handdator

Visa fullständig version : Världsrekord i chins resp. dips?


Boers
2006-09-24, 22:40
Sökte och lyckades bara hitta massa gamla trådar om detta där det inte stod något vettigt.
Men som topic lyder: Vad är världsrekorden i chins och dips? Helst vill jag veta rekorden i dessa moment utan paus, alltså hur många chins/dips som utförts utan paus.

Tacksam för svar!

Arne Persson
2006-09-24, 22:59
Sökte och lyckades bara hitta massa gamla trådar om detta där det inte stod något vettigt.
Men som topic lyder: Vad är världsrekorden i chins och dips? Helst vill jag veta rekorden i dessa moment utan paus, alltså hur många chins/dips som utförts utan paus.

Tacksam för svar!


Det är helt ointressant om man inte använder enhetliga regler.

Fjod0r
2006-09-24, 23:17
Bästa resultaten på ett SM i AF kan ju så våldsamt långt bort från vad rekorden skulle vara på med strikta regler. 10-15dips och 5-10chins mer? eller cyklar jag nu igen?

Wennerberg
2006-09-24, 23:30
Bästa resultaten på ett SM i AF kan ju så våldsamt långt bort från vad rekorden skulle vara på med strikta regler. 10-15dips och 5-10chins mer? eller cyklar jag nu igen?
Menar du att reglerna är ostrikta på SM?

Såg en video som skulle vara världsrekord i armhävningar, killen gjorde inte ens en tiondels armhävling och ändå räknades det

Dav0d
2006-09-24, 23:46
Menar du att reglerna är ostrikta på SM?

Såg en video som skulle vara världsrekord i armhävningar, killen gjorde inte ens en tiondels armhävling och ändå räknades det

Han menar tvärtom. Att världsrekordet troligtvis är 10-15dips och 5-10chins mer än det som AF utövarna gör på SM. Alltså AF har striktare regler.

Vilket stämmer om jag inte har helt fel.

Fjod0r
2006-09-24, 23:56
Menar du att reglerna är ostrikta på SM?

Såg en video som skulle vara världsrekord i armhävningar, killen gjorde inte ens en tiondels armhävling och ändå räknades det

Kan ju INTE skulle det stå :)

tano
2006-09-25, 07:22
Kan ju INTE skulle det stå :)

va?

Diggler
2006-09-25, 10:54
Efter 3min på google, vagt relaterat till topic

Chin-ups

THE RULES
(If you want to break a record that is published in a record book or governed by an international authorithy, there may be other or additional rules. See here for more information.)

The chin must be raised above the bar.
Each single chin-up must be started from a hanging position, i.e. the arms must be straight in the "down" position.
You can dismount as often as you wish.
Video documentation must be provided. The camera should be at the height of the bar so that it is possible to decide whether the chin cleared the bar. The full body of the contestant must be visible all the time.
You can use the grip you prefer (palms facing face or palms away from face),i.e. there is no distinction between chin-ups and pull-ups.
The chin must be raised above the bar level, otherwise the chin-up has to be disallowed by the judges.
WORLD RECORDS: 1 MINUTE

37
Jean-François Huette (FRA) 24. 8. 1996 Festival des Records, Le Tour Blanche
40
Robert Natoli (USA)
4. 2. 2006 in Oswego, New York (USA)
42
Stephen Hyland (GBR) 7. 3. 2006
in Stoneleigh, Surrey


WORLD RECORDS: 3 MINUTES

100
Ngo Xuan Chuyen (VIE)
1988
"Strongest Soldier in Viet Nam" contest



WORLD RECORDS: 30 MINUTES
318
Jean-François Huette (FRA) 9. 8. 1996 in La Châtre
379
379
Rémy Vidal (FRA)
Guy Schott (USA)
20. 12. 2004
22. 10. 2005

at the Airport Club in Santa Rosa

418
Stephen Hyland (GBR) 7. 3. 2006
in Stoneleigh, Surrey

WORLD RECORDS: 1 HOUR

587 Jean-François Huette (FRA) 20. 9. 1996 in Dury
644
Guy Schott (USA)
22. 10. 2005
at the Airport Club in Santa Rosa

670
Stephen Hyland (GBR) 21. 12. 2005
in Stoneleigh, Surrey
701
Stephen Hyland (GBR) 19. 1. 2006
in Stoneleigh, Surrey


Lite om dips
Most Parallel Bar Dips In One Hour
Simon Kent of the UK, completed 3,989 parallel bar dips at Farrahs Health Centre, Lincoln, UK, on September 5, 1998.


Från en annan sida
Clark, a well-ripped 205 pounds on a 5-foot-8 frame, married with two young children, holds nine world records and has had five other marks that have been broken. Among his records are 33,001 pushups in 24 hours 1988, bench-pressing 55,277 pounds in one hour in 2003, and chugging for 1,574 situps with 52 pounds of weights on his torso in an hour in 2004. Among his former record were 2,001 parallel bar dips in 1987, which broke a record set by a prisoner but has since been broken by a Chinese man.

Läsning:
http://www.pushups.org/ (De här är nog reglerna in till Guiness world records, borde väga tyngre än AF-reglementet)

bigtraps
2006-09-25, 11:09
Jag är rätt övertygad om att det finns en del gymnaster ute i världen
som skulle spöa skiten ur fitnessfolket

Fartman
2006-09-25, 12:56
Jag är rätt övertygad om att det finns en del gymnaster ute i världen
som skulle spöa skiten ur fitnessfolket
Absolut, fitnessfolket tränar trots allt benen. Något som är totalt onödigt för gymnaster.

Arf Pingvin
2006-09-25, 13:45
Absolut, fitnessfolket tränar trots allt benen. Något som är totalt onödigt för gymnaster.

Ja precis. För de kör ju aldrig nåt på marken med höga hopp och sånt *rolleyes*

petah
2007-12-04, 22:38
Ja precis. För de kör ju aldrig nåt på marken med höga hopp och sånt *rolleyes*

Dock är överkroppen sjukt mer tränad än benen.

sorry att jag väckte liv i en död tråd, tänkte mig inte för.

Martin Löwgren
2007-12-04, 22:45
Hörde från min kamrat som tävlade i fitness i helgen att Arne va lite hård i chins/dipsen :D

I LIKE :thumbup:

Han hade 43 som rekord men fick bara 19 godkända chins *flex*

major Pectoralis
2007-12-04, 23:24
Det är ENORM skillnad på chins och chins.

Sådana här chins kan de flesta göra massor av t.ex.:

o3LF_Ak-irA

ca 40 chins på en minut "med-raka-armar-hakan-över-räcket-regler" lät förövrigt inte så imponerande (killen på filmen ovan som gör 67 borde ha hunnit med avsevärt fler innan minuten var över).

tigerofsweden
2007-12-04, 23:24
Hörde från min kamrat som tävlade i fitness i helgen att Arne va lite hård i chins/dipsen :D

I LIKE :thumbup:

Han hade 43 som rekord men fick bara 19 godkända chins *flex*

Arne dömde väll bara dipsen vad jag kunde se :smash:

Durayan
2007-12-05, 08:11
Tvåfingeruplups är väl mer intressant, då går det inte att rycka omkring för då tappar man taget :P

Arne Persson
2007-12-05, 09:20
Arne dömde väll bara dipsen vad jag kunde se :smash:

Japp

Arne Persson
2007-12-05, 09:21
Det är ENORM skillnad på chins och chins.

Sådana här chins kan de flesta göra massor av t.ex.:

o3LF_Ak-irA

ca 40 chins på en minut "med-raka-armar-hakan-över-räcket-regler" lät förövrigt inte så imponerande (killen på filmen ovan som gör 67 borde ha hunnit med avsevärt fler innan minuten var över).

Rent trams!

mjukglass
2007-12-05, 09:41
Rent trams!

Knappast!

Arne Persson
2007-12-05, 10:01
Knappast!

Ungefär som att jämföra en strikt bänk utan tröja med en som studsar, använder en extrem bänktröja, går upp i brygga och använder handduk mm.

Lallle
2007-12-05, 10:04
Det är ENORM skillnad på chins och chins.

Sådana här chins kan de flesta göra massor av t.ex.:

o3LF_Ak-irA

ca 40 chins på en minut "med-raka-armar-hakan-över-räcket-regler" lät förövrigt inte så imponerande (killen på filmen ovan som gör 67 borde ha hunnit med avsevärt fler innan minuten var över).

HAHAAHAHAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHAHAHAAHAH AHAHAH!!!! Den här sparar jag. Tack!

machine gun
2007-12-05, 10:39
Tvåfingeruplups är väl mer intressant, då går det inte att rycka omkring för då tappar man taget :P

Yep, eller hängande i två slopers :D

mjukglass
2007-12-05, 12:43
Ungefär som att jämföra en strikt bänk utan tröja med en som studsar, använder en extrem bänktröja, går upp i brygga och använder handduk mm.

Det är ingen ide att jamföra en strikt chins med en kippande eller atletisk chins. Det är som att jämföra en skruvmejsel med en hammare.

Oavsett skillnaden är ingen utav dem trams. De har båda sina styrkor och svagheter (skruv/spik).

Kan spontant tycka att en atletisk chins är mer 'verklighetsnära', funktionell och taxerar de system jag själv är intresserad utav med min träning. Men är man inte ute efter en visuellt stilfull och graciös rörelse är självklart rå-styrke chinsen att föredra.

Beror på vad man är ute efter helt enkelt. Trams har med ingen utav teknikerna att göra. Indie500 dock, det är trams på riktigt.

von huff
2007-12-07, 12:24
Det är ENORM skillnad på chins och chins.

Sådana här chins kan de flesta göra massor av t.ex.:

o3LF_Ak-irA

ca 40 chins på en minut "med-raka-armar-hakan-över-räcket-regler" lät förövrigt inte så imponerande (killen på filmen ovan som gör 67 borde ha hunnit med avsevärt fler innan minuten var över).

ser förjävlit ut:D