handdator

Visa fullständig version : Laktosfri mjölk och GI


Sparrisen
2006-09-25, 11:15
Hej hopp!

Har lite funderingar kring laktosfri mjölk.

Som teknisk biologistudent är jag väl medveten om kroppens behandling av mjölksockret (laktoset). Ett lac-operon innehåller bla en sk z-gen som i närvaro av laktos uttrycks och bildar då enzymet beta-galaktosidas. Detta enzym bryter ner laktos till glukos och galaktos, vilket kan användas av cellen.

Om man läser på mjölkpaketet står det att man har tillsatt ett laktosenzym, vilket jag förmodar är beta-galaktosidas. Mjölken bör ju således innehålla glukos och galaktos istället för laktos. Detta märks på den söta smaken - känns som om man har hällt vanligt strösocker i ett glas mjölk - en tydlig smakskillnad.

Men vet någon vad GI är för laktosfri mjölk? Vore kul att veta hur stor skillnaden är gentemot vanlig mjölk. (och ja - jag är medveten om att GI:s betydelse kan diskuteras)

skaparn
2006-09-25, 13:28
Om vi antar att de tillsatta enzymerna bryter ner samtliga kolhydrater till glukos och galaktos så borde väl det bara vara för dig som biologistuderande att ta reda på hur fördelningen mellan dessa två ser ut i laktos. Denna borde kunna ge en fingervisning av hur "snabb" mjölken är då du ser glukosens andel.

maRRtin
2006-09-25, 14:13
Om vi antar att de tillsatta enzymerna bryter ner samtliga kolhydrater till glukos och galaktos så borde väl det bara vara för dig som biologistuderande att ta reda på hur fördelningen mellan dessa två ser ut i laktos. Denna borde kunna ge en fingervisning av hur "snabb" mjölken är då du ser glukosens andel.
Fördelning bör väl ändå vara 50/50 eftersom laktos är en disackarid sammansatt av den glukos och en galaktose-molekyl.

Det är laktas enzym man tillsätter.

maRRtin
2006-09-25, 14:24
Blodsockersvaret borde bli det samma eftersom energimängden och sockret är det samma, skillnaden är bara att laktosen blir spaltad redan i mjölken istället för i magsäcken på människan.

Är man däremot laktosintollerant borde man få annorlunda blodsockersvar på dom olika mjölksorterna? Om man tänker sig att dom inte kan bryta ner laktoset utan det fortsätter till tarmarna och blir omsatt av bakterier där. Då borde samma mängd mjölk ge ett lägre blodsockersvar än en laktosfri mjölk.

-edit-
Kanske att den laktosfria mjölken ger något snabbare blodsockersvar på en icke laktosintollerant person också, det beror väl på hur snabbt laktasensymet jobbar i magsäcken.

Sparrisen
2006-09-25, 14:26
Det är laktas enzym man tillsätter.

Helt riktigt. Jag skrev fel. Hos människan är det laktas, inget annat.

Sparrisen
2006-09-25, 14:28
Blodsockersvaret borde bli det samma eftersom energimängden och sockret är det samma, skillnaden är bara att laktosen blir spaltad redan i mjölken istället för i magsäcken på människan.



Borde inte laktosfritt ge ett snabbare upptag? Det är ju olika sockerarter man intar. Själva nedbrytningen av laktoset sker ju i celler.

Sparrisen
2006-09-25, 14:32
Jag dricker under de närmaste veckorna enbart laktosfritt för att testa hurruvida jag är laktosintolerant eller ej. Har varit kass i magen den senaste tiden nämligen.

maRRtin
2006-09-25, 14:35
Borde inte laktosfritt ge ett snabbare upptag? Det är ju olika sockerarter man intar.
Jo det stämmer nog.
Om man bara ser till GI i alla fall. Totalt sett över tid borde det samma insulinsvar?
Det beror väl som sagt på hur snabbt laktosen spaltas ner till galaktos och glukos av laktasenzymet i magen. Men det är nog riktigt som du säger att den laktosfria mjölken har ett högre GI än den vanliga mjölken.

Jag är ingen hejare på näringsfysiologi.

-edit-
Sker inte nedbrytningen av laktoset redan i magsäcken av laktasenzymet?

Sparrisen
2006-09-25, 14:38
Jo det stämmer nog.
Om man bara ser till GI i alla fall. Totalt sett över tid borde det samma insulinsvar?
Det beror väl som sagt på hur snabbt laktosen spaltas ner till galaktos och glukos av laktasenzymet i magen. Men det är nog riktigt som du säger att den laktosfria mjölken har ett högre GI än den vanliga mjölken.

Jag är ingen hejare på näringsfysiologi.

-edit-
Sker inte nedbrytningen av laktoset redan i magsäcken av laktasenzymet?

Som sagt, är ingen höjdare på näringsfysiologi hos människan, pysslar mest med bakterier där allt sker inom en och samma cell, så jag blandar lätt ihop. Det är därför jag undrar. Men det låter ju mera troligt som du säger, att laktas släpps ut i magsäcken, av laktasproducerande celler.

maRRtin
2006-09-25, 14:39
Som sagt, är ingen höjdare på näringsfysiologi hos människan, pysslar mest med bakterier där allt sker inom en och samma cell, så jag blandar lätt ihop. Det är därför jag undrar.
Nåja, då får vi hoppas att någon kommer och upplyser oss om hur det egentligen ligger till :D

TylerDurden84
2006-09-25, 15:06
...Detta märks på den söta smaken - känns som om man har hällt vanligt strösocker i ett glas mjölk - en tydlig smakskillnad.

Är själv laktosint. sen några år tillbaka. Du tänker nog på låglaktos-mjölken som är sötare. Arlas/Valios laktosfria mjölk har ingen sötare smak än vanlig mellanmjölk. Mjölksockret i dessa produkter har tagits bort.

Sverker
2006-09-25, 15:21
På detta måste det finnas studier gjorda på personer som dricker 1 liter mjölk ( 50 g laktos ) eller 1 liter laktosfri mjölk ( 50 g glukos och galaktos ), för att få ett svar.



Jag kan ju leka lite med tanken och UPPSKATTA att GI blir samma eller möjligen aningen långsammare när den är behandlad med laktasenzymet.


Varför ? Därför att laktasenzymet sitter i tarmslemhinnan intill glukostransportörerna. Enzymet delar och transportören leder in glukosen och galaktosen i tarmcellen. Det är samma transportör.

Att jaga enskilda glukos- och galaktosmolekyler borde ta längre tid för transportören. Samtidigt är den osmtiska potensialen högre i en låglaktosmjölk och magsäckstömningen BORDE gå aningen långsammare.



Uppskattningar alltså

z_bumbi
2006-09-25, 17:44
Men det låter ju mera troligt som du säger, att laktas släpps ut i magsäcken, av laktasproducerande celler.

I tunntarmen, det är för surt i magsäcken för laktas.

Sparrisen
2006-09-25, 18:27
Är själv laktosint. sen några år tillbaka. Du tänker nog på låglaktos-mjölken som är sötare. Arlas/Valios laktosfria mjölk har ingen sötare smak än vanlig mellanmjölk. Mjölksockret i dessa produkter har tagits bort.

Låglaktosen är det som är söt ja. Den andra varianten tycker jag mest smakar unket, inget gott alls faktiskt. Dock föredrar jag vanlig lättmjölk, men ska som sagt försöka hålla mig ifrån det ett tag nu.

Kom just på att jag måste kolla upp laktoshalten i min gainerpro också... eventuellt måste den kanske bytas ut under testperioden. Det ska ju finnas alternativ som utger sig för att ha låg laktoshalt, gainerpro:n vet jag dock inget om. Nån som vet på rak arm?

Fartman
2006-09-25, 18:59
Är själv laktosint. sen några år tillbaka. Du tänker nog på låglaktos-mjölken som är sötare. Arlas/Valios laktosfria mjölk har ingen sötare smak än vanlig mellanmjölk. Mjölksockret i dessa produkter har tagits bort.

Är det bara glukos kvar i den då eller vad? Jag tycker personligen att valios variant är väldigt god. Den med tillsatt laktas duger bara om man ska göra oboj eller någon annan söt mjölkdryck.. ren smakar den skit.

z_bumbi
2006-09-25, 19:17
Är det bara glukos kvar i den då eller vad? Jag tycker personligen att valios variant är väldigt god. Den med tillsatt laktas duger bara om man ska göra oboj eller någon annan söt mjölkdryck.. ren smakar den skit.

"Mjölk som smakar mjölk
Hösten 2002 lanserade Valio en helt ny laktosfri mjölkdryck i Sverige. Produkten har krävt femton års forskning och utveckling. Vi skapade en unik och patenterade tillverkningsprocess för mjölk som gör den helt laktosfri. Med hjälp av kromatografisk fysikalisk separation utnyttjar man laktosmolekylens storlek och struktur för att ta bort mjölkens naturliga laktoshalt. All laktos (mjölksocker) elimineras. Tack vare tillverkningssättet smakar mjölken helt enkelt mjölk, utan att bli extra söt som kännetecknar andra liknande produkter."

www.valio.se

Jag vet dock inte var de 3% kolhydrater som finns i den laktosfria mjölken kommer ifrån.

Sverker
2006-09-25, 19:59
Tillverkningsmetoden låter som traditionell gelfiltrering:confused:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelfiltrering
En utmärkt metod men begränsad kapacitet och därmed mycket dyr.

Sparrisen
2006-09-25, 20:42
Tillverkningsmetoden låter som traditionell gelfiltrering:confused:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelfiltrering
En utmärkt metod men begränsad kapacitet och därmed mycket dyr.

Gelfiltrering har man gjort några gånger :D , dock i andra syften :)

Sparrisen
2006-09-25, 20:42
"Mjölk som smakar mjölk
Hösten 2002 lanserade Valio en helt ny laktosfri mjölkdryck i Sverige. Produkten har krävt femton års forskning och utveckling. Vi skapade en unik och patenterade tillverkningsprocess för mjölk som gör den helt laktosfri. Med hjälp av kromatografisk fysikalisk separation utnyttjar man laktosmolekylens storlek och struktur för att ta bort mjölkens naturliga laktoshalt. All laktos (mjölksocker) elimineras. Tack vare tillverkningssättet smakar mjölken helt enkelt mjölk, utan att bli extra söt som kännetecknar andra liknande produkter."

www.valio.se

Jag vet dock inte var de 3% kolhydrater som finns i den laktosfria mjölken kommer ifrån.

God är den iaf inte!

Nutts
2006-09-25, 21:21
Som teknisk biologistudent är jag väl medveten om kroppens behandling av mjölksockret (laktoset). Ett lac-operon innehåller bla en sk z-gen som i närvaro av laktos uttrycks och bildar då enzymet beta-galaktosidas. Detta enzym bryter ner laktos till glukos och galaktos, vilket kan användas av cellen.



Offtopic:D
Ha i åtanke att det är E.Coli (troligtvis) du labbar med på lektionerna, eukaryota cellers transkriptionsreglering är aningen mer komplex än motsvarande hos de små baciluskerna. Mig veterligen finns det inget lac-operon i eukaryoter.

Sparrisen
2006-09-25, 21:28
Offtopic:D
Ha i åtanke att det är E.Coli (troligtvis) du labbar med på lektionerna, eukaryota cellers transkriptionsreglering är aningen mer komplex än motsvarande hos de små baciluskerna. Mig veterligen finns det inget lac-operon i eukaryoter.

Jo, jag skrev om det i en tidigare post... :D Ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker...

Fartman
2006-09-25, 22:08
"Mjölk som smakar mjölk
Hösten 2002 lanserade Valio en helt ny laktosfri mjölkdryck i Sverige. Produkten har krävt femton års forskning och utveckling. Vi skapade en unik och patenterade tillverkningsprocess för mjölk som gör den helt laktosfri. Med hjälp av kromatografisk fysikalisk separation utnyttjar man laktosmolekylens storlek och struktur för att ta bort mjölkens naturliga laktoshalt. All laktos (mjölksocker) elimineras. Tack vare tillverkningssättet smakar mjölken helt enkelt mjölk, utan att bli extra söt som kännetecknar andra liknande produkter."

www.valio.se

Jag vet dock inte var de 3% kolhydrater som finns i den laktosfria mjölken kommer ifrån.

Ja, det verkar onekligen som att det är hemligt vad det är för kolhyrdater. Synd bara att den är dyr som attan, kring en tjuga för en liter mjölk känns lite häftigt för mig.

TylerDurden84
2006-09-25, 23:42
Ja, det verkar onekligen som att det är hemligt vad det är för kolhyrdater. Synd bara att den är dyr som attan, kring en tjuga för en liter mjölk känns lite häftigt för mig.

Köp Arlas Laktosfria, ligger mellan 12-15 kr/litern. Hade ett smaktest hemma där alla 4 familjemedlemmar fick smaka på Arlas vanliga mellanmjölk och Den laktosfria mellanmjölken. Ingen kunde säga vilken som var vilken. Tror att många INBILLAR sig att den SKA smakar skumt just för att man vet att den är laktosfri.

Fartman
2006-09-25, 23:44
Köp Arlas Laktosfria, ligger mellan 12-15 kr/litern. Hade ett smaktest hemma där alla 4 familjemedlemmar fick smaka på Arlas vanliga mellanmjölk och Den laktosfria mellanmjölken. Ingen kunde säga vilken som var vilken. Tror att många INBILLAR sig att den SKA smakar skumt just för att man vet att den är laktosfri.
Mmmkay, ska hålla utkik efter Arlas då. Fast jag har på känn att den kanske inte finns här uppe i norrland.

Linusen
2006-09-26, 05:53
Jag har nyss köpt sojamjölk för att testa! Tänkte de skulle vara bra för magen osv, men fy faan va skit de smaka:confused: Rå äckligt, satt den hälldes ut direkt, kanske ska testa valios da:thumbup:

z_bumbi
2006-09-26, 09:03
Mmmkay, ska hålla utkik efter Arlas då. Fast jag har på känn att den kanske inte finns här uppe i norrland.

Gränsen går vid Norrlandsgränsen plus minus några mil, i alla fall vad jag har märkt. Jag kan som tur är bunkra i Uppsala så jag klarar mig hjälpligt.

Sparrisen: Jag tycker inte det är någon större skillnad på laktosfri mjölk jämfört med vanlig, jag har å andra sidan inte druckit vanlig mjölk på x antal år så jag har kanske vant mig.