handdator

Visa fullständig version : psylliumfrö vs krossat linfrö


tequilla
2003-01-24, 17:30
Vilket e bättre av dessa 2 om man vill sänka GI?
Hur ska man ta dom, hälla ner i maten /gainern eller?
Hur mycket ska man ta?

vänl...
Tequilla

King Grub
2003-01-24, 17:55
Psylliumfrö är bäst. Ta dem hur du vill. De går bra att blanda i maten, annars kan du bara ta en matsked och tvinga ner eländet med en slurk vatten innan måltiden. Gott smakar det inte.

Om du skulle lägga till krossat linfrö till din vanliga kost skulle få i dig väldiga mängder extra kalorier. Psylliumfrön passerar tarmarna utan att någon energi tas upp.

spinkoo
2003-01-24, 17:58
Måste man tugga psyllium eller gör dem nytta ändån?

När äter man dem? En halvtimme innan käk?

Sänker dem öven insulin index?

:eating:

tequilla
2003-01-24, 17:59
Originally posted by King Grub
Om du skulle lägga till krossat linfrö till din vanliga kost skulle få i dig väldiga mängder extra kalorier. Psylliumfrön passerar tarmarna utan att någon energi tas upp.

Står på linfrö förpackningen:

Helt linfrö går praktiskt taget oförändrat igenom kroppen. Däremot tillgodogör vi oss ingående näringsämnen i krossade frön.
Innehåller /100g
protein 23
kolhydrater 0
kostfibrer 35
fett 31



Tycker inte att de e så många kalorier.. eller? :rolleyes:

King Grub
2003-01-24, 18:02
Spinkoo - svälj dem hela, alldeles före en måltid. Vet faktiskt inte hur mycket de påverkar insulinutsöndringen, men effekten borde vara högst märkbar.

Tequilla - du skrev faktiskt krossade linfrö i din första post. :) Om du skulle ta, säg 100 gram, krossat linfrö om dagen skulle du få i dig över 500 extra kalorier. Om du nu vill det, så okej. :)

tequilla
2003-01-24, 18:05
På förpackningarna så står de
Linfrö 374 kcal
psylliumfrö 350 kcal

Varför åker psylliumfrö genom kroppen utan att energi tas upp?
Jag köpte en påse men dom e krossade, hittade inga andra :( Duger dom pulveriserade?

King Grub
2003-01-24, 18:10
Psylliumfröets energi tas inte upp på grund av att fröets skal inte smälts när det passerar genom tarmarna - det kommer ut i toaletten osmält, i samma skick som du svalde dem.

Psylliumfröna skall du äta hela, inte krossa dem.

Hela linfrön passerar också genom kroppen utan att du tar upp någon energi från dem. Däremot sätter de en väldig fart på magen.

På krossade linfrön, däremot, är ju skalet redan just krossat, och därför kan kroppen tillgodogöra sig alla kalorier i dem. Dessa har heller inte samma GI-sänkande funktion som psylliumfrön.

tequilla
2003-01-24, 18:12
Var får man tag på hela psylliumfrön?
Letade efter de i ica men hittade bara dom pulveriserade :rolleyes:

Då skippar jag linfröna, hur ska jag göra me psylliumfrön som jag köpte? Slänga i papperskorgen eller i mig :eating:

King Grub
2003-01-24, 18:15
Ät upp dem om du vill. De gör bara gott ändå. Sätter fart på magen om inte annat.

De jag köper är tillverkade av Risenta:

http://www.risenta.se/produkt/image/4-6.jpg

Också på ICA, faktiskt. Jag har aldrig ens sett krossade.

tequilla
2003-01-24, 18:16
Oki, köpte ifs bara 50 g. Ska trycka ner de i mig, sen ska jag satsa på de som du rekomenderade.
Tack för svaren..

vänl...
tequilla

Sanna
2003-01-24, 23:03
hur långsamma blir då tex vitt bröd eller godis eller nått som e riktigt snabbt i vanliga fall? går de att jämföra me tex pumpernickel eller nåt sånt? blir de långsammare om man tar tex 2 matskedar frön istället för en? eller e de inte o rekommendera?

King Grub
2003-01-25, 12:15
Det går bra.

Ca 20 gram sänker GI från ca 100 till under 60, dvs från vitt bröd eller smågodis till pumpernickel eller pasta.

spinkoo
2003-01-25, 12:27
Tack King Grub för alla tips om psyllium. Sänker det så där mycket är det ju underbart, men påverkade det insuinet också? :confused:

King Grub
2003-01-25, 12:45
Ja, det gör det. Men jag har inga uppgifter på hur mycket, tyvärr.

spinkoo
2003-01-25, 12:47
Kanon tack igen!

Bara det gör nån slags nytta e jag nöjd :naughty:

Pris om du orkar? Är det en billig vana att lägga på sig :oh

King Grub
2003-01-25, 13:28
Där jag handlar kostar en 500 grams påse 20 kronor.

Sanna
2003-01-26, 01:43
tack för svaret!de låter ju föör bra för o va sant:) skumt att man aldri hört om de tidigare..

Sanna
2003-01-26, 01:47
hehe dum fråga kanske men hur mkt e 20 gram frön?(har ingen matvåg) ede typ exakt 2 msk?

en till grej som ja inte riktit fattat, när man säger att nåt sänker gi menas de då att insulin utsöndringen blir mindre oxå?

Sanna
2003-01-26, 01:57
så då blirde altså exakt lika nyttit att äta pumpernickel som att äta vitt bröd +psylliumfrö?(om man bortser från skillnaden ifettsammansättningen)

King Grub
2003-01-26, 08:26
Köp en matvåg! :p Jag har inte mätt upp med matsked själv.

GI och II är två skiljda saker, även om de ibland hänger ihop.

Det blir absolut inte lika nyttigt bara för att GI:t sänks! Grovbröd t ex innehåller ju mycket mer näring och hela frön och fibrer och liknande än en småfralla. Det är bara kolisarna som blir långsammare. Långsamma kolhydrater betyder inte nyttigt. Morötter är snabba, och ingen kan väl påstå att morötter är onyttigt, till exempel.

Grahn
2003-01-26, 08:57
Man får äta en hel del morötter för att få i sig 50g kolhydrater från dem.....

King Grub
2003-01-26, 09:04
Det var bara ett exempel för att visa att snabba kolhydrater inte behöver innebära onyttig mat. :p

feldtarn
2003-01-27, 22:35
Hur ä det med äppelcider vinäger? nån som vet? ska ju sänka gi oxå... smakar vidrigt o är faan inte så skonsamt mot magen....

är det sämre än fröna?

föresten? linförolja.... finns det i vanliga affären? har letat somm faan! hittar ej........

weeeeeeeeeeeee

Nadia
2003-01-27, 22:48
Jag köper linfröolja Glanshammars Krav och kallpressad för 69:- den finns också att köpa på nätet https://www.bodystore.nu/index_halso.html

Mvh
nadia

feldtarn
2003-01-28, 06:42
tackar tackar:laugh:

bear.flowertwig
2003-08-01, 11:09
Köpte KROSSADE psylluimfrön av misstag. Vad göra?
Det står ingen energiangivlese/innehållsfört på påsen. Tas krossade frön upp till skillnad från hela?

King Grub
2003-08-01, 11:13
Originally posted by bear.flowertwig
Köpte KROSSADE psylluimfrön av misstag. Vad göra?
Det står ingen energiangivlese/innehållsfört på påsen. Tas krossade frön upp till skillnad från hela?

Ja, krossade tas upp till fullo. Runt 400 kcal per 100 gram eller så.

bear.flowertwig
2003-08-01, 11:26
Originally posted by King Grub


Ja, krossade tas upp till fullo. Runt 400 kcal per 100 gram eller så.


Så med P-frön spelar det ingen roll om de är krossade eller ej? Man tycker ju att liksom med L-frön borde det bli skillnad? Fast jag bli ju bara glad :thumbup:

Berry
2003-08-01, 11:28
Originally posted by bear.flowertwig
Köpte KROSSADE psylluimfrön av misstag. Vad göra?


Varför inte äta? Bra med protein och nyttigt fett. Tänk dock på de extra kalorierna (om du nu bryr dig om det) och på att inte äta mer än 2-3 msk om dagen.

King Grub
2003-08-01, 11:30
Vad menar du med spelar ingen roll? Hela frön passerar intakta utan att du tar upp näringen, medan du tar upp den i krossade. Det är fröskalet som är rikt på vattenlösliga fibrer, och det är dessa som har den GI-sänkande effekten, genom sin slembildande effekt.

bear.flowertwig
2003-08-01, 11:58
Originally posted by King Grub
Vad menar du med spelar ingen roll? Hela frön passerar intakta utan att du tar upp näringen, medan du tar upp den i krossade. Det är fröskalet som är rikt på vattenlösliga fibrer, och det är dessa som har den GI-sänkande effekten, genom sin slembildande effekt.

Hmm, måste bero på värmen eller nåt. Läste fel... :rolleyes: Vill ju ha frön som passerar systemet utan att ge energi. Blir till att köpa hela då...

Muaytudd
2003-08-03, 16:26
Originally posted by King Grub
Där jag handlar kostar en 500 grams påse 20 kronor.


argh i min butik så kostade dom 31,5 för 300g :furious:

Lopezzo
2003-08-03, 17:23
Originally posted by Muaytudd



argh i min butik så kostade dom 31,5 för 300g :furious:

Då var de säkerligen svarta frön de är dyrare ca 100 kronor kilot....
Jag körde med dessa till jag hittade de ljusa fröna som kostar 14 kr för 300g

Lopezz

Muaytudd
2003-08-03, 18:36
jaha sedär.

Muskelsmurfen
2003-08-04, 15:29
Psylliumfrön gör att det tar längre tid för kroppen att tillgodogöra sig näringen i kosten. Därför påverkas både GI och II.

King Grub
2003-08-04, 15:32
Originally posted by Muskelsmurfen
Psylliumfrön gör att det tar längre tid för kroppen att tillgodogöra sig näringen i kosten. Därför påverkas både GI och II.

Inte II i speciellt hög utsträckning.

Therapeutic effects of psyllium in type 2 diabetic patients.

Sierra M, Garcia JJ, Fernandez N, Diez MJ, Calle AP.

Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing, University of Leon, Leon, Spain. dftmsv@unileon.es

OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate the effects of psyllium in type 2 diabetic patients. DESIGN: The study included three phases: phase 1 (1 week), phase 2 (treatment, 14 g fibre/day, 6 weeks) and phase 3 (4 weeks). At the end of each phase a clinical evaluation was performed after the ingestion of a test breakfast of 1824.2 kJ (436 kcal). Measurements included concentrations of blood glucose, insulin, fructosamine, GHbA(1c), C-peptide and 24 h urinary glucose excretion. In addition, uric acid, cholesterol and several mineral and vitamin concentrations were also evaluated. SETTING: The study was performed at the Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing at the University of Leon (Spain). SUBJECTS: Twenty type 2 diabetic patients (12 men and 8 women) participated in the study with a mean age of 67.4 y for men and 66 y for women. The mean body mass index of men was 28.2 kg/m(2) and that of women 25.9 kg/m(2).

RESULTS: Glucose absorption decreased significantly in the presence of psyllium; this reduction was not associated with an important change in insulin levels.

Ervin
2003-09-10, 22:06
vad gör linfrön egentligen?

King Grub
2003-09-11, 06:22
Originally posted by Ervin
vad gör linfrön egentligen?

Håller magen i trim, innehåller rätt mycket b-vitamin, bra fett i form av linfröolja.

Tolkia
2003-09-11, 06:35
Dum fråga: Vad är egentligen skillnaden på ljusa och mörka psylliumfrön (bortsett från färgen, då)? Och hur ser de "hela" fröna egentligen ut? Tittade på mina egna (ljusa) och de ser nästan "delade" ut, men "pulvriserade/krossade" skulle jag inte säga (det stod inget på förpackningen om "beredningsgraden").

Hur påverkas fröna om man använder dem när man bakar? Passerar de fortfarande ut mer eller mindre "obearbetade", eller blir skalet så mjukt av bakningsprocesserna att man tar upp dem?

King Grub
2003-09-11, 06:45
Originally posted by Tolkia
Dum fråga: Vad är egentligen skillnaden på ljusa och mörka psylliumfrön (bortsett från färgen, då)? Och hur ser de "hela" fröna egentligen ut? Tittade på mina egna (ljusa) och de ser nästan "delade" ut, men "pulvriserade/krossade" skulle jag inte säga (det stod inget på förpackningen om "beredningsgraden").

Hur påverkas fröna om man använder dem när man bakar? Passerar de fortfarande ut mer eller mindre "obearbetade", eller blir skalet så mjukt av bakningsprocesserna att man tar upp dem?

Skillnaden är priset och reningsgrad. Bland de ljusa kan du hitta lite skräp. Ingen funktionsskillnad. Om de vore krossade skulle du se det.

De går bra att baka med, enligt allt jag läst, utan att egenskaperna förändras.

-GP-
2003-09-11, 09:42
Baka helst inte med dom ljusa fröna! Det gjorde jag, och det krasade ett antal gånger i tänderna pga skräp & småsten. :(

Tolkia
2003-09-11, 20:20
Om de vore krossade skulle du se det.

Med risk för att verka mer än jättedum, så var det ju ungefär det jag tyckte att jag gjorde ... de såg liksom ut som om någon hade "öppnat" dem, om ni fattar vad jag menar. Var det inte någon som hade köpt krossade (och visste att de var krossade ...) - hur såg de ut, då?

Jag förstår att det här verkar skitlöjligt, men jag har lite "fettnoja", och tro mig, det är inte precis så att det föreligger något behov av att få det GI-sänkande fibertillskottet omvandlat till ett energitillskott ... (tyvärr ... suck!)

King Grub
2003-09-11, 20:22
Originally posted by Tolkia


Med risk för att verka mer än jättedum, så var det ju ungefär det jag tyckte att jag gjorde ... de såg liksom ut som om någon hade "öppnat" dem, om ni fattar vad jag menar. Var det inte någon som hade köpt krossade (och visste att de var krossade ...) - hur såg de ut, då?

Jag förstår att det här verkar skitlöjligt, men jag har lite "fettnoja", och tro mig, det är inte precis så att det föreligger något behov av att få det GI-sänkande fibertillskottet omvandlat till ett energitillskott ... (tyvärr ... suck!)

Krossade ser mer ut som mjöl än frön. Och var inte rädd för fett! Utan fett stannar fettförbränningen. Så länge du inte ligger på energiöverskott är fett bara till nytta.

Wilson
2003-10-15, 19:36
På min påse står det att dem har en "laxerande verkan" :confused:

tog två msk innan jag skulle äta skivad ugns-potatis:)

King Grub
2003-10-15, 19:45
Originally posted by Wilson
På min påse står det att dem har en "laxerande verkan" :confused:

tog två msk innan jag skulle äta skivad ugns-potatis:)

Visst har de en laxerande verkan! :hbang: Du lär märka om din mage är känslig. :D Två matskedar är inte så farligt, men om man tänker ta två matskedar till varje mål, 5-6 gånger om dagen, bör man nog arbeta sig upp till den dosen gradvis, om man inte vill tillbringa några timmar på muggen.

Honn
2003-10-16, 10:12
På mig har psylliumfrån en stabiliserande verkan. Jag har aldrig varit så pass bra i magen som jag är nu. Tar 1-1,5 msk till frukost och lika mycket till kvällsdrinken.

Kurtfield
2003-10-21, 14:25
har börjat med psylliumfrön :eating: och på förpackningen står det att man ska ha dem i vatten i en timme innan. måste man det?

King Grub
2003-10-21, 14:38
Originally posted by Kurtfield
har börjat med psylliumfrön :eating: och på förpackningen står det att man ska ha dem i vatten i en timme innan. måste man det?

Nej.

Kurtfield
2003-10-21, 14:40
Originally posted by King Grub


Nej.
ok tack grub!

Winternal
2003-12-20, 00:19
Jaha, jag som brukar ta en matsked krossade linfrön i min micrade havregrynsgröt på morgonen.. det måste ju vara en kaloribomb då, se vad lite man vet..

En fråga, om jag äter samma gröt, med linfrön i, men även tar i en matsked psylliumfrön, då blir det nyttigare antar jag??
Stor skillnad?

/Stupid :hbang:

Adrian
2003-12-20, 01:55
Oki då är jag helt borta efter att ha läst detta inlägg.. så ni menar att HELA frön, både linförn och dom där fsyfrön :em: sänker GI mer än krossade frön??? brukar nämligen äta VARJE dag krossade linfrön+ att jag försöker gå ner i vikt är HELA linfrön eller fsyfrön ett bättre alternativ????

MVH Adrian

King Grub
2003-12-20, 11:09
Originally posted by Adrian
Oki då är jag helt borta efter att ha läst detta inlägg.. så ni menar att HELA frön, både linförn och dom där fsyfrön :em: sänker GI mer än krossade frön??? brukar nämligen äta VARJE dag krossade linfrön+ att jag försöker gå ner i vikt är HELA linfrön eller fsyfrön ett bättre alternativ????

MVH Adrian

Ja. Äter du de krossade tar du upp alla kalorier (400+) per 100 gram frön, medan de hela sänker GI:t på alla kolhydrater du äter, plus att de passerar genom tarmsystemet utan att du tillgodogör dig näringen i dem.

En annan anledning att välja hela är att de krossade bildar vätecyanid i kroppen, och man bör inte äta mer än ett par matskedar sådana per dag. Vätecyanid klarar man sig utan.

Adrian
2003-12-20, 20:29
oki tackar tackar då e det HELA linförn som gäller :)

MVH Adrian

FELLO
2003-12-21, 00:43
King grub

Vart hittar men psylliumfrön i en ICA eller någon annan butik, vilken plats brukar de ligga? Frågade personalen men de visste inte vad jag pratade om.

King Grub
2003-12-21, 07:32
Originally posted by FELLO
King grub

Vart hittar men psylliumfrön i en ICA eller någon annan butik, vilken plats brukar de ligga? Frågade personalen men de visste inte vad jag pratade om.

Bland Risentas övriga sortiment. Alla affärer har dem dock inte, utan du kan bli tvungen att be dem ta in dina kära fröpåsar. :naughty:

Halldin
2004-01-05, 17:01
Någon mening att ta det om man ändå ska öka i vikt? :confused:
Och det är ju högt GI efter träning som gäller.

King Grub
2004-01-05, 17:04
Originally posted by Moff
Någon mening att ta det om man ändå ska öka i vikt? :confused:
Och det är ju högt GI efter träning som gäller.

Efter träningen vore det dumt att använda fröna oavsett om man bulkar eller deffar.

Även om du bulkar vill du basera kosten på långsamma kolhydrater, inte snabba. Att överäta snabba kolhydrater försämrar snabbt din insulinkänslighet, vilket i praktiken innebär att allt mer och mer av energin du äter hamnar i fettcellerna i stället för i muskelcellerna. Visst blir du fetare, men det är på bekostnad av muskeltillväxten. Att försämra sin insulinkänslighet genom att överäta snabba kolhydrater (och mättat fett) innebär att en allt större del av viktökningarna kommer att bestå av kroppsfett, och en allt mindre del av muskelmassa.

Halldin
2004-01-05, 17:32
Okay.
Bör det intas ofta då, och vilka mängder talar vi om?
Förmodar att det blir Frukost, Lunch, Middag men ej till eventuell måltid/gainer efter träning.

King Grub
2004-01-05, 17:32
Originally posted by Moff
Okay.
Bör det intas ofta då, och vilka mängder talar vi om?
Förmodar att det blir Frukost, Lunch, Middag men ej till eventuell måltid/gainer efter träning.

Det går bra att ta psyllium (ett par matskedar) till alla mål utom till det närmast efter träningen.

Spectral
2004-01-05, 17:57
dum "fråga" men....man får allstå inte i sig kcal när man äter dom hela ?

King Grub
2004-01-05, 18:09
Originally posted by Spectral
dum "fråga" men....man får allstå inte i sig kcal när man äter dom hela ?

Du får i dig alla kilokalorier från maten. Det förändras inte all; fröna bara gör att kolhydraterna blir långsammare - GI:t blir lägre. Däremot får du inte i dig ett dugg av kilokalorierna i själva fröna - de passerar oförändrade genom tarmen.

Halldin
2004-01-05, 20:27
Har det någon som helst betydelse att blanda det i maten, att ta fröna precis före maten, eller att ta fröna precis efter maten?

King Grub
2004-01-05, 20:46
Ja, de skall helst tas blandat med måltiden, men du behöver ju inte röra ner dem i maten, utan kan blanda dem i ett glas vatten, saft eller vad du vill, och ta en slurk då och då. Men någon avgörande skillnad är det nog inte frågan om.

Halldin
2004-01-05, 22:05
Verkar intressant, blir till att inskaffa
En sista fråga, finns det någon mening att tillsätta psylliumfrö till något som redan har lågt GI, pasta t.ex?

D.v.s, finns det någon nackdel med att få för lågt GI? :)

King Grub
2004-01-06, 11:42
Originally posted by Moff
Verkar intressant, blir till att inskaffa
En sista fråga, finns det någon mening att tillsätta psylliumfrö till något som redan har lågt GI, pasta t.ex?

D.v.s, finns det någon nackdel med att få för lågt GI? :)

Inte i praktiken, men ingen speciell nytta heller. Och ett för lågt blodsocker är inte bra det heller.

Officer
2004-01-06, 12:03
Grub är så jävla psylliummästare alltså! :D


Har inhandlat psylliumfrön efter lite snack med Kungen, och jag blandar de rakt in i min havregröt och blandar ihop skiten ordentligt och käkar på. Ingen dålig smak eller nåt. Funkar suveränt, hellre in i gröten än att ta det separat med vatten. Har inte testat med annan mat än.

sipowitz
2004-01-06, 16:16
Originally posted by King Grub


Inte i praktiken, men ingen speciell nytta heller. Och ett för lågt blodsocker är inte bra det heller.

Men med tanke på hur lite fibrer medelsvensson äter i vanliga fall (om man jämnför mot vad som hade varit optimalt) så behöver man nog inte oroa sig för att "överdosera" psylliumen

King Grub
2004-01-06, 16:20
Originally posted by sipowitz


Men med tanke på hur lite fibrer medelsvensson äter i vanliga fall (om man jämnför mot vad som hade varit optimalt) så behöver man nog inte oroa sig för att "överdosera" psylliumen

Säg det igen när du inte kan gå lämna huset pga de laxerande effekterna. :D

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif

Men vi talar väl inte medelsvensson här, utan massiva byggare som äter 5-6 fiberrika och näringsriktigt sammansatta mål om dagen? Eller? ;)

sipowitz
2004-01-06, 16:40
Originally posted by King Grub


Säg det igen när du inte kan gå lämna huset pga de laxerande effekterna. :D

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif

Men vi talar väl inte medelsvensson här, utan massiva byggare som äter 5-6 fiberrika och näringsriktigt sammansatta mål om dagen? Eller? ;)

Haha, fast de laxerande effekterna råkar man bara ut för i början, så visst, att ta det lugnt med doseringen om man levt på rostat bröd kan vara vettigt =)

Det skulle ingått en påse med psyllium med påsar med vitt bröd eller varför inte proteinpulver som säljs, då skulle vi fått se en rejäl sjukdomsminskning i sverige...

Croatia_BoY_78
2004-02-19, 01:39
Det här var helt nytt för mej , ska dock köpa Pfrön imorgon men fan va problem jag kommer att få . Min mage är så känslig men måste man så måste man :booty:

Tolkia
2004-02-19, 11:35
Man undar ju vilka mängder man egentligen måste sätta i sig för att de berömda "bieffekterna" skall uppträda, för jag har då inte märkt av dem än ... (inte för att det är något jag känner att jag vill sätta upp som mål med livet, för den delen)? Men man kanske är ett fysiologiskt under ... ;)

King Grub
2004-02-19, 11:38
Så laxerande är de inte! Som tur är...

Nils
2004-02-19, 12:20
Originally posted by King Grub


Inte II i speciellt hög utsträckning.

Therapeutic effects of psyllium in type 2 diabetic patients.

Sierra M, Garcia JJ, Fernandez N, Diez MJ, Calle AP.

Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing, University of Leon, Leon, Spain. dftmsv@unileon.es

OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate the effects of psyllium in type 2 diabetic patients. DESIGN: The study included three phases: phase 1 (1 week), phase 2 (treatment, 14 g fibre/day, 6 weeks) and phase 3 (4 weeks). At the end of each phase a clinical evaluation was performed after the ingestion of a test breakfast of 1824.2 kJ (436 kcal). Measurements included concentrations of blood glucose, insulin, fructosamine, GHbA(1c), C-peptide and 24 h urinary glucose excretion. In addition, uric acid, cholesterol and several mineral and vitamin concentrations were also evaluated. SETTING: The study was performed at the Department of Pharmacology, Toxicology and Nursing at the University of Leon (Spain). SUBJECTS: Twenty type 2 diabetic patients (12 men and 8 women) participated in the study with a mean age of 67.4 y for men and 66 y for women. The mean body mass index of men was 28.2 kg/m(2) and that of women 25.9 kg/m(2).

RESULTS: Glucose absorption decreased significantly in the presence of psyllium; this reduction was not associated with an important change in insulin levels.

Det blir bara mer och mer skumt det här med II.
Vad reglerar II egentligen? En sådan enkel sak som att göra upptaget av allt långsammare som psylliumfrön gör borde verkligen minska II p ett liknande sätt som GI tycker jag. Dvs, det är något jag missat...
Nils

King Grub
2004-02-19, 12:26
Det går tydligen inte att förutsäga bukspottkörtlarnas reaktioner än, inte utan att testa livsmedel för livsmedel.

raZmus
2005-02-01, 23:58
Jag som fick för mig att man skulle bli hård i maggen av p-frön. Men det blir alltså tvärt om. Ska nog handla mig lite imorgon. Här ska det fan sänkas GI!

King Grub
2005-02-02, 07:26
Jag som fick för mig att man skulle bli hård i maggen av p-frön. Men det blir alltså tvärt om. Ska nog handla mig lite imorgon. Här ska det fan sänkas GI!

Äter du så dåligt att du behöver det är det nog kosten du skall se över, inte börja manipulera GI med frön...

raZmus
2005-02-02, 14:02
Äter du så dåligt att du behöver det är det nog kosten du skall se över, inte börja manipulera GI med frön...
Det var absolut inte så jag menade. Tänkte bara testa lite för att vara på den säkra sidan. Lågt GI för inte med sig något negativt förutom då i direkt samband med fysisk ansträngning om jag förståss saken rät.
Inte fel att få igång magen lite heller. På måndag kommer de små rackarna hem till butiken.

King Grub
2005-02-02, 14:04
Lågt GI för inte med sig något negativt förutom då i direkt samband med fysisk ansträngning om jag förståss saken rät.

Visst är för lågt blodsocker negativt; både för träningsresultat och hälsa. Det är inget att eftersträva. Jag vet inte vad som skulle göra ett GI på 25 bättre än ett på 50.

raZmus
2005-02-02, 14:16
Jag kommer inte sänka några måltider till GI 25, du kan vara så lugnt så :)

Chandler
2005-02-03, 10:57
Ännu en dum fråga..

Varför vill man inte ha i sig näringen från psylliumfröna? Annat än om man är på diet och vill undvika extra kalorier? Hittar inte inte energi-innehållet på dem, men det kan ju inte vara så illa?

Hur stor GI-sänkande effekt kan man ränkna med att ett par msk psylliumfrön ger för en frukostdrink i stil med den här?:

½liter mjölk (fettfri)
125 kvarg (fettfri)
1 banan
1dl havregryn

King Grub
2005-02-03, 13:07
Ännu en dum fråga..

Varför vill man inte ha i sig näringen från psylliumfröna?

Vilken näring?

sipowitz
2005-02-04, 11:54
Jag som fick för mig att man skulle bli hård i maggen av p-frön. Men det blir alltså tvärt om. Ska nog handla mig lite imorgon. Här ska det fan sänkas GI!

På ett seminarium jag var på, där just physsilium-fröna togs upp, så fick jag höra att fröna faktiskt funkar åt båda hållen.

Alltså:
är du hård i magen så hjälper fröna till att göra dig mindre hård i magen.
och är du lös i magen så binder fröna upp vätska i magen vilket gör att du blev mer balanserad i magen.

Tänk på att dricka _mycket_!. Iallafall om ni använder ett bra märke av fröna. Det som säljs i matvaruaffärern är i och försig billigt, men har inte på något sätt speciellt bra "uppsugningsförmåga".

Chandler
2005-02-08, 09:10
Vilken näring?

Är de näringsbefriade?

King Grub
2005-02-08, 09:15
Inte helt, men det är frågan om några gram energigivare per matsked. Det är i princip bara små fiberbomber.

Toppis
2011-03-20, 19:42
Hur många gram fibrer innehåller en matsked?

Vilket märke rekommenderas?

Loftby
2011-12-23, 00:32
Tar upp denna rätt gamla tråd igen.

Psylliumfröets energi tas inte upp på grund av att fröets skal inte smälts när det passerar genom tarmarna - det kommer ut i toaletten osmält, i samma skick som du svalde dem.

Psylliumfröna skall du äta hela, inte krossa dem.

Hela linfrön passerar också genom kroppen utan att du tar upp någon energi från dem. Däremot sätter de en väldig fart på magen.

På krossade linfrön, däremot, är ju skalet redan just krossat, och därför kan kroppen tillgodogöra sig alla kalorier i dem. Dessa har heller inte samma GI-sänkande funktion som psylliumfrön.

Finax har dessa i sitt sortiment: http://se.finax.com/product/finax-psyllium/
Det är ju krossade skal och de anger 170kcal och 0 kolhydrater. Antal kcal är helt klart acceptabelt och 0 kolhydrater är det jag eftersöker. Du har ju tidigare sagt att man ska äta dessa hela men är det skillnad när det bara är skalen som krossats?

Hur är det med linfrö och samma tillvägagångssätt?

Barbastark
2012-10-16, 07:53
Hur är det om man kokar psylliumfröna? Tas dess energi då upp av kroppen?

Har provat att koka dem i vatten till morgongröten för att få mer konsistens.