handdator

Visa fullständig version : Maj, 83


AFanatic
2006-09-25, 07:31
Maj ska vräkas från sin lägenhet där hon bott i över 60 år, enbart pga att hon kom efter med hyran under tiden hon låg på sjukhus.


Inget hjärta och ingen reson tycker jag, blir förbannad bara jag tänker på det.


Gå gärna in på www.aftonbladet.se och skriv på protestlistan.

Trance
2006-09-25, 07:56
Inte enbart, lägenheten var vanskött också. Jag hejar på HSB av ren princip.

Noodles
2006-09-25, 08:09
Hur grymt det än verkar så kan man undra vilket regelverk en styrelse ska använda. Var ska det avgöras när regelbrott är ok?

Jag vet folk som har blivit vräkta pga vanskötta lägenheter. Största orsaken till vanskötseln är deras alkoholproblem. Alkoholism definieras väl oftast som en sjukdom, hur ska man döma i det fallet?

Cilia
2006-09-25, 08:22
Hur grymt det än verkar så kan man undra vilket regelverk en styrelse ska använda. Var ska det avgöras när regelbrott är ok?

Jag vet folk som har blivit vräkta pga vanskötta lägenheter. Största orsaken till vanskötseln är deras alkoholproblem. Alkoholism definieras väl oftast som en sjukdom, hur ska man döma i det fallet?
Visst har man ett regelverk i en brf men det är ingen som skjuter en om man gör några avsteg ifrån det. Jag har varit ordförande i min brf och det är alltid någon som är lite sen och det ser vi mellan fingrarna på.

Vi hade också en gammal dam som bodde i en av lägenheterna och vars lägenhet säkert var i samma klass som Majs. Vi var oroliga främst för om hon skulle lämna ljus tända eller kanske gasen på. Vi pratade då med hennes son och försäkrade oss om hur det stod till. Nu har hon flyttat till ett äldreboende men att vräka en sån gammal dam hade vi aldrig i tanken. Hon hade liksom Maj bott där nästan hela sitt liv.

Nu är Maj 83 år gammal och har nog inte så många år kvar i livet. Särskilt med tanke på att hon har parkinsons. En alkoholist är en liten annan situation. Det blir en annan missär där och det är svårare att förutspå hur länge han kommer att bo kvar.

Lasse Kongo
2006-09-25, 08:27
Äsch vafan ärligt, hur många gånger i livet skulle jag eller ni själva inte behövt en lista av något slag?

Baan
2006-09-25, 08:37
Äsch vafan ärligt, hur många gånger i livet skulle jag eller ni själva inte behövt en lista av något slag?

0?

Lasse Kongo
2006-09-25, 08:39
0?

Was?

Inte du kanske, men du räknas inte.

Dumleman
2006-09-25, 08:40
Maj kan gott flytta till ett ålderdomshem och låta yngre personer få hyra lägenheten.

MasterChief
2006-09-25, 09:28
Ska vi starta en lista som kräver att Maj vräks?

coxie
2006-09-25, 09:56
Dem äger lägenheten och dem har all rätt i världen att vräka henne om hon är både sen med hyran samt vansköter lägenheten.

Må låta hjärtlöst men många är faktiskt hjärtlösa när det rör sig om affärer.

Cilia
2006-09-25, 10:20
Dem äger lägenheten och dem har all rätt i världen att vräka henne om hon är både sen med hyran samt vansköter lägenheten.

Må låta hjärtlöst men många är faktiskt hjärtlösa när det rör sig om affärer.
teoretiskt sätt äger bfr lägenheten.
det enda Maj har betalat för är tillgången till att nyttja lägenheten.

Jag tror dock att dom flesta av oss som har en bostadsrätt ser det såsom om vi äger lägenheten. Det är ingen hyresrätt vi pratar om här

Noodles
2006-09-25, 12:22
Intressant att riksordföranden hos HSB går in och kräver att föreningsstämman ska avsätta styrelsen pga ett juridiskt korrekt beslut.

Känns som att styrelsen fick välja mellan pest eller kolera. Hade de fortsatt med vräkningen skulle det säkert ha lett till fler namninsamlingar och arga telefonsamtal hem till styrelsemedlemmar. Nu när de inte vräker henne kan de få skit om hon missar fler hyresinbetalningar och de ska presentera en årsredovisning där alla hyror inte har drivits in.

Klart att vem som helst med samvete tycker synd om Maj i det här fallet. Jag tycker dock att det skapar ett konstigt prejudikat där du kan missa tre månadshyror, ha en vanskött lägenhet och ändå inte bli vräkt.

Cilia: Fallet med alkoholisten jag nämnde gällde en kvinna och inte en "han". En alkoholist kan kanske kämpa sig ur sitt beroende och sedan bli en medlem som sköter sin lägenhet exemplariskt. I fallet med Maj kommer hon antagligen inte bli bättre och frågan är hur styrelsen ska agera om liknande saker händer igen.

AFanatic
2006-09-25, 12:32
Såvitt jag vet har hon efterhand betalat hyrorna, och skulle ändå vräkas. Att hon har en sjukdom innebär att hon behöver hjälp, inte bli av med sitt hem och sina ägodelar.Och det gäller detsamma med vanvården av lägenheten (som jag iofs inte visste om när jag skapade tråden), där behöver hon hjälp inte bli vräkt.

Juridiskt sett finns det inte mkt att tveka på, men det blir knepigt då de flesta av oss dock har ett samvete... Alla regelverk är inte bra, och än mindre effektiva. Men visst svenskarna kanske överlag har förälskat sig i byråkrati.


Lyckligtvis får hon iaf bo kvar, sedan för hur länge innan hon ändå måste byta bostad (pga sjukdom) tycker jag är en annan femma.

tossefar
2006-09-25, 12:36
Är hon inte i skick nog att betala räkningar och hålla lägenheten fräsch så borde hon vräkas. Om inte annat för sitt eget bästa, in på hem med henne! Vad har hon för skum familj som inte hjälper henne in på ett hem när de märker att hon inte ens kan sköta lägenheten? Varför hjälpte ingen henne med räkningarna när hon var på sjukhuset, de måste väl ha märkt att hon låg där?

Sätt Maj på hem och sälj familjen till Polen.

Loke
2006-09-25, 12:38
Ett effektivt sätt att få hjälp av myndigheter är faktiskt att bli vräkt, speciellt om det gäller barnfamiljer eller gamlingar.

Trance
2006-09-25, 12:41
Problemet är ju när media går in, få vet vad hela historien är och när media väljer sida så hetsas alla till en åsikt. Att hon inte betalade kanske inte var så stor sak vem vet, har hört att hon skall ha autogiro och att missen var att det inte fanns pengar på kontot. Men vem vet hela historien?

Vem vet hur vanskött lägenheten är, styrelsen och reglerna är ju till för att hela föreningen skall klara sig bra, den har ju ett ansvar.

Men fakta spelar ingen som helst roll när herr Aftonbladet börjar hetsa och alla bara följer efter.

Bronkitkorv
2006-09-25, 12:50
Vräk henne säger jag, förmodligen så är det mycket värre än några missade hyror. Har hon inga anhöriga som hjäper henne så ska hon in på hemmet asså !

Mantus
2006-09-25, 12:52
Problemet är att aftonbladet, expressen osv. så gott som aldrig bryr sig om det juridiska. Juridik säljer ju som bekant inte lösnummer, känsloutbrott och moraliska orättvisor är dock en annan femma.
För att belysa kvällstidningarnas brist på juridisk kompetens så kan man ju berätta en anekdot jag fick höra av en seminarieledare. Han sade att det en gång i en kvällstidning hade stått. "Sekreteraren dömde i målet!"
För en oinsatt och vid en första anblick låter det som en hissnande rättsröta och ett otroligt avsteg från ett rättsamhälle dock så ska man ta i beaktande att sekreteraren de menade var RevSekr, alltså en juridiskt väldigt kunnig person, HD fastställde därefter vad RevSekrn hade skrivit, vilket i sig inte är ett dugg konstigt. Så fel kan det bli när media doppar fingrarna i en syltburk de inte vet någonting om och glömmer bort att göra en research först.

Noodles
2006-09-25, 12:58
Men visst svenskarna kanske överlag har förälskat sig i byråkrati.

Det är som sagt så att styrelsen har ett ansvar gentemot föreningen.
Vi har ingen aning om hur alla detaljer är. Hur tycker du man ska agera med en alkoholist som ju också har en sjukdom?

Villkoren för autogiro är att man själv ansvarar för att rätt belopp finns på kontot vid förfallodagen. Om Maj inte kunde hantera det själv och om hon inte har en familj som kan hjälpa henne är det bäst att hon hamnar i ett boende där hon får hjälp.

AFanatic
2006-09-25, 14:00
Problemet är ju när media går in, få vet vad hela historien är och när media väljer sida så hetsas alla till en åsikt. Att hon inte betalade kanske inte var så stor sak vem vet, har hört att hon skall ha autogiro och att missen var att det inte fanns pengar på kontot. Men vem vet hela historien?

Vem vet hur vanskött lägenheten är, styrelsen och reglerna är ju till för att hela föreningen skall klara sig bra, den har ju ett ansvar.

Men fakta spelar ingen som helst roll när herr Aftonbladet börjar hetsa och alla bara följer efter.

Sant, jag håller med dig i det du skriver.

Det har ju kommit fram betydlig mer nu, än sedan jag läste första reportaget. Nu känns det som en helt annan sak. Men hjälp behöver hon fortfarande, om det är på ett behandlingshem eller i hemmet kan säkert andra avgöra.


Dra inte för stora växlar på det här Noodles. Historien är inte samma idag som den var igår.

Kwon
2006-09-25, 14:48
Maj fick upprättelse!