handdator

Visa fullständig version : Från dvd-kamera till hårddisk


Pinglan
2006-09-27, 16:44
Hjälp mig kamrater, jag har fått problem! Förra sommaren köpte jag en dvd-kamera som heter SonyDCR DVD202E. Anledningen till att jag köpte en dvd-kamera var att jag mest skulle ha den för att filma mina SL-lyft och kunna göra tekniska analyser utifrån det, jag var således inte ute efter att kunna redigera filmerna utan jag ville snabbt kunna titta och bläddra bland sekvenserna. Det har gått bra, jag kan filma med den och jag kan titta på filmen sedan antingen direkt i kameran, i datorn eller i min dvd-spelare. Men jag kan inte spara filmen på hårddisken på datorn! Hur sjutton gör man? Om jag vill lägga upp filmen på nätet eller skicka den via mail....då måste jag väl först spara filmen på hårddisken?Men hur gör man det? *grr27*

Mashik
2006-09-27, 17:00
Du måste fånga videon med något program. T.ex. Windows Movie Maker som du kanske redan har på din dator eller något annat program.
Testa och följ dessa anvisningar:
(http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/moviemaker/dvdpassthrough.asp)


Spela in film

När du har kopplat ihop alla apparater och anslutit dem till datorn, kan du spela in film i Windows Movie Maker genom att använda guiden Fånga video.

Så här spelar du in film med genomströmningstekniken i Windows Movie Maker:

* Se till att den analoga videokameran eller videobandspelaren är ansluten ordentligt till DV-kameran och att DV-kameran är ansluten till datorn med en IEEE 1394-kabel.
* Ta ur bandet som eventuellt sitter i DV-kameran.
* Ställ in DV-kameran så att den spelar upp inspelad film (ett alternativ som många gånger kallas VTR eller VCR på DV-kameran).


Gör något av följande i Windows Movie Maker:

* Klicka på Fånga video på Arkiv -menyn.
* Klicka på Fånga från videoenhet i Fånga video i fönstret Filmuppgifter.
* Markera den aktuella DV-kameran i Tillgängliga enheter på sidan Videoinspelningsenheter.
* Skriv ett namn på den inspelade videofilen i rutan.
* Ange ett filnamn för den fångade videon.
* Välj sedan var du vill spara filen i rutan.
* Välj var den fångade videon ska sparas eller klicka på Bläddra och välj en annan plats. Välj inställningarna för de inspelade bilderna och ljudet på sidan Videoinställning.
* Klicka på Fånga delar av bandet manuellt på sidan Fångstmetod.

Arf Pingvin
2006-09-27, 17:21
Om det går att spela direkt i en vanlig DVD-spelare så måste den spara direkt till mpeg? Alltså vanliga DVD-formatet. Då ska det gå att kopiera skivan direkt från datorn. Använd DVD Decrypter för att rippa DVD till datorn.

Massa info finns här annars: www.videohelp.com

MilkmaN
2006-09-27, 17:50
Om det går att spela direkt i en vanlig DVD-spelare så måste den spara direkt till mpeg? Alltså vanliga DVD-formatet. Då ska det gå att kopiera skivan direkt från datorn. Använd DVD Decrypter för att rippa DVD till datorn.

Massa info finns här annars: www.videohelp.com

Arf, jag tror du missförstår.

För övrigt har jag liknande problem, min dator hittar inte kameran, det är möjligt att jag har fel sladd men inte så troligt.

Mashik
2006-09-27, 18:26
Kanske det här hjälper: http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=742983

Arf Pingvin
2006-09-28, 00:22
Arf, jag tror du missförstår.

För övrigt har jag liknande problem, min dator hittar inte kameran, det är möjligt att jag har fel sladd men inte så troligt.

Vad har jag missförstått? Jag gissar bara på funktionen hos en DVD-kamera. Finns inget behov av sladd som jag ser det. Har de ens uttaget för firewire?

Pinglan
2006-09-28, 06:48
Tack för tipsen! Naturligtvis klarade jag det inte ändå :em: så jag fick förbruka en livlina och ringa en vän ;) Nu vet jag hur man sparar filmer på hårddisken (väääääldigt omständigt faktiskt) men dessvärre hjälper det mig inte ett dugg eftersom det inte går att redigera dvd-film...eller det är väldigt knöligt enligt min vän livlinan (iaf för mig som är så puckad)....han tyckte jag skulle sälja min dvd-kamera och köpa en dv-kamera istället....hmmmmm....åsikter om det, någon?

Nitrometan
2006-09-28, 07:18
Jag har en DV-kamera (som tyvärr används alltför sällan) och med Windows Moviemaker är det löjligt lätt att hantera film (hämta från kameran, redigera, klippa till snuttar, spara till hårddisk eller spara tillbaka till kameran).

Så, ja, det tycker jag är en bra rekommendation.

Det finns ju kameror med inbyggd hårddisk nuförtiden - så slipper man krångla med band.