handdator

Visa fullständig version : Hur blir man mer allmänbildad?


HjulaMedMig
2006-09-24, 13:43
Känner att jag inte är så värst allmänbildad, inte så värst mycket alls faktiskt.

Några tips om hur man blir mer allmänbildad? Vad anser ni att man borde vara bildad i för ämnen för att ses som allmänbildad?

Yankeee
2006-09-24, 13:45
Läs allt du kommer över.

Trance
2006-09-24, 13:45
Läs alla artiklar på wikipedia.

Kwon
2006-09-24, 13:46
Samhället, kulturen, sporten åsså lite historia på det.

Vem är Beckham tillsammans med tex?

Vilket år var Franska revolutionen?

Vem är integrationsminister?

Vem kom på relativitetsteorin?

Vad heter det filmpris som föreställer en gyllene gubbe?

Mest betalda fotbollsspelare?

Den mest optimale kostexperten?

kimonque
2006-09-24, 13:47
sluta läsa på kolozzeum

skojar

Läs mycket böcker och tidningar!

Tolkia
2006-09-24, 13:48
Läs alla artiklar på wikipedia.
Hmmmm ...

Trance
2006-09-24, 13:55
Hmmmm ...

Tänk så allmänbildad man skulle vara ;)

Nej, men en intressant sak kan vara att vara seriös i diskussioner på Internet och riktiga livet, och kolla upp fakta. Är det en diskussion om Israel/Palestina så läser man artiklar om Israel och Palestina på wikipedia samt lite länkade artiklar om krig etc. Kollar lite vad FN har att säga, googlar lite. Allmänbildning kommer med intresse.

Osten80
2006-09-24, 13:57
Utan nyfikenhet blir man sällan allmänbildad.

Mago
2006-09-24, 13:58
http://www.bokpris.com/9100100919 Kanske kan vara en början.

Dissector
2006-09-24, 14:05
Säger som de andra. Det är nog helt enkelt bara att läsa.

Men är du inte intresserad blir det säkert svårt. Lättast är det nog om man verkligen har intresse av att veta massa saker, och tycker det är rent intressant att ta reda på fakta om allt möjligt.

Med detta menar jag inte att jag själv är speciellt allmänbildad, men ovanstående lär väl vara metoderna för att bli det :P

ManuelIT
2006-09-24, 14:11
behövs inte mer än att bara läsa morgontidningar varje dag, typ DN

Zakath
2006-09-24, 14:16
Är du intresserad av att veta saker så blir du allmänbildad tillslut :)

En kul grej att göra är att t.ex. söka på ett ämne som du verkligen är intresserad av på wikipedia, läs allt om det, och medan du läser så öppnar du ett nytt fönster/tab för varje länk som det refereras till i texten som du tycker verkar intressant, sedan läser du de länklarna och trycker på nya länkar som verkar intressanta o.s.v. Kan enkelt spendera flera timmar så, och det är alltid kul/intressant eftersom man bara trycker på de länkar som intresserar en - och man lär sig massor!

L-Sami
2006-09-24, 14:22
Roligt sätt att bli mer allmänbildad är att spela sällskaps spel som, Trivia Pursuit, När och Fjärran, Jeopardy osv + läs dagstidningar varje dag.

HjulaMedMig
2006-09-24, 14:24
http://www.bokpris.com/9100100919 Kanske kan vara en början.

Boken verkade faktiskt vara rätt intressant. Synd att den var slutsåld på alla 3 bokbutiker =(

Tolkia
2006-09-24, 14:26
Tänk så allmänbildad man skulle vara ;)

Nej, men en intressant sak kan vara att vara seriös i diskussioner på Internet och riktiga livet, och kolla upp fakta. Är det en diskussion om Israel/Palestina så läser man artiklar om Israel och Palestina på wikipedia samt lite länkade artiklar om krig etc. Kollar lite vad FN har att säga, googlar lite. Allmänbildning kommer med intresse.
Vill nog understryka vikten av att läsa länkade artiklar också; Wikipedia har visserligen blivit mycket bättre, men det finns ju en del crap där också, och det vore ju otur om man skulle ramla på detta (om inte annat pinsamt när man skall demonstrera sin nyvunna bildning). :D

Ryska_raketen
2006-09-24, 14:26
Kolla på Jerry springer, Ricki lake, Oprah.

Fartman
2006-09-24, 14:26
ett bra sätt att börja på är dagstidningen, sedan om det ex i en artikel nämns något som du inte vet vad det är så kollar du upp det. Typ, du läser om konflikten i mellanöstern, så nämns oktoberkriget. Om du inte vet vad det var så kollar du upp det på ex wikipedia.

Muskelbyggaren
2006-09-24, 14:47
Är du intresserad av att veta saker så blir du allmänbildad tillslut :)

En kul grej att göra är att t.ex. söka på ett ämne som du verkligen är intresserad av på wikipedia, läs allt om det, och medan du läser så öppnar du ett nytt fönster/tab för varje länk som det refereras till i texten som du tycker verkar intressant, sedan läser du de länklarna och trycker på nya länkar som verkar intressanta o.s.v. Kan enkelt spendera flera timmar så, och det är alltid kul/intressant eftersom man bara trycker på de länkar som intresserar en - och man lär sig massor!
+1

kharon
2006-09-24, 15:18
En början är väl att läsa några dagstidningar varje dag, läsa en bok/böcker hela tiden, ha ett genuint intresse av att ständigt lära dig nya saker. Alltid då du stöter på något du inte vet så tar du reda på.

Det är en livslång process som egentligen borde börja som litet barn, men det är väl aldrig för sent att börja. :thumbup:

koetti
2006-09-24, 19:15
börja lira Backpacker 3 :hbang:

Utan det spelet hade jag inte vetat att Gunnar Asplund ritat Stadsbiblioteket eller att den första symaskinen hette Spinning Jenny :D

mangs
2006-09-25, 09:38
börja lira Backpacker 3 :hbang:

Utan det spelet hade jag inte vetat att Gunnar Asplund ritat Stadsbiblioteket eller att den första symaskinen hette Spinning Jenny :D


Ja, och detta är info som jag har användning av när? :D

Att spela kunskapsspel är ett bra och enkelt sätt. Sedan som redan sagts, att läsa om saker som är intressanta.

allmän-bildning idag är lite annorlunda jämfört med för 20 år sedan. Då skulle man imponera med att kunna landskap och historiska händelser. Idag är det mer nöjesrelaterat. Kan du inte,Musik,film sport och nöjen så anses man vara lite bakom. Jag tror på en mix. man skall kunna dels de grejor man lär sig i skolan som geografi, historia, samhällskunskap men även hänga med vad som händer just nu i nöjesvärlden. Ytterligare en sorts allmänbildning som jag tycker mig ha sett de senaste året är Internet.

man måste känna till alla poppis-uttryck och olika websidor och begrepp.
En stor del av våra liv spenderas idag på nätet och om du skulle diskutera med en person som inte känner till tex. Blocket, lol eller !1!! och snel hest så tänker du säkert: *screwy*

Dumleman
2006-09-25, 09:59
Undvik allt som har med naturvetenskaper att göra om du vill vara allmänbildad! Förutom de überkomplexa teorierna då. T.ex. så bör du lära dig vad Heisenbergs osäkerhetsprincip är, att universum är en 10-dimensionell dödsbubbla men du bör inte lära dig vad en logaritm är.