handdator

Visa fullständig version : fett på kvällen


alme
2003-01-22, 22:25
har hört att man helst ska skippa kolhydraterna innan man går och lägger sig, och i stället äta protein och fett. Men hur mycket fett ska man få i sig och vad för sorts fett? Vad äter ni för fett innan ni lägger er? Vill ju som gärna bli mätt på det man äter också, så typ lite margarin eller nåt verkar då inge vidare..

Assazel
2003-01-23, 17:35
fett förstår jag inte. ät protein bara istället. Innan sovdags alltså.

Lave
2003-01-23, 17:41
Brukar ta linfröolja tillsammans med proteinet.

alme
2003-01-23, 21:39
hur mycke linfröolja tar du då?

js44
2003-01-24, 09:38
Finns två olika skolor om vad man ska ta på kvällen tillsammans med proteinet, antingen kolisar eller fett.

Man måste ju få i sig tillräckligt med bra fett, ca 1g/kg kroppsvikt, och helst så lite mättade fetter som möjligt.
Dessutom måste man få i sig tillräckligt av de fleromättade essentiella fettsyrorna omega-3 (alfa-linolensyra) och
omega-6(linolsyra). Typiskt bör man få i sig 10% av sitt fett från dessa källor, och omega-3 intaget bör vara lika stort som omega-6, men inte större (kan vara lite mindre utan problem).

Dessutom finns det teorier som säger att man minimerar fettinlagringen under en uppbyggnadsperiod om man äter kolhydrater+protein under vissa måltider och fett+protein under andra måltider, men man bör undvika fett+kolhydrater+protein i samma måltid. Motivationen är då att insulinet som frigörs under kolhydratintag gör att det fett som man stoppat i sig samtidigt lagras som kroppsfett istället för att användas som energi. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt ologiskt.

I vilket fall så brukar jag käka på kvällen:
- Proteindrink med kasein (Protec), ca 30g protein
- 30 g olivolja (några matskedar rakt in i munnen, mums!)
- 3 g omega-3 (omega-6 finns lite överallt, inget tillskott behövs)
- 1 E-vitamin tablett (antioxiderande)

Jag kör samma oavsett om jag vill gå upp eller ner i vikt. Funkar bra åt båda hållen.

Sen så gissar jag att fettintaget gör att proteinet upptas lite långsammare, vilket är bra på natten.

/J

Sanna
2003-01-24, 23:06
e de omega 6 som finns i fisk?

Mattep
2003-01-25, 06:30
Det finns omega 6 lite överallt men fett fisk är rikt på omega 3. Fett fisk så som lax med mera:eating:

Sanna
2003-01-26, 01:52
varför bör inte omega3 intaget va större än omega 6? ede svår att komma upp i dom mängderna även om man äter 3 mål fet fisk om dagen? e de negativt på nåt sätt?

Sverker
2003-01-26, 08:09
Det hela är en fin balans.

Både Omega-3 och Omega-6 fetter görs längre och mer omättade i kroppen för att tillslut bli olika prostaglandiner. De konkurerar om samma enzymer som gör arbetet.

Idealet är kring 5 : 1 mellan Omega-6 till Omega- 3.
Nu äter vi för mycket Omega-6 i Västvärlden från kött, smör och margarin så ett ökat intag av fisk kan väga upp överskottet av Omega-6.

Nu innehåller även fisk Omega-6 och du hittar Omega-6 fett överallt där det finns fett så du kommer nog inte till det läget när O-3 blir mer än O-6.

Sanna
2003-01-26, 19:15
ahaa.. har allti trott att fisk bara innehöll omega 3, tack för svaret!

yxmannen
2003-06-22, 22:45
Originally posted by js44
Finns två olika skolor om vad man ska ta på kvällen tillsammans med proteinet, antingen kolisar eller fett.

Man måste ju få i sig tillräckligt med bra fett, ca 1g/kg kroppsvikt, och helst så lite mättade fetter som möjligt.
Dessutom måste man få i sig tillräckligt av de fleromättade essentiella fettsyrorna omega-3 (alfa-linolensyra) och
omega-6(linolsyra). Typiskt bör man få i sig 10% av sitt fett från dessa källor, och omega-3 intaget bör vara lika stort som omega-6, men inte större (kan vara lite mindre utan problem).

Dessutom finns det teorier som säger att man minimerar fettinlagringen under en uppbyggnadsperiod om man äter kolhydrater+protein under vissa måltider och fett+protein under andra måltider, men man bör undvika fett+kolhydrater+protein i samma måltid. Motivationen är då att insulinet som frigörs under kolhydratintag gör att det fett som man stoppat i sig samtidigt lagras som kroppsfett istället för att användas som energi. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt ologiskt.

I vilket fall så brukar jag käka på kvällen:
- Proteindrink med kasein (Protec), ca 30g protein
- 30 g olivolja (några matskedar rakt in i munnen, mums!)
- 3 g omega-3 (omega-6 finns lite överallt, inget tillskott behövs)
- 1 E-vitamin tablett (antioxiderande)

Jag kör samma oavsett om jag vill gå upp eller ner i vikt. Funkar bra åt båda hållen.

Sen så gissar jag att fettintaget gör att proteinet upptas lite långsammare, vilket är bra på natten.

/J

Det där var ett/en riktigt intressant inlägg/teori. Någon som har erfarenhet av att köra kolhydrater/protein samt fett/protein någon längre period? Märkt någon skillnad resultatmässigt från tidigare när det gäller inlagring av fett osv isåfall?Låter fullkomligt logiskt i teorin.

Pez
2003-06-22, 22:54
Originally posted by yxmannen


Det där var ett/en riktigt intressant inlägg/teori. Någon som har erfarenhet av att köra kolhydrater/protein samt fett/protein någon längre period? Märkt någon skillnad resultatmässigt från tidigare när det gäller inlagring av fett osv isåfall?Låter fullkomligt logiskt i teorin.

Inget nytt under solen.. samma upplägg som de flesta byggare håller nån gång under "säsong" - protein/kolisar större delen av dagen, för att gå över till enbart protein/fett de sista målen innan läggdags.

Funkar bra för att hålla fettinlagring minimal under uppbyggnad och funkar bra för att loosa fett under deff (vanligast).

/pez

yxmannen
2003-06-22, 23:04
Originally posted by Pez


Inget nytt under solen.. samma upplägg som de flesta byggare håller - protein/kolisar större delen av dagen, för att gå över till enbart protein/fett de sista målen innan läggdags.

Funkar bra för att hålla fettinlagring minimal under uppbyggnad och funkar bra för att loosa fett under deff.

/pez

Jo fast jag tänkte iofs i extremvariant och om resultaten isåfall blivit markanta från övergången från där man ibland åt från alla 3 energikällorna. Jag kör detta upplägg också, dock inte till fulländning. Dvs det händer jag drar i olja i proteindrinken med mjölk eller att jag drar på olja på riset till kycklingen. Därför undrar jag om någon kört detta till punkt och pricka och märkt någon markant skillnad från tidigare? Någon som tävlar i bb eller fitness tex och gjort en liten förändring till att HELT följa detta och märkt skillnader genom detta? Var lite otydlig innan.

yxmannen
2003-06-22, 23:49
Originally posted by yxmannen


Jo fast jag tänkte iofs i extremvariant och om resultaten isåfall blivit markanta från övergången från där man ibland åt från alla 3 energikällorna. Jag kör detta upplägg också, dock inte till fulländning. Dvs det händer jag drar i olja i proteindrinken med mjölk eller att jag drar på olja på riset till kycklingen. Därför undrar jag om någon kört detta till punkt och pricka och märkt någon markant skillnad från tidigare? Någon som tävlar i bb eller fitness tex och gjort en liten förändring till att HELT följa detta och märkt skillnader genom detta? Var lite otydlig innan.


Egentligen började jag tänka på detta eftersom många bb som jag känner till ofta käkar fett i form av tex linfrö eller nåt annat till frukostgröten. Alltså blandat med kolhydrater. Därför undrar jag om någon här kört en extremvariant som är "perfekt" och märkt någon skillnad? Det bör ju vara någon som har extrem koll på vad de stoppar i sig med andra ord och kan notera märkbara förändringar genom små ändringar som dessa.