handdator

Visa fullständig version : Basövningar ???


Robroy
2006-09-27, 15:03
Vilka är BASÖVNINGARNA som finns för respektive muskelgrupp ? Jag känner till några basövningar:bpump: . Är det så att det kanske inte finns några fler basövningar för respektive muskelgrupp :confused: ? (inga discoövningar:nono: ) Fyll gärna på:

*Axlar: Militärpress,

*Baksida Axlar:

*Rygg: Marklyft, T-bar rowing, Stående rodd,

*Bröst: Bänkpress, Snedbänkpress,

*Framsida Ben: Knäböj,

*Baksida Ben: Stelbenta Marklyft,

*Biceps: Stående Skivstångscurl,

*Triceps: Dips, Smalbänk,

*Vader: Donkey Raises,

*Mage: Crunches,

nemd
2006-09-27, 15:08
Det finns väl inga basövningar direkt för en specefik muskelgrupp egentligen? En basövning är väl mer vad man kallar en övning som tränar och aktiverar väldigt många muskler men som har en viss huvudmuskel som den främst tränar?

Dav0d
2006-09-27, 15:24
Tror alla förstår poängen med tråden ändå.

Skulle nästan byta lite där.

*Rumpa & Lår: Knäböj
*Framsida ben & Bål: Frontböj

Självklart trycker dessa övningar på svanken också.

Robroy
2006-09-27, 15:30
Tror alla förstår poängen med tråden ändå.

Skulle nästan byta lite där.

*Rumpa & Lår: Knäböj
*Framsida ben & Bål: Frontböj

Självklart trycker dessa övningar på svanken också.

Ok tack ! Vilken övning är Frontböj, den kände jag inte till ? Är det en basövning ?

Gpajpen
2006-09-27, 15:37
hantelpress för bröst (uppåtlutande, nedåtlutande, rak) räknas vad jag vet också som en basövning

Robroy
2006-09-27, 15:41
hantelpress för bröst (uppåtlutande, nedåtlutande, rak) räknas vad jag vet också som en basövning

Räknas den övningen till basövningarna ? Svårt att tex köra 2 - 3 reps på den övningen och att göra ett maxlyft. Jag trodde att basövningarna var de övningarna som inefattar en skivstång ? Men jag har kanske fel ?

Dav0d
2006-09-27, 15:47
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBFrontSquat.html

Flesta personer tycker den är MYCKET tuffare än knäböj. Strongman utövare tränar denna övning väldigt mycket dessutom. Måste själv säga att det är nog tuffaste styrkeövningen man kan träna, eftersom den pressar kroppen väldigt mycket och på ett annorlunda sätt.

T.ex jag själv maxar nog 170 kg djupa knäböj, medans jag maxar 115 kg djupa frontböj.

Dav0d
2006-09-27, 15:54
Som en person ovan skrev. En basövning har ingenting med vilket redskap som används etc. Basövning i de flestas tycke tror jag är när en övning involverar väldigt många muskelgrupper i utförandet.

Själv baserar jag basövning på hur många muskelgrupper som används men mest hur nyttig och effektiv övningen är. För att bygga ren, skön och användbar STYRKA!

T.ex tycker jag Stående rodd med fristång är en bra basövning.
Den tränar svank, bål, rumpa och handleder statiskt. Medans man använder nästan hela ryggen till att dra upp stången. Det går också att skifta grepp för att koppla in andra muskler. Med andra ord, en bra övning som bygger bra styrka.

bubbe
2006-09-27, 15:56
En bättre struktur på listan skulle vara att sätta in basövningar först och skriva in vilka muskler som påverkas av utförandet, nu finns det ju redan exrx.net som fungerar hyffsat för att lista dessa.

Robroy
2006-09-27, 18:44
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBFrontSquat.html

Flesta personer tycker den är MYCKET tuffare än knäböj. Strongman utövare tränar denna övning väldigt mycket dessutom. Måste själv säga att det är nog tuffaste styrkeövningen man kan träna, eftersom den pressar kroppen väldigt mycket och på ett annorlunda sätt.

T.ex jag själv maxar nog 170 kg djupa knäböj, medans jag maxar 115 kg djupa frontböj.

Den övningen verkar grym ! Måste testa den vid nästa benpass

Robroy
2006-09-27, 18:47
Som en person ovan skrev. En basövning har ingenting med vilket redskap som används etc. Basövning i de flestas tycke tror jag är när en övning involverar väldigt många muskelgrupper i utförandet.

Själv baserar jag basövning på hur många muskelgrupper som används men mest hur nyttig och effektiv övningen är. För att bygga ren, skön och användbar STYRKA!

T.ex tycker jag Stående rodd med fristång är en bra basövning.
Den tränar svank, bål, rumpa och handleder statiskt. Medans man använder nästan hela ryggen till att dra upp stången. Det går också att skifta grepp för att koppla in andra muskler. Med andra ord, en bra övning som bygger bra styrka.

Ja det stämmer nog. Men det finns väl övningar som brukar kallas för basövningar för respektive muskelgrupper ?

Robroy
2006-09-27, 18:50
Vilka är BASÖVNINGARNA som finns för respektive muskelgrupp ? Jag känner till några basövningar:bpump: . Är det så att det kanske inte finns några fler basövningar för respektive muskelgrupp :confused: ? (inga discoövningar:nono: ) Fyll gärna på:

*Axlar: Militärpress,

*Baksida Axlar:

*Rygg: Marklyft, T-bar rowing, Stående rodd,

*Bröst: Bänkpress, Snedbänkpress,

*Framsida Ben: Knäböj, Frontböj

*Baksida Ben: Stelbenta Marklyft,

*Biceps: Stående Skivstångscurl,

*Triceps: Dips, Smalbänk,

*Vader: Donkey Raises,

*Mage: Crunches,

Har lagt till Frontböj nu. Fler övningar ? (om det finns)

flenders
2006-09-27, 18:52
Ja det stämmer nog. Men det finns väl övningar som brukar kallas för basövningar för respektive muskelgrupper ?

Är inte hundra på vad som står på pappret men enligt mig så finns det inte en basövning per muskelgrupp. När man talar om basövningar brukar man tala om knäböj, bänkpress och marklyft. Övningar som använder många muskelgrupper. Man brukar använda basövningar mycket i helkroppspassar. Du är dock inne på spåren att vissa övningar är mer använda och kanske är "bättre" att bygga med. En sådan övning kan tänkas vara bicepscurl för biceps tex.

flenders
2006-09-27, 18:55
Åh, edit-tiden gick ut. En bra övning för baksida axlar är stående framåtböjda hantellyft.

Robroy
2006-09-27, 18:55
Är inte hundra på vad som står på pappret men enligt mig så finns det inte en basövning per muskelgrupp. När man talar om basövningar brukar man tala om knäböj, bänkpress och marklyft. Övningar som använder många muskelgrupper. Man brukar använda basövningar mycket i helkroppspassar. Du är dock inne på spåren att vissa övningar är mer använda och kanske är "bättre" att bygga med. En sådan övning kan tänkas vara bicepscurl för biceps tex.

Ja precis det är så jag tänker, vill nämligen göra ett nytt träningsprogram med bara så kallade "basövningar" Stående Bicepscurl ser jag som en ren basövning för biceps.

Robroy
2006-09-27, 21:01
Chins !

Diggler
2006-09-27, 21:06
Det finns ju olika definitioner för vad som är en basövning. Jag anser att en basövning skall vara 1: enkel att utföra 2: ta på en större muskelgrupp eller flera mindre 3: vara "grundvarianten" av en övning 4: utföras med stång, hantlar eller kroppsvikten.

Robroy
2006-09-27, 21:19
Det finns ju olika definitioner för vad som är en basövning. Jag anser att en basövning skall vara 1: enkel att utföra 2: ta på en större muskelgrupp eller flera mindre 3: vara "grundvarianten" av en övning 4: utföras med stång, hantlar eller kroppsvikten.

Det var en väldigt bra samanfattning av vad en basövning är !!!

Vad tycker du om övningarna hittills i min lista är det någon/några som ska bort ? Vet du någon/några fler övningar som ska dit ?

Diggler
2006-09-27, 21:29
Det var en väldigt bra samanfattning av vad en basövning är !!!

Vad tycker du om övningarna hittills i min lista är det någon/några som ska bort ? Vet du någon/några fler övningar som ska dit ?

Skall det platsa med min definition (Min definition är inte på något sätt mer rätt än din), så ryker t-bar row (är det maskin så ryker den för det, är det med stång så är den för krånglig) snedbänkpress (för att det är en variant av bänkpress) stelbenta marklyft (för att det är en variant av marklyft) skivstångscurl (för att den nästan bara går över en led och tar primärt på såpass små muskler) smalbänk går också bort (variant av bänkpress, fast jag vill räkna den ändå jag är lite inkonsekvent) alla vadövningar går med bort (för att de bara går över en led)+ lägg till pullups till de som finns kvar.

Svårt det där, min definition har stora brister, då tex hantelpress kan räknas som variant av bänkpress, men ändå är lika mycket basövning


:)

Robroy
2006-09-27, 21:34
Skall det platsa med min definition (Min definition är inte på något sätt mer rätt än din), så ryker t-bar row (är det maskin så ryker den för det, är det med stång så är den för krånglig) snedbänkpress (för att det är en variant av bänkpress) stelbenta marklyft (för att det är en variant av marklyft) skivstångscurl (för att den nästan bara går över en led och tar primärt på såpass små muskler) smalbänk går också bort (variant av bänkpress, fast jag vill räkna den ändå jag är lite inkonsekvent) alla vadövningar går med bort (för att de bara går över en led)+ lägg till pullups till de som finns kvar.

Svårt det där, min definition har stora brister, då tex hantelpress kan räknas som variant av bänkpress, men ändå är lika mycket basövning


:)


Uppskattar allas synpunkter, man lär sig alltid något nytt. På t-bar row så använder jag mig av en ren skivstång då vi inte har någon riktig sådan maskin på vårat gym. Vad är pullups ?

Diggler
2006-09-27, 21:47
Uppskattar allas synpunkter, man lär sig alltid något nytt. På t-bar row så använder jag mig av en ren skivstång då vi inte har någon riktig sådan maskin på vårat gym. Vad är pullups ?

Pull-ups är när du lyfter upp dig själv med handflatorna bort från kroppen. Felaktigt kallad "chins" (Chin-ups är med bicepsgrepp handflatorna mot kroppen) båda är bra basövningar. De bästa övningarna öht imho.

bubbe
2006-09-27, 21:55
Jag gillar begreppen basic och compound excersice, vilket brukar betyda det vi kallar basövning. ibland används ordet när en övning är sas basic, ett ord som tex exrx förklarar som "greater absolute intensity on the muscles exercised". ibland är en basövning mer som en compound än basic ,"An exercise that involves two or more joint movements", ex frontböj

Dom flesta vet dock på ett ungefär vad som menas med basövning, och att ett större arbete ger större effekter på kroppen.

Erik__
2006-09-27, 21:59
Skall det platsa med min definition (Min definition är inte på något sätt mer rätt än din), så ryker t-bar row (är det maskin så ryker den för det, är det med stång så är den för krånglig) snedbänkpress (för att det är en variant av bänkpress) stelbenta marklyft (för att det är en variant av marklyft) skivstångscurl (för att den nästan bara går över en led och tar primärt på såpass små muskler) smalbänk går också bort (variant av bänkpress, fast jag vill räkna den ändå jag är lite inkonsekvent) alla vadövningar går med bort (för att de bara går över en led)+ lägg till pullups till de som finns kvar.

Svårt det där, min definition har stora brister, då tex hantelpress kan räknas som variant av bänkpress, men ändå är lika mycket basövning


:)


knäböj och marklyft ryker pga. #1?

Robroy
2006-09-27, 22:03
Det finns ju olika definitioner för vad som är en basövning. Jag anser att en basövning skall vara 1: enkel att utföra 2: ta på en större muskelgrupp eller flera mindre 3: vara "grundvarianten" av en övning 4: utföras med stång, hantlar eller kroppsvikten.

Hittade lite mer övningar som ofta kallas för basövningar:
Skullcrusher, Latsdrag, Hantelrodd, Hantelpressar, Benpress,
Hantelcurl, Hammercurl, Utfall, Press bakom nacken,
French press, Pushdown, Benlyft, Hacksquat och
Rodd till Hakan

Vad tycker du om dessa är det någon/några som
platsar som basövningar ?

Erik__
2006-09-27, 22:04
Hittade lite mer övningar som ofta kallas för basövningar:
Skullcrusher, Latsdrag, Hantelrodd, Hantelpressar, Benpress,
Hantelcurl, Hammercurl, Utfall, Press bakom nacken,
French press, Pushdown, Benlyft, Hacksquat och
Rodd till Hakan

Vad tycker du om dessa är det någon/några som
platsar som basövningar ?

av dom där tkr jag Hantelrodd, Hantelpress, benpress, hantelcurl, utfall PBN, frenchpress platsar, å hacksquat.

Robroy
2006-09-27, 22:10
av dom där tkr jag Hantelrodd, Hantelpress, benpress, hantelcurl, utfall PBN, frenchpress platsar, å hacksquat.

Vad menar du med utfall PBN ? PBN ?

Erik__
2006-09-27, 22:11
Vad menar du med utfall PBN ? PBN ?

press bakom nacken

jwzrd
2006-09-27, 22:13
Tror alla förstår poängen med tråden ändå.

Skulle nästan byta lite där.

*Rumpa & Lår: Knäböj
*Framsida ben & Bål: Frontböj

Självklart trycker dessa övningar på svanken också.

Frontböjen tar knappast mindre på röven än vanlig knäböj gör.

Robroy
2006-09-27, 22:16
press bakom nacken

Aha ok :thumbup:

Men Rodd till hakan om man kör den med skivstång räknar du fortfarande inte det som basövning då ?

jwzrd
2006-09-27, 22:19
Hittade lite mer övningar som ofta kallas för basövningar:
Skullcrusher, Latsdrag, Hantelrodd, Hantelpressar, Benpress,
Hantelcurl, Hammercurl, Utfall, Press bakom nacken,
French press, Pushdown, Benlyft, Hacksquat och
Rodd till Hakan

Vad tycker du om dessa är det någon/några som
platsar som basövningar ?

Vad är syftet med kalla alla övningar du kan namet på för basövningar?

Robroy
2006-09-27, 22:19
av dom där tkr jag Hantelrodd, Hantelpress, benpress, hantelcurl, utfall PBN, frenchpress platsar, å hacksquat.

Skullcrusher och French press är det olika namn för samma övning ?
Eller är det jag som har missuppfattat det ?

Diggler
2006-09-27, 22:34
knäböj och marklyft ryker pga. #1?

Nej. De är svåra att bemästra, men inte svåra att göra.

Diggler
2006-09-27, 22:36
Hittade lite mer övningar som ofta kallas för basövningar:
Skullcrusher, Latsdrag, Hantelrodd, Hantelpressar, Benpress,
Hantelcurl, Hammercurl, Utfall, Press bakom nacken,
French press, Pushdown, Benlyft, Hacksquat och
Rodd till Hakan

Vad tycker du om dessa är det någon/några som
platsar som basövningar ?

Rodd till hakan, och hantelrodd förutsatt att man ror med båda samtidigt, annars ryker den av hemlig orsak nr5. inga enarmsövningar . de andra platsar inte imho :D

Erik__
2006-09-27, 22:39
Nej. De är svåra att bemästra, men inte svåra att göra.

Nu förstår jag inte, då är ju alla övningar enkla att utföra? säg någon som är svår att utföra?

Diggler
2006-09-27, 22:44
Nu förstår jag inte, då är ju alla övningar enkla att utföra? säg någon som är svår att utföra?


ryck, stöt, oh squat, pistols, sittvändningar, bent press, hacklift, enarmsryck...

I jämförelse med tex dem är både marklyft och knäböj väldigt enkla i mitt tycke.

Erik__
2006-09-27, 22:46
ryck, stöt, oh squat, pistols, sittvändningar, bent press, hacklift, enarmsryck...

I jämförelse med tex dem är både marklyft och knäböj väldigt enkla i mitt tycke.

ryck, stöt, hacklift och enarmsryck är ju brutallätta, men omöjliga att bemästra? : )

jag har en film när jag "rycker" en 30kg hantel, det var första gången och sjukt lätt att utöra men men

Diggler
2006-09-27, 22:56
ryck, stöt, hacklift och enarmsryck är ju brutallätta, men omöjliga att bemästra? : )

jag har en film när jag "rycker" en 30kg hantel, det var första gången och sjukt lätt att utöra men men

:) Jag måste testa hantelryck och slå dina 30kg. Ger du mig rätt då? :)

Dav0d
2006-09-27, 22:56
Frontböjen tar knappast mindre på röven än vanlig knäböj gör.


För mig tar Frontböj väldigt lite på arslet och extremt på framsida lår. Medans knäböj tar mycket på både rumpa och lår.
Men främst tränas min bål av frontböj.

jwzrd
2006-09-27, 23:13
För mig tar Frontböj väldigt lite på arslet och extremt på framsida lår. Medans knäböj tar mycket på både rumpa och lår.
Men främst tränas min bål av frontböj.

För mig är det enbart hamstring som jobbar mindre i frontböjen. Röven och bålen, särskillt ryggen, jobbar mer i fronten för mig.

Decamber
2006-09-28, 06:10
Får jag vara lite spydig och fråga efter syftet med tråden? Är det så att du vill utöka ditt övningsregister, men tillber nån slags gud som ber dig äta pölsa om du inte kör basövningar?

Låt säga att den allmänna uppfattningen i tråden var att en typisk bröstövning i Ove Rytters discokablar, var en basövning - skulle det motivera dig att faktiskt träna så?

MasterChief
2006-09-28, 07:18
För mig finns det bara en definition:

Basövning: Flerledsövning

Wider
2006-09-28, 09:57
För mig finns det bara en definition:

Basövning: Flerledsövning

+1

jwzrd
2006-09-28, 10:07
För mig finns det bara en definition:

Basövning: Flerledsövning

-1

Engelskan har finare ord för det. Basic exercise och compound exercise. Det är två överlappande begrepp. Att köra latsdrag stående på knä i cable-crossen är en flerledsövning, kallar du den basic? Frenchpress går över aktivt över en led - även om jag föredrar att köra den med hyffsat rörelse i axeln också - och är alltså inte en flerledsövning. Men tro fan att det är en basövning.

Jag föreslår att man brukar orden med sunt förnuft. Säger någon basövning och någon annan tänker på nedåtlutande hantelpress så finns det ett kommunikationsproblem. Något måste ordet betyda som inte innefattar precis alla favoritövningar alla har eftersom det vore att spä ut ordet så mycket att det förlorar all användbarhet.

aliquis
2006-09-28, 12:49
Basövning för baksida axlar blir ju lite knep, vill du isolera baksida axlar kör du ju en isolationsövning. Visst alla typer av rodd lär ta på baksida axlar också men att kalla de basövningar för baksida axlar? De flesta ser dem väl som ryggövningar.

En basövning är väl en övning som involverar fler än en led.

jwzrd
2006-09-28, 13:38
Basövning för baksida axlar blir ju lite knep, vill du isolera baksida axlar kör du ju en isolationsövning. Visst alla typer av rodd lär ta på baksida axlar också men att kalla de basövningar för baksida axlar? De flesta ser dem väl som ryggövningar.

En basövning är väl en övning som involverar fler än en led.

Tricket är att man inte väljer en basövning för att isolera en muskel. Man väljer först en basövning som täcker in området man vill träna, sen kompletterar man eventuellt med isoleringsövningar.

Som förslag på övningar som täcker in baksida axlar finns t ex alla former av ryggövningar.

aliquis
2006-09-28, 14:01
Tricket är att man inte väljer en basövning för att isolera en muskel. Man väljer först en basövning som täcker in området man vill träna, sen kompletterar man eventuellt med isoleringsövningar.

Som förslag på övningar som täcker in baksida axlar finns t ex alla former av ryggövningar.Var väl ungefär vad jag sade?

Robroy
2006-09-28, 22:03
Vilka är BASÖVNINGARNA som finns för respektive muskelgrupp ? Jag känner till några basövningar:bpump: . Är det så att det kanske inte finns några fler basövningar för respektive muskelgrupp :confused: ? (inga discoövningar:nono: ) Fyll gärna på:

*Axlar: Militärpress,

*Baksida Axlar:

*Rygg: Marklyft, T-bar rowing, Stående rodd,

*Bröst: Bänkpress, Snedbänkpress,

*Framsida Ben: Knäböj,

*Baksida Ben: Stelbenta Marklyft,

*Biceps: Stående Skivstångscurl,

*Triceps: Dips, Smalbänk,

*Vader: Donkey Raises,

*Mage: Crunches,


Skullcrusher och French press är det olika namn för samma övning ?
Eller är det jag som har missuppfattat det ?

Robroy
2006-09-30, 23:18
Skullcrusher och French press är det olika namn för samma övning ?
Eller är det jag som har missuppfattat det ?

???

jwzrd
2006-09-30, 23:20
???

Ja det var du som skrev det.

Robroy
2006-09-30, 23:22
Ja det var du som skrev det.

Frågade eftersom att jag inte visste...

Robroy
2006-09-30, 23:24
Vilka är BASÖVNINGARNA som finns för respektive muskelgrupp ? Jag känner till några basövningar:bpump: . Är det så att det kanske inte finns några fler basövningar för respektive muskelgrupp :confused: ? (inga discoövningar:nono: ) Fyll gärna på:

*Axlar: Militärpress,

*Baksida Axlar:

*Rygg: Marklyft, T-bar rowing, Stående rodd,

*Bröst: Bänkpress, Snedbänkpress,

*Framsida Ben: Knäböj,

*Baksida Ben: Stelbenta Marklyft,

*Biceps: Stående Skivstångscurl,

*Triceps: Dips, Smalbänk,

*Vader: Donkey Raises,

*Mage: Crunches,


Jag har valt att dela upp övningarna i tre kategorier. Tycker det är ett ganska bra sätt att förklara skillnader på övningar.

Basövning: En övning som belastar flera muskelgrupper, leder och där du kan använda tunga vikter. exempel på övningar : Bänkpress , marklyft , benböj.

Isolationsövning med basövningskaraktär: Här försöker man isolera en muskelgrupp men övningarna man kör tar ofta på fler muskelgrupper och du kan använda tunga vikter. Exempel på övningningar: bicepscurl med stång och hantlar, axelpressar, press från pannan ,latsdrag, t-bar, stångrodd.

Extrema isolationsövningar. Här blir det mindre vikter och man försöker isolera muskeln i möjligaste mån. Exempel på övningar. Pecdeck, kickback, omvänd pushdown med en hand. koncentrationscurl, sidelaterals med hantlar och kablar, cablecross, och en hel del specialmaskiner.

Den mesta energin ska man lägga på kategori ett och två. Den sistnämnda spenderar allt för många för mycket tid på. Visst har även extrema isolationsövningar sitt berättigande men det är inget man ska bygga sitt träningsprogram på.

Jajje
2006-10-01, 17:49
Det finns väl inga basövningar direkt för en specefik muskelgrupp egentligen? En basövning är väl mer vad man kallar en övning som tränar och aktiverar väldigt många muskler men som har en viss huvudmuskel som den främst tränar?

Så har jag också "lärt" mig att det är. T.ex hantelpress. Det är en basövning, aktiverar: bröst, triceps, axlar och traps.

slin1
2006-10-01, 20:31
Jag har valt att dela upp övningarna i tre kategorier. Tycker det är ett ganska bra sätt att förklara skillnader på övningar.

Basövning: En övning som belastar flera muskelgrupper, leder och där du kan använda tunga vikter. exempel på övningar : Bänkpress , marklyft , benböj.

Isolationsövning med basövningskaraktär: Här försöker man isolera en muskelgrupp men övningarna man kör tar ofta på fler muskelgrupper och du kan använda tunga vikter. Exempel på övningningar: bicepscurl med stång och hantlar, axelpressar, press från pannan ,latsdrag, t-bar, stångrodd.

Extrema isolationsövningar. Här blir det mindre vikter och man försöker isolera muskeln i möjligaste mån. Exempel på övningar. Pecdeck, kickback, omvänd pushdown med en hand. koncentrationscurl, sidelaterals med hantlar och kablar, cablecross, och en hel del specialmaskiner.

Den mesta energin ska man lägga på kategori ett och två. Den sistnämnda spenderar allt för många för mycket tid på. Visst har även extrema isolationsövningar sitt berättigande men det är inget man ska bygga sitt träningsprogram på.

:hbang:

Robroy
2006-10-03, 12:52
Så har jag också "lärt" mig att det är. T.ex hantelpress. Det är en basövning, aktiverar: bröst, triceps, axlar och traps.

Skullcrusher, Latsdrag, Hantelrodd, Hantelpressar, Benpress,
Hantelcurl, Hammercurl, Utfall, Press bakom nacken,
French press, Pushdown, Benlyft, Hacksquat och
Rodd till Hakan ?

jwzrd
2006-10-03, 14:06
Isolationsövning med basövningskaraktär: Här försöker man isolera en muskelgrupp men övningarna man kör tar ofta på fler muskelgrupper och du kan använda tunga vikter. Exempel på övningningar: bicepscurl med stång och hantlar, axelpressar, press från pannan ,latsdrag, t-bar, stångrodd.


Du kallar militärpress, skivstångsrodd och t-bar för isolationsövningar? Du ser inget problem med det?

Fredrik_
2006-10-03, 16:34
Isolationsövning med basövningskaraktär: Här försöker man isolera en muskelgrupp men övningarna man kör tar ofta på fler muskelgrupper och du kan använda tunga vikter. Exempel på övningningar: bicepscurl med stång och hantlar, axelpressar, press från pannan ,latsdrag, t-bar, stångrodd.

Rätt misslyckat isoleringsförsök tycker jag.. skivstångsrodd som exempel:

Target
Back, General
Synergists
Trapezius, Middle
Trapezius, Lower
Rhomboids
Latissimus Dorsi
Teres Major
Deltoid, Posterior
Infraspinatus
Teres Minor
Brachialis
Brachioradialis
Pectoralis Major, Sternal

Dynamic Stabilizers

Biceps Brachii
Triceps, Long Head
Stabilizers

Erector Spinae
Hamstrings
Gluteus Maximus
Adductor Magnus

Robroy
2006-10-03, 16:53
Du kallar militärpress, skivstångsrodd och t-bar för isolationsövningar? Du ser inget problem med det?

Isolationsövning med "BASÖVNINGSKARAKTÄR"

Robroy
2006-10-03, 16:53
Rätt misslyckat isoleringsförsök tycker jag.. skivstångsrodd som exempel:

Isolationsövning med "BASÖVNINGSKARAKTÄR"

Target
Back, General
Synergists
Trapezius, Middle
Trapezius, Lower
Rhomboids
Latissimus Dorsi
Teres Major
Deltoid, Posterior
Infraspinatus
Teres Minor
Brachialis
Brachioradialis
Pectoralis Major, Sternal

Dynamic Stabilizers

Biceps Brachii
Triceps, Long Head
Stabilizers

Erector Spinae
Hamstrings
Gluteus Maximus
Adductor Magnus

Isolationsövning med "BASÖVNINGSKARAKTÄR"

jwzrd
2006-10-03, 16:57
Isolationsövning med "BASÖVNINGSKARAKTÄR"

Jag såg att du skrev det, det jag undrar över är vad som isoleras om du tränar stångrodd. Att kalla den isoleringsövning med vilket suffix du än vill blir bara fel, den isolerar ingenting öht.

Robroy
2006-10-03, 17:09
Jag såg att du skrev det, det jag undrar över är vad som isoleras om du tränar stångrodd. Att kalla den isoleringsövning med vilket suffix du än vill blir bara fel, den isolerar ingenting öht.

När jag kör stångrodd strikt och kopplar ur armar och axlar så isolerar den romberna mycket bra på mig.

flenders
2006-10-03, 17:12
När jag kör stångrodd strikt och kopplar ur armar och axlar så isolerar den romberna mycket bra på mig.

Hur kopplar du bort armar och baksida axlar när du kör stångrodd? Måste se imponerande ut.

Fatalist
2006-10-03, 17:13
När jag kör stångrodd strikt och kopplar ur armar och axlar så isolerar den romberna mycket bra på mig.

Coolt, du måste ha en häftig kropp som inte behöver använda armar och axlar för att lyfta något mot magen! *popcorn*

jwzrd
2006-10-03, 17:27
När jag kör stångrodd strikt och kopplar ur armar och axlar så isolerar den romberna mycket bra på mig.

Rhomberna kan helt omöjligt lyfta stången på det viset utan hjälp av lats, teres, bakre delta, biceps, brachialis, brachioradialis, trapezius; du kan vidare inte stå framåtlutad utan att ha erektorer, magpaketet, hamstring och röv anspända. Isolera schmisolera.

bubbe
2006-10-03, 18:52
Rhomberna kan helt omöjligt lyfta stången på det viset utan hjälp av lats, teres, bakre delta, biceps, brachialis, brachioradialis, trapezius; du kan vidare inte stå framåtlutad utan att ha erektorer, magpaketet, hamstring och röv anspända. Isolera schmisolera.

om man ligger på mage på en bänk och drar stången mot sig med raka armar, dvs utsträckt i ryggen till ihopdraget i ryggen så kanske man nästan lyckas, får ju med traps och till viss del lats. Tror dock inte man kan kalla övningen stångrodd längre :Virro

jwzrd
2006-10-03, 19:21
om man ligger på mage på en bänk och drar stången mot sig med raka armar, dvs utsträckt i ryggen till ihopdraget i ryggen så kanske man nästan lyckas, får ju med traps och till viss del lats. Tror dock inte man kan kalla övningen stångrodd längre :Virro

Nej, den övningen heter :Virronani

Robroy
2006-10-04, 21:06
Nej, den övningen heter :Virronani

*screwy*

sleep is the enemy
2006-10-08, 22:17
*screwy*

*fniss* du e så seriös robroy, ta de lite lugnt, ett skämt e väl inte så farligt emmellanåt...

Robroy
2006-10-08, 22:36
*fniss* du e så seriös robroy, ta de lite lugnt, ett skämt e väl inte så farligt emmellanåt...

Nejdå det är allt kul med humor...:thumbup: