handdator

Visa fullständig version : Delvis handikappad


Purren
2006-09-24, 23:23
Satt och funderade på en sak. Kan man vara handikappad på överkroppen men fortfarande kunna gå?

Fjod0r
2006-09-24, 23:24
är du full? :)

Nalfaren
2006-09-24, 23:27
Menar du förlamad i överkroppen?

The_RobRoy
2006-09-24, 23:31
Det har jag inte hört talas om iallafall, men det lär ju vara möjligt, men jäkligt svårt att åstadkomma.

Mantus
2006-09-24, 23:34
Satt och funderade på en sak. Kan man vara handikappad på överkroppen men fortfarande kunna gå?


Hur fasen blir du förlamad i överkroppen men inte i underkroppen?

Tolkia
2006-09-24, 23:36
Överkroppshandikapp lär inte påverka förflyttningsförmågan om man inte gå på händer ... :D

Lite beroende på vad din frågeställning egentligen var: Man kan t.ex. födas med väldigt förkrympta eller inga armar (inte helt ovanligt vid neurosedynskador t.ex.).

tossefar
2006-09-25, 00:02
Att t.ex. sakna en tumme påverkar inte gången märkvärt.

Purren
2006-09-25, 06:34
:D

Jag som använde fel ord. Jag menade förlamad i överkroppen förstås.

Jag har aldrig hört talas om det. Tvärtom, jo, men inte på det sättet.

Bronkitkorv
2006-09-25, 07:23
Svaret är nog nej... man kan inte ens vara förlamad i hela överkroppen om man inte brytit nacken vid en viss kota och då blir tyvär även benen förlamade. Tror jag jag är som sagt ingen forskare eller vetenskapsman.

Cilia
2006-09-25, 08:32
Överkroppshandikapp lär inte påverka förflyttningsförmågan om man inte gå på händer ... :D
Jag tror inte heller det går att bara vara förlamad i överkroppen. däremot kan man ju vara förlamad bara i underkroppen.

Men om det nu skulle gå och vara förlamad bara i överkroppen så skulle det nog påverka förflyttningsförmågan kraftigt. Hur ska du kunna gå när du inte kan håll upp överkroppen? Dessutom påverkar det balansen kraftigt även om det skulle vara möjligt att hålla överkroppen i någonsånär fungerande ställning

Tolkia
2006-09-25, 09:12
Jag tror inte heller det går att bara vara förlamad i överkroppen. däremot kan man ju vara förlamad bara i underkroppen.

Men om det nu skulle gå och vara förlamad bara i överkroppen så skulle det nog påverka förflyttningsförmågan kraftigt. Hur ska du kunna gå när du inte kan håll upp överkroppen? Dessutom påverkar det balansen kraftigt även om det skulle vara möjligt att hålla överkroppen i någonsånär fungerande ställning
Jag är med på att det är svårt att gå om överkroppen är förlamad; dock var det inte direkt anstötligt tydligt i ursprungsinlägget att det var "förlamad överkropp" som åsyftades. Att vara utan en hand är ju också att vara "handikappad i överkroppen". :D