handdator

Visa fullständig version : Kaloriinnehåll i kebab


rhotkiw
2006-09-24, 15:35
kaloriinnehåll i denna kebab?

strips, lök, sallad, kebabdressing, kött, peperoni, tomat.*innocent*

Det är typ halva tallriken strips och nästan halva tallriken kebabkött samt dränkt med dressing över nästan allt kebab. Kan den komma upp i 2000 tro?

regus
2006-09-24, 15:38
Det kan den nog.

_henkee
2006-09-24, 15:40
Såsen gör ju mycket så ingredienser och portionens storlek spelar stor roll.
Bara nått löst rykte jag hört via kompisar eller något så har någon fått för sig att genomsnitts kebab(rulle) innehåller runt 1400-1700 kcal och en pizza runt 2000-2200?

Inte alls säker på detta som sagt då det mest är rykte eller ej källsäker fakta.
Tillräckligt med kalorier för en måltid är det ju i alla fall ;)

paddanboy
2006-09-24, 15:48
Såsen gör ju mycket så ingredienser och portionens storlek spelar stor roll.
Bara nått löst rykte jag hört via kompisar eller något så har någon fått för sig att genomsnitts kebab(rulle) innehåller runt 1400-1700 kcal och en pizza runt 2000-2200?

Inte alls säker på detta som sagt då det mest är rykte eller ej källsäker fakta.
Tillräckligt med kalorier för en måltid är det ju i alla fall ;)

Tvivlar skarpt på dina siffror...

Vince_Young
2006-09-24, 16:27
Kollade upp det där förut med hjälp av "Hälsovakten". En normal pizza ligger på ungefär 1200 kcal och en "stora menyn" på McDonalds går på 1600 kcal. Vad en kebabtallrik går på har jag ingen aning om men över 1000 kcal lär det ju vara i alla fall.

_henkee
2006-09-24, 16:32
ah okej :) bra att någon kollade upp det.

Gott är det iaf ;D

krilleh
2006-09-24, 16:49
Du ska som sagt inte bry dig om hur mkt kalorier måltiderna innehåller. ät tills du blir mätt.

zirak
2006-09-24, 19:42
Skulle tro att sanningen ligger mellan 1200 - 1400.

userfriendly
2006-09-24, 19:49
slv:
Kebab Döner m bröd sallad tomat pfefferoni dressing 350 g: 674,8 kcal protein: 39,24 fett: 29,85 kolhydrat: 61,85

Kebab special m pommes frites sallad tomat pfefferoni dressing: 1046kcal. 45g protein, SEXTIOFYRA gram fett, 72g kolhydrater


nyttigt värre

Hitech
2006-09-24, 20:24
Hade jag haft en sexsiffrig summa pengar på kontot hade jag käkat "skräpmat" pizza, kebab, mcdonkan 2ggr / dag :) Hade nog ökat snabbare i vikt än att äta "vanlig" mat..

Exhale_
2006-09-25, 12:53
Hade jag haft en sexsiffrig summa pengar på kontot hade jag käkat "skräpmat" pizza, kebab, mcdonkan 2ggr / dag :) Hade nog ökat snabbare i vikt än att äta "vanlig" mat..

Det är överskottet av energi som styr hur mycket du ökar i vikt, inte vad för sorts mat du stoppar i dig.

krilleh
2006-09-25, 13:01
Det är överskottet av energi som styr hur mycket du ökar i vikt, inte vad för sorts mat du stoppar i dig.

ja men det är mer kalorier i skräpmat än 'vanlig' husmanskost. Dock inga nyttiga sådana.

Om du stoppar i dig pommes till du blir mätt eller havregrynsgröt till du blir mätt, kommer de va betydligt mer kalorier i pommesen...

Exhale_
2006-09-25, 13:10
ja men det är mer kalorier i skräpmat än 'vanlig' husmanskost. Dock inga nyttiga sådana.

Om du stoppar i dig pommes till du blir mätt eller havregrynsgröt till du blir mätt, kommer de va betydligt mer kalorier i pommesen...

Jo, givetvis. Men det är ju fortfarande överskottet i sig som styr uppgången i vikt snarare än kvalitén på maten.

Sen finns det husmanskost som är relativt energität också, jag tänker på t ex köttbullar, rotmos med fläsk osv

krilleh
2006-09-25, 13:26
Jo, givetvis. Men det är ju fortfarande överskottet i sig som styr uppgången i vikt snarare än kvalitén på maten.

Sen finns det husmanskost som är relativt energität också, jag tänker på t ex köttbullar, rotmos med fläsk osv

jo men det är ju självklart att överskottet styr viktuppgången.

men att säga detta påstående "Hade nog ökat snabbare i vikt av skräpmat än att äta "vanlig" mat.." är enligt mig korrekt.

Exhale_
2006-09-25, 19:30
jo men det är ju självklart att överskottet styr viktuppgången.

men att säga detta påstående "Hade nog ökat snabbare i vikt av skräpmat än att äta "vanlig" mat.." är enligt mig korrekt.

Okej? Känns ju inte så logiskt dock.. Men det får stå för dig!

krilleh
2006-09-25, 20:18
Okej? Känns ju inte så logiskt dock.. Men det får stå för dig!

varför känns det inte logiskt? Troru du går lika enkelt upp i vikt av havregryn än pizza?

Exhale_
2006-09-26, 11:47
varför känns det inte logiskt? Troru du går lika enkelt upp i vikt av havregryn än pizza?

För att ta ett exempel. Många tror jag går runt med tron att det är svårt att gå upp i vikt utav frukt för att frukt är "nyttigt". Dessa personer kan käka 3 stora måltider per dag, 2 mellanmål under dagens lopp för att sen frossa i sig 2 bananer, 1 äpple och 2 hårdbrödsmackor på kvällen framför tvn. Detta trots att dem mest troligt nått sitt energiintag redan vid middagen.
De lever i tron om att frukt är acceptabelt då det inte är "skräpmat".

Det är därför jag menar att påståendet är ologiskt. Sen finns det ju, som jag skrev i förra inlägget mitt, mängder med svensk husmanskost som är minst lika energität som skräpmat. Vilket gör att jag får ännu mer vatten på min kvarn när jag säger att det du skriver är ologiskt! Det känns inte bara ologiskt utan även rätt korkat nu när jag tänker efter! :D

krilleh
2006-09-26, 13:09
För att ta ett exempel. Många tror jag går runt med tron att det är svårt att gå upp i vikt utav frukt för att frukt är "nyttigt". Dessa personer kan käka 3 stora måltider per dag, 2 mellanmål under dagens lopp för att sen frossa i sig 2 bananer, 1 äpple och 2 hårdbrödsmackor på kvällen framför tvn. Detta trots att dem mest troligt nått sitt energiintag redan vid middagen.
De lever i tron om att frukt är acceptabelt då det inte är "skräpmat".

Det är därför jag menar att påståendet är ologiskt. Sen finns det ju, som jag skrev i förra inlägget mitt, mängder med svensk husmanskost som är minst lika energität som skräpmat. Vilket gör att jag får ännu mer vatten på min kvarn när jag säger att det du skriver är ologiskt! Det känns inte bara ologiskt utan även rätt korkat nu när jag tänker efter! :D

Sen kan man ju tolka husmanskost på olika sätt. Själv tkr jag inte tex köttbullar med 15 g fett i är riktig husmanskost.

Frukt är kaloririkt enligt mig med. jag menar 6 bananer kan man ju lätt trycka i sig och komma upp i ca 600 kcal och ändå va hungrig, men där är det också en tolkningsfråga. Alla tkr heller inte frukt är så speciellt nyttigt. Missförså inte mig nu. Alla vitaminer och sådant är jätte bra, men det är fruktosen jag menar.

Om jag äter NYTTIG mat en hel dag och ska ligga på 500+ så kan det vara ett litet problem. Och nej då menar jag inte pannkakor, köttbullar, korv osv, utan havregryn, fullkornspasta, tonfisk, kött, minimjölk osv osv. Plus att grönsakerna mättar en del också, och har tomma kalorier.

sitsena
2006-09-26, 23:52
varför känns det inte logiskt? Troru du går lika enkelt upp i vikt av havregryn än pizza?
vill bara skriva in det jag tycker..
pizzan kommer innehålla massvis med kolhydrater, och de är inte bland de bästa. det innebär stora mängder insulin, och räkna ihop med den där 30% fett osten så blir det en massa insulin med en massa fett-> lagras som kroppsfett.
Sen innehåller skräpet mycket mer transfetter osv, och jag har for mig att kroppen har svårt att gora något annat än sånt än lagra som kroppsfett.

Men med 200g havregryn, 10 äggvitor och 200g lax kan jag slå vad om att du lagrar mindre fett, även fast du äter lika många kalorier.

tycker jag :)

rhotkiw
2006-09-27, 07:39
Det är väl ganska självklart att man lättare går upp i vikt av pizza jäntemot vanlig mat. Pizzan är ju as fet och av fett går man ju upp dels av energikällan och dels för att det inlagras. Och en pizza är inte lite fet*spy*

krilleh
2006-09-27, 08:53
vill bara skriva in det jag tycker..
pizzan kommer innehålla massvis med kolhydrater, och de är inte bland de bästa. det innebär stora mängder insulin, och räkna ihop med den där 30% fett osten så blir det en massa insulin med en massa fett-> lagras som kroppsfett.
Sen innehåller skräpet mycket mer transfetter osv, och jag har for mig att kroppen har svårt att gora något annat än sånt än lagra som kroppsfett.

Men med 200g havregryn, 10 äggvitor och 200g lax kan jag slå vad om att du lagrar mindre fett, även fast du äter lika många kalorier.

tycker jag :)

Vi pratar inte om inlagring av fett.

Tolkia
2006-09-27, 11:08
Det är väl ganska självklart att man lättare går upp i vikt av pizza jäntemot vanlig mat. Pizzan är ju as fet och av fett går man ju upp dels av energikällan och dels för att det inlagras. Och en pizza är inte lite fet*spy*
När du går upp i vikt av att du äter för mycket fett är det av "energikällan" som du kallar det, d.v.s. du äter mer än du förbrukar och då tillverkar kroppen fett som lagras in i "förråden" (t.ex. på magen) och sparas till sämre tider. När du äter mindre än du gör av med, och magen minskar, är det för att kroppen börjar gnaga på förråden för att den skall få tillräckligt med energi för att göra det som krävs av den (träna, leva etc.). Det är lättare att gå upp i vikt av fett än a klohydrater för att fett innehåller dubbelt så mycket energi per viktenhet som kolhydrater, inte för att fett har någon särskild egenskap som gör att det "inlagras".

Möjligen har du fått uttalandet att "fettinlagring sker hela tiden" om bakfoten. Det betyder inte att allt fett du äter fastnar på magen/sparas i förrådet, utan att fettet omsätts hela tiden. D.v.s. när kroppen behöver fett för att tillverka t.ex. ett cellmembran (som till stora delar består av fett) så tar den från något förråd där det finns (kroppsfett förbrukas). Samtidigt fyller den på fett från det som senast kom in, för att det inte skall bli brist (kroppsfett lagras in). Båda dessa mekanismer pågår hela tiden, dte som avgör om du lägger på dig kroppsfett är alltså om inlagringen är större än förbrukningen, vilket beror på om du stoppar i dig mer än du behöver eller inte.

Hitech
2006-10-10, 10:35
vill bara skriva in det jag tycker..
pizzan kommer innehålla massvis med kolhydrater, och de är inte bland de bästa. det innebär stora mängder insulin, och räkna ihop med den där 30% fett osten så blir det en massa insulin med en massa fett-> lagras som kroppsfett.
Sen innehåller skräpet mycket mer transfetter osv, och jag har for mig att kroppen har svårt att gora något annat än sånt än lagra som kroppsfett.

Men med 200g havregryn, 10 äggvitor och 200g lax kan jag slå vad om att du lagrar mindre fett, även fast du äter lika många kalorier.

tycker jag :)

Nu handlade det inte om att lagra fett utan att påstå att man går upp mer i vikt av att käka pizza varje dag än att äta makaroner och köttbullar är helt korrekt..den som säger något är antingen dum eller så vet ni inte vad ni snackar om :D

shamanen
2006-10-10, 12:54
Även om jag inte själv är något föredöme vad gäller mat så har jag en del bekanta som tävlar i fitness odyl och tro mig när jag säger att om man vill vara helt seriös så bör man helt undvika typ kebab,pommes osv
Om man sen tycker sig få lägre livskvalite utan skräpmat så finns det bara två saker att välja på. 1. Avstå helt tills dess att du tappar suget efter skräp 2. fortsätt som vanligt och sänk ambitionsnivån i din träning
i vilket fall så är det bättre att träna och va lite fet än smal och otränad

nutz
2006-10-10, 17:11
Jo, givetvis. Men det är ju fortfarande överskottet i sig som styr uppgången i vikt snarare än kvalitén på maten.

Sen finns det husmanskost som är relativt energität också, jag tänker på t ex köttbullar, rotmos med fläsk osv

Okej? Känns ju inte så logiskt dock.. Men det får stå för dig!

Han syftar nog mest på att han inte orkar äta så pass mycket mat som det krävs.

Vill även poängtera att jag inte förstår folk som inte tycker om stora mängder mat.

rhotkiw
2006-10-10, 19:59
Vafan kommer denna tråd upp för .. Typ 100 år gammal ju :D

Yankeee
2006-10-11, 05:01
Även om jag inte själv är något föredöme vad gäller mat så har jag en del bekanta som tävlar i fitness odyl och tro mig när jag säger att om man vill vara helt seriös så bör man helt undvika typ kebab,pommes osv
Om man sen tycker sig få lägre livskvalite utan skräpmat så finns det bara två saker att välja på. 1. Avstå helt tills dess att du tappar suget efter skräp 2. fortsätt som vanligt och sänk ambitionsnivån i din träning
i vilket fall så är det bättre att träna och va lite fet än smal och otränad

Vad pratar du om? Klart att man kan tävla på hög nivå trots att man äter snabbmat ibland, så länge det inte är under deffen (även om det går då också) är det inga problem.

Decamber
2006-10-11, 06:07
Vad pratar du om? Klart att man kan tävla på hög nivå trots att man äter snabbmat ibland, så länge det inte är under deffen (även om det går då också) är det inga problem.

Javisst, ta bara Mike Mentzer som exempel. :)

Sniggel
2006-10-11, 12:31
Det är väl ganska självklart att man lättare går upp i vikt av pizza jäntemot vanlig mat. Pizzan är ju as fet och av fett går man ju upp dels av energikällan och dels för att det inlagras. Och en pizza är inte lite fet*spy*

Ja det är lättare att gå upp i vikt av pizza eftersom det är lätt att få i sig många kalorier på det utan att bli lika mätt som från annan "vanlig mat". Men att pizzan innehåller mycket fett ger inte någon dubbel effekt som du verkar tro, det har enbart med kaloriinnehållet att göra.
Man går inte upp mer i vikt på en kost på 4000 kcal som innehåller 50 E% fett än en kost på 4000 kcal som innehåller 25 E% fett.

Inzza
2006-10-11, 12:55
Sen kan man ju tolka husmanskost på olika sätt. Själv tkr jag inte tex köttbullar med 15 g fett i är riktig husmanskost.

Frukt är kaloririkt enligt mig med. jag menar 6 bananer kan man ju lätt trycka i sig och komma upp i ca 600 kcal och ändå va hungrig, men där är det också en tolkningsfråga. Alla tkr heller inte frukt är så speciellt nyttigt. Missförså inte mig nu. Alla vitaminer och sådant är jätte bra, men det är fruktosen jag menar.

Om jag äter NYTTIG mat en hel dag och ska ligga på 500+ så kan det vara ett litet problem. Och nej då menar jag inte pannkakor, köttbullar, korv osv, utan havregryn, fullkornspasta, tonfisk, kött, minimjölk osv osv. Plus att grönsakerna mättar en del också, och har tomma kalorier.

Bor du i japan eller? köttbullar är husmanskost även om min mor slängt i 1kg ister i dem för satana.

nutz
2006-10-13, 14:10
Sen kan man ju tolka husmanskost på olika sätt. Själv tkr jag inte tex köttbullar med 15 g fett i är riktig husmanskost.

Husmanskost i mina ögon är då gammal vanlig hederlig SVENSK mat.

Max
2006-10-13, 18:01
OT: En kebabtallrik kanske kan ha följand energivärde. 500 kcal från pommes, 500 från köttet och 500 från såsen. Altså 1500 kcal sammanlagt och då tycker jag nog att jag tatt i en del, det skall till en del sås för att komma upp i 500 t.ex.

rhotkiw
2006-10-13, 18:36
Är denna tråd still alive? blir tokig :)

rhotkiw
2006-10-13, 18:37
Husmanskost i mina ögon är då gammal vanlig hederlig SVENSK mat.

So right!