handdator

Visa fullständig version : Ingen Rezazadeh på OL-VM!


Nitrometan
2006-09-25, 11:53
Och ingen annan från Iran heller.

VM börjar på lördag.

Nio av lyftarna i Irans landslag åkte fast i en kontroll.

Deras landslagscoach, från Bulgarien, skyllde på kosttillskott.

jwzrd
2006-09-25, 11:55
Så töntigt detta. Vilka blir kvar, ett fåtal av sveriges lyftare om t ex världens 100 bästa lyftare skulle testas.

Pudzianovski
2006-09-25, 11:58
Kul att de tar fast fuskarna :thumbup:

Nitrometan
2006-09-25, 12:00
Tja. Om vi har nån som får vara med på VM (Jim Gyllenhammar eller vad han nu heter) så kanske han har en chans när alla är testade.

Fast det är ju minst lika tråkigt att de inte fattar att det är en sport där prepp är förbjudna de håller på med.

Dumleman
2006-09-25, 12:08
Här är ett litet klipp på Rezazadeh (m.fl.) in action!
NAFW6Lim_wg

Fartman
2006-09-25, 12:38
Trist att det är så många som preppar.
Jävligt, JÄVLIGT bra dock att de åker fast. Känns som att kraftsporterna (SL och OL) börjat ta tag i problemet med doping på allvar. :thumbup:

jwzrd
2006-09-25, 12:46
Trist att det är så många som preppar.
Jävligt, JÄVLIGT bra dock att de åker fast. Känns som att kraftsporterna (SL och OL) börjat ta tag i problemet med doping på allvar. :thumbup:

Jag tycker samtidigt att det är synd. Det blir typ Plucke och Berras amatörlyftning och en och annan eldsjäl kvar. Ärligt talat, alla fattar att hela östblocket inklusive turkiet och hela arbvärlden till 100% av dopade lyftare med undantag för dom allra yngsta lyftarna. I övriga världen är antagligen en annan siffra, men det blir med riktigt seriös och bra testning som det blir med piratkopieringslagarna, plötsligt bryter alla reglerna och riskerar konsekvenser.

Pudzianovski
2006-09-25, 13:02
Jag tycker samtidigt att det är synd. Det blir typ Plucke och Berras amatörlyftning och en och annan eldsjäl kvar. Ärligt talat, alla fattar att hela östblocket inklusive turkiet och hela arbvärlden till 100% av dopade lyftare med undantag för dom allra yngsta lyftarna. I övriga världen är antagligen en annan siffra, men det blir med riktigt seriös och bra testning som det blir med piratkopieringslagarna, plötsligt bryter alla reglerna och riskerar konsekvenser.

Tycker du man ska legalisera doping i SL och OL (mfl idrotter) istället? Eller vad tycker du man ska göra?

Arf Pingvin
2006-09-25, 13:39
Jag tycker samtidigt att det är synd. Det blir typ Plucke och Berras amatörlyftning och en och annan eldsjäl kvar. Ärligt talat, alla fattar att hela östblocket inklusive turkiet och hela arbvärlden till 100% av dopade lyftare med undantag för dom allra yngsta lyftarna. I övriga världen är antagligen en annan siffra, men det blir med riktigt seriös och bra testning som det blir med piratkopieringslagarna, plötsligt bryter alla reglerna och riskerar konsekvenser.

Du kan väl inte på allvar tycka att det är synd att de åker fast?

Det är synd att de dopar sig, okej det kan vi hålla med om. Men bryter man mot gällande bestämmelser och åker fast så är det såklart bara positivt. Då fungerar systemet någorlunda åtminstone. Vad jag kan tycka är lite synd i det läget är att man inte riskerar så mycket med en avstängning. Jag tycker som David Holmberg från Öjebyn att det borde vara livstids avstängning, gäller både styrkelyft och tyngdlyft.

jwzrd
2006-09-25, 13:41
Tycker du man ska legalisera doping i SL och OL (mfl idrotter) istället? Eller vad tycker du man ska göra?

Jag visste att den frågan skulle komma. Hur tycker du vi ska lösa problemet med upphovsrätt OCH att vem som helst kan ladda ner allting utan att behöva gå med på något?

jwzrd
2006-09-25, 13:44
Du kan väl inte på allvar tycka att det är synd att de åker fast?

Det är synd att de dopar sig, okej det kan vi hålla med om. Men bryter man mot gällande bestämmelser och åker fast så är det såklart bara positivt. Då fungerar systemet någorlunda åtminstone. Vad jag kan tycka är lite synd i det läget är att man inte riskerar så mycket med en avstängning. Jag tycker som David Holmberg från Öjebyn att det borde vara livstids avstängning, gäller både styrkelyft och tyngdlyft.

Tror du ärligt talat att det finns ett faktaförhållande här som jag inte förstår?

Så sen när Holmberg har stängt av 90% av lyftarna, vad händer då? Jo antingen startar en stor del av de avstängda lyftarna ett eget och mycket större förbund eller så byter dom till något som redan finns. När det är SÅ pass många som dopar sig som det är nu på högsta nivån så räcker det inte med att hytta med ordförandeklubban i RF eller IPF.

Det blir som med kroppsbyggningen i sverige där man heller aldrig testar. Inte för att man inte kan utan för att det skulle bli absurt att stänga av 95% av alla deltagare och alla SKKF-kostymer skulle ha vänt sina sista papper och burit sina sista pärmar.

Jag vet inte vad man ska göra.

Trance
2006-09-25, 13:48
Jag visste att den frågan skulle komma. Hur tycker du vi ska lösa problemet med upphovsrätt OCH att vem som helst kan ladda ner allting utan att behöva gå med på något?

Det är en teknisk fråga medans doping är en ekonomisk. Men jag är inte så insatt i lyftningen eller så intresserad, de som håller på får väl bestämma vad som skall gälla.

Yankeee
2006-09-25, 13:49
Det är som jwzrd säger. Antingen finns sporterna kvar eller inte. Om alla dopade skulle stängas av skulle i princip alla sporter där man är helt beroende på styrka / uthållighet dö ut.

jwzrd
2006-09-25, 13:50
Det är en teknisk fråga medans doping är en ekonomisk. Men jag är inte så insatt i lyftningen eller så intresserad, de som håller på får väl bestämma vad som skall gälla.

Va?

Trance
2006-09-25, 13:51
Det är som jwzrd säger. Antingen finns sporterna kvar eller inte. Om alla dopade skulle stängas av skulle i princip alla sporter där man är helt beroende på styrka / uthållighet dö ut.

Varför skulle det ske? Vill inte folk springa längre om de inte får dopa sig och vill inte folk titta på de som springer?

jwzrd
2006-09-25, 13:54
Det är som jwzrd säger. Antingen finns sporterna kvar eller inte. Om alla dopade skulle stängas av skulle i princip alla sporter där man är helt beroende på styrka / uthållighet dö ut.

Tja, alternativen tycker jag är 3:
1) förbunden i t ex Iran, öststaterna osv fattar att doping verkligen är jävligt risigt och något vi verkligen inte vill ha.

2) precis varenda elitlyftare (stfu, du vet att det är så) stängs av tillsammans med merparten av alla andra på större tävlingar, dagens stora förbund dör, nya dopingförbund startas i flertal och det blir en enda cirkus av allt. Helt värdelöst, det blir wrestling av allt.

3) fortsätter som nu. Uppenbart/synbart dopade testas och stängs av. När Rätt(tm) lyftare förlorar så åker man till ryssland och testar alla så att dom inte får vara med längre trots att resten av lyftarvärlden skrattar hela vägen upp i arslet med testot.

Trance
2006-09-25, 13:54
Va?

Man kan inte fånga alla som begår upphovsbrott, de kommer istället få ändra den tekniska implementationen, kommer att komma mer kryptering etc.

När det gäller doping är det bara en ekonomisk fråga. Dels hur många man har råd att testa och dels hur många man vill testa innan det ekonomiskt skadar sporten.

Så jag ser inte varför du jämför de båda.

jwzrd
2006-09-25, 13:54
Varför skulle det ske? Vill inte folk springa längre om de inte får dopa sig och vill inte folk titta på de som springer?

Du är inte rolig Trance.

Arf Pingvin
2006-09-25, 13:55
Det är som jwzrd säger. Antingen finns sporterna kvar eller inte. Om alla dopade skulle stängas av skulle i princip alla sporter där man är helt beroende på styrka / uthållighet dö ut.

So bee it. Vill de ha en OS-peng får de tävla odopat. Annars kan de lika gärna syssla med biodling.

Pudzianovski
2006-09-25, 13:56
Jag visste att den frågan skulle komma. Hur tycker du vi ska lösa problemet med upphovsrätt OCH att vem som helst kan ladda ner allting utan att behöva gå med på något?

Tja, du kan ju starta en ny tråd om upphovsrätt om det intresserar dig för det. Min fråga (två faktiskt) som du undvek att svara på vill jag gärna ha svar på. Du kan väl läsa inlägget igen och svara när du bestämmt dig. Som svar på din ovidkommande fråga kan jag svara: Jag vet inte och bryr mig inte.

Trance
2006-09-25, 13:56
Du är inte rolig Trance.

Jo, det är jag. Jag kan förstå att vissa förbund på hobby-nivå har svårt att stå emot dopingen. Men att säga att det gäller generellt är korkat. 100 meter etc skulle klara sig utmärkt utan doping.

Yankeee
2006-09-25, 13:56
Varför skulle det ske? Vill inte folk springa längre om de inte får dopa sig och vill inte folk titta på de som springer?

Vem vill se plucke springa 100 meter på 14 sekunder i os-finalen?

OggeP
2006-09-25, 13:56
Verkligen tråkigt, skönt att de åker dit. Men som många säger, man är inte direkt överaskad.

Yankeee
2006-09-25, 13:57
100 meter etc skulle klara sig utmärkt utan doping.

Hur menar du med utmärkt? Skulle alla dopade på något magiskt sätt stängas av från t.ex friidrotten skulle de få ta bort alla vr (igen).

jwzrd
2006-09-25, 13:58
Man kan inte fånga alla som begår upphovsbrott, de kommer istället få ändra den tekniska implementationen, kommer att komma mer kryptering etc.

När det gäller doping är det bara en ekonomisk fråga. Dels hur många man har råd att testa och dels hur många man vill testa innan det ekonomiskt skadar sporten.

Så jag ser inte varför du jämför de båda.

Är du blind? Det kostar ingen något att hela tiden komma på sätt runt kopieringsskydd/dopingtester - det finns hela tiden en smart norrman/ett smart sätt runt testerna.

Ekonomin drabbar två:
1) de som ska betala för forskningen för att ta fram smartare sätt att testa - vilket har gränser med tanke på att det är människor vi testar.

2) Det är folk som betalar för framtagandet av kopieringsskydd OCH betalar för oviljan hos vanliga hederliga människor som helt enkelt vill köpa sin musik UTAN att få ett dussin Rootkits från Sony i datorn.

Dvs det kostar enbart the good guys en JÄVLA massa pengar. Hur fan tänkte du i din jämförelse?

OggeP
2006-09-25, 13:58
Vem vill se plucke springa 100 meter på 14 sekunder i os-finalen?

Jag. Å andra sidan lär de inte springa på 14 sek, men det lär knappast hagla med tider under 10s.

jwzrd
2006-09-25, 13:59
Tja, du kan ju starta en ny tråd om upphovsrätt om det intresserar dig för det. Min fråga (två faktiskt) som du undvek att svara på vill jag gärna ha svar på. Du kan väl läsa inlägget igen och svara när du bestämmt dig. Som svar på din ovidkommande fråga kan jag svara: Jag vet inte och bryr mig inte.

Men Pudzi, DU som går off topic med att fråga mig hur jag vill lösa världssvälten och dopingproblemet kan väl starta en egen tråd om det?

Yankeee
2006-09-25, 14:02
Jag. Å andra sidan lär de inte springa på 14 sek, men det lär knappast hagla med tider under 10s.

Du fattar vad jag menar :)

Trance
2006-09-25, 14:03
Är du blind? Det kostar ingen något att hela tiden komma på sätt runt kopieringsskydd/dopingtester - det finns hela tiden en smart norrman/ett smart sätt runt testerna.

Ekonomin drabbar två:
1) de som ska betala för forskningen för att ta fram smartare sätt att testa - vilket har gränser med tanke på att det är människor vi testar.

2) Det är folk som betalar för framtagandet av kopieringsskydd OCH betalar för oviljan hos vanliga hederliga människor som helt enkelt vill köpa sin musik UTAN att få ett dussin Rootkits från Sony i datorn.

Dvs det kostar enbart the good guys en JÄVLA massa pengar. Hur fan tänkte du i din jämförelse?

Jag pratar om styrkelyft, styrkelyft i dagens läge handlar inte om att det är tekniskt svårt att fånga de som dopar sig.

Sedan så har jag alltid tänkt att det kommer vara möjligt att gå runt kopieringsskydd, det är ju dock inte någon självklarhet i framtiden. De saker som kommer är ju hyfsat avancerade. Men det är lite OT

jwzrd
2006-09-25, 14:06
Jag pratar om styrkelyft, styrkelyft i dagens läge handlar inte om att det är tekniskt svårt att fånga de som dopar sig.

Sedan så har jag alltid tänkt att det kommer vara möjligt att gå runt kopieringsskydd, det är ju dock inte någon självklarhet i framtiden. De saker som kommer är ju hyfsat avancerade. Men det är lite OT

Men nu Baan:ar du dig; läs allt det jag skriver. Det finns en kostnad med att krångla med kopieringsskydd för mycket och det är att Plucke och Berra Ehrligsson som vill pröjsa för sin musik blir förbannade när Sonys Rootkit kvaddar deras dator.

Pudzianovski
2006-09-25, 14:07
Men Pudzi, DU som går off topic med att fråga mig hur jag vill lösa världssvälten och dopingproblemet kan väl starta en egen tråd om det?

Off topic i en tråd som handlar om doping..... vaknade du nyss eller.

jwzrd
2006-09-25, 14:07
Off topic i en tråd som handlar om doping..... vaknade du nyss eller.

Läs igenom diskussionen och se och du kan försöka delta i den.

Pudzianovski
2006-09-25, 14:08
Läs igenom diskussionen och se och du kan försöka delta i den.

Om du vaknar och gör detsamma så kanske.

Lillgrabben
2006-09-25, 14:11
Kul att de tar fast fuskarna :thumbup:


Japp!

Klarar de inte av att hålla sig inom regelverket ska de BORT. Fusk ska & måste beivras HÅRT - det finns ingen annan väg.

jwzrd
2006-09-25, 14:11
Om du vaknar och gör detsamma så kanske.

Kom igen nu Pudzi. Jag har sagt en jäkla massa saker i diskussionen, du kräver av mig att jag ska lösa dopingproblemet. Är det inte rimligt att du i så fall löser problemet med upphovsrätten?

jwzrd
2006-09-25, 14:13
Japp!

Klarar de inte av att hålla sig inom regelverket ska de BORT. Fusk ska & måste beivras HÅRT - det finns ingen annan väg.

Men om du tänker dig kroppsbyggningen i sverige som exempel. Vi testar ALLA atleter soms täller upp på Lucia, SM-kval och SM under ett år och stänger av alla som pinkar negativt på livstid.

Vad händer året efter? Fly inte undan nu med fler lama floskler om det moraliskt rätta. Jag är med på att det är sjukt att så många dopar sig, vad de gör med sina kroppar, att det är fråga om regelbrott, att de som faktiskt inte dopar sig sannolikt inte har en sportmössa osv.

Pudzianovski
2006-09-25, 14:17
Kom igen nu Pudzi. Jag har sagt en jäkla massa saker i diskussionen, du kräver av mig att jag ska lösa dopingproblemet. Är det inte rimligt att du i så fall löser problemet med upphovsrätten?

Kom igen nu, har du ens läst vad jag frågade efter ? Knappast att du skall lösa problemet doping. Däremot börjar man ju undra när någon svarar på ett inlägg som handlar om folk som åkt dit för doping med raderna "Jag tycker samtidigt att det är synd. Det blir typ Plucke och Berras amatörlyftning och en och annan eldsjäl kvar."

Därav en min efterföljande fråga som jag tycker var berättigad. Men du behöver inte svara eller fundera över det nu när jag läst fler av dina svar i tråden och vet var du står.

jwzrd
2006-09-25, 14:19
Kom igen nu, har du ens läst vad jag frågade efter ? Knappast att du skall lösa problemet doping. Däremot börjar man ju undra när någon svarar på ett inlägg som handlar om folk som åkt dit för doping med raderna "Jag tycker samtidigt att det är synd. Det blir typ Plucke och Berras amatörlyftning och en och annan eldsjäl kvar."

Därav en min efterföljande fråga som jag tycker var berättigad. Men du behöver inte svara eller fundera över det nu när jag läst fler av dina svar i tråden och vet var du står.

Läs det jag skrev om byggningen i sverige till Lillgrabben och se hur du ställer dig till det.

Sen undrar jag var det är du tycker att jag står.

Diggler
2006-09-25, 14:20
Men om du tänker dig kroppsbyggningen i sverige som exempel. Vi testar ALLA atleter soms täller upp på Lucia, SM-kval och SM under ett år och stänger av alla som pinkar negativt på livstid.

Vad händer året efter? Fly inte undan nu med fler lama floskler om det moraliskt rätta. Jag är med på att det är sjukt att så många dopar sig, vad de gör med sina kroppar, att det är fråga om regelbrott, att de som faktiskt inte dopar sig sannolikt inte har en sportmössa osv.

Enligt en vagt bekant som tävlade på Lucia för ett par år sen, testade de bara folk som var långa, och placerade sig lägre i lättare klasser. Ingen i +90 tex. Konspirationsteori ftw.

Lillgrabben
2006-09-25, 14:20
Men om du tänker dig kroppsbyggningen i sverige som exempel. Vi testar ALLA atleter soms täller upp på Lucia, SM-kval och SM under ett år och stänger av alla som pinkar negativt på livstid.

Vad händer året efter? Fly inte undan nu med fler lama floskler om det moraliskt rätta. Jag är med på att det är sjukt att så många dopar sig, vad de gör med sina kroppar, att det är fråga om regelbrott, att de som faktiskt inte dopar sig sannolikt inte har en sportmössa osv.


Suck.

Jag är inte speciellt intresserad av kroppsbyggningen som sådan. Den frågan kan du ta med Sverker bättre än med mig. Jag tror mig veta att Sverker som aktiv inom SKKF inte skulle vara sådär tokledsen ifall byggningen rensades upp.

Ska jag vara ärlig med dig skulle jag vara glad som en speleman ifall alla som preppade i min sport ( Styrkelyft) omedelbart skulle försvinna från rankingen. Det rör mig inte i ryggen ifall numerären skulle minska året efter en sådan åtgärd.

Jag hävdar att det är bra att man gör försök att rensa upp bland dopingbrukarna. De som tävlar i sin sport & inte vill följa regelverket borde fundera på varför han eller hon överhuvudtaget ställer upp.

Det finns inget annan vettig hållning i fuskfrågan. Fusk ska beivras, annars kommer idrotten att dö ut & omvandlas till ngt annat.

Trance
2006-09-25, 14:22
Men nu Baan:ar du dig; läs allt det jag skriver. Det finns en kostnad med att krångla med kopieringsskydd för mycket och det är att Plucke och Berra Ehrligsson som vill pröjsa för sin musik blir förbannade när Sonys Rootkit kvaddar deras dator.

Förlåt men det är en kass liknelse. Varför inte hålla sig om pratet om doping?

Lillgrabben
2006-09-25, 14:25
Suck.

Jag är inte speciellt intresserad av kroppsbyggningen som sådan. Den frågan kan du ta med Sverker bättre än med mig. Jag tror mig veta att Sverker som aktiv inom SKKF inte skulle vara sådär tokledsen ifall byggningen rensades upp.

Ska jag vara ärlig med dig skulle jag vara glad som en speleman ifall alla som preppade i min sport ( Styrkelyft) omedelbart skulle försvinna från rankingen. Det rör mig inte i ryggen ifall numerären skulle minska året efter en sådan åtgärd.

Jag hävdar att det är bra att man gör försök att rensa upp bland dopingbrukarna. De som tävlar i sin sport & inte vill följa regelverket borde fundera på varför han eller hon överhuvudtaget ställer upp.

Det finns inget annan vettig hållning i fuskfrågan. Fusk ska beivras, annars kommer idrotten att dö ut & omvandlas till ngt annat.

Forts.

Jag inbillar mig att det skulle vara lättare att få kraftsporterna accepterade hos den breda massan ifall det inte fanns några som dopade sig. Ett visst tapp skulle man säkert få något år efter en sanering, men i långa loppet tror jag inte numerären skulle bli speciellt mkt mindre.

jwzrd
2006-09-25, 14:28
Suck.

Jag är inte speciellt intresserad av kroppsbyggningen som sådan. Den frågan kan du ta med Sverker bättre än med mig. Jag tror mig veta att Sverker som aktiv inom SKKF inte skulle vara sådär tokledsen ifall byggningen rensades upp.

Ska jag vara ärlig med dig skulle jag vara glad som en speleman ifall alla som preppade i min sport ( Styrkelyft) omedelbart skulle försvinna från rankingen. Det rör mig inte i ryggen ifall numerären skulle minska året efter en sådan åtgärd.

Jag hävdar att det är bra att man gör försök att rensa upp bland dopingbrukarna. De som tävlar i sin sport & inte vill följa regelverket borde fundera på varför han eller hon överhuvudtaget ställer upp.

Det finns inget annan vettig hållning i fuskfrågan. Fusk ska beivras, annars kommer idrotten att dö ut & omvandlas till ngt annat.

Ja, idealet är givetvis att alla som fuskar helt enkelt försvinner. Men som med bygning, tyngdlyftning och styrkelyft på hög nivå så är dopingen MYCKET utbredd. Frågan är vad som händer med sporten om det t ex skulle visa sig att 50% av alla elit-styrkelyftare plötsligt inte fick tävla för IPF längre. Vad gör den gruppen lyftare och vad händer med återstoden?

Min utgångspunkt är alltså inte att man ska låta fuskare komma undan utan en klarare syn på helheten. Det är inte ett litet fåtal som fuskar utan en mycket stor del.

jwzrd
2006-09-25, 14:30
Förlåt men det är en kass liknelse. Varför inte hålla sig om pratet om doping?

Måste jag hålla dig i handen eller är det ingen som förstår likheten?

Det kostar förbunden multum att hålla med dopingtester och om motivet bakom tester är för att få fram och behålla en sund organisation så blir det svårt att fortsätta efter att ha stängt av - som i SKKFs fall - 90% av atleterna.

OggeP
2006-09-25, 14:32
Du fattar vad jag menar :)

Nej jag vägrar! :D

Lucipha
2006-09-25, 16:38
Det är som jwzrd säger. Antingen finns sporterna kvar eller inte. Om alla dopade skulle stängas av skulle i princip alla sporter där man är helt beroende på styrka / uthållighet dö ut.

Menar du utövarmässigt eller publikmässigt?

Yankeee
2006-09-25, 16:59
Menar du utövarmässigt eller publikmässigt?

Både och?

Allan
2006-09-25, 17:50
Faktum är att sporten är både bättre och renare än på många, många år. Förr kunde man nästan misstänka att somliga blev varnade i förväg - nu är absolut ingen skyddad. Galjonsfigurer ryker, idoler försvinner - och..? Det är mycket möjligt att det finns nya droger, och att fuskarna ligger långt före - men det tror jag inte.
Självklart finns det folk som dopar sig i världseliten - men de kommer inte undan lika lätt idag.

allan

Baan
2006-09-25, 18:01
Jag kan inte riktigt bestämma mig om det är dåligt eller inte att dom åker fast. Å ena sidan om vi skulle göra sporten ren skulle det förmodligen inte slås särskillt många rekord, så där hade det itne varit mycket att se. Nu är det ju en grej i sig att se dom här bästa killarna försöka tangera/slå världsrekorden, kanske den största behållningen med att kolla på OL för medelsvensson om vi säger så.

Å andra sidan kanske det hade varit intressant med tävlingar där man kan vara säker att en störe majoritet inte fuskat med aas - då slipper man tjafset om att dom kommit så långt pga fusk och liknande.

Pudzianovski
2006-09-26, 20:01
Nu ska han visst vara med iaf...

http://www.ironmind.com/ironmind/morenews.php?id=1745#1745

TCOG
2006-09-26, 23:04
Yes! Reza kommer krossa :hbang:

polaren
2006-09-26, 23:31
Om alla dopade deltagare skulle bort så skulle inte sporten förändras något förutom att resultaten kanske skulle bli "sämre". Men samtidigt skulle alla veta att sporten nu är REN, och då skulle allt snack om att man inte kan bli stark utan doping försvinna.

Fördomar skulle försvinna och mindre ungdomar skulle börja dopa sig i tron om att "det är ett måste".

Sporten skulle inte bli mindre; för om jag har förstått det rätt så växer antalet utövare hela tiden, och det skulle bli ännu fler om alla visste att man kunde komma långt och kanske vinna VM utan att behöva dopa sig.

Yankeee
2006-09-27, 03:15
Sporten skulle inte bli mindre; för om jag har förstått det rätt så växer antalet utövare hela tiden, och det skulle bli ännu fler om alla visste att man kunde komma långt och kanske vinna VM utan att behöva dopa sig.

Pratar du om OL kommer en svensk aldrig att vinna VM även om denne dopar sig och resten av världen är rena.

LarsK
2006-09-27, 04:00
Men, om ni tävlar (i valfri sport), och förlorar mot en som är dopad, tycker ni det är acceptabelt?

Edit: frågan är riktad mot de som tycker det är synd att stänga av dopare.

polaren
2006-09-27, 04:09
Pratar du om OL kommer en svensk aldrig att vinna VM även om denne dopar sig och resten av världen är rena.

Jag pratar om SL. kanske skulle ha skrivit det, det har ju diskuterats både OL, SL och byggning :)

z_bumbi
2006-09-27, 06:37
Det går ett "rykte" (Någon som är mer insatt i tyngdlyftningen kanske kan/får berätta exakt vad man testat.) sen förra stortävlingen inom tyngdlyftning att man testade en ny metod som inte är godkänd som bevis ännu men som troligtvis kommer att bli det. Det var drivor av tävlande som fastnade i den kontrollen men som alltså inte påverkades av detta.
Tyngdlyftningsförbundet är redan det mest testade förbundet av alla som tävar på OS-nivå och genom att tillåta att nya test används på en stortävling så ger man i alla fall till mig en signal om att man tänker fortsätta med det och även dra åt skruvarna några varv.

Pratar du om OL kommer en svensk aldrig att vinna VM även om denne dopar sig och resten av världen är rena.

Exakt varför skulle det vara så?

Jay-Z
2006-09-27, 06:38
Ja, jävlar, någon borde bli statsminister med den förmågan att babbla en massa bs utan att svara på en fråga. :hbang:

bubbe
2006-09-27, 07:32
Pratar du om OL kommer en svensk aldrig att vinna VM även om denne dopar sig och resten av världen är rena.

Låter lite pessimistiskt, visst kanske förutsättningarna ligger sverige i fatet som det är nu, men hur kan du säja att sverige inte kommer få en stjärna inom OL någongång i framtiden?

Så länge sporten fortfarande utövas av någon svensk, finns ju möjligheterna.

Diggler
2006-09-27, 10:26
De som blir bra i OL börjar väl väldigt tidigt (+har bra förutsättningar), vi har ju inte den mentaliteten att få/tvinga femåringar till att fokusera så mycket på träning som tex sovjet hade.

OL är inte som SL, man kan inte börja som 20-åring och bli bra (med några väldigt få undantag), så jag tycker att Yankee har en poäng.

Nitrometan
2006-09-27, 11:22
Tycker det är enormt tråkigt att vissa ska särbehandlas. Om nu hela landslaget skulle stängas av så är det ju konstigt att Hossein Rezazadeh ska få vara med.

http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/system/galleries/pics/ironmind/hossein263cl_lg.jpg

Klippt från Ironmind:
Kouroush Bagheri, 2001 world champion in the 94-kg category, explained the situation to IronMind, saying that about two weeks ago, WADA came to a training camp that the Iranian weightlifting team was holding in Tehran, and then two or three days ago, the team received word that of the 11 lifters who were tested, nine were positive. Hossein Rezazadeh and Asghar Ebrahimi were the two who tested negative.

The lifters who tested positive and the team as whole face a potential ban if the results are upheld, but Bagheri said that Hossein Rezazadeh had received a letter from IWF President Tamas Ajan personally inviting him to compete in the upcoming World Weightlifting Championships

Diggler
2006-09-27, 12:02
Men Hossein är ju ändå bäst, och jag tror inte bara han representerar Iran utan för vissa hela mellanöstern, det blir nog bra mycket mindre tv-tittare utan honom.

Skit samma för mig iofs, tunga damerna är roligt resten skiter jag i.

Nitrometan
2006-09-27, 12:06
Men Hossein är ju ändå bäst, och jag tror inte bara han representerar Iran utan för vissa hela mellanöstern, det blir nog bra mycket mindre tv-tittare utan honom.
Ja?

Men om hans landslag blir avstängt - varför ska han behandlas annorlunda?

Om Ferrari fuskar i F1 och blir avstängda, ska Schumi få tävla iaf - för han är bäst?

Diggler
2006-09-27, 12:13
Ja?

Men om hans landslag blir avstängt - varför ska han behandlas annorlunda?

Om Ferrari fuskar i F1 och blir avstängda, ska Schumi få tävla iaf - för han är bäst?

För att sporten kanske förlorar tittare, och ev sponsorer annars? samma med f1. Sport med stor publik är ju mer för tittarna än för atleterna själva, då är rättvisa underordnat.

Nitrometan
2006-09-27, 12:15
För att sporten kanske förlorar tittare, och ev sponsorer annars? samma med f1. Sport med stor publik är ju mer för tittarna än för atleterna själva, då är rättvisa underordnat.
Om man resonerar så får man ju sluta testa. Annars riskerar ju nåt affischnamn att åka fast.

Nä, testa. Behandla alla lika. Sen får man se hur det utvecklar sig.

Diggler
2006-09-27, 12:20
Om man resonerar så får man ju sluta testa. Annars riskerar ju nåt affischnamn att åka fast.

Nä, testa. Behandla alla lika. Sen får man se hur det utvecklar sig.

Det är ju en balansgång. Man behöver ju inte testa affischnamnen utan kan testa dubbelt på andra istället, tråkiga atleter som inte folk gillar men ändå har chans att vinna, han/hon kan man mygla med och säga att han/hon är dopad fast han/hon inte är det.

:D :D

Yankeee
2006-09-27, 15:22
Exakt varför skulle det vara så?

För att barn i de ledande länderna börjar träna tidigare, tränar mer och tränar på en nivå som inte skulle tillåtas i sverige. Eller menar du att det bara är pga att svenskar inte dopar som svenskar är usla i ol?

Yankeee
2006-09-27, 15:24
Låter lite pessimistiskt, visst kanske förutsättningarna ligger sverige i fatet som det är nu, men hur kan du säja att sverige inte kommer få en stjärna inom OL någongång i framtiden?

Så länge sporten fortfarande utövas av någon svensk, finns ju möjligheterna.

Som sagt. Det finns otaliga barn (jmf med sverige) som börjar träna flera år innan och har en högre träningsfrekvens är svenska barn. Sannolikheten att sverige skulle få fram en värlslyftare är ganska liten.

jwzrd
2006-09-27, 15:30
Om man resonerar så får man ju sluta testa. Annars riskerar ju nåt affischnamn att åka fast.

Nä, testa. Behandla alla lika. Sen får man se hur det utvecklar sig.

Det är ett par poster sen som jag och några till härjade om just detta. Är vi alla på samma blad nu alltså (att tester sett till helheten inte nödvändigtvis är positivt för sporten).

Rock'nRoll
2006-09-27, 16:17
Vem är den där Plucke egentligen?

Nitrometan
2006-09-27, 16:34
Det är ett par poster sen som jag och några till härjade om just detta. Är vi alla på samma blad nu alltså (att tester sett till helheten inte nödvändigtvis är positivt för sporten).
Nej. Jag tycker att det är positivt. Man ska testa alla - helst under träningsperioden mellan de stora tävlingarna. Ingen särbehandling.

Om det bara blir tre hobbylyftare kvar på VM - so be it.
Året efter lär ju de som tycker att de är starkare än de tre hobbylyftarna ställa upp.






Förövrigt anser jag att det var extremt klumpigt av iranierna att åka dit.

jwzrd
2006-09-27, 16:52
Nej. Jag tycker att det är positivt. Man ska testa alla - helst under träningsperioden mellan de stora tävlingarna. Ingen särbehandling.

Om det bara blir tre hobbylyftare kvar på VM - so be it.
Året efter lär ju de som tycker att de är starkare än de tre hobbylyftarna ställa upp.






Förövrigt anser jag att det var extremt klumpigt av iranierna att åka dit.

Ptja, jag är inte säker alltså. Tänk dig just Iran. Dopingen är inte LITE utbredd så det blir typ slutet för iran i tävlingssammanhang; detsamma gäller många andra länder. VM:et förlorar sin trovärdighet som ett VM i och med att det blir typ Sverige och Andorra kvar :)

Nitrometan
2006-09-27, 17:00
Iran är ett av de länder som har "statskontrollerad" doping. Jag har snackat en f.d. landslagsbrottare (U/J) därifrån.

Är andorrianerna rena?

Jag hoppas att de andra länderna lär sig så småningom. Förhoppningsvis finns det tillräckligt starka krafter mot doping på förbundsnivå (men med tanke på Rezazadehs specialinbjudan så kan man ju tvivla på IWF) så att de klarar den anpassning som krävs. Men det kanske de inte gör.

Jan Berglins kommentar: (övre högra rutan)
http://www.kommunalarbetaren.com/ovrigt/komponenter/images/serien0616.gif

Pudzianovski
2006-09-27, 17:53
Nej. Jag tycker att det är positivt. Man ska testa alla - helst under träningsperioden mellan de stora tävlingarna. Ingen särbehandling.

Om det bara blir tre hobbylyftare kvar på VM - so be it.
Året efter lär ju de som tycker att de är starkare än de tre hobbylyftarna ställa upp.

förövrigt anser jag att det var extremt klumpigt av iranierna att åka dit.

Jag håller absolut med. Jag hoppas och tror att en ren(are) idrott i längden vinner. Jag tycker dessutom att Sverkers attityd mot doping är en ljuspunkt på forumet. (fast han kanske inte håller med mig här :) )

z_bumbi
2006-09-27, 18:13
För att barn i de ledande länderna börjar träna tidigare, tränar mer och tränar på en nivå som inte skulle tillåtas i sverige. Eller menar du att det bara är pga att svenskar inte dopar som svenskar är usla i ol?

På påstående ett så säger jag: Och det gör dem till bättre lyftare? Bredden är en större fördel, då fler testar och tränar så ökar chansen att få fram en talang.

På fråga ett svarar jag: Om en svensk kan plocka medaljer på ett EM och då slår en hel del toppnamn med marginal men sen blir blir slagen med 30-40 kg när det har drar ihop sig till VM eller OS så ger det ju en viss indikation på varför vissa lyckas toppa så bra. Särskilt som de flesta lyftare kan hålla en viss hög grundnivå oavsett hur de är tränade, en som t ex kan stöta 190 gör oftast 180 vilken dag som helst på gymet om de inte är extremt nertränade.

Yankeee
2006-09-27, 18:20
På påstående ett så säger jag: Och det gör dem till bättre lyftare? Bredden är en större fördel, då fler testar och tränar så ökar chansen att få fram en talang.

På fråga ett svarar jag: Om en svensk kan plocka medaljer på ett EM och då slår en hel del toppnamn med marginal men sen blir blir slagen med 30-40 kg när det har drar ihop sig till VM eller OS så ger det ju en viss indikation på varför vissa lyckas toppa så bra. Särskilt som de flesta lyftare kan hålla en viss hög grundnivå oavsett hur de är tränade, en som t ex kan stöta 190 gör oftast 180 vilken dag som helst på gymet om de inte är extremt nertränade.

Varför inte jämföra med gymnaster? Sverige ligger långt efter även där. Då man uppenbarligen får fördel av att börja träna tidigt och ofta. Men de är kanske dopade de också?

Lite att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul.

z_bumbi
2006-09-27, 19:15
Varför inte jämföra med gymnaster? Sverige ligger långt efter även där. Då man uppenbarligen får fördel av att börja träna tidigt och ofta. Men de är kanske dopade de också?

En sport där man har en stor fördel av att ha ett barns kropp vs tyngdlyftning?

Lite att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul.

Va?

Diggler
2006-09-27, 19:25
Herr Bumbi, hur kommer det sig att det finns ytterst få tyngdlyftare som är över 35 på ett VM eller OS?

Yankeee
2006-09-28, 04:31
En sport där man har en stor fördel av att ha ett barns kropp vs tyngdlyftning?



Va?

Det handlar om att nöta mycket teknik från tidig ålder. Det vet du mycket väl, så jag antar att du spelar dum.


"Lite kul att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul." Skulle det stå.


Kom gärna med något konkret vid nästa svar :thumbup:

z_bumbi
2006-09-28, 05:52
Det handlar om att nöta mycket teknik från tidig ålder. Det vet du mycket väl, så jag antar att du spelar dum.

Jag spelar inte ett dugg dum. En gymnast tjänar inte på att mogna i kroppen men en tyngdlyftare har ingen nackdel av det och tyngdlyftaren kan därför ha en planering så att man toppar efter 25 års ålder istället för som gymnaster som toppar innan de fyller 18 år. Det innebär enligt den svenska modellen av idrott att man har tränat kordination och allmän grundträning i 10-15 år plus att man tränat grenspecifikt i 15 (En del börjar tidigare än i 10 årsålder med tyngdlyftning och en del toppar senare än 25 år).
Teknik är en färskvara så om man har byggt upp ett grundmönster så är det i alla fall justeringar som kommer att ske så den höga volymen av tidigare nötandet som du verkar anse att man behöver (Innan 10 år?) kanske inte är nödvändigt. Ser man t ex till öststaternas träningsmodeller som de tidigare använt så är den ju inte särskilt effektiv på individnivå.

Det här är så självklart för mig som är lite intresserada träningsupplägg så jag antar kanske att alla andra är på samma våglängd.

"Lite kul att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul." Skulle det stå.

Nej jag antar inte med automatik att någon från Sverige är ren och alla andra är dopade men en av deltagarna i det exempel jag räknade upp har fått pissa i burken 5-6 gånger per år i ett antal års tid. Gissa vem? Även om det inte innebär att någon är ren så kan det ju sätta en del hinder i den mest välplanerade "tillskottsplan".

Du vet ju en del om lyftning så hur många av lyftarna som du känner höjer sig 30-40 kg på ett halvår mellan två tävlingar?

Kom gärna med något konkret vid nästa svar :thumbup:

Du gillar att försöka få någon annan att komma med något konkret vilket innebär att du slipper besvara motargument.

Yankeee
2006-09-29, 18:08
Jag spelar inte ett dugg dum. En gymnast tjänar inte på att mogna i kroppen men en tyngdlyftare har ingen nackdel av det och tyngdlyftaren kan därför ha en planering så att man toppar efter 25 års ålder istället för som gymnaster som toppar innan de fyller 18 år. Det innebär enligt den svenska modellen av idrott att man har tränat kordination och allmän grundträning i 10-15 år plus att man tränat grenspecifikt i 15 (En del börjar tidigare än i 10 årsålder med tyngdlyftning och en del toppar senare än 25 år).
Teknik är en färskvara så om man har byggt upp ett grundmönster så är det i alla fall justeringar som kommer att ske så den höga volymen av tidigare nötandet som du verkar anse att man behöver (Innan 10 år?) kanske inte är nödvändigt. Ser man t ex till öststaternas träningsmodeller som de tidigare använt så är den ju inte särskilt effektiv på individnivå.

Det här är så självklart för mig som är lite intresserada träningsupplägg så jag antar kanske att alla andra är på samma våglängd.



Nej jag antar inte med automatik att någon från Sverige är ren och alla andra är dopade men en av deltagarna i det exempel jag räknade upp har fått pissa i burken 5-6 gånger per år i ett antal års tid. Gissa vem? Även om det inte innebär att någon är ren så kan det ju sätta en del hinder i den mest välplanerade "tillskottsplan".

Du vet ju en del om lyftning så hur många av lyftarna som du känner höjer sig 30-40 kg på ett halvår mellan två tävlingar?



Du gillar att försöka få någon annan att komma med något konkret vilket innebär att du slipper besvara motargument.

Du menar mao att det enbart är doping och inte träningsupplägg som gör att sverige är mindre bra i ol? Vet du någon lyftare i världseliten som började träna ol i tonåren?

Jag tvivlar naturligtvis inte på att många av östlyftarna är dopade. Men jag tror verkligen inte att det är (den enda) orsaken till att de är så mycket bättre.

Nja, såg inte speciellt många argument. En fråga såg jag, men det är inget argument.

Allan
2006-09-29, 18:13
Man räknar med över 300 000 lyftare i Ryssland (inte bara licensierade; många tränar OL som motion). I Sverige finns det kanske 400. Det säger väl sig självt ur vilken grupp man kan plocka fram supertalanger.


allan

Yankeee
2006-09-29, 18:14
Man räknar med över 300 000 lyftare i Ryssland (inte bara licensierade; många tränar OL som motion). I Sverige finns det kanske 400. Det säger väl sig självt ur vilken grupp man kan plocka fram supertalanger.


allan

Som sagt. Det finns otaliga barn (jmf med sverige) som börjar träna flera år innan och har en högre träningsfrekvens är svenska barn. Sannolikheten att sverige skulle få fram en värlslyftare är ganska liten.

..

Allan
2006-09-29, 18:17
Vet du någon lyftare i världseliten som började träna ol i tonåren?


På rak arm säger jag Shane Hamman. Han började träna organiserat som 16-åring

allan

Pudzianovski
2006-09-29, 18:18
På rak arm säger jag Shane Hamman. Han började träna organiserat som 16-åring

allan

Han tränade väl iof SL innan, eller ?

Yankeee
2006-09-29, 18:19
På rak arm säger jag Shane Hamman. Han började träna organiserat som 16-åring

allan

Då är vi uppe i en :)

Vad menas med "organiserat"? Tränade han ol-lyft innan, annan rörelseträning?

Allan
2006-09-29, 18:26
Han tränade väl iof SL innan, eller ?

Om jag minns rätt höll han på med brottning, och sen började han med OL. Sen blev det SL ett tag och sen gick han tillbaka till OL.

allan

Allan
2006-09-29, 18:26
Då är vi uppe i en :)




Vad är din poäng? Är du bannad från google ?

allan

Yankeee
2006-09-29, 18:35
Vad är din poäng? Är du bannad från google ?

allan

Vad har google med detta att göra? Jag ställde en fråga, rätt dumt att fråga mig om google fungerar när det är jag som väntar på ett svar.

Om du inte har uppfattat det än så hävdar jag att man i princip måste börja teknikträna vid tidig ålder för att nå världseliten i ol. Att sen en brottare som med stor sannolikhet redan har kört diverse ol-övningar i ett par år har lyckats betyder inget. Undantag finns alltid

Allan
2006-09-29, 18:38
Om du inte har uppfattat det än så hävdar jag att man i princip måste börja teknikträna vid tidig ålder för att nå världseliten i ol.

Och är det nån som sagt emot om det?

allan

Yankeee
2006-09-29, 18:39
Och är det nån som sagt emot om det?

allan

Vad sägs om att läsa tråden?

Allan
2006-09-29, 18:44
Vad sägs om att läsa tråden?

Är det någon som hävdat motsatsen?

allan

Yankeee
2006-09-29, 18:45
Är det någon som hävdat motsatsen?

allan

Bumbi delade inte riktigt min uppfattning.

z_bumbi
2006-09-30, 18:35
Bumbi delade inte riktigt min uppfattning.

Är man för gammal för att börja teknikträna när man är 10 år?

Yankeee
2006-09-30, 19:03
Är man för gammal för att börja teknikträna när man är 10 år?

För sent är det garanterat inte. Saken är bara den att vissa ungar kan böja 150+, vända 100+ osv. Se t.ex lara-filmerna. Börjar man då träna teknik när andra kan lyfta vikter som en man hamnar man på efterkälken.

Diggler
2006-09-30, 19:23
Jag har en fördom om gamla öststatsträningsmetoder för OL (som är väldigt hypat) den är att för varje atlet som lyckas finns det 100+ som misslyckas och ett dussin som blir invalider.

Yankeee
2006-09-30, 19:26
Jag har en fördom om gamla öststatsträningsmetoder för OL (som är väldigt hypat) den är att för varje atlet som lyckas finns det 100+ som misslyckas och ett dussin som blir invalider.

Klart det är många som misslyckas, fast det är ju inte relevant nu :)

Diggler
2006-09-30, 19:34
Klart det är många som misslyckas, fast det är ju inte relevant nu :)

Nej, förlåt, just det, vi var ju i full färd med att höra hur det går till att bli bäst men ändå börja tio år senare samtidigt som man tränar mindre:cool:

Yankeee
2006-09-30, 19:40
Nej, förlåt, just det, vi var ju i full färd med att höra hur det går till att bli bäst men ändå börja tio år senare samtidigt som man tränar mindre:cool:

Haha :D

z_bumbi
2006-10-01, 11:35
För sent är det garanterat inte. Saken är bara den att vissa ungar kan böja 150+, vända 100+ osv. Se t.ex lara-filmerna. Börjar man då träna teknik när andra kan lyfta vikter som en man hamnar man på efterkälken.

Nu ser du på planeringen på ett öststatsätt och det är troligtvis inte alla 10-åringar som vänder 100 kg heller.

Allan
2006-10-01, 11:47
Efter kontakt med STF har jag fått höra att man mer och mer går från den extrema barnträningen i de forna öststaterna. Idag har mer lekfullhet och annat idrottsutövande fått större inflytande över träningen. Enligt Bosse Sandström är det enbart det stora urvalet som avgör hur många talanger man får fram - inte att man lyckas plocka dem så tidigt som möjligt, vilket man levde på förr.
Orsaken är helt enkelt att man inte kan förutse vem som kommer att få rätt sorts förutsättningar efter den pubertala fasen.
Istället är det så att tusentals lågstadieelever eller motsvarande börjar med lyftning - jfr svensk idrott - och ett fåtal upptäcker (eller upptäcks) och tränar sig sedan genom pubertet och ungdom. Några få blir världsstjärnor, de flesta blir det inte.
Naturligtvis finns det teknikfördelar med att lära sig rätt utförande vid ytterligt låg ålder men det spelar ingen roll om det sedan inte kan kopplas med styrkan och målsättningen.
Svenska eller nordiska lyftare ligger inte på något sätt efter teknikmässigt - tvärtom är det vanligare att svenska ungdoms- och juniorlyftare har framskjutna placeringar på internationella tävlingar än att de lyckas som seniorer. Och det passar f ö bra ihop med z_bumbis tanke om den senarelagda resultatutvecklingen.
Vi kollade lite vilka som kunde sägas vara "framavlade" lyftartalanger, men det är svårt att säga eftersom vi pratar om veritabla folksporter i de forna öststaterna. När blir det satsning och när slutar det vara lek?
Är svensk knattefotboll att se som idrottsfabrik?
Å andra sidan har de flesta framgångsrika svenska lyftare också börjat i låg ålder.


allan

Yankeee
2006-10-01, 14:56
Nu ser du på planeringen på ett öststatsätt och det är troligtvis inte alla 10-åringar som vänder 100 kg heller.

Har jag sagt att alla 10 åringar vänder 100 kg?

Yankeee
2006-10-01, 15:02
Vore onekligen kul att få det där exemplet bumbi, kommer det? Vore också kul hur du tänker när du som diggler skriver hävdar att man kan börja senare och träna mindre men ändå bli lika bra.

Varför tar du inte och lanserar ditt "träna mindre, bli elitidrottsman" bumbi? Vore konstigt att inte tjäna en hacka när man sitter på sådan revolutionerande kunskap :/

z_bumbi
2006-10-01, 16:34
Vore onekligen kul att få det där exemplet bumbi, kommer det?

Vilket exempel menar du?

Varför tar du inte och lanserar ditt "träna mindre, bli elitidrottsman" bumbi? Vore konstigt att inte tjäna en hacka när man sitter på sådan revolutionerande kunskap :/

Att träna två/tre idrotter parallellt från 7 års ålder samt sen släppa en/två av dessa och börja köra tyngdlyftning vid 10 års ålder ser jag inte som att träna så himla lite. Skillnaden på forna öststater och det som praktiserar i Sverige mfl länder är ju att man inte specialiserar sig lika tidigt eftersom variation bl a anses ge bättre förutsättningar för motorisk inlärning
Även kallat den svenska modellen som jag tidigare redan nämnt.

Yankeee
2006-10-01, 16:36
Vilket exempel menar du?



Att träna två/tre idrotter parallellt från 7 års ålder samt sen släppa en/två av dessa och börja köra tyngdlyftning vid 10 års ålder ser jag inte som att träna så himla lite. Skillnaden på forna öststater och det som praktiserar i Sverige mfl länder är ju att man inte specialiserar sig lika tidigt eftersom variation bl a anses ge bättre förutsättningar för motorisk inlärning
Även kallat den svenska modellen som jag tidigare redan nämnt.

Tyngdlyftare i världeliten som började träna i tonåren.

Men nu startar helt plöstligt karriären vid 7 års ålder. Så lät det inte från början. Då gick det bra att börja flertalet år senare.

Allan
2006-10-01, 16:39
Faktum är att man i t ex Vitryssland - på Tyngdlyftningsuniversitetet, jojomän - numer rekommenderar avsevärt mindre träningsdoser än man gör i t ex Bulgarien (som förmodligen fortfarande använder sig av de gamla teorierna). Man betonar återhämtning och periodisering på ett helt annat vis. Man kan nog också tänka sig att de mer frekventa och oannonserade testerna gjort sitt för att återhämtningen måste ske lite naturligare numer...

allan

Allan
2006-10-01, 16:51
Tyngdlyftare i världeliten som började träna i tonåren.



Dög inte Shane Hamman som exempel? Saeid Alihoseini, duger han då? Han vann supertungvikten vid junior-VM 2006, och han började i trettonårsåldern. Han anses som en rimlig efterträdare till Rezazadegh.

allan

Yankeee
2006-10-01, 16:54
Dög inte Shane Hamman som exempel? Saeid Alihoseini, duger han då? Han vann supertungvikten vid junior-VM 2006, och han började i trettonårsåldern. Han anses som en rimlig efterträdare till Rezazadegh.

allan

Klart det dög, men de som börjar träna senare och lyckas hör till undantagen. Så är det inom alla idrotter.

z_bumbi
2006-10-01, 17:00
Men nu startar helt plöstligt karriären vid 7 års ålder. Så lät det inte från början. Då gick det bra att börja flertalet år senare.

Om du läser inläggen så har jag redan nämt den svenska modellen i ett tidigare inlägg och gjort en jämförelse med öststatsmodellen (Som du ju verkar tycka är överlägsen.).

bigtraps
2006-10-01, 17:11
Läste på IronMind att Reza varit synlig i träningshallen
Avslutade med några lätta singlar på 270 frampå:hbang:

Yankeee
2006-10-01, 17:32
Om du läser inläggen så har jag redan nämt den svenska modellen i ett tidigare inlägg och gjort en jämförelse med öststatsmodellen (Som du ju verkar tycka är överlägsen.).

Varför är svenskar så mycket sämre i ol om den svenska modellen är bättre? Doping?

z_bumbi
2006-10-01, 18:06
Varför är svenskar så mycket sämre i ol om den svenska modellen är bättre? Doping?

Jag har inte sagt att den svenska modellen är mycket bättre, den är bara annorlunda men med tanke på att 9 av 11 från det Iranska laget torskade så är det svårt att bortse från dopning. Svensk tyngdlyftning har inte haft ett positivt fall på länge detta trots "något" fler tester än vad de iranska laget har varit utsatta för både vid träning och tävling. (Hälften av testerna i Sverige sker utanför tävlingar.)

Bortsett från det så.

*Har de har väldigt många fler som tränar tyngdlyftning i många av länderna som ligger i eliten.

*Man har pga det större antalet kunnat strunta i de som faller ifrån, kolla upp några undersökningar från de ryska träningskolorna (Oavsett idrott) och kolla hur många som klarar sig fram till vuxen ålder.

*Deras övriga idrottare har också i ett tidigare stadium fått skivstångsinriktat fysträning, vilket gör att urvalet ökar då fystränarna är idrottsöverskridande. Här kommer förhoppningsvis Sverige ikapp då fler och fler tränare inser vikten av bra fysträning som grund, det var ju inte många år sedan som fotbollslag fick kritik för att de styrketränade.

*Det är betydligt mer lockande att sätta sin barn i tyngdlyftningsträning när man vet att om de lyckas halvbra så kommer de att kunna försörja familjen i 10 års tid och lyckas de mycket bra kommer han/hon att kunna gå i pension vid 25 års ålder och även då kunna försörja familjen men under en betydligt längre tid.
Jämför med NHL, golf och fotboll där många med idrottstalang hamnar i Sverige.

Yankeee
2006-10-01, 18:12
Jag har inte sagt att den svenska modellen är mycket bättre, den är bara annorlunda men med tanke på att 9 av 11 från det Iranska laget torskade så är det svårt att bortse från dopning. Svensk tyngdlyftning har inte haft ett positivt fall på länge detta trots "något" fler tester än vad de iranska laget har varit utsatta för både vid träning och tävling. (Hälften av testerna i Sverige sker utanför tävlingar.)

Bortsett från det så.

*Har de har väldigt många fler som tränar tyngdlyftning i många av länderna som ligger i eliten.

*Man har pga det större antalet kunnat strunta i de som faller ifrån, kolla upp några undersökningar från de ryska träningskolorna (Oavsett idrott) och kolla hur många som klarar sig fram till vuxen ålder.

*Deras övriga idrottare har också i ett tidigare stadium fått skivstångsinriktat fysträning, vilket gör att urvalet ökar då fystränarna är idrottsöverskridande. Här kommer förhoppningsvis Sverige ikapp då fler och fler tränare inser vikten av bra fysträning som grund, det var ju inte många år sedan som fotbollslag fick kritik för att de styrketränade.

*Det är betydligt mer lockande att sätta sin barn i tyngdlyftningsträning när man vet att om de lyckas halvbra så kommer de att kunna försörja familjen i 10 års tid och lyckas de mycket bra kommer han/hon att kunna gå i pension vid 25 års ålder och även då kunna försörja familjen men under en betydligt längre tid.
Jämför med NHL, golf och fotboll där många med idrottstalang hamnar i Sverige.

Fast jag vet iof sm-lyftare som dopar sig / har dopat sig. Doping är utan tvekan utbrett även inom svensk tyngdlyftning också. Ljungberg är ju ett utmärkt exempel på att man kan framstå som gud själv när verkligheten är helt annan.


Jag är medveten om det du tar upp nu. Men det är fortfarande inte intressant. Vi pratar om vilken metod som är bäst för att få fram elitlyftare, inget annat. Har själv sagt att öst-metoden inte är optimal för allmänhälsa och har inte påstått att den är optimal på något annat sätt än att få fram grymma lyftare.