handdator

Visa fullständig version : Projekt hemmabio är klart.


Fettecke
2006-09-25, 10:58
Äntligen, drygt 50´000:- senare är min lilla dröm uppfylld.

Ska bara införskaffa en röd lampa som jag ska ställa bakom tyget, kommer bli äckligt snyggt på filmkvällar!

Tv: Panasonic 42PV60E
Dvd: Martantz DV6600
Stärkare: Marantz SR5600
Front: Klipsch RF-35
sub: Klipsch SW12D(bakom tyget)

http://www.anderswickman.net/files/kolo_tv/1.jpg

http://www.anderswickman.net/files/kolo_tv/2.jpg

http://www.anderswickman.net/files/kolo_tv/3.jpg

hahavaffan
2006-09-25, 11:03
Fett, Ecke! Kan jag få din TV? :D

The_RobRoy
2006-09-25, 11:04
Grattis! :thumbup:

Film är bäst på hemmabio ;)

Varför valde du tv istället för projektor?

Fettecke
2006-09-25, 11:07
tv möjligheten... flickan kollar tv ibland...

blekfet2
2006-09-25, 11:07
nice, köpte själv en samsung 42" plasma i lördags, 20000kr fattigare och en förbannad sambo, haha ;)

Fettecke
2006-09-25, 11:08
nice, köpte själv en samsung 42" plasma i lördags, 20000kr fattigare och en förbannad sambo, haha ;)
dom är bara förbannad för dom inte inser möjligheterna... om 1 månad är hon lika nöjd som du! :D

The_RobRoy
2006-09-25, 11:13
tv möjligheten... flickan kollar tv ibland...

Ok

MasterChief
2006-09-25, 11:20
tv möjligheten... flickan kollar tv ibland...

Tja, det är ju bara att köpa till en TV-tuner för en tusing så har man projektorn som TV. Men projektor kräver mycket mycket inredningsmässigt och ljusmässigt så i många fall är en fet plasma/LCD ett bättre val.

Sen skulle jag personligen ha svårt att kalla det hemmabio med 2.1 :D

Förövrigt bra komponenter dock så tycker designbögen inom mig illa om svarta draperiet (även om det funkar bra mörka filmkvällar så bör det även funka en solig morgon också).

Nina L
2006-09-25, 11:24
Nice, men du har glömt att ta bort krukväxterna från högtalarna.

Fettecke
2006-09-25, 11:26
Tja, det är ju bara att köpa till en TV-tuner för en tusing så har man projektorn som TV. Men projektor kräver mycket mycket inredningsmässigt och ljusmässigt så i många fall är en fet plasma/LCD ett bättre val.

Sen skulle jag personligen ha svårt att kalla det hemmabio med 2.1 :D

Förövrigt bra komponenter dock så tycker designbögen inom mig illa om svarta draperiet (även om det funkar bra mörka filmkvällar så bör det även funka en solig morgon också).

det kommer till fler surroundspeakers, men det är lite dyrt för min ekonomi just nu... 5000:- paret + center =(

varför är de kasst me draperiet?

krukväxterna passar där tycker flickvännen... måste ju rätts sig nån gång .S

Kwon
2006-09-25, 11:30
Som redan sagts...


FEDT, ECKE! :thumbup:

MasterChief
2006-09-25, 11:32
det kommer till fler surroundspeakers, men det är lite dyrt för min ekonomi just nu... 5000:- paret + center =(

varför är de kasst me draperiet?

krukväxterna passar där tycker flickvännen... måste ju rätts sig nån gång .S

Vår smak är olika helt enkelt. Det viktiga är att du är nöjd!

Men det "tynger" ner rummet och gör det även mindre. Det svarta blir ett naturligt blickfång. men jag förstår att det blir snyggt under en filmkväll och lampan bakom är tänd. Däremot vore det optimala att du hade draperiet på en motordriven rulle som du kunde hissa upp och ner efter behov. :D

Ja, hemmabio suger stålar. Bara att käka nudlar i ett par månader så kan du göra drömanläggningen komplett (förutom att XBOX360 saknas).

edit: Ser nu DVI-kabeln så jag antar att du kör PC-spel istället?

MasterChief
2006-09-25, 11:34
dubbelpost

Dumleman
2006-09-25, 11:35
Snyggt och klokt val att använda en fin tv istället för en projektor tycker jag!

Fettecke
2006-09-25, 11:40
Vår smak är olika helt enkelt. Det viktiga är att du är nöjd!

Men det "tynger" ner rummet och gör det även mindre. Det svarta blir ett naturligt blickfång. men jag förstår att det blir snyggt under en filmkväll och lampan bakom är tänd. Däremot vore det optimala att du hade draperiet på en motordriven rulle som du kunde hissa upp och ner efter behov. :D

Ja, hemmabio suger stålar. Bara att käka nudlar i ett par månader så kan du göra drömanläggningen komplett (förutom att XBOX360 saknas).

edit: Ser nu DVI-kabeln så jag antar att du kör PC-spel istället?

just att det gör rummet mindre är en fördel just nu, iom. att tvn står i ett hörn så vart det ett djup bakom tvn ner itll hörnet, vilket jag tyckte sög pung. nu försvann djupet och ser lite bättre ut, mer färger osv...

jepp, kör pc-spel nu... ska införskaffa trådlöst tngbord och mus, men har inte hittat nåt med tillräcklig räckvidd...

ska försöka gömma kablarna lite bättre framöver, har en temp. lösning just nu bara...

detta ät en bild från hur det såg ut utan draperi... nuvarande är mkt bättre tycker iaf jag .D

http://www.anderswickman.net/files/tv4.jpg

blekfet2
2006-09-25, 11:40
dom är bara förbannad för dom inte inser möjligheterna... om 1 månad är hon lika nöjd som du! :D




haa jo sant sant, dock så måste man också skaffa digitalbox så man kan riktigt kräma ur tvn (när man inte se film då såklart) :whipped:

MasterChief
2006-09-25, 11:48
Ja, stora golvare och hörnplacering är svårt att få till det. Din lösning är trots allt finurlig för att göra filmtittandet mer behagligt och det är ju givetvis prio 1.

Mmm...det är bluetoothlösning som gäller för att få vettig kontakt med tangentbord/mus och dator.

Hur tycker du subban funkar i hörnet?

mangs
2006-09-25, 11:50
Tittade på film i helgen på min 42", tycker inte riktigt att en sådan liten bild lämpar sig för film (då sitter jag ändå mindre än 3 meter ifrån). Jag kör alltid annars filmerna i min dedikerade hemmabio med projektor och det blir såå mycket bättre. Nackdelen är att man blir så kräsen och att titta på film i en mini-TV på 32" eller mindre är olidligt.

Mitt tips är att kan man sänka ned ljusnivån i rummet så är projektern ett givet val (om man tittar på film).

The_RobRoy
2006-09-25, 11:55
Jag är också helt skadad med hur stor bilden ska vara efter snart 3 år med min Sanyo Z2 projektor.

En sak som är säker är att det inte lika häftigt och märkvärdigt med stor bild som det var för 3 år sedan..

Fjod0r
2006-09-25, 12:01
min nya 14tummare känns SÅÅÅÅ bra nu. Fan ta er! *cry*

MasterChief
2006-09-25, 12:02
Tittade på film i helgen på min 42", tycker inte riktigt att en sådan liten bild lämpar sig för film (då sitter jag ändå mindre än 3 meter ifrån). Jag kör alltid annars filmerna i min dedikerade hemmabio med projektor och det blir såå mycket bättre. Nackdelen är att man blir så kräsen och att titta på film i en mini-TV på 32" eller mindre är olidligt.

Mitt tips är att kan man sänka ned ljusnivån i rummet så är projektern ett givet val (om man tittar på film).

Jepp. Den optimala lösningen (i ett vardagsrum) är att ha plasman på väggen och sen en motordriven duk som går precis framför tv:n när det är dags för filmvisning. Så man kör rapport på tv:n och film på projektorn. Tycker man tar bort nöjet med stor bild om man kör slöttittade på porjektorn. Det ska man spara till filmen!

Sen kompletterar man med mörkläggninsgardiner så är saken biff.

s_himself
2006-09-25, 12:07
Nice, men du har glömt att ta bort krukväxterna från högtalarna.


Måste instämma. Tittar du på film med mycket effekter och bas i så kommer du få sopa jord snart :)

Det har jag råkat ut för hehe.

MasterChief
2006-09-25, 12:50
Måste instämma. Tittar du på film med mycket effekter och bas i så kommer du få sopa jord snart :)

Det har jag råkat ut för hehe.

Ja, det gäller att säkra. En dag när jag testade kraften fullt ut (när jag började med hemmabio för typ 7 år sen) så gjorde bastrycket att en glasskål ramlade ner från en hylla i köket (som låg i rummet bredvid vardagsrummet) rakt ner i parketten :-/

Alla i hemmet tyckte inte det var lika häftigt.

pragmatist
2006-09-25, 13:16
Själv tyckte jag det blev otroligt mycket bättre när jag satte upp plasman på väggen, jag hade inga planer på att göra det egentligen utan gjorde det mest som ett infall och det blev så mycket bättre så det var inte sant. Både betraktningsvinkeln och biokänslan blev helt överlägsen. Enda nackdelen var sladdarna, en vägginstallation är betydligt mer krävande när det gäller snygg sladdhantering än att låta tv:n stå på en bänk eftersom bänken och ställningen automatiskt skymmer ormboet.

joak1m
2006-09-25, 13:29
Tittade på film i helgen på min 42", tycker inte riktigt att en sådan liten bild lämpar sig för film (då sitter jag ändå mindre än 3 meter ifrån). Jag kör alltid annars filmerna i min dedikerade hemmabio med projektor och det blir såå mycket bättre. Nackdelen är att man blir så kräsen och att titta på film i en mini-TV på 32" eller mindre är olidligt.

Mitt tips är att kan man sänka ned ljusnivån i rummet så är projektern ett givet val (om man tittar på film).
Blir det inte dyrt att behöva köpa en ny lampa varje gång den bränns ut? Använder man projektorn ofta kan det bli en förjävlig summa, eller du kanske vet var man kan få tag på billiga lampor?

hahavaffan
2006-09-25, 13:37
Måste instämma. Tittar du på film med mycket effekter och bas i så kommer du få sopa jord snart :)

Det har jag råkat ut för hehe.En välbyggd högtalare vibrerar extremt minimalt. Jag har haft lätta, omtåliga saker på min sub i ett halvår nu, utan att de ens flyttat sig en cm.

mangs
2006-09-25, 14:20
Jepp. Den optimala lösningen (i ett vardagsrum) är att ha plasman på väggen och sen en motordriven duk som går precis framför tv:n när det är dags för filmvisning. Så man kör rapport på tv:n och film på projektorn. Tycker man tar bort nöjet med stor bild om man kör slöttittade på porjektorn. Det ska man spara till filmen!

Sen kompletterar man med mörkläggninsgardiner så är saken biff.


Yes, använder uteslutande projektorn till att titta på film. Skulle kunna koppla ett TV-kort men om man gör det och har den till vardags-slötittande försvinner den där filmkänslan.

mangs
2006-09-25, 14:24
Blir det inte dyrt att behöva köpa en ny lampa varje gång den bränns ut? Använder man projektorn ofta kan det bli en förjävlig summa, eller du kanske vet var man kan få tag på billiga lampor?


Nja, eftersom jag tittar på kanske 2-3 filmer i veckan och lampan har en brinntid på ca 4000 timmar känns det inte som det är ett problem (ännu). Troligtvis kommer jag ändå ha bytt ut hela projektorn om 15-20 år. Annars ligger väl priset på lampor i dagsläget på en 2-3000 kronor men jag räknar kallt med att priserna på dessa små gynnare med tiden kommer att sjunka i takt med att allt fler börjar intressera sig för hembio.

Svensson_431
2006-09-25, 14:41
Mycket fint, men frågar dig varför du inte tog en projektor istället :-)

aliquis
2006-09-25, 14:45
TVn såg ju liten ut även om sifforna säger annorlunda. Står inte frontarna för tätt? Skall de verkligen stå emot väggen? Är det inte rätt galet att sätta subben i ett hörn?

MacLeod
2006-09-25, 14:50
TVn såg ju liten ut även om sifforna säger annorlunda. Står inte frontarna för tätt? Skall de verkligen stå emot väggen? Är det inte rätt galet att sätta subben i ett hörn?


Är det nått nyt att man ska filma saker man köper?
Det var ju det tråkigaste jag nånsin har sett. Vad är grejen?

aliquis
2006-09-25, 14:56
Jag vill länka en bild men jag har använt min flickr quota nu :(

Trance
2006-09-25, 14:57
Spelar det någon roll var man placerar subben?

[EDIT] Annat än estetiskt

aliquis
2006-09-25, 14:57
Tja, det är ju bara att köpa till en TV-tuner för en tusing så har man projektorn som TV. Men projektor kräver mycket mycket inredningsmässigt och ljusmässigt så i många fall är en fet plasma/LCD ett bättre val.

Sen skulle jag personligen ha svårt att kalla det hemmabio med 2.1 :D

Förövrigt bra komponenter dock så tycker designbögen inom mig illa om svarta draperiet (även om det funkar bra mörka filmkvällar så bör det även funka en solig morgon också).Problemet är väl att tv-tittandet blir "dyrt", men det rör sig väl iofs om under en krona timmen ändå..

hahavaffan
2006-09-25, 14:59
Spelar det någon roll var man placerar subben?

[EDIT] Annat än estetisktJa, absolut. Det bästa man kan göra är att placera subben där man tänker sitta. Sen går man runt i rummet och lyssnar efter den platsen där man har mest bas. Där placerar man sen subben. I mitt rum var det en omöjlig placering, men näst bästa plats duger gott.

MacLeod
2006-09-25, 15:00
Vill klargöra att det var Aliquis jag syftade på som filmade när han öppnade sin kartong med Nintendo.

mangs
2006-09-25, 18:18
Ja, absolut. Det bästa man kan göra är att placera subben där man tänker sitta. Sen går man runt i rummet och lyssnar efter den platsen där man har mest bas. Där placerar man sen subben. I mitt rum var det en omöjlig placering, men näst bästa plats duger gott.


Nästan rätt men byt ut mest mot bäst. Bara för att subben spelar mest bas så är den inte placerad rätt då det ofta är i ett hörn vilket ger en väldigt bullrig bas. Detta funkar bra till film men lyssnar du även på musik så är det inte så kul om basen bara brölar på.

shadowfire
2006-09-25, 18:27
Säger bara projektor FTW.
Sålde min gamla 42"-are direkt, TV's är bara till för såpatittande kärringar och då kan man likagärna ställa den i sovrummet... :cool:

hahavaffan
2006-09-25, 18:31
Nästan rätt men byt ut mest mot bäst. Bara för att subben spelar mest bas så är den inte placerad rätt då det ofta är i ett hörn vilket ger en väldigt bullrig bas. Detta funkar bra till film men lyssnar du även på musik så är det inte så kul om basen bara brölar på.Ja självklart... i en sån sweetspot där man knappt hör annat än bas, förstår man ju att den inte ska stå :)

Batman
2006-09-25, 18:32
Ah jävligt nice, skulle dock rekomendera nån gråaktig typ av tyg bakom TVn för det passar mer in i det silvriga och det blir inte lika stor kontrast mellan tapeten, vilket gör att man uppmärksammar det mindre under filmtitning.

Sjukt coola högtalare, vad är det för märke, spec, ljudupplevlse och pris på dom ?
Och hur kan krukväxterna stå kvar på dom ? limmade ?

Öhm speglarna är inte dom störande som fan ?

tossefar
2006-09-25, 18:34
Ah jävligt nice, skulle dock rekomendera nån gråaktig typ av tyg bakom TVn för det passar mer in i det silvriga och det blir inte lika stor kontrast mellan tapeten, vilket gör att man uppmärksammar det mindre under filmtitning.

Sjukt coola högtalare, vad är det för märke, spec, ljudupplevlse och pris på dom ?
Och hur kan krukväxterna stå kvar på dom ? limmade ?

Varför skulle fronthögtalare röra på sig när man spelar? Det blir nog inte ens minsta vibration i krukväxterna.

zirak
2006-09-25, 19:18
Undrar också varför ni tror att blommorna skulle rör sig :confused:

chidde
2006-09-25, 19:57
det var mycket snyggare med draperiet.. allt ser stilrenare ut jämfört med diverse tavlor

annars var det ett fint bygge, dock släpar krukväxterna
tycker du ska fimpa dem, förflyttning vid spelning är väl en liten sak. tänk om någon råkar spilla vatten på anläggningen vid vattning *screwy*

Nordenator
2006-09-25, 20:04
Säger bara projektor FTW.
Sålde min gamla 42"-are direkt, TV's är bara till för såpatittande kärringar och då kan man likagärna ställa den i sovrummet... :cool:

Damn straight. Så fort jag flyttar blir det en projje, ny förstärkare och nya högtalare (kör nu 2 rätt fina fronthögtalare och 3 kassa högtalare som marginellt spelar bara för att ge en viss känsla. Pro logic är allt förstärkaren klarar så det är bara uppdelat efter frekvenser :D)

dynamo
2006-09-25, 20:06
Krukorna var det första jag tänkte på när jag såg bilderna. Vafaen gör de där? Det kanske skulle se bättre ut med krukor i nån annan färg (och möjligtvis form?) om du nu prompt vill ha växter på högtalarna. :)

Grejjerna verkar hyvens.

Thorwaldsson
2006-09-25, 20:22
Nice lösning :thumbup:

Undrar bara varför inga stativare (surround) har nämnts? Kan ju inte säga att man har en regelrätt hemmabio om man inte har åtminstone 5.1 :)

MasterChief
2006-09-25, 20:29
Nice lösning :thumbup:

Undrar bara varför inga stativare (surround) har nämnts? Kan ju inte säga att man har en regelrätt hemmabio om man inte har åtminstone 5.1 :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1807669&postcount=10

aliquis
2006-09-25, 20:40
Jag vill inte kritisera valet av bildapparatur men min första tanke var ju att flytta isär högtalarna, och då gjorde jag en bild över hur det hade sett ut med projektor istället ;)

Men mitt flickrkonto var fullt och imagehostingtjänsterna verkar posta bilderna "offentligt" och jag vill inte posta hans bild så utan att han har sagt att det är ok, men nu gör jag det ändå och tar bort den snart / direkt om han säger till mig =P

Så här kommer mitt konstverk:
http://i115.photobucket.com/albums/n319/aliquise/lolibollbio.jpg

Visst borde jag jobba med det här?

christian
2006-09-25, 20:46
Nice! Det finns kanske något att tipsa om, men du verkar absolut ha gjort det mesta av det utrymme du har. :thumbup:

Batman
2006-09-25, 23:48
Varför skulle fronthögtalare röra på sig när man spelar? Det blir nog inte ens minsta vibration i krukväxterna.
Öh allt jag ställer på mina högtalare vibrerar ner förr eller senare.

Gäller kanske inte för folk som lysnar på trumpetmusik.

Whistler
2006-09-25, 23:52
För hög WAF!

Men, men... Ser bra ut, kör hårt, vaderna släpar etc...

vwfanatiker
2006-09-25, 23:59
Snyggt gillar verkligen ditt val av högtalare! :thumbup:

Tjejen tänkte göra precis som din att börja ställa blommor o grejer på högtalarna men då fick jag rätt lungt och sansat berätta av högtalarna är inte några jäkla pedistaler... :)


Här kan du kika på anlägning om du känner för det.
http://www.minhembio.com/Henric

mini
2006-09-26, 07:46
Här ville Fettecke bara stolt berätta om sitt nya hemmabiosysterm, och tråden blir 4 sidor lång med diverse kritik och förslag på förändringar. Man måste älska Kollo.

Ser bra ut, kör hårt säger jag.

Mattedextrin
2006-09-26, 07:48
hemmabio men du har en liten tv va d är de frågan om *screwy* :confused: :confused:

Groggen
2006-09-26, 07:59
Här ville Fettecke bara stolt berätta om sitt nya hemmabiosysterm, och tråden blir 4 sidor lång med diverse kritik och förslag på förändringar. Man måste älska Kollo.

Ser bra ut, kör hårt säger jag.

Trådskaparen föredrar nog inlägg som kritiserar och försöker hjälpa att förändra/förbättra det han har. :)

För tråden blir ju inte direkt kortare med ditt (off topic) inlägg (apropå 4 sidor) :thumbup: Givetvis inte med mitt heller, men som ni alla vet så har ju jag aldrig haft något emot att förlänga en tråd om det finns möjlighet :em:

mini
2006-09-26, 08:11
Trådskaparen föredrar nog inlägg som kritiserar och försöker hjälpa att förändra/förbättra det han har. :)

För tråden blir ju inte direkt kortare med ditt (off topic) inlägg (apropå 4 sidor) :thumbup: Givetvis inte med mitt heller, men som ni alla vet så har ju jag aldrig haft något emot att förlänga en tråd om det finns möjlighet :em:
Varför tror du det? Han skrev att äntligen var det klart, saknades bara en lampa. Om jag ville visa upp, säg, en målning, för att jag var glad över slutresultatet så skulle jag nog inte förvänta mig kritik på densamma om jag inte bett om det.
Nu tror jag inte Fettecke tar illa vid sig, det är inte det jag menar, men jag roas lite av tråden trots att jag inte roas nämnvärt av hemmabiosystem.

Groggen
2006-09-26, 08:15
Varför tror du det? Han skrev att äntligen var det klart, saknades bara en lampa. Om jag ville visa upp, säg, en målning, för att jag var glad över slutresultatet så skulle jag nog inte förvänta mig kritik på densamma om jag inte bett om det.
Nu tror jag inte Fettecke tar illa vid sig, det är inte det jag menar, men jag roas lite av tråden trots att jag inte roas nämnvärt av hemmabiosystem.

Okej då att han inte förväntar sig hjälp och tips på förbättringar, men vad tror du förgyller hans tråd mest, ditt off topic-inlägg som ligger till grund för mina inlägg, eller snack som berör det aktuella ämnet? :)

mini
2006-09-26, 08:20
Negativ kritik eller nonsens menar du? Ja du Groggis, vad tror du själv? Hur tycker du att du presterat i tråden hittills?
Jag gissar att Fettecke inte gråter över mina nu tre inlägg här. Om han gör det lovar jag offentlig avbön från min sida.

mangs
2006-09-26, 09:14
Öh allt jag ställer på mina högtalare vibrerar ner förr eller senare.

Gäller kanske inte för folk som lysnar på trumpetmusik.


Det kanske säger mer om hur dåligt konstruerade dina högtalare är.

Ett par högtalare skall stå still oavsett hur högt de spelar. Givetvis kommer de röra sig pyttelite om du drar på till max men ett par stora högtalare som kan flytta mycket luft måste ha en viss vikt för att motverka rörelsen.

Om dina högtalare rör sig såpass mycket att saker som ligger på dem trillar ner kan nog inte ljudet de presterar vara så bra eftersom högtalarna då kommer wobbla runt och inte stå still.;)

Fettecke
2006-09-26, 09:54
Som mini säger så gör det inget att det blir massa snack runtom, nästan så man förväntar sig det här på kolo ;D

Men sak samma... i det långa loppet så siktar jag på att ha det som Henric´s galleri visar... i nuläget är saker och ting placerade där dom är pga förändring och ommöblering... och som någon sa tidigare så har jag gjort (vad jag vet) allt för att nyttja den plats som finns tillgänglig...

Skulle jag bredda frontarna så skulle dom hamna för långt ut på golvet, ena speakern skulle stå mitt för fönstret, och tvn... 1m. frammåt, vilket hade sett helt åt helvete ut, och tagit för stor plats i hörnet.
Jag kan ju erkänna att det är en "dålig" placering i hörnet, men just nu gör det inte så mkt då jag ville ha förändring, och det var i princip det ända alterativet för ommöblering.

Ang. om att basen blir bullrig vid musik så är det inget jag märkt, jag lyssnar sällan på musik med mycket bas på hög volym. de gånger subben går på fullvarv är på filmer.
Basen står i hörnet bakom draperiet pga att jag inte vill att den ska synas. basen har inte sin tyngsta punkt där jag sitter, utan vid datorbordet...

Sen kan jag garantera att grejjerna står kvar på frontarna. hur högt jag än spelar

Jag har inte reflekterat på speglarna ännu, dom hänger kvar sedan förra ommöbleringen... saker och ting är inte så välplanerat här i lägenheten precis, jag ser det bara som ett "temporärt" tillhåll ännu, ska flytta snart förhoppningsvis...

frontarna är ett par Klipsch RF-35, finns info på klipsch.com.. dom är helt grym, mjukt och fint ljud, samt att du kan tukta dom till din bristningsgräns utan att det låter illa. väldigt lättdriven också! jag köpte dem för 9´000 (prutade 1000:- på dem pga jag köpte stärkare och annat samtidigt)

Fredrici
2006-09-26, 10:02
Jag rekommenderar den rörliga massan på baselementet *500. Dvs om basen har en rörlig massa på 200 gram. så ska den färdiga lådan väga 100 kg. På mellanregister och diskant så anser jag *1000.
Tungt ja visst. För min egen del skulle jag vilja ha *1000 på basens massa med men det blir ju orimligt även för mig.

razer
2006-09-26, 12:00
Tänkte passa på att visa upp min lilla kreation. obs nyinflyttad så det e lite tomt på väggarna annars :D

http://img227.imageshack.us/img227/6438/dsc00431ip9.jpg
http://img174.imageshack.us/img174/7439/vgg1ab6.jpg
http://img174.imageshack.us/my.php?image=soffazg1.jpg

jmk
2006-09-26, 12:11
omg, hur mycket kollar ni på tv egenteligen :thumbup:

razer
2006-09-26, 12:28
omg, hur mycket kollar ni på tv egenteligen :thumbup:


Tja. Blir väl typ det mesta :D Filmkvällar är ett faktum! :D

Piranha
2006-09-26, 12:31
Apropå 4 sidor bajs.


Detta är trots allt ett diskussionsforum så postar man upp en tråd så ligger det lite i naturen att det kan bli diskussion.

aliquis
2006-09-26, 14:43
hemmabio men du har en liten tv va d är de frågan om *screwy* :confused: :confused:Jag har en 28" widescreen 50Hz crt ;D

aliquis
2006-09-26, 14:44
Här ville Fettecke bara stolt berätta om sitt nya hemmabiosysterm, och tråden blir 4 sidor lång med diverse kritik och förslag på förändringar. Man måste älska Kollo.

Ser bra ut, kör hårt säger jag.Jag tyckte väl mest bara att han kunde dra ut högtalarna lite åt sidorna, sedan vet jag som sagt inte om subben i hörnet är som mest lyckat, men det hör han väl själv isf, jag får massa brum i mina hörn var jag än ställer den.

aliquis
2006-09-26, 14:53
Som mini säger så gör det inget att det blir massa snack runtom, nästan så man förväntar sig det här på kolo ;D

Men sak samma... i det långa loppet så siktar jag på att ha det som Henric´s galleri visar... i nuläget är saker och ting placerade där dom är pga förändring och ommöblering... och som någon sa tidigare så har jag gjort (vad jag vet) allt för att nyttja den plats som finns tillgänglig...

Skulle jag bredda frontarna så skulle dom hamna för långt ut på golvet, ena speakern skulle stå mitt för fönstret, och tvn... 1m. frammåt, vilket hade sett helt åt helvete ut, och tagit för stor plats i hörnet.
Jag kan ju erkänna att det är en "dålig" placering i hörnet, men just nu gör det inte så mkt då jag ville ha förändring, och det var i princip det ända alterativet för ommöblering.

Ang. om att basen blir bullrig vid musik så är det inget jag märkt, jag lyssnar sällan på musik med mycket bas på hög volym. de gånger subben går på fullvarv är på filmer.
Basen står i hörnet bakom draperiet pga att jag inte vill att den ska synas. basen har inte sin tyngsta punkt där jag sitter, utan vid datorbordet...

Sen kan jag garantera att grejjerna står kvar på frontarna. hur högt jag än spelar

Jag har inte reflekterat på speglarna ännu, dom hänger kvar sedan förra ommöbleringen... saker och ting är inte så välplanerat här i lägenheten precis, jag ser det bara som ett "temporärt" tillhåll ännu, ska flytta snart förhoppningsvis...

frontarna är ett par Klipsch RF-35, finns info på klipsch.com.. dom är helt grym, mjukt och fint ljud, samt att du kan tukta dom till din bristningsgräns utan att det låter illa. väldigt lättdriven också! jag köpte dem för 9´000 (prutade 1000:- på dem pga jag köpte stärkare och annat samtidigt)Hifihuset här i stan säljer klipsch, tänkte bara jämföra priser men jag hittar bara F3 och om det nu var F2 eller något sådant, och RF verkar vara en finare serie?
De har något paket med vad som ser ut som liknande surroundhögtalare, men det är kanske inte samma? http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?cPath=19_222&products_id=1501

Jag hörde på klipsch där innan jag köpte mina högtalare på hifiklubben i Västerås, anledningen till att det inte blev hifihuset var att ägaren var så tråkig o bara visade sina tyska reviews, kanske lite dumt för de har massa grejer där uppe trots liten yta =P

MasterChief
2006-09-26, 15:18
razer: Snyggt. Är det en Toshiba HD-A1 som står brevid 360?

vwfanatiker
2006-09-26, 17:08
Hifihuset här i stan säljer klipsch, tänkte bara jämföra priser men jag hittar bara F3 och om det nu var F2 eller något sådant, och RF verkar vara en finare serie?
De har något paket med vad som ser ut som liknande surroundhögtalare, men det är kanske inte samma? http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?cPath=19_222&products_id=1501

Jag hörde på klipsch där innan jag köpte mina högtalare på hifiklubben i Västerås, anledningen till att det inte blev hifihuset var att ägaren var så tråkig o bara visade sina tyska reviews, kanske lite dumt för de har massa grejer där uppe trots liten yta =P

RF är Reference serie och just RF35 har utgåt och ersats med RF82.


Mvh

hahavaffan
2006-09-26, 17:44
hemmabio men du har en liten tv va d är de frågan om *screwy* :confused: :confused:Bra skrivet! *rolleyes* För det första, hur jävla många har råd att köpa en plasmaskärm större än 42"? Det finns ju knappt en marknad för det. För det andra, så kan man kalla sin lilla svartvita 14" monitor för hemmabio om man så vill. Och för det tredje, knip mun nästa gång och bespara oss dina totalt värdelösa inlägg.


Fettecke! Finns det klangmatchade bakhögtalare och center till dina frontar? Typ samma serie från Klipsch?

Mr Zero
2006-09-26, 18:03
Fettecke! Finns det klangmatchade bakhögtalare och center till dina frontar? Typ samma serie från Klipsch?
Visst finns det det!
Centern heter RC-35 och surroundarna herer RS-35. Samma högtalare som jag själv har f.ö.

razer
2006-09-26, 19:34
razer: Snyggt. Är det en Toshiba HD-A1 som står brevid 360?

Näe det är pioneer Tv tunern :) den är separat. Så alla anslutningar går dit. Om man hade ett rum till på andra sidan väggen så hade man gömt den bakom i ett rack eller nått. Fjärrkontrollen går att rikta både till tvn och till tunern. *rolleyes*

MasterChief
2006-09-26, 20:08
Näe det är pioneer Tv tunern :) den är separat. Så alla anslutningar går dit. Om man hade ett rum till på andra sidan väggen så hade man gömt den bakom i ett rack eller nått. Fjärrkontrollen går att rikta både till tvn och till tunern. *rolleyes*

Anande att det var det, men den var så jäkla lik HD-DVD:n från Toshiba så jag var tvungen att fråga. HD-DVD ligger jävligt högt upp på "att köpa" listan. :D

Garnax
2006-09-26, 20:31
99% av vad som visas på TV är inte värt att se, samma gäller filmer.

Har 2st apparater en 40" en 42", den i vardagsrummet (med 5.1 surround)
tittar jag aldrig på och den i sovrummet ser jag bara serier på 20min innan
jag somnar varje natt.

razer
2006-09-26, 20:34
Anande att det var det, men den var så jäkla lik HD-DVD:n från Toshiba så jag var tvungen att fråga. HD-DVD ligger jävligt högt upp på "att köpa" listan. :D


Jo! Men det är bara att vänta.. inspelningsbar HD-DVD med inbyggd hårddisk väntar jag på :) Fast min Samsung DVD är ju i pelarform. Så den går inte att byta ut. Det suger ganska hårt. Så då får man ha en till låda där under. Tur att tuner har dubba hdmi anslutningar :S

Cilia
2006-09-26, 20:35
Jo! Men det är bara att vänta.. inspelningsbar HD-DVD med inbyggd hårddisk väntar jag på :)
det väntar jag också på
jag räknar med att den ska lösa alla mina problem här i livet

aliquis
2006-09-26, 22:31
99% av vad som visas på TV är inte värt att se, samma gäller filmer.

Har 2st apparater en 40" en 42", den i vardagsrummet (med 5.1 surround)
tittar jag aldrig på och den i sovrummet ser jag bara serier på 20min innan
jag somnar varje natt.Och anledningen till att du köpte dem var för att kunna skryta i den här tråden?

Fettecke
2006-09-26, 23:30
det väntar jag också på
jag räknar med att den ska lösa alla mina problem här i livet
Du kommer få ett enda problem kvar... betalningen, den lär ju inte kosta lite pengar...

Batman
2006-09-26, 23:49
Det kanske säger mer om hur dåligt konstruerade dina högtalare är.

Ett par högtalare skall stå still oavsett hur högt de spelar. Givetvis kommer de röra sig pyttelite om du drar på till max men ett par stora högtalare som kan flytta mycket luft måste ha en viss vikt för att motverka rörelsen.

Om dina högtalare rör sig såpass mycket att saker som ligger på dem trillar ner kan nog inte ljudet de presterar vara så bra eftersom högtalarna då kommer wobbla runt och inte stå still.;)

nej det är inga hifi högtalare, men jag kan inte minnas att någon högtalarlåda jag sprungit på under min korta levnadstid inte har vibrerat av musiken.

mangs
2006-09-27, 07:20
Kom hem till mig och någon av mina hemmabyggen. De väger väl in på en närmre 100 kilo styck. De står still.

Tyvärr är det så att billigare högtalare är byggda i plast eller 10mm spånskiva och det säger ju sig själv att det inte blir så bra, men allting för att spara pengar i tillverkningsprocessen.

-AG-
2006-09-27, 08:02
Äntligen, drygt 50´000:- senare är min lilla dröm uppfylld...

Som vissa redan varit inne på så tror jag att du skulle tjäna på att ställa upp grejjerna längs en vägg, hänga upp TV:n på väggen och bredda avståndet mellan högtalarna. Du får både bättre ljud och äter inte upp lika mycket plats av rummet som om du skärmar av ett hörn. Det är viktigare än vad man kan tro att ställa upp systemet bra för att få bra ljud, speciellt när du ändå lagt ut en del pengar på dina grejjer. Jag själv brukar flytta omkring grejjerna en hel del innan jag blir nöjd, det är ju halva nöjet :)

Fettecke
2006-09-27, 09:16
Som vissa redan varit inne på så tror jag att du skulle tjäna på att ställa upp grejjerna längs en vägg, hänga upp TV:n på väggen och bredda avståndet mellan högtalarna. Du får både bättre ljud och äter inte upp lika mycket plats av rummet som om du skärmar av ett hörn. Det är viktigare än vad man kan tro att ställa upp systemet bra för att få bra ljud, speciellt när du ändå lagt ut en del pengar på dina grejjer. Jag själv brukar flytta omkring grejjerna en hel del innan jag blir nöjd, det är ju halva nöjet :)

...


Men sak samma... i det långa loppet så siktar jag på att ha det som Henric´s galleri visar... i nuläget är saker och ting placerade där dom är pga förändring och ommöblering... och som någon sa tidigare så har jag gjort (vad jag vet) allt för att nyttja den plats som finns tillgänglig...

Jag kan ju erkänna att det är en "dålig" placering i hörnet, men just nu gör det inte så mkt då jag ville ha förändring, och det var i princip det ända alterativet för ommöblering.

Nalfaren
2006-10-24, 02:35
Sitter själv å äntligen knåpar ihop min egna hemmabio :)

Min hemmabio än så länge ser ut så här:
- Actual Motor Screen 2400x1350 mm
- Logitech Harmony 885
- Microsoft Xbox 360
- Panasonic PT-AE900
- Pioneer DV-989AVi
- Pioneer VSX-AX5Ai
- Sennheiser RS140
- Yamaha YST-SW800
- XL Fidelity fronthögtalare
- Jamo center och bakhögtalare
- Sketen gammal tv

sitter å tittar på HDTV med dubbla tuners så att jag
kan spela in å glo på tv samtidigt samt spela emulators,
surfa, spela, streama film, divx å allt.,, skoj skoj.

Nalfaren
2006-10-25, 01:08
yay, lagt ett par bupp på en HTPC nu, yay, nu jeklar :)
Kommer att fixa bilder sedan, måste till ikea å så vill jag att den
nya soffan skall komma.

Fettecke
2006-10-25, 11:53
yay, lagt ett par bupp på en HTPC nu, yay, nu jeklar :)
Kommer att fixa bilder sedan, måste till ikea å så vill jag att den
nya soffan skall komma.
du måste få fett med betalt för dina tjänster :D

hur mkt uppskattar du ditt värde än så länge?
själv är jag uppe i drygt 80´000 nypris för all "hifi", allt som är kopplat via stärkaren och tvn dvs.... dator, digitalbox osv....

Nalfaren
2006-10-25, 18:14
du måste få fett med betalt för dina tjänster :D

hur mkt uppskattar du ditt värde än så länge?
själv är jag uppe i drygt 80´000 nypris för all "hifi", allt som är kopplat via stärkaren och tvn dvs.... dator, digitalbox osv....


Hmm, i nypris då:

- Actual Motor Screen 2400x1350 mm
2400:-

- Logitech Harmony 885
1795:-

- Microsoft Xbox 360
4200:- eller nåt

- Panasonic PT-AE900
10995:-

- Pioneer DV-989AVi
9995:-

- Pioneer VSX-AX5Ai
12995:-

- Sennheiser RS140
1495:-

- Yamaha YST-SW800
5200:-

- XL Fidelity fronthögtalare
9800:- (2st)

- Jamo center
2500:-

Jamo Surroundhögtalare
4000:- (2 st)

- Sketen gammal tv
7200:-

- HTPC dator
12000:-

- Vanlig dator, med p4, 3000mhz, 2gb ram
ati 9800 pro, 19" skärm, 2 tb hd, etc.
ingen aning, kanske 30.000 med delarna. dock lite gammal nu

- Kablage, supra etc
4000:-

Gamecube (ej inkopplad)
1500:-

- Sennheiser HD 590 hörlurar
1995:-

- Stänga av lampor med remote
300:-

....
Som sagt, en del nytt en del gammalt.
Kommer lägga upp en tråd när den nya soffan
kommit å jag hunnit sätta upp allt snyggt :)