handdator

Visa fullständig version : Axelskada


cornboy
2006-09-25, 15:10
Hej, jag skrev för några månader sedan att jag hade ont i axeln och att jag hade vart hos läkaren, han sa att det var inflamation, men nu har jag sett att jag kan rucka fram och tillbaka på hela vänster axelkula, men kan ej det med höger, det smärtar när jag anstränger den tillexempel när jag lyfter något eller håller något tyngre i handen, vad ska jag ta mig till läkaren vägrar göra något, jag har fått en kortisoninjektion,voltaren salva och diklofinac...det knakar och brakar rätt bra i axeln också...

Mvh
Hakim Gallas

ContaBus
2006-09-25, 15:22
Hej, jag skrev för några månader sedan att jag hade ont i axeln och att jag hade vart hos läkaren, han sa att det var inflamation, men nu har jag sett att jag kan rucka fram och tillbaka på hela vänster axelkula, men kan ej det med höger, det smärtar när jag anstränger den tillexempel när jag lyfter något eller håller något tyngre i handen, vad ska jag ta mig till läkaren vägrar göra något, jag har fått en kortisoninjektion,voltaren salva och diklofinac...det knakar och brakar rätt bra i axeln också...

Mvh
Hakim Gallas

Du är kanske som jag, slapp i lederna. Muskler håller ihop lederna, se till att prata med en ortoped, han/hon kan hjälpa dej. Din axel kanske är på väg ur led i vissa lägen. Har själv haft vänster axel ur led två ggr, efter op o sjukgymnastik = tight axel. Som sagt snacka med en ortoped om op är nödvändigt, jävligt jobbigt om axeln "hoppar".

cornboy
2006-09-25, 15:29
Du är kanske som jag, slapp i lederna. Muskler håller ihop lederna, se till att prata med en ortoped, han/hon kan hjälpa dej. Din axel kanske är på väg ur led i vissa lägen. Har själv haft vänster axel ur led två ggr, efter op o sjukgymnastik = tight axel. Som sagt snacka med en ortoped om op är nödvändigt, jävligt jobbigt om axeln "hoppar".
har du opererat ?
vad var det för ingrepp och hur lång tid tog det innan det läkte ?
känns det bra nu eller ?

ContaBus
2006-09-25, 15:47
har du opererat ?
vad var det för ingrepp och hur lång tid tog det innan det läkte ?
känns det bra nu eller ?

Min axel hoppade feb '98 o april '99. Opererades dec '99. Ingreppet var en s k Bankert, där man tar ledbanden, som hänger som en slak tvättlina, sträcker dem o lägger dem omlott o nitar fast (i mitt fall med tre titanskruvar). Efter det har man en axel med väldigt korta ledband som måste töjas ut, d v s sjukgymnastik med övningar som sakta gör ledbanden längre o längre tills du når "normal lägen" igen. Jag har 2% invaliditet, kan inte få upp handen lika långt upp på ryggen som innan, men den funktionen klarar jag mej utan.
Efter op var det tråkiga fyra veckor, med en luftkudde under armen som skulle hålla 38 grader i vinkel (eller 40 gr) för att läka bäst. Var dock tvungen att ha den DYGNET RUNT i fyra veckor. Tog av den i duschen o under sjukgymnastiken. Därefter är det bara sjukgymnastik som gäller o försöka öka belastningen när det känns bra, räkna med 2 mån innan det fungerar hyfsat normalt. Tror det är individuellt, är man musklad innan op, tror jag det hjälper. Känns fin fint i axeln, känns tight o är inte rädd att belasta den.

cornboy
2006-09-25, 18:52
Min axel hoppade feb '98 o april '99. Opererades dec '99. Ingreppet var en s k Bankert, där man tar ledbanden, som hänger som en slak tvättlina, sträcker dem o lägger dem omlott o nitar fast (i mitt fall med tre titanskruvar). Efter det har man en axel med väldigt korta ledband som måste töjas ut, d v s sjukgymnastik med övningar som sakta gör ledbanden längre o längre tills du når "normal lägen" igen. Jag har 2% invaliditet, kan inte få upp handen lika långt upp på ryggen som innan, men den funktionen klarar jag mej utan.
Efter op var det tråkiga fyra veckor, med en luftkudde under armen som skulle hålla 38 grader i vinkel (eller 40 gr) för att läka bäst. Var dock tvungen att ha den DYGNET RUNT i fyra veckor. Tog av den i duschen o under sjukgymnastiken. Därefter är det bara sjukgymnastik som gäller o försöka öka belastningen när det känns bra, räkna med 2 mån innan det fungerar hyfsat normalt. Tror det är individuellt, är man musklad innan op, tror jag det hjälper. Känns fin fint i axeln, känns tight o är inte rädd att belasta den.

vad ska jag göra nu tycker du då ?
har vart hos 3 läkare

ContaBus
2006-09-25, 19:26
vad ska jag göra nu tycker du då ?
har vart hos 3 läkare

Du måste snacka med en ortoped så att du kan få veta vad det kan vara som orsakar dina problem. Du kanske har ett problem med leden som orsakar inflammationer, o det försvinner inte med antiinflammatoriska medel. Ge dej inte!

cornboy
2006-09-25, 19:47
Du måste snacka med en ortoped så att du kan få veta vad det kan vara som orsakar dina problem. Du kanske har ett problem med leden som orsakar inflammationer, o det försvinner inte med antiinflammatoriska medel. Ge dej inte!

vad kan jag göra nu tro, ska jag träna och isf hur ?
känns skittungt att inte ha vart på gymmet på 4 månader :S

cornboy
2006-09-25, 21:12
snälla hjälp :cryout:

ContaBus
2006-09-26, 14:56
Jag hade "rehabtränat", förutsatt att axeln är fri från inflammation.
Några övningar jag gjorde under min rehab:

* Inåtrotation
* Utåtrotation
* Utåtrotation liggande med hantel
* Bröstpress, sittande eller stående
* Koncentrationscurl
* Armhävning mot vägg eller på knä
* Dra upp axlarna så långt det år o sänk igen (typ shrugs)
* Stå framåtlutad o pendla armen a)framåt-bakåt b) sidled

Dessa övningar har jag gjort med gummiband o lätta hantlar.
Ta o hör med en sjukgymnast också, de är riktigt bra på sånt där. Axlar, armar, bröst o skuldror gällde för mej, med lätt belastning för att gå sakta framåt.

Har kollat på exrx.net o jämfört med mina övingar, kan säga att axelövningar i dragmaskin verkar vara det bästa. Glöm inte sjukgymnast, ring till en privat så får du komma snabbt.

krilleh
2006-09-26, 15:26
Jag hade "rehabtränat", förutsatt att axeln är fri från inflammation.
Några övningar jag gjorde under min rehab:

* Inåtrotation
* Utåtrotation
* Utåtrotation liggande med hantel
* Bröstpress, sittande eller stående
* Koncentrationscurl
* Armhävning mot vägg eller på knä
* Dra upp axlarna så långt det år o sänk igen (typ shrugs)
* Stå framåtlutad o pendla armen a)framåt-bakåt b) sidled

Dessa övningar har jag gjort med gummiband o lätta hantlar.
Ta o hör med en sjukgymnast också, de är riktigt bra på sånt där. Axlar, armar, bröst o skuldror gällde för mej, med lätt belastning för att gå sakta framåt.

Har kollat på exrx.net o jämfört med mina övingar, kan säga att axelövningar i dragmaskin verkar vara det bästa. Glöm inte sjukgymnast, ring till en privat så får du komma snabbt.

Intressant. hade också en axelskada för ca 3 veckor sen. Smärta i axeln sa läkaren. vilade 2 veckor och har nu börjat köra försiktigt med vissa övningar som känns stabila. Konstiga är att jag har hört att bänkpress inte är så bra om man är ömm i axeln, men det körde jag idag och de gick fint. Mkt bekvämare än hantelpressarna. Samma sak med axelträningen. Millitärpressen var bekvämare än fria vikter.

för övrigt så avslutar jag passen med att strecha axlarna samt som du skriver rotatorcuffsträning, ca 3 set. Utåt. Gått bra hitills iaf. kanske gått lite för fort fram udner så kort tid så får bromsa upp lite. Att träna försiktigt är något jag INTE är bra på. dock kör jag uppvärmning och ökar vikterna stegvis efter varje set, så det sista setet brukar komma upp i de vikterna jag körde med innan skadan.

ContaBus
2006-09-26, 17:20
"för övrigt så avslutar jag passen med att strecha axlarna samt som du skriver rotatorcuffsträning, ca 3 set. Utåt. Gått bra hitills iaf. kanske gått lite för fort fram udner så kort tid så får bromsa upp lite."

Precis! Strecha o gå långsamt framåt. Kan inte trycka nog på vikten av dessa två, tråkiga men grymt viktiga faktorer. Hoppas du också slipper axelbesvär i framtiden.
Man känner ju bäst själv vad som funkar, hantlar, skivstång, gummiband kanske till o med bara armens egenvikt. Allt beroende på omfattningen av skadan eller rörligheten (i mitt fall) efter en op (usch!).

krilleh
2006-09-26, 17:52
"för övrigt så avslutar jag passen med att strecha axlarna samt som du skriver rotatorcuffsträning, ca 3 set. Utåt. Gått bra hitills iaf. kanske gått lite för fort fram udner så kort tid så får bromsa upp lite."

Precis! Strecha o gå långsamt framåt. Kan inte trycka nog på vikten av dessa två, tråkiga men grymt viktiga faktorer. Hoppas du också slipper axelbesvär i framtiden.
Man känner ju bäst själv vad som funkar, hantlar, skivstång, gummiband kanske till o med bara armens egenvikt. Allt beroende på omfattningen av skadan eller rörligheten (i mitt fall) efter en op (usch!).


mm.. bara det att när jag går sakta upp med vikterna efter varje set så gör det itne ont. Så som idag så börja jag på 35 kg i bänk och avslutade på 5setet på 60 kg vilket kanske var lite och ta i.(maxat 75). Var de hårdaste passet hitills och gått 10 dagar efter jag vilade. Men det gjorde itne ont så lite jobbigt att veta vart man drar gränsen. Nu efteråt så känns den lite ömm och de knakar en HEL del. Lite orolig blir man så blir nog ett par dagar extra vila och skolläkaren imorgon för att fråga om knakningarna. Som tur är gör det itne ont, men obehagligt får jag väl säga.

Dock vet jag nu vad jag klarar av, och jag har också slutat med chins och dips då jag antar att de kmr va för jobbigt för axeln.

Frågade faktiskt en snubbe på gymmet om axelträning osv om skadan och han sa att han har haft problem sedan 10 år tillbaka(!). blev ju lagom skraj efter det, så de får nog bli strechning samt rotatorcuffsövning efter VARJE bröst och axelpass och inte bara nu.

cornboy
2006-09-26, 18:11
har tid till ortoped den 10 oktober så jag väntar nog tills dess, säger inte han något så åker jag till akuten ....

ContaBus
2006-09-26, 18:32
Nu efteråt så känns den lite ömm och de knakar en HEL del. Lite orolig blir man så blir nog ett par dagar extra vila och skolläkaren imorgon för att fråga om knakningarna. Som tur är gör det itne ont, men obehagligt får jag väl säga.
Ja, det låter som efter mina rehabpass, öm o knak. Har fått reda på (av läkare) att knaket kan bero på att skelettdelarna går emot, tar i varandra, när man böjer leden. Inget farligt, men ja, otäckt. Så länge man är smärtfri är det ok. O det är klart, efter en skada är man ju svagare o tung belastning för tidigt kan resultera i ännu värre skada o mkt *cry* men jag tror det är ok med lite ömhet (ej smärta), man måste ju öka nån gång:bpump: så man kan återgå till det normala. O rotatorcuffövningarna är :thumbup:

krilleh
2006-09-26, 19:33
Ja, det låter som efter mina rehabpass, öm o knak. Har fått reda på (av läkare) att knaket kan bero på att skelettdelarna går emot, tar i varandra, när man böjer leden. Inget farligt, men ja, otäckt. Så länge man är smärtfri är det ok. O det är klart, efter en skada är man ju svagare o tung belastning för tidigt kan resultera i ännu värre skada o mkt *cry* men jag tror det är ok med lite ömhet (ej smärta), man måste ju öka nån gång:bpump: så man kan återgå till det normala. O rotatorcuffövningarna är :thumbup:

hehe tack för det svaret :D blir lite lugnare nu. Ja har också hört att knakningar inte är nå farligt bara det inte gör ont.

Blir nog bättre om nån månad. Mer optimist än så kan man nog inte vara. Dock går det framåt redan nu med axeln. Förra bröstpasset kunde jag verkligen inte köra så hårt som jag gjorde idag. Då låg jag kanske på en 60 % av vad jag brukar. Idag blev runt 80%.

Sen så är det mest problem under bröst och axelövningarna. Triceps, biceps och rygg funkar utmärkt. Där är jag uppe i 90 % av vad jag brukade köra på :)

ContaBus
2006-09-26, 19:43
Sen så är det mest problem under bröst och axelövningarna. Triceps, biceps och rygg funkar utmärkt. Där är jag uppe i 90 % av vad jag brukade köra på :)
Känner igen det där, kommer inte ihåg exakt allt från min rehab men jag vet att vissa övningar kunde kännas någon HELT annan stans än vad man (trodde man) belastade. Sjukgymnaster är underbara o vet verkligen vilka övningar som tar o ger.

ContaBus
2006-09-26, 19:50
Min sjukgymnast värmde upp min axel med varma handdukar o massage i säkert 15 min, kör med extra värmning på axlarna nu. Tråkigt - ja, ont efteråt - nej.

krilleh
2006-09-26, 20:26
Min sjukgymnast värmde upp min axel med varma handdukar o massage i säkert 15 min, kör med extra värmning på axlarna nu. Tråkigt - ja, ont efteråt - nej.

hehe det låter ju skönt :D känner att min axel är lite varmare än vanligt efter ett pass. Att den känns verkligen utkörd fast jag kanske inte just körde axlar. Men ont gör det som sagt inte så det är nog inget att oroa mig för. Pecdecken känns iaf jävligt skönt ;>

Tror inte jag behöver gå till någon sjukgymnast då jag verkar ha koll på läget själv rätt bra samt att läkaren sa att det var en liten smärta bara när jag kollade för tre veckor sen. Men om jag kör på för fullt är jag nästan säker att skadan kmr bli värre och de kommer göra ont.. Ibland får jag till och med sätta på lugna låtar på mp3n så jag inte tar i för kung och fosterland som jag brukar göra till mina techno låtar bland annat.

cornboy
2006-09-27, 16:29
vet inte vad jag ska ta mig till, så fort jag håller något tyngre i vänsterhanden så får jag ont i axeln, bara saker som väger nått kilo, håller jag i ett mjölkpaket i kanske 10 sekunder så börjar en spänningsverk som till en början är svag men smärtan blir starkare och starkare

Manick
2006-09-28, 22:00
Har liknande problem med min vänsteaxel... Den har hoppat ur led för mig ett antal gånger. Får inte göra några pressövningar över huvudet what so ever så länge det är så här, det sägs också att bänkpress är döden för min axel.
Det funkar att värma upp med "tom" stång om jag ska köra bröst men kan inte belasta mer än så. Riktigt irriterande.

cornboy
2006-09-28, 22:45
nu orkade jag inte med axeln någe mer, så jag tog och åkte ner och satte mig på akuten och sa att jag hade dundervärk och att jag levt på alvedon för att överhuvudtaget få komma dit, och när jag väl kom in till ortopeden så visade sig vara en idrottsortoped, han gymmade själv och var väldigt idrottsintresserad och sa att min axel var instabil och lite glapp, men att det ända som han kunde göra var att rekomendera sjukgymnast men att så länge träna alla muskelgrupper som vanligt utom axlar/bröst eventuellt mindre vikt och fler reps.
nu har jag inskaffat mig gummiband men vet inte hur jag ska träna med dom hemma.
nån som har något tips, skriv gärna ner rotatorcuffövningar ni har för rehab och även andra rehabtips.

ps. läkaren sa att om axeln skulle hoppa ur led så kontakta genast en sjukgymnast eller alternativt PT som brukar kunna rehab träning.
för min axelkula kan jag flytta till ett läge då den ligger mitt emellan ur led och i led så att säga

ContaBus
2006-09-29, 15:40
nu orkade jag inte med axeln någe mer, så jag tog och åkte ner och satte mig på akuten och sa att jag hade dundervärk och att jag levt på alvedon för att överhuvudtaget få komma dit, och när jag väl kom in till ortopeden så visade sig vara en idrottsortoped, han gymmade själv och var väldigt idrottsintresserad och sa att min axel var instabil och lite glapp, men att det ända som han kunde göra var att rekomendera sjukgymnast men att så länge träna alla muskelgrupper som vanligt utom axlar/bröst eventuellt mindre vikt och fler reps.
nu har jag inskaffat mig gummiband men vet inte hur jag ska träna med dom hemma.
nån som har något tips, skriv gärna ner rotatorcuffövningar ni har för rehab och även andra rehabtips.

ps. läkaren sa att om axeln skulle hoppa ur led så kontakta genast en sjukgymnast eller alternativt PT som brukar kunna rehab träning.
för min axelkula kan jag flytta till ett läge då den ligger mitt emellan ur led och i led så att säga
Bra att du fick komma till läkare. Ang rotatorcufff övningarna: själv körde jag inåt o utåtrotation, öka/minska motståndet genom att ställa dej längre ifrån/närmare punkten där gummibandet sitter fast. Använd sängstolpen, kläm fast i dörren eller vad som helst som inte flyttar på sej så lätt. Testade att köra dessa övningar efter passet idag o kände att jag nog ska ta upp den rutinen igen, kanonbra övningar.
Hur du tur (i oturen) så kan axeln hoppa tillbaka om den hoppar ur led. På mej fastnade den båda gångerna, en gång framåt o en gång bakåt. Då måste man helst inom ca 45 min, för att förhindra nervskador, åka in o så får läkaren "dra den på plats", med en stark person som håller emot på andra sidan. Detta gör naturligvis fruktansvärt ont, därför får man ordentligt med smärtstillande.
Jag föreslår en sjukgymnast, ta med dej gummibandet, så visar han/hon dej. Jag fick även en gummigrej, som skulle funka som ett slags gripper.
Annars skicka mej ett pm så kan jag skicka mina rehabpapper via mail.

ContaBus
2006-09-29, 16:05
Har liknande problem med min vänsteaxel... Den har hoppat ur led för mig ett antal gånger. Får inte göra några pressövningar över huvudet what so ever så länge det är så här, det sägs också att bänkpress är döden för min axel.
Det funkar att värma upp med "tom" stång om jag ska köra bröst men kan inte belasta mer än så. Riktigt irriterande.
Min läkare tvekade inte en sekund, efter min andra luxation, gav mej papper att fylla i o vips så stod jag i kö för en op. Om axeln hoppar är det 50% risk att den hoppar igen. Lätt hänt med armen ovanför huvudet.

Manick
2006-09-29, 22:13
Min läkare tvekade inte en sekund, efter min andra luxation, gav mej papper att fylla i o vips så stod jag i kö för en op. Om axeln hoppar är det 50% risk att den hoppar igen. Lätt hänt med armen ovanför huvudet.

Har lyckats få axeln bättre sen jag började träna ordentligt. Går det så tänkte jag undvika operation men det finns en risk att det inte funkar. Vi får se :-)

cornboy
2006-09-30, 21:33
min diagnos på min axel blev en luxation i min vänstra axel, den var lite glapp och jag kan med lite kraft flytta Fram axelkulan så att den är på väg att hoppa ur led, men min fråga är, kan jag träna resten av kroppen som vanligt ?