handdator

Visa fullständig version : Två frågor kring Psylliumfrön


martynj
2006-09-27, 15:24
1. Jag förstår att det är de hela som passerar rakt genom systemet utan att tas upp, men vad händer om jag tuggar sönder dem? Tas näringen från dem upp då?

2. Ifall jag mixar dem i en mixer (tillsammans med mjölk, havregryn, banan osv.), blir de såpass "mixade" att deras näring tas upp av kroppen när jag sedan dricker?

Bondlurk
2006-09-27, 15:27
Jag är inte särskilt påläst just gällande psyllium frön, men troligen är de rika på kostfiber. Kostfiber är motsatsen till vanliga glykemiska kolhydrater, de kan alltså inte brytas ner, oavsett hur mycket du tuggar dem.

Svaret är nej på båda frågor.

Ola Wallengren
2006-09-27, 19:15
Jag skulle tro utan att ha fördjupat mig i psylliumfrö att man speciellt om man mixar eller på anna sätt sönderdelar dem att man kan bryta ner en liten del av kolhydraterna till användbar energi, och om det inte sker i tunntarmen så kan en del av fibrerna brytas ner av bakterier som bildar korta fettsyror somkan tas upp och användas som energi av kroppen.
Om du äter så mycket psyllium så att du funderar på om det ger för mycket energi så är det nog dax att dra ner på intaget.

martynj
2006-09-27, 19:21
Jag skulle tro utan att ha fördjupat mig i psylliumfrö att man speciellt om man mixar eller på anna sätt sönderdelar dem att man kan bryta ner en liten del av kolhydraterna till användbar energi, och om det inte sker i tunntarmen så kan en del av fibrerna brytas ner av bakterier som bildar korta fettsyror somkan tas upp och användas som energi av kroppen.
Om du äter så mycket psyllium så att du funderar på om det ger för mycket energi så är det nog dax att dra ner på intaget.

Så mkt äter jag inte. :D
Jo, antagligen sönderdelas de för mkt av mixningen. Men hur är det om man tuggar sönder dem om man ex. har dem i gröten?

Ola Wallengren
2006-09-27, 19:27
Eventuell energi som utvinns ur fröna spelar ingen större roll sett ur ett helhetsperspektiv. Varför använder du dem för det första, är du förstoppad eller försöker du påverka blodfetterna?

martynj
2006-09-27, 20:13
Eventuell energi som utvinns ur fröna spelar ingen större roll sett ur ett helhetsperspektiv. Varför använder du dem för det första, är du förstoppad eller försöker du påverka blodfetterna?

Som jag förstod det fanns det bara hälsofördelar med att använda dem. Sänkt GI, bra för magen. Ville testa hur det smakade i gröten och jag tyckte den blev godare.

Men nu när GI är irrelevant för vikten så kanske det bara finns nackdelar med ett användande av fröna. Hur som helst var det första gången jag testade dem idag, så det blir ingen svår sak att sluta med dem. :)

Bondlurk
2006-09-28, 05:41
Som jag förstod det fanns det bara hälsofördelar med att använda dem. Sänkt GI, bra för magen. Ville testa hur det smakade i gröten och jag tyckte den blev godare.

Men nu när GI är irrelevant för vikten så kanske det bara finns nackdelar med ett användande av fröna. Hur som helst var det första gången jag testade dem idag, så det blir ingen svår sak att sluta med dem. :)

De innehåller fortfarande kostfiber som är bra ur många olika perspektiv, vad skulle vara negativt ur hälsoperspektiv? Tycker du dom är goda så ät dom.

aliquis
2006-09-28, 09:15
Mixa dem inte till gröten? Och med mjölk, banan o grejer behöver du väl inte mixa dem heller, kan väl lika gärna ta en sked o röra ner dem, så slipper du fundera. Men de behövs ju inte.

Madde
2006-09-28, 09:24
Lånar tråden lite- är det samma sak med hela linfrön? Har också fått tips om att kruskakli fungerar på samma sätt! Att de inte tas upp utan bara åker igenom...??

King Grub
2006-09-28, 09:33
Ja, hela linfrön kan man inte använda som näringskälla.

Madde
2006-09-28, 09:35
Ja, hela linfrön kan man inte använda som näringskälla.

Hur är det med kruskakli då?

DavidN
2006-09-28, 09:43
Hur är det med kruskakli då?
Det, tillsammans med vetekli lär ge dig hela dagsbehovet av fiber :)

Madde
2006-09-28, 09:51
Det, tillsammans med vetekli lär ge dig hela dagsbehovet av fiber :)

haha, mmm, visst, men det var ju inte det jag undrade... Ville mer veta om kroppen tar upp nån energi från klin...

DavidN
2006-09-28, 10:26
Nej, kruskakli ger inte mycket energi, men mycket mineral och vitamin.
100g kruskakli ger 196 kCal, vilket vore 5dl :D (inte nåt du vill äta)

Poängen ovan var att det är i stort sett bara fiber.

Madde
2006-09-28, 10:30
Oki, tack!