handdator

Visa fullständig version : Uppdrag Granskning: Ordningsvakter


Pudzianovski
2006-09-26, 19:28
Någon som kollar?

Sällan man skådat så pantade människor som bobby...hur fan ska han ha det....:Virro :D :confused: :thumbup:

Kwon
2006-09-26, 19:33
Apropå Bobby Rehman

http://fcfighter.brinkster.net/fighter.asp?FighterID=245951

Bobby (http://www.shooto.tv/movies/finland/SU-2003-Cold%20War-Bobby%20Rehman%20vs%20Sami%20Liedes.wmv)

Loke
2006-09-26, 19:35
Gjorde mig riktigt arg med han där Love. Han verkade vara en sån fjolla, kan inte tänka mig att han förtjänade någon mängd våld från vakterna.

Vad fan gör man om man ser nåt sånt? Man kan ju inte fysiskt få bort vakterna, då blir man ju själv skyldig. Ringer man polisen så blir det ju uppenbarligen inte bättre. Snacka om frustrerande för vännerna att se.

Pudzianovski
2006-09-26, 19:36
Apropå Bobby Rehman

http://fcfighter.brinkster.net/fighter.asp?FighterID=245951

Bobby (http://www.shooto.tv/movies/finland/SU-2003-Cold%20War-Bobby%20Rehman%20vs%20Sami%20Liedes.wmv)

Det man inte har i huvet....får man ha i benen... :thumbup:

Kwon
2006-09-26, 19:37
Jag missade början, hur hade Love gjort motstånd?

Pudzianovski
2006-09-26, 19:41
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_433766&lpos=lasMer

Där kan man också se repotaget.

-squat-
2006-09-26, 19:52
Apropå Bobby Rehman

http://fcfighter.brinkster.net/fighter.asp?FighterID=245951

Bobby (http://www.shooto.tv/movies/finland/SU-2003-Cold%20War-Bobby%20Rehman%20vs%20Sami%20Liedes.wmv)


Bobby ger inte Pancrasegym bra rykte direkt, till skillnade från Musse.

Kwon
2006-09-26, 19:57
Bobby ger inte Pancrasegym bra rykte direkt, till skillnade från Musse.

Ja, de har ju helt klart olika personligheter och personliga kvalitéer.

Pepparkakssmurfen
2006-09-26, 20:11
Nu har jag inte tittat på reportaget men jag tycker det är fel att det ska stå nån kille vid dörren som kan stoppa dig för att han inte gillar dig eller ditt utseende osv. när du bara vill ha en trevlig kväll ute med polarna.

Liten Men Fet
2006-09-26, 20:17
Nu har jag inte tittat på reportaget men jag tycker det är fel att det ska stå nån kille vid dörren som kan stoppa dig för att han inte gillar dig eller ditt utseende osv. när du bara vill ha en trevlig kväll ute med polarna.

Precis för det är den enda vakterna gör.

Jag har generellt sett bara goda intryck av vakter men jag inser ju naturligtvis att det finns rötägg.

Solros
2006-09-26, 20:32
Nu har jag inte tittat på reportaget men jag tycker det är fel att det ska stå nån kille vid dörren som kan stoppa dig för att han inte gillar dig eller ditt utseende osv. när du bara vill ha en trevlig kväll ute med polarna.

Drägg ska vända i dörren!

DavidN
2006-09-26, 20:34
jag får inte den förbaskade .wmv filen att spela, jävla DRM mög

Pepparkakssmurfen
2006-09-26, 20:34
Drägg ska vända i dörren!

Men det är inte alltid "drägg" som de stoppar,det kan vara din hårfärg som de inte gillar eller dina kläder. Då brukar de alltid komma med: "det är gästlista ikväll...."

DavidN
2006-09-26, 20:41
jag får inte den förbaskade .wmv filen att spela, jävla DRM mög

"You can download all the movies. When you want to play the movie, and don't have a licence for that particular movie, you will be prompted to pay EUR 1.75 to unlock the movie. When you pay, we allow you to play the movie an unlimited amount of time, and you can export the licence to another PC/PDA/ETC."

fet chans*grr*

pragmatist
2006-09-26, 20:41
Ett problem är att folk inte fattar vilka befogenheter ordningsvakter faktiskt har utan betraktar dem som en sorts privatpersoner med självhävdelsebehov. I själva verket är de tjänstemän med ganska omfattande befogenheter i sina skyddsobjekt, och stort självhävdelsebehov. :D

Med andra ord är det en dålig idé att tjafsa med ordningsvakter.

DavidN
2006-09-26, 20:44
Ett problem är att folk inte fattar vilka befogenheter ordningsvakter faktiskt har utan betraktar dem som en sorts privatpersoner med självhävdelsebehov. I själva verket är de tjänstemän med ganska omfattande befogenheter i sina skyddsobjekt, och stort självhävdelsebehov. :D

Med andra ord är det en dålig idé att tjafsa med ordningsvakter.

Nån jurist påpekade en gång att man som privatperson kan utföra en civilarrest på en ordningsvakt man anser uppför sig olämpligt.

Frågan är ju bara hur jävla bra det skulle fungera i praktiken :B
Poängen var iallafall att om man angav civilarrest som orsak för polisutryckning måste väktaren tas från plats och förhöras som vem som helst.

Jaja, vet nån bättre om det så do share

Dav0d
2006-09-26, 20:51
Ett problem är att folk inte fattar vilka befogenheter ordningsvakter faktiskt har utan betraktar dem som en sorts privatpersoner med självhävdelsebehov. I själva verket är de tjänstemän med ganska omfattande befogenheter i sina skyddsobjekt, och stort självhävdelsebehov. :D

Med andra ord är det en dålig idé att tjafsa med ordningsvakter.

Visst är det så, men deras utbildning är på 2 veckor. De ska INTE ha stora befogenheter. Själv känner jag ett par väktare, en del är sadister när de har dåliga dagar och de har just nu rätten på sin sida att leva ut sadismen när de känner för det. Detta är absolut fel, dessutom är det rätt patetiskt att se åklagare och polisen så tafatta också. Det är mest deras fel att det inte blir förbättring inom väktar yrket.

johnnytex
2006-09-26, 21:07
Med andra ord är det en dålig idé att tjafsa med ordningsvakter.

Japp, för sin egen hälsas skull bör man aldrig tjaffsa med en vakt. Det kvittar hur rätt du har och hur fel vakten har, tjaffsa aldrig! Godta vad vakten säger och gå därifrån, ffs! Tjaffs slutar aldrig till din fördel, det är bara att inse. Har en del polare som tror de kan "snacka sig in" alt tror sig ha jedi-skills i att övertala människor. Totalt meningslöst samt hälsovådligt.

Fatalist
2006-09-26, 21:07
Visst är det så, men deras utbildning är på 2 veckor. De ska INTE ha stora befogenheter. Själv känner jag ett par väktare, en del är sadister när de har dåliga dagar och de har just nu rätten på sin sida att leva ut sadismen när de känner för det. Detta är absolut fel, dessutom är det rätt patetiskt att se åklagare och polisen så tafatta också. Det är mest deras fel att det inte blir förbättring inom väktar yrket.

Är du en sån som missköter sig på stan, eller vafan gnäller du om?

Utan vakterna hade det sett ÄNNU värre ut.

Pez
2006-09-26, 21:12
Visst är det så, men deras utbildning är på 2 veckor. De ska INTE ha stora befogenheter. Själv känner jag ett par väktare, en del är sadister när de har dåliga dagar och de har just nu rätten på sin sida att leva ut sadismen när de känner för det. Detta är absolut fel, dessutom är det rätt patetiskt att se åklagare och polisen så tafatta också. Det är mest deras fel att det inte blir förbättring inom väktar yrket.
Vad har väktare med ordningsvakter att göra? :confused:

Håll isär begreppen eh.

Baan
2006-09-26, 21:14
Är du en sån som missköter sig på stan, eller vafan gnäller du om?

Utan vakterna hade det sett ÄNNU värre ut.

En populär myt? Hur gjorde vi innan det fanns ordningsvakter?

Ordningsvakter är ännu ett yrke skapat av sossarna som en arbetsåtgärd. Det vet du mycket väl.

Krampus
2006-09-26, 21:23
Vad har väktare med ordningsvakter att göra? :confused:

Håll isär begreppen eh.

Jag orkar inte med det här igen!! *cry*
Banna alla, mig med.

Jet
2006-09-26, 21:32
Nån jurist påpekade en gång att man som privatperson kan utföra en civilarrest på en ordningsvakt man anser uppför sig olämpligt.

Frågan är ju bara hur jävla bra det skulle fungera i praktiken :B
Poängen var iallafall att om man angav civilarrest som orsak för polisutryckning måste väktaren tas från plats och förhöras som vem som helst.

Jaja, vet nån bättre om det så do share

Ja, så är det nog. Och har man riktig tur är det snövit och de sju piketdvärgarna som kommer och tar hand om den elaka vakten.

Wopper
2006-09-26, 21:33
Nån jurist påpekade en gång att man som privatperson kan utföra en civilarrest på en ordningsvakt man anser uppför sig olämpligt.

Frågan är ju bara hur jävla bra det skulle fungera i praktiken :B
Poängen var iallafall att om man angav civilarrest som orsak för polisutryckning måste väktaren tas från plats och förhöras som vem som helst.

Jaja, vet nån bättre om det så do share

En civilperson kan gripa någon om brottet denna begår är belagt med fängelse i straffskalan, detta kallas envarsgripande.

Civilarrest har jag aldrig hört talas om. Men om du ska försöka gripa en ordningsvakt så bör du läsa och kunna lagen riktigt bra. Befogenheterna sträcker sig långt på ordningsvaktsområdet.

Jet
2006-09-26, 21:35
En populär myt? Hur gjorde vi innan det fanns ordningsvakter?

Ordningsvakter är ännu ett yrke skapat av sossarna som en arbetsåtgärd. Det vet du mycket väl.

Det kan jag berätta, då stod städernas värsta slagskämpar i dörren istället. Vilket de iofs gör i många städer idag också, men då oftast som entrevärdar istället. För att inte glömma de yrkeskriminella som sköter många dörrar i ex. GBG och Sthlm.

Wopper
2006-09-26, 21:46
En populär myt? Hur gjorde vi innan det fanns ordningsvakter?

Ordningsvakter är ännu ett yrke skapat av sossarna som en arbetsåtgärd. Det vet du mycket väl.

På medeltiden högg man huvudet av varandra och tillämpade blodshämd.

Pez
2006-09-26, 21:48
På medeltiden högg man huvudet av varandra och tillämpade blodshämd.
Och fortfarande så överdriver folk när de försöker argumentera och därmed frångås ämnet. Grattis.:)

Whistler
2006-09-26, 21:49
Okej, vi klargör:

Ordningsvakt: Står generellt sätt i dörren, alternativt patrullerar inne på krogar/resturanger som serverar alkohol till allmänheten, dvs inte slutna sällskap. Kan vara anställda av bevakningsbolag eller av krögaren själv.

Väktare: Securitas, Falck etc. Går omkring på köpcentran, resecentran om de ÄVEN är utbildade ordningsvakter, annars kör de bara bil och kollar så dörrarna är låsta på företag nattetid. Brukar även ha hand om värdetransporter.


Om vi kollar på skillnader i befogenheter:

Ordningsvakt: Innehar förordnande från polisen. Repetitionsutbildning skall genomgås var tredje år för att få ha kvar förordnandet. Ordningsvakt representerar Polismyndigheten och måste därför ha lagstöd för allt han/hon gör. Den enda arbetsuppgiften (juridiskt sett) är att säkerställa allmän ordning på platsen där förordnandet gäller för kvällen. Saker som inte faller inom just att säkerställa allmän ordning får inte utföras av ordningsvakt. Ska man hårddra det får alltså inte en ordningsvakt kontrollera legitimation etc, det måste en entrévärd göra, eftersom en ordningsvakt inte representerar krögaren utan Polismyndigheten. Genom att kontrollera legitimation och neka/släppa in en person på krogen så ingår ordningsvakten ett muntligt civilrättsligt avtal, vilket inte får ingås då endera parten representerar myndighet.
En ordningsvakt har vissa våldsbefogenheter som civilister inte har, dvs att i vissa situationer utdela mer våld än vad man möts med, t ex om en person är stökig ("stör allmän ordning"), hotar gäster/personal eller är för berusad. Notera att med våld menas all fysisk kontakt, t ex att ta tag i berusad gästs arm och leda ut denne från området. Våldstrappan gäller alltid, man måste vid förhör kunna försvara mängden våld man använt, alltså är det inte lämpligt att frihetsberöva (sätta handfängsel på) eller använda grepp och låsningar på en person som bara är för full och lika gärna kunnat ledas ut med att hålla lätt om armen.

Väktare: Vanlig civilperson. Inga befogenheter, såvida inte ordningsvaktsutbildning är erhållen och ett s.k. §3-förordnande är utfärdat.

Entrévärd: Civil person som står i dörren på krogen och representerar krögaren. Har rätt att ingå civilrättsliga avtal med gästerna, t ex neka gästen pga olämplig klädsel eller för ringa ålder.

Sorry för mycket text, men fråga på om ni undrar mer.

EDIT: Naturligtvis efterlevs inte allt detta i verkligheten, och det är polisen medvetna om. Därför ingår t ex igenkännande av falskleg i ordningsvaktsutbildningen. I praktiken utför ordningsvakter även entrévärdens jobb samtidigt som ordningvaktens.

Wopper
2006-09-26, 21:56
Och fortfarande så överdriver folk när de försöker argumentera och därmed frångås ämnet. Grattis.:)

Tack så mycket men jag fyller inte år idag.

Ironi Pez, läs mellan raderna.......
Det jag menade var att argumentet att det var bättre förr och att ordningsvakter inte fanns då och att de således skulle vara överflödiga håller inte. Klimatet är ganska annorlunda idag, och uteställena skulle haverera i en orgie av våld om inte ordningsvakterna fanns där.

Pez
2006-09-26, 21:58
Tack så mycket men jag fyller inte år idag.

Ironi Pez, läs mellan raderna.......
Det jag menade var att argumentet att det var bättre förr och att ordningsvakter inte fanns då och att de således skulle vara överflödiga håller inte. Klimatet är ganska annorlunda idag, och uteställena skulle haverera i en orgie av våld om inte ordningsvakterna fanns där.
Nääää?
You must teach me about this.. "ironi", sensei.

Avesta
2006-09-26, 22:02
Okej, vi klargör:

Ordningsvakt: Står generellt sätt i dörren, alternativt patrullerar inne på krogar/resturanger som serverar alkohol till allmänheten, dvs inte slutna sällskap. Kan vara anställda av bevakningsbolag eller av krögaren själv.

Väktare: Securitas, Falck etc. Går omkring på köpcentran, resecentran om de ÄVEN är utbildade ordningsvakter, annars kör de bara bil och kollar så dörrarna är låsta på företag nattetid. Brukar även ha hand om värdetransporter.


Om vi kollar på skillnader i befogenheter:

Ordningsvakt: Innehar förordnande från polisen. Repetitionsutbildning skall genomgås var tredje år för att få ha kvar förordnandet. Ordningsvakt representerar Polismyndigheten och måste därför ha lagstöd för allt han/hon gör. Den enda arbetsuppgiften (juridiskt sett) är att säkerställa allmän ordning på platsen där förordnandet gäller för kvällen. Saker som inte faller inom just att säkerställa allmän ordning får inte utföras av ordningsvakt. Ska man hårddra det får alltså inte en ordningsvakt kontrollera legitimation etc, det måste en entrévärd göra, eftersom en ordningsvakt inte representerar krögaren utan Polismyndigheten. Genom att kontrollera legitimation och neka/släppa in en person på krogen så ingår ordningsvakten ett muntligt civilrättsligt avtal, vilket inte får ingås då endera parten representerar myndighet.
En ordningsvakt har vissa våldsbefogenheter som civilister inte har, dvs att i vissa situationer utdela mer våld än vad man möts med, t ex om en person är stökig ("stör allmän ordning"), hotar gäster/personal eller är för berusad. Notera att med våld menas all fysisk kontakt, t ex att ta tag i berusad gästs arm och leda ut denne från området. Våldstrappan gäller alltid, man måste vid förhör kunna försvara mängden våld man använt, alltså är det inte lämpligt att frihetsberöva (sätta handfängsel på) eller använda grepp och låsningar på en person som bara är för full och lika gärna kunnat ledas ut med att hålla lätt om armen.

Väktare: Vanlig civilperson. Inga befogenheter, såvida inte ordningsvaktsutbildning är erhållen och ett s.k. §3-förordnande är utfärdat.

Entrévärd: Civil person som står i dörren på krogen och representerar krögaren. Har rätt att ingå civilrättsliga avtal med gästerna, t ex neka gästen pga olämplig klädsel eller för ringa ålder.

Sorry för mycket text, men fråga på om ni undrar mer.

EDIT: Naturligtvis efterlevs inte allt detta i verkligheten, och det är polisen medvetna om. Därför ingår t ex igenkännande av falskleg i ordningsvaktsutbildningen. I praktiken utför ordningsvakter även entrévärdens jobb samtidigt som ordningvaktens.

Bör tilläggas att väktaren, trots att denne inte har några befogenheter, har förstärkt rättskydd. Det har även OV'n, men inte en entrévärd. Sedan har vi skyddsvakter som många tar för en vanlig väktare.

scythe
2006-09-26, 22:03
Ett problem är att folk inte fattar vilka befogenheter ordningsvakter faktiskt har utan betraktar dem som en sorts privatpersoner med självhävdelsebehov. I själva verket är de tjänstemän med ganska omfattande befogenheter i sina skyddsobjekt, och stort självhävdelsebehov. :D

Med andra ord är det en dålig idé att tjafsa med ordningsvakter.
Såg du ens programmet?

Baan
2006-09-26, 22:04
Det kan jag berätta, då stod städernas värsta slagskämpar i dörren istället. Vilket de iofs gör i många städer idag också, men då oftast som entrevärdar istället. För att inte glömma de yrkeskriminella som sköter många dörrar i ex. GBG och Sthlm.

Jaså? Så det gick åt helvete för dom ställerna som inte hade gorillor framför dörren?

pragmatist
2006-09-26, 22:20
Såg du ens programmet?

Japp, och det var rätt uppenbart att bägge "offren" betedde sig som puckon. Att de betett sig brottsligt puckat är dock mer osannolikt, så det kan man ju uppröras över i så fall.

Whistler
2006-09-26, 22:46
En civilperson kan gripa någon om brottet denna begår är belagt med fängelse i straffskalan, detta kallas envarsgripande.


Samma sak gäller ordningsvakter. En OV som gör ett gripande gör det på samma grund som en civilperson, dvs envarsgripande. Skillnaden i praktiken ligger väl snarare i att ordningsvakten har befogenhet att använda handfängsel för att frihetsberöva (endast om den som skall gripas är våldsam alternativt fara för sig själv eller någon i sin omgivning!). Skulle en civilist använda handfängsel skulle det bli olaga frihetsberövande.

Dav0d
2006-09-26, 23:34
Ursäkta, jag menar ordningsvakter. Slå mig med teleskopbatong någon.

Snafu
2006-09-27, 00:08
Problemet med dryga dörrvakter (som antagligen bara följer instruktioner, lagliga eller icke-lagliga från ägaren) tror jag skulle minska om fler alkoholtillstånd gavs ut. Det finns inte tillräckligt med konkurrens - således får du väktare som egentligen inte verkar vilja ha in folk på ställena.

EDIT: skrev väktare först, ändrade till dörrvakt så alla förstår vad vi menar.

Loke
2006-09-27, 00:35
Japp, och det var rätt uppenbart att bägge "offren" betedde sig som puckon. Att de betett sig brottsligt puckat är dock mer osannolikt, så det kan man ju uppröras över i så fall.

På vilket sätt tyckte du att Love betedde sig som ett pucko?

Som jag förstod hade han testat dörren, och när vakten grep honom försökte han ta sig loss. Känns ganska naturligt, tycker jag.

Och sen förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra. Visst, jag håller med om att det är en bra ide att inte tjafsa med vakter. Det är en bra ide att inte tjafsa med någon när man är ute på stan bland fulla människor. Men jag förstår inte varför jag inte skulle vara ett offer om jag blir misshandlad av någon efter att ha tjafsat. Felet ligger hos personen som misshandlar, även om offret kunde ha undvikit situationen.

LarsK
2006-09-27, 00:55
Har inte ordningsvakter fått ett dåligt rykte pga ett par som flippat ut, eller någon som inte blivit insläppt på krogen och börjat sprida en massa skit om dem? Alla dörrvakter i Gbg, Hufvudstaden och Malmö kan väl inte vara ruttna?

Dav0d
2006-09-27, 02:51
Mina föräldrar har blivit misshandlade av ett par, jag har råkat i tjafs med dem, vänner jag har har hamnat i problem. Det jag kan lova dig är att ingen gång har någon av oss varit uppkäftiga eller ens kaxiga. Min farsa och hans vänner ville bara ta med sig en chockladkaka till barnen in på en kryssning, men enligt regler fick man inte ta med sig in MAT. Slutade med att väktarna började hoppa på dem och dra ner dem i marken. Ungefär som Love historien, 4 väktare på min farsa ensam.

Självklart känner jag ordningsvakter som är trevliga, men en för stor del som vaktar dörrar är ju stora jävla puckon.

Baha
2006-09-27, 05:22
Just det här med att ngn ordningsvakt skulle göra ngt om folkbara kunde acceptera ett nej direkt har jag svårt att tro, säkert har det hänt ngn gång dock men det lär vara ytterst sällsynt.

Body Guard
2006-09-27, 06:58
Samma sak gäller ordningsvakter. En OV som gör ett gripande gör det på samma grund som en civilperson, dvs envarsgripande. Skillnaden i praktiken ligger väl snarare i att ordningsvakten har befogenhet att använda handfängsel för att frihetsberöva (endast om den som skall gripas är våldsam alternativt fara för sig själv eller någon i sin omgivning!). Skulle en civilist använda handfängsel skulle det bli olaga frihetsberövande.


jasså, så § Pl 13 anser du att vanliga civilpersoner kan använda? Avvisa/Avlägsna/OMHÄNDERTA, dvs en Ov kan frihetsberöva en person utan att behöva gripa denne i fråga, samma sak gäller vid § LOB. Och du som civilist kan i teorin använda fängsel om du gripit någon, frågan kommer att bli varför du hade fängsel på dig, men vi ett civ grip kan du tex använda ditt bälte som fängsel om personen i fråga motsätter sig gripande.

/BG

skaparn
2006-09-27, 07:11
Snart inleds rättegången mot Anna Sjödin och händelserna på Crazy Horse vilket fick mig att tänka på hur det verkar krävas att man är en offentlig person och kan få advokater av Sillens kaliber för att rättegången ska vara annat än summarisk. Det kanske kommer något gott utav denna historia om det innebär att rättsäkerheten diskuteras grundligt.

z_bumbi
2006-09-27, 07:11
Problemet med dryga dörrvakter (som antagligen bara följer instruktioner, lagliga eller icke-lagliga från ägaren) tror jag skulle minska om fler alkoholtillstånd gavs ut. Det finns inte tillräckligt med konkurrens - således får du väktare som egentligen inte verkar vilja ha in folk på ställena.

EDIT: skrev väktare först, ändrade till dörrvakt så alla förstår vad vi menar.

Det är väl inte så svårt att få alkoholtillstånd idag att det är en begränsande faktor?

Jet
2006-09-27, 07:43
Jaså? Så det gick åt helvete för dom ställerna som inte hade gorillor framför dörren?

Kolla runt i din egen stad, var ju en vaktchef som höll på att bli köttfärs för några dagar sedan.

Chiaro
2006-09-27, 07:45
Saken är den här: Många krogägare ger order till ordningsvakterna om vilka de får/inte får släppa in. Helt olagligt, ja. Men likväl är det krav från arbetsgivaren/krogägaren. Då lyder OV för att få behålla jobbet. De tjänar ju mkt mer kr/tim på att stå i dörren än att jobba för ett bev.bolag i något centrum...så de flesta vill stå kvar i dörren. Kraven kan ibland vara helt absurda, t.ex. att invandrare inte får komma in...eller andra personliga åsikter som hindrar vissa grupper av människor.

Så det är inte alltid ov:s fel... Men självklart finns det ju dåliga vakter med, precis som det finns dåliga frisörer eller brandmän....

Baan
2006-09-27, 08:13
Kolla runt i din egen stad, var ju en vaktchef som höll på att bli köttfärs för några dagar sedan.

Så om vaktchefen inte funnnits där så hade någon annan slumpmässig krogbesökare blivit köttfärs?

Jag har varit i länder där man i regel inte praktiserar vakter på varje uteställe. På något sätt funkar det hyffsat ändå, tro det eller ej.

Baan
2006-09-27, 08:15
Saken är den här: Många krogägare ger order till ordningsvakterna om vilka de får/inte får släppa in. Helt olagligt, ja. Men likväl är det krav från arbetsgivaren/krogägaren. Då lyder OV för att få behålla jobbet. De tjänar ju mkt mer kr/tim på att stå i dörren än att jobba för ett bev.bolag i något centrum...så de flesta vill stå kvar i dörren. Kraven kan ibland vara helt absurda, t.ex. att invandrare inte får komma in...eller andra personliga åsikter som hindrar vissa grupper av människor.

Så det är inte alltid ov:s fel... Men självklart finns det ju dåliga vakter med, precis som det finns dåliga frisörer eller brandmän....

Så bara för man kan tjäna snabba stålar så kan man skita i allt som heter moral och etik hos arbetsgivaren? Jag tror isf att man lika gärna kan gå ut och sälja knark, det är ju ännu bättre timlön förmodligen.

Muskelbyggaren
2006-09-27, 08:18
Skulle man ta ett stickprov av säg 100 vakter i hela landet och genomföra tester på intelligens, social kompetens och allmän personlig mognad är jag ganska säker på att man skulle få ganska skrattretande resultat...

Groggen
2006-09-27, 08:21
Saken är den här: Många krogägare ger order till ordningsvakterna om vilka de får/inte får släppa in. Helt olagligt, ja. Men likväl är det krav från arbetsgivaren/krogägaren. Då lyder OV för att få behålla jobbet. De tjänar ju mkt mer kr/tim på att stå i dörren än att jobba för ett bev.bolag i något centrum...så de flesta vill stå kvar i dörren. Kraven kan ibland vara helt absurda, t.ex. att invandrare inte får komma in...eller andra personliga åsikter som hindrar vissa grupper av människor.

Så det är inte alltid ov:s fel..[B]Men självklart finns det ju dåliga vakter med, precis som det finns dåliga frisörer eller brandmän....

Hyfsat usel jämförelse. Det tar 2 år att bli frisör och en frisör bubblar inte av hävdelsekomplex när han jobbar. Jag vet inte vad som krävs för att bli brandman, men jag är övertygad om att det krävs mer än att bli OV. En brandman är ju i regel en hjälte som vill hjälpa folk i nöd, men det kan man ju knappast anklaga en vakt för. Så båda jämförelserna haltar kraftigt. Om vi talar om fok som står på krogen så är det oftast kompexfyllda snubbar som känner sig häftiga och stora när de får stå där och bossa lite i dörren. Skulle man ta ett stickprov av säg 100 vakter i hela landet och genomföra tester på intelligens, social kompetens och allmän personlig mognad är jag ganska säker på att man skulle få ganska skrattretande resultat...


Här har vi en som stryker under det jag säger.

På sista tiden har jag dock upplevt att de blivit lite bättre vakter, vilket förmodligen är ett måste då klimatet på gatan hårdnat. De jag tänker på är mer den där självsäkra kampsportstränartypen som är hälften snut och hälften fallskärmsjägare. Proffsiga killar som både kan resonera men som också står upp som få andra.

Chiaro
2006-09-27, 08:40
Baan: Jag förklarade bara varför vissa ov gör konstiga drag, många lyder arbetsgivaren i hans önskemål...dumt, ja. Men att det ofta är just krögaren som står bakom detta.

Groggen: Frisör är gymnasieutbildning och de flesta ov har gymnasium. Så då är det ju samma nivå? Brandman är Räddningsverket, ja - fast fler fysiska krav. Men hur vet du hur ov:s bakgrund ser ut? Bara för att de har 2 veckors internutbildning, så har ju många även högskola, utlandstjänst och andra meriter. Vad jag vill säga är att man drar alla över en kam lätt...

Jag kan bara tala för företagens ov, som då och då jobbar svart i dörren. Men känner inga privata ov (som jobbar heltid på krogar).

Fast jag förstår att det finns fördomar mot dom, för det finns en liten grupp som missbrukar sina lagliga befogenheter och förstör för dom andra..

Groggen
2006-09-27, 09:02
Groggen: Frisör är gymnasieutbildning och de flesta ov har gymnasium. Så då är det ju samma nivå? Brandman är Räddningsverket, ja - fast fler fysiska krav. Men hur vet du hur ov:s bakgrund ser ut? Bara för att de har 2 veckors internutbildning, så har ju många även högskola, utlandstjänst och andra meriter. Vad jag vill säga är att man drar alla över en kam lätt.

Men oavsett om det nu skulle vara lika lång utbildning, så haltar din jämförelse ruskigt mycket iaf. Du kan inte jämföra en smöbögig frisör som bejakar kvinnan sig, med den generella komplexfyllda dörrvakten.

Jag har jobbat både som frisör OCH som dörrvakt, så jag vet jag pratar om :)


Men känner inga privata ov (som jobbar heltid på krogar) Nej, detta är ju uppenbart, och då kanske du ska sluta debattera som om du hade koll på läget ;)


Fast jag förstår att det finns fördomar mot dom, för det finns en liten grupp som missbrukar sina lagliga befogenheter och förstör för dom andra.. Nu för tiden börjar det bli fler av de goda grabbarna, men förr så var det ingen liten del som stod för skiten. Majoriteten av vakterna var inte respresentabla nog att stå i en dörr.

olle lindblad
2006-09-27, 09:08
Tacka vet jag vakterna på Landet vid Telefonplan. Sist jag köade där bjöd de på kaffe för att muntra upp oss. Det kostar så lite att få bra trivsel i kön. :thumbup:

Chiaro
2006-09-27, 09:15
Groggen: Jag tycker att det går att jämföra på det sättet, jag ville säga att dåliga människor finns ju överallt.

Och hur vet du att jag inte har koll på läget? Jag ska inte berätta mer om vem jag är, men jag HAR koll.

Bronkitkorv
2006-09-27, 09:17
Det finns massor av dåliga frisörer men inte några frisörer, vad jag vet som hotar folk och slår ner dom för att dom är fulla eller har fel utseende i frisörens ögon....
Brandmän tror jag inte det finns några dåliga, den som tror det vet inte mycket om brandmansyrket och dess hårda inträdesprov.

Trance
2006-09-27, 09:19
Groggen: Jag tycker att det går att jämföra på det sättet, jag ville säga att dåliga människor finns ju överallt.

Och hur vet du att jag inte har koll på läget? Jag ska inte berätta mer om vem jag är, men jag HAR koll.

Nej, det finns inte en jämn fördelning av "dåliga" människor inom alla yrkeskategorier och folkgrupper.

Groggen
2006-09-27, 09:21
Groggen: Jag tycker att det går att jämföra på det sättet, jag ville säga att dåliga människor finns ju överallt.

Att klippa lite snett eller att inte vara lika bra som ngn annan frisör, är ju knappast samma sak som att banka på ngn O S V.



Och hur vet du att jag inte har koll på läget? Jag ska inte berätta mer om vem jag är, men jag HAR koll.


Genom att jämföra frisörer med dörrvakter så visar du hur bra koll du har :) Hur många frisörer använder droger, har kriminell bakgrund, är aggresiva mot folk osv? Du sa ju nyss att du inte kände några privata dörrvakter och då ska du väl ändå inte uttala dig?

Eller?

Jensa82
2006-09-27, 09:22
Skulle man ta ett stickprov av säg 100 vakter i hela landet och genomföra tester på intelligens, social kompetens och allmän personlig mognad är jag ganska säker på att man skulle få ganska skrattretande resultat...



Hahaha, Tror nog dom flesta svenssons skulle säga samma sak om "kroppsbyggare"*popcorn*

Muskelbyggaren
2006-09-27, 09:23
Hahaha, Tror nog dom flesta svenssons skulle säga samma sak om "kroppsbyggare"*popcorn*
Ja, och det skulle nog jag med trots att jag är "en".

Chiaro
2006-09-27, 09:28
Trance: Hur ser fördelningen ut då och vilka källor har du?

Groggen: Om du läser mitt inlägg noga så ser du att jag skrev att jag inte känner några som jobbar HELTID med detta. Utan dom som jobbar inom företaget, och ofta svart EXTRA/deltid på krogarna här i stan.

Jag har aldrig läst att vakter har ett brokigare förflutet än andra yrkesgrupper. Däremot är ju deras arbetsmiljö som upplagd för problem; nattetid, en festlig miljö med mkt fulla människor.

Många vakter kontrolleras inifrån och ut, om de jobbar för ett seriöst företag. De är då LÅNGT mer kontrollerade och granskade än någon annan yrkesgrupp...

Groggen
2006-09-27, 09:38
Trance: Hur ser fördelningen ut då och vilka källor har du?

Groggen: Om du läser mitt inlägg noga så ser du att jag skrev att jag inte känner några som jobbar HELTID med detta. Utan dom som jobbar inom företaget, och ofta svart EXTRA/deltid på krogarna här i stan.

Att du fortsätter :) Varför tror du inte frisörer har en lika negativ stämpel som dörrvakter, om de nu är jämförbara yrken? De är ju för fan helt olika typer av människor.
Jag har aldrig läst att vakter har ett brokigare förflutet än andra yrkesgrupper. Däremot är ju deras arbetsmiljö som upplagd för problem; nattetid, en festlig miljö med mkt fulla människor.

Hade Du haft ngn som helst koll så hade du vetat vilka snubbar som brukar stå i dörren. Så bara för att du inte läst detta då... jag har ju jobbat med hur många som helst och jag känner ännu fler. Går du aldrig ut??

Många vakter kontrolleras inifrån och ut, om de jobbar för ett seriöst företag. De är då LÅNGT mer kontrollerade och granskade än någon annan yrkesgrupp...

Här visar du hur otroligt jävla dålig koll du har. Du får ge dig nu, för nu argumenterar du mot bättre vetande. För de privata är inte alls bra kollade, utan är mer andras vakters rekommendationer, polare etc.

Chiaro
2006-09-27, 09:47
Haha...

Groggen: Många privata är dåligt kollade, JA. OM de inte jobbar svart och egentligen jobbar för ett stort företag, och därmed är kollade. Så det beror ju på om de är "egna" eller ett annat företags... På företagen vet du säkert att man måste vara ostraffad...de kollar även din ekonomi och vilka du umgås med om du söker säkerhetsklassade tjänster. Och om en sån person då står i dörren, brukar det gå bra till.. Så beror ju på..... (blablabla...) :-)

Ta det lugnt, jag tror dig att du stått i dörren...*asg*

Groggen
2006-09-27, 09:52
Chiaro, här har du en dörrvakt som utalar sig. Han bör ju ha hyfsad insyn i branschen? ;)

då stod städernas värsta slagskämpar i dörren istället. Vilket de iofs gör i många städer idag också, men då oftast som entrevärdar istället

Vet du varför det numera ofta står "Entrevärd" på de flesta brickorna? Kan du gissa?

Jo, för att de flesta av de privata inte kan gå utbildningen (som jag tror hålls i Polisens regi) och ta brickan pga av sitt förflutna etc. Men "Entrevärd" kan ju alla bli.

För att inte glömma de yrkeskriminella som sköter många dörrar i ex. GBG och Sthlm.

Den sista raden han nämner får ju iaf inte mig att tänka på ett gäng frisörer :)

Trance
2006-09-27, 09:52
Trance: Hur ser fördelningen ut då och vilka källor har du?


Vet inte ens om det gjorts sådana undersökningar, är inte sugen på att googla runt heller.

Men du säger om vi tar 1000 dörrvakter och 1000 dagisfröknar så ser vi förmodligen en jämn fördelning av narkotikabrott, misshandel etc?

Chiaro
2006-09-27, 10:00
Trance: DEN fördelningen mellan dagisfröknar och vakter beror på att kvinnor är underrepresenterade i brottsstatistiken. Säkerhetsbranschen har mest unga män, och dessa är ju mest representerade!

Men det är ju klart, sätter du en dagisfröken i dörren en lördagsnatt, skulle hon kanske bli tvungen att slåss till sist... Jag tror att själva arbetsmiljön framkallar mycket av det våldsamma beteendet. Iaf enligt dom som jobbar där. De blir ju knappast bemötta med respekt.

;-)

Trance
2006-09-27, 10:01
Trance: DEN fördelningen mellan dagisfröknar och vakter beror på att kvinnor är underrepresenterade i brottsstatistiken. Säkerhetsbranschen har mest unga män, och dessa är ju mest representerade!

Men det är ju klart, sätter du en dagisfröken i dörren en lördagsnatt, skulle hon kanske bli tvungen att slåss till sist... Jag tror att själva arbetsmiljön framkallar mycket av det våldsamma beteendet. Iaf enligt dom som jobbar där. De blir ju knappast bemötta med respekt.

;-)

Ok, byt ut dagisfröknar mot programmerare då.

Groggen
2006-09-27, 10:03
Trance: DEN fördelningen mellan dagisfröknar och vakter beror på att kvinnor är underrepresenterade i brottsstatistiken. Säkerhetsbranschen har mest unga män, och dessa är ju mest representerade!

Men det är ju klart, sätter du en dagisfröken i dörren en lördagsnatt, skulle hon kanske bli tvungen att slåss till sist... Jag tror att själva arbetsmiljön framkallar mycket av det våldsamma beteendet. Iaf enligt dom som jobbar där. De blir ju knappast bemötta med respekt.

;-)


Det är så kul att du fortsätter :) Så du menar på att tjejer i dörren inte resulterar i mindre bråk?

Liten Men Fet
2006-09-27, 10:08
Jag förstår inte varför ni försöker jämföra dagisfröknar och frisörer med dörrvakter? Man måste väl jämföra yrken som sysslar med fulla människor om nätterna?

Förövrigt så har jag fått flera fysiska skador när jag utsatts för frisörer och dagisfröknar än vad jag fått när jag utsats för dörrvakter...

Groggen
2006-09-27, 10:11
Jag förstår inte varför ni försöker jämföra dagisfröknar och frisörer med dörrvakter? Man måste väl jämföra yrken som sysslar med fulla människor om nätterna?

Förövrigt så har jag fått flera fysiska skador när jag utsatts för frisörer och dagisfröknar än vad jag fått när jag utsats för dörrvakter...


Du vet om att det finns ett annat nick som är ledigt va, "Liten men trög" :)

Vad vill du säga med ditt inlägg?

bear.flowertwig
2006-09-27, 10:21
Trance: DEN fördelningen mellan dagisfröknar och vakter beror på att kvinnor är underrepresenterade i brottsstatistiken. Säkerhetsbranschen har mest unga män, och dessa är ju mest representerade!

Men det är ju klart, sätter du en dagisfröken i dörren en lördagsnatt, skulle hon kanske bli tvungen att slåss till sist... Jag tror att själva arbetsmiljön framkallar mycket av det våldsamma beteendet. Iaf enligt dom som jobbar där. De blir ju knappast bemötta med respekt.

;-)


Nu får du ju ta och GE DIG. Jag har jobbat extra flera år i olika dörrar i Sthlm som OV. Det är generellt sett outbildade, ointelligenta osäkra pojkar med taskig självkänsla och ohälsosamt stort hävdelsebehov som står i dörrarna. Punkt slut.

Edit: och vilka konsekvenser det sen leder till är inte så svårt att räkna ut.

Groggen
2006-09-27, 10:26
Nu får du ju ta och GE DIG. Jag har jobbat extra flera år i olika dörrar i Sthlm som OV. Det är generellt sett outbildade, ointelligenta osäkra pojkar med taskig självkänsla och ohälsosamt stort hävdelsebehov som står i dörrarna. Punkt slut.

Edit: och vilka konsekvenser det sen leder till är inte så svårt att räkna ut.


Jag förstår verkligen inte vad du grundar det där på.
Förövrigt så har jag fått flera fysiska skador när jag utsatts för frisörer och dagisfröknar än vad jag fått när jag utsats för dörrvakter...

Enligt "liten men fet" så är en liten tunn gayfrisör minst lika farlig som en steriodfylld, påtänd dörrvakt. För att inte tala om alla livsfarliga dagisfröknar som får gå lösa där ute ;)

Chiaro
2006-09-27, 10:33
Det är så kul att du fortsätter :) Så du menar på att tjejer i dörren inte resulterar i mindre bråk?

Men Groggen! Jag kan väl inte argumentera med mig själv..du svarar ju HELA tiden. Ok, jag har jobbat med detta i 9 år.

Nej, tjejer resulterar inte i mindre bråk, det var inte så jag menade.

:D

Groggen
2006-09-27, 10:35
Nej, tjejer resulterar inte i mindre bråk, det var inte så jag menade.

:D


Men det är ju klart, sätter du en dagisfröken i dörren en lördagsnatt, skulle hon kanske bli tvungen att slåss till sist... Jag tror att själva arbetsmiljön framkallar mycket av det våldsamma beteendet.


Vad menade du med detta då?

bear.flowertwig
2006-09-27, 10:38
Jag förstår verkligen inte vad du grundar det där på.


Hur är det med läsförståelsen...?

Nu får du ju ta och GE DIG. Jag har jobbat extra flera år i olika dörrar i Sthlm som OV.

Så stor är nämligen inte yrkesgruppen i sthlm än att man får en ganska bra överblick om man jobbar runt på olika ställen och dessutom själv går ut mycket.

Chiaro
2006-09-27, 10:38
Jaha. Det var ett svar åt nån som sa att dagisfröknar är mindre våldsbenägna! Kolla bakåt i tråden. Då svarade jag att det beror på att de jobbar ju inte NÄRA våldet på dagiset. Men OM de skulle hamna mitt i stan en festnatt så skulle dom också bli tvungna att i värsta fall slåss...

Läs kommentaren före....

Trance
2006-09-27, 10:40
Jaha. Det var ett svar åt nån som sa att dagisfröknar är mindre våldsbenägna! Kolla bakåt i tråden. Då svarade jag att det beror på att de jobbar ju inte NÄRA våldet på dagiset. Men OM de skulle hamna mitt i stan en festnatt så skulle dom också bli tvungna att i värsta fall slåss...

Läs kommentaren före....

Så du ser ingen koppling med hur personen är och vilket yrke denne söker sig till?

Groggen
2006-09-27, 10:40
Det var ett svar åt nån som sa att dagisfröknar är mindre våldsbenägna! Kolla bakåt i tråden. Då svarade jag att det beror på att de jobbar ju inte NÄRA våldet på dagiset. Men OM de skulle hamna mitt i stan en festnatt så skulle dom också bli tvungna att i värsta fall slåss...


Vilket de givetvis är. Nu är du hyfsat pinsam :)

Då säger du alltså att tjejer inte resulterar i mindre bråk. Och om du bara visste hur fel du har :)

Vad är vanligast, att killar slår killar, eller att killar slår tjejer?

Liten Men Fet
2006-09-27, 10:41
Enligt "liten men fet" så är en liten tunn gayfrisör minst lika farlig som en steriodfylld, påtänd dörrvakt. För att inte tala om alla livsfarliga dagisfrökar som får gå lösa där ute ;)

Nä men om vi ska titta på statistik så är det säkert fler som blivit putade och nerbrottade av dagisfröknar än vakter. Frågan är då om det gör dessa yrken jämförbara?

Jag försökte peka på det löjliga i jämförelsen men jag var tydligen för subtil för vissa fd dörrvakter skulle fatta.

Självklart finns det dörrvakter som är rötägg och som inte borde stå i dörren, sen att någon sa att det skulle bli mindre bråk med tjejer i dörren tror jag inte ett skit på. Många tjejer får också ett behov av att hävda sig när dom hamnar i den maktpositionen men eftersom dom inte är lika starka kanske batongen kommer snabbare.

I alla yrken där man tvingas handskas med många personer som inte lyssnar eller gör som dom blir tillsagda kommer det skapas situationer som spårar ur. Det finns alltid människor som provocerar vakterna och det finns alltid vakter som låter sig provoceras efter en jobbig kväll i dörren. Sen finns det helt klart personer som aldrig borde få vara varken entrevärd eller OV.

Drogtesta ALLA entrevärdar och OV, för statistik över vilka som är inblandade i bråk och grippande och vad det gällde. Försök få äldre OV att stå i dörren för det är alldeles för få erfarna 50-åringar som står i dörren.

Chiaro
2006-09-27, 10:43
Det är så kul att du fortsätter :) Så du menar på att tjejer i dörren inte resulterar i mindre bråk?

Men du verkar ju själv inte veta vad du tycker??

Nej, jag tror inte att man behöver ha en stökig personlighet för att man jobbar med detta.....*take a look at me* *innocent*

Groggen
2006-09-27, 10:44
Nä men om vi ska titta på statistik så är det säkert fler som blivit putade och nerbrottade av dagisfröknar än vakter

Detta är så roligt att jag inte ens kan argumentera emot. Du är underbar :)

Liten Men Fet
2006-09-27, 10:45
Vilket de givetvis är. Nu är du hyfsat pinsam :)

Då säger du alltså att tjejer inte resulterar i mindre bråk. Och om du bara visste hur fel du har :)

Vad är vanligast, att killar slår killar, eller att killar slår tjejer?

Det var uppe en studie här på forumet för ett tag sedan som visar på våldet i förhållanden, den visade att kvinnorna var betydligt mer benägna att ta till våld än männen.
Så det vanligaste skulle vara att tjejer slår killar men det alternativet var visst du för Trög för fundera över.

Liten Men Fet
2006-09-27, 10:46
Detta är så roligt att jag inte ens kan argumentera emot. Du är underbar :)

Det är inte meningen att du ska argumentera emot det, det är meningen att du ska fortsätta läsa resten av inlägget innan du svarar men det klarade du inte eller?

bear.flowertwig
2006-09-27, 10:47
Detta är så roligt att jag inte ens kan argumentera emot. Du är underbar :)

Ja det är stor humor :laugh:

Groggen
2006-09-27, 10:49
Men du verkar ju själv inte veta vad du tycker??

Nej, jag tror inte att man behöver ha en stökig personlighet för att man jobbar med detta.....*take a look at me* *innocent*


Ska vi titta på de få undantagen? Om 8-9 av 10 är busar?

Jo jag vet vad jag tycker, det är bara du som trodde att jag tyckte att brudar i dörren resulterar i lika mycket bråk, och så höll du med. Du blev bortdribblad helt enkelt :)

Det var ett mycket bra val då de började med tjejer i dörren, för det blev genast mindre slagsmål.

Fattar du inte att fulla, uppspelta Lasse inte känner sig lika provocerad av resonabla och lugna Sofia, som av aggresiva Morgan?

Groggen
2006-09-27, 10:51
Det var uppe en studie här på forumet för ett tag sedan som visar på våldet i förhållanden, den visade att kvinnorna var betydligt mer benägna att ta till våld än männen.
Så det vanligaste skulle vara att tjejer slår killar men det alternativet var visst du för Trög för fundera över.


Gällde den studien kriminellt belastade killar som ofta brukar droger också? Eller speglade den bara vanliga relationer? För du fattar väl att Svensson inte kan jämföras med vakt-Boris??

Groggen
2006-09-27, 10:56
En annan aspekt som ni kan ha i åtanke, ni som hävdar att tjejer är minst lika agressiva som kriminellt belastade gymsnubbar. Nästan alla tjejer som står i dörren har bricka. Vad säger det?


*helt otrolig diskussion*

Solros
2006-09-27, 10:57
Till er som tycker att vi inte ska ha vakter, tänk på det dummaste/roligaste ni har gjort på krogen, när ni spydde ner den där toaletten, tog den där spritflaskan från baren, kallade bartendern för idiot för ni fick vänta, insisterade på att ni fått en fyra fast ni betalat för en sexa, slog den där grabben på dansgolvet på käften, smet förbi utan att betala inträde, tappade glaset i marken, ryckte upp en branddörr, eller snodde dricksen som låg på bardisken.

Och då är ändå ni vanliga trevliga människor som bara vill ha en trevlig kväll. Tänk då på hur dom som är idioter beter sig...
Skulle aldrig i helvete jobba på en nattklubb utan vakter!

Chiaro
2006-09-27, 11:00
Ska vi titta på de få undantagen? Om 8-9 av 10 är busar?

Jo jag vet vad jag tycker, det är bara du som trodde att jag tyckte att brudar i dörren resulterar i lika mycket bråk, och så höll du med. Du blev bortdribblad helt enkelt :)

Det var ett mycket bra val då de började med tjejer i dörren, för det blev genast mindre slagsmål.

Fattar du inte att fulla, uppspelta Lasse inte känner sig lika provocerad av resonabla och lugna Sofia, som av aggresiva Morgan?

"Bortdribblad"? Du låter som en självhävdande ov, så jag TROR dig mer för varje inlägg du skriver...att du stått i dörren! Det slår dig inte att du kan missuppfatta saker??

När det gäller dörrjobb så får tjejer ofta inte jobba i dörr (för krogägaren), eftersom de inte klarar jobbet lika bra helt enkelt, fysiskt. Effekten "lugna Sofia" kommer inte till sin rätt i krogmiljön. Folk är helt enkelt för fulla, och det behövs oftare hårda tag. (samma sak gäller bevakning i tunnelbanan)

Däremot kan det vara till fördel att vara tjej i många andra miljöer. Dock inte i krogdörren.

Liten Men Fet
2006-09-27, 11:03
En annan aspekt som ni kan ha i åtanke, ni som hävdar att tjejer är minst lika agressiva som kriminellt belastade gymsnubbar. Nästan alla tjejer som står i dörren har bricka. Vad säger det?


*helt otrolig diskussion*

Nä självklart jämförde jag vanliga killar mot vanliga tjejer, men du hävdar alltså att du med SÄKERHET kan påvisa att 8 av 10 OV och entrevärdar är citat: kriminellt belastade gymsnubbar?

För det är vad har skrivit.

Groggen
2006-09-27, 11:03
"Bortdribblad"? Du låter som en självhävdande ov, så jag TROR dig mer för varje inlägg du skriver...att du stått i dörren! Det slår dig inte att du kan missuppfatta saker??

När det gäller dörrjobb så får tjejer ofta inte jobba i dörr (för krogägaren), eftersom de inte klarar jobbet lika bra helt enkelt, fysiskt. Effekten "lugna Sofia" kommer inte till sin rätt i krogmiljön. Folk är helt enkelt för fulla, och det behövs oftare hårda tag. (samma sak gäller bevakning i tunnelbanan)

Däremot kan det vara till fördel att vara tjej i många andra miljöer. Dock inte i krogdörren.


Så tjejer klarar alltså av att bli poliser men inte dörrvakter?

Tror du kvinnliga poliser blir utsatta för lika mycket våld som sina manliga kollegor?

Men du håller alltså fast vid att OM en tjej står i dörren, så blir det lika mycket bråk? För det finns ju tjejer som jobbar som vakter så jämförelsen kan ju göras.

Groggen
2006-09-27, 11:05
Nä självklart jämförde jag vanliga killar mot vanliga tjejer, men du hävdar alltså att du med SÄKERHET kan påvisa att 8 av 10 OV och entrevärdar är citat: kriminellt belastade gymsnubbar?

För det är vad har skrivit.


Ja de flesta som står i dörren är busar.

Det kan jag berätta, då stod städernas värsta slagskämpar i dörren istället. Vilket de iofs gör i många städer idag också, men då oftast som entrevärdar istället. För att inte glömma de yrkeskriminella som sköter många dörrar i ex. GBG och Sthlm.

Vet den här killen mer än du tror du?

Helen@
2006-09-27, 11:09
När det gäller dörrjobb så får tjejer ofta inte jobba i dörr (för krogägaren), eftersom de inte klarar jobbet lika bra helt enkelt, fysiskt. Effekten "lugna Sofia" kommer inte till sin rätt i krogmiljön. Folk är helt enkelt för fulla, och det behövs oftare hårda tag. (samma sak gäller bevakning i tunnelbanan)

Däremot kan det vara till fördel att vara tjej i många andra miljöer. Dock inte i krogdörren.

Var jobbar Du? Ja, så jag aldrig behöver "råka" komma att jobba i samma dörr som Du :D

//Helena

Chiaro
2006-09-27, 11:09
Groggen: Exakt! De kan bli poliser för att polismyndigheten är rättvis och tar in båda könen. (gäller inte kvinnliga brandmän) Men så tänker inte krogägarna, de vill bara ha bort bråket och väljer oftast efter fysisk styrka. Där finns ju ingen jämställdhetslag! Den fysiska styrkan KAN ha större betydelse i krogmiljön...

Ja, jag tror att det blir lika mkt bråk om en tjej står i dörren PGA att det är en oresonabel folkskara man ska hantera.

Groggen
2006-09-27, 11:12
Groggen: Exakt! De kan bli poliser för att polismyndigheten är rättvis och tar in båda könen. (gäller inte kvinnliga brandmän) Men så tänker inte krogägarna, de vill bara ha bort bråket och väljer oftast efter fysisk styrka. Där finns ju ingen jämställdhetslag! Den fysiska styrkan KAN ha större betydelse i krogmiljön...

Ja, jag tror att det blir lika mkt bråk om en tjej står i dörren PGA att det är en oresonabel folkskara man ska hantera.

Så du säger alltså ännu en gång att tjejvakter inte resulterar i mindre bråk. För du tror det. Jag fattar inte varför jag argumenterar med en kille som bygger alla sina argument på vad han tror :)

Hur många dörrkillar ska behöva tala om för dig hur verkligheten ser ut, för att du ska fatta?

bear.flowertwig
2006-09-27, 11:17
Ja, jag tror att det blir lika mkt bråk om en tjej står i dörren PGA att det är en oresonabel folkskara man ska hantera.

Du tror...? Jag har jobbat med en tjej. Mycket dessutom. Det var kanon! Lugn och cool.

Har man inställningen att det är en "oresonabel folkskara" man ska hantera då har man f.ö. fel inställning!

Chiaro
2006-09-27, 11:18
Så du säger alltså ännu en gång att tjejvakter inte resulterar i mindre bråk. För du tror det. Jag fattar inte varför jag argumenterar med en kille som bygger alla sina argument på vad han tror :)

Hur många dörrkillar ska behöva tala om för dig hur verkligheten ser ut, för att du ska fatta?

Haha....Groggen...jag är tjej!! Och jag jobbar som sagt med detta, däremot inte i dörr just nu. Övergått till annat.

Är du nöjd och glad nu?? :laugh:

Groggen
2006-09-27, 11:23
Haha....Groggen...jag är tjej!! Och jag jobbar som sagt med detta, däremot inte i dörr just nu. Övergått till annat.

Är du nöjd och glad nu?? :laugh:

Då faller ju lik förbannat ditt argument om att frisörer, dagisfröknar, att du inte vet om några privata dörrvakter etc :D

Plus, att bara för att du nu råkar vara en tjej som orsakat lika mycket bråk som dina manliga kollegor, så betyder ju inte det att det speglar övriga tjejer i samma bransch. För du utgår från dig själv i en diskussion där vi diskuterar en hel bransch.

Du går från klarhet till klarhet :)

Chiaro
2006-09-27, 11:29
Groggen: Vilket argument har fallit?

Jag har faktiskt aldrig orsakat ett bråk, jag är väldigt lugn som person...däremot har kollegorna sagt att det INTE HJÄLPT att vara tjej så mkt i den miljön! Ta inte saker ur dess sammanhang. Det har alltså inte hjälp så värst MKT MER.... Betyder inte att de orsakar bråk ju!!

Sen så utgår man väl alltid ifrån sig själv när man talar? Jag kan väl inte utgå ifrån DIG eller nån annan? Jag berättar om mina erfarenheter och du om dina.... Och säkert tycker tjejer olika!

Jag berättar bara vad jag tycker och dom jag känner....

Groggen
2006-09-27, 11:30
Hur är det med läsförståelsen...?



Så stor är nämligen inte yrkesgruppen i sthlm än att man får en ganska bra överblick om man jobbar runt på olika ställen och dessutom själv går ut mycket.

Att du inte fattade att jag skämtade, när jag citerade den lille fete i samma inlägg :confused: :thumbup:

Groggen
2006-09-27, 11:35
Groggen: Vilket argument har fallit?

Jag har faktiskt aldrig orsakat ett bråk, jag är väldigt lugn som person...däremot har kollegorna sagt att det INTE HJÄLPT att vara tjej så mkt i den miljön! Ta inte saker ur dess sammanhang. Det har alltså inte hjälp så värst MKT MER.... Betyder inte att de orsakar bråk ju!!

Sen så utgår man väl alltid ifrån sig själv när man talar? Jag kan väl inte utgå ifrån DIG eller nån annan? Jag berättar om mina erfarenheter och du om dina.... Och säkert tycker tjejer olika!

Jag berättar bara vad jag tycker och dom jag känner....


Det finns inget som talar för att du har ngn som helst erfarenhet av yrket, för titta bara i tråden, är det ngn annan, som också jobbat i yrket, som håller med dig? Och hur vidsynt är man, tror du, om man betygsätter en hel bransch efter sig själv?

Du är alltså en tjej, som jobbat i dörren men inte råkat på några privata vakter/entrevärdar och som inte erfarit att tjejer i dörren hamnar i mindre konflikter :)

Jag får iaf tacka dig för att du skänker tråden lite komik ;)

Chiaro
2006-09-27, 11:47
Groggen: Suck. Precis när man börjar tro att du hänger med i svängarna....

Du skriver ju om precis allt jag säger! *ggggah*

Vart har jag betygsatt branschen?

Jag tycker inte nån hållit med dig heller, i ärlighetens namn..

Om du inte tycker att något talar för att jag har erfarenhet av detta, så påverkar det mig inte heller faktiskt.... Du verkar ju inte särskilt öppen för nya tankar och vinklingar...

Jag skrev (igen!) att jag jobbat i dörr med mina företagskollegor, dvs dom är inte privata vakter!! Jag har personligen inte jobbat med privata.

Trance
2006-09-27, 11:51
Hur kan ni ens säga att kriminella är lika fördelade över alla yrkesgrupper. Hör ni inte hur orimligt det låter?

Grisen
2006-09-27, 11:56
Hur kan ni ens säga att kriminella är lika fördelade över alla yrkesgrupper. Hör ni inte hur orimligt det låter?

:D

Groggen
2006-09-27, 11:57
Jag tycker inte nån hållit med dig heller, i ärlighetens namn..

Är det ingen som håller med mig? :thumbup: *blickar neråt*
Det kan jag berätta, då stod städernas värsta slagskämpar i dörren istället. Vilket de iofs gör i många städer idag också, men då oftast som entrevärdar istället. För att inte glömma de yrkeskriminella som sköter många dörrar i ex. GBG och Sthlm.
Det finns massor av dåliga frisörer men inte några frisörer, vad jag vet som hotar folk och slår ner dom för att dom är fulla eller har fel utseende i frisörens ögon...Brandmän tror jag inte det finns några dåliga, den som tror det vet inte mycket om brandmansyrket och dess hårda inträdesprov.
Skulle man ta ett stickprov av säg 100 vakter i hela landet och genomföra tester på intelligens, social kompetens och allmän personlig mognad är jag ganska säker på att man skulle få ganska skrattretande resultat...

Hur kan ni ens säga att kriminella är lika fördelade över alla yrkesgrupper. Hör ni inte hur orimligt det låter?
Nu får du ju ta och GE DIG. Jag har jobbat extra flera år i olika dörrar i Sthlm som OV. Det är generellt sett outbildade, ointelligenta osäkra pojkar med taskig självkänsla och ohälsosamt stort hävdelsebehov som står i dörrarna. Punkt slut.

Edit: och vilka konsekvenser det sen leder till är inte så svårt att räkna ut.
Var jobbar Du? Ja, så jag aldrig behöver "råka" komma att jobba i samma dörr som Du :D
Du får ju inte ens medhåll av trådens enda tjej (utöver dig) :)

Chiaro
2006-09-27, 12:02
Groggen: Suck....ödslar du din tid på att få medhåll??? Är det viktigast för dig att du har gänget för annars blir du skraj?

Får jag fråga hur gammal du är???

Jag kommer lämna nu, jag tycker tråder urartat totalt barnsligt och patetiskt...

Trance: Du kan ju motbevisa att brottslingar är överrepresenterade i en viss grupp då?

Groggen
2006-09-27, 12:09
Groggen: Suck....ödslar du din tid på att få medhåll??? Är det viktigast för dig att du har gänget för annars blir du skraj?


Nej, men iom att du sa så här:
Jag tycker inte nån hållit med dig heller, i ärlighetens namn
Så fick jag ju visa att du sagt emot dig själv ännu en gång.



Inget ont om dig, men du verkar säga saker utan att ha tänkt till innan ;)

The_RobRoy
2006-09-27, 12:10
När man läser igenom denna tråd, som man hoppats hade varit en bra diskussion om detta problem i samhället, blir jag återigen påmind om varför jag drar mig för att diskutera på kolo. Det handlar alldelles för mycket om att hävda sig själv och visa hur kass den andra parten är.

Trance
2006-09-27, 12:11
Trance: Du kan ju motbevisa att brottslingar är överrepresenterade i en viss grupp då?

Du menar att jag skall bevisa det, men varför skall jag ens bry mig. Du skulle inte förstå ändå förmodligen samt det har förmodligen inte gjorts någon omfattande statistisk undersökning inom området.

Men läs denna artikeln om bandidos:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=467191&previousRenderType=1

Varför står det:
"En samling våldsbenägna män mellan 21 och 39 år.
Många med drogmissbruk. De flesta utan mc.

En del med jobb inom byggbranschen, andra dörrvakter och entrévärdar.

Det är bilden av Bandidos och dess supportergrupp X-team i Stockholm."

och inte:

En del med jobb inom dagis andra systemutvecklare eller läkare.

Chiaro
2006-09-27, 12:14
När man läser igenom denna tråd, som man hoppats hade varit en bra diskussion om detta problem i samhället, blir jag återigen påmind om varför jag drar mig för att diskutera på kolo. Det handlar alldelles för mycket om att hävda sig själv och visa hur kass den andra parten är.

Tack! Jag har inte varit aktiv här mer än några veckor, men kom på det nu...här kan man inte diskutera! Helt absurd dagisnivå! Jag ska bara gå in för att kolla recept i fortsättningen....detta sänkte mig verkligen....*rolleyes*

Groggen
2006-09-27, 12:16
Tack! Jag har inte varit aktiv här mer än några veckor, men kom på det nu...här kan man inte diskutera! Helt absurd dagisnivå! Jag ska bara gå in för att kolla recept i fortsättningen....detta sänkte mig verkligen....*rolleyes*


Måste kännas skönt med lite medhåll va ;) Från en kille som känner sympati för den undelägsne och inte för den som har rätt :em:

Det har inte varit min eller ngn annans mening att vara dum eller trampa på dig, men säger man sånt som du sagt i den här tråden, så får man ju räkna med en viss typ av motargument.

Chiaro
2006-09-27, 12:16
Trance: Självklart sa jag inte det för att jag tänkte debattera med dig, utan för att du fortsatte ifrågasätta detta med yrken...och för att JAG aldrig läst att nån grupp är mer våldsbenägen....men du kanske har rätt, visst.....

Trance
2006-09-27, 12:19
Trance: Självklart sa jag inte det för att jag tänkte debattera med dig, utan för att du fortsatte ifrågasätta detta med yrken...och för att JAG aldrig läst att nån grupp är mer våldsbenägen....men du kanske har rätt, visst.....

Yep, nu betyder ju inte detta att alla dörrvakter är kriminella. Det har jag inte påstått. Däremot att kriminella ofta kanske söker sig till jobb där det inte krävs utbildning, man får lite "status" samt jobba i krogmiljö. Känns inte helt orimligt för mig.

Groggen
2006-09-27, 12:21
Trance: Självklart sa jag inte det för att jag tänkte debattera med dig, utan för att du fortsatte ifrågasätta detta med yrken...och för att JAG aldrig läst att nån grupp är mer våldsbenägen....men du kanske har rätt, visst.....


Att detta undgått dig som jobbat som vakt, är för mig en enda stor gåta.

Chiaro
2006-09-27, 12:22
Måste kännas skönt med lite medhåll va ;) Från en kille som känner sympati för den undelägsne och inte för den som har rätt :em:

Det har inte varit min eller ngn annans mening att vara dum eller trampa på dig, men säger man sånt som du sagt i den här tråden, så får man ju räkna med en viss typ av motargument.


Du som anser dig som så klok borde väl veta att det inte finns nåt rätt och fel? Du skriver att du har "rätt"....

Borde inte du veta att det inte existerar fel och rätt bland ÅSIKTER?

Nåja, ha det bra!

Groggen
2006-09-27, 12:24
Du som anser dig som så klok borde väl veta att det inte finns nåt rätt och fel? Du skriver att du har "rätt"....

Borde inte du veta att det inte existerar fel och rätt bland ÅSIKTER?

Nåja, ha det bra!


Nu säger du ännu en sån där klok genomtänkt sak :) Så det finns inga fakta då, utan bara åsikter? Har jag inte fel om jag säger att det mest är tjejer som jobbar i dörren? Osv.

Det bor en liten komiker i dig *kissass*

Sköt om dig nu och Jag ska bara gå in för att kolla recept i fortsättningen....detta sänkte mig verkligen....*rolleyes*

bättre lycka i recepttrådarna nu :)

Kwon
2006-09-27, 12:33
Chiaro har rätt till sin åsikt.

bear.flowertwig
2006-09-27, 12:45
Att du inte fattade att jag skämtade, när jag citerade den lille fete i samma inlägg :confused: :thumbup:

17 sidor senare... Ja, glasklart *rolleyes*

Groggen
2006-09-27, 12:59
17 sidor senare... Ja, glasklart *rolleyes*

Det hade ju bara räckt att du kikat några inlägg ovanför ditt första i tråden.

Att du fortsätter. Varför tror du inte frisörer har en lika negativ stämpel som dörrvakter, om de nu är jämförbara yrken? De är ju för fan helt olika typer av människor.
Hade Du haft ngn som helst koll så hade du vetat vilka snubbar som brukar stå i dörren. Så bara för att du inte läst detta då... jag har ju jobbat med hur många som helst och jag känner ännu fler. Går du aldrig ut??
Här visar du hur otroligt jävla dålig koll du har. Du får ge dig nu, för nu argumenterar du mot bättre vetande. För de privata är inte alls bra kollade, utan är mer andras vakters rekommendationer, polare etc.

Fast det borde ändå inte behövas för se hur detta inlägget fullkomligt dryper av ironi *slap* ;)


Nu får du ju ta och GE DIG. Jag har jobbat extra flera år i olika dörrar i Sthlm som OV. Det är generellt sett outbildade, ointelligenta osäkra pojkar med taskig självkänsla och ohälsosamt stort hävdelsebehov som står i dörrarna. Punkt slut.

Edit: och vilka konsekvenser det sen leder till är inte så svårt att räkna ut. Jag förstår verkligen inte vad du grundar det här på.
Förövrigt så har jag fått flera fysiska skador när jag utsatts för frisörer och dagisfröknar än vad jag fått när jag utsats för dörrvakter...

Enligt "liten men fet" så är en liten tunn gayfrisör minst lika farlig som en steriodfylld, påtänd dörrvakt. För att inte tala om alla livsfarliga dagisfröknar som får gå lösa där ute


Men det är ju klart att det är mitt fel att du inte läst tråden innan du hoppar in :em:

Groggen
2006-09-27, 19:26
Jag kunde inte hålla mig :)

Apropå det här med lämpliga vakter och så, undra vad som är mest krävande psykologiskt och vilken utbildning av dessa två som ställer högst krav på att man är psykiskt stabil.

Fallskärmsjägare

Antal dagar: 330

Nytt utbildningssystem för värnpliktiga
Riksdagen har beslutat att Sverige ska medverka i fler internationella fredsfrämjande insatser. För att kunna rekrytera frivillig personal till förbanden som ska tjänstgöra utomlands har Försvarsmakten utvecklat ett nytt utbildningssystem för värnpliktiga. Avsikten är att ur varje grundutbildningsomgång kunna rekrytera så många som möjligt till internationell tjänstgöring.

Det nya utbildningssystemet innebär att den obligatoriska utbildningstiden är 330 dagar för nästan alla värnpliktiga. För de med en mer omfattande befattningsutbildning är utbildningstiden maximalt 450 dagar. Den nya utbildningen är indelad i två terminer med ett övningsuppehåll emellan. Terminerna är anpassade till högskolans terminsindelning.

Efter den obligatoriska grundutbildningen som sker med stöd av pliktlagen, kan du söka anställning i Försvarsmakten och frivilligt göra en tredje termin. Då kommer du att utbildas i ett förband för internationell beredskap eller utlandstjänstgöring.

Ansökan till internationell tjänst genomförs under den inledande termin ett.

Befattningsbeskrivningarna kommer att omarbetas successivt med hänsyn till det nya utbildningssystemet.



Utbildningen
Du kommer att utbildas för att i krig ingå i en fallskärmsjägarpatrull. Patrullen kommer att befinna sig bakom fiendens linjer, långt från egna förband. Där utför ni i första hand spanings- och stridsuppgifter. I fallskärmsjägarpatrullen kan du fungera som patrullchef, signalist, prickskytt, sjukvårdsman eller som fältarbetspecialist som har hand om spräng- och tändmedel.

Utbildningens omfattning och innehåll
Utbildningen genomförs vartannat år och delas in i sju block. Det första blocket är en testperiod på fyra veckor. Då kontrollerar man om du är lämplig som fallskärmsjägare och om du kan klara av en utbildning som hålls i ett högt tempo under hög stressnivå. Perioden avslutas med en längre testmarsch. Den som klarar testperioden förväntas klara av utbildningen till fallskärmsjägare.

Följande sju veckor får du din grundläggande militära utbildning. Denna utbildning ger dig de grundläggande kunskaper och färdigheter som du behöver som fallskärmsjägare. Du får bland annat grundläggande överlevnads- och fallskärmsutbildning. Fallskärmstjänsten inleds med en veckas markträning med åtföljande hoppning. Under perioden fram till jul gör du 10 till 15 hopp med truppfallskärm (rund kalott), bland annat mörker- och vattenhopp.

Din befattningsutbildning får du i det tredje blocket som pågår under fem veckor. Då får du grundläggande utbildning i patrullens olika befattningar. Under perioden sker uttagning till respektive befattning i samråd mellan soldater och befäl.

Sedan följer förbandsutbildning i patrull på barmark under tio veckor. Då utbildas du i din patrulluppgift samt i strid och underrättelsetjänst. Perioden avslutas med en utbildningskontroll i form av en längre tillämpningsövning.

Det femte blocket är också förbandsutbildning i patrull. Nu får du grundläggande vinterutbildning under 17 veckor. Då får du utbildning i hur man beter sig i arktisk miljö, stor vikt läggs bland annat på överlevnadsutbildning. I detta block får du också fortsatt befattningsutbildning och ni får öva fallskärmshoppning i vintermiljö. I likhet med barmarksutbildningen avslutas perioden med en längre tillämpningsövning. Vinterutbildningen avslutas med en veckas utbildning i högfjällsterräng.

I det sjätte blocket på tio veckor får du din specialistutbildning. Du går bland annat genom utbildning på vingfallskärm och får lära dig att klara nya miljöer, dessutom får du mer vapenutbildning.


Det sista blocket på tio veckor är förbandsutbildningen. Då ska tidigare utbildning befästas och
tillämpas. Blocket avslutas med en grundläggande krigsförbandsövning.

Den som utbildar sig till patrullchef har även möjlighet att utbilda sig till reservofficer.
Utbildningen är mycket krävande och du bör ha stor uthållighet för att klara av dina uppgifter. Dessutom måste du vara fullt frisk, vältränad, PSYKISKT STABIL, välmotiverad och ödmjuk.
Utbildningen genomförs vid fallskärmsjägarskolan (FJS) med huvuddelen av tiden i Karlsborg, vinterutbildningen är förlagd till Kiruna.

Meritvärde
Efter genomförd utbildning kommer du att få ett betyg som du kan använda i det civila. Betyget omfattar följande delar:
- Utbildningsbeskrivning
- Befattningsbeskrivning
- Utbildning som kan vara civilt meriterande
- Eventuella förtroendeuppdrag under utbildningen
- Personlighetsbedömning: uppförande, självständighet, initiativförmåga, samarbetsförmåga, ansvar, uthållighet, ledarskapsförmåga, kunskaper och färdigheter.
- Omdöme




Du får också ett militärt vitsord som används vid din krigsplacering. Vitsord från 1-10 får du i uppförande, lämplighet samt i kunskaper och färdigheter



Ordningsvakt

Ordningsvaktsfunktionen styrs främst av lagen (1980:578) om ordningsvakt, ordningsvaktsförordningen (1980:589), samt en författning (FAP 692:1) utfärdad av Rikspolisstyrelsen.
Ordningsvakten utgör ett komplement till polisen vad gäller att upprätthålla den allmänna ordningen. Detta innebär bland annat att ordningsvakten erhållit särskilda befogenheter, att en polisman är förman gentemot ordningsvakten, samt att polisen har ett ansvar för utbildningen och tillsynen av hur ordningsvakten utför sitt arbete.
Antalet ordningsvakter inom länet uppgår till ca 2 300.
Förordnande
Bevis på att du är ordningsvakt utgörs av ett förordnande, som utfärdas av polismyndigheten.
Ansökningsavgiften för ett förordnande är 600 kronor vilken erläggs på postgiro 11 48 75 - 8. Handläggningen påbörjas inte förrän ansökningsavgiften betalats. Handläggningstiden är 1-3 veckor. Giltighetstiden för ett förordnande är högst tre år.
Du som har ett förordnande är föremål för en årlig registerkontroll. Detta för att kontrollera om du straffats för brott eller är misstänkt för något. Det görs en särskild bedömning så snart det framkommit uppgifter som kan ifrågasätta lämpligheten. Bedömningen kan resultera i ett samtal med dig, avstängning från att arbeta eller återkallelse av ditt förordnande.
Som ordningsvakt är du skyldig att uppvisa ditt förordnande på begäran av polis och kontrollant från länsstyrelsen. Du har inte någon skyldighet att uppvisa förordnandet för enskilda personer.
Befogenhet
Förutom den rätt som alla personer har vad gäller brottslighet (bland annat så kallat envarsgripande och våldsanvändning i samband med sådant, beslag av föremål, återtagande av stulet gods på bar gärning, avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom) så har en ordningsvakt särskilda befogenheter. Detta innebär att en del av de uppgifter ordningsvakten utför är att betrakta som myndighetsutövning.
Vad gäller de särskilda befogenheterna förtjänar följande att nämnas: "Lagen om omhändertagande av berusade personer m. m". Denna lag ger ordningsvakten rätt att omhänderta berusade personer som på grund av sitt tillstånd ”inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan.”
En annan befogenhet finns i polislagens 13 §: ”Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas. Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.”
Av polislagens 29 § kan utläsas att 13 § gäller en ordningsvakt om inte annat framgår av hans förordnande. I det fall en ordningsvakt frihetsberövat en person skall denna överlämnas till en polisman. Har någon avvisats eller avlägsnats skall ett särskilt protokoll upprättas.
Utrustning
Som ordningsvakt får du vara utrustad med handfängsel, om inte annat framgår av ditt förordnande. Vidare kan du medges att bära batong..
I vissa speciella fall kan det tillåtas att du får bära skjutvapen och använda hund. För både skjutvapen och hundtjänst krävs självfallet särskild utbildning
Begreppsförvirring
Ofta förekommer det felaktigheter i påståenden om väktare, ordningsvakter, vakter, entrévärdar och liknande. Kortfattat kan man säga att de två sistnämnda funktionerna är personer som inte på något sätt utövar någon myndighetsutövning. Både ordningsvakt och väktare har så kallat ämbetsmannaskydd. En väktare är anställd vid ett bevakningsföretag. Tillsynen av sådana har länsstyrelsen ansvaret för. Väktaren har inte några särskilda befogenheter.



Av texten ovan att döma, så verkar det ju som att man kan dra slutsatsen att en ordningsvakt inte blir mindre kompetent om han även har en fallskärmsjägarutbildning i bagaget. Att ha genomgått det sistnämnda säger ju betydligt mer om hans psykiska status.


Nu ska jag försöka släppa det :em:

Jet
2006-09-27, 20:35
Så om vaktchefen inte funnnits där så hade någon annan slumpmässig krogbesökare blivit köttfärs?

Jag har varit i länder där man i regel inte praktiserar vakter på varje uteställe. På något sätt funkar det hyffsat ändå, tro det eller ej.

Berätta gärna vilka....

Jet
2006-09-27, 20:36
Skulle man ta ett stickprov av säg 100 vakter i hela landet och genomföra tester på intelligens, social kompetens och allmän personlig mognad är jag ganska säker på att man skulle få ganska skrattretande resultat...

Inte värre än 100 besökande på nattklubbar.

NiXPhoenix
2006-09-27, 22:49
Hehe, gick i samma klass ettan till sexan som Mikas kompis Alexandra.
Galet mycket smink hon hade, såg lite ut som nån öststatsbrud tyckte jag. Jaja.

Baan
2006-09-27, 23:23
Berätta gärna vilka....

Jag är från Bosnien och brukar åka dit när jag är ledig. Så där är det ganska taskigt om vakter. Det finns på vissa ställen, visst, men går inte ens jämföra med Sverige. I Kroatien/Serbien är det nog samma visa, men där har jag inte gått ut så mycket.

Groggen
2006-09-27, 23:33
Jag är från Bosnien och brukar åka dit när jag är ledig. Så där är det ganska taskigt om vakter. Det finns på vissa ställen, visst, men går inte ens jämföra med Sverige. I Kroatien/Serbien är det nog samma visa, men där har jag inte gått ut så mycket.


Det du nämner är inte så ovanligt. Jag vet inte hur det är NU, men förr var det ju så på Rhodos osv att många krogar hade INkastare. De som var ställets riktiga vakter syntes inte då det var inne på själva stället och anonymt klädda. De syntes bara när de behövdes och det är ju klockrent :)

Kösystem, viplista och en stursk snubbe i dörren skapar ju onekligen en viss stämning.

Jet
2006-09-28, 19:58
Jag är från Bosnien och brukar åka dit när jag är ledig. Så där är det ganska taskigt om vakter. Det finns på vissa ställen, visst, men går inte ens jämföra med Sverige. I Kroatien/Serbien är det nog samma visa, men där har jag inte gått ut så mycket.

Ja, i Balkan länderna behövs det inga dörrvakter, det håller jag med dig om. I de länderna löses sådana problem oftast av sig själv, undra varför?

Kwon
2006-09-28, 20:04
När jag var nere o festade på Kos i två veckor såg jag heller inte några vakter, bara en massa inkastare. :D

Ryska_raketen
2006-09-28, 20:05
Ja, i Balkan länderna behövs det inga dörrvakter, det håller jag med dig om. I de länderna löses sådana problem oftast av sig själv, undra varför?


Alla är släkt?

Trance
2006-09-28, 20:09
När jag var nere o festade på Kos i två veckor såg jag heller inte några vakter, bara en massa inkastare. :D

Tro mig, det finns vakter och du vill inte hamna i bråk med dem. Såg ett gäng vakter kasta en kille nedför en stentrappa på Magaluf.

Baan
2006-09-28, 20:31
Ja, i Balkan länderna behövs det inga dörrvakter, det håller jag med dig om. I de länderna löses sådana problem oftast av sig själv, undra varför?

Någon som kan hoppa in och lugna folk är aldrig fel. Men just dörrvakter om vi menar stå i dörren så nä inte egentligen, inte vad jag märkt. Om det är åldern som är problemet så kan bartendern lätt filtrear bort dom yngre, det är väl så det funkar i USA. Att det blir ineffektiv servering är iofs ett problem. Sen kommer det nog även bli en naturlig fördelning på folk, så istället för att tvinga fram säg åldersgräns 25 så tror jag folk kommer röra sig naturligt så att dom olika åldersgrupperna går till där sina åldersgrupper hänger osv.

Tricklev
2006-09-28, 20:33
Jag tycker att denna killen är den optimala dörrvakten.

http://www.consolevision.com/members/covers/sms2/rambo.jpg

Hardcore_pb
2006-09-29, 18:52
underbart ämne som återkommer då och då, sen att det aldrig leder någonstans är en annan sak!

Men är det inte konstigt att vissa aldrig har hamnat i problem med vakter medan andra alltid gör det? Jag har varit ut i gbg ganska mycket 2-3gånger/vecka i perioder varit på de flesta av ställena runt avenyn och dess närområden och hör och häppna jag har fortfarande aldrig haft några problem med vakterna.

Jag har heller aldrig varit med om att det blivit något riktigt bråk på ställena jag varit på, är inte det konstigt för jag menar det är konstigt om vakterna får psykbryt precis efter jag passerat och börjar misshandla oskyldiga svenssons?

det finns självklart idioter inom alla yrken men iaf. i denna stad verkar de vara sällsynta sålänge man uppför sig på ett respektabelt sätt.

bear.flowertwig
2006-09-29, 19:02
underbart ämne som återkommer då och då, sen att det aldrig leder någonstans är en annan sak!

Men är det inte konstigt att vissa aldrig har hamnat i problem med vakter medan andra alltid gör det? Jag har varit ut i gbg ganska mycket 2-3gånger/vecka i perioder varit på de flesta av ställena runt avenyn och dess närområden och hör och häppna jag har fortfarande aldrig haft några problem med vakterna.

Jag har heller aldrig varit med om att det blivit något riktigt bråk på ställena jag varit på, är inte det konstigt för jag menar det är konstigt om vakterna får psykbryt precis efter jag passerat och börjar misshandla oskyldiga svenssons?

det finns självklart idioter inom alla yrken men iaf. i denna stad verkar de vara sällsynta sålänge man uppför sig på ett respektabelt sätt.

+ 1 :thumbup:

Och samma sak verkar även gälla omvänt. Vissa av vakterna verkar ha en fantastisk otur att "suga till sig" bus medans mitt record inte innhåller mycket mer än att jag fått bära ut en hysteriskt skrikande brat-tjej under armen för att hon kräkts ner en hel bardisk och sen vägrat gå. Annars, exakt 0 fighter på ett gäng år i dörr.