handdator

Visa fullständig version : Köp av SL stång. Besluts ångest.


Timme
2006-09-26, 14:28
Hej,

Det är så att jag senare (när jag har råd) kommer att köpa en SL stång för eget bruk.

Det jag är ute efter är kvalite och en stång som hänger med i stort sett livet ut.

Jag väljer mellan den dyrare (6800kr) finska Leoko stången och den billigare (3950)kr Texas power Bar. Båda stängerna är uppfyller IPFs krav enligt extremepower. Men Leoko stången används i IPF, det gör inte texas power bar.

Tycker ni att jag gör mig själv en björntjänst om jag köper Leoko stången? Får jag än lika bra stång för 42% mindre kostnad? Eller är Leoko stången värd sitt pris?

Vad tycker ni?

Arf Pingvin
2006-09-26, 14:37
Finskt stål :hbang:

Jag skulle resonera som så, vad är 42% billigare värt över en livstid? Inte ett jota. Amerikanska produkter är överlag skit jämfört med europeiska och japanska, det är bara min erfarenhet rent allmänt utan att veta nåt om texas power bar. Svenskt eller finskt stål borgar för kvalitet hur som helst. Dessutom en riktig IPF-stång. Valet är enkelt.

bubbe
2006-09-26, 14:39
Eftersom du ska tävla tror jag du vinner på leoko, eftersom du lär dig rätt stång då.

Jensa82
2006-09-26, 14:40
Har du kollat med Eleiko? svenskt stål är ju bättre än finskt *flex*

petersson
2006-09-26, 14:54
http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=67

Du kan ju kolla vad den här kostar. Klubbrabatt kan du ju få också :)

Timme
2006-09-26, 15:09
Det lutar åt finkst stål ja :D

Hmm kanske svenskt då? Fast nu när man har en finsk tränare så bör det ju endå vara finskt :D På JSK så säger de att det inte är någon skilland mellan Eleiko och Leoko. Själv så tycker jag att det verkar coolare med en stång som inte är så mainstream här i sveriga. Nämligen en Leoko :)

Timme
2006-09-26, 15:10
http://www.powerzite.se/item/itemDetail.asp?iSetID=67

Du kan ju kolla vad den här kostar. Klubbrabatt kan du ju få också :)


Tack för tipset!

Jag ska genast maila powerzite om pris :)

Timme
2006-09-26, 15:25
Fler åsikter är välkommna :)

Timme
2006-09-26, 16:12
Jag har nu snackat med han som sköter powerzite. Mycket trevlig kille.

6 800kr kostade Eleikos SL stång. Eftersom jag tävlar för JSK så får jag 10% rabatt på den. Det blir dryga 6000kr. Ett givet köp!

sedan så köper jag gymleco viktskivor därifrån.

jwzrd
2006-09-26, 16:15
Ska du ha stången för att träna hemma eller köper du den för att kunna få träna med riktig utrustning på ditt gym?

Timme
2006-09-26, 19:26
Ska du ha stången för att träna hemma eller köper du den för att kunna få träna med riktig utrustning på ditt gym?

För att träna hemma. Jag kommer helt enkelt inte träna mina mark på gymmet. Köper jag den till gymmet så slits den ut betydligt fortare.

polaren
2006-09-26, 19:46
6800kr är mkt pengar, sen får du räkna med runt 8000-10000kr+ till om du ska ha bra vikter till det också. Jag skulle nöjt mig med OL stängerna på gymmet.

Man har helt klart mer "drive" på gymmet, så försök att hålla dig där är mitt tips ;)

FinnPower
2006-09-26, 20:57
Leoko-stången är kung i alla moment!
Lagom mjuk i böj och bänk, samt dödsgrepp i marken.
Deras långa lås är också mycket bra men tyvärr rätt dyra.

stahlberg
2006-09-27, 08:32
Det kan bli vissa problem att träna marklyftet hemma. För du kommer troligen ofta att ha sådana komplementövningar att du måste träna dem på gymmet. Då måste du först träna marklyft hemma, och sedan dra iväg till gymmet direkt. Det blir långa pass.

Dessutom kommer du inom överskådlig framtid att ha ganska mycket vikt i marklyft. Varför inte prata med gymägaren att förvara stången någonstans i gymmets utrymmen, så att du kan ta fram den när du tränar med den?

Jag ska kolla om jag kan få tag i en billigare Leoko-stång än 6.300 kr.

Timme
2006-09-27, 08:45
6800kr är mkt pengar, sen får du räkna med runt 8000-10000kr+ till om du ska ha bra vikter till det också. Jag skulle nöjt mig med OL stängerna på gymmet.

Man har helt klart mer "drive" på gymmet, så försök att hålla dig där är mitt tips ;)

Vikterna har jag redan räknat med. Man får ca 300kg gymtec vikter för cirka 8000-9000kr.

Timme
2006-09-27, 08:45
Leoko-stången är kung i alla moment!
Lagom mjuk i böj och bänk, samt dödsgrepp i marken.
Deras långa lås är också mycket bra men tyvärr rätt dyra.

En Leoko stång kanske endå :D (som ni märker så är jag lättpåverkad)

Timme
2006-09-27, 08:53
Det kan bli vissa problem att träna marklyftet hemma. För du kommer troligen ofta att ha sådana komplementövningar att du måste träna dem på gymmet. Då måste du först träna marklyft hemma, och sedan dra iväg till gymmet direkt. Det blir långa pass.

Dessutom kommer du inom överskådlig framtid att ha ganska mycket vikt i marklyft. Varför inte prata med gymägaren att förvara stången någonstans i gymmets utrymmen, så att du kan ta fram den när du tränar med den?

Jag ska kolla om jag kan få tag i en billigare Leoko-stång än 6.300 kr.


Jo det är jag medveten om. Därför hade jag tänkt att spara till ett power rack ifrån metal där bänkpress bänk ingår. Det gör att man kan träna bänk hemma utan passare. Då lägger man bara stången på säkerhetspinnarna ifall man skulle misslyckas. Man bryggar upp så att bröstet/magen är över pinnarna. Klarar man inte så lägger man sig platt på bänken.

Med ett power rack hemma så kan jag väl i stort sett träna alla markkomplementen? visserligen dröjer det avsevärt mycket längre innan jag har råd mett ett power rack. Så en stång + vikter köper jag långt före.

Men det skulle jag ju kunna göra iof. Fråga gymmet om jag kan förvara den på där. Ett problem uppstår då. Jag kan isåfall inte träna med stången på söndag eftersom det inte finns någon där som man låsa upp då.


Tror du att du kan fixa en Leoko stång för mindre än 6300? Ny? Det vore otroligt bra isåfall!

tp_88
2006-09-27, 09:08
Jag tror, precis som Ståhlberg säger, att det vore bättre om du kan ha stången på gymmet. (Helst då utan att någon annan får använda den) Dels av den anledningen som Ståhlberg nämner och dels för att jag tycker det är störst skillnad på SL-/OL-stänger i bänk. Troligen mer i böj än mark också. Dessutom sparar du inte lite pengar på vikterna.

Om du väljer Eleiko eller Leoko tror jag inte spelar någon roll alls. Ta den som är billigast och/eller känns rätt helt enkelt. Jag hade kört Eleiko. :)

Lepras
2006-09-27, 09:45
Tycker också du ska lugna dig,,6000:- för stång och ytterligare 5000+ för vikter är ganska mycket pengar,,kör på gymmet,har väll funkat för alla andra;)

Daniel Mattusch
2006-09-27, 09:45
Jag är nästan helt hundra på att vi har ett exemplar av Texas Power Bar på vårt gym bland våra andre Eleiko stänger. Den är lite mjukare när man kommer upp till vikter runt 240 och uppåt känns det som. Vikterna är placerade ca 10 längre ut från din kropp än en Eleikostång. Inge skillnad på grepp. Tycker inte det är en dugg skillnad men skulle kunna tro att den känns för mjuk den dagen man når de riktigt tunga vikter om man är van med eleiko.


Observera att dettta gäller om vår stång just är en Texas Power Bar.

Timme
2006-09-27, 09:47
Jag tror, precis som Ståhlberg säger, att det vore bättre om du kan ha stången på gymmet. (Helst då utan att någon annan får använda den) Dels av den anledningen som Ståhlberg nämner och dels för att jag tycker det är störst skillnad på SL-/OL-stänger i bänk. Troligen mer i böj än mark också. Dessutom sparar du inte lite pengar på vikterna.

Om du väljer Eleiko eller Leoko tror jag inte spelar någon roll alls. Ta den som är billigast och/eller känns rätt helt enkelt. Jag hade kört Eleiko. :)

Jo visst vore det bäst men jag tror att det blir svårt på gymmet. Men jag kan ju alltid fråga. Men jag har varit väldigt inne på tanken på att ha ett ege gym. Det jag behöver är en SL stång. Massor med viktskivor, ett power rack med medföljande bänkpress, en glute hamrise ställning/maskin och två hantelstänger där man kan ha int viktskivor på. Sedan så har jag ett komplett gym. Man behöver inte något mer. Det kostar cikra 50 000kr iof men what the heck. Heller ett gym en än bil. Då köper jag hellre en skit bil för 3 papp.

stahlberg
2006-09-27, 10:18
För mig är det ingen skillnad var du tränar. Men hemmaträning medför ALLTID det problemet att man har sämre utrustning än man kan ha på ett gym (också om gymmet, som ditt, inte är världens bästa för SL).

Tänk efter vilken utrustning du behöver i ditt NUVARANDE program, och allt vad du behöver för att kunna träna hemma enligt det. Det är inte nödvändigtvis sagt att du behöver mindre utrustning i framtiden.

Det kan gå att träna bänk i powerrack, om racket inte inverkar psykiskt störande på lyftet (observera dessutom att tävlingslyft aldrig utförs i rack och att bänken måste ha exakt rätta mått). Men du behöver ÄNDÅ passare som lyfter ut (trots allt tror jag det är en fördel att få utlyft gentemot att lyfta ut själv), för att hålla klossen i klossbänk (utan specialarrangemang) etc.

En annan möjlighet är att du och gymmet - eller du, gymmet och andra som tränar där - delar på kostnaderna till ett powerrack, som används på gymmet. Man kan nog slita på ett rack ganska ordentligt utan att det blir sämre.

När du börjar studera, är det säkert att du kan genomföra dina studier i Oskarshamn? Jag vet att det är långt dit. Men det kan hända att du måste sköta en del träning på andra orter än hemorten.

När jag var i Oskarshamn började David träna regelbundet. Efter det har också Markus börjat träna. Vem vet hur många kompisar ni mitt i allt har med er (i synnerhet efter att du börjat tävla, om dina resultat är bra). Det kanske blir svårt att få med em i hemmaträning?

Hemmaträning har förstås också fördelar, främst att den sparar tid (man slipper resor till och från gymmet och liknande). Men det gäller att fundera på alla praktiska detaljer innan man bestämmer sig.

Diggler
2006-09-27, 13:08
Timme, du är väl 17-18 något? Om bara ett fåtal år flyttar du hemifrån, då kommer du inte att ha plats för vare sig stång eller powerrack i en troligtvis liten lägenhet (dessutom kommer grannarna klaga när du kör marklyft), kanske flyttar du långt från föräldrahuset och kommer inte att ha nån nytta av stången+utrustningen när den ligger kvar i deras hus. Då är 10 000+ kr utlagt för ett fåtal års hemträning. Som kanske ger något kg mer i resultat än vad du hade fått ut med sämre utrustning.

Det är mycket pengar, kanske vorde det bättre att lägga det på körkort/bussbiljetter eller något så att du kan ta dig till ett annat gym om du behöver träna med annan utrustning. (Bussbiljetter is teh shit då kan du passa på att plugga på väg till och från träningen) Eller helt enkelt nöja dig med det du har på gymmet du redan tränar på, du har ju som sagt lång tid att bli bra, och något eventuellt kg extra i resultatlistan som ungdom eller junior, är det värt 10000+ ?

Måste du absolut ha en bra stång vid varje pass, så är idén att förvara den på gymmet bra. (Och om andra kör på den så får det väl va så då, de håller ju väldigt bra).

Timme
2006-09-27, 14:13
Timme, du är väl 17-18 något? Om bara ett fåtal år flyttar du hemifrån, då kommer du inte att ha plats för vare sig stång eller powerrack i en troligtvis liten lägenhet (dessutom kommer grannarna klaga när du kör marklyft), kanske flyttar du långt från föräldrahuset och kommer inte att ha nån nytta av stången+utrustningen när den ligger kvar i deras hus. Då är 10 000+ kr utlagt för ett fåtal års hemträning. Som kanske ger något kg mer i resultat än vad du hade fått ut med sämre utrustning.

Det är mycket pengar, kanske vorde det bättre att lägga det på körkort/bussbiljetter eller något så att du kan ta dig till ett annat gym om du behöver träna med annan utrustning. (Bussbiljetter is teh shit då kan du passa på att plugga på väg till och från träningen) Eller helt enkelt nöja dig med det du har på gymmet du redan tränar på, du har ju som sagt lång tid att bli bra, och något eventuellt kg extra i resultatlistan som ungdom eller junior, är det värt 10000+ ?

Måste du absolut ha en bra stång vid varje pass, så är idén att förvara den på gymmet bra. (Och om andra kör på den så får det väl va så då, de håller ju väldigt bra).

Du har så rätt så. Jag slopar idén helt om eget hemmagym. Något sådant beslut ska jag inte ta än. Det blir kanske ingen egen stång + viktskivor heller. Om gymmet jag tränar på inte tänker köpa in en styrkelyfts stång så blir det kanske ingen stång överhuvudtaget.

Det är somsagt mycket pengar.

När jag pluggar i framtidien så hoppas jag att den orten har ett riktigt styrkelyftgym. Jag vill helst slippa de ruttna/värdelösa skivstängerna som mitt gym har. Det är så att mitt gym inte har någon ägare utan det är vi medlemmar som äger gymmet. Det är en styrelse som leder det. Varje år så kommer en lista upp på oika maskiner och utrustning som gymmet ska köpa in. Där får medlemmarna rösta på vad de vill ha.

Hoppas att tillräckligt många fattar att en SL stång är att föredra men tyvärr så tror jag inte det då de flesta är små discobyggare som leker i cablecross och diversa fjollmaskiner. De gillar hantlarna också. Någon SL stång bryr de sig tyvärr nog inte om.

Timme
2006-09-27, 14:14
Jag är nästan helt hundra på att vi har ett exemplar av Texas Power Bar på vårt gym bland våra andre Eleiko stänger. Den är lite mjukare när man kommer upp till vikter runt 240 och uppåt känns det som. Vikterna är placerade ca 10 längre ut från din kropp än en Eleikostång. Inge skillnad på grepp. Tycker inte det är en dugg skillnad men skulle kunna tro att den känns för mjuk den dagen man når de riktigt tunga vikter om man är van med eleiko.


Observera att dettta gäller om vår stång just är en Texas Power Bar.

Du ska veta att jag är lite avundsjuk på dig som kan träna på ett riktigt gym. Nu så har jag ändrat mig igen då kolo har fått mig att inse att jag inte tjänar någonting på att köpa ett eget gym som är svindyrt.

Timme
2006-09-27, 14:16
Tycker också du ska lugna dig,,6000:- för stång och ytterligare 5000+ för vikter är ganska mycket pengar,,kör på gymmet,har väll funkat för alla andra;)


Du vet inte hur usla och grepplösa de stängnerna är på mitt gym. Ringarna har 91cm mellan varann istället för 81cm som det ska vara.

Oskis
2006-09-27, 16:11
Kan du inte erbjuda dig att betala en del av en ny stång som gymmet kan köpa in eller har de inget intresse alls av det?

Diggler
2006-09-27, 17:55
Du har så rätt så. Jag slopar idén helt om eget hemmagym. Något sådant beslut ska jag inte ta än. Det blir kanske ingen egen stång + viktskivor heller. Om gymmet jag tränar på inte tänker köpa in en styrkelyfts stång så blir det kanske ingen stång överhuvudtaget.

Det är somsagt mycket pengar.

När jag pluggar i framtidien så hoppas jag att den orten har ett riktigt styrkelyftgym. Jag vill helst slippa de ruttna/värdelösa skivstängerna som mitt gym har. Det är så att mitt gym inte har någon ägare utan det är vi medlemmar som äger gymmet. Det är en styrelse som leder det. Varje år så kommer en lista upp på oika maskiner och utrustning som gymmet ska köpa in. Där får medlemmarna rösta på vad de vill ha.

Hoppas att tillräckligt många fattar att en SL stång är att föredra men tyvärr så tror jag inte det då de flesta är små discobyggare som leker i cablecross och diversa fjollmaskiner. De gillar hantlarna också. Någon SL stång bryr de sig tyvärr nog inte om.

Du behöver inte slopa idén, bara skjta upp den imho. Om x-antal år kanske du har plats och råd och plats med ett suveränt hemmagym (efter hand kanske du både har en leokostång och en amerikansk stång, och dessutom en skräpstång-för nostalgins skull :) ) eller varför inte framtida gymägare? Då kan du ha tio stänger!

Skräpstång på gymmet är ändå bättre än ingen stång alls, och eftersom alla andra hänger i cable-crossen får du ju ha skräpstången helt för dig själv. Du får se det positivt, är den kasst lättrad=gratis greppträning som bonus. Är ringarna på fel plats, ta med dig ett måttband, (och nån slags penna kanske? rita egna ringar på stången)

En fördel är ju att om du skulle ändå bestämma dig för att köpa in en stång och ha med dig till gymmet så kommer den inte slitas ut eller gå sönder. Discobyggarna kör på sin höjd bänkpress, curl och militärpress på den, och belastas den med deras små vikter, så håller den ändå i en halv evighet.

stahlberg
2006-09-27, 18:01
Diggler : En RIKTIG STYRKELYFTARE har stållningar och stänger i vardagsrummet stället för möbler...:D

Diggler
2006-09-27, 18:17
Diggler : En RIKTIG STYRKELYFTARE har stållningar och stänger i vardagsrummet stället för möbler...:D

haha :) Fanns en herre på kolozzeum-Hackstait som tränade i lägenheten till grannarnas förtret, hittar inte hans poster nu tyvärr...

Diggler
2006-09-27, 18:24
haha :) Fanns en herre på kolozzeum-Hackstait som tränade i lägenheten till grannarnas förtret, hittar inte hans poster nu tyvärr...

Hmmm, såhär kan det gå till när man tränar i lägenheten:

"Haha nä.... Men HULKEN!!! Åt just upp en påse chips med dip & 1.5L PEPSI!!!
Satt & kolla på min skivstång som var LADDAD med 100kg!!!!!
Helt plötsligt RYCKER JAG TILL!!! grannarna HOPPAR OXÅ TILL, tänker nog: va ska han göra NU?
??? Jag tar tog i skivstången slänger upp den till bröstet & gör 12SNABBA militärpressar!!!
Huset GUNGAR!!! Sen går jag & tar en tonfiskburk med minimjölk.....
Haha, jag har gjort likadant med 160kg i bänkpress.... Helt oupvärmd sitter i soffan.....
Sen slänger jag mig ner & reppar en 6:a på 160kg bänkpress!!!

Grannarna flyger mot väggarna för att lyssna...."

Osten80
2006-09-27, 18:25
Man kan aldrig läsa det där för många gånger. :laugh:

Timme
2006-09-27, 20:59
Kan du inte erbjuda dig att betala en del av en ny stång som gymmet kan köpa in eller har de inget intresse alls av det?

Jo det borde var amöjligt iof sig. Men nja, då betalar jag kanske bara en tusing och ednå så kommer stången att slitas ut av andra. Om inte folket vill köpa en SL stång så blir det väl ingen :(

polaren
2006-09-27, 21:00
En eleiko eller leoko stång slits inte ut på många år Timme. Skulle den paja har man väl dessutom rätt lång garanti.

tp_88
2006-09-27, 21:01
Jo det borde var amöjligt iof sig. Men nja, då betalar jag kanske bara en tusing och ednå så kommer stången att slitas ut av andra. Om inte folket vill köpa en SL stång så blir det väl ingen :(
Efter att ha sett klientelet på ditt gym (no offense :)) så tror jag inte det kommer vara frågan om att de kommer "slita ut" en SL-stång inom någon snar framtid.

Timme
2006-09-27, 21:01
Hmmm, såhär kan det gå till när man tränar i lägenheten:

hahahah! :laugh:

Så klockren han är! Varför blev han bannad? Det där är vad jag kallar högklass!

Timme
2006-09-27, 21:05
Efter att ha sett klientelet på ditt gym (no offense :)) så tror jag inte det kommer vara frågan om att de kommer "slita ut" en SL-stång inom någon snar framtid.

hahah jo det har du rätt i. Det finns ju somsagt endast disco builders där :) Det är jag och en master 2a som är SLare på gymmet.

Timme
2006-09-27, 21:05
En eleiko eller leoko stång slits inte ut på många år Timme. Skulle den paja har man väl dessutom rätt lång garanti.

Jag tror inte den pajar i första taget :D

Nitrometan
2006-09-27, 21:31
Vi har ett par SL-stänger på klubben som är nästan 30 år. De funkar fint fortfarande. Bara lättringen som är en aning sliten. Sålänge man inte lämnar stången lastad i flera dagar klarar de sig fint.

Timme
2006-09-27, 21:39
Vi har ett par SL-stänger på klubben som är nästan 30 år. De funkar fint fortfarande. Bara lättringen som är en aning sliten. Sålänge man inte lämnar stången lastad i flera dagar klarar de sig fint.

Det låter mycket bra!

Nitrometan
2006-09-27, 21:49
Glömde förresten säga att det är Eleiko vi har.

Om jag fick välja vad jag skulle köpa nu skulle det bli Leoko (med de långa klovarna om det går).

stahlberg
2006-09-28, 07:50
Skulle man byta ut läsken mot öl och 160 kg mot 200 för honom som tränade hemma så kunde man trott att det var Freddi Smulter.

Ulf A Big
2006-09-29, 21:18
Jag har en av Eleikos första internationella stänger antagligen från någon gång på 50-60-talet den duger bra och har ett ordentligt grepp.
Bra kvalité på svenskt stål

FinnPower
2006-09-29, 22:01
En sak som tar kol på lättringen på stången (utanför ringarna) är när man rullar den av och an på en "ihopfällbar" böjställning, t.ex. ER-rack.

Timme
2006-09-29, 22:34
En sak som tar kol på lättringen på stången (utanför ringarna) är när man rullar den av och an på en "ihopfällbar" böjställning, t.ex. ER-rack.

Aj då Det var inte så bra. Vi har inget ER rack även om jag önskade att vi hade ett.