så ja det kan vara tillåtet.

Tricklev
2006-09-27, 19:27
Då djuret inte nödvändigtvis dör direkt är det ju direkt djurplågeri och bör således förbjudas. Om jag startar en sekt där man dödar människor, finns det då skäl att omvärdera huruvida det ska vara olagligt att ha ihjäl andra?

Nu är ju det dock inte samma sak, då vi behandlar djur och människor så totalt olika.;)

Dumleman
2006-09-27, 19:32
är man död så är man ju död dock, spelar ingen roll vad som hänt innan egentligen.
Gäller det där för människor också? :D

Edde_1
2006-09-27, 19:35
Då djuret inte nödvändigtvis dör direkt är det ju direkt djurplågeri och bör således förbjudas. Om jag startar en sekt där man dödar människor, finns det då skäl att omvärdera huruvida det ska vara olagligt att ha ihjäl andra?
Dör djuret direkt vid vanlig slakt då?
Nej, dom bedövas först för att sedan avblödas, precis som vid halalslakt (i Sverige).

Baha
2006-09-27, 19:38
Gäller det där för människor också? :D


ja det tycker jag väl att man kan säga, död är ju ett oföränderligt tillstånd, vad som hänt innan är inte relevant när man väl är död.

Trance
2006-09-27, 19:39
ja det tycker jag väl att man kan säga, död är ju ett oföränderligt tillstånd, vad som hänt innan är inte relevant när man väl är död.

Dö då?

hultman
2006-09-27, 19:39
Halal hit, Allah dit och Hallabaaah hit och dit. Det borde verkligen inte vara tillåtet. Och, kanske mest intressant, hur fasen har muslimerna fått så mycket att säga till om i just denna arbetskategori? Söker sig muslimer till mystiska och religionsrelaterade yrken?

Diggler
2006-09-27, 19:42
Halal hit, Allah dit och Hallabaaah hit och dit. Det borde verkligen inte vara tillåtet. Och, kanske mest intressant, hur fasen har muslimerna fått så mycket att säga till om i just denna arbetskategori? Söker sig muslimer till mystiska och religionsrelaterade yrken?

Mer än 300 000 svenskar är muslimer. islam är Sveriges näst största religion.

Baan
2006-09-27, 19:43
Halal hit, Allah dit och Hallabaaah hit och dit. Det borde verkligen inte vara tillåtet. Och, kanske mest intressant, hur fasen har muslimerna fått så mycket att säga till om i just denna arbetskategori? Söker sig muslimer till mystiska och religionsrelaterade yrken?

Jag misstänker att en del muslimer ville ha halalkött. Ett behov uppstod. Det gick att tillgodose behovet och självklart tjäna lite $$$ genom att låta vissa köra med lite halalslakt.

Vad är nästa fråga, varför säljs det cyklar i i en del affärer? Är det någon cykelidiot som har makt som bestämt detta eller vad?!

Baha
2006-09-27, 19:43
Dö då?

jag vill inte dö, men dom skall ju ändå dö så tyvärr har dom inget val.

möjligtvis att vi kan inbilla oss att vi är snällare om dom dör på 5 sekunder istället för 10

Tricklev
2006-09-27, 19:45
jag vill inte dö, men dom skall ju ändå dö så tyvärr har dom inget val.

möjligtvis att vi kan inbilla oss att vi är snällare om dom dör på 5 sekunder istället för 10

Du har inte heller ett val, du ska dö.

(Obs: Detta är inget hot!)

Baha
2006-09-27, 19:46
jag tycker inte situationen är jämförbar, men visst NÄR jag är död spelar det ju ingen roll hur jag dog.

Trance
2006-09-27, 19:46
jag vill inte dö, men dom skall ju ändå dö så tyvärr har dom inget val.

möjligtvis att vi kan inbilla oss att vi är snällare om dom dör på 5 sekunder istället för 10

Men om jag ändå skulle döda dig mot din vilja, spelar det någon roll då. Du är ju död.

Baha
2006-09-27, 19:48
nej, när jag ör död spelar det ingen roll.

Tricklev
2006-09-27, 19:50
nej, när jag ör död spelar det ingen roll.

Då behöver vi alltså inte ge Trance något straff? Det spelar ju ingen roll.

Baha
2006-09-27, 19:51
Då behöver vi alltså inte ge Trance något straff? Det spelar ju ingen roll.

inte för mig nej, jag är ju död.

Tricklev
2006-09-27, 19:56
inte för mig nej, jag är ju död.

Nej exakt, inte för dig, men ur LAGsynpunkt måste man ändå ha lite regler om hur det ska gå till, man kan inte resonera att han/hon är död, och därför spelar det ingen roll. Det spelar roll.

Aslan
2006-09-27, 19:57
Halalslakt bör inte vara tillåtet i Sverige, just på grund av det lidande man utsätter djuret för genom att låta djuret förblöda till döds. Svenska djurskyddslagarna är helt bisarra ibland...

Vid en korrekt utförd halalslakt skär man även av nervtrådar mellan hjärnan och ryggraden vilket i princip innebär att djuret blir förlamat och känner således ingen smärta.

Baha
2006-09-27, 19:59
för vem spelar det roll?

Baan
2006-09-27, 20:00
för vem spelar det roll?

Har du någon poäng med allt snack?

Eller undrar du varför vi vill ha regler som omöjliggör för mig att spontandöda dig lite och komma undan med det? Vi kan ju anta att du inte är så sugen på att spontanmöradas. Jag vet ju inte säkert men jag tror inte du är det.

Baha
2006-09-27, 20:03
Har du någon poäng med allt snack?

Eller undrar du varför vi vill ha regler som omöjliggör för mig att spontandöda dig lite och komma undan med det? Vi kan ju anta att du inte är så sugen på att spontanmöradas. Jag vet ju inte säkert men jag tror inte du är det.

poängen är väl tycker jag att har man problem med halala slakt tycker jag att man borde bli vegetarian och inte försöka rättfärdiga dödandet av djur med att det är helt ok bara för att det stackars djuret inte lider när det dör.

din jämförelse är annars bra om vi antar att alla djur mer än gärna dör så länge dom inte halalaslaktas.

edit:jag tror djuren vill leva precis som mig

Tricklev
2006-09-27, 20:03
för vem spelar det roll?

För denna killen. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=2858)

Så, ditt enda argument är nu dödat, var tyst.

Tricklev
2006-09-27, 20:04
poängen är väl tycker jag att har man problem med halala slakt tycker jag att man borde bli vegetarian och inte försöka rättfärdiga dödandet av djur med att det är helt ok bara för att det stackars djuret inte lider när det dör.

Så allting är antingen svart eller vitt?:)

Cupofcoffee
2006-09-27, 20:04
Vid en korrekt utförd halalslakt skär man även av nervtrådar mellan hjärnan och ryggraden vilket i princip innebär att djuret blir förlamat och känner således ingen smärta.

Vilka nervtrådar löper igenom halsen från ryggraden till hjärnan? Eller vill du påstå att man skär igenom ryggraden?

Från wikipedia (understryckningarna är mina):
[...] Snittet läggs så djupt att djuret p g a blodtrycksfallet så gott som omedelbart förlorar medvetandet. Vid slakt av nötkreatur är detta emellertid inte fallet. Hos nötkreatur tillförs alla delarna av hjärnan syrerikt blod både från karotiderna och vertebralartärerna. Eftersom vertebralartärerna ej skärs av vid snittning därför att de löper inne i kotkanalen tillförs hjärnan syrerikt blod tills avblodningen sänkt syretrycket tillräckligt för att detta ej skall fungera. Under en stor del av avblodningen är djuret således vid medvetande omkring en halv till en minut.

Jag är knappast högborgen av sympati och medlidande, men det där låter inte schysst.

Dumleman
2006-09-27, 20:04
Vid en korrekt utförd halalslakt skär man även av nervtrådar mellan hjärnan och ryggraden vilket i princip innebär att djuret blir förlamat och känner således ingen smärta.
Kan man säga att innan bedövning användes vid slakt så var halalslakt den minst plågsamma slaktformen?

Baan
2006-09-27, 20:04
poängen är väl tycker jag att har man problem med halala slakt tycker jag att man borde bli vegetarian och inte försöka rättfärdiga dödandet av djur med att det är helt ok bara för att det stackars djuret inte lider när det dör.

måste man vara extrem åt något håll? om vi jobbar på din poäng, man kan väl äta djuren men ändå tycka att det är rätt onödigt att maximera deras lidande? att dom ändå ska dö håller inte riktigt för att plåga djuren.

polaren
2006-09-27, 20:06
Jag röstade på "Vet inte" för att jag inte vet, och wikipedia räcker inte som informationskälla då den kan vara skriven av en person som släpper ut minkar på lördagskvällarna.

Det är upp till dom som KAN det att avgöra :thumbup:

Baan
2006-09-27, 20:07
Vilka nervtrådar löper igenom halsen från ryggraden till hjärnan? Eller vill du påstå att man skär igenom ryggraden?

Från wikipedia (understryckningarna är mina):


Jag är knappast högborgen av sympati och medlidande, men det där låter inte schysst.

Bedövning så är problemet löst.

Aslan
2006-09-27, 20:09
Kan man säga att innan bedövning användes vid slakt så var halalslakt den minst plågsamma slaktformen?

Ja, det är nog inte fel att påstå. Jag menar att man bedövar djuret före slakt är ju ingen gammal företeelse. Vissa i denna tråd reagerar som om slakt utan bedövning vore något bestialiskt som inte har ägt rum sedan medeltiden.

Tricklev
2006-09-27, 20:10
Bedövning så är problemet löst.

Jo, sålänge dom använder bedövning, dom är ju emot det just för att djuren inte ska vara "under the influence" under slakten.

Baan
2006-09-27, 20:12
Jo, sålänge dom använder bedövning, dom är ju emot det just för att djuren inte ska vara "under the influence" under slakten.

Det viktigaste är få ut all blod då det är haram och står ganska tydligt i koranen, visst finns det säkert hardcore muslimer som vill vara traditionella, funkar det dock inte med gällande regler för slakt så får dom leva med det att djuret bedövas innan slakt, jag kan t ex leva med det som muslim om reglerna är sådanna.

Jag tror inte dom som är mest mot halalslakt är det för att det finns risk att man gärna skippar bedövning och liknande, det är nog mer för att det är något främmande och därmed fult/förbjudet.

Cupofcoffee
2006-09-27, 20:12
Bedövning så är problemet löst.
Bedövning är inte koscher.

z_bumbi
2006-09-27, 20:14
Jag menar att man bedövar djuret före slakt är ju ingen gammal företeelse. Vissa i denna tråd reagerar som om slakt utan bedövning vore något bestialiskt som inte har ägt rum sedan medeltiden.

Man har bultat djur sen medeltiden, i alla fall djur av den större typen.

Baan
2006-09-27, 20:14
Bedövning är inte koscher.

koscher != halal!

jag tror också om valet är mellan att få nästan allt rätt och vanligt kött tror jag dom flesta judarna hade föredragit det förstnämnda.

Tricklev
2006-09-27, 20:16
koscher != halal!

jag tror också om valet är mellan att få nästan allt rätt och vanligt kött tror jag dom flesta judarna hade föredragit det förstnämnda.

Ja, om bedövning används så får vi gärna börja med Semi-halalslakt.:)

Aslan
2006-09-27, 20:16
Man har bultat djur sen medeltiden, i alla fall djur av den större typen.

Intressant, i vilken utsträckning? Har du några bra källor?

Baan
2006-09-27, 20:18
Ja, om bedövning används så får vi gärna börja med Semi-halalslakt.:)

vaddå semi? han pratade ju om koscher och inte om halalslakt. vad jag vet är det viktigaste vissa böner och att man får ut allt blod, bedövningsfrågan är inget jag hört talas om.

christian
2006-09-27, 20:22
Nej, det skall inte vara tillåtet. Av den enkla anledningen att vi inte skall stödja tron att någon tomte har skapat "allt" och kan styra "allt" och bör bli tillbedd som härskare och skapare över universum.

Jag gillar inte konkurrens.

hultman
2006-09-27, 20:26
Mer än 300 000 svenskar är muslimer. islam är Sveriges näst största religion.

Vad har det med saken att göra? Jag har knappt någon polare som är troende whatsoever.

Baan:
Jag trodde att det handlade om slaktarnas tillfredsställelse av att Halal-slakta. Säljer man Halal-kött i speciella affärer?

Aslan
2006-09-27, 20:26
Nej, det skall inte vara tillåtet. Av den enkla anledningen att vi inte skall stödja tron att någon tomte har skapat "allt" och kan styra "allt" och bör bli tillbedd som härskare och skapare över universum.

Jag gillar inte konkurrens.

Pöbeln har talat.

Garnax
2006-09-27, 20:33
Nej det ska inte vara tillåtet.

Just för att djur absolut inte ska dödas för att människan ska få
tillfredställa sina vidskepliga religösa idiotier...

Trance
2006-09-27, 20:38
Ja, det är nog inte fel att påstå. Jag menar att man bedövar djuret före slakt är ju ingen gammal företeelse. Vissa i denna tråd reagerar som om slakt utan bedövning vore något bestialiskt som inte har ägt rum sedan medeltiden.

Sant, medeltiden är ju ett bra riktmärke på hur vi skall leva etiskt dessutom. Nu har vi faktiskt uppdaterats och de som inte vill uppdatera sig kan helt enkelt dra åt helvete. Det gäller alla, judar, kristna, muslimer, icke-troende idioter som vill plåga djur.

Sådant sker inte i Sverige, jag vill inte tillåta tjurfäktning heller så det är ingen "anti-muslimsk" grej. Idioter är idioter.

mela
2006-09-27, 20:38
Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan.
Det är fel om djuren lider. Då är det absolut fel!

Men samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige och detta är en del av religionen. Frågan är vilken lag/frihet som väger tyngst?

Trance
2006-09-27, 20:40
Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan.
Det är fel om djuren lider. Då är det absolut fel!

Men samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige och detta är en del av religionen. Frågan är vilken lag/frihet som väger tyngst?

Religionsfrihet så länge man inte bryter mot någon annan lag, enkelt. Jag kan ju skapa en religion som går ut på att jag springer runt naken på staden och ollar folk, men det betyder ju inte att jag är skyddad från resten av lagarna.

mela
2006-09-27, 20:42
Religionsfrihet så länge man inte bryter mot någon annan lag, enkelt. Jag kan ju skapa en religion som går ut på att jag springer runt naken på staden och ollar folk, men det betyder ju inte att jag är skyddad från resten av lagarna.

Iofs sant. Men om djuren nu inte plågas då?

Sebbe_H
2006-09-27, 20:43
Iofs sant. Men om djuren nu inte plågas då?

Men det gör dom.

mela
2006-09-27, 20:43
Men det gör dom.

Har du varit där och pratat med dem?

Garnax
2006-09-27, 20:43
Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan.
Det är fel om djuren lider. Då är det absolut fel!

Men samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige och detta är en del av religionen. Frågan är vilken lag/frihet som väger tyngst?

Vilken rätt väger tyngst?

Min rätt att i religonsfrihetens namn offra dig till en Gud
eller din rätt att inte vilja bli offrad?

Trance
2006-09-27, 20:43
Iofs sant. Men om djuren nu inte plågas då?

Ja, då ser jag väl ingen anledning att förbjuda något. Tycker man skall få slakta på alla möjliga sätt om det fastställs att djuret eller andra djur inte utsätts för onödigt lidande.

mela
2006-09-27, 20:45
Ja, då ser jag väl ingen anledning att förbjuda något. Tycker man skall få slakta på alla möjliga sätt om det fastställs att djuret eller andra djur inte utsätts för onödigt lidande.

Ja, precis.

Aslan
2006-09-27, 20:59
Sant, medeltiden är ju ett bra riktmärke på hur vi skall leva etiskt dessutom. Nu har vi faktiskt uppdaterats och de som inte vill uppdatera sig kan helt enkelt dra åt helvete. Det gäller alla, judar, kristna, muslimer, icke-troende idioter som vill plåga djur.

Sådant sker inte i Sverige, jag vill inte tillåta tjurfäktning heller så det är ingen "anti-muslimsk" grej. Idioter är idioter.

Om du tar det lungt och läser igenom mitt inlägg igen så är jag övertygad om att du kommer förstå att anledningen till att jag använder "medeltiden" som exempel är för att klargöra att bedövning inte är en sedan lång tid brukad gängse metod för slakt. Utan halalslakt och liknande i själva verket är vanligare och därav inte något uråldrigt. Därmed inte sagt att medeltiden skall fungera som något sorts riktmärke. Snacka om att du förvränger innebörden av mitt inlägg!

Aslan
2006-09-27, 21:02
Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan.
Det är fel om djuren lider. Då är det absolut fel!

Men samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige och detta är en del av religionen. Frågan är vilken lag/frihet som väger tyngst?

Religionsfriheten innebär enligt motiven till grundlagen i fråga att vardera skall ha rätt till att tillhöra valfri religion. Därför är uttrycket lite missvisande, hade det i själva verket varit så att man fritt hade kunnat utöva sin religion så hade ju faktiskt halalslakt varit tillåtet. :)

mini
2006-09-27, 21:04
Vilken rätt väger tyngst?

Min rätt att i religonsfrihetens namn offra dig till en Gud
eller din rätt att inte vilja bli offrad?
Ett djur har inte rätten att bestämma över sitt eget liv eller sin egen död nu heller. Det har inget med religion att göra.

Trance
2006-09-27, 21:07
Religionsfriheten innebär enligt motiven till grundlagen i fråga att vardera skall ha rätt till att tillhöra valfri religion. Därför är uttrycket lite missvisande, hade det i själva verket varit så att man fritt hade kunnat utöva sin religion så hade ju faktiskt halalslakt varit tillåtet. :)

Även mord på otrogna enligt en del religiösa av olika läger.

Dumleman
2006-09-27, 21:09
Det är ju inte enbart en djurskyddsfråga. Ska man i dagens samhälle göra skillnad på kött där slaktaren har sagt "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" eller där slaktaren inte har sagt någont speciellt? Det känns lite löjligt. Ja jag tycker att det är precis lika löjligt med kristen bordsbön.

Aslan
2006-09-27, 21:12
Även mord på otrogna enligt en del religiösa av olika läger.

Ja det har du rätt i, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Trance
2006-09-27, 21:13
Ja det har du rätt i, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Sant. Läste inte ditt inlägg tillräckligt bra.

Dissector
2006-09-27, 21:23
Det är ju inte enbart en djurskyddsfråga. Ska man i dagens samhälle göra skillnad på kött där slaktaren har sagt "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" eller där slaktaren inte har sagt någont speciellt? Det känns lite löjligt. Ja jag tycker att det är precis lika löjligt med kristen bordsbön.


Frågan är väl snarare om man ska tillåta att man skär halsen av obedövade levande djur bara för att kunna säga "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!".

Alltså om det ska vara tillåtet att orsaka djuret extra plåga enbart i religiöst syfte.
Så främst är det väl en "djurskyddsfråga" iallafall, eftersom det inte bara är orden slaktaren uttalar som är det väsentliga.

Me_Myself
2006-09-27, 21:57
Jag antar att djuren lider mer alltså tycker jag inte att det ska vara tillåtet någonstans.

Baan
2006-09-27, 22:14
Det är ju inte enbart en djurskyddsfråga. Ska man i dagens samhälle göra skillnad på kött där slaktaren har sagt "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" eller där slaktaren inte har sagt någont speciellt? Det känns lite löjligt. Ja jag tycker att det är precis lika löjligt med kristen bordsbön.

Muslimer tycker väl det, och din uppfattning om världen ska inte behöva påverka andra. När du vill att alal ska tänka som ateister så gör du samma fel som extremister inom många religioner gör: du tror ditt levnadssätt är det enda rätta.

Rataxes
2006-09-27, 22:23
Helt bortsett från om djuren lider mer eller inte är det ändå något med att ingjuta ett symboliskt, religiöst värde i var "maten" kommer ifrån eller hur den framställs som inte verkar helt sunt. Att blanda in djur i religiösa ritualer är överhuvudtaget ganska illa.

Baan
2006-09-27, 22:27
Helt bortsett från om djuren lider mer eller inte är det ändå något med att ingjuta ett symboliskt, religiöst värde i var "maten" kommer ifrån eller hur den framställs som inte verkar helt sunt. Att blanda in djur i religiösa ritualer är överhuvudtaget ganska illa.

Det är inte några satanistiska riter vi talar om direkt.

jwzrd
2006-09-27, 22:28
dör dom så dör dom, djur har ju ändå inga rättigheter till liv i sverige tydligen.

djurförsök, halaballa slakt, äta dom, sätta på dom

likabra tillåta allt istället för att inbilla sig att man är en fin duktig människa för att man bara äter kött slaktat på svenskt fint vis.

Nånting sånt ja. Ffs, vi dödar djuret för att vi tycker att det är rätt. Vi har tagit oss rätten, vad är skillnaden?

Tricklev
2006-09-27, 22:29
Det är inte några satanistiska riter vi talar om direkt.

Skära av pulsådern och låta den sakta förblöda till döds medans man ser på?

Ja, allting ter sig väll olika beroende på vilket ljus man väljer att se det i.

jwzrd
2006-09-27, 22:29
Det är inte några satanistiska riter vi talar om direkt.

Varför tycker du att just sataniska riter är sämre än muslimska?

Tricklev
2006-09-27, 22:30
Muslimer tycker väl det, och din uppfattning om världen ska inte behöva påverka andra. När du vill att alal ska tänka som ateister så gör du samma fel som extremister inom många religioner gör: du tror ditt levnadssätt är det enda rätta.


Det är inte några satanistiska riter vi talar om direkt.

Varför tycker du att just sataniska riter är sämre än muslimska?


*popcorn*

jwzrd
2006-09-27, 22:30
*popcorn*

Baan kan inte rå för det.

Tricklev
2006-09-27, 22:31
Baan kan inte rå för det.

:)
Som det fina ordspråket lyder Baan, nu har du väll allt kissat på dina egna fötter?

Baan
2006-09-27, 22:32
Varför tycker du att just sataniska riter är sämre än muslimska?

Ännu en "var det inte du menade"? Inte egentligen det jag syftade på, jag tyckte från hans beskrivning att det lät som satanistiska riter vi pratade om. För att ljuga ihop något så säg att man drar sönder små kaniner för skojs skull, det är snäppet värre ur "djuren lider"-synpunkt än att köra halal enligt reglerna vi har idag i Sverige.

Baan
2006-09-27, 22:34
Skära av pulsådern och låta den sakta förblöda till döds medans man ser på?

Ja, allting ter sig väll olika beroende på vilket ljus man väljer att se det i.

Jag vet inte om du spelar dum eller om det är medfött fel, men hur tror du man utför halal i dagens Sverige där du inte får pina djur? Läs också vad eddie skrev om hur man gör i klassisk slakt och hur snäll man brukar vara där. Eller har du hakat upp dig?

jwzrd
2006-09-27, 22:42
Ännu en "var det inte du menade"? Inte egentligen det jag syftade på, jag tyckte från hans beskrivning att det lät som satanistiska riter vi pratade om. För att ljuga ihop något så säg att man drar sönder små kaniner för skojs skull, det är snäppet värre ur "djuren lider"-synpunkt än att köra halal enligt reglerna vi har idag i Sverige.

Vad vill du att jag ska göra med detta inlägg?

Inlägget jag bemötte innehåller en värdering du gör där du säger att sataniska riter är sämre än just halal. Rimligtvis är den enda intressanta värderingen den mellan en slakt som innebär minsta möjliga lidande och en där lidande inte är den PRIMÄRA grunden för hur man går till väga. Och den värderingen ligger inte till halals fördel, det förstår du också.

Jag ser även att du blandar in ateism i det här. Det förstår jag inte varför du gör. Det finns inga ritualer på det viset för någon som saknar en gudatro, det är liksom poängen med det synsättet. Det förstår du också.

Din argumentation är lam som vanligt Baan. Det du säger är - också som vanligt: JAG tycker att <den aktuella saken> är <det aktuella värdet>. Basta! I det här fallet handlar det om att du tycker halal är bra. Tricket är att det inte finns något argumet för Halal annat än just det du inte törs använda; nämligen: Jag vill ha det så bara!

Tricklev
2006-09-27, 22:42
Jag vet inte om du spelar dum eller om det är medfött fel, men hur tror du man utför halal i dagens Sverige där du inte får pina djur? Läs också vad eddie skrev om hur man gör i klassisk slakt och hur snäll man brukar vara där. Eller har du hakat upp dig?

Nej, sålänge man använder bedövningen har jag ingenting emot Halalslakt, men då du spyr ur dig fördommar och korkade kommentarer ena efter andra, är man ju tvungen att kommentera.

Jo, halalslakt, kan nog framstå oerhört barbarisk om man inte använder bedövning, vilket många muslimer inte vill att man ska göra.


Kravet på att djuret skall vara oskadat vid dödsögonblicket medför att t.ex. bedövning med el-chock , eller skott och liknande inte kan accepteras av muslimer eftersom djuret tillfogas en traumatisk skada innan avlivningen sker genom blodavtappning. Metoden med bedövning före slakt används nu inom halal som nöd lösning, men det är ej förenligt med religiösa villkor.
1# Svenska muslimer söker dispens från kravet på bedövning före slakt, man kan acceptera en reversibel bedövning utförs omedelbart efter det halsens mjukdelar genomskurits om detta kan ge befrielse från stress och ångest och annat lidande som kan uppkomma under själva avblodningen.
2# Svenska muslimer kräver också lagändring när det gäller slakt av fjäderfä så att el-chock inte leder till att fågel dör före snittet. T.ex. en annan typ av bedövning utförs i direkt anslutning till slakten som kan skapa avslappnande och underlättar slakten.

Uppenbarligen så är detta med bedövning ett nej för troende muslimer.

(Direkt länk:http://www.sverigesmuslimskarad.se/artiklar/03.html)
Och orkar inte gräva fram mer källor än så, 2 stycken om att halalslakt ska ske utan bedövning får räcka, sedan det muslimer har till viss del accepterat/nöjt sig med kött som inte är halalslaktat är nog mest i brist på alternativ, vilket även tas upp i länken.

Baan
2006-09-27, 22:44
Vad vill du att jag ska göra med detta inlägg?

Inlägget jag bemötte innehåller en värdering du gör där du säger att sataniska riter är sämre än just halal. Rimligtvis är den enda intressanta värderingen den mellan en slakt som innebär minsta möjliga lidande och en där lidande inte är den PRIMÄRA grunden för hur man går till väga. Och den värderingen ligger inte till halals fördel, det förstår du också.

Jag ser även att du blandar in ateism i det här. Det förstår jag inte varför du gör. Det finns inga ritualer på det viset för någon som saknar en gudatro, det är liksom poängen med det synsättet. Det förstår du också.

Din argumentation är lam som vanligt Baan. Det du säger är - också som vanligt: JAG tycker att <den aktuella saken> är <det aktuella värdet>. Basta! I det här fallet handlar det om att du tycker halal är bra. Tricket är att det inte finns något argumet för Halal annat än just det du inte törs använda; nämligen: Jag vill ha det så bara!

Fan, att du lägger ner så mycket energi på att säga absolut ingenting.

Jag anser kort och gott att vi muslimer ska ha få ha våran halal om det går ihop med allmäna regler för slakt. Vi kan börja från den här utgångspunkten varför det inte skulle vara tillåtet om det inte strider mot några regler.

Rataxes
2006-09-27, 22:46
Det är inte några satanistiska riter vi talar om direkt.Hmm, svarade du på fel inlägg eller vad menar du?

jwzrd
2006-09-27, 22:47
Fan, att du lägger ner så mycket energi på att säga absolut ingenting.

Jag anser kort och gott att vi muslimer ska ha få ha våran halal om det går ihop med allmäna regler för slakt. Vi kan börja från den här utgångspunkten varför det inte skulle vara tillåtet om det inte strider mot några regler.

Det är ett bra argument alltså Baan. Du skulle ha sagt det direkt däremot istället för att göra bort dig med en massa ovidkommande och ogiltiga argument.

Nu ser jag däremot inte hur det blir tillåtet att låta ett djur dö av blodförlust. Sen ser jag inte hur någon kan vara så grundlurad att han vill att djur ska slaktas på ett givetvis bara för att han är övertygad om en given guds överlägsenhet och sin religions överlägsenhet.

Tricklev
2006-09-27, 22:47
Fan, att du lägger ner så mycket energi på att säga absolut ingenting.

Jag anser kort och gott att vi muslimer ska ha få ha våran halal om det går ihop med allmäna regler för slakt. Vi kan börja från den här utgångspunkten varför det inte skulle vara tillåtet om det inte strider mot några regler.

Ett sista inlägg ifrån mig.

Men det strider ju emot reglerna, ett faktum är att halalslakten ska utföras utan bedövning. Sedan att du säger att du är för halalslakt, samtidigt som du inte vill föllja dom grundläggande reglerna för halalslakt, måste väll även du finna lite humoristiskt?

Baan
2006-09-27, 22:51
Nej, sålänge man använder bedövningen har jag ingenting emot Halalslakt, men då du spyr ur dig fördommar och korkade kommentarer ena efter andra, är man ju tvungen att kommentera.

Jo, halalslakt, kan nog framstå oerhört barbarisk om man inte använder bedövning, vilket många muslimer inte vill att man ska göra.

Uppenbarligen så är detta med bedövning ett nej för troende muslimer.

(Direkt länk:http://www.sverigesmuslimskarad.se/artiklar/03.html)
Och orkar inte gräva fram mer källor än så, 2 stycken om att halalslakt ska ske utan bedövning får räcka, sedan det muslimer har till viss del accepterat/nöjt sig med kött som inte är halalslaktat är nog mest i brist på alternativ, vilket även tas upp i länken.

Vilka fördommar och korkade kommentarer? Jag är också en del av gruppen muslimer och det absolut viktigaste du kan ta med dig från den här diskussionen är att muslimer inte är en homogen grupp. Det finns alltså muslimer som anser att en viss sak är fel medan andra anser att det är ren idioti och idiottolkning av koranen.

Jag, personligen, anser att det är korrekt halal även när man använder bedövning så länge man får ur all blod och läser dom rätta bönena, det är det som är viktigt enligt mig.

Om du alltså håller med mig att det är ok så länge man följer gällande regler så vad är det vi diskuterar egentligen?

Baan
2006-09-27, 22:52
Ett sista inlägg ifrån mig.

Men det strider ju emot reglerna, ett faktum är att halalslakten ska utföras utan bedövning. Sedan att du säger att du är för halalslakt, samtidigt som du inte vill föllja dom grundläggande reglerna för halalslakt, måste väll även du finna lite humoristiskt?

Jag finner det humoristiskt att du finner slumpmässig sida på internet som kanske fyra personer ligger bakom och vill att jag ska argumentera varför några muslimer, som kanske ursprungsligen är från en kultur 200mil avlägsen från min ursprungskultur, tycker som dom gör? Det får du maila dom om.

Tricklev
2006-09-27, 22:53
Om du alltså håller med mig att det är ok så länge man följer gällande regler så vad är det vi diskuterar egentligen?

Jag tror inte någon är emot Halalslakt sålänge det utförs efter dom nuvarande reglerna vi har, du bara uttrycker dig klumpigt och retar upp folk till argumentation.

jwzrd
2006-09-27, 22:53
Vilka fördommar och korkade kommentarer? Jag är också en del av gruppen muslimer och det absolut viktigaste du kan ta med dig från den här diskussionen är att muslimer inte är en homogen grupp. Det finns alltså muslimer som anser att en viss sak är fel medan andra anser att det är ren idioti och idiottolkning av koranen.

Jag, personligen, anser att det är korrekt halal även när man använder bedövning så länge man får ur all blod och läser dom rätta bönena, det är det som är viktigt enligt mig.

Om du alltså håller med mig att det är ok så länge man följer gällande regler så vad är det vi diskuterar egentligen?

Men JAG personligen tycker att det är fel att utföra halal på det viset.











(Det här inlägget kommer jag att bli tvungen att förklara för dig).

Tricklev
2006-09-27, 22:54
Jag finner det humoristiskt att du finner slumpmässig sida på internet som kanske fyra personer ligger bakom och vill att jag ska argumentera varför några muslimer, som kanske ursprungsligen är från en kultur 200mil avlägsen från min ursprungskultur, tycker som dom gör? Det får du maila dom om.

Nej nej, du har nog missförstått, jag vill att du ska argumentera för varför du tycker som du gör, jag bara gav dom som en motpol, då jag själv inte är muslim, men har lyckats snappa upp av min omgivning att visa muslimer finner detta som ett problem.

jwzrd
2006-09-27, 22:55
Jag finner det humoristiskt att du finner slumpmässig sida på internet som kanske fyra personer ligger bakom och vill att jag ska argumentera varför några muslimer, som kanske ursprungsligen är från en kultur 200mil avlägsen från min ursprungskultur, tycker som dom gör? Det får du maila dom om.

Men herregud Baan, hur är det ställt egentligen? Du sitter för tusan SJÄLV som EN ENDA JÄVLA muslim och skriver vad du tycker som just muslim på en internetsida. Hur många mil är du själv från din ursprungskultur?

Baan
2006-09-27, 22:56
Det är ett bra argument alltså Baan. Du skulle ha sagt det direkt däremot istället för att göra bort dig med en massa ovidkommande och ogiltiga argument.

Nu ser jag däremot inte hur det blir tillåtet att låta ett djur dö av blodförlust. Sen ser jag inte hur någon kan vara så grundlurad att han vill att djur ska slaktas på ett givetvis bara för att han är övertygad om en given guds överlägsenhet och sin religions överlägsenhet.

Jag har sagt det innnan i tråden. Argumenten du talar om är obefintliga. Det är i alla fall ett mysterium för mig hur du lyckas snacka så mycket om en mening som jag skrivit där jag reagerar på att traditioner vid slakt skulle vara något hemskt (så jag uppfattade vad den citerade sa).

Jag tror inte att det är någon nyhet eller något speciellt för halal att man vill få ur blodet ur djuret och jag har för mig eddy/eddie (kommer inte ihåg stavningen), skrev något intressant på ämnet hur vi gör i Sverige. Om det är av praktisk nytta för oss så ser jag det inte som särskilt hemskt att djuret förblöder, förutsatt att bedövningen tar bort smärtan.

Bolio
2006-09-27, 22:56
Islam är faktiskt en arabisk religion. Bosniern Baan får allt ta och rätta sig efter de sanna muslimerna, araberna. Även jag som kurd är nära till Arabien. Jag har mer rätt till min åsikt i sakfrågan än Baan. Vi tolerar inte Baans omuslimska beteende inom arabvärlden.

Baan
2006-09-27, 22:57
Jag tror inte någon är emot Halalslakt sålänge det utförs efter dom nuvarande reglerna vi har, du bara uttrycker dig klumpigt och retar upp folk till argumentation.

Tjöta på du, men du ser nog inte många förespråkade av ickebedövnings hala i tråden. Tror inte det är en enda faktiskt. Men du kan nog se rätt mågna som är ganska arga utan att faktiskt ens reflekterar över vad det är och hur man kan göra det till godkännd slakt™ enlgit gällande regler.

Baan
2006-09-27, 22:58
Islam är faktiskt en arabisk religion. Bosniern Baan får allt ta och rätta sig efter de sanna muslimerna, araberna. Även jag som kurd är nära till Arabien. Jag har mer rätt till min åsikt i sakfrågan än Baan. Vi tolerar inte Baans omuslimska beteende inom arabvärlden.

Nej, det är ju hemskt med liberala muslimer. Man kan ju nästan tro att dom är civiliserade?!

Bolio
2006-09-27, 22:59
Nej, det är ju hemskt med liberala muslimer. Man kan ju nästan tro att dom är civiliserade?!

Liberala muslimer är inte något annat än mindre muslimska. Liberal muslim är som att vara liberal styrkelyftare, dvs. köra ett set benspark var tredje vecka. Varken Allah eller IPF blir glada på en då Baan.

Tricklev
2006-09-27, 23:02
Tjöta på du, men du ser nog inte många förespråkade av ickebedövnings hala i tråden. Tror inte det är en enda faktiskt. Men du kan nog se rätt mågna som är ganska arga utan att faktiskt ens reflekterar över vad det är och hur man kan göra det till godkännd slakt™ enlgit gällande regler.

Eftersom du verkligen inte förstår vad jag försöker säga så ska jag försöka göra ett så tydligt inlägg som möjligt.

Vissa muslimer (OBS: INTE ALLA MUSLIMER VET ATT DU TEX INTE BRYR DIG MEN JAG BARA PÅPEKAR SÅ DU VET NU OEKY?!) vill att halalslakt ska utföras på ett speciellt sätt, utan bedövning. Om vi nu i Sverige då anpassar halalslakten efter våra regler, och börjar bedöva djuren, och sedan sälljer detta under rubriceringen "Halalslaktat". Tror du inte att det hade kunnat väcka fram några motreaktioner hos muslimer som (Och jag vet att dom existerar) vill att halalslakt ska utföras utan bedövning?

Baan
2006-09-27, 23:03
Liberala muslimer är inte något annat än mindre muslimska. Liberal muslim är som att vara liberal styrkelyftare, dvs. köra ett set benspark var tredje vecka. Varken Allah eller IPF blir glada på en då Baan.

Jag kan leva med tanken att random fundemantlistisk arab tycker att jag är en kass muslim. På något sätt kan jag det :) En dag kanske dom liberala utgör majoriteten så får vi välja att dom mer extrema är dom dåliga muslimerna :)

Baan
2006-09-27, 23:05
Eftersom du verkligen inte förstår vad jag försöker säga så ska jag försöka göra ett så tydligt inlägg som möjligt.

Vissa muslimer (OBS: INTE ALLA MUSLIMER VET ATT DU TEX INTE BRYR DIG MEN JAG BARA PÅPEKAR SÅ DU VET NU OEKY?!) vill att halalslakt ska utföras på ett speciellt sätt, utan bedövning. Om vi nu i Sverige då anpassar halalslakten efter våra regler, och börjar bedöva djuren, och sedan sälljer detta under rubriceringen "Halalslaktat". Tror du inte att det hade kunnat väcka fram några motreaktioner hos muslimer som (Och jag vet att dom existerar) vill att halalslakt ska utföras utan bedövning?

Du söker alltså något att diskutera eftersom vi faktiskt inte har något disktuera utefter mina åsikter?

Men okej. Finns det muslimer som tycker dagens halalkött inte är halal? Absolut. Är dom arga? Förmodligen. Ska dom få ändrade regler för att utföra halal som dom vill? Det tycker inte jag. Är vi på samma våglängd nu?

Bolio
2006-09-27, 23:05
Jag kan leva med tanken att random fundemantlistisk arab tycker att jag är en kass muslim. På något sätt kan jag det :) En dag kanske dom liberala utgör majoriteten så får vi välja att dom mer extrema är dom dåliga muslimerna :)

Var Mohammed en dålig muslim? Alla muslimerna som följde efter honom i några hundra år? Majoriteten av muslimerna i arabvärlden som faktiskt kan arabiska? Är de dåliga muslimer? Varför?

Diggler
2006-09-27, 23:06
Jag förstår inte vad halaslakt har för syfte eftersom muslimer i allmänhet inte bryr sig, äter fläsk och dricker sprit. Är det den klassiska muslimska dubbelmoralen som spökar igen? Allt är ok förutom när farfar kommer på besök från iran?

Jag tror egentligen inte att nån av dem bryr sig egentligen, det är bara något nån dåre kräver igenom, och dubbelmoralen påbjuder ju att de måste låtsas tänka och tycka som dåren.

Baan
2006-09-27, 23:07
Var Mohammed en dålig muslim? Alla muslimerna som följde efter honom i några hundra år? Majoriteten av muslimerna i arabvärlden som faktiskt kan arabiska? Är de dåliga muslimer? Varför?

Jag pratar om dagens fundamentalister/extremister. Mohammed var nog liberal på många sätt (relativt till övriga samhället/världen/etc) på sin tid. Om jag inte minns fel finns det ett citat där han säger till muslimerna att anpassa sig efter utvecklingen och trenderna som råder.

Tricklev
2006-09-27, 23:09
Du söker alltså något att diskutera eftersom vi faktiskt inte har något disktuera utefter mina åsikter?

Men okej. Finns det muslimer som tycker dagens halalkött inte är halal? Absolut. Är dom arga? Förmodligen. Ska dom få ändrade regler för att utföra halal som dom vill? Det tycker inte jag. Är vi på samma våglängd nu?

Nej, men dessa killar kan nu köpa importerat halalkött, och hoppas att detta nu är halalslaktat, istället för att vi i Sverige säljer något egenhittatpå-halalslaktat kött.

Jag har ju självklart fört diskussionen ur ett samhälles synpunkt, inte bara ut mina eller dina ögon, dom understrykta meningarna i ditt inlägg gör att man får en skrämmande känsla att du vill anpassa hela samhället efter dig. ;)

Bolio
2006-09-27, 23:12
Jag pratar om dagens fundamentalister/extremister. Mohammed var nog liberal på många sätt (relativt till övriga samhället/världen/etc) på sin tid. Om jag inte minns fel finns det ett citat där han säger till muslimerna att anpassa sig efter utvecklingen och trenderna som råder.

Var förekommer citatet? Koranen? Hadith? Sunna?

Men 99 % av muslimerna i Mellanöstern anser att djuret inte får bedövas innan det slaktas. Det görs inte där. Är de extremister/fundamentalister? Tror du Mohammed tyckte sprit, sex innan äktenskap, etc. är ok? Han förbjuder ju dylika haramiteter. Vad finns det i koranen som talar för att dessa företeelser är tillåtna enligt Allah när man specifikt förbjuder dem?

Baan
2006-09-27, 23:13
Jag har ju självklart fört diskussionen ur ett samhälles synpunkt, inte bara ut mina eller dina ögon, dom understrykta meningarna i ditt inlägg gör att man får en skrämmande känsla att du vill anpassa hela samhället efter dig. ;)

Det är väl klart att diskuterar ur sin egen synpunkt, jag kan inte försvara något jag inte håller med direkt. Visst är det en bra övning, men så mycket orkar jag inte djävlas med folk :)

Det vore väl klockrent om man hade den makten? :MrT:

paddanboy
2006-09-27, 23:14
Halalslakt skall inte tillåtas utan bedövning. Strider mot allt vad Svenskt djurskydd har byggt upp.

Baan
2006-09-27, 23:18
Var förekommer citatet? Koranen? Hadith? Sunna?

Men 99 % av muslimerna i Mellanöstern anser att djuret inte får bedövas innan det slaktas. Det görs inte där. Är de extremister/fundamentalister? Tror du Mohammed tyckte sprit, sex innan äktenskap, etc. är ok? Han förbjuder ju dylika haramiteter. Vad finns det i koranen som talar för att dessa företeelser är tillåtna enligt Allah när man specifikt förbjuder dem?

Om vi låtsas att din påhittade siffror stämmer, det är väl självklart att primitivare samhällen inte är lika utvecklade i många avseenden? Har man andra problem än djurens lidande kan jag förståt att det inte har särskilt högt prio.

Jag tror det enda som nämns i koranen är faktiskt vin, så man kan vara lite sneaky där :) Jag har inte hunnit läsa igenom hela koranen än för att se delen där man pratar specifikt om sex före äktenskapet, men visst är den generella uppfattningen bland muslimer att det är fel. Jag ser det som att vi människor är benägna att göra fel, och det är aldrig kört om man är troende.

edit: Jag tror det är hadith som citatet kommer ifrån.

Bolio
2006-09-27, 23:31
Det är alltså tillåtet enligt dig att medvetet göra fel. Skönt att Allah inte håller med om digtt och dina muslimska vänners hyckleri. Han skickar er raka vägen till helvetet och inga oskulder får ni slicka. Ni väljer ut enbart det som är bekvämt och förklarar bort resten med att det är "mänskligt att göra fel". Konstigt nog gäller aldrig detta när någon gör fel mot er. Då vill ni bedriva Jihad och döda den personens familj. Sorglig ironi.

aliquis
2006-09-27, 23:34
Nej, då den orsakar djuren mer lidande än nödvändigt.

Om det skall vara lagligt skall man fan få misshandla judar/muslimer/vilka det nu är som är för det.

Baan
2006-09-27, 23:36
Det är alltså tillåtet enligt dig att medvetet göra fel. Skönt att Allah inte håller med om digtt och dina muslimska vänners hyckleri. Han skickar er raka vägen till helvetet och inga oskulder får ni slicka. Ni väljer ut enbart det som är bekvämt och förklarar bort resten med att det är "mänskligt att göra fel". Konstigt nog gäller aldrig detta när någon gör fel mot er. Då vill ni bedriva Jihad och döda den personens familj. Sorglig ironi.

Det finns nog ingen människa som inte väljer något han/hon gillar från något, vad det än må vara. Det är skillnad på att göra fel och vet att det är fel och göra fel och förneka att det är fel. Jag förnekar inte att det är fel. Det finns ingen människa som vet vad straffet för mitt eller ditt felande blir förutom att Gud förlåter och är förlåtande. Det upprepas faktiskt ganska ofta.

Dom sista meningarna om jihad och våld, jag tror inte riktigt du träffar rätt där. Du tror av någon anledning att min religion direkt ger mig en plats i gruppen extrema agressiva arga muslimer™. Jag tror dom här muslimerna, i regel främst från mellanöstern, har mer gemensamt med dig än med mig. Ni är ju från samma område, ffs! Brothers in arms!

Jag gillar fred och ogillar krig, även om avataren kanske säger annat. Jag kom till Sverige för att slippa krig.

Baan
2006-09-27, 23:38
Eftersom det finns intresse för vad muslimerna som är för den mindre uppskattade halalen har att säga så kan följande länk vara av intresse:

http://www.islamguiden.com/halalslakt.shtml

Bolio
2006-09-27, 23:38
Det finns nog ingen människa som inte väljer något han/hon gillar från något, vad det än må vara. Det är skillnad på att göra fel och vet att det är fel och göra fel och förneka att det är fel. Jag förnekar inte att det är fel. Det finns ingen människa som vet vad straffet för mitt eller ditt felande blir förutom att Gud förlåter och är förlåtande. Det upprepas faktiskt ganska ofta.

Dom sista meningarna om jihad och våld, jag tror inte riktigt du träffar rätt där. Du tror av någon anledning att min religion direkt ger mig en plats i gruppen extrema agressiva arga muslimer™. Jag tror dom här muslimerna, i regel främst från mellanöstern, har mer gemensamt med dig än med mig. Ni är ju från samma område, ffs! Brothers in arms!

Jag gillar fred och ogillar krig, även om avataren kanske säger annat. Jag kom till Sverige för att slippa krig.

Ja, ni är hycklare. Koranen betyder inte ett skit när ni ändå bara gör som ni vill och inte lyssnar till den om det inte känns bra. :)

Vi (Salahadin Eyubi - han var faktiskt kurd) gjorde er till muslimer. Vi spöade skiten ur er och ni blev våra efterföljare, lärlingar, ja våra barn. Idag är ni lite uppnosiga, men ingenting förändrar det faktum att det i århundraden har varit på det sättet att ni har tagit till er vår stil. :)

paddanboy
2006-09-27, 23:39
Sanningens fiender. - Övertygelser är värre fiender till sanningen än lögner.

Ja den är klockren. Passar dig perfekt kurdnationalistiskaantiterrorfundamentalistenameri cafuckyeagonnasavethemotherfuckingdayyay

Bolio
2006-09-27, 23:40
Eftersom det finns intresse för vad muslimerna som är för den mindre uppskattade halalen har att säga så kan följande länk vara av intresse:

http://www.islamguiden.com/halalslakt.shtml

"I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt."

Baan
2006-09-27, 23:46
Ja, ni är hycklare. Koranen betyder inte ett skit när ni ändå bara gör som ni vill och inte lyssnar till den om det inte känns bra. :)

Vi (Salahadin Eyubi - han var faktiskt kurd) gjorde er till muslimer. Vi spöade skiten ur er och ni blev våra efterföljare, lärlingar, ja våra barn. Idag är ni lite uppnosiga, men ingenting förändrar det faktum att det i århundraden har varit på det sättet att ni har tagit till er vår stil. :)

Hittar du på eller tror du själv på det du säger? Islam kom med turkarna på 1500-talet, enlgit historien på ett fredligt sätt. Det kan man se tydligt genom att den större delen av populationen under turkarna inte konverterade till islam. För den delen har bosniska muslimer aldrig varit särskilt välbehandlade av turkar just för att dom är muslimer, faktiskt förvånansvärt dåligt behandlade, men det är en annan historia.

Om vi ska diskutera vems folk som blivit mest rövknullat av andra så har du faktiskt ingen konkurens, du vinner på walkover direkt :(

Baan
2006-09-27, 23:48
"I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt."

Javisst, jag vet vad jag länkar till. Jag tycker det är ett onödigt krav.

razer
2006-09-27, 23:48
Själv tycker jag naturligtvis inte att sådana dumheter skall tillåtas i Svea Rike.

http://www.sweden.se/upload/Sweden_se/english/Theme%20sites/Celebrating/Nationaldagen_flagga.jpg

*innocent*


word!

PowPow
2006-09-27, 23:49
Nej det ska inte vara tillåtet.

Just för att djur absolut inte ska dödas för att människan ska få
tillfredställa sina vidskepliga religösa idiotier...

Är det ok at döda djur för att tilfredsställa våra smaklökar då?

Muslimer dödar inte djuren för att tillfredsställa sina vidskepliga religiösa idiotier, de dödar dem för att äta dem. Precis som alla andra blandätare. Det är bara sättet som skiljer det åt.

Mycket hycklande i tråden.

razer
2006-09-27, 23:54
Är det ok at döda djur för att tilfredsställa våra smaklökar då?

Muslimer dödar inte djuren för att tillfredsställa sina vidskepliga religiösa idiotier, de dödar dem för att äta dem. Precis som alla andra blandätare. Det är bara sättet som skiljer det åt.

Mycket hycklande i tråden.


Men om du får välja nu eftersom slakt inte kommer att sluta existera.. antingen att djuret förblöder eller att det går snabbt och smärtfritt?

PowPow
2006-09-28, 00:05
Men om du får välja nu eftersom slakt inte kommer att sluta existera.. antingen att djuret förblöder eller att det går snabbt och smärtfritt?

Det sistnämnda såklart. Jag klargjorde i trådens början att jag är emot halalslakt. Personligen tar jag dock avstånd från båda alternativen.

Det jag reagerar på är hur folk tycker det är djuriskt och barbariskt att döda djur genom att låta dem förblöda. Jag menar - vad hände? Bryr vi oss om djuren nu för tiden? Hela försköningen av uppfödningen på klassiskt svenskt vis är äcklande. Alla talar om att man alltid ska få djuren att må så bra som möjligt, och att så lite plågeri som möjligt ska förekomma. Tror någon verkligen att massproduktion och och avlivning är det djurvänligaste alternativet?

Här ska vi inte ha någon halalslakt! Här är vi snälla mot djuren! Halalslakt är onödig och fyller ingen funktion, men det gör den klassiska slakten!

Dagens ord: Etnocentrism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnocentrism)

OFF TOPIC: Finns det ingen bättre onlineordbok än wikipedia? Någon som är skriven av andra än random användare?

Baha
2006-09-28, 04:51
Det sistnämnda såklart. Jag klargjorde i trådens början att jag är emot halalslakt. Personligen tar jag dock avstånd från båda alternativen.

Det jag reagerar på är hur folk tycker det är djuriskt och barbariskt att döda djur genom att låta dem förblöda. Jag menar - vad hände? Bryr vi oss om djuren nu för tiden? Hela försköningen av uppfödningen på klassiskt svenskt vis är äcklande. Alla talar om att man alltid ska få djuren att må så bra som möjligt, och att så lite plågeri som möjligt ska förekomma. Tror någon verkligen att massproduktion och och avlivning är det djurvänligaste alternativet?

Här ska vi inte ha någon halalslakt! Här är vi snälla mot djuren! Halalslakt är onödig och fyller ingen funktion, men det gör den klassiska slakten!

Dagens ord: Etnocentrism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnocentrism)

OFF TOPIC: Finns det ingen bättre onlineordbok än wikipedia? Någon som är skriven av andra än random användare?


:) Bra skrivet tycker jag!

dynamo
2006-09-28, 06:09
Om djur inte lider mer av det så tillåt det, utan att ta hänsyn till religiösa aspekter. Jag tycker inte att vi ska anpassa våra lagar efter någon religion, om än vi säkert gjort det tidigare.

haiduc
2006-09-28, 08:11
Absolut inte!

Sådant kan inte tillåtas... Vi ska väl snarare öka djurskyddet istället för att minska det...

SWETiger
2006-09-28, 08:34
Av de beskrivningar jag fått av halalslakt är jag inte större motsåndare till det än av slakt i vanlig mening. Tvivlar på att det går att mäta lidandet hos ett djur så min uppfattning är att den stress ett djur utsätts för i den vanliga slaktproceduren mycket väl kan motsvara det lidande ett djur utsätts för vid halalslakt.

Trance
2006-09-28, 08:38
Det sistnämnda såklart. Jag klargjorde i trådens början att jag är emot halalslakt. Personligen tar jag dock avstånd från båda alternativen.

Det jag reagerar på är hur folk tycker det är djuriskt och barbariskt att döda djur genom att låta dem förblöda. Jag menar - vad hände? Bryr vi oss om djuren nu för tiden? Hela försköningen av uppfödningen på klassiskt svenskt vis är äcklande. Alla talar om att man alltid ska få djuren att må så bra som möjligt, och att så lite plågeri som möjligt ska förekomma. Tror någon verkligen att massproduktion och och avlivning är det djurvänligaste alternativet?

Här ska vi inte ha någon halalslakt! Här är vi snälla mot djuren! Halalslakt är onödig och fyller ingen funktion, men det gör den klassiska slakten!

Dagens ord: Etnocentrism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnocentrism)

OFF TOPIC: Finns det ingen bättre onlineordbok än wikipedia? Någon som är skriven av andra än random användare?

Slakt kommer alltid att existera och håller med dig att folk säkert förskönar svenska slakten. Det kommer alltid vara stressigt och eventuellt plågsamt för vissa djur. Men jag är för att hela tiden jobba för att det skall bli bätre för djuren, om halalslakt skulle gå åt andra hållet så ser jag ingen anledning att tillåta det.

Yip_man
2006-09-28, 11:05
Ni som tycker att det är ok. djuret ska dö ändå osv. Ta en titt på följande film och säg sedan att ni tycker att det är ok men halal slakt.

Varning för känsliga tittare
http://www.flurl.com/item/CUT_THROAT_COW_u_124811/

SWETiger
2006-09-28, 11:24
Ni som tycker att det är ok. djuret ska dö ändå osv. Ta en titt på följande film och säg sedan att ni tycker att det är ok men halal slakt.

Varning för känsliga tittare
http://www.flurl.com/item/CUT_THROAT_COW_u_124811/
Inte särskilt likt de klipp jag sett och definitivt inte i närheten av den metod som förespråkas, det är stor skillnad i mina ögon.
I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt. Slaktaren är en vältränad muslim som med ögonkontakt utför slakten samtidigt han uttalar ”I Guds namn, Gud är större” [Bismillah, Allahu Akbar]. Man skär av matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna utan att ryggmärgen skadas.

Bolio
2006-09-28, 11:41
Det sistnämnda såklart. Jag klargjorde i trådens början att jag är emot halalslakt. Personligen tar jag dock avstånd från båda alternativen.

Det jag reagerar på är hur folk tycker det är djuriskt och barbariskt att döda djur genom att låta dem förblöda. Jag menar - vad hände? Bryr vi oss om djuren nu för tiden? Hela försköningen av uppfödningen på klassiskt svenskt vis är äcklande. Alla talar om att man alltid ska få djuren att må så bra som möjligt, och att så lite plågeri som möjligt ska förekomma. Tror någon verkligen att massproduktion och och avlivning är det djurvänligaste alternativet?

Här ska vi inte ha någon halalslakt! Här är vi snälla mot djuren! Halalslakt är onödig och fyller ingen funktion, men det gör den klassiska slakten!

Dagens ord: Etnocentrism (http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnocentrism)

OFF TOPIC: Finns det ingen bättre onlineordbok än wikipedia? Någon som är skriven av andra än random användare?

Etnocentrism?

Yip_man
2006-09-28, 11:47
Inte särskilt likt de klipp jag sett och definitivt inte i närheten av den metod som förespråkas, det är stor skillnad i mina ögon.

Ok jag kan inte kalla mig expert på området. Men för mig är det självklart att slakt/avrättning av djur ska ske på minst plågsamma sätt för djuret.

Ryska_raketen
2006-09-28, 11:57
Ni som tycker att det är ok. djuret ska dö ändå osv. Ta en titt på följande film och säg sedan att ni tycker att det är ok men halal slakt.

Varning för känsliga tittare
http://www.flurl.com/item/CUT_THROAT_COW_u_124811/


Men fy fan! orka med att nötterna skrattar med *grr*

SWETiger
2006-09-28, 12:18
Ok jag kan inte kalla mig expert på området. Men för mig är det självklart att slakt/avrättning av djur ska ske på minst plågsamma sätt för djuret.

Islam emphasizes the gentle treatment of animals, especially before and during slaughter.

Den vanliga slaktprocessen är ofta långt från fri från vad jag skulle se som stress och lidande, att krokas upp i fötterna för att sedan maskinellt bedövas och slaktas är det mer skonsamt totalt sett?

Läs lite från djuren i livsmedelsindustrin (http://www.drinfo.se/djurtransporter-slakt.htm) under DRinfos hemsida, knappast ovinklat men det ger ett annat perspektiv.

PowPow
2006-09-28, 16:18
Slakt kommer alltid att existera och håller med dig att folk säkert förskönar svenska slakten. Det kommer alltid vara stressigt och eventuellt plågsamt för vissa djur. Men jag är för att hela tiden jobba för att det skall bli bätre för djuren, om halalslakt skulle gå åt andra hållet så ser jag ingen anledning att tillåta det.

Jag säger inte emot dig.

Jense
2006-09-28, 16:20
jag tycker man ska tortera djuren med eld innan man slaktar

PowPow
2006-09-28, 16:20
Etnocentrism?

Ja.

Bolio
2006-09-28, 16:48
Ja.

Är jag etnocentrisk för jag ogillar islam?

emmzan
2006-09-28, 17:14
Givetvis är det inte tillåtet att skära halspulsådern av ett djur utan att det bedövas först.
Halalslakten i Sverige går i princip till som den övriga slakten, förutom att den utförs av muslimer som har sina tradiotiner vid slakten. Tror att dom ber någon bön eller nåt för varje djur.
Djurskyddslagen styr upp det noga. Möjligtvis det enda den styr upp på ett bra sätt. I övrigt suger den ganska rejält.

Så ja det kan vara tillåtet.

Halalslakt i Sverige går till så att djuret bedövas med en reversivel bedövningsmetod - eltång eller bultpistol. Djuren dör inte av bedövningen (i de allra flesta fall) utan om man väntar en tag så kommer dom vakna upp igen.

Slaktlinjen ska gå mot en viss riktning (mot mecka) och en muslim ska vara närvarande.

Jag vet ett slakteri där man från religöst håll initialt vägrade gå med på att kvinnor skulle medverka i slakten då de hade mens. Det kravet vägrade dock slakteriet att gå med på.

PowPow
2006-09-28, 17:57
Är jag etnocentrisk för jag ogillar islam?

Nej. Jag menade att vissa sågade vissa former av slakt, eftersom den var olika den man själv definierade som normal, utan att egentligen ta en titt på det som används som referenspunkt (västerländs slakt).

aliquis
2006-09-28, 18:31
Eftersom det finns intresse för vad muslimerna som är för den mindre uppskattade halalen har att säga så kan följande länk vara av intresse:

http://www.islamguiden.com/halalslakt.shtmlIntressant.

”Under 2004 var det i Sverige över 24 000 djur som dog eller skadades så illa på väg till slakt att köttet fick kasseras.”

Men jag har uppfattat det som att anledningen till att djuren inte skall bedövas är att ni (om du nu äter halal)/ni inte vill äta djur som har självdött/redan är döda/något? Det är enda förklarningen till det som jag kan komma på, annars ser jag inte problemet med bedövning?

Och jag får väl anta att det är av samma avnledning som djuren skall vara friska och oskadda? Djuren borde väl kunna skada sig en transport till halalslakt också? Bara det att det kanske inte slaktas isf?

Jag förstod inte varför länderna införde förbudet, jag kan inte orden, någon som kan förklara?

Djuren stressas upp och den bedövning djuren får inför slakten fungerar inte alltid. Ibland dör djuren av bedövningen. Djur utsätts för olika tester i form av djurförsök för människans vinning. Vi tillåter jakt där statlig kontroll nästan är obefintlig och jakt ses dessutom som ett nöje för många. I islam är det förbjudet att jaga djur för nöjes skull.

Mmm, tv visade innan en gång slakt av ko, häst, får o gris, precis som det var, rätt upp och ner utan att försöka vinkla det åt vare sig den ena eller andra sidan, att djur blir stressade inför slakt är väl inte så konstigt, speciellt inte när den görs i industriell skada, om en bonde/koägare tog hem en slaktare och han skar halsen av djuret så skulle det ju inte hinna bli så stressat, men en kula i pannan hade ju gått ännu snabbare. Det kan ju dock aldrig göras helt schysst att ta livet av någon.

Vad gäller bedövning så var det väl någon gris eller något som "sprattlade" en del när han hängdes upp, men personalen på slakteriet sade bara att de gjorde så ibland... Men det visade sig ju efteråt att de minsann inte alls skall göra så och jag tror att slakteriet blev stängt, men om det förekom på det slakteri man råkade filma ifrån lär det ju förekomma på andra också.

Att djuret dör av bedövningen gör väl inget, imho.

Jakt är efterblivet, ja, men det är ju inget försvar för andra dumheter mot djur.

Det känns beklämmande att förbudet mot halal slakt fortfarande finns kvar här i Sverige då islamisk hantering och respekt för djuren inte medför mer av onödigt lidande än vad som redan sker idag. Vi är idag fler än 400 000 muslimer i Sverige och många gånger kan det vara svårt att hitta köttprodukter som är godkända enligt islam. Skulle vi få dispens att utföra halal slakt här i Sverige så skulle det underlätta för många och dessutom skapa arbetstillfällen för en minoritet som ofta står utanför arbetsmarknaden.

Ni får väl bli vegetarianer.

Fatalist
2006-09-28, 20:09
Nej det ska inte vara tillåtet.

Just för att djur absolut inte ska dödas för att människan ska få
tillfredställa sina vidskepliga religösa idiotier...

+tvåmiljarder :thumbup:


Det känns beklämmande att förbudet mot halal slakt fortfarande finns kvar här i Sverige då islamisk hantering och respekt för djuren inte medför mer av onödigt lidande än vad som redan sker idag. Vi är idag fler än 400 000 muslimer i Sverige och många gånger kan det vara svårt att hitta köttprodukter som är godkända enligt islam. Skulle vi få dispens att utföra halal slakt här i Sverige så skulle det underlätta för många och dessutom skapa arbetstillfällen för en minoritet som ofta står utanför arbetsmarknaden.

Ni får väl bli vegetarianer.

HA HA! När vi ändå tänker så kan vi ju atombomba halva afrika, de lider ju redan som det är ändå :thumbup:

SWETiger
2006-09-28, 20:13
HA HA! När vi ändå tänker så kan vi ju atombomba halva afrika, de lider ju redan som det är ändå :thumbup:
Du tror inte det tillför mer lidande?

egge
2006-09-28, 20:17
HA HA! När vi ändå tänker så kan vi ju atombomba halva afrika, de lider ju redan som det är ändå :thumbup:

Meh..
Om det nu varken gör till eller från för djuren varför ska det inte vara lagligt?
Ska nog starta ett slakteri som utför halalslakt, muslimer är en ganska stor målgrupp.

Fatalist
2006-09-28, 20:28
Meh..
Om det nu varken gör till eller från för djuren varför ska det inte vara lagligt?

Är det så att det på nåt sätt jämnar ut sig: 20000 döda plågsamt i transport == 20000 döda i plågsam halalslakt?

Eller hur menar du?

Jag tror inte att transporterna automatiskt blir perfekta och idylliska bara för att djuren ska slaktas med tortyrmetoder.

Jag tror att transporterna kommer vara minst lika dåliga, och vad som händer med de djur som väl kommer fram, det finns det ju att läsa om på wikipedia. Eller i koranen, om du så vill.

Hos nötkreatur tillförs alla delarna av hjärnan syrerikt blod både från karotiderna och vertebralartärerna. Eftersom vertebralartärerna ej skärs av vid snittning därför att de löper inne i kotkanalen tillförs hjärnan syrerikt blod tills avblodningen sänkt syretrycket tillräckligt för att detta ej skall fungera. Under en stor del av avblodningen är djuret således vid medvetande omkring en halv till en minut.

Med andra ord säger du att de som klarar transporterna gott kan förblöda till döds, eftersom deras polare ändå fått plågats de med på vägen till slakthuset.

Du tror inte det tillför mer lidande?

Du tror inte det tillför mer lidande att förblöda, än att dö på en mikrosekund av en bult?

egge
2006-09-28, 20:34
text..

Sry, missuppfattade dig lite där.
Trodde du ville att de skulle vara förbjudet trots att det enligt dig inte var någon skillnad i lidande.
Ber om ursäkt:)
Fanns en anledning till att jag röstade "vet ej" i pollen;)

SWETiger
2006-09-28, 20:52
Du tror inte det tillför mer lidande att förblöda, än att dö på en mikrosekund av en bult?
Nu består ju inte slaktprocessen av endast dödsögonblicket, som helhet tror jag inte halal är värre än vad som sker på många håll idag. Om nu svenska slaktindustri hade fördelarna från båda metoderna, med respekten för djuret innan och under slakten från halal tillsammans med den skonsammare döden (om procedurerna följs till punkt och pricka) finns det ingen anledning att tillåta halal. Som det ser ut idag tycker jag dock personligen inte att halal verkar vara värre än vad som redan tillåts, blir reglerna strängare är det en annan femma.

aliquis
2006-09-28, 21:05
"Originally Posted by Garnax
Nej det ska inte vara tillåtet.

Just för att djur absolut inte ska dödas för att människan ska få
tillfredställa sina vidskepliga religösa idiotier..."

orkar inte leta upp varifrån det var, men de slaktar väl inte djuren för att tillfredställa något religöst bajs, det är ju bara ett regelverk för hur de skall slakta djuret om de ändå skulle slakta det för att käka det.

aliquis
2006-09-28, 21:06
Du tror inte det tillför mer lidande?Ínte om man bombar tillräckligt tätt, döda lider inte. (tror jag...)

aliquis
2006-09-28, 21:09
Jag tror inte att transporterna automatiskt blir perfekta och idylliska bara för att djuren ska slaktas med tortyrmetoder.

Jag tror att transporterna kommer vara minst lika dåliga, och vad som händer med de djur som väl kommer fram, det finns det ju att läsa om på wikipedia. Eller i koranen, om du så vill.Visst ja, det var det jag skulle säga. Eftersom jag bor i värsta turkghettot såg jag en gång ett helt lamm i disken typ, så kom någon tjej o frågade gubben "har ni lamm" eller något... vad fan ser det ut som tänkte jag.

I vilket fall som helst så vid ett senare tillfälle såg jag när de fick en kött leverans, de tog in den på typ sådan mjölkvagn/vagn som skolserveringar har.. (hög med nät) packad med typ 20 stycken vaccumförpackage lamm, men eftersom de körde den från parkeringen hoppade o skuttade den en del så när han skulle ta sig in genom vanliga butiksdörrarna tog det stopp för något av lammen hade skakat ner mot marken o fastnade mot tröskeln på dörren, så han backade o knuffade på lite ett par gånger och sedan kom han över.

Respekt du är perfekt osv.

aliquis
2006-09-28, 21:11
Du tror inte det tillför mer lidande att förblöda, än att dö på en mikrosekund av en bult?Något som INTE lär vara så skoj är om kon rör på huvudet just när man skall smälla in bulten i pannan på henne(/honom..), läste något om det någonstans, minns inte riktigt hur det var men typ att de slog av ena halvan av skallen/ansiktet och kon levde efteråt... gosmys.

aliquis
2006-09-28, 21:13
Nu består ju inte slaktprocessen av endast dödsögonblicket, som helhet tror jag inte halal är värre än vad som sker på många håll idag. Om nu svenska slaktindustri hade fördelarna från båda metoderna, med respekten för djuret innan och under slakten från halal tillsammans med den skonsammare döden (om procedurerna följs till punkt och pricka) finns det ingen anledning att tillåta halal. Som det ser ut idag tycker jag dock personligen inte att halal verkar vara värre än vad som redan tillåts, blir reglerna strängare är det en annan femma.Vill man äta schysst kött odlar man det i en näringslösning, eller något.. ;D

emmzan
2006-09-29, 11:15
Något som INTE lär vara så skoj är om kon rör på huvudet just när man skall smälla in bulten i pannan på henne(/honom..), läste något om det någonstans, minns inte riktigt hur det var men typ att de slog av ena halvan av skallen/ansiktet och kon levde efteråt... gosmys.

Man ska på slakterier alltid ha en reservbultpistol redo om skottet skulle hamna fel. Om inte första skottet räcker ser genast personalen detta och sätter ytterligare ett skott.

Det är betydligt högre risk för felskott när veterinärer och bönder etc ska avliva/slakta djuren hemma. Det är inte helt ovanligt att skottet hamnar något snett och då istället hamnar i en bihåla man har en ko som står helt vaken med näsblod. Men det är som på slakteriet - man sätter ytterligare ett skott.

cero
2015-07-17, 16:20
Klistrar frågan från en annan tråd:

Har en liten fråga: Vilken typ av halalslakt är vanligast här i Sverige? Vad är tillåtet och vad är förbjudet? Finns väl en del olika sätt att gå tillväga när man slaktar djuret?

ButtCoughEXTREME
2015-07-17, 16:25
Klistrar frågan från en annan tråd:
www.lmgtfy.com/halalslakt+sverige
Halalslakt utan bedövning är förbjuden. Samtidigt är bedövning vid slakt av både djur och människor haram, så go figure...

Sparven från Minsk
2015-07-17, 16:48
Nej, nej och åter nej.

jenni
2015-07-17, 16:49
Nej, nej och åter nej.

+1

För ovanlighetens skull håller jag 100% med Sparven

Fatslim
2015-07-17, 16:54
Klart som fan det inte ska vara, har folk i detta land fått fullständigt psykbryt? :laugh:

Antar det är "islamofobi" att vara emot, right?

Vinter
2015-07-17, 17:59
Tja djuren lider betydligt mer vid Jakt, så....

Olegh
2015-07-17, 18:08
Vad är den religiösa bakomliggande "logiken" för halalslakt?

Jakobson
2015-07-17, 18:11
Vad är den religiösa bakomliggande "logiken" för halalslakt?

Grymhet

spoonchest
2015-07-17, 18:33
Tja djuren lider betydligt mer vid Jakt, så....
Jag tvivlar.

Vinter
2015-07-17, 18:47
Jag tvivlar.

Det är betydligt bättre att veta ;)

Notten
2015-07-17, 18:54
Vad är den religiösa bakomliggande "logiken" för halalslakt?

Du får inte äta blod.

Kr6llaRn
2015-07-17, 19:13
Om det är riktigt halal så har dom som regler att djuren ska under hela sina liv få gå fritt, äta fritt osv. Dvs halalslaktade djur har levt ett bättre liv en vad en inlåst sverigegris har.

Jag ser ju hellre ett bra liv och kass död än det motsatta.

MiShka
2015-07-17, 19:20
Om det är riktigt halal så har dom som regler att djuren ska under hela sina liv få gå fritt, äta fritt osv. Dvs halalslaktade djur har levt ett bättre liv en vad en inlåst sverigegris har.

Jag ser ju hellre ett bra liv och kass död än det motsatta.

Källa på det?

Kr6llaRn
2015-07-17, 19:32
Källa på det?

"Mänskligheten sattes på jorden för att vara förmyndare för Allahs skapelse. Att behandla djur med vänlighet och barmhärtighet är helt enkelt en av det ansvar som tillhör detta förmyndarskap. Det orena tillståndet av vissa djur har ingen inverkan på deras rätt att leva ett fritt liv från smärta och lidande.
"

googla snälla, så kommer du sen inse att enligt deras seder osv så ska alla djur behandlas värdigt och med ett liv utan smärta. Sen vad slaktarna gör med den infon eller den tron är upp till dom. Men bortgår dom från det så är det inte halalslakt, utan någonting annat.

jenni
2015-07-17, 19:33
"Mänskligheten sattes på jorden för att vara förmyndare för Allahs skapelse. Att behandla djur med vänlighet och barmhärtighet är helt enkelt en av det ansvar som tillhör detta förmyndarskap. Det orena tillståndet av vissa djur har ingen inverkan på deras rätt att leva ett fritt liv från smärta och lidande.
"

googla snälla, så kommer du sen inse att enligt deras seder osv så ska alla djur behandlas värdigt och med ett liv utan smärta. Sen vad slaktarna gör med den infon eller den tron är upp till dom. Men bortgår dom från det så är det inte halalslakt, utan någonting annat.
Hahaha, och säg mig! Hur många följer detta? Det räcker med att djuret är slaktat halal resten skiter de flesta fullständigt i

Kr6llaRn
2015-07-17, 19:37
Hahaha, och säg mig! Hur många följer detta? Det räcker med att djuret är slaktat halal resten skiter de flesta fullständigt i

Jag bryr mig inte om hur många som följer det. Men kasta inte skit på halalslakten, för följs inte reglerna så är det inte halal.

jenni
2015-07-17, 19:41
Jag bryr mig inte om hur många som följer det. Men kasta inte skit på halalslakten, för följs inte reglerna så är det inte halal.

Säljs fortfarande som det, sett allt för många muslimer som har noll respekt för djur så I dont give a F, kastar "skit" som befogat

MiShka
2015-07-17, 19:42
Du får väl kalla din version för optihalal för halal innebär inte det där i praktiken.

TranceII
2015-07-17, 20:03
Om det är riktigt halal så har dom som regler att djuren ska under hela sina liv få gå fritt, äta fritt osv. Dvs halalslaktade djur har levt ett bättre liv en vad en inlåst sverigegris har.

Jag ser ju hellre ett bra liv och kass död än det motsatta.

Bullshit.

TranceII
2015-07-17, 20:06
Djurhållning i mellanöstern:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2804394/Live-exports-fire-claims-animals-tortured-Middle-East.html

Jag tror man skall vara rätt försiktig med att snacka skit om svennegrisen och säga hur bra halalslaktade djur har det.

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:07
Säljs fortfarande som det, sett allt för många muslimer som har noll respekt för djur så I dont give a F, kastar "skit" som befogat

Oj, låter häftigt. jag har inte sett än ända.

Du får väl kalla din version för optihalal för halal innebär inte det där i praktiken.

Det är inte min version, det är den riktiga versionen.

tp_88
2015-07-17, 20:08
#ingetmedislamattgöra

Såklart.

TranceII
2015-07-17, 20:08
Oj, låter häftigt. jag har inte sett än ända.



Det är inte min version, det är den riktiga versionen.

Citera Koranen då.

cero
2015-07-17, 20:10
Det är inte min version, det är den riktiga versionen.

Men vilken typ av halal är det som säljs i butiker, oftast?

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:11
Citera Koranen då.

Gör det den dagen jag läst den.

jenni
2015-07-17, 20:12
Oj, låter häftigt. jag har inte sett än ända.



Det är inte min version, det är den riktiga versionen.

Du tycker det är häftigt att skada djur?

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:17
Men vilken typ av halal är det som säljs i butiker, oftast?

så insatt är jag inte, men tillräckligt för att ha läst deras riktlinjer. Och följs dom så anserjag det bättre än hur många svenska farmar sköter det.

Är själv bara en vanlig svennebanan som 6 av 7 dagar äter kyckling..

Du tycker det är häftigt att skada djur?

Ne, tycker det är häftigt att du sett så många muslimer skada djur.

TranceII
2015-07-17, 20:18
så insatt är jag inte, men tillräckligt för att ha läst deras riktlinjer. Och följs dom så anserjag det bättre än hur många svenska farmar sköter det.


Vilka är deras?

jenni
2015-07-17, 20:19
så insatt är jag inte, men tillräckligt för att ha läst deras riktlinjer. Och följs dom så anserjag det bättre än hur många svenska farmar sköter det.

Är själv bara en vanlig svennebanan som 6 av 7 dagar äter kyckling..



Ne, tycker det är häftigt att du sett så många muslimer skada djur.

Eh? Läst kamphundsfighter i förorten???? Just det!

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:25
Vilka är deras?

muslimerna?

Eh? Läst kamphundsfighter i förorten???? Just det!

Snälla. Jag är förorten.

jenni
2015-07-17, 20:26
muslimerna?



Snälla. Jag är förorten.

Då så! Vad jiddrar du om då?

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:28
Då så! Vad jiddrar du om då?

Jag "jiddrar" inte, jag bråkar. *slap*

jenni
2015-07-17, 20:32
Jag "jiddrar" inte, jag bråkar. *slap*

Du är ingen förort med andra ord

TranceII
2015-07-17, 20:33
muslimerna?


Då kanske du inte skall vara så naiv för de ljuger.

Kr6llaRn
2015-07-17, 20:38
Du är ingen förort med andra ord

Abo

Då kanske du inte skall vara så naiv för de ljuger.

ok nu har det spårat.

jenni
2015-07-17, 20:39
Abo



ok nu har det spårat.

Shu

Ajasoro
2015-07-17, 20:41
Halalslakt är tillåtet så länge djuret är bedövat. Vettig lag.

Jag tycker folk som käkar kött och kritiserar halalslakt är hycklare. Jag är emot att man dödar djur. Om slakten är smärtsam eller inte är ganska ointressant.

Bärsärk
2015-07-17, 20:41
Tycker inte att vi ska uppmuntra religion, religion är gammalt och hör till det förflutna.

cero
2015-07-17, 20:42
Om slakten är smärtsam eller inte är ganska ointressant.

Nja, jag dödar gärna djur men det betyder inte att jag vill tortera dem först. Inte sagt att halal är tortyr, i alla fall inte med bedövning.

jenni
2015-07-17, 20:45
Halalslakt är tillåtet så länge djuret är bedövat. Vettig lag.

Jag tycker folk som käkar kött och kritiserar halalslakt är hycklare. Jag är emot att man dödar djur. Om slakten är smärtsam eller inte är ganska ointressant.

Är du på riktigt? Du ser ingen skillnad på att låta djuret lida och dö långsamt mot en snabb död utan att djuret hinner känna så mycket

Ajasoro
2015-07-17, 20:52
Nja, jag dödar gärna djur men det betyder inte att jag vill tortera dem först. Inte sagt att halal är tortyr, i alla fall inte med bedövning.

Det förstår jag, det var därför jag skrev ganska ointressant. Att slippa en plågsam* död som vid haramslakt är att föredra, men det är också den enda skillnaden. Faktumen att djuren föds upp för att bli mat, har ett uselt liv och dödas unga kvarstår.


*Sen kan vi också fråga oss hur smärtfri haramslakt verkligen är; det finns många exempel på hur slakten inte genomförs som planerat eftersom det sker i så snabb takt och djuren är så många till antalet, för att inte tala om alla fiskar som kvävs till döds. RIP.

Ajasoro
2015-07-17, 21:03
Är du på riktigt? Du ser ingen skillnad på att låta djuret lida och dö långsamt mot en snabb död utan att djuret hinner känna så mycket

Se svaret ovan. Men tja, jag är emot lidande på riktigt. Att bli slaktad i sig är lidande, oavsett hur smärtfritt det är. Därför tycker jag att halalfrågan är en petitess på ett teoretiskt plan. I dagsläget bör givetvis göra allt vi kan för att slakten ska innebära så lite lidande som möjligt, men jag tänker mig också att det kan invagga köttätare att deras kött på något vis är trevligt, bra och rättvist. Det är det inte. På grund av det kan det kanske vara vettigare på längre sikt att få alla att fatta hur vidrig processen faktiskt är, utan frigående, bedövning osv. Bara en tanke.

jenni
2015-07-17, 21:07
Se svaret ovan. Men tja, jag är emot lidande på riktigt. Att bli slaktad i sig är lidande, oavsett hur smärtfritt det är. Därför tycker jag att halalfrågan är en petitess på ett teoretiskt plan. I dagsläget bör givetvis göra allt vi kan för att slakten ska innebära så lite lidande som möjligt, men jag tänker mig också att det kan invagga köttätare att deras kött på något vis är trevligt, bra och rättvist. Det är det inte. På grund av det kan det kanske vara vettigare på längre sikt att få alla att fatta hur vidrig processen faktiskt är, utan frigående, bedövning osv. Bara en tanke.

Jag hör dig, men jag tror tyvärr inte det är möjligt att få köttätare som trivs med sin kost att ändra på sig med sådanna argument, de har alltid motargument

Ajasoro
2015-07-17, 21:19
Jag hör dig, men jag tror tyvärr inte det är möjligt att få köttätare som trivs med sin kost att ändra på sig med sådanna argument, de har alltid motargument
Att de har motargument betyder inte att de är bra. De mest effektiva argumenten är antagligen de som rör miljö och hälsa, men nu var inte mitt mål att övertyga om att skippa kött, utan snarare att påpeka det ironiska i att människor som äter döda djur gnäller på andra människor som äter döda djur.

Och sen, nja, jag tror att även köttätare har empati så helt meningslöst är det inte med argument som rör moral (eller bristen på den).

Fatslim
2015-07-17, 23:12
Om det är riktigt halal så har dom som regler att djuren ska under hela sina liv få gå fritt, äta fritt osv. Dvs halalslaktade djur har levt ett bättre liv en vad en inlåst sverigegris har.

Jag ser ju hellre ett bra liv och kass död än det motsatta.

HAHAHAHHA, den var bra.

Det är bara för den som är intresserad att skriva in halal slakt på youtube om man vill ha sanningen.

Faktiskt rätt sjukt hur mycket det ljugs för att dämpa Islams verkliga grymhet, helt sjukt att folk går på det ännu också.

spoonchest
2015-07-17, 23:27
Det är betydligt bättre att veta ;)
Oja. Jag har dödat djur i bägge sammanhang, men jag kan inte ta gift på hur ett djur känner ett skott i pannan, eller ett skott i lungorna. Tiden alldeles innan avlivandet är det mest relevanta enligt mig. Att medvetet låta bli att ta största möjliga hänsyn till att minska djurets lidande bara för sakens skull är bara helt befängt.
Om man utgår från att djur känner nån form av dödsångest så är den med all säkerhet störst vid obedövad slakt, och minst vid jakt.

jenni
2015-07-17, 23:38
Oja. Jag har dödat djur i bägge sammanhang, men jag kan inte ta gift på hur ett djur känner ett skott i pannan, eller ett skott i lungorna. Tiden alldeles innan avlivandet är det mest relevanta enligt mig. Att medvetet låta bli att ta största möjliga hänsyn till att minska djurets lidande bara för sakens skull är bara helt befängt.
Om man utgår från att djur känner nån form av dödsångest så är den med all säkerhet störst vid obedövad slakt, och minst vid jakt.

Borde inte skott i pannan vara snabbare väg till död än lungor ?

Vinter
2015-07-17, 23:42
Borde inte skott i pannan vara snabbare väg till död än lungor ?

Han menar nog skadeskjutna djur, missar man kan skottet gå genom lungorna och då får man eftersöka. Tyvärr är det många storstadsbor som åker på "älgsafari" fast dom knappast rört ett gevär på många år. Man räknar med att minst 15% av alla älgar som jagas årligen skadeskjuts. Finns säkert lite videos där man ser att det ryker kondens ur kulhålet i lungorna på djuret.

jenni
2015-07-17, 23:44
Han menar nog skadeskjutna djur, missar man kan skottet gå genom lungorna och då får man eftersöka. Tyvärr är det många storstadsbor som åker på "älgsafari" fast dom knappast rört ett gevär på många år. Man räknar med att minst 15% av alla älgar som jagas årligen skadeskjuts. Finns säkert lite videos där man ser att det ryker kondens ur kulhålet i lungorna på djuret.

:(

svenbanan
2015-07-18, 05:36
Hurpass stor issue är det egentligen för muslimer/judar att äta nötkött från djur som blivit bedövade innan de fått halsen avskuren? Jag har fått intrycket att de flesta muslimer i alla fall tycker den sortens kött är okej.

Huruvida själva proceduren innan man skär halsen av korna är mer stressande än vad processen är i "vanliga" slakterier vette väl fan. Så halalslakt med bedövning kan gott vara tillåten.

spoonchest
2015-07-18, 05:47
Självklart verkar det inte konstigare än att muslimer också tycker att det här med att slakten skulle vara obedövad är en struntgrej, då det finns svenskt kött som är halal utan att ha brutit mot några regler.

spoonchest
2015-07-18, 05:53
Borde inte skott i pannan vara snabbare väg till död än lungor ?

Jo, men vid jakt vill man att skottet ska gå i lungorna. Det är en dödande träff, och döden kommer rätt snabbt. Inte lika snabbt som i huvudet, men likväl snabbt.
Att försöka skjuta vilt i huvudet leder ofta till svåra skadeskjutningar då träffområdet är väldigt litet. Att man skjuter av käken så att djuret istället svälter ihjäl är en möjlig konsekvens.

Hövdingen
2015-07-18, 06:14
Faktumen att djuren föds upp för att bli mat, har ett uselt liv

Jaså det är ett faktum? Ser fram emot en källa på det....

Se svaret ovan. Men tja, jag är emot lidande på riktigt. Att bli slaktad i sig är lidande, oavsett hur smärtfritt det är

Du har fel.

Suffering = pain that is caused by injury, illness, loss, etc. : physical, mental, or emotional pain.

anvihl
2015-07-18, 06:46
Han menar nog skadeskjutna djur, missar man kan skottet gå genom lungorna och då får man eftersöka. Tyvärr är det många storstadsbor som åker på "älgsafari" fast dom knappast rört ett gevär på många år. Man räknar med att minst 15% av alla älgar som jagas årligen skadeskjuts. Finns säkert lite videos där man ser att det ryker kondens ur kulhålet i lungorna på djuret.

Ehm, alltså fyi är lungorna ofta det träffområdet man eftersträvar att träffa. Snabb dödlig träff. Hjärna, ryggrad och hjärta är för små träffområden och risken för skadeskjutning är för hög även om det ger en "knall och fall" effekt.

Lungorna är det som lärs ut på jägarexamen att sikta på om man har en bredsida.

Röda Björnen
2015-07-18, 07:35
Att de har motargument betyder inte att de är bra. De mest effektiva argumenten är antagligen de som rör miljö och hälsa, men nu var inte mitt mål att övertyga om att skippa kött, utan snarare att påpeka det ironiska i att människor som äter döda djur gnäller på andra människor som äter döda djur.

Och sen, nja, jag tror att även köttätare har empati så helt meningslöst är det inte med argument som rör moral (eller bristen på den).

Vill fortfarande äta kött, vill du inte så är det okej. Men jag tycker det är lite konstigt att tycka att hur döden går till är oväsentlig.
Bedövning eller inte så är det ett hemskt sätt att dö.

Orkar inte ha en grönsaks diskussion i en tråd där vi inte ska diskutera det, skapa en annan tråd då. Men tycker du inte att döden ska ske så snabbt som möjligt för att undvika onödigt lidande under dödsstunden ?

Trouble
2015-07-18, 08:49
Kan inte se att någon har dragit upp det mest relevanta argumentet än - att det är negativt för Islam som sådant. Allt som motarbetar Islam är bra och således bör inte halalslakt tillåtas.

Sheogorath
2015-07-18, 09:01
Kan inte se att någon har dragit upp det mest relevanta argumentet än - att det är negativt för Islam som sådant. Allt som motarbetar Islam är bra och således bör inte halalslakt tillåtas.

Vill du verkligen skapa motsättningar mellan traditionellt västliga värderingar och Islam är det ju bättre om Islam radikaliseras och moderata muslimer marginaliseras. Och halal upprör uppenbarligen känslor. Kristendomen lever kvar i Sverige just för att den blivit mellanmjölk. Häxbränningar är ett minne blott.

Vinter
2015-07-18, 11:25
Ehm, alltså fyi är lungorna ofta det träffområdet man eftersträvar att träffa. Snabb dödlig träff. Hjärna, ryggrad och hjärta är för små träffområden och risken för skadeskjutning är för hög även om det ger en "knall och fall" effekt.

Lungorna är det som lärs ut på jägarexamen att sikta på om man har en bredsida.

Exakt, det enda jag påpekar är att skadeskjutningsfrekvensen är hög, kanske inte den mest humana metoden att avliva ett djur. Men så ser det ut.

h051n
2015-07-18, 11:44
Sökte lite och hittade detta. Kan även lägga till att man inte ska slakta framför andra djur och skrämmer upp dem och att djuret inte får se kniven eller att man vässar kniven framför djuret.


http://www.darulhadith.com/v2/nagra-av-slaktens-etiketter/
Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”När ni skall slakta, slaktar ni väl. Ni får vässa era blad och låta era offer vila ut.”

Det vill säga när ni skall slakta djur som är föreskrivna eller tillåtna att slakta. Slakten kan ske utav dyrkan. Den kan vara för matens skull eller för att göra slut på dess besvär som rovdjur eller angripande hundar. Straffa inte djuret genom att släpa på det till döden. Dra inte i djurets öron. Slakta inte djuret med ett slött verktyg. Kasta inte ned det på marken för att sedan skjuta upp på slakten medan du håller i djuret. Det är inte tillåtet eftersom djuret plågas på det sättet.

Det är obligatoriskt att slakta djuret på det enklaste sättet. När du har slaktat det skall du inte ha bråttom med att stycka det förrän det verkligen har dött. Vänta till dess att djuret har dött och slutat röra på sig. Så länge djuret rör på sig och har en själ i sig skall du inte plåga det två gånger; en gång med slakten och en gång med styckningen innan det har dött. Låt djuret vara till dess att det verkligen har dött.

En bemästrad och korrekt slakt utförs av slaktare som vet hur djuret skall slaktas. En okunnig person får inte slakta och öva sig på djur och plåga dem. Endast en mästare som har kunskap om slakten får slakta.

Bladet måste vara vasst så att det skär enkelt. Det spelar ingen roll om det skall användas till att döda, som svärd, eller till att slakta, som kniv.

Slakten skall ske på ett bekvämt sätt. Djuret skall inte släpas. Det skall inte slås innan slakten. Det skall inte hållas länge i förvar innan slakten. Slakten skall gå snabbt till så att djuret kan vila ut. Det är vad Allâh har förpliktigat. Detta hör till denna religions dygder. Denna religion är en välvillig religion och ingen illvillig religion eller en orättvist hämndlysten religion.

Fatslim
2015-07-18, 14:20
Sökte lite och hittade detta. Kan även lägga till att man inte ska slakta framför andra djur och skrämmer upp dem och att djuret inte får se kniven eller att man vässar kniven framför djuret.


http://www.darulhadith.com/v2/nagra-av-slaktens-etiketter/
Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”När ni skall slakta, slaktar ni väl. Ni får vässa era blad och låta era offer vila ut.”

Det vill säga när ni skall slakta djur som är föreskrivna eller tillåtna att slakta. Slakten kan ske utav dyrkan. Den kan vara för matens skull eller för att göra slut på dess besvär som rovdjur eller angripande hundar. Straffa inte djuret genom att släpa på det till döden. Dra inte i djurets öron. Slakta inte djuret med ett slött verktyg. Kasta inte ned det på marken för att sedan skjuta upp på slakten medan du håller i djuret. Det är inte tillåtet eftersom djuret plågas på det sättet.

Det är obligatoriskt att slakta djuret på det enklaste sättet. När du har slaktat det skall du inte ha bråttom med att stycka det förrän det verkligen har dött. Vänta till dess att djuret har dött och slutat röra på sig. Så länge djuret rör på sig och har en själ i sig skall du inte plåga det två gånger; en gång med slakten och en gång med styckningen innan det har dött. Låt djuret vara till dess att det verkligen har dött.

En bemästrad och korrekt slakt utförs av slaktare som vet hur djuret skall slaktas. En okunnig person får inte slakta och öva sig på djur och plåga dem. Endast en mästare som har kunskap om slakten får slakta.

Bladet måste vara vasst så att det skär enkelt. Det spelar ingen roll om det skall användas till att döda, som svärd, eller till att slakta, som kniv.

Slakten skall ske på ett bekvämt sätt. Djuret skall inte släpas. Det skall inte slås innan slakten. Det skall inte hållas länge i förvar innan slakten. Slakten skall gå snabbt till så att djuret kan vila ut. Det är vad Allâh har förpliktigat. Detta hör till denna religions dygder. Denna religion är en välvillig religion och ingen illvillig religion eller en orättvist hämndlysten religion.

Ja det låter ju jättefint, sen har vi ju dock verkligheten.

skippy
2015-07-18, 15:22
nej tortyrslakt har ingenting i Sverige att göra.

Youtube: Halal och Kosherslaktens baksida

https://www.youtube.com/watch?v=hGmwttDWX3c

Tycker man fortfarande att det ska vara tillåtet efter att ha kollat på detta så är man fan inte riktigt frisk.

h051n
2015-07-18, 15:59
Ja det låter ju jättefint, sen har vi ju dock verkligheten.

Jag har sett muslimer slakta och det gick till på det sättet.

Tråden handlar om halal slakt, inte om att folk slaktar hur som helst för att tjäna pengar och tillskriver det med ngt religiöst.

Känner många som jobbar på scan och kronfågel (har jobbat på kronfågel).
Och om du tror att alla regler följs i Sverige så är det inte heller en verklighet.
Då borde även slakten i Sverige upphöra...

jenni
2015-07-18, 16:03
Jag har sett muslimer slakta och det gick till på det sättet.

Tråden handlar om halal slakt, inte om att folk slaktar hur som helst för att tjäna pengar och tillskriver det med ngt religiöst.

Känner många som jobbar på scan och kronfågel (har jobbat på kronfågel).
Och om du tror att alla regler följs i Sverige så är det inte heller en verklighet.
Då borde även slakten i Sverige upphöra...

Vi är inte ett muslimskt land, så varför ska vi ha halal här om vi ändå tycker den slakten är förkastlig, muslimskt land muslimska seder/regler. Här ska vi koncentrera oss på att se till att Scan och kronfågel sköter sig, inte ta på oss andras huvudvärk

Sparven från Minsk
2015-07-18, 17:51
Vi är inte ett muslimskt land, så varför ska vi ha halal här om vi ändå tycker den slakten är förkastlig, muslimskt land muslimska seder/regler. Här ska vi koncentrera oss på att se till att Scan och kronfågel sköter sig, inte ta på oss andras huvudvärk

Inte ofta jag håller med dig Jenni men det här kan jag ställa mig bakom.

jenni
2015-07-18, 17:55
inte ofta jag håller med dig jenni men det här kan jag ställa mig bakom.

1-1 :d

Sheogorath
2015-07-18, 19:19
Se på fan, jag med! Jag kanske fått solsting! :D

TranceII
2015-07-18, 19:56
Jag har sett muslimer slakta och det gick till på det sättet.

Tråden handlar om halal slakt, inte om att folk slaktar hur som helst för att tjäna pengar och tillskriver det med ngt religiöst.

Känner många som jobbar på scan och kronfågel (har jobbat på kronfågel).
Och om du tror att alla regler följs i Sverige så är det inte heller en verklighet.
Då borde även slakten i Sverige upphöra...

Det du beskrev är inte nödvändigtvis Halal-slakt. Det är en persons åsikt, citatet från Koranen är bara den första meningen.

Vi är inte ett muslimskt land, så varför ska vi ha halal här om vi ändå tycker den slakten är förkastlig, muslimskt land muslimska seder/regler. Här ska vi koncentrera oss på att se till att Scan och kronfågel sköter sig, inte ta på oss andras huvudvärk

Svaret är väl att man inte tycker den slakten är förkastlig om djuret är bedövat. Inte jämfört med annan slakt och det är nog väldigt många här som tycker Halal är skit men ändå köper billig kyckling eller äter massa mat ute (tror ni det lokala thai-stället köper kyckling som är uppväxt och slaktad under bra förhållanden)

jenni
2015-07-18, 20:11
Det du beskrev är inte nödvändigtvis Halal-slakt. Det är en persons åsikt, citatet från Koranen är bara den första meningen.



Svaret är väl att man inte tycker den slakten är förkastlig om djuret är bedövat. Inte jämfört med annan slakt och det är nog väldigt många här som tycker Halal är skit men ändå köper billig kyckling eller äter massa mat ute (tror ni det lokala thai-stället köper kyckling som är uppväxt och slaktad under bra förhållanden)

Vi behöver just precis koncentrera oss på eget bord först, och se till att slakten vi har i sverige fungerar rätt, inte lägga till ännu en suspekt religös sed som är rena tramset eftersom det inte verkar betyda så mycket för många muslimer i sverige om man jämför deras övriga livstil

TranceII
2015-07-18, 20:16
Vi behöver just precis koncentrera oss på eget bord först, och se till att slakten vi har i sverige fungerar rätt, inte lägga till ännu en suspekt religös sed som är rena tramset eftersom det inte verkar betyda så mycket för många muslimer i sverige om man jämför deras övriga livstil

Vi har vissa regler som skall uppnås gällande djurets lidande om de uppnår det genom Halal-slakt varför skulle det då förbjudas?

jenni
2015-07-18, 20:20
Vi har vissa regler som skall uppnås gällande djurets lidande om de uppnår det genom Halal-slakt varför skulle det då förbjudas?

Varför ska det finnas är väl frågan ? I ett icke muslimskt land därtill?

Dreas
2015-07-18, 20:24
Varför ska det finnas är väl frågan ? I ett icke muslimskt land därtill?
För att en stor andel av den svenska befolkningen vill ha det? Efterfrågan styr.

jenni
2015-07-18, 20:27
För att en stor andel av den svenska befolkningen vill ha det? Efterfrågan styr.

Och hur skulle det bli om ännu större del var emot sådan slakt?

Sparven från Minsk
2015-07-18, 20:28
Och hur skulle det bli om ännu större del var emot sådan slakt?

Vilket jag, utan att hittat siffror på, är ganska säker stämmer.

Edit:

Ska vi se till pollen ovan så är närmare 73 % emot...no contest there...

jenni
2015-07-18, 20:38
Vilket jag, utan att hittat siffror på, är ganska säker stämmer.

Edit:

Ska vi se till pollen ovan så är närmare 73 % emot...no contest there...

Lär väl inte göra någon skillnad? :(
Det är ju redan ok att ta ut skolbarn ur gympalektion och biologin så halal kommer att finnas kvar, vad som blir nästa steg är den stora frågan

Dreas
2015-07-18, 20:41
Och hur skulle det bli om ännu större del var emot sådan slakt?Irrelevant. Speciellt när merparten inte vet hur det går till. Merparten som inte heller vet hur traditionell slakt går till.

Åh nej, islam, religion, djuret lider, oooäää.

Sparven från Minsk
2015-07-18, 20:42
Lär väl inte göra någon skillnad? :(
Det är ju redan ok att ta ut skolbarn ur gympalektion och biologin så halal kommer att finnas kvar, vad som blir nästa steg är den stora frågan

Kräver en folkomröstning i sann demokratisk anda.
Majoriteten bestämmer.
Blir det ett nej till halal-slakt så ska den upphöra bums och de som vill pyssla med sådant kan flytta.
Simple.

bubbs
2015-07-18, 20:46
Nötkreatur som halalslaktas i Sverige idag bedövas med en bult. genom pannan. Jag tippar att andelen kor som reser sig eller fortfarande är vid medvetande efter en bult i pannan är ganska få.

Fjäderfän och får bedövas med el.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

TranceII
2015-07-18, 20:49
Och hur skulle det bli om ännu större del var emot sådan slakt?

Kräver en folkomröstning i sann demokratisk anda.
Majoriteten bestämmer.
Blir det ett nej till halal-slakt så ska den upphöra bums och de som vill pyssla med sådant kan flytta.
Simple.

I sann demokratisk anda så har vi grundlagar och representativ demokrati för att förhindra att minoriteter förtrycks. En lag om slakt måste utgå från djuret och om djuret inte lider mer vid en form än en annan så kan man inte förbjuda den bara för att någon tycker det är för konstigt.

jenni
2015-07-18, 20:49
Kräver en folkomröstning i sann demokratisk anda.
Majoriteten bestämmer.
Blir det ett nej till halal-slakt så ska den upphöra bums och de som vill pyssla med sådant kan flytta.
Simple.

Man kan alltid hoppas, är rätt skeptisk eftersom det lär gnällas om rasism eller liknande då


Edit: japp det var kortlivat, tranceII hann publicera inlägg ang det precis ovanför :(

TranceII
2015-07-18, 20:56
Man kan alltid hoppas, är rätt skeptisk eftersom det lär gnällas om rasism eller liknande då


Edit: japp det var kortlivat, tranceII hann publicera inlägg ang det precis ovanför :(

Vet du hur "vanlig" slakt går till? Läs det och återkom sedan varför Halal är något som bör förbjudas

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/notkreatur/slaktochannanavlivning.4.67e843d911ff9f551db800013 564.html

Dreas
2015-07-18, 21:01
Det tragiska är att merparten av befolkningen verkar vara åt Sparven och Jenni-hållet. För snabba till starka åsikter som med lite eftertanke visar sig vara förkastliga.