handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra och benövningar...


Xenomore
2006-09-26, 21:54
Har en fundering angående mjölksyra och dålig blodcirkulation i benen.
Under senaste halvåret har jag börjat fått mer och mer ytliga blodkärl (nästan åderbråcksaktigt) på benen, främst baksidan av vaderna men även på låren, då utan att ha pysslat med någon träning, men haft ett tungt jobb med mycket spring och lyft.

När jag nu för några veckor sen började gå på Bodypump igen(inte tränat regelbundet på ett år ca) så upptäckte jag att jag var löjligt svag i benen, eller snarare så att jag får mjölksyra på en gång. Speciellt utfallen är omöjliga för mig, det bränner i låret innan jag gjort 3-4 utfall, utan stång. Känns pinsamt att göra var tredje och stå som ett fån halva tiden :/
Inte helt otränad från början, går mycket, alltid jobbat tungt.

Frågan jag vill ha svar på är då: Kan dålig blodcirkulation i benen och tendens till åderbråck orsaka att mjölksyran inte forslas bort tillräckligt snabbt under träning? Och vad kan jag isf göra åt detta?
Stödstrumpor går bort, har funderat på det, men dom är dyra och obekväma. Försöker få upp cirkulation i benen genom att komma ihåg att inte sitta med korsade ben, ha dom högt uppe när det går, torrborstning och massage när jag kommer ihåg.

Blev lite det där, men någon som har tips eller haft samma problem och gjort nånting åt det?
Jag förstår att det kanske är annorlunda om jag tränar på gymmet där det inte är lika högt tempo, men det kommer dröja innan jag känner mig bekväm bland maskiner och lösa vikter...
(Sen kan det vara att jag bara är väldigt svag, men det känns inte som så ;P)