handdator

Visa fullständig version : Tokyo


PowPow
2006-09-24, 23:41
Någon som varit i Tokyo? Vad har ni att säga om det? Funderar på att flytta dit.

Kan folket generellt sett engelska? Antar att de inte kan det.

trasan
2006-09-24, 23:58
Någon som varit i Tokyo? Vad har ni att säga om det? Funderar på att flytta dit.

Kan folket generellt sett engelska? Antar att de inte kan det.

Lika dum fråga som om norrlänningar kan engelska.

Mantus
2006-09-25, 00:00
Lika dum fråga som om norrlänningar kan engelska.


Nej, inte om man frågar efter den generella engelskakunskapen.

PowPow
2006-09-25, 00:11
Lika dum fråga som om norrlänningar kan engelska.

Är du beng eller? ;)
Klart man kan ställa en sådan fråga. Folk i vissa länder har generellt sett större engelskkunskaper än folk i andra länder. Svenskar talar t.ex. generellt sett bättre ängelska är spanjorer och fransmän, medan italienare oftare förstår spanska än svenskar gör.

Fast engelskfrågan var egentligen inte det viktigaste. Var mest nyfiken. Ingen som varit där?

LarsK
2006-09-25, 00:40
Fast engelskfrågan var egentligen inte det viktigaste. Var mest nyfiken. Ingen som varit där?
Räknas 7 år?
Och nej, de kan generellt inte engelska här.

Vill du flytta till Tokyo? Varför? Gå i skola, jobba?

PowPow
2006-09-25, 00:44
Räknas 7 år?
Och nej, de kan generellt inte engelska här.

Vill du flytta till Tokyo? Varför? Gå i skola, jobba?

Vaknade bakfull imorse och tänkte att jag borde åka dit. HAr aldig varit där, och har inte så bra koll. Förutom att det är galet stort och folktätt. Inte så genomtänkt kanske, men det var det inte förra gången jag flydda landet heller. Då blev det barcelona och det var ju hur bra som helst.

Tokyo är världens största stad sett till antalet invånare, va?

Väl där vet jag inte vad jag ska göra. Kommer antagligen inte hinna fixa något utbyte med universitetet här hemma, så det får väl bli uppehåll och att läsa nån språkkurs så man får CSN. LÄr väl bli en termin, mer eller mindre.

Hur är det att bo där? Mycket liv? Roligt, tråkigt? Annorlunda måste det ju vara... Bor där många japaner? (:D). Hur är synen på västerlännningar? Dyrt? och så vidare med mera et cetera.

Vad gör du där?

trasan
2006-09-25, 00:53
Ungefär som att fråga om det talas bra engelska i Enköping

PowPow
2006-09-25, 00:54
Ungefär som att fråga om det talas bra engelska i Enköping

Nu dummar du dig bara. Folk i enköping kan ju inte prata engelska.

Mantus
2006-09-25, 01:19
Ungefär som att fråga om det talas bra engelska i Enköping


Ge dig.

LarsK
2006-09-25, 01:37
Jag har också flytt landet en gång innan jag åkte till Japan, då blev det Usa.

Tokyo som vi ser det är 5-6 städer som vuxit samman. Tokyo, Saitama, Kawasaki, Yokohama, Chiba och någon stad till. Det bor 35,5 miljoner människor här enligt senaste räkningen. Radien är ungefär 100km.

Här är folk överallt, hela tiden. Du kan inte vara ensam någonstans. Det är det jobbigaste med att bo här. Allt är utspritt, det finns inget centrum. Hitta speciella saker man behöver är ganska svårt. Som t.ex en ungsfast form i glas. Var f*n ska jag hitta en sån här? Japaner använder knappt ugn, de steker eller friterar allt. De flesta hus har ingen ugn.

Mycket liv? Menar du oväsen, ja. Menar du nattliv, nej. Det är inget röj som det är i Sverige här direkt. Ibland ser man någon stå och spy på ett dass på en station när man åker hem sent. Det brukar ligga en och annan spya på väg till stationen på morgonen. Men slåss och välta parkbänkar, råna pensionärer och liknande existerar inte här.

Det är nog världens säkraste storstad att bo i. Här är ingen eller obefintlig risk att bli nerslagen på nätterna. Jag har varit så full så jag sovit på tågstationer, liggande framför biljettluckorna och ingen har ens tittat på mig. Möter man ettt gäng mitt i natten behöver man inte vara orolig för att bli nerslagen eller rånad.

Det finns en del utlänningar här i Japan. Sista siffran jag hört ligger runt 1 miljon. Antalet svenskar är runt 1000, sen Ikea kom hit. De flesta svenskar jobbar på Ikea eller Ericsson.

Japansk TV är antingen matlagning eller lyteskomik. Eller en kombination av de både. Häromdagen på gymmet såg jag ett program där de testade ris från olika riskokare, pris från 700:- till 7000:-. Tur man inte betalar TV licens i Japan.

Synen på västerlänningar har ändrats mycket sen jag kom hit 1999. I början var de rädda och förvånade när en utlänning kom in i affären, eller ens var på tåget. Nu är det vardagsmat för de flesta.
Jag fick permanent upphållstillstånd häromdagen. För 7 år sen var det otänkbart för utlänningar som inte bott här i ungefär 20 år. Jag tror t.om att det är i år de har lättat på reglerna, för jag vet ingen annan som fått ett utan att ha bott här mycket länge.

Dyrt? Allt är relativt. Lönen här i Japan är hög, så jag tycker inte det är dyrt. Men för en besökare är det dyrt. Visst, vissa saker är dyra här, medans andra är billiga. Hotel i Tokyo hittar man knappt för under 1500:- natten. Och det är inget vidare hotel för de pengarna.
Generellt sett, allt importerat är väldigt dyrt. Lokal tillverkat är billigt.
Förutom biff, ofantligt dyrt. 1 kilo biff, från 1000:- upp till 5000:-. Och den är inte mager, innehåller ganska mycket fett.

Annars? Här är varmt på sommaren, 35-40 grader med 80% luftfuktighet. Vintern är kall, ligger runt 0 grader. Ingen central värme i husen, det får man själv sköta. Inte så enkelt när det bara finns 1-skikts fönster. 2-skikts eller 3-skikts fönster existerar inte ens i deras språk.
I juni är det rainy season, regnar varje dag i en hel månad. Och då menar jag verkligen regnar, typ tropiskt skyfall. I augusti till september är det daxs för tyfoner, det kom 40 förra året. Hittills i år har det bara kommit 14.

Mitt jobb? Jag jobbar på Sveriges största företag med IT.


Har du fler frågor så fråga på.

PowPow
2006-09-25, 01:45
text

Tack så jättemycket för det uttömmande svaret!

Med nattliv menade jag typ uteliv. Fest och klubbar/barer och dylikt.

Hur är det med bostadsmarknaden? Antar att det är ganska svårt att få tag på boende.. Men de flesta sprkskolor brukar väl kunna fixa in en i någon residens.

Köttpriset verkade ju hutlöst, men det rör mig inte så mycket då jag är vegetarian :)

Talar du Japanska? Måste ha varit svårt att lära sig, eller?

Och sista frågan: Är karaoken så hypad som mina fördomar säger mig? :D

Dav0d
2006-09-25, 01:55
Bara Biff köttet som är så dyrt ?
Nåja, riktig informations rik text!
Har själva inga frågor förutom dem PoPow precis frågade.
Tackar gör jag också :)

LarsK
2006-09-25, 02:15
Utelivet är inte som i Sverige. De flesta som går ut är arbetskamerater som äter middag och dricker, och går till karaoke på kvällen. Inget "fy fan vad jag ska bli full i kväll". Japaner siktar inte efter att bli fulla, bara salongsberusade. Japaner saknar någon ensym som bryter ner alkohol, så de tål nästan inget. Många dricker faktiskt inget alls, eller på sin höjd 1 öl.

Boende är enkelt att hitta. Men, det kan vara svårt för en utlänning att få en lägenhet. Det finns vissa mäklare som riktar sig mot utlänningar, medans andra hyresvärdar vägrar ta emot en utlänning.
Om det är via skolan blir det antingen hos en familj, eller ett dormatory.

En lägenhet är dyr att skaffa i Japan.
När man får en lägenhet betalar man följande;
1 månads hyra
2 månaders tack pengar till hyresvärden för att man får flytta in i lägenheter.
1 månadshyra till mäklaren.
2 månaders deposit.
Om man räknar lågt så blir det 60000:- att betala på en lägenhet som kostar 10000:- i månaden.
Sen tillkommer gas, vatten och el varje månad.
Och efter 2 år ska man betala 2 månaders hyra som tack pengar igen till hyresvärden.

Lägenheter kostar allt från 5000:- till 150000:- i månaden. Det finns säkert dyrare än 150000:- i månaden om man vill ha det, men det dyraste jag sett med egna ögon.
Vår lägenhet är på 80 kvm och kostar 12000:- i månaden. Men jag har en deal med företaget så jag betalar bara en del av hyran.

Grönsaker är också dyra. Är du vegan, eller äter du ägg och dricker mjölk? Äter du inte ägg kan det bli tufft att äta ute, då vanlig mat typ ramen och mizo soppa oftast innehåller ägg. Och be om mat utan en ingrediens man inte tycker om är nästan att glömma. Tror knappt det går McDonalds ens.

Nä, jag kan inte prata japanska. Jag förstår i grova drag vad de pratar om, och jag kan lite. Men göra mig förstådd, det kan jag inte.

Karaoka är stort i Japan. Det finns två saker japaner vill göra när de dricker; dricka i kapp med utlänningar och sjunga karaoke. Förutom hålla tal, det vill de alla göra så fort alkohol kommer in i bilden.

LarsK
2006-09-25, 02:17
Dav0d: gris och kyckling är billigt, förutom fläskfilen. Det är biffen som är riktigt dyr. Fisk är också billigt här, förutom krabba och räkor samt de lite mer udda fiskarna.
Men det finns en gräns på hur mycket kyckling och gris man kan äta.

Baan
2006-09-25, 08:47
Bra och intressant text där Lasse :)

Jag tycker dock du missar viktigaste, hur lätt är det ragga upp en japansk brud? :D Vore väl främsta anledningen för att åka för mig ;)

LarsK
2006-09-25, 09:23
Bra och intressant text där Lasse :)

Jag tycker dock du missar viktigaste, hur lätt är det ragga upp en japansk brud? :D Vore väl främsta anledningen för att åka för mig ;)
Det finns gott om japanskor som bara vill ha utländsk pojkvän. Det är bara att packa väskan och åka hit. :)

LadyG
2006-09-25, 09:29
Otroligt intressant läsning LarsK, det låter verkligen som att Japan är ett mycket speciellt land. Tack-pengar till värden, det skulle vi ha här i sverige :D

Antosh
2006-09-25, 09:35
Verkar väldigt dyrt att leva i Tokyo. Vågar man fråga hur mycket du tjänar LarsK? :)

paddanboy
2006-09-25, 09:36
Bostadsstandarden är väll usel också, trångbott och jävligt. Långa avstånd och dyligt vid jobb.

Mantus
2006-09-25, 12:04
Hur är det med jurister, finns det en marknad för svenska sådana(internationell rätt läses ju också av svenska jurister)? Hade inte bangat för att åka över och jobba ett par år när man blir färdigutbildad

Mantus
2006-09-25, 12:05
Hur är det med kosttillskott och gym? Och hur ser japanerna på bodybuilding? Idealet i de flesta mangaserier och anime verkar ju oneklige vara pinnsmala flickaktiga män.

trasan
2006-09-25, 12:11
I de flesta mangaserierna är folket uppumpade som svin så jag antar att dom inte har något problem med bodybuilding :D

Kwon
2006-09-25, 12:13
Hur är det med kosttillskott och gym? Och hur ser japanerna på bodybuilding? Idealet i de flesta mangaserier och anime verkar ju oneklige vara pinnsmala flickaktiga män.

Japanska bodybuilders? Jodå, dom finns dom med!

Klickiz (http://www.youtube.com/watch?v=P0X2BUlPhxY)

Mantus
2006-09-25, 12:42
Japanska bodybuilders? Jodå, dom finns dom med!

Klickiz (http://www.youtube.com/watch?v=P0X2BUlPhxY)


Det fanns ju en del.:)

Mantus
2006-09-25, 12:59
Haha såg den här och var bara tvungen att ta med den=) Lägg särskilt märke till den värdelösa fitnesstjejen i början.

http://www.youtube.com/watch?v=rYdmrAh1uuk&mode=related&search=

Kwon
2006-09-25, 13:06
Haha såg den här och var bara tvungen att ta med den=) Lägg särskilt märke till den värdelösa fitnesstjejen i början.

http://www.youtube.com/watch?v=rYdmrAh1uuk&mode=related&search=

Men visst finns det kroppskultur i Japan, ingenting att vara orolig för.

Du kommer säkerligen passa in med dina juridik-kunskaper samt monstruösa vader.

Mantus
2006-09-25, 13:31
Men visst finns det kroppskultur i Japan, ingenting att vara orolig för.

Du kommer säkerligen passa in med dina juridik-kunskaper samt monstruösa vader.


Och vad gav dig uppfattningen att jag skulle ha monstruösa vader?
Är det en sammanblandning som skett?

Dav0d
2006-09-25, 13:53
LarsK väldigt informations rikt, tack så jätte mycket.

Baan
2006-09-25, 17:35
Det finns gott om japanskor som bara vill ha utländsk pojkvän. Det är bara att packa väskan och åka hit. :)

Yata! Gött att höra. Jag var nästan rädd för att det skulle vara tvärtom, att det är omöjligt bli ihop med en japansk tjej, gött att man hade fel :)

Hur är japanerna annars då när det gäller sex men även relationer, liberala eller konservativa när vi jämför med Sverige?

LadyG
2006-09-25, 19:04
Yata! Gött att höra. Jag var nästan rädd för att det skulle vara tvärtom, att det är omöjligt bli ihop med en japansk tjej, gött att man hade fel :)

Hur är japanerna annars då när det gäller sex men även relationer, liberala eller konservativa när vi jämför med Sverige?

Du behöver mao den här (http://www.thinkgeek.com/geektoys/japanfan/74a3/) såvida du inte redan kan japanska :)

Tricklev
2006-09-25, 19:14
Du behöver mao den här (http://www.thinkgeek.com/geektoys/japanfan/74a3/) såvida du inte redan kan japanska :)

Ha! En sådan skulle man ha.

babbett
2006-09-25, 19:32
Otroligt intressant läsning LarsK, det låter verkligen som att Japan är ett mycket speciellt land.

+1

...tack.

Baan
2006-09-25, 20:42
Du behöver mao den här (http://www.thinkgeek.com/geektoys/japanfan/74a3/) såvida du inte redan kan japanska :)

Jao, men det hade varit smartare ha texten på engelska -- då vet man att bruden kan kommunicera med en. Jobbigt om hon bara kan två ord engelska :(

LarsK
2006-09-26, 00:38
Verkar väldigt dyrt att leva i Tokyo. Vågar man fråga hur mycket du tjänar LarsK? :)
På rätt sida om en halv miljon om året.

LarsK
2006-09-26, 00:44
Bostadsstandarden är väll usel också, trångbott och jävligt. Långa avstånd och dyligt vid jobb.
Jo, bostandsstandarden är låg. Ingen central värme, dålig isolering, 1-skikts fönster.
Vi har en på jobbet som pendlar nästan 3 timmar om dagen, enkel resa. Men han är lite konstig. Tror snittet ligger runt 60-75 minuter enkel resa till jobbet.
Jag har 45 minuter dörr till dörr.

Var tredje minut kommer det ett tåg på min station som går in till Tokyo. Det har ca 2000-2500 personer delat på 8 vagnar. Det är mycket folk i rörelse.

LarsK
2006-09-26, 00:47
Hur är det med jurister, finns det en marknad för svenska sådana(internationell rätt läses ju också av svenska jurister)? Hade inte bangat för att åka över och jobba ett par år när man blir färdigutbildad
Du måste nog kunna prata japanska. Om du inte får ett jobb via Ericsson, Ikea eller annat stort företag, då kanske svenska räcker.
Hör med Handelskammaren i Japan, de kan kanske hjälpa dig.

LarsK
2006-09-26, 01:03
Hur är det med kosttillskott och gym? Och hur ser japanerna på bodybuilding? Idealet i de flesta mangaserier och anime verkar ju oneklige vara pinnsmala flickaktiga män.
Kosttillskott finns det att köpa, men det kostar en hel del. 900 gram whey isolade kostar runt 300-400:- Isolade kostar ungefär 100:- mer.
Kreatin kostar 200:- för en burk.
Vitaminer och tillskott kostar också en del, har dock inga siffror i huvudet.

De två gymmen jag tränat på, samt sett annonser för är nästan enbart maskiner. De har en liten "avdelning" med fria vikter.

Jag har nog aldrig sett en grov japan utanför gymmet. Vi har en på mitt gym som är ganska brutalt grov, men resten är disko. Jag vet inte om de vill ha muskler eller de bara tränar för att hålla igång. Det verkar som de tror att man ska hinna med så många övningar som möjligt under ett pass. De springer mellan de olika maskinerna, kör ett set och vidare till nästa maskin. Sen går de igen. Det är väl ingen förutom den grove som har ett mål med sin träning.

På mitt gym kostar ett månadspass 1200:- ungefär. Jag har ett fast pass, kan bara träna tis, tors och lördag. Det kostar 500:- i månaden.

Japanskor verkar inte gilla muskolösa män. I allafall inte de tjejer jag pratat med.

LarsK
2006-09-26, 01:10
Yata! Gött att höra. Jag var nästan rädd för att det skulle vara tvärtom, att det är omöjligt bli ihop med en japansk tjej, gött att man hade fel :)

Hur är japanerna annars då när det gäller sex men även relationer, liberala eller konservativa när vi jämför med Sverige?
Jag är gift med en japanska sen snart 8 år, så omöjligt är det inte.

Japaner är väldigt liberala med sex. De har flest aborter per år/capita bland i-länderna, enligt siffror jag hört.

upf
2006-09-26, 11:54
Hittade en intressant länk om Japan.
http://www.freezoon.net/jap/index.html


På rätt sida om en halv miljon om året.

Du menar på fel sida om miljonen. ;)

LadyG
2006-09-26, 13:36
Jao, men det hade varit smartare ha texten på engelska -- då vet man att bruden kan kommunicera med en. Jobbigt om hon bara kan två ord engelska :(

Du talar väl kärlekens språk, räcker inte det? :)

Nitrometan
2006-09-26, 14:02
Jao, men det hade varit smartare ha texten på engelska -- då vet man att bruden kan kommunicera med en. Jobbigt om hon bara kan två ord engelska :(
Hon behöver väl inte kunna så mycket?

Här är en bra engelskakurs till henne.

lsDNKpaKBa4