handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni armar? Hur stora armar har ni?


MacDaBig"O"
2006-09-25, 09:05
Hey!

Nyfiken på hur andra tränar armar:)

Mina armar är 44cm efter ett armpass.

tränar såhär. rygg,biceps(bredden)
bröst,triceps(lätt)
biceps,triceps(tungt)

så kör jag på en vecka (andra muskelgrupper tränas med;) )
vill dock få runt 45cm opumpade..tsaaa!:Virro

FreCKo
2006-09-25, 09:09
Jag kör såna där supersets (eller vafan dom nu heter), biceps och triceps på samma dag (så får man lite mer symmetri om man skulle missa något pass).
8-12 reps per set
4 sets per övning
3 övningar per muskelgrupp (sex övningar totalt då)

Om jag känner mig riktigt fräsig (vilket inte har hänt än :Virro ) så slänger jag in en övning på slutet också (blir egentligen två, en för biceps och en för triceps) och slänger på precis så mycket vikt att jag klarar typ 10st, sen pumpar jag på tills jag inte kan lyfta armarna mer... Men det har inte behövts än *flex*

Damien Thorne
2006-09-25, 09:11
Hur tränar man bredden på biceps?

Timme
2006-09-25, 09:47
Hur tränar man bredden på biceps?

Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill. Man kan bara träna så att den bli större och då blir den också bredare. Bicepscurls, pullups med underhandsfattning och olika roddövningar byger biceps.

jah jag har 39cm överarm.

(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)

Jag är 168cm lång/kort

Timme
2006-09-25, 09:50
Jag tränar armarna med smalbänk, dips, bänkpress, pullups med underhandsfattning, roddövningar och bicepscurls

lauria
2006-09-25, 10:07
Det varierar, sist blev det: smalbänk 4set, liggande frenchpress 3set, pushdowns superset med framåtlutande frenchpress i cabel 3set, over head extension med hantel 3set, hantelcurl 4set, rak skivstångscurl 3set, bamsecurl 3set, hammercurl 2set.

lauria
2006-09-25, 10:12
Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill.

jag tror inte att han var ironisk, hammercurl bygger väl med på brachialis. VIlket borde bredda bicca. Min teori, har även hör många andra mena på att om man vill ha bredare bicca så kör hammercurl.

Men i forma en musklel, det kan man inte. Det går inte t.ex att öka peaken på biceps med koncentrations-curl som många tror.

Doctor Snuggles
2006-09-25, 11:15
http://www.metro.se/_internal/cimg!0/7r2ynqtbh2wg7fqabbgjv1xzpu5i0tk
http://www.metro.se/se/comic.xml?path=%2fse%2fnoje%2fserier%2findex.xml&__toolbar=0&reverse=1&position=22

Damien Thorne
2006-09-25, 12:28
Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill. Man kan bara träna så att den bli större och då blir den också bredare. Bicepscurls, pullups med underhandsfattning och olika roddövningar byger biceps.

jah jag har 39cm överarm.

(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)

Jag är 168cm lång/kort

Japp, det var ironi :D

(Fast jag trodde också att man kunde forma olika delar av musklerna innan jag lärde mig hur det låg till här på Kolozzeum *popcorn* . Tidigare så hade jag hört att man bygger breda biceps av hammercurl)

Ahh... Jag har också 39cm runt armarna, men jag är 1 cm kortare än dig.

Big Lou
2006-09-25, 15:20
Triceps: smalbänk, floorpress , klossbänk och andra bänkpresskomplement+pushdowns

Biceps: 1 eller två övningar som jag oftast kör på lätta bänkpressdagen.
Brukar då köra en tricepsövning tex smalbänk och sen en biceps tex hantelcurl. Två övningar triceps och två biceps.

Mått med pump 48 cm. (består mest av triceps)

Jacksatan
2006-09-25, 15:32
Hur stora armar man har säger ju inte så värst mkt. Det är ju så väldigt beroende av fett %

BigForre
2006-09-25, 15:35
Hur stora armar man har säger ju inte så värst mkt. Det är ju så väldigt beroende av fett %

Där kom dagens sanning, sitter inne med ett par 41-or för tillfället, men skulle jag ta mig till en beachform skulle vi nog säkert hinna gå under 38...

Piranha
2006-09-25, 15:35
Ånyo, volymträning FTW !

*flex*

Njabbesh
2006-09-25, 16:03
Chins, dips, biceps-curl

Hur stora mina armar är? Ingen aning faktiskt, aldrig brytt mig om att mäta. Alltid uppfattat det som om de som är så hemskt intresserade av pb i bänk och tjockleken på armar kompenserar för nåt mindre *rolleyes* .

petersson
2006-09-25, 16:07
Chins, dips, biceps-curl

Hur stora mina armar är? Ingen aning faktiskt, aldrig brytt mig om att mäta. Alltid uppfattat det som om de som är så hemskt intresserade av pb i bänk och tjockleken på armar kompenserar för nåt mindre *rolleyes* .

Benomkretsen?

jwzrd
2006-09-25, 16:09
Chins, dips, biceps-curl

Hur stora mina armar är? Ingen aning faktiskt, aldrig brytt mig om att mäta. Alltid uppfattat det som om de som är så hemskt intresserade av pb i bänk och tjockleken på armar kompenserar för nåt mindre *rolleyes* .

Så jag som knappt tränar armar och benkar som en flicka borde ha jetemyket snorkel? :)

Njabbesh
2006-09-25, 16:57
Så jag som knappt tränar armar och benkar som en flicka borde ha jetemyket snorkel? :)

Är du hemskt intresserad av ditt pb i bänk och hur tjocka armar du har :booty: *slap* ?

HjulaMedMig
2006-09-25, 17:08
Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill. Man kan bara träna så att den bli större och då blir den också bredare. Bicepscurls, pullups med underhandsfattning och olika roddövningar byger biceps.

jah jag har 39cm överarm.

(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)
Jag är 168cm lång/kort

Hur menar du då?

Njabbesh
2006-09-25, 17:12
Han försöker bara ge en ursäkt för att han har små armar :D

Diggler
2006-09-25, 17:46
Jag splittar min armträning. Biceps efter bröstpasset (3 set scottcurl, 3 set hammercurl, 3 set chin-ups med supinerat grepp), och triceps med axlar (3 set smalbänk, 3 set dips, 3 set sittande tricepspress med stång) mina armar är feta men ändå små.

Blaine
2006-09-25, 17:51
Hur menar du då?

Proportioner.

Jag har en vän som inte är särskilt vältränad, men han har större armar än jag p.g.a. att han är mycket längre och kraftigare, med ett snällt ord, samt grövre benstomme och allt det där brottades-med-grisar-på-landet-relevant, trots att mina armar är betydligt mer vältränade än hans. Nå väl, ganska irrelevant för er att veta men you got my bloody point.

Damien Thorne
2006-09-26, 06:24
Hur stora armar man har säger ju inte så värst mkt. Det är ju så väldigt beroende av fett %

Vad är det du säger tjockis? :thefinger ;)

polaren
2006-09-26, 06:33
Bänkpress, smalbänk, skivstångsrodd och ibland lite skivstångscurl också.

Sist jag mätte var dom 44cm, men det var direkt efter ett bänkpass, så säg 42-43!

Timme
2006-09-26, 07:56
Japp, det var ironi :D

(Fast jag trodde också att man kunde forma olika delar av musklerna innan jag lärde mig hur det låg till här på Kolozzeum *popcorn* . Tidigare så hade jag hört att man bygger breda biceps av hammercurl)

Ahh... Jag har också 39cm runt armarna, men jag är 1 cm kortare än dig.

Ah men jag kompenserar med att ha ap långa ramr som ger mig otrolig fördel i mark :D

Om jag sträcker ut armarna och mäter mellan dem så är jag 172-174cm

petersson
2006-09-26, 09:36
Ah men jag kompenserar med att ha ap långa ramr som ger mig otrolig fördel i mark :D

Om jag sträcker ut armarna och mäter mellan dem så är jag 172-174cm

Haha sammma här :) Jag är 184cm lång och har 193cm mellan armarna om jag sträcker ut dem :)

viktor88
2006-09-26, 09:51
Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill. Man kan bara träna så att den bli större och då blir den också bredare. Bicepscurls, pullups med underhandsfattning och olika roddövningar byger biceps.

jah jag har 39cm överarm.

(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)

Jag är 168cm lång/kort

men biceps är 2muskler så man kan ju ändå säga att man bygger bredden av att träna tex hammercurl.

mvda
2006-09-26, 10:07
Proportioner.

Jag har en vän som inte är särskilt vältränad, men han har större armar än jag p.g.a. att han är mycket längre och kraftigare, med ett snällt ord, samt grövre benstomme och allt det där brottades-med-grisar-på-landet-relevant, trots att mina armar är betydligt mer vältränade än hans. Nå väl, ganska irrelevant för er att veta men you got my bloody point.

Om det endast är längden som skiljer två personer åt så borde väl ändå den som är kortare se ut att ha större armar eftersom armarna/musklerna är kortare och inte så "utdragna" som hos den långe. Det är därför det är svårare att se biffig ut om du är riktigt lång.

jwzrd
2006-09-26, 10:20
men biceps är 2muskler så man kan ju ändå säga att man bygger bredden av att träna tex hammercurl.

Hur gör du den kopplingen? Hammercurl gör att du kopplar in biceps i mindre utsträckning än av vanlig supinerande hantelcurl så var det just biceps du ville skulle bli bredare så är hammercurl fel övning.

Gpajpen
2006-09-26, 10:25
Om det endast är längden som skiljer två personer åt så borde väl ändå den som är kortare se ut att ha större armar eftersom armarna/musklerna är kortare och inte så "utdragna" som hos den långe. Det är därför det är svårare att se biffig ut om du är riktigt lång.
kunde inte sagt det bättre själv =D

Go_to_heaven
2006-09-26, 10:27
men biceps är 2muskler så man kan ju ändå säga att man bygger bredden av att träna tex hammercurl.

Nae, M. Biceps Brachii är EN muskel med 2 "huvuden"...

Blaine
2006-09-26, 13:48
Om det endast är längden som skiljer två personer åt så borde väl ändå den som är kortare se ut att ha större armar eftersom armarna/musklerna är kortare och inte så "utdragna" som hos den långe. Det är därför det är svårare att se biffig ut om du är riktigt lång.

Ja, det är klart. Inte bara längden som skiljer oss två åt; hela hans kroppstyp är av grövre kaliber än min. Poängen kvarstår: större armar betyder ingenting i sammanhanget jag tog upp, och många andra. Min kompis är längre, och hans armar ser "biffigare" ut (inte för mig, men för ett oerfaret öga), men inte fan är de mer vältränade för det. Nå väl, tror du har förstått det så känns onödigt att upprepa egentligen.

Timme
2006-09-26, 13:55
Så jag som knappt tränar armar och benkar som en flicka borde ha jetemyket snorkel? :)

Ja :em:

Timme
2006-09-26, 13:59
Hur menar du då?

Jag ska försöka förklara enkelt. Uppenbarligen så har den korta killen betydligt kortare armar. En kortare arm som har 44cm i omkrets är helt enkelt "biffigare" än en lång arm som har 44cm i omkrets. Den långa armaen är mer avlång trots 44cm än den korta armen som är mer "grov" på 44cm.

TCOG
2006-09-26, 16:15
Kör själv mellan 20-25 set på bic eller tric...

Försök hålla de så basic som möjligt, kan slänga in lite kabel eller ibland nån typ av maskin... har 50+cm

Glöm inte träna underarmarna...

Pez
2006-09-26, 16:28
Jag ska försöka förklara enkelt. Uppenbarligen så har den korta killen betydligt kortare armar. En kortare arm som har 44cm i omkrets är helt enkelt "biffigare" än en lång arm som har 44cm i omkrets. Den långa armaen är mer avlång trots 44cm än den korta armen som är mer "grov" på 44cm.
Men dom två personerna har ju, oavsett detta, lika stora armar.

PS. du har små armar.

Hades
2006-09-26, 16:39
Jag ska försöka förklara enkelt. Uppenbarligen så har den korta killen betydligt kortare armar. En kortare arm som har 44cm i omkrets är helt enkelt "biffigare" än en lång arm som har 44cm i omkrets. Den långa armaen är mer avlång trots 44cm än den korta armen som är mer "grov" på 44cm.
Visuellt ser den kortare personen (oftast) bitigare ut med samma armmått, men armarna är som sagt lika stora. Men ännu mer relevant är ju isåfall att ange BF% eftersom fläskiga personer i regel har ganska stora armar även om de inte är vältränade.

On topic då: Jag tränar armarna tre gånger i veckan, en övning för triceps och en för biceps varje gång. 3 set till fail eller nära. En typisk vecka kan se ut ungefär såhär:

Måndag: Dips, stångcurl
Onsdag: Smal bänkpress, Hantelcurl
Fredag: Triceps extentions runt huvudet, pull-ups.

Sedan blir det en del sekundär träning i andra övningar som hantelpress och latsdrag. Har cirka 40 cm.

Langster
2006-09-26, 16:44
Men dom två personerna har ju, oavsett detta, lika stora armar.

PS. du har små armar.
Den längre bör ha längre armmuskler och har därför större armmuskler sammanlagt, även om de har samma omkrets på ett ställe.
Det är inte svårare att få stora armar om man är lång, det tar bara längre tid innan de ser stora ut.
En längre person borde till och med ha möjlighet att bygga större armar än en kortare, då det knappast går att bygga på höjden i all evighet.

Det är ju dock totalt irrelevant och ointressant, det "viktiga" är väl vem som är starkast i armarna eller har snyggast armmuskler som ger intrycket av att vara stora och vältränade?

bubbe
2006-09-26, 18:19
Jag mätte för ett tag sen för att ge storleksråd inför köp av tävlingströja till TP88, tror det var 41-42. Mina armar blir optimalt tränade med massor av bänk, klossar, smalbänk, kättingbänk, marklyft och ibland lite stångrodd.
Gissar att triceps är något proportionellt större jmf med biceps hos mig.


Fast om du vill ha större armar än mig (dvs bara något mer än medelsvensson) så bör du nog rikta in dig på triceps och bicepsträning

LuThe
2006-09-26, 18:30
(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)

Borde det inte va lättare att få större omkrets på armarna ju kortare man är? då har den ju inte lika mycket plats att töjas ut på :D

Pettson
2006-10-06, 21:54
Ironi?

annars, det går inte att forma sin muskel hur man vill. Man kan bara träna så att den bli större och då blir den också bredare. Bicepscurls, pullups med underhandsfattning och olika roddövningar byger biceps.

jah jag har 39cm överarm.

(längden är också vitkigt i sådana här sammanhang med tanke på att en kille på 220cm med 44cm överarm inte har särskilt stor överarm jämfört men en kille på 172cm med 44cm överarm)

Jag är 168cm lång/kort
Du kan inte forma den precis hur du vill men,MEn det finns övningar för Över och Under delen av bicepsen, Och va menar du med med att en kille som är 220 cm lång och har en omkrets på överarmen på 44 cm har mindre arm än en kille som är 172cm lång som också har en arm omkrets på 44cm?

MEDiAHORAN
2006-10-06, 23:37
Du kan inte forma den precis hur du vill men,MEn det finns övningar för Över och Under delen av bicepsen, Och va menar du med med att en kille som är 220 cm lång och har en omkrets på överarmen på 44 cm har mindre arm än en kille som är 172cm lång som också har en arm omkrets på 44cm?Ställ dig jämte en tändsticksask, ställ dig sedan jämte en skyskrapa. Du kommer se tämligen stor ut när du står bredvid tändsticksasken, och ganska liten vid skyskrapan.

Armen ser mindre ut eftersom det är proportionerna som avgör.

Catch my drift?

jwzrd
2006-10-06, 23:39
Du kan inte forma den precis hur du vill men,MEn det finns övningar för Över och Under delen av bicepsen, Och va menar du med med att en kille som är 220 cm lång och har en omkrets på överarmen på 44 cm har mindre arm än en kille som är 172cm lång som också har en arm omkrets på 44cm?

Det finns ingen övre och undre del av biceps. Biceps brachii har två huvuden som sitter jämsides. Under/på utsidan av det yttre huvudet sitter dessutom brachialias, nedanför den sitter brachioradialis.

RoBBBaN
2006-10-07, 09:14
Min erfarenhet av armträning är att man inte ska vara rädd tunga vikter.
Jag körde länge, riktigt länge, på vikter som tillät mig utföra omkring 10 reps. Resultaten var goda i början, men avtog ganska snart.
Förstog att en omläggning av armpasset var nödvändig för ytterligare resultat, och började därmed köra riktigt tungt i jämförelse med vad jag tidigare gjort, repsantalet sjönk ner till 5-6 repetitioner i 3 set per övning (tidigare 4 set). Resultaten lät inte vänta, min uteckling på armarna under bara ett par månader är mycket bättre än någonsin.
...och det genom att köra tungt och med mindre set/övning.

Det kanske har med variationen att göra, och att min utveckling därmed kommer att stagnera så småning om, så att man tvingas gå tillbaka och köra lättare igen...det vet jag inte...men vad jag vet är att man inte ska visa rädsla för tunga vikter.

Timme
2006-10-07, 09:40
Men dom två personerna har ju, oavsett detta, lika stora armar.

PS. du har små armar.

Ja jag vet att jag har små armar :) Jag har inte sagt något annat.

Men om man frågar vem som har "muskulösast" (ingen aning om man kan säga så) så har helt klart killen med korta armar mer muskulösa armar. En kort arm med 44cm i omkrets ser helt enkelt mycket grövre ut än en lång arm med 44cm. Det säger du väl inte emot?

Timme
2006-10-07, 09:43
Du kan inte forma den precis hur du vill men,MEn det finns övningar för Över och Under delen av bicepsen, Och va menar du med med att en kille som är 220 cm lång och har en omkrets på överarmen på 44 cm har mindre arm än en kille som är 172cm lång som också har en arm omkrets på 44cm?

Jag formulerade mig dålig, tillochmed fel. Jag menar en "grövre" arm. Eller, den längre killens arm är helt klart större men den ser inte grövre ut eftersom hans muskel är mycket längre. Det kravs bra mycket mer omkrets för att hans arm ska se lika dan ut som den kortare killens arm.

x_emir_x
2006-10-07, 10:26
Jag formulerade mig dålig, tillochmed fel. Jag menar en "grövre" arm. Eller, den längre killens arm är helt klart större men den ser inte grövre ut eftersom hans muskel är mycket längre. Det kravs bra mycket mer omkrets för att hans arm ska se lika dan ut som den kortare killens arm.

Ja! Och när han - den längre - väl får mer i omkrets, så kommer lillen att se ut som en toastbröd jämfört med honom ;)

Kortare killar har oftast mer fettprocent, så armen har man ingen aning om hur stor den är förrens lillen är deffad.

Niclaaas
2006-10-07, 10:28
Kortare killar har oftast mer fettprocent

:confused:

jwzrd
2006-10-07, 10:30
Är du hemskt intresserad av ditt pb i bänk och hur tjocka armar du har :booty: *slap* ?

PB är 137.5kg och sattes för någon månad sen. Jag har även tryckt upp 140kg men för många många år sen under andra omständigheter.

Armarna varierar mellan 45.5 och 47 beroende på kroppsvikt, form, tonus osv.

x_emir_x
2006-10-07, 10:31
:confused:

Jag har inte sagt att alla kortare killar har mer fettprocent. notera "oftast".

Niclaaas
2006-10-07, 10:36
Jag har inte sagt att alla kortare killar har mer fettprocent. notera "oftast".

och hur har du kommit fram till detta?

x_emir_x
2006-10-07, 10:39
och hur har du kommit fram till detta?

En kortare kille lägger oftast på sig mer fett än en längre kille under uppbyggnaden.

Niclaaas
2006-10-07, 10:51
En kortare kille lägger oftast på sig mer fett än en längre kille under uppbyggnaden.

varför? har du något att backa upp uttalandet med eller är det din teori?

Tricklev
2006-10-07, 10:56
Nej, längden på din kropp kommer inte avgöra din "fettprocent", precis som längden på dina fötter inte avgör penisstorlek, förstår du väl?

Niclaaas
2006-10-07, 11:00
Nej, längden på din kropp kommer inte avgöra din "fettprocent", precis som längden på dina fötter inte avgör penisstorlek, förstår du väl?

jag antar att den frågan var riktad till emir?

jwzrd
2006-10-07, 11:03
En kortare kille lägger oftast på sig mer fett än en längre kille under uppbyggnaden.

Jag skulle vilja veta varifrån det där kommer.

Tricklev
2006-10-07, 11:05
jag antar att den frågan var riktad till emir?

Ja självklart.:)

jontahontas
2006-10-07, 11:12
Jag skulle gissa på att det kan förklaras socialt. Man äter tillsammans och äter då lika mycket (ja i vardagssammanhang), kort som lång, och den korta äter då mer och blir fetare.

Och nej, jag tror inte på detta rakt av själv, men om jag skulle få välja en förklaring så skulle denna ligga närmast till hands.

Tricklev
2006-10-07, 11:17
Jag skulle gissa på att det kan förklaras socialt. Man äter tillsammans och äter då lika mycket (ja i vardagssammanhang), kort som lång, och den korta äter då mer och blir fetare.

Och nej, jag tror inte på detta rakt av själv, men om jag skulle få välja en förklaring så skulle denna ligga närmast till hands.

Säger du inte emot dig själv där?
Längre folk brukar inte ha nämnvärt högre naturlig förbränning.

pragmatist
2006-10-07, 12:21
En längre kropp har något högre förbränning än en kort vid samma kroppsvikt/muskelmassa. Vissa energiförbrukningsformler räknar in kroppslängden av den anledningen.

x_emir_x
2006-10-07, 13:31
En kortare kille har mindre yta att fylla på - därav lättare att bygga muskler(massa), men även då lättare för fett.

jwzrd
2006-10-07, 13:35
En kortare kille har mindre yta att fylla på - därav lättare att bygga muskler(massa), men även då lättare för fett.

Men fett- och massautveckling sker i tre dimensioner, dvs volym och inte yta. Du blandar ihop utseende/uppfattning med faktisk förändring.

Fjod0r
2006-10-07, 23:40
En kortare kille har mindre yta att fylla på - därav lättare att bygga muskler(massa), men även då lättare för fett.

Vad är det du inte förstår. Ja en kort kille får automatiskt ett mer kompakt utsende. Därför att han är kort. En lång kille får automatiskt ett mer avlångt utseende, därför att han är lång. Är korta mäniskor fetare än långa? Rent utseende mässigt kommer den korta att se fetare ut av tex 5kilo fett. På grund av att fettet kommer spridas på en mindre yta. Men inte fan är man fetare för att man är kort.

Timme
2006-10-08, 02:26
Vad är det du inte förstår. Ja en kort kille får automatiskt ett mer kompakt utsende. Därför att han är kort. En lång kille får automatiskt ett mer avlångt utseende, därför att han är lång. Är korta mäniskor fetare än långa? Rent utseende mässigt kommer den korta att se fetare ut av tex 5kilo fett. På grund av att fettet kommer spridas på en mindre yta. Men inte fan är man fetare för att man är kort.

Helt rätt!

sammy1
2006-10-09, 11:19
Jag ligger på 40 cm neddeffad! Efter ett pass, no idea ;)
Sen är jag 186-7 med ganska långa armar!

PB är 137.5kg och sattes för någon månad sen. Jag har även tryckt upp 140kg men för många många år sen under andra omständigheter.

Armarna varierar mellan 45.5 och 47 beroende på kroppsvikt, form, tonus osv.

Visar att man inte behöver vara stor för att bänka mkt =) jag kör fyror på 110 och provade en etta på 125. Skillnad mellan 125 och 137, men ändå =)

norsk_gadd
2006-10-09, 11:29
45cm kanske i fläskig form, tränar de med bicepscurls.. :Virro

Damien Thorne
2006-10-09, 11:48
PB är 137.5kg och sattes för någon månad sen. Jag har även tryckt upp 140kg men för många många år sen under andra omständigheter.

Armarna varierar mellan 45.5 och 47 beroende på kroppsvikt, form, tonus osv.

under andra omständigheter = ???

Vad är det för omständigheter som gör att du inte räknar 140kg som pb?

Tricklev
2006-10-09, 12:08
under andra omständigheter = ???

Vad är det för omständigheter som gör att du inte räknar 140kg som pb?

Han har redan nämnt sådant i andra trådar, sök och du ska hitta.:)


Jag kör 3 set skivstångscurl i veckan, biceps är disco.*slap*

jwzrd
2006-10-09, 12:10
Jag ligger på 40 cm neddeffad! Efter ett pass, no idea ;)
Sen är jag 186-7 med ganska långa armar!



Visar att man inte behöver vara stor för att bänka mkt =) jag kör fyror på 110 och provade en etta på 125. Skillnad mellan 125 och 137, men ändå =)

Bänkpress är min i särklass sämsta gren helt enkelt. Det gick dåligt och var tråkigt redan från början, jag lade energin på att träna ben och rygg som var bra mycket roligare.

jwzrd
2006-10-09, 12:12
under andra omständigheter = ???

Vad är det för omständigheter som gör att du inte räknar 140kg som pb?

Främst att det var så fruktansvärt länge sen. 137.5kg är en SL-godkänd bänkpress, 140 var det inte. Det är inte så att jag kommer att kalla 140 nästa gång jag pressar det för något annat än en tangering men jag gillar helt enkelt inte att knalla runt på gamla meriter.

Damien Thorne
2006-10-09, 12:16
Främst att det var så fruktansvärt länge sen. 137.5kg är en SL-godkänd bänkpress, 140 var det inte. Det är inte så att jag kommer att kalla 140 nästa gång jag pressar det för något annat än en tangering men jag gillar helt enkelt inte att knalla runt på gamla meriter.

Ahaa...

Tack för klargörandet :bow:

Damien Thorne
2006-10-09, 12:20
Han har redan nämnt sådant i andra trådar, sök och du ska hitta.:)


Jag kör 3 set skivstångscurl i veckan, biceps är disco.*slap*

Tips på vad jag ska söka på?

bänkpress, 140kg, omständigheter, jwzrd ???

petersson
2006-10-09, 13:08
Jag är innehavare av ett par 38-klubbor :) Tränar mest bänkpress, smal bänk, bänk på golvet och ibland pushdowns. Kör bicepscurls ungefär varannan vecka.

sammy1
2006-10-09, 17:55
Främst att det var så fruktansvärt länge sen. 137.5kg är en SL-godkänd bänkpress, 140 var det inte. Det är inte så att jag kommer att kalla 140 nästa gång jag pressar det för något annat än en tangering men jag gillar helt enkelt inte att knalla runt på gamla meriter.


Känner igen detdär! För ca 1 år sedan så tog jag max max max 95 kilo i bänken, aldrig gillat dne men den bygger massa nåt fruktansvärt! började med ca 60 kilo i början :em:

Lillebror
2009-02-13, 20:05
Ja jag vet att jag har små armar :) Jag har inte sagt något annat.

Men om man frågar vem som har "muskulösast" (ingen aning om man kan säga så) så har helt klart killen med korta armar mer muskulösa armar. En kort arm med 44cm i omkrets ser helt enkelt mycket grövre ut än en lång arm med 44cm. Det säger du väl inte emot?

Men asså är du helt.. :smash:

Lite grundläggande fysik här, du tar en area (själva benet) I detta fall säg att du har två armar en lång och en kort. Det är samma muskelmassa men längden dvs arean diffar.

Säg att Muskelvolymen du lägger på dessa armar är 1 liter, ena armen är 10 cm lång den andra är 100cm lång. den kortare armen kommer få 1dl muskelvolym per cm, den längre kommer få 1 cl per cm.

Slutsats: Den längre armen med samma muskelvolym ser BETYDLIGT klenare ut.

Så om båda två har samma volym per cm, dvs samma mått runt armarna är den längre personen mer muskolös, och starkare.

Så för att svara frågan du själv svarade inkorrekt på "Men om man frågar vem som har "muskulösast" " så är det den långa personen med samma armsmått som har mest muskelmassa.

Så jävla svårt är det ju ändå inte...

ceejay
2009-02-13, 20:07
2 olika bicepsprogram som jag varvar med

triceps: typ bänk dips lite pushdowns etc, måste hitta ngt bra

mått: Vet inte riktigt, någon cm under 40 tror jag nu, har ökat rätt bra på senaste

Lillebror
2009-02-13, 20:12
För att svara på topic också :P (sorry för offtopic blir bara helt "RAWRRR!!" när någon lär ut fel)

Mina armar i dagsläget, inprincip torra och på vilodag : 40cm

Raggis
2009-02-13, 20:16
Men asså är du helt.. :smash:

Lite grundläggande fysik här, du tar en area (själva benet) I detta fall säg att du har två armar en lång och en kort. Det är samma muskelmassa men längden dvs arean diffar.

Säg att Muskelvolymen du lägger på dessa armar är 1 liter, ena armen är 10 cm lång den andra är 100cm lång. den kortare armen kommer få 1dl muskelvolym per cm, den längre kommer få 1 cl per cm.

Slutsats: Den längre armen med samma muskelvolym ser BETYDLIGT klenare ut.

Så om båda två har samma volym per cm, dvs samma mått runt armarna är den längre personen mer muskolös, och starkare.

Så för att svara frågan du själv svarade inkorrekt på "Men om man frågar vem som har "muskulösast" " så är det den långa personen med samma armsmått som har mest muskelmassa.

Så jävla svårt är det ju ändå inte...

Lär dig skillnaden mellan "vem ser mukulösast ut" och "vem är muskulösast".

Tack.


OnT. 8 set biceps, 12 set triceps/w

43,2cm kalla.

J.V
2009-02-13, 20:20
Runt 40cm.
~4 set EZ-curl efter ryggpasset, ~4 set av någon tricepsövning efter bröstpasset. Orkar inte mer, hatar att träna armar.

EDIT: fan vad gammal tråd det var.

Lillebror
2009-02-13, 20:21
Lär dig skillnaden mellan "vem ser mukulösast ut" och "vem är muskulösast".

Tack.


OnT. 8 set biceps, 12 set triceps/w

43,2cm kalla.

Vad var frågan då?
"Vem har muskolösast armar"

Sen om de sedan slirar in på vem som ser muskolösast spelar ju ingen roll.

Raggis
2009-02-13, 20:22
Vad var frågan då?
"Vem har muskolösast armar"

Sen om de sedan slirar in på vem som ser muskolösast spelar ju ingen roll.

Låter som att du är bitter för att du är av den längre sorten? :thumbup:

Lillebror
2009-02-13, 20:26
Låter som att du är bitter för att du är av den längre sorten? :thumbup:

Mja :p
av någon anledning blir jag alltid skitsur när någon lär ut något, såvida det inte är 100% korrekt. Samma sak på universitetet säger läraren fel då jävlar ska han få reda på det xD

Godfella
2009-02-13, 20:44
4-6 set biceps. 10-12 set triceps. Mäter 43cm kalla.

Jay-Z
2009-02-13, 20:55
Några set biceps i veckan.

Bänkpress.

Militärpress.

Smal bänkpress.

Nåt set pushdowns.

38 centimeter kalla.

LoTiX
2009-02-13, 21:05
Har tränat sedan februari 2008. Dra ifrån ~10 veckor under sommaren så snart 10 månaders träning. Började på 33cm, nu 40cm ungefär samma kroppsfett%.

Aldrig tränat armarna enskilt. Triceps efter bröst och biceps efter rygg så de har varit rejält pumpade då armövningarna satt igång. Triceps har i princip alltid fått tre övningar tre set. Oftast tricepsextentions, drag över huvud med rep samt pushdowns. Ibland har jag fått med mig min träningskamrat på dips. I nuläget trivs vi båda också med dips över två bänkar.

Biceps har oftast varit slut efter två övningar tre set. Vanligtvis EZ-curls och hantelcurls, båda stående. Ibland också en liten favorit jag såg i en video där en kvinna körde curls från nedre trissor på två närastående kablar. Mycket jämn viktfördelning över hela rörelsen, omöjligt att fuska.

Yip_man
2009-02-13, 21:20
ja jävlar det var ett tag sen man mätte tydligen, 48 mäter klubborna nu. kör tungt med mycket cheating 12-20set 1gång/vecka :-)

Morrris
2009-02-13, 21:20
Drygt 40cm på 172cm kroppslängd.
Tränar triceps tungt på Ryggpasset. Viktade dips, smalbänk och pullover när andan faller på.
På bröstpasset blir det lättare tricepsträning, liggande tricepsext. i cable, dips på BW osv...

Biceps får sitt på ryggdagen, roddar och latsdrag/chins.

saab900
2009-02-13, 21:49
Längd 183 cm
Vikt 70 och stadigt uppåt

Överarm 37 utan pump
Underarm 30 utan pump
Handled 16,5 (svårslaget? :D :()

Biceps och underarmar:
Rak stångcurl ganska bred fattning 3-5 set
Omvända curl med EZ-stång 3-5 set
Curl med smal fattning EZ-stång 3-5 set
Underarmscurl 4 set
Hammercurl hantlar 4 set

Triceps:
Liggande triscepspress runt huvudet 5 set
Pushdown i CC 5 set
Dropset med rep i CC 1 st från så tungt jag orkar 8 rep ner till sista skivan

Gillar inte smalbänk

Bob_Paris
2009-02-13, 22:36
biceps körs separat 46 kalla

Hur? TUUUNGT, basövningar, inte ett kabeldrag på 3 år

Spec^
2009-02-14, 02:57
186cm
66kg

39runt armen kör Stångcurl och Hantelcurl

kalajset
2009-02-14, 03:27
182cm
ca 88kg, (uppskattat kroppsfett ca 17%)
40 cm i omkrets, opumpade

Mina överarmar ser större ut än de är, mycket beroende på ganska välutvecklade biceps. Blir inte klok på triceps däremot. Visst växer de, men det vore själv f*n om de inte hade gjort det också med all specifik träning de fått i höstas. Både biceps/triceps tränas igenom vardera två gånger i veckan, efter de större muskelgrupperna för dagen, (kör oftast halvkroppspass fyra ggr i veckan), såsom rygg eller bröst.
Ungefär såhär har upplägget sett ut:

Tre-sex st. bicepsecifika sets per gång, vanligtvis antingen hantelcurl eller hammercurl, (som jag trots allt räknar som en bicepsövning), följt av ett komplement beroende på vad jag känner för just då. Scott curls eller cablecurls är inte helt ovanligt. 6-12 bicepsinriktade set i veckan alltså, plus ryggträningen naturligtvis.

Triceps får mer volym. Sex-nio set triceps per pass, ggr två i veckan gör 12-18 set totalt. Brukar börja med smal bänk, för att sedan köra pushdowns, och efter det en tricepsmaskin. Är nog inte det mest effektiva tricepsupplägget vad det gäller övningsval, men har fastnat för detta av olika anledningar. Kommer fortsätta piska triceps lite extra under kommande uppbyggnadsperiod.

130kg finsk sisu
2009-02-14, 10:21
Ligger mellan 53-54,5cm efter träning.
Tränar armarna med roddövningar och bänkpressvarianter. Biceps&triceps isolerat körs 0-3 set i veckan.

Sniggel
2009-02-14, 12:20
Har nog cirka 40 cm. Triceps storlek är proportionell mot min styrka i bänkpress (och inget annat verkar påverka). Biceps växer av hantelcurl runt 5 reps med cheating upp och strikt eccentriskt. Detta körde 1-3 set ungefär 1 gång i veckan när mina biceps växte som mest. Just nu tränar jag supinerade chins och bänkpress för armarna (ingen prioritering för biceps eftersom de redan är så pass bra utvecklade jämfört med resten av kroppen).

Pungis
2009-02-14, 12:25
liggande extensioner, smalbänk, pushdown m rep, pushdown m stång
biccecurl, varierande hantelövningar, stång i kabel, rep i kabel
underarmscurl bakom ryggen, omvända bicepscurl 90grader

för tillfället

actiwe
2009-02-14, 12:43
Tränar triceps på bröst passet och biceps på ryggpasset, biceps är min bästa muskel den är så himla lätt att få kontakt med och de finns 100 övningar för den, men som favorit har jag koncentration curls och skivstångscurl.. triceps brukar ja va helt slut i på ett bröstpass men kör 1-2 övningar t.ex. frenchpress eller pushdowns.

Mourten
2009-02-14, 14:02
Överarm 44 cm (ej pump)
Underarm 40 cm (ej pump)
Kör, ez-curls, scottcurls, hammers, omvända stångcurls.
frenchpress, dips med vikt, pushdowns, smalbänk.

(såg att alla skrev längd, är 178 cm)

elo_
2009-02-14, 14:04
Ca 45-46 cm runt överarmen. Tränar inte armar särskilt mycket, tricepsen får en hel del stryk av bänkvarianter, bicepsen får sig en omgång i dragövningar. Har inte tränat biceps specifikt på ca två år förutom ett ströset här och där en gång i månaden ca. Skulle vara kul förstås någon gång med 20" gunnnnzzz men orka.. :)

Ligger mellan 53-54,5cm efter träning.
Tränar armarna med roddövningar och bänkpressvarianter. Biceps&triceps isolerat körs 0-3 set i veckan.

Och här sa 130kg finsk sisu det bättre än jag, dvs edit och +1

von huff
2009-02-14, 14:11
0-5 set biceps i veckan och ganska tung triceps träning, smalbänk,fenchpress osv

41-42 cm

sewerin
2009-02-15, 23:29
har precis börjat gymma seriöst kan man säga, så har inga armar att skryta över direkt :P..
jag som är lite ny också, vad menar ni då ni mäter överarm och underarm? då jag mäter har jag tagit ett måttband runt armen, i mitten av muskeln lr vad man ska säga, och kollat då man spänt sig och inte spänt sig.
hade f.ö 37cm spänd och 31 ospänd :P..

johanw
2009-02-17, 00:44
Ligger mellan 53-54,5cm efter träning.
Tränar armarna med roddövningar och bänkpressvarianter. Biceps&triceps isolerat körs 0-3 set i veckan.

Monster.*flex*

Mina armar mäter 37 som kalla. Tränar stångcurls 0-2 set per vecka. Började med armar under 30

The Draf
2009-02-17, 08:14
Nästan 43cm kalla, biceps/triceps 10 set var per vecka

Dan S
2009-02-17, 19:03
41 cm 178cm typ 8% bf. om de nu spelar roland. Tränar det som faller mig in, jag lyfter vikten i den rörelse muskeln arbetar.. håller lite olika grepp lite då och då. Exempel tricepspress, tricepspushdown dipsm frenchpressm tricepsextension. hantelcurl, stångcurl, preachercurl, koncentrationscurl, bara fria vikter. Ökat ungefär 1 cm på 2 månader nu då jag kört. Det är opumpat också.

Kauppi
2009-02-17, 19:07
VAR för någonstans på armen ska man mäta? Precis nedanför delta? Mitten på armen?
och man ska ha armen hängandes rakt ner va? och inte böjd eller spänd.

mini
2009-02-17, 19:15
Tränar väldigt lite armar, biceps aldrig primärt. Triceps genom bänk och komplement, och biceps i dragövningar för rygg. Har ca 34 cm, är 152 lång. Har fått armarna genom att mocka hästskit.

Robban
2009-02-17, 21:49
Har 42cm i bra form(synligt åttapack, dock ej tävlingshård). Är 174cm lång å väger då 82kg.

Kör typ 7set biceps å 9 set triceps i veckan.

Övningar: hantelcurl med bräda, bamsecurl, hammercurl, 21:or, hantelext. med båda händerna bakom huvudet, skull-crushers, kickback och pushdown. Kör de som e ledigt...

saab900
2009-02-17, 23:19
Tränar väldigt lite armar, biceps aldrig primärt. Triceps genom bänk och komplement, och biceps i dragövningar för rygg. Har ca 34 cm, är 152 lång. Har fått armarna genom att mocka hästskit.

:hbang: :bow:

The Swedish Oak
2009-02-17, 23:34
VAR för någonstans på armen ska man mäta? Precis nedanför delta? Mitten på armen?
och man ska ha armen hängandes rakt ner va? och inte böjd eller spänd.

http://www.gain-weight-muscle-fast.com/image-files/bicepstape.jpg

Floddan
2009-02-17, 23:42
Jag är 176 cm lång och väger strax under ca 100kg.
ca 47 cm spänd arm sist jag mätte.

Tränar mest bänk och smalbänk samt rodd och chins nu för tiden.

Kauppi
2009-02-18, 00:24
http://www.gain-weight-muscle-fast.com/image-files/bicepstape.jpg

oh, nicenice!! tack :)

Arne Persson
2009-02-18, 00:58
Mycket tunga set. Ca 30 på triceps och 20-24 på biceps. Börjar få tillbaks mina +50 cm (kalla) igen efter ett längre träningsuppehåll (ca 20 månader) från seriös träning.

JoeyP
2009-02-18, 01:24
Triceps = smalbänk,dips,hantelextencions,pushdowns... oftast.
Bicep = Stångcurl, hantelcurl, preacher curl, och konsentrations curl.

Mina armar är små. Och har klena biceps. Typ inte ökat nåt i styrka i biceps.
Dock stark i ryggen.

Mourten
2009-02-18, 07:09
Mycket tunga set. Ca 30 på triceps och 20-24 på biceps. Börjar få tillbaks mina +50 cm (kalla) igen efter ett längre träningsuppehåll (ca 20 månader) från seriös träning.

En kan gubben *drool*

Steerlinho
2009-02-18, 16:51
http://www.gain-weight-muscle-fast.com/image-files/bicepstape.jpg

Jag brukar hålla armen rakt framför bröstet och sen spänna så armen bildar ett V, med handflatan mot bröstet, det kan man väl med göra? dvs spänna så att i hans fall (bilden) har handen mot huvudet i princip.

Mäter då typ 38.1 för 2-3 veckor sen när jag hade uppehåll.. är väl större nu hoppas jag. Kör 16 set triceps och 8-14 set biceps i veckan
triceps: smal bänkpress, dips mellan bänkar.
biceps: EZ-curl och scottcurl/hantelcurls/hammercurl/flera set i EZ-curlen.

kört i ett halvår seriöst nu.

The Swedish Oak
2009-02-18, 18:51
Triceps = pushdowns och enhands pushdowns.
Biceps = Stångcurl, hantelcurl, varierar ibland med preacher curl, och konsentrations curl.

Har väl runt 38-39cm, deffad. Ser ingen anledning o mäta annars då det blir massa cm extra på grund av underhudsfettet.

kalllee
2009-02-23, 20:05
40cm på långa 170 och tunga 72 kg :D