handdator

Visa fullständig version : Hur ser ert axelpass ut?


Henkan
2006-09-24, 19:05
Jag kör axlar 1 gång i veckan.

Mitt upplägg ser ut som så här:

Axelpress med hantlar eller smithen (oftast smithen) 4 set.
3set axellyft åt sidan med fria vikter.
2-3set axellyft med kabel.
3set baksida i cablecrossen.
3set baksida i maskin.

Därtill kör jag trapzen - brukar bli 3 set där också.

Hur ser ert axelpass ut?
Tycker n jag kör för mkt övningar?

Skoj med lite kritik.:hbang:

HjulaMedMig
2006-09-24, 19:08
3 set militärpress
3 set hantelpress
3 set sidolyft med hantel

MrBulk
2006-09-24, 19:11
"Därtill kör jag trapzen", vilken övning kör du då?

Jag brukar lägga in 2st axelövningar efter bröstövningarna, är det en bra idé eller är det bättre att ge dom en egen dag?

RassK
2006-09-24, 19:12
Stående militärpress, Klar.

King Grub
2006-09-24, 19:16
Press bakom nacken i Smith eller drag till hakan i cable.

Rear lateral flyes.

Piranha
2006-09-24, 19:17
Uppvärming med lätta sidolyft och rotatorkuff.

Press bakom på stege 8 set varav 5 på riktig arbetsvikt (resterande uppvärming )

Axelpress hantel (körs i nordics scottbräda ), 4-5 set

Utsida maskin (nordic ) 4 set lätt för pump mjöksyra

Axelpress i maskin ( nordic , körs bakåfram dvs med bröstet emot ryggplattan ) 4-5 set

Sideraise hantel 5 set
Sideraise kabel 5 set

Baksida hantel eller nordicmaskin 4-5 set
Baksida i cablecross med rep 5-6 set (dras med armbågarna pekande rakt ut, sittandes på bänk och repet fäst i den övre trissan )

Traps i smithmaskin 6 set

Liten Men Fet
2006-09-24, 19:40
Jag kör mina axlar tillsammans med bröst så först kör jag ett bröst pass med bänk, hantelpress plan och lutande sen några set dips. Efter det så brukar jag känna efter lite med arnoldpressar för framsida axlar då är jag oftast så mör att jag kör kanske 2 set.

Stående rodd till hakan och sidolyft med hantel för mittdeltat.

Sen kör jag baksida axlar tillsammans med ryggen så det blir diverse roddövningar sen framåtlutande hantellyft åt sidan eller liggande i CC.
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_2.jpg

Pez
2006-09-24, 19:49
Uppvärming med lätta sidolyft och rotatorkuff.

Press bakom på stege 8 set varav 5 på riktig arbetsvikt (resterande uppvärming )

Axelpress hantel (körs i nordics scottbräda ), 4-5 set

Utsida maskin (nordic ) 4 set lätt för pump mjöksyra

Axelpress i maskin ( nordic , körs bakåfram dvs med bröstet emot ryggplattan ) 4-5 set

Sideraise hantel 5 set
Sideraise kabel 5 set

Baksida hantel eller nordicmaskin 4-5 set
Baksida i cablecross med rep 5-6 set (dras med armbågarna pekande rakt ut, sittandes på bänk och repet fäst i den övre trissan )

Traps i smithmaskin 6 set
+1, dito, samma, nåt sånt, typ.

Allan
2006-09-24, 19:51
5 set PBN
5 set sittande militärpress utan ryggstöd
20 set sittande hantellyft åt sidan eller nåt
Framåtlutande hantellyft 5 set


allan

Diggler
2006-09-24, 20:17
Jag kör axlar och triceps i samma, varannan övning. övningarna är:

(smalbänk i 3set)
3 set sittande hantelpress(utan ryggstöd)
(dips 3set)
3 set vänd+press (byts ut mot militärpress om jag har träningsvärk i ryggen)
(3set sittande tricepspress med stång)
2 set sidolyft
3 set framåtlutande sidolyft

Pumpitup
2006-09-24, 20:35
Uppvärming med lätta sidolyft och rotatorkuff.

Press bakom på stege 8 set varav 5 på riktig arbetsvikt (resterande uppvärming )

Axelpress hantel (körs i nordics scottbräda ), 4-5 set

Utsida maskin (nordic ) 4 set lätt för pump mjöksyra

Axelpress i maskin ( nordic , körs bakåfram dvs med bröstet emot ryggplattan ) 4-5 set

Sideraise hantel 5 set
Sideraise kabel 5 set

Baksida hantel eller nordicmaskin 4-5 set
Baksida i cablecross med rep 5-6 set (dras med armbågarna pekande rakt ut, sittandes på bänk och repet fäst i den övre trissan )

Traps i smithmaskin 6 set

Hmmm, konstigt upplägg.
Det är inte direkt världens största muskelgrupp vi snackar om.

Jag tycker absolut inte att man ska köra mer än 9 set axlar, axlarna får ändå bra mycket stryk när man tränar bröst.

Allan
2006-09-24, 20:39
Hmmm, konstigt upplägg.
Det är inte direkt världens största muskelgrupp vi snackar om.

Jag tycker absolut inte att man ska köra mer än 9 set axlar, axlarna får ändå bra mycket stryk när man tränar bröst.


Han har lyckats rätt bra ändå...:cool:

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=24039&stc=1&d=1131915715

allan

Allan
2006-09-24, 20:40
Det vi kan vara överens om är att ingen av de som lyckats med sin volymträning har gjort det genom att träna små mängder.... Sen har det att göra med vart man vill med sin träning. Pirre vill bli grov - alltså tränar han mycket.

allan

Piranha
2006-09-24, 20:42
Det vi kan vara överens om är att ingen av de som lyckats med sin volymträning har gjort det genom att träna små mängder.... Sen har det att göra med vart man vill med sin träning. Pirre vill bli grov - alltså tränar han mycket.

allan


jag är absolut supporter av volymträning, och jag börjar få över Pez numera på samma tema.

pragmatist
2006-09-24, 20:46
Pushpress och hantellyft åt sidan, 1 set var m dropset, tre gånger i veckan.

Omväxling förnöjer. :D

Nithian
2006-09-24, 20:46
Kör slartibartfarti style.

petersson
2006-09-24, 20:50
Nu när jag börjat träna styrkelyft blir det knappt nån träning för framsidan förutom vanlig bänkpress. Brukar köra lite sidolyft för utsida och baksida samma dag som jag tränar marklyft och rodd.

Pumpitup
2006-09-24, 20:54
Det vi kan vara överens om är att ingen av de som lyckats med sin volymträning har gjort det genom att träna små mängder.... Sen har det att göra med vart man vill med sin träning. Pirre vill bli grov - alltså tränar han mycket.

allan

Helt riktigt Allan, man ska ha en jävla vilja att bli störst om man klarar av att pressa kroppen som Pirre.

Men generellt sätt kan man väl ändå säga att 9set med bra axleövningar räcker gott och väl för att kunna utvecklas på ett bra sätt?

Richard85
2006-09-24, 20:57
3set militärpress bakom nacke i smith
3set hantelyft åt sidan
3set cabledrags för bakre axlar
3set för bakre axlar i bröst maskin fast sittande på andra hållet

nordland
2006-09-24, 20:59
Har inget speciellt upplägg för axlarna, utan jag kör några (15-20set) pump set efter explosiva bänkpressen...

ex. 3 set hantellyft åt sidan
5 set Drag till hakan
5 set baksida axel i cable
5 set Hantelshrugs

Detta i combo med bänkpress 2ggr/vecka tycker jag är tillräckligt

Scratch89
2006-09-24, 21:07
Antingen sittande militärpress, press bakom nacken i smith eller sittande hantelpressar, alla utan ryggstöd. Tre set i dropsets. Sedan lyft åt sidan i kabel, två set i dropset. *flex*

Gpajpen
2006-09-24, 21:23
stående militärpress

L-Sami
2006-09-24, 22:04
Militärpress
Axelpress bakom huvudet
Reverse Flyes
Upright Row
Hantel sidolyft
Stång shrugs
Hantel shrugs liggandes på lutande bänk

Pez
2006-09-24, 22:23
Helt riktigt Allan, man ska ha en jävla vilja att bli störst om man klarar av att pressa kroppen som Pirre.

Men generellt sätt kan man väl ändå säga att 9set med bra axleövningar räcker gott och väl för att kunna utvecklas på ett bra sätt?
Innan jag började köra med pirre så tänkte jag likadant.
Nu har axlarna börjat ge med sig. Med volymträning.

willis
2006-09-24, 22:31
5 set drag till hakan
3 set axelpress hantel alt. militärpress
3 set sidolyft
3 set reverse flyes alt. liggande i CC

Muskelbyggaren
2006-09-24, 22:31
jag är absolut supporter av volymträning, och jag börjar få över Pez numera på samma tema.
Hur lång tid tar ovan nämnda axelpass i runda slängor? Och kring vilket repetitionsintervall kör du?

Jag kan säga som en notis att om du någon gång skulle ha tiden och lusten, så skulle jag verkligen uppskatta en form av "guide till träning för muskelvolym", platsandes på Best Of. Då du verkar(och bevisligen är) den som kan volymträning bäst här på Kolozzeum

Clyde
2006-09-24, 23:25
Kör militärpress två gånger i veckan och drag till hakan eller hantellyft åt sidan runt en.

Deceiver85
2006-09-24, 23:58
senaste passet:

5 set militärpressar
5 set drag till hakan
5 set rear lateral flyes

aliquis
2006-09-25, 00:03
5 set militärpress.

aliquis
2006-09-25, 00:05
Hmmm, konstigt upplägg.
Det är inte direkt världens största muskelgrupp vi snackar om.

Jag tycker absolut inte att man ska köra mer än 9 set axlar, axlarna får ändå bra mycket stryk när man tränar bröst.Mycket volym ja, men man kan ju knappast klaga på resultatet... Så det är nog vi(?) små som borde ta till oss ;)

aliquis
2006-09-25, 00:10
Helt riktigt Allan, man ska ha en jävla vilja att bli störst om man klarar av att pressa kroppen som Pirre.

Men generellt sätt kan man väl ändå säga att 9set med bra axleövningar räcker gott och väl för att kunna utvecklas på ett bra sätt?Det här säger jag inte för att vara otrevlig eller något, men jag kollade på din journal och det står:
"Har tidigare gjort 140x2 i mark, 80x1 i bänk och i dips kv+20kg x 8."

Om man lägger ihop piranhas upplägg med resultatet, och många andra som har tränat med hög volym, så finns det ju en hel del som talar för det.

Jag kör en 5x5 militärpress för att jag "tror"/har läst att det är tillräckligt/något, men inte fan ser jag ut som piranha ;D

Å andra sidan har han kanske tränat längre, "mer", ätit mer, och var antagligen större från början.

Whistler
2006-09-25, 00:22
Jag kör en 5x5 militärpress för att jag "tror"/har läst att det är tillräckligt/något, men inte fan ser jag ut som piranha ;D

Å andra sidan har han kanske tränat längre, "mer", ätit mer, och var antagligen större från början.

Skyll på att han har bättre gener, det behövs inte lika många bokstäver för det. ;)

aliquis
2006-09-25, 01:07
Skyll på att han har bättre gener, det behövs inte lika många bokstäver för det. ;)Enligt penn&teller HAR han ju det.

Nej men allvarligt talar så många av de riktiga biffarna vägde ju en 80-90kg redan när de började träna, jag har ju alltid ätit som skit och var typ 3dm kortare än alla i samma ålder o liten o spinkig.. dessutom åt jag ju vegetarisk/vegansk kost och det var väl inte så optimalt, och så råkade jag ju ta mig ner till 54kg... Och sedan har jag inte tränat lika länge, så klart jag har flera nackdelar =P, men jag tvivlar ändå på att min träning hade tagit mig till piranhas kropp med samma förutsättningar.

polaren
2006-09-25, 01:48
Eftersom att jag har delat upp passen efter knäböj, bänkpress och marklyft så blir det:
Press över huvudet eller lyft åt sidan på bänkdagen.
Baksida axlar ibland på marklyftdagen.

Bara några få set!

ETK_TIS
2006-09-25, 06:19
3x5 Press bakom nacken och 3x5 militärpress + Drag till hakan i kabel.

Cinna
2006-09-25, 06:36
Uppvärming med lätta sidolyft och rotatorkuff.

Press bakom på stege 8 set varav 5 på riktig arbetsvikt (resterande uppvärming )

Axelpress hantel (körs i nordics scottbräda ), 4-5 set

Utsida maskin (nordic ) 4 set lätt för pump mjöksyra

Axelpress i maskin ( nordic , körs bakåfram dvs med bröstet emot ryggplattan ) 4-5 set

Sideraise hantel 5 set
Sideraise kabel 5 set

Baksida hantel eller nordicmaskin 4-5 set
Baksida i cablecross med rep 5-6 set (dras med armbågarna pekande rakt ut, sittandes på bänk och repet fäst i den övre trissan )

Traps i smithmaskin 6 set

+2 - same same!

Men istället för traps så blir det 4 set cuffar á två riktningar!

Pumpitup
2006-09-25, 06:40
Det här säger jag inte för att vara otrevlig eller något, men jag kollade på din journal och det står:
"Har tidigare gjort 140x2 i mark, 80x1 i bänk och i dips kv+20kg x 8."

Om man lägger ihop piranhas upplägg med resultatet, och många andra som har tränat med hög volym, så finns det ju en hel del som talar för det.

Jag kör en 5x5 militärpress för att jag "tror"/har läst att det är tillräckligt/något, men inte fan ser jag ut som piranha ;D

Å andra sidan har han kanske tränat längre, "mer", ätit mer, och var antagligen större från början.

Stämmer bra det! Är för övrigt riktigt stolt över vad jag presterat för jag har inte tränat regelbundet mer än ett halvår. Och nu har jag börjat om på ny kula igen efetr ett halvårsuppehåll :em:

Men om man ska köra sån där volymträning, då måste man köra en muskelgrupp/dag efersom det är så sjukt många övningar, right?

Cinna
2006-09-25, 06:53
Men om man ska köra sån där volymträning, då måste man köra en muskelgrupp/dag efersom det är så sjukt många övningar, right?

Ja, eftersom passen vanligtvis blir en bit över en timme långa så blir det bättre att splitta kroppen på flera dagar. Man har svårt att hålla energin uppe annars.

Yip_man
2006-09-25, 08:18
Uppvärmning i samtliga övningar 1-2set

3-4set PBN i smithen

3-4set Drag till hakan med fri stång eller i smithen

3set axelpress i nordic maskin

3set omv flyes i nordic maskin

3set omv liggande flyes i CC

3set side laterals med hantel eller maskin

Piranha
2006-09-25, 08:39
Hur lång tid tar ovan nämnda axelpass i runda slängor? Och kring vilket repetitionsintervall kör du?

Jag kan säga som en notis att om du någon gång skulle ha tiden och lusten, så skulle jag verkligen uppskatta en form av "guide till träning för muskelvolym", platsandes på Best Of. Då du verkar(och bevisligen är) den som kan volymträning bäst här på Kolozzeum

10 reps rakt igenom utom på uppvärnings och pumpseten, ett axelpass ligger på en 80-90 minuter.

Skall kunna slänga ihop ett program, fast jag tycker även just utförande av övningen också är riktigt viktigt så helst skulle bild/text video/text kanske göra sig bättre.

Muskelbyggaren
2006-09-25, 11:10
10 reps rakt igenom utom på uppvärnings och pumpseten, ett axelpass ligger på en 80-90 minuter.

Skall kunna slänga ihop ett program, fast jag tycker även just utförande av övningen också är riktigt viktigt så helst skulle bild/text video/text kanske göra sig bättre.
Okej!

Ja det vore hur bra som helst. Minns att du nämnt något om att t.ex. inte gå till fullt utsträckt läge för att bibehålla spänningen i muskeln och så vidare. All text och förklaring uppskattas, video vore ju så bra att man skulle kunna betala för det. ;) Nu börjar det här bli OT så en ny tråd kanske vore lämpligt om du känner att tiden är inne för att avslöja alla dina träningshemligheter.

Princy
2006-09-25, 12:08
Senaste axelpasset (ca 60-70 min):

Hantellyft åt sidan, 5-6 set

Hantelpress, 5-6 set

Sittande drag för baksida med rep i cable, 5-6 set

Press bakom nacken i smith, 4-5 set

Axelpress i maskin, 4-5 set (bak och fram, som Pirre och Pez :D)

10 reps per set, förutom i uppvärmnings- och pumpseten, där de blir något fler.

Pumpitup
2006-09-25, 16:32
10 reps rakt igenom utom på uppvärnings och pumpseten, ett axelpass ligger på en 80-90 minuter.

Skall kunna slänga ihop ett program, fast jag tycker även just utförande av övningen också är riktigt viktigt så helst skulle bild/text video/text kanske göra sig bättre.


Riktigt imponerande att orka kötta igenom ett sådant pass! :hbang:

Törs man fråga hur länge det tar att köra ett ben/rygg-pass? :)

Rock'nRoll
2006-09-25, 20:17
4 set press bakom nacke och 5 set sidolyft. Baksida körs med ryggen.