handdator

Visa fullständig version : Tonfisk


Baan
2006-09-25, 22:42
Tänkte starta en tråd om tonfisk, men kom på att söka är bra! Hittade den här länken: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32269&highlight=gifter+i+tonfisk

...och blev riktigt rädd *cry* . Jag har ätit massvis med tonfisk i fem år, kanske längre än så. Minst två brukar om dagen, 5-6 dagar i veckan. En period för länge sen tre burkar. Jag är väl hjärndöd om 20 år då :( :( :(

Förutom att sluta äta skitet finns det något jag kan göra för att dra ner på tungmetallerna i kroppen nu?

Om jag förstått det rätt från artikeln så är det max någon burk i veckan om man vill vara säker?

Funderar på att ersätta mina två tonfiskburkar (totalt 300g tonfisk per dag) med 2x kesella. Blir då 4x kesella per dag. Några uppenbara RISKER med detta? Förutom att jag kommer vara 40:- fattigare varje dag.

Antosh
2006-09-25, 23:06
e väl inte bra med för mycket kalcium

Baan
2006-09-25, 23:13
hm blir väl 1070mg kalcium per dag, rekommenderat är 800mg. Hur "illa" är det med 270mg kalcium för mycket?

Får kanske ersätta en tonfisksburk med kesella och en med något annat. Frågan är väl vad, vill inte behöva laga mat till mellanmålen (pga brist av kök och lite sånt). Ska vara något som man lätt kan slänga i sig.

MrBulk
2006-09-26, 06:01
Här har du en länk till en annan tråd där jag posta ett mejl som jag fick från Abba.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=1430&page=4&highlight=abbas

Slartibartfast
2006-09-26, 12:46
Kasein/vassledrink! Lite kalcium och inga miljögifter. :thumbup:

paddanboy
2006-09-26, 15:46
Minst två brukar om dagen, 5-6 dagar i veckan. En period för länge sen tre burkar.

Jag förstår inte hur man kan äta upp till 3 om dagen, visst är tonfisk enkelt och gott(?). men man behöver inte basera allt på en vara. Det är ju inte heller något vidare om man har något intresse i världshavens vara och ickevara, tonfisk är en av de arter som hotas av utfiske om det industriella fisket fortsätter.

Förutom att sluta äta skitet finns det något jag kan göra för att dra ner på tungmetallerna i kroppen nu?

Nej, inte vad jag vet. Det sätter sig i kroppen och stannar där tills du lämnat jordelivet.

Om jag förstått det rätt från artikeln så är det max någon burk i veckan om man vill vara säker?

Jag har slutat helt. Det är enbart vid utflykt/resa eller annan omständighet jag äter tonfisk.

Funderar på att ersätta mina två tonfiskburkar (totalt 300g tonfisk per dag) med 2x kesella. Blir då 4x kesella per dag. Några uppenbara RISKER med detta? Förutom att jag kommer vara 40:- fattigare varje dag

Jag tror inte du har behov av sådana mängder proteiner från just en källa som du verkar bygga upp ditt kostprogram. Du kan ju ersätta det med pulver, andra köttsorter tex skinka/picnicbog/kycklingfilé osv..

Baan
2006-09-26, 16:26
Kasein/vassledrink! Lite kalcium och inga miljögifter. :thumbup:

Jag dricke redan någon dl mjölk varje dag, käkar 2 kesellaburkar á la 250gram. Jag får i mig redan en hel del kalcium. Hur mycket kalcium är det i mellanmålsproteindrinkar? Är det liknande som i kesella är det ju ganska mycket skitsamma

Baan
2006-09-26, 16:28
Jag förstår inte hur man kan äta upp till 3 om dagen, visst är tonfisk enkelt och gott(?). men man behöver inte basera allt på en vara. Det är ju inte heller något vidare om man har något intresse i världshavens vara och ickevara, tonfisk är en av de arter som hotas av utfiske om det industriella fisket fortsätter.


Jag har inget eget kök, bor i enkelrum, student alltså. Då vill man ha något man bara kan ta och käka lätt och få en del protein i sig. Utbudet är väldigt begränsat.


Jag tror inte du har behov av sådana mängder proteiner från just en källa som du verkar bygga upp ditt kostprogram. Du kan ju ersätta det med pulver, andra köttsorter tex skinka/picnicbog/kycklingfilé osv..

Jag äter en del proteinpulver och kesella med. Mycket annat finns ju inte att tillgå om jag inte börjar steka massa kött, vilket jag inte gör då jag som sagt saknar eget kök. Så helst vill jag ha något alternativ liknande tonfisk som man bara kan slänga i sig lätt. Kesella är ju ett alternativ men man vill ju inte få i sig 2kg kalcium per dag direkt heller :(

krakowww
2006-09-26, 17:21
Makrill i tomatsås finns ju.

Baan
2006-09-26, 18:27
Makrill i tomatsås finns ju.

Vad kostar den då om vi tar lite olika alternativ?

Max
2006-09-26, 20:23
En del tonfisk, en del räkor, en del kvarg, en del picnicbog, en del kyckling, en del musslor, en del ägg, en del sojaprotein, osv. Alla dessa är ganska billig, särskilt de sista.

krakowww
2006-09-26, 20:38
Vad kostar den då om vi tar lite olika alternativ?

Den jag äter kostar 18:- för tre burkar.

Baan
2006-09-26, 20:41
En del tonfisk, en del räkor, en del kvarg, en del picnicbog, en del kyckling, en del musslor, en del ägg, en del sojaprotein, osv. Alla dessa är ganska billig, särskilt de sista.

Det är inte bara priset, prio nr. 1 är nästan att jag kan käka det i princip direkt från förpackningen kan man säga. Sojaprotein kanske vore något för variationen, hmm..

Baan
2006-09-26, 20:42
Den jag äter kostar 18:- för tre burkar.

Hm det är inte dom tre i röd förpackning :) ? Vad är för mängd fisk i tre burkar?

krakowww
2006-09-26, 20:51
Hm det är inte dom tre i röd förpackning :) ? Vad är för mängd fisk i tre burkar?

Jo det är dom. Burkarna är på 125 gram varav 80 är makrill.

Slartibartfast
2006-09-26, 21:03
Jag dricke redan någon dl mjölk varje dag, käkar 2 kesellaburkar á la 250gram. Jag får i mig redan en hel del kalcium. Hur mycket kalcium är det i mellanmålsproteindrinkar? Är det liknande som i kesella är det ju ganska mycket skitsamma

33 gram protein från mjölk ger 1200 mg kalcium, medan 33 gram protein från kaseinpulver (den kalciumtätaste formen av mjölkprotein) ger endast 480 mg kalcium. Vassle ger ännu mindre kalcium.

Baan
2006-09-26, 21:10
Jo det är dom. Burkarna är på 125 gram varav 80 är makrill.

Hm låter ganska ok. Har för mig att jag gillar makrill i tomatsås :) Var ganska länge sen jag åt det.

Problemet är väl att det är lite dyrare än tonfiskprotein. Någon koll på hur mycket tungmetaller det är i makrill? Blir det för mycket gifter om man skulle käka en sån 3-pack per dag?

Baan
2006-09-26, 21:10
33 gram protein från mjölk ger 1200 mg kalcium, medan 33 gram protein från kaseinpulver (den kalciumtätaste formen av mjölkprotein) ger endast 480 mg kalcium. Vassle ger ännu mindre kalcium.

Jag brukar köra 50/50 vassle/kasein så då borde det vara lugnt. Låter nästan som jag borde ersätta tonfisken med massa proteinpulver :) Kan väl funka, är ju inte så dyrt per gram protein.

paddanboy
2006-09-26, 21:18
Rekommenderat är ju att du skaffar:
Kokplatta med grytor (kostar runt 500)
Micro (typ 500)
Kyl/frys (Ny billig 2000, begagnad är förmånligare)

Skaffar diskmedel och diskborste och diskar i badrummet. Klart.

Baan
2006-09-26, 23:26
Rekommenderat är ju att du skaffar:
Kokplatta med grytor (kostar runt 500)
Micro (typ 500)
Kyl/frys (Ny billig 2000, begagnad är förmånligare)

Skaffar diskmedel och diskborste och diskar i badrummet. Klart.

Har allt det, men jag steker inte på rummet av det enkla skälet att man även ska kunna bo i rummet. Olja överallt är heller ingen höjdare. Det får bli som sista utväg om jag inte hittar något jag bara käka. Att dra ner på proteinmängden är inget alternativ.

Sniggel
2006-09-27, 11:51
Vad jag har fått för mig så ska makrill vara rätt säkert när det gäller tungmetaller. Sen är ju kvarg MYCKET billigare än kesella.

Baan
2006-09-27, 19:01
Vad jag har fått för mig så ska makrill vara rätt säkert när det gäller tungmetaller. Sen är ju kvarg MYCKET billigare än kesella.

Jag kikade idag. Det var inget klockrent alternativ m a p priset. Tror det var det billigaste jag tittade på coh det var 3 för 23 spänn eller något :/

Kvarg är billigt och bra, ja, men LIDL är ganska långt borta från mig i Gbg. Är det någon annan affär som säljer kvarg?

Jag tycker inte kesella är så farligt dyrt jämfört med tonfisken egentligen, jag betalade ca 10:- per burk innan. Jag är mer orolig att jag äter 2kg kalcium per dag :(