handdator

Visa fullständig version : Arbetssätt naprapat vs kiropraktor


Johan86
2006-09-25, 10:18
Jag undrar vad som skiljer i arbetssätten vad gäller naprapat och kiropraktor. Jag har bara varit hos naprapat. Arbetar kiropraktorn också med massage och värme som naprapaten?

Princy
2006-09-25, 11:05
Jag har varit hos både och, och jag tycker att jag fick ut mer av naprapat-behandlingen.

Kiropraktorn arbetar inte med massage och stretching som naprapaten, utan inriktar sig mest på manipulation.

En annan skillnad är att jag hos naprapaten fick mer råd om träningen och flera övningar för bålstabilitet, vilket jag inte nämnvärt fick hos kiropraktorn.

Johan86
2006-09-25, 11:06
Jag har varit hos både och, och jag tycker att jag fick ut mer av naprapat-behandlingen.

Kiropraktorn arbetar inte med massage och stretching som naprapaten, utan inriktar sig mest på manipulation.

En annan skillnad är att jag hos naprapaten fick mer råd om träningen och flera övningar för bålstabilitet, vilket jag inte nämnvärt fick hos kiropraktorn.

Så när kiropraktorn "knäcker/manipulerar" när kroppen/ryggen är kall?

The_RobRoy
2006-09-25, 11:14
Så när kiropraktorn "knäcker/manipulerar" när kroppen/ryggen är kall?

Har inte vart mer än en gång hos kiropraktor, men dom lägger på någon rejält varm kudde eller något i typ 10 min.

Princy
2006-09-25, 11:15
Så när kiropraktorn "knäcker/manipulerar" när kroppen/ryggen är kall?

Ja, fast det gör ju naprapaten också. Det är ju efter manipulationen som de masserar för att öka blodgenomströmningen.

Fast behandlingen kan säkert skilja sig något mellan olika kliniker.

MasterChief
2006-09-25, 11:26
Jag har varit hos 5-6 naprapater mellan -95 till -00 och deras arbetssätt kan skilja sig markant. Det som funkar bäst för mig är ström följt av djupmassage, stretching och sen "lite knäckande". Jag har stött på naprapater som inte knäcker och det funkade inte för mig. Sen har jag varit med om naprapater som direkt knäcker och det funkade inte heller. Min symtom har alltid varit desamma. Nu har jag dock varit problemfri i några år.

Wennerberg
2006-09-25, 11:54
Min kiropraktor masserar och stretchar innan han knäcker, jag är inte kall när det sker

Johan86
2006-09-25, 12:06
Vad rekomenderar ni; naprapat eller kiropraktor för mig med ryggbesvär?

Loke
2006-09-25, 12:29
Vad rekomenderar ni; naprapat eller kiropraktor för mig med ryggbesvär?

Gå till vårdcentralen i första hand, det är billigast och de är inte sämre på att hitta problemet. Då kan du även få tid med en sjukgymnast, de är kunniga. Är det lättare problem så går det oftast att fixa med rätt träning, och det kan sjukgymnasten informera dig om.

Det är mitt förslag :)

Johan86
2006-09-25, 12:31
Loke: jag har varit hos sjukgymnast ca 10ggr,Läkare. Jag var även hos naprapat några gånger i våras.

Loke
2006-09-25, 12:33
Loke: jag har varit hos sjukgymnast ca 10ggr,Läkare. Jag var även hos naprapat några gånger i våras.

Ok, bra :)

Grahn
2006-09-25, 12:34
Gå till vårdcentralen i första hand, det är billigast och de är inte sämre på att hitta problemet. Då kan du även få tid med en sjukgymnast, de är kunniga. Är det lättare problem så går det oftast att fixa med rätt träning, och det kan sjukgymnasten informera dig om.

Det är mitt förslag :)

Jag skulle inte rekomendera vårdcentralen....såvida du inte tycker att få lite tabletter med antiinflamatoriskt är en lösning.

MasterChief
2006-09-25, 12:40
Jag skulle inte rekomendera vårdcentralen....såvida du inte tycker att få lite tabletter med antiinflamatoriskt är en lösning.

Instämmer till fullo. I så fall ska du försöka få remiss till en kunnig ortoped och eventuellt få en MRI och så vidare.

När det gäller sjukgymnast vs. naprapat är min erfarenhet att naprapaten hjälper betydligt mer.

Loke
2006-09-25, 12:46
Jag skulle inte rekomendera vårdcentralen....såvida du inte tycker att få lite tabletter med antiinflamatoriskt är en lösning.

Vad tycker du är en lösning då? Lite knäckande?

Jag fick hur som hellst mer hjälp på vårdcentralen än hos naparapaten, även om ingen av dem gjorde underverk.

Johan86
2006-09-25, 12:52
Instämmer till fullo. I så fall ska du försöka få remiss till en kunnig ortoped och eventuellt få en MRI och så vidare.

När det gäller sjukgymnast vs. naprapat är min erfarenhet att naprapaten hjälper betydligt mer.

MRI är det magnetröntgen?

Grahn
2006-09-25, 12:57
Vad tycker du är en lösning då? Lite knäckande?

Jag fick hur som hellst mer hjälp på vårdcentralen än hos naparapaten, även om ingen av dem gjorde underverk.

Det beror givetvis på problemet, själv har jag testat det mesta.
När det gäller problem som har ursprung i ryggen så tycker jag vårdcentralen inte gör något alls, samma för sjukgymnaster som de skickar en till.

Fick flera kurer med antiinflamatoriskt, kortisonsprute tortyr, diverse djupmassager och ultraljud etc av vanlig sjukvård för en smärta i höften som jag hade från ca 15 år tills runt 20. Alla på det smärtsamma området i höften.
Visade sig vara problem med ichiasnerven, rätt lätt för en naprapat att åtgärda genom att manipulera ryggen.

Bara ett exempel på de erfarenheter ajg har av svenska vårdcentraler, det har varit fler ggr.

MasterChief
2006-09-25, 12:58
MRI är det magnetröntgen?

Jepp.

MasterChief
2006-09-25, 13:00
Det beror givetvis på problemet, själv har jag testat det mesta.
När det gäller problem som har ursprung i ryggen så tycker jag vårdcentralen inte gör något alls, samma för sjukgymnaster som de skickar en till.

Fick flera kurer med antiinflamatoriskt, kortisonsprute tortyr, diverse djupmassager och ultraljud etc av vanlig sjukvård för en smärta i höften som jag hade från ca 15 år tills runt 20. Alla på det smärtsamma området i höften.
Visade sig vara problem med ichiasnerven, rätt lätt för en naprapat att åtgärda genom att manipulera ryggen.

Bara ett exempel på de erfarenheter ajg har av svenska vårdcentraler, det har varit fler ggr.


Kan bara instämma igen. Mina erfarenheter också!

Johan86
2006-09-25, 13:07
Jepp.


Det är ca två års väntetid på det här i Värmland.Dessutom sa läkaren att det inte behövdes