handdator

Visa fullständig version : Daggerfall


scythe
2006-09-26, 23:00
Det är tio år sedan (31 aug '96) det kom ut. Någon mer som spelade?

http://opcg.net/gry/Ddd/daggerfall/screeny/screen_nr_1_duzy/screen_nr_1_duzy.jpg
http://www.bochum-city.com/ebay06/03-1/screens/daggerfall-2.jpg http://www.abandonware-france.org/images_jeux/daggerfall.jpg

http://www.rampantgames.com/blog/uploaded_images/daggerfall-733422.jpghttp://www.pick.ucam.org/~apc27/df.jpg

Det är fan så att man blir tårögd...

scythe
2006-09-26, 23:02
Trailern:

I_MY0ihuJZc

nemd
2006-09-26, 23:18
Det ser ju nästan kul ut. ;D

scythe
2006-09-26, 23:22
Det ser ju nästan kul ut. ;D
Du är för ung. =)

nemd
2006-09-26, 23:33
Kanske lite för ung för att ha spelat det, men inte för ung för att kunna tycka det verkar kul. hehe.

Yes
2006-09-27, 00:02
Ah, Daggerfall spelade jag riktigt sjukt mycket. Jag minns att folk i min omgivning blev uppriktigt oroliga, och då var jag ändå bra på att dölja mitt missbruk. De förstod liksom aldrig. Vad skall man göra annat för, när det finns Daggerfall?

Whistler
2006-09-27, 02:27
Åhhh, så många timmar bortslösade på det spelet! Eller nej, inte slösade. Vi säger ägnade!

Ett av de absolut bästa spelen i världshistorien, och det första spelet som verkligen introducerade mig i rollspelens fantastiska värld. Hade precis börjat gräva i fantasy-romaner på den tiden, så Daggerfall var det perfekta komplementet.

Lyckades dock aldrig komma så långt, men det hade oftast med buggar att göra. Har för mig att första patchen fixade runt 2000 buggar, medan andra fixade upp emot 14000. Det är rätt ordentligt. Gick inte spela utan den andra, imho.

Vem minns inte soluppgångarna i Wayrest och Sentinel? Musiken när man gick på snöklädda gator i Daggerfall och nästan kunde känna värmen från tavernan man gick in på.

Känslan av förlöjligande men ändå övermäktighet när man blev ett varsvin (alltså vildsvinsvarianten av varulv) och hur det sedan övergick till vanmäktighet för att man inte hittade den jävla kuren...

Känslan att vara vampyr (genom någon annans save-game, jag lyckades aldrig själv, vampyrerna var för svåra att möta och överleva).

Känslan av att hitta en nedgång mitt i ödemarken och det första man ser när man kommer ner i den är en trappa som leder två hundra meter rakt upp i luften!

Känslan av att hitta en grizzlybjörn bakom en dörr i ett litet rum längst ner i en håla som bara nåddes till genom att simma?

Frustrationen i när ens quest-föremål ligger i en jävla staty som slumpgeneratorn placerat mitt på golvet.

Den underbara girigheten när man lyckas smyga in i en butik efter stängning och hittar dvärg-smidda rustningar helt "gratis". :D

Hmm, tror soundtracket finns som midi att ladda ner lite överallt. Låter riktigt bra med dagens ljudkort, om jag inte minns fel.

Numera kör jag dock Oblivion, som är fjärde spelet i den serien (där Daggerfall är andra). Det har allt som var bra från Daggerfall. Det har också allt som var dåligt i det, fast på något sätt har de lyckats göra det till bra grejer. Good shit anyway...

dynamo
2006-09-27, 06:37
Det är tio år sedan (31 aug '96) det kom ut. Någon mer som spelade?

Det är fan så att man blir tårögd...

Tyvärr! Skamligt att jag missade det. Jag måste ha vart inne i nån period av icke-spelande då. :/

AFanatic
2006-09-27, 07:27
Aaaaah! Ja, jag blir nästan tårögd.

Bäst av allt var när man spelade på natten och man hörde en vampyr med destinkta ljudet de förde och började leta efter flyktvägar för man visste att man inte var stark nog. :D

Ebony, glass och daedraprylarna var häftiga.


Nu blev jag sugen på att ta upp lirandet av Morrowind igen, har kommit lite mer än halvvägs där. Tyvärr är datorn för dålig för Oblivion.

Wennerberg
2006-09-27, 07:32
Ja, se som tiderna förändras

rtpzI8dV0ZI

FreCKo
2006-09-27, 09:12
ska fan försöka tanka hem det där spelet *popcorn*

stridis
2006-09-27, 10:05
Kommer ihåg mitt första möte med en vampire ancient, med en lvl2 karaktär! "Varför hade den vampyren så konstiga röda ögon och så?". Sedan 14 lvl senare så dödade jag vampire ancients en masse i det där slottet. "Buggerfall" var jävligt skoj faktiskt.

Kabuto
2006-09-27, 10:22
Spelade Daggerfall en hel del och tycker det är ett mycke bättre spel än Morrowind iaf.. Arena spelades en del också :)

Stoltz
2006-09-27, 10:25
Man får tårar i ögonen av nostalgi.
Shadowfall var ungefär samma stuk, fast duktigt mycket mer 2D. Dock jävligt roligt det med :D

Diggler
2006-09-27, 10:30
Daggerfall (och dess efterföljare) var roliga i ett par timmar. Först tyckte man "wow så stort fan man kan gå vadfansomhelst!" efter ett par timmar insåg man att det var torrt och humorlöst. Eye of the beholder ftw.

The Draf
2006-09-27, 22:07
Blev ruggit många timmar DF. Nån som minns daggerweb och den där webchatten dom hade. Fanns ju massa "guilds" Crimson blades var väl det största. Fallen Angels och en drös andra fanns det åxå. Good times.

Nån mer än mig som lyckades soultrappa en lich utan fusk när dom var lvl 6? :D