handdator

Visa fullständig version : Kan man kräva av sin flickvän/pojkvän att sluta röka?


Decamber
2006-09-25, 15:16
Hejsan!

Jag tänker fatta mig kort och bespara er min egen historia, tills dess att någon nyfiken själ frågar, för att försöka göra tråden mer allmängiltig:

Tycker du att det är rätt att kräva av din flick-/pojkvän att, till exempel, sluta röka eller något annat som du själv uppfattar som rent dumt och hälsovådligt?

Om dennes nära släkting hade gått bort i cancer, hade din uppfattning påverkats?

Motivera gärna ditt svar och utveckla frågan om du känner att jag brast i frågeställningen.

Tackar. :)

Tricklev
2006-09-25, 15:20
Ha! Jag trodde det stod "Kan man kväva sin flickvänn" först, och på det svarar jag; Nej, det är fel att kväva sin flickvän.

Angående rökning är jag klyven, o får säga att det är upp emellan dig och din flickvän, har haft tjejer som har lagt av för mig, och sådana som inte har.

Papi
2006-09-25, 15:22
Jag tycker inte man kan kräva det, nej. Det är nog ingen bra ide i alla fall, kan lätt leda till motsatt reaktion. Om du har valt att bli ihop med någon som röker så får du nog acceptera det. Skadar ju förstås inte att försöka få henne att sluta, särskilt inte om hon har rökningsrelaterat dödsfall i släkten.
Personligen skulle jag aldrig bli ihop med en rökare däremot.

aliquis
2006-09-25, 15:22
Nej man tar en som inte är ett skabb, visserligen är typ alla tjejer skabb.

Fatalist
2006-09-25, 15:23
JA, annars är det bara att göra slut. Röker man så gör man ett val, man väljer ett osundare liv. Det finns inget försvar.

shut teh face
2006-09-25, 15:23
Det går inte att svara på!

Vissa personer ser det som deras rätt att kräva detta

Vissa personer ser det som en bonus om de skulle sluta för deras skull

Vissa personer skulle aldrig sluta för en partner

Vissa personer skulle sluta direkt för en partner

Jag tycker det handlar om att ta reda på om tjejen/killen VERKLIGEN inte vill att du ska röka eller om det är något feministdrag i personligheten; bestämma saker o ting. *popcorn*

mini
2006-09-25, 15:24
Man har inte rätt att kräva att någon ska ändra sig. Man kan däremot ha starka önskemål, och tycka att det bör vara öppet för diskussion, och kanske se över hur man själv ska agera för att kunna stå ut (som i kan du tänka dig att det tar slut om du nu ska ställa ultimatum?)
Ett annat läga kan vara om man har gemensam ekonomi. Rökte hon när ni träffades visste du vad du fick.

petersson
2006-09-25, 15:26
Man kan ju inte kräva att hon ska ändra sig, men jag tycker det räcker för att säga att hon får välja mellan cigaretterna och mig.

Piranha
2006-09-25, 15:30
Nej det kan man inte, du köpte väl antagligen personen som den är med rökvanor etc.

Min erfarenhet av tjat å gnat är att det aldrig funkar om inte personen själv kommer till insikt med ett problem.

Och problem är det bara om du kan uppvisa en praktisk/ekonomisk märkbar skillnad för personen.

hum
2006-09-25, 15:30
Man kan ju inte gärna kräva det, men jag skulle aldrig inleda ett förhållande med en rökare som inte vore beredd att sluta.


Nu kommer jag väl självklart bli förälskad i en rökande tjej bara för att... *screwy*

AFanatic
2006-09-25, 15:34
Nej, men man kan önska.

Det är ju lite upp till en själv att välja en passande partner. *rolleyes*

Själv skulle jag aldrig få för mig tanken att inleda något med en person som redan från början röker/snusar.

SWETiger
2006-09-25, 15:34
Man kan ju inte kräva att hon ska ändra sig, men jag tycker det räcker för att säga att hon får välja mellan cigaretterna och mig.
Att sätta ett ultimatum implicerar iofs ett krav på att sluta röka. Jag tycker att man gott och väl kan kräva att ens partner slutar röka för ett fortsatt förhållande utan att vara en dålig människa för det.

L-Sami
2006-09-25, 15:37
Kräva kan man inte, man tar sina beslut själv. Du kan ändå säga din åsikt hur det påverkar dig att personen röker.

mini
2006-09-25, 15:42
Att sätta ett ultimatum implicerar iofs ett krav på att sluta röka. Jag tycker att man gott och väl kan kräva att ens partner slutar röka för ett fortsatt förhållande utan att vara en dålig människa för det.
Nej. Det ger personen ifråga ett val - antingen sluta röka och behålla partnern, eller fortsätta och bli singel.

Piranha
2006-09-25, 15:44
Nej. Det ger personen ifråga ett val - antingen sluta röka och behålla partnern, eller fortsätta och bli singel.

Det kallas att ställa ett ultimatum, och det blir alltid crash & burn på sånt.

mini
2006-09-25, 15:47
Det kallas att ställa ett ultimatum, och det blir alltid crash & burn på sånt.
Ett ultimatum och ett krav är inte samma sak. Att det inte är en optimal lösning är möjligt, men det är inte ett krav. Det är ett fastställande av val och konsekvens kanske man kan säga? Självklart ska man inte ställa ultimatum om man inte är beredd på utgången, vilken det än blir.

boinnk
2006-09-25, 15:48
Beror väl lite på situationen å personen osv.
Själv har jag sagt till min flickvän att jag inte vill flytta ihop med henne innan hon har slutat röka, får se hur det går :)

AFanatic
2006-09-25, 15:50
Det kallas att ställa ett ultimatum, och det blir alltid crash & burn på sånt.


Fast har man själv gjort det valet, att man inte kan leva med en människa (längre) som röker, så är man nog medveten om att det kan gå åt helvete (=att den andre inte tänker sluta).

Så för den som ställer kravet är det ju ett ultimatum, men likväl ett val för den som kravet ställs på. LOL.

JustinCredible
2006-09-25, 15:53
Min flickvän slutade röka för min skull. Delvis iaf. Men jag har inte ens sagt att jag vill att hon ska sluta, men jag har sett besvärad ut varje gång hon rökt och hon vet att jag inte gillar det så jag fick det som en födelsedagspresent =P

Piranha
2006-09-25, 15:53
Fast har man själv gjort det valet, att man inte kan leva med en människa (längre) som röker, så är man nog medveten om att det kan gå åt helvete (=att den andre inte tänker sluta).

Så för den som ställer kravet är det ju ett ultimatum, men likväl ett val för den som kravet ställs på. LOL.


Jag vet men "tvingas" jag att välja emellan 2 tråkiga saker så skulle jag nog välja det alternativet som är sämst för den som utsätter mig för ultimatumet.

Jag har å andra sidan aldrig fungerat under tvång.

Tolkia
2006-09-25, 15:53
Kräva tycker jag inte att man kan göra, däremot kan man ju önska, be och försöka övertyga (inte alltid så lätt att skilja från tjata och gnata, dock är nog skillnaden nödvändig om man skall ha någon framgång). Efter att ha sett min farmor dö i lungcancer skulle jag ha svårt att inte försöka "omvända" en rökande partner, av ren omsorg om både honom (vill ju inte att han skall dö) och mig (som ju är lyckligare om han lever än om han är död).

Nina L
2006-09-25, 15:56
Det beror på hur viktigt det är för en. Är man verkligt seriösa så tycker jag absolut att man kan kräva ett byte till snus i alla fall. Det handlar ju om hur många år man skall få tillsammans, och vem vill sitta ensam på hemmet?

Piranha
2006-09-25, 15:56
Jag vet men "tvingas" jag att välja emellan 2 tråkiga saker så skulle jag nog välja det alternativet som är sämst för den som utsätter mig för ultimatumet.

Jag har å andra sidan aldrig fungerat under tvång.


Det vore som du går till Ogge och säger jag har gått med i Jesuiterna och numera är det bara missionären som gäller, och där står Ogge med klicktuben i högsta hugg.

Han kommer för alltid att hata Jesuiterna.

DS. värdelös senmoral

SWETiger
2006-09-25, 15:57
Ett ultimatum och ett krav är inte samma sak. Att det inte är en optimal lösning är möjligt, men det är inte ett krav. Det är ett fastställande av val och konsekvens kanske man kan säga? Självklart ska man inte ställa ultimatum om man inte är beredd på utgången, vilken det än blir.
Bara för att du kräver en löneökning betyder inte att din chef måste lyda, det är fortfarande ett val från chefens sida. Ultimatum levereras ofta som ett krav och en bestämd konsekvens.

AFanatic
2006-09-25, 16:02
Jag vet men "tvingas" jag att välja emellan 2 tråkiga saker så skulle jag nog välja det alternativet som är sämst för den som utsätter mig för ultimatumet.

Jag har å andra sidan aldrig fungerat under tvång.

Frågan är om det blir bättre för det. Förhoppningsvis tycker man ändå väldigt mkt om varandra, även om det finns tillkortakommanden som leder till att det tar slut. Att behöva göra det surt för den andre mer än nödvändigt, är det nödvändigt?

Vilken grej egentligen att känna att man inte skulle kunna leva med den man älskar för att denne röker. Att då inse att man måste säga hejdå är troligtvis nog så jobbigt för båda.

Vem fn gör det? (Fungerar under tvång.)

Det vore som du går till Ogge och säger jag har gått med i Jesuiterna och numera är det bara missionären som gäller, och där står Ogge med klicktuben i högsta hugg.

Han kommer för alltid att hata Jesuiterna.

DS. värdelös senmoral

Aber lol. :laugh:

babbett
2006-09-25, 16:03
Om ens pojk-/flickvänrökte när man blev tillsammans så tycker jag inte man kan kräva det.
Om h*n börjar med eländet efteråt är det en annan femma!:whipped:

Garnax
2006-09-25, 16:07
Man blir inte tillsammans med en rökare...*spy*

dynamo
2006-09-25, 16:09
Inget som ska tjatas och gnällas om iaf. Om det är såpass viktigt för den rökfria personen så är det bättre att ställa ett ultimatum (än att söka nån annan i smyg eller göra slut).

Bara välja sen då vad som är viktigast för en.


Jag ogillar iofs ultimatum starkt och tjurar mest ifall de ställs. Kanske på samma sätt som Piranha beskrev. Hellre det än att inte kunna påverka iaf, om det är något stort.

mela
2006-09-25, 16:10
Säg till henne att hon inte får mysa med dig om hon luktar/smakar rök. Hon kan röka när hon inte är med dig och undvika allt sånt när ni ses.

Anonym112
2006-09-25, 16:39
Du kan ju säga att om hon inte slutar röka så fimpar du henne.

Lilla Brynolf
2006-09-25, 17:14
Jag har gjort helt klart för min tös att hon kommer tvingas sluta röka den dag hon blir gravid med mitt barn, OM den dagen kommer.. ;)

Det räcker bra för mig...

shadowfire
2006-09-25, 17:18
Älskar hon dig och ert förhållande är bra och du lägger fram din feedback rätt (att du självklart stöttar o hjälper henne om hon vill sluta, men att det är hennes val) så kan du absolut lyckas.

Först och främst måste du dock sätta din egen gräns; kan du leva med att din partner röker - eller kan du inte?

- Kan du leva med det så är det mer ett önskemål du kan framföra till henne om att sluta.
- Kan du inte leva med det så får du lyfta det ett par nivåer och verkligen säga att det påfrestar relationen så mycket att du ser det som kritiskt.

Kritisera dock inte din partner för hårt/på ett personligt plan för då blir det lätt "crash and burn" som Piranha var inne på.

(För egen del så kan jag inte leva med det och väljer partners därefter.)

Jensa82
2006-09-25, 18:13
klart du kan!

Überbiffen
2006-09-25, 18:58
Kan man kräva av sin flickvän/pojkvän att sluta röka?
Nej men du kan slå människan i ansiktet. Lite som att ge igen.. hon/han skadar dig.. du skadar honom/henne.

Bronkitkorv
2006-09-25, 19:03
Nej det kan man INTE... Och är man så jävla dum så man tror att man kan det så ska man ha spö..... Skulle min sambo kräva att jag skulle sluta röka så skulle jag först spöa henne och sedan kasta ut henne naken i snön.... fyfan...

Garnax
2006-09-25, 19:07
Nej det kan man INTE... Och är man så jävla dum så man tror att man kan det så ska man ha spö..... Skulle min sambo kräva att jag skulle sluta röka så skulle jag först spöa henne och sedan kasta ut henne naken i snön.... fyfan...

Du är rökare va?

Bronkitkorv
2006-09-25, 19:10
Du är rökare va?
Nej men jag vill värna om mina rättigheter som man i mitt hem.

Tricklev
2006-09-25, 19:11
Du är rökare va?

Garnax, dra något över dig, du dricker själv och är därför inte någon renlevnads-kille att se upp till precis, du förgiftar dig själv, låt andra göra det.

Lellan
2006-09-25, 19:15
Nej. Däremot kan du ju förklara att du inte är så sugen på och antagligen inte kommer pussa på henne så mycket så länge som hon röker. Och säga att du skulle uppskatta ett rökstopp så mycket att du verkligen skulle göra det du kan för att hjälpa henne om hon väljer att sluta (tex bistå med nikotintuggummin osv).

Tror du att ni skulle ha mindre konflikter om hon slutade (tex kanske du blir besviken om hon röker så att det luktar i lägenheten eller dina kläder och ibland inte kan låta bli att tala om att det stinker) kan du ju nämna det också, men man kan ju aldrig tvinga.

Min slutade självmant, han visste vad jag ville och han ville men det satt långt inne. Men när han kände sparkarna från hans barn i magen så slutade han helt plötsligt, det var väl någon polett som trilla ner el nåt. Är glad och stolt över hans beslut iaf! :)

z_bumbi
2006-09-25, 19:21
Man blir inte tillsammans med en rökare...*spy*

Typ.

*Flash*
2006-09-26, 03:29
Jag är allergisk/överkänslig (vilket jag blivit relativt nyligen pga idiotiska föräldrar) så jag skulle definitivt "kräva" det av en eventuell framtida partner.

Garnax
2006-09-26, 05:33
Garnax, dra något över dig, du dricker själv och är därför inte någon renlevnads-kille att se upp till precis, du förgiftar dig själv, låt andra göra det.

Ja det gör jag, gillar öl.

Men skillnaden mellan öl och cigg är rätt stor, då ölen jag dricker hamnar
i min mage, medans ciggen någon annan röker hamnar i omgivningens lungor.

Sen kan man alltid göra gradskillnader mellan olika gifter, då ligger ölen något efter då den inte innehåller över 4000 giftiga ämnen där var och en av dom är dödliga redan i små doser :)

Sofia4_4
2006-09-26, 05:50
Du kan inte kräva det. Då blir hon bara mer röksugen. Men du kan använda dig av olika triks för att få henne att sluta -

1. uttrycka äckel varje gång du pussar henne när hon har rökt.
a) göra grimmaser under sex och vrida huvudet åt sidan.
2. säga hur gott hon smakar när hon inte har rökt.
3. köpa en munspray till henne.
4. vädra varje gång hon kommer hem och hennes kläder luktar rök.
5. proppa i dig vitlök och kyssa henne när du luktar som mest. Säger hon ifrån så kan du säga: hur tror du jag klarar av att kyssa dig när du har rökt.
6. Slänga kommentarer om olika sjukdomar p.g.a rökning och gör detaljerade beskrivningar hur de påverkar kroppen.

Står hon ut med allt det här och inte slutar röka då kan du ge henne en utlimatum.

Baan
2006-09-26, 06:00
Du kan inte kräva det. Då blir hon bara mer röksugen. Men du kan använda dig av olika triks för att få henne att sluta -

1. uttrycka äckel varje gång du pussar henne när hon har rökt.
a) göra grimmaser under sex och vrida huvudet åt sidan.
2. säga hur gott hon smakar när hon inte har rökt.
3. köpa en munspray till henne.
4. vädra varje gång hon kommer hem och hennes kläder luktar rök.
5. proppa i dig vitlök och kyssa henne när du luktar som mest. Säger hon ifrån så kan du säga: hur tror du jag klarar av att kyssa dig när du har rökt.
6. Slänga kommentarer om olika sjukdomar p.g.a rökning och gör detaljerade beskrivningar hur de påverkar kroppen.

Står hon ut med allt det här och inte slutar röka då kan du ge henne en utlimatum.

Jaha, att ge ultimatum är alltså inte att kräva att hon/han slutar röka? *rolleyes*²

Jag tycker inte man kan kräva det i vanliga fall om det inte skulle vara något man absolut inte kan leva med, då är det ju inget annat att göra än försöka göra något åt det. Tror dom flesta kan leva med det dock.

Cinna
2006-09-26, 06:20
Att kräva eller tvinga fram saker fungerar sällan.

Däremot kan man önska saker av sin partner.
Betyder det tillräckligt mycket för dig finns det ju en chans att partnern slutar för att vara dig tillags.

mini
2006-09-26, 07:54
Du kan inte kräva det. Då blir hon bara mer röksugen. Men du kan använda dig av olika triks för att få henne att sluta -

1. uttrycka äckel varje gång du pussar henne när hon har rökt.
a) göra grimmaser under sex och vrida huvudet åt sidan.


Så oerhört utstuderat jävla elakt. Att trycka ner en människa på det sättet är inte okej i min bok.
Har man valt att vara tillsammans med en rökare så har man, och det enda beteendet man kan ändra är sitt eget. Är det en så stor grej (och partnern har sagt att h*n inte vill sluta) får man ställa ett ultimatum till sig själv: antingen gillar man läget eller så drar man.