handdator

Visa fullständig version : muskel-spänningar av disk-brock


Otto GROV
2006-09-27, 17:13
Hello,
För ett år sedan skadade ja mig ganska ordentligt i ryggen,
Fick stora smärtor i baksida lår å rygg samt bortdomnad lill tå å tån över där. en viss värk i pungen kändes också.:Virro

Jag gick till en hus-läkare å berättade om mina problem, Jag frågade om magnetrönget, Men han sa att ej va nån ide, Alla kan få problem me ryggen å diskbrock drabbas dom flesta av sa han,
Så ja gick hem fick tid hos sjukgymnast å käkade smärtstillande under en tid.
Dom huggande smärtorna i baksida lår gick över mer å mer, Skadan kändes fortfarande men inte alls i samma omfatning.
Jag tränade på bra, Fast en ganska stor ändring i träningen va ju nödvändig.
Skadan kändes dock fortfarande men inte på samma sätt, Har/Hade stora muskelryckningar i tårna, Arslet , baksida lår, Bäckenbotten me mera.
Efter ca 6månader va i princip all (Ren) smärta borta,
Men en annan väldigt skum känsla började komma, En slags bränade stickande avdomande känsla i ljumskar, nedre-rygg samt underliv.
Känslan Blev värre ju mer spänd jag blev, Om ja tex blir/blev nervös kunde ja eftråt känna symptomen allt mer.

Tog sudenten började sen jobba som väktare, Va tvungen att sitta i en bil i 8h första dan, När ja dan efter vaknade upp, Så kände ja att något va fel, Hela underkroppen kändes avdomnad å varm, Näsan som ja hade feber i underkroppen, Skit-skumt.
Åkte in till akuten, Å sa att ja va tvungen få magnet-röntgen.

Fick tid till röntgen om 1.5år*grr27* helt förstörd ringde ja till röntgen å frågade va fan de frågan om, Lyckades tjata till mig en tid om 2veckor.

De va nu början på sommaren, käkade diflofenax å kände att de hjälpte mig en hel del, Mina rena smärtor va nu nästintill helt borta, Började också se ett samband när ja mådde dåligt va nervös, Suttit i länge,tränat för hårt, Så blev avdomningarna mycket värre.

Har också märkt en annan mycket skum sak, När ja spänner min höger lill-tå, Samma som va avdomnad, Så drar min bäckenbotten muskler ihop sig, Samma sak händer när ja blir nervös.

Fattade att ja va tvungen att göra nått åt detta själv, Började göra avslapnings-övningar hemmma, Eftersom ja hade en teori att disk-brocket gjort att mina muskler blivit kronisk spända,,,,,,, De i samband me diflofenax gjorde resultat direkt, Kunde riktigt känna att musklerna slappande av när ja gjorde avslappningsövningar, Å symtomen va väldigt mycket bättre efter efter avslapningen.
Slutade me ´diflofenax men fortsate me avslapning å strechning på hög nivå.
problemen blev bätre å bätre kände att mina muskler Främföralt musklerna i bäckenet slapnade av mer å mer ju bättre ja slapnade av.
Träningen gick också bra men ja va tvungen att göra avslapning å väldigt mycket strechning efter varje pass.

började skolan, Va tvungen att åka buss i 45min fram å tilbax,
Kände efter första dan att mina magmuskler samt bäckenbotten muskler vart helt super-späna gick inte slappna av i dom,,,,,,,,,,Å ju mer rädd p nervös va blir dessto värre blir de.
Å detta sitter i än, Gör avslapnings övnigar varje dag men de bli fortfarande inte bra,

I går kändes de som hela undere-kroppen brann, Typ som man har feber i underkroppen, Samt en bordomnad-känsla i ben ,under-liv,rygg.
Har nu tryckt i mig massa starka smärtstilande, Känslorna ä kvar men bättre.

å så fort ja spänner min högra lill-tå spänner musklerna ihop sig, specielt runt bäcken-botten.

Som sagt när ja mår bra å inte är stressad, Samt strechar å gör avslapningsövningar, Så förbätras symptomen hela tiden.

Men nu verkar de inte funka heller, De ä inte ren smärta ja känner, men detta ä betydligt värre, Vet inte va ja ska göra, Nån som haft liknande upplevelser vid disck-Brock,
Ä de vanligt att få muskel-späningar vid dick-brock??
Ska till ortoped i morgon som ska kålla på mina röntgen svar, Hoppas ja verkligen får hjälp, Men framföralt svar

grabben i skogen
2006-09-27, 17:33
vart bor du otto grov?

Otto GROV
2006-09-27, 17:40
vart bor du otto grov?

värmland

Gpajpen
2006-09-27, 17:47
hur skadade du ryggen på detta sätt? :O fan hoppas det blir bättre snart asso! kämpa på!

Otto GROV
2006-09-27, 17:52
[QUOTE=Gpajpen]hur skadade du ryggen på detta sätt? :O fan hoppas det blir bättre snart asso! kämpa på![/QUOTE

tack gäller att inte ge upp bara,,,,,,,,,,men de ä väldigt jobbigt ibland spec för psyket,
Körde mark å böj, Körde de en hel del när ja fått skadan också, Slutade inte ignonerade att ja skadat mig å körde bara på.
Lärt mig väldigt mycket om min kropp under denna tid, De ä la de enda positiva

flenders
2006-09-27, 17:56
Kan tyvärr inte hjälpa dig på något sätt utan trodde tråden handlar om mindre ryckningar och trodde tråden var något för mig. Jag har "problem" (är inget problem, är bara lite irriterande) med att ibland så får jag muskelryckningar i bl.a lår, bröst och biceps. Musklerna "hoppar" till och det slutar oftast inte förrän 20-30 minuter. Vet någon vad det kan bero på? Är rätt säker på att det inte är något allvarligt, är bara smått irriterande då det kommer när man skall sova/koppla av 80% av gångerna.

Tillbaka till dig, hoppas det fixar sig efter morgondagen. Med lite tur så känner du dig bra snart så du kan börja gymma igen utan krångel och även slippa smärtan.

Otto GROV
2006-09-27, 17:57
en annan sak också,,,,,,,,,,,,,,,,har ju fått instruktioner att man ska köra mycket bål-stabilitet när man skadat ryggen.

Men när ja tränar eller spänner magen, Så blir de bara värre, Nån som vet nå altenatift reab-träning

Otto GROV
2006-09-27, 21:51
har funderat vidare lite,,,,,,,,,,,,,,,,Har ju som sagt tränat hela sommaren ganska hårt,,,,,samt kört mycket avslappning å strechining.
å de har blivit bättre å bättre.

Men när ja får dom hära känningarna så slutar ja helt å träna,,,,,,,,,Bara ligger hemma å ä deprimerad å kållar på tv,

Frågan ä om rehab iliteringen blir sämre på diskarna, när man inte gör någonting???
Mina bästa perioder har varit när ja tränat smart å ganska hårt, Å när ja har varit stabil i sinnet.
Kan känna att ja ibörjan blir sämre när ja börjar träna, å vissa symptpm kan komma direkt eftere passen, Men efter en period så blir de bättre igen.

Mina sämsta perioder har varit när jag varit i statisk position länge, Mått dåligt psykiskt, Eller tränat dum-dristigt hårt.

å som sagt de ä inte smärta vi pratare om nu,,,,,,,,,,,,,De ä bortdomingar, Stickningar å en brännade känsla, Specielt i underlivet*cry* (inte kul får nervösa samanbrott när får de), i benen magen å nedre delen av ryggen.

ska gå ut å gå en promenad i skogen nu,,,,,,,å sen köra lite bål-tabilitet,,,,detta kommer säkert göra att ja känner detta ännu mer........men i de långa loppet ä de kanske de som lösningen,,,,,,,,,,,,Ja vet faktist inte, nån som har nå åsikter????
Det kanske inte alls har ett samand me ryggen,,,, men de borde de ju ha... varför känner ja då annars att musklerna kring bäckenbotten spänner sig när ja spänner min lil-tå, Samma tå som va bortdomnad...

min teori är att disck-brocket gör så ja får muskel-späningar, Å de i sin tur gör att ja får mindre blod-tilförsell till musklerna å de gör att ja får bortdomningar å stickningar.

massage kanske hjälper? eller sån här trigger punkt grejer,,,,,,,,,,,kan känna att om ja trycker på vissa punkter vid magen å ljumskarna så förhöjs symptomen?????? nån som vet nån som ä kunnig inom detta???

från en otto me nerv-samanbrott
sen gör väll min oro att ja spänner mig ännu mer,,,,,,,,Tänker på detta hela tiden kan inte slappna av.

Guddi
2006-09-27, 22:01
en annan sak också,,,,,,,,,,,,,,,,har ju fått instruktioner att man ska köra mycket bål-stabilitet när man skadat ryggen.

Men när ja tränar eller spänner magen, Så blir de bara värre, Nån som vet nå altenatift reab-träning
http://www.acefitness.org/pdfs/LowBackStabilization.pdf#search=%22mcgill%20back%2 0morning%20training%20pdf%22
här har du bra övningar för bålstabiliteten, om du får ont av någon av övningarna så sluta genast att utföra den.

Du kan också hitta en del varianter på övningarna ovan i min tråd om abdominis transversus.

Du ska INTE utföra övningar då du flekterar ryggen. Vid diskbråck ska man så mycket som möjligt undvika att flektera ryggen över huvudtaget, än mindre med belastning. Försök att undvika sitt ner längre stunder, som du redan märkt så utsätts ryggen för ganska stor belastning när man sitter ner.

Skriv gärna vad de säger till dig imorgon på ortopeden.

Otto GROV
2006-09-27, 22:11
Tack så mycket, all hjälp å åsikter ä till nytta.
va ä flektera???
va tror ni om att hänga i en sån där grej som man sätter fast fötterna i, Å sen hänger upp å ner.

Har testat nårra gånger tycker de hjälper lite,,,,men mest för att de sträcker ut magen, Känns som de typ lossar i magen konstigt att beskriva,,,,,symptomen förhöjs i början å sen när man hängt ett tag så försvinner dom lite,,,,,,,,,,,,,,,samma sak om man strechar eller trycker riktigt hårt på vissa ställen på magen

Guddi
2006-09-28, 08:02
Flektera i ryggen innebär att du böjer dig framåt.

Om det bara är så att du hänger upp och ner så är det en bra ide så länge du orkar med det extra blodet till huvudet. Om du tränar magen genom att böja dig upp mot fötterna så är det ingen bra ide.

Otto GROV
2006-09-28, 08:56
Flektera i ryggen innebär att du böjer dig framåt.

Om det bara är så att du hänger upp och ner så är det en bra ide så länge du orkar med det extra blodet till huvudet. Om du tränar magen genom att böja dig upp mot fötterna så är det ingen bra ide.

aaaaa ok jo de har dom flesta sagt.........ja tränar inte magen,,,,,,ja hänger bara,,,,,ska iväg till ortopeden nu hoppas de går bra

LarsK
2006-09-28, 09:14
Otto; det låter som en nerv ligger i kläm mellan ett par kotor. Har du ingen kiropraktiker i närheten? Jag har haft samma symptomer som du har, det är inget kul.

Otto GROV
2006-09-28, 22:48
har varit hoss ortopeden nu, Fick en mycket kompitent å förstående läkare.
pratade me hene i ca 2timmar.

jag har disk-brock på l5.å en gasnka stor utbuktning på l4,
samt att vissa kototr ä kil-formade.

brocket är inte särskilt stort, Men sitter på ganska kasst ställe,
Problemen ja har ä ovanliga,men förekommer.

nerverna går ut i bäcken-botten samt nedre delen av magen vilket gör att dessa krampar ihop lättare å stannar i detta tillstånd.

lite komplicrat ä de,,,,, eftersom bäckenbotts muskelaturen krampar ihop sig när man blir rädd nervös osv,,, detta för att man inte ska pisa på sig,,,,,,,,, på en mäniska utan skador slapnar dom av direkt efter.
Men påmig stanar dom kvar i kramp. gäller att försöka hålla sig lugnt, lättare sagt än gjot iof

de ä troligen därför avslpaningsövningar funkar så bra.

träna va inge problem sa hon,,,,,,,visst muskel-späningarna blir värre men disk-brocket läcker bara fortare av smart träning. å de ä ju diskbrocket som ger muskel-späningar så.

operation va inte angeläget eftersom ja redan komit så långt i min rehabilitering, Å att tilståndet förbätras( de ä dock en bergå dal-bana).

dickbrocket satt åckså så att kroppen lätt själv skulle bryta ner den massan som kommit å låsnat från disken; (fatta väll inte riktigt allt).

om tilståndet försämras så skulle operation dikskuteras.
men de bästa va om de kunde läka själv,,, Vilke de fans väldigt bra chanser att de skulle göra............HOn sa att de skulle bli helt bra med tålamod, Dock kunde hon inte ge mig nån tid 6månader 1år 3år omöjligt att säga.

frågan ä bara hur ja skaa göra me rehabiliteringen,,,,,,,,tränar ja mage å bålsabilitet hårt får ja muskel-späningar i magen å bäckenbotten å då blir de bordomningar i lår mage å underliv,,,,,,,,,,,,,gäller väll att träna dessa punkter me mycket låg intisitet kankse.

har också fått starka muskelavslapnande medel, ska också försöka få tag i en bra massör som ä kunnig inom trigerpunkter.

Daniel-san
2006-09-29, 07:41
Låter drygt det där! Du ska ha cred för en bra beskrivning av dina besvär. Får man fråga vilka muskelavslappnande mediciner du fått? Tradolan? Om du inte redan fått rehab för det via sjukgymnastik eller annan yrkesgrupp, kan autotraktion vara värt att slänga ett öga på. Det blir ingen permanent lösning, men kan vara ett regelbundet tryckavlastande stöd som hjälper dig i vardagen.
Sen tycker jag definitivt du ska söka upp någon sjukgymnast/naprapat odyl som jobbar mycket med ryggar. Sekundärt till diskbråcket kan "vanliga" ryggbesvär dyka upp, vilka i sin tur ytterligare kan befästa symptomen du har. Kramptillstånden kan leda till att du själv får svårt att, i den mån det går, hitta smärtfria lägen för L4-L5 området.

Otto GROV
2006-09-29, 13:17
jag får stazolid,,,,,,,,,,, används bla till alkolister som får krampanfall när dom slutat dricka,

tradolan funkar inte alls,,,,,smärtan försviner ju men direkt när de går ut ur kroppen är tilståndedb de samma å nästan värre.
försäöker dock vara så sparsam me medeciner som möjligt.

stazolid är lite väl skönt tycker ja så de ska ja bara ta när de ä riktikt illa typ varan vecka eller nått.

grunden till problemet ä ju disk-brocket å de finns de ju inga medeciner till,,,,,,,,,,men mitt brock påverkar ju en hel del muskler å annat tjafs som inflamationer osv,,,, å de kan man ju få lite hjälp för alla fall.


har vart hos en del kiropraktorer men ärligt tycker ja de att slänga pengarna i sjön,,,,,,,,,,,,,,,,,,,får lika bra res när nån kompis maserar miig å att ja sen lägger en värme dyna på......

försöker dock leta upp nån som ä kunning inom allt de där skulle behöva en ordentlig massage, följt av kasnke triggerpunkt-massage å sen en rejäl-knäckning,,,,,,,,,till ett förmånligt pris,,,,,,,,,,men de verkar va ganska omöjligt att hitta.

en sak som ja tycker lindrar något är när dom kletar på nå klet på ryggen å sen tar dom nån slags värme grej å kör över ryggen,,,,(vet inte va de heter) har testeat de nårra gånger...

Otto GROV
2006-10-11, 20:35
nu har ja fått mer ont i ryggen,,,,,,,Muskelryckningarana har också ökat,
känner också lite mer stramt i höger baksida lår, Kändes riktigt bra förra veckan å nu kommer de här blääää,
känns som efter en bra period så kommer en dålig.
kan va att ja strechat magen för mycket mån-tro, Men de har ja ju gjort förut me, Känner att de gör lite yters lite ont när ja svankar, har aldrig känt de förut.
har bara haft smärta när ja böjt mig framåt,

detta känns mycket konstigt, Ja kan känna av de i typ2 timmar, sen känns de normalt i 2timmar, Sen har ja känningar igen,,,,,,strange.

Kan de kännas så här när de läker??? borde väll fan läkt klart dock har ju gått 1jävla år. Men de kankse känns så här när nerverna läker eller nått, Eller så har ja fått ett till jävla disk-brock skulle inte förvåna mig

Otto GROV
2006-10-13, 20:42
nu bär de av till akuten*cry*
de har bara blivit värre å värre å känseln blivit sämre å sämre,
har la inga stora förhopningar men som sagt de har gått 1år nu å tillståndet har faktist förvärats dom senare veckorna helt utan anledning..........
har läst att vissa får svårt att pissa å så när dom skadar sig,,,,,,,,,,nu känns de lite åt de hållet faktist svårt att töma blåsan...

Runda Grodan
2006-10-13, 20:58
Fy fan alltså. :(

Vilket jävla helvete. Om du får svårt att kissa ska du definitivt söka hjälp. Det sa läkarna till mig, det ska tydligen vara rätt allvarligt då. Hoppas att det blir bättre någon gång.

Otto GROV
2006-10-13, 21:42
Fy fan alltså. :(

Vilket jävla helvete. Om du får svårt att kissa ska du definitivt söka hjälp. Det sa läkarna till mig, det ska tydligen vara rätt allvarligt då. Hoppas att det blir bättre någon gång.

hoppas ja me kommer åka i morgon bitti,,,,,,,,,,,,,,finns inga ortopeder där nu ändå,,,,,,Kommer bli en jobbig natt:cryout:

Guddi
2006-10-13, 22:49
Verkar som om du har ett rent helvete Otto, lider med dig..

Tänkte bara säga att om du känner att du börjar tappa känsel runt insida lår, insidan på skinkorna eller får svårt att kontrollera blås och tarm så ska du åka in till sjukhuset akut. Annars så kan de problemen bli permanenta väldigt fort. Det kallas för cauda equina http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=285&topcategory=Spine

Otto GROV
2006-10-14, 06:37
Verkar som om du har ett rent helvete Otto, lider med dig..

Tänkte bara säga att om du känner att du börjar tappa känsel runt insida lår, insidan på skinkorna eller får svårt att kontrollera blås och tarm så ska du åka in till sjukhuset akut. Annars så kan de problemen bli permanenta väldigt fort. Det kallas för cauda equina http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=285&topcategory=Spine

de är de nog inte,,, har känt så här från å till i 6månader nu,,,,,,,,,men de verkar ha blivit värre just nu,, väntar på skjuts nu...
har åkr till akuten en gång tidigare när de blivit så hära då fick ja remiss till magnetröntken,
så de gäller att va på som fan.
jag har haft problem me bävkenbottsmusklerna sen ja skadade mig, altså tarm-musklerna till en början va de inte så farligt men efter ett tag-så ökade problemen.
tex spänner ja lilltån så känner ja att typ tarmarna sluter ihop sig,,,skit skumt.
jaja endera får dom ta å fixa detta eller så får då dom ge mig nåt anti-depp eller nått så ja inte bryr mig om problemetm, för ja vägrar att ha de så här längre

Otto GROV
2006-10-14, 06:42
Verkar som om du har ett rent helvete Otto, lider med dig..

Tänkte bara säga att om du känner att du börjar tappa känsel runt insida lår, insidan på skinkorna eller får svårt att kontrollera blås och tarm så ska du åka in till sjukhuset akut. Annars så kan de problemen bli permanenta väldigt fort. Det kallas för cauda equina http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=285&topcategory=Spine

nu när ja läser om de där så känns de som ja har vissa av dom där symptomen fast i väldigt liten grad, Kan de va möjlgt??
å ja har ju haft dom i 6månader ingen doktor som har prataat med mig om detta

LarsK
2006-10-14, 06:44
Har du haft detta länge och inget hjälper blir det nog en stel operation för dig i ryggen.

Otto GROV
2006-10-14, 06:47
Har du haft detta länge och inget hjälper blir det nog en stel operation för dig i ryggen.

de tror ja ej,,,,,,,,,de handlar väll om att ta bort trycket på nerver som kommer från diskar,,,,,,,,å de gör väl ingen steloperation, Ä mest räddd för att ja fått bestående nervskador

cam
2006-10-15, 11:15
Vill bara säga att jag inte har diskbråck men skolios och känner igen en del av dina besvär, jag har haft mycket problem med ländrygg/höft som strålat ner i benet och fått foten att domna. Tror helt klart att du spänner dig för att skydda och kompensera för smärtan av diskbråcket. Då kan en del bålstabilitetsövningar göra att man spänner sig för att man så gärna vill att det ska bli rätt, plus att man spänner sig hela tiden i vardagen för att man är så medveten om det hela tiden.

Tror att du ska undvika sådana övningar som gör att du spänner dig och fortsätta satsa på vettig träning och avslappning. Försök hitta bålövningar som känns bra och försök att andas ordentligt med magen när du kör dem, då blir det lättare.

Här är något jag hittade på nätet: http://www.antigympa.nu/ovningLas.htm#ovn8
Kan vara värt att prova några av dessa övningar, de har hjälpt mig lite grann. De går ut på att lära känna kroppen och hitta tillbaka till en avslappnad hållning. Man gör dem i sin egen takt utan att vara otålig eller pressa sig till saker.

Lycka till!

Otto GROV
2006-10-15, 15:25
Vill bara säga att jag inte har diskbråck men skolios och känner igen en del av dina besvär, jag har haft mycket problem med ländrygg/höft som strålat ner i benet och fått foten att domna. Tror helt klart att du spänner dig för att skydda och kompensera för smärtan av diskbråcket. Då kan en del bålstabilitetsövningar göra att man spänner sig för att man så gärna vill att det ska bli rätt, plus att man spänner sig hela tiden i vardagen för att man är så medveten om det hela tiden.

Tror att du ska undvika sådana övningar som gör att du spänner dig och fortsätta satsa på vettig träning och avslappning. Försök hitta bålövningar som känns bra och försök att andas ordentligt med magen när du kör dem, då blir det lättare.

Här är något jag hittade på nätet: http://www.antigympa.nu/ovningLas.htm#ovn8
Kan vara värt att prova några av dessa övningar, de har hjälpt mig lite grann. De går ut på att lära känna kroppen och hitta tillbaka till en avslappnad hållning. Man gör dem i sin egen takt utan att vara otålig eller pressa sig till saker.

Lycka till!

tack jepp du har rätt, de du sa nu är de doktorn också sagt.
akte alla fall in till akuten å fick återbesök till sjukhuset nu på måndag. istället för om 3veckor så man känar på att liggga i......

Fetknoppen
2006-10-20, 13:33
tack jepp du har rätt, de du sa nu är de doktorn också sagt.
akte alla fall in till akuten å fick återbesök till sjukhuset nu på måndag. istället för om 3veckor så man känar på att liggga i......

Om jag vore du skulle jag ta det väldigt lugnt och inte hitta på några övningar eller ta råd av vanliga tränande.

När jag läser din beskrivning av diskbråcket anar jag mig till att du även har ett brock någonstans kring S1-S3 nivå. Bråck på den nivån kan vara svåra att upptäcka samtidigt som följdskador orsakade av självbehandling kan få extremt allvarliga komplikationer. Jag förstår om jag ska vara ärlig inte hur du med dina symtom har fått arbeta så hårt för att få hjälp och magnetröntgen.

Om du gör något fel i din självbehandling som leder till försämring finns risk för att du helt tappar förmågan att urinera och kontrollera anus. Om innervering av anus försvinner skiter du bara på dig, men om du inte kan pinka och inte upptäcker detta i tid finns risk för att njurarna slås ut.

Lyd ett gott råd och kontakta sjukvården igen, även om det är svårt att få hjälp. Försök sedan att få hjälp av sjukgymnast som är specialist på ryggsjukdomar så att ditt tillstånd om möjligt förbättras. Innan du fått denna hjälp ska du bara göra sådant som inte ger mer besvär. Du ska alltså inte arbeta om detta gör symtomen värre. Du ska absolut inte träna sådant som belastar ryggraden.

Lycka till

Otto GROV
2006-10-20, 14:00
Om jag vore du skulle jag ta det väldigt lugnt och inte hitta på några övningar eller ta råd av vanliga tränande.

När jag läser din beskrivning av diskbråcket anar jag mig till att du även har ett brock någonstans kring S1-S3 nivå. Bråck på den nivån kan vara svåra att upptäcka samtidigt som följdskador orsakade av självbehandling kan få extremt allvarliga komplikationer. Jag förstår om jag ska vara ärlig inte hur du med dina symtom har fått arbeta så hårt för att få hjälp och magnetröntgen.

Om du gör något fel i din självbehandling som leder till försämring finns risk för att du helt tappar förmågan att urinera och kontrollera anus. Om innervering av anus försvinner skiter du bara på dig, men om du inte kan pinka och inte upptäcker detta i tid finns risk för att njurarna slås ut.

Lyd ett gott råd och kontakta sjukvården igen, även om det är svårt att få hjälp. Försök sedan att få hjälp av sjukgymnast som är specialist på ryggsjukdomar så att ditt tillstånd om möjligt förbättras. Innan du fått denna hjälp ska du bara göra sådant som inte ger mer besvär. Du ska alltså inte arbeta om detta gör symtomen värre. Du ska absolut inte träna sådant som belastar ryggraden.

Lycka till

ja har nog kontaktat sjukvården ca 10-15 gånger har tappat räkningen nu,,,,,,,,bor i värmland har hört att de ska vara under all kritik här. Blir så jävla trött på alla väntetider.
Kommer ja få bestående men av detta kommer ja gå vidare å stämma dom jävlarna eller nått, å så jävla förbanad....
men som sagt verkar ha fått kontakt me en bra ortoped här i karlstad nu ska dit om 2veckor nu,,,,,,Skulle igentligen vilja åka dit medesamma men dess väntetider aaaaaaaaa........

På henne verkade de som hon skulle operera om mina känningar blev värre eller inte blev bättre,,,,,,,,,,,,,,,Ja har ju ärligt talat knappt nå ont alls längre,,,,,,utan bara muskelryckningar pirningar smått-känselbortfall osv väldigt svårt att förklara,,,,,,,,,,,mest i nedre delen av magen.....

Detta kände ja inte alls när ja skadade mig då va de bara en jävla smärta,,,,,visst kände jv av da har då.. nu men bara utterst lite,,,,,,,,,

Å se ä ja lite nervös om dom ska operera också,,,,Hur vet ja att ortopdeden kan sin sak 100% vill ju ha de bästa dom har om dom ska operera lixom..
sen verkar ja va den enda som fått sånt här av disck-brock alla andra har bara ont sen går de över typ*screwy*

Otto GROV
2006-11-08, 22:30
update::::: nu har ja testat att inte träna på några veckor, Resultat ingen skillnad tror till å me de blivit lite sämre.
Va på återbesök hos ortopeden i går, operation va nu mer aktuelt eftersom tillståndet inte blivit så mycket bättre dom senaste veckorna. de fanns dock ingen garanti att de skulle bli bätter om dom opererade heller,:confused: men troligen skulle ja känna en förbätring.

de fanns dock goda chanser att problemen helt skulle försvina av sig själv och att brocket skulle själv-läka,,,,,,Men under vilken tidsperiod va omöjligt att säga.

Hon tyckte absolut inte att ja skulle sluta träna,,, utan att ja kunde träna ganska gårt utan problem tydligen hmmm,,,,
känner ju av de presic efter ett tränings-pass men i de långa loppet kanske de ä bättre att träna ändå.

så ja får väll fortsatta min själv-behandling me strechning,avslappning å vanlig styrke-träning som inte belastar korsryggen antar ja:)

Otto GROV
2006-11-08, 22:33
brocket ligger på l5/SI föresten,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,va SI står för vet ja ej,,Nån som vet???

fletchta
2006-11-08, 23:25
det betyder att diskbråcket ligger mellan 5e lumbalkotan (L5) och 1a sacralkotan (S1). Hoppas det ordnar upp sig för dig!

Nucleus
2006-11-09, 12:11
Brocket ligger mellan kota L5 och S1= mellan nedre kotan och os sacrum.
Os sacrum = korsbenet.

Det är den nedre disken i din rygg.
Här har du länk till dermatom kartor där du kan se hvilka musklar som innerveras( närvförsörjs) från dom olika närvsegmenten i ryggen:

http://www.wicer.se/human_dermatom.html

Mvh
Nucce

Så inte Fletchas inlägg innan jag postade.

n1tro
2007-06-10, 09:02
hur gick det nu då?

Winternal
2007-06-12, 20:52
Bara en dum fråga av en som inte kan något om ryggbesvär, men har ganska ont i ryggen nu sedan några dagar (tror jag lyfte lite konstigt på gymet när jag skulle lyfta upp ett par hantlar från marken).. Hur kan man känna att det är diskbråck man har? Gör det alltid superont eller kan det göra mindre ont? Jag har inte ont i någon muskel vad jag känner, men jag känner också igen det där med att det har gjort ont i ljumskarna och pungen osv :S

Rahf
2007-06-12, 20:55
Får man diskbråck, så känner man det. Enligt morsan så känner man det omgående.