handdator

Visa fullständig version : Ont i axel!


Maaattias
2003-01-23, 14:48
Jag får ont i axeln när jag kör bänkpress!

bara när jag kör bänk har aldrig ont annars!

Det verkar aldrig gå över heller??

vad beror detta på?

och vad skall jag göra??

Officer
2003-01-23, 14:58
Jag har två svar på den frågan.

1: Kör du med rätt teknik? Dra bak axlarna, fram med brösten. Låt brösten göra grovjobbet, inte axlarna.

2: Jag hade oxå jävligt ont i framsida axlar när jag körde bänkpress, hur mycket jag än ändrade teknik. Det "knäckte" och sånt där skit för varje repetition.
Det har fixat sig nu då jag lagt bröst/axlar på samma träningsdag.

Problemet med ont i axlarna när man kör bröst för min del var att jag körde axlar/bröst på separata dagar. 4 dagar efter axel-dagen hade jag bröst och axlarna hade inte läkts ordentligt då, så det var som att träna på träningsvärken (även om jag inte kände av träningsvärken innan bröstpasset)

Maaattias
2003-01-23, 15:01
okejj.... Jág har ej styrketränat så jätte länge!

JAG HAR kört mer bröst än axlar tidigare.. kan detta ha någoting med det här att göra?

-xR-
2003-01-23, 16:19
bara av ren nyfikenhet, vad tar du AnabolicProtein? :smokin:

matrix
2003-01-23, 16:26
Bänkpress är inte känd för att vara skonsam mot axlarna. Gör det ont så skit i att köra det helt enkelt.

Maaattias
2003-01-23, 16:49
bara av ren nyfikenhet, vad tar du AnabolicProtein?

nej tar ej sånt!

Assazel
2003-01-23, 17:31
du nä.

King Grub
2003-01-23, 17:41
He, he. Jag tror -XR- frågade hur mycket AnabolicProtein tar i bänkpress. :) Inte om någon tog några olagliga preparat. ;)

Officer
2003-01-23, 22:14
*skratt*

Det är väl irrelevant egentligen hur mycket jag tar i bänk? Jag är byggare inte strongman... Att skryta runt me maxresultat får ju strongmännen göra ;)

Nä men när du ändå frågat så har jag tagit runt 115 som bäst men det var ganska längesen, har inte maxat på ett bra tag nu då jag inte är lika vikt-galen som förr i tiden.
Kan dock maxa runt 130-135 om jag fuskbänkar som många jag ser i vissa gym.. Idioter, kan jag säga, som har 35 cm runt armarna (no offence) men som svankar me ryggen så dom nästan ligger neråt i luften, om ni förstår vad jag menar. :nono:

Behöver väl inte noteras att jag är 17 år, väger 82 och har tränat i 2 år.
Som sagt, är byggare inte strongman!

spinkoo
2003-01-23, 22:18
Nån fiskar komplimanger :rolleyes:

Officer
2003-01-23, 22:22
Originally posted by spinkoo
Nån fiskar komplimanger :rolleyes:

Not really... Försöker bara förklara för folk att jag (och ganska många andra byggare?) är trött på att höra "vad tar du i bänk?".

Och HERREGUD vad löjliga dom ser ut som svankar ihjäl sina ryggar för att ta åtskiliga tiotals kilon mer, för att sedan resa sig upp och tro dom är Arnolds!! :booty:

spinkoo
2003-01-23, 22:24
Tja jag hatar också den frågan. Inte för att jag är en byggare då...men jag hatar den för att jag e så svag, du var ju stark :)

Men visst, förbjud den hemska frågan, kan dem inte fråga vad man tar i hantel-kick-back istället :eating:

Officer
2003-01-23, 22:30
Originally posted by spinkoo
Tja jag hatar också den frågan. Inte för att jag är en byggare då...men jag hatar den för att jag e så svag, du var ju stark :)

Men visst, förbjud den hemska frågan, kan dem inte fråga vad man tar i hantel-kick-back istället :eating:

:bpump:
Hehe finns nog inte så många allmänbildade folk i samhället som inte styrketränar och vet vad hantelkickbacks är för någonting!

Man har ju hört att bänk är en "styrketränares övning" och så har myten återstått och vi schyssta gymkillar som satsar på sporten får lida genom att höra samma frågjävel hela tiden!!

"Vad tar du i bänk?"
"Jag tar 110-115.."
"Jag har en polare han e 170 cm lång väger 70 kilo han bänkar mer än dig.."
Klassiskt skitsnack!

spinkoo
2003-01-23, 22:32
Japp, väldigt mycket folk har polare som gör både det ena och det andra...undra om dem personerna finns i verkligheten :p

Officer
2003-01-23, 22:40
Originally posted by spinkoo
Japp, väldigt mycket folk har polare som gör både det ena och det andra...undra om dem personerna finns i verkligheten :p

Hahaha :loveyou:


"A fan du vet snubben som va 170 cm o ja sa att han tog mer än dig.. Fan han sa nyss att han tog bara 105 och att han kurat anabola steroider sen han var 14... då var det uppklarat".
Så brukar konversationerna mellan en icke-tränande "social" person och en byggande "självupptagen" person fortsätta, tyvärr.

matrix
2003-01-23, 22:40
Fattar inte varför alla undrar vad man tar i bänkpress? Om man nämner att man styrketränar så frågar alla vad man tar i bänkpress. Finns väl inte så många som går runt och maxar i bänkpress?! Sen tycker det alltid det är lite när man svarar dem. Då är det bra att kontra med vad de tar i benpress eller knäböj (brukar inte vara så mycket).

spinkoo
2003-01-23, 22:41
Hehe :D :D

Örjan
2003-01-24, 03:40
Ibland frågar folk inte ens vad man tar i bänk, utan "Vad tar du?". Det behövs alltså inte nämnas att det är bänk de menar. Styrketräning=bänkpress 1 rep.

Jag tror det är en social grej. De vet inte vad de frågar om, och ändå frågar de. Ingen nytta, alltså. Bara en social grej. Man kan kanske t.o.m. säga att det ingår i den sociala kompetensen att fråga vad en styrketränande tar i bänk.

Blablabla brukar det kallas.

-xR-
2003-01-24, 08:28
Jo, man vet ju att bänkpress är känd som "Vad tar du?" fråga men varför? Jag tror det är för att det dels man kan tävla i det och också för att alla någon gång testat bänka, bara att vänja sig och ta mer om man inte med nöjd.

Assazel
2003-01-24, 17:50
jag har ingen polares polare som tar mindre än mig i bänk.. sug på den.

matrix
2003-01-24, 23:20
Originally posted by Hominus_Nocturna
jag har ingen polares polare som tar mindre än mig i bänk.. sug på den.
Säger väl mer om dina polare än dig :rolleyes:

mr_ping2
2003-01-28, 16:35
...så var det så att de som tyckte det var löjligt tog lite i bänk själva, likaväl som man ville skryta om man tog mycket!

Och vad det gäller att svanka så e det ju "lagligt"... tycker "studsen" e värre isåfall...ehm...

Spud
2003-01-28, 16:44
Originally posted by matrix
Fattar inte varför alla undrar vad man tar i bänkpress? Om man nämner att man styrketränar så frågar alla vad man tar i bänkpress. Finns väl inte så många som går runt och maxar i bänkpress?! Sen tycker det alltid det är lite när man svarar dem. Då är det bra att kontra med vad de tar i benpress eller knäböj (brukar inte vara så mycket).

det är så rätt. folk borde ju istället fråga vad man tar i marklyft eller nåt. men just bänkpress ska det alltid babblas om...