handdator

Visa fullständig version : Rätt/Fel.


rhotkiw
2006-09-27, 13:13
Jag håller på att gå upp i vikt och min dietist säger att jag ska äta mycket fett ändå. Det kan väl inte vara bra med tanke på att jag tränar.. Hon säger att jag ska äta mer fett 'än kolhydrater och proteiner för att jag ska gå upp i vikt.. Då kan jag ju inte bygga muskler då kommer jag väl bara gå upp och normalisera min fettmassa ju.

Tolkia
2006-09-27, 13:23
Hon säger väl knappast att du inte skall äta några proteiner och kolhydrater alls och bara leva på fett? Det är inte farligare att äta fett om man tränar än annars, och helt utan fett kommer du inte att bygga några snygga muskler. Dessutom kommer du, eftersom hjärnan och nervsystemet behöver fett, att bli disträ och inte så lite trögtänkt (ja, det är sant).

Be din dietist att ge dig en exempelmeny för en dag (eller gärna flera) där det konkret står vad hon tycker att du behöver äta; det är lättare att förhålla sig till än "ät mer av ditten och mindre av datten och ät normalt av allt" när man har tappat greppet om vad som är ett normalt ätande.

Nästa fråga är ju vad det är för fel på att a) gå upp i vikt och b) normalisera din fettmassa. Glöm inte bort att du är rejält underviktig och inte har speciellt stor fettmassa överhuvudtaget (för liten i dagsläget). En sak du däremot skall gå in för att glömma är dina tankar på bantning och viktnedgång. Du behöver inte banta, så sluta försöka göra det - även "i huvudet"!

King Grub
2006-09-27, 13:47
Följer man inte några helt extrema kostupplägg spelar energiprocenten fett och kolhydrat mindre roll inom rimliga gränser, och eftersom fett är energirikt är det inte ett dumt råd att öka på den delen för den som behöver gå upp i vikt. Det betyder inte att du behöver dra ner på kolhydrater eller protein.

rhotkiw
2006-09-27, 15:11
Men kan man gå upp i fettvikt om man lägger sitt energibehov i mer fett än kolhydrater? för fett har väl 2 tendenser.. dels är det en kraftig energi källa och dels så lagras det in..det blir väl dubbelt upp.

pragmatist
2006-09-27, 15:15
Om du ligger i energibalans så kommer du inte gå upp i fettvikt bara för att en stor del av ditt energiintag består av fett. Däremot kan det stämma att ett överskott i form av fett lättare sätter sig som fett än ett överskott i form av kolhydrater eller protein.

Eftersom ditt största problem verkar vara att äta ett överskott över huvud taget så skulle jag säga att diskussionen är akademisk, och att du gott kan följa din dietists råd.

rhotkiw
2006-09-27, 15:33
Nej jag bara undrar.. Och nej jag har inte svårt att äta.. Åt 2 middagar förut.. En sak förstår jag inte.. Min kompis tar hellre 2,5hg godis än en hel middag. Och godis är ju bara tomma kalorier ändå så varför inte välja en middag vad det än är där du får i dig näring och bygger kroppen istället för något tomt som ger näringsbrist och hål i tänderna.

rhotkiw
2006-09-27, 15:34
Nu väger jag dessutom 60,5kg ;) har gått upp 5 kg.. Har märkt att en 55 kilo kropp inte orkar mkt mat ;)

Bondlurk
2006-09-27, 15:34
Godiset i sig ger inte näringsbrist, det beror på vad han äter resterande delen av dagen.

Sniggel
2006-09-27, 15:35
för fett har väl 2 tendenser.. dels är det en kraftig energi källa och dels så lagras det in..
Ja, fett lagras in som fett om det inte används. Dock så förbränner kroppen fett hela tiden även om du inte äter fett för stunden (gissa var kroppen tar ifrån ifall det inte finns fett i magen eller tarmarna)

det blir väl dubbelt upp.
Nej, det blir itne dubbel effekt. Man kan gå ner i vikt även om man äter nästan enbart fett, det som spelar roll är hur energimängden ser ut om man går upp eller ner i vikt.

Dietisten har säkert en bra anledning till att du ska äta mycket fett, det kanske är vad som krävs för att du ska klara av att gå upp i vikt just nu. Av vad jag sett av dina tidigare trådar har jag förstått att du har ansträngt dig att äta men att du har svårt för att äta tillräckligt mycket (fått ont i magen osv).

Det jag kan säga att motivera dig till att äta är att det blir lättare efter ett tag att äta mer om man gör något av följande (eller en kombination):
Styrketränar tungt regelbundet.
Äter mer än vad man är van vid under en längre period (veckor).
Går upp i vikt.
Detta är personliga erfarenheter.

Sniggel
2006-09-27, 15:38
En sak förstår jag inte.. Min kompis tar hellre 2,5hg godis än en hel middag. Och godis är ju bara tomma kalorier ändå så varför inte välja en middag vad det än är där du får i dig näring och bygger kroppen istället för något tomt som ger näringsbrist och hål i tänderna.
Tycker du har helt rätt. Alltid bättre att äta riktig mat.
Nu väger jag dessutom 60,5kg ;) har gått upp 5 kg.. Har märkt att en 55 kilo kropp inte orkar mkt mat ;)
Kul att se att du gör framsteg! Lycka till i fortsättningen :)

rhotkiw
2006-09-27, 15:39
Personen jag syftade på hoppar över middag, äter dålig och ersätter det med godis, coca cola och liknelser.. om man äter godis utöver sin dagliga kost vad påverkar då ?

Tolkia
2006-09-27, 15:55
Ingenting. Om du äter tre kilo om dagen blir du förmodligen fet, men lite lagom med godis eller andra "onyttigheter" i en annars balanserad kost spelar absolut ingen roll. Det gamla ordspråket " för mycket och för lite skämmer allt" passar väldigt bra här.

rhotkiw
2006-09-27, 15:57
Men säg.. 3 hg godis utöver min dagliga kost kanske 3 dagar i veckan.. Eller en pizza i veckan som middag eller nåt.. Suck.. Min träning har varit skit på sistone.. Ätit 3 pizzor i veckan och inte tränat ett skit..

Scratch89
2006-09-27, 17:34
Inte för att vara dum, men David, tror du att kolozzeum är någon slags dagbok för dig?

Jag har sagt till dig flera gånger på msn att lite godis eller en pizza på fredagkvällen inte kommer påverka din träning negativt, snarare tvärtom.

Jag tycker du har alldeles för många problem samtidigt. Är det inte bäst att du tar itu med ett problem i sänder istället för att ha för många bollar i luften?

johnnytex
2006-09-27, 17:46
Inte för att vara dum, men David, tror du att kolozzeum är någon slags dagbok för dig?


Du har ju en dagbok på Kolozzeum. Varför får inte David då ha det? *cry*

Gpajpen
2006-09-27, 18:00
asso hade jag VELAT GÅ UPP i vikt hade jag ätit allt jag kommer över och där till. har du ätit en brakmiddag och egentligen är mätt, får du ju ner 1 skål glass ändå bara för det är så gott t.ex.
ät mycket vanlig mat och ät mer av allting. fan bara nöjes äta! iofs inte så smart å bomba i sig mättade fetter och socker i ofantliga mängder, det är ohälsosamt. men du behöver ju heller inte sitta å peta bort äggulan.

rhotkiw
2006-09-27, 18:08
Vissa dagar har jag känt för att äta en pizza, en kebab och typ kina mat på samma dag och typ 1kg godis på kvällen.. Men gör jag det så lär jag fan inte må bra i magen..

Sen lär jag väl bli undernärd, tjock om jag äter skräpmat för ofta?

Gpajpen
2006-09-27, 18:15
Vissa dagar har jag känt för att äta en pizza, en kebab och typ kina mat på samma dag och typ 1kg godis på kvällen.. Men gör jag det så lär jag fan inte må bra i magen..

Sen lär jag väl bli undernärd, tjock om jag äter skräpmat för ofta?

vadå tjock. vill du inte gå upp i vikt? inte så du vaknar upp imorrn och väger 250kg fett.
undernärd? du kan få brister men troligtvis inte med en i övrigt blandad balanserad kost.

Yes
2006-09-27, 18:24
Vill du äta skräpmat är det smartare att välja en av grejerna.

Vad du behöver är varken att toksvulla eller räkna en massa kalorier. Det är ett normalt förhållande till mat som saknas. Alltså behöver du lära dig äta nyttigt, varierat och näringsrikt - utan att vara rädd för att njuta av livets goda lite då och då. Gör du det regelbundet kommer din vikt så sakteliga normaliseras och både din fysiska och psykiska hälsa kommer förbättras.

Scratch89
2006-09-27, 18:51
Du har ju en dagbok på Kolozzeum. Varför får inte David då ha det? *cry*
Va?
Jag har en träningsjournal. Jag skapar inte nya trådar dagligen där samma ångestfulla människa väller ut sina frågor och känslor som redan blivit besvarade ett antal gånger.

shadowfire
2006-09-27, 18:55
Va?
Jag har en träningsjournal. Jag skapar inte nya trådar dagligen där samma ångestfulla människa väller ut sina frågor och känslor som redan blivit besvarade ett antal gånger.
Välj dina ord.
Om han nu vill det så är det väl upp till honom och inte till dig?
Jag skulle också fråga träningskunnigt folk istället för att ta msn-råd från en scratch89. ;)

johnnytex
2006-09-27, 19:41
Va?
Jag har en träningsjournal. Jag skapar inte nya trådar dagligen där samma ångestfulla människa väller ut sina frågor och känslor som redan blivit besvarade ett antal gånger.

Din träningsjournal, Mathias DC-träning (För Den Söta Elin),är i allra högsta grad är en form av dagbok. Du skriver dagligen ner händelser, både tränings- och icke träningsrelaterade händelser från dina dagar; en dagbok. Så sluta vara så taskig *cry*

Du är onödigt spydig mot trådskaparen. Jag tror de flesta medlemmar på forumet ställde en massa frågor när de var nya. Det är väl helt naturligt. Var inte så elak :)

Ett konstruktivt tips till trådskaparen. Använd sökfuntionen, det finns massor av fakta på brädan :)

Scratch89
2006-09-27, 20:47
Din träningsjournal, Mathias DC-träning (För Den Söta Elin),är i allra högsta grad är en form av dagbok. Du skriver dagligen ner händelser, både tränings- och icke träningsrelaterade händelser från dina dagar; en dagbok. Så sluta vara så taskig *cry*

Du är onödigt spydig mot trådskaparen. Jag tror de flesta medlemmar på forumet ställde en massa frågor när de var nya. Det är väl helt naturligt. Var inte så elak :)

Ett konstruktivt tips till trådskaparen. Använd sökfuntionen, det finns massor av fakta på brädan :)
Läser du min journal? ;)
Jag tycker fortfarande att han ska sluta göra trådar, särskilt om så dumma och ividkommande saker.
Jag har rätt till min åsikt, som alla här på kolo säger. :D

King Grub
2006-09-27, 20:52
Du bestämmer inte vad som är "dumt". Det som är dumt är att inte fråga om något man undrar över, och att klaga på andra som frågar och vill lära sig. I början tyckte jag rhotkiw inte tog till sig från svaren han fick, men det tycker jag inte är gällande längre.

Tolkia
2006-09-27, 20:58
Jag tycker fortfarande att han ska sluta göra trådar, särskilt om så dumma och ividkommande saker.
Jag har rätt till min åsikt, som alla här på kolo säger. :D
Du har rätt till din åsikt, men du har en hgst begränsad rätt att kasta skit på folk, och det är vad du gör nu. Du är inte Sveriges creme de la creme du mer än någon annan här, så lite urskillning kanske kunde vara på sin plats. Vidare är det väl bara att låta bli att läsa sådant man tycker är idiottrådar; jag har svårt att tro att någon står med en pistol mot din tinning och tvingar dig.