handdator

Visa fullständig version : Mannagrynsgröt..


Haggstar
2003-01-24, 17:05
Det är ju poppis med havregrynsgröt till frukost, men varför inte mannagrynsgröt!?

Det har väl mera kolhydrater och mindre fett per 100gr gryn, är det GI:t det faller på eller!?

Någon som kan förklara??

King Grub
2003-01-24, 17:08
GI:t är säkert högre än i havregröt. Dessutom är det ju frågan om skalade och polerade gryn här, så mycket av vetets näring och fibrer har försvunnit, vilket höjer GI:t ytterligare. Mannagröt kokas också på mjölk, vilket antagligen leder till ett riktigt högt insulinpåslag.

Men onyttigt är det ju inte. Och det borde vara bra om du vill öka i vikt.

Molotov
2003-01-24, 18:22
Kan magen haverera av okokta havregryn?

Käkade det igår och i morse vaknade jag av rent otroliga magsmärtor. Fick besöka holken typ 8 gånger innan det blev bättre. Kan det ha berott på grynen eller vad fan är det frågan om. Känner mig inte bra ännu.
Vi har fått hem en sköldpadda, nu oroar jag mig att jag fått salmonella av den.

King Grub
2003-01-24, 18:27
Okokta gryn brukar inte vara särskilt snälla mot magen. :) Särskilt inte om de inte är ångbehandlade; då sväller de i magen i stället. Om du inte är van och äter för mycket okokta gryn på en gång kan magen göra uppror.

Fartman
2003-01-24, 19:04
hhmmm, låter lite skumt.. själv brukar jag slänga i mej sisådär 2dl okokta fiberhavregryn i 5dl fruktyoghurt på morgonen... och trots att jag brukar ha en jävligt känslig mage så reagerar jag inte alls på detta.. tvärtom magen blir fin och stabil.. kanske beror på yoghurten??

GhostFace
2003-01-24, 19:05
Originally posted by King Grub
Okokta gryn brukar inte vara särskilt snälla mot magen. :) Särskilt inte om de inte är ångbehandlade; då sväller de i magen i stället. Om du inte är van och äter för mycket okokta gryn på en gång kan magen göra uppror.

Suveränt !

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7957


:booty:

King Grub
2003-01-24, 19:36
Fartman - om de är ångpreparerade så är de redan "för-svällda".

Pudzianovski
2003-01-26, 14:18
mannagrynsgröt är ju skitgott!

:eating:

gleipner
2003-01-27, 01:41
Jag brukar blöta ner mina havregryn innan jag lägger mig,sen på morgonen blandar jag med mixern de mjuka grynen (okokta),tillsammans med proteinpulver+vatten.På det sättet trycker jag i mig 3 dl havregryn.

Min mage har väl klarat det ok antar jag...blev lite orolig när folk skrev om okokta gryn här.:naughty:

Skulle det vara mindre bra?:eating:

King Grub
2003-01-27, 11:48
Kolhydraterna är snabbare i okokta gryn. Annars är det ingen näringsmässig skillnad.

Fartman
2003-01-28, 00:26
Originally posted by King Grub
Fartman - om de är ångpreparerade så är de redan "för-svällda".
okej, kanske dom är det.. det är iaf den enda riktiga frukosten som jag kan få ner på 4-5min innan jag löper till bussen :D