handdator

Visa fullständig version : Fiskfråga


LadyG
2006-09-26, 15:49
Abba har lanserat frysta fiskrätter som t om jag kan äta (jag hatar fisksmaken annars) men frågan är om de är speciellt nyttiga, iaf i ett fall ser det ut att vara fasligt fet mat, om man bara går efter innehållsförteckningen:

Lax med grillglace
Näringsvärde per 100 g:
Energi: 700kJ (160 kcal)
Protein: 14 g
Kolhydrat: 0 g
Fett: 12 g

Laxbiff med dill och citron
Näringsvärde per 100 g:
Energi: 500kJ (120 kcal)
Protein: 16 g
Kolhydrat: 5 g
Fett: 4,5 g

Har t om mailat Abbaseafood och frågat om det stämmer att det är 0,0g kolhydrat och enligt analysföretaget AnalyCen (som Abbaseafood använder) ska det stämma.

Men är inte den övre fasligt fet? Laxbiffarna ser nyttigare ut imho men jag kanske har helt fel? Vad tycker ni?

Fredrik_S
2006-09-26, 16:31
Fettet borde väl vara det nyttiga fett som finns i laxen, men det ser inte alls ut som några färdigrätter, snarare ren lax. Den bör nog ätas med nån kolhydratkälla för å kallas för måltid.

LadyG
2006-09-26, 17:13
Hm, det har du rätt i, det är inte hela måltider. Testade den övre av dem nyss och den var god, men man måste ha något mer till annars blir det inte så lyckat.

Men om det är nyttigt fett kanske det inte gör så mycket att det är så mycket?

Flexbert
2006-09-26, 17:17
Det skulle vara intressant och veta vad grillglace innehåller, är det någon form av fritering ?
Borde iofs kunna räkna ut det genom att kolla på lax och sen dra bort 'laxens fett', men jag är lat.

LadyG
2006-09-26, 17:18
Det skulle vara intressant och veta vad grillglace innehåller, är det någon form av fritering ?
Borde iofs kunna räkna ut det genom att kolla på lax och sen dra bort 'laxens fett', men jag är lat.

Vet inte om man blir klokare av Abbaseafoods information/ (http://www.abba.se/produkter/vardagsfisk/), jag blev det då inte... *screwy*

pragmatist
2006-09-26, 20:59
Som sagt, det första alternativet är ren lax med lite olja på, typ. 12 g fett per 100 g är helt normal fetthalt för lax. Mycket hälsosamt alternativ, fettet i lax är vanligen av ypperlig kvalitet. Det andra alternativet innehåller dock betydligt mindre lax utan består mest av andra fisksorter, därav det lägre (och sämre) fettinnehållet.

LadyG
2006-09-27, 01:35
Som sagt, det första alternativet är ren lax med lite olja på, typ. 12 g fett per 100 g är helt normal fetthalt för lax. Mycket hälsosamt alternativ, fettet i lax är vanligen av ypperlig kvalitet. Det andra alternativet innehåller dock betydligt mindre lax utan består mest av andra fisksorter, därav det lägre (och sämre) fettinnehållet.

Tackar, det förklarar varför det första alternativet är betydligt dyrare också! Smakar det så kostar det, verkar det som.