handdator

Visa fullständig version : kan inte lyfta armen


lolert
2006-09-24, 13:31
Som rubriken lyder kan jag inte lyfta vänstra armen. Det tar absolut stopp vid ungefär 45graders vinkel. Har pratat med några läkare, och de har sagt olika saker. En del sa att jag måste träna upp rotatorcuffarna och andra att det har hänt något med min supra spinatus. Mycket mer fick jag inte reda på mitt besök

Det konstiga är att jag inte har det minsta ont, utan det går bara inte att lyfta armen. Som om det inte finns någon kraft i axeln.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html Denna rörelse fungerar nästan inte alls, knappt så att man får upp armen utan en vikt i handen. Och när jag prövade köra biceps curl med stång så blev det så snea lyft så det bara var att gå hem, ingen idé att ens försöka sig på det. Samma gäller triceps.

Vad jag nu undrar är: Är lösningen så enkel att det bara är att försöka jobba med rotatorcuffarna, eller har ni något annat förslag?

BigForre
2006-09-24, 13:37
Frågan är om du tror att du ska få bättre svar här av någon som ställt en diagnos på riktigt. Sedan kanske en sjukgymnast eller dyl. vore bättre i det här fallet än en läkare. Om du känner för att läsa lite om det så kan du ju alltid söka på supraspinatus (http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=295844) och fundera vidare lite själv. Är själv inte speciellt insatt, men har för mig att jag läst att det inte alltid behöver vara smärta inblandat trots att supraspinatus skulle gått delvis eller till och med helt av, utan som sagt enbart nedsatt funktion.

machine gun
2006-09-24, 22:27
Jag fick axeln ur led när jag trillade av en häst när jag var mindre, den åkte dock tillbaka igen av sig självt och efter det kunde jag inte lyfta armen mer än några centimeter ut från kroppen. Då berodde det på att det blivit en uttänjning när axeln gick ur led. Jag fick gå hos sjukgymnast några veckor innan jag kunde använda armen igen. Du har inte fått nån slags yttre våld mot armen eller gjort nåt ovanligt innan den blev som den är nu?

Mitt råd är att försöka få en tid hos en idrottläkare eller ortoped (du kan alltid kräva remiss av din husläkare om denna inte har nån vettig diagnos att komma med). Att besöka en sjukgymnast lär också vara nödvändigt, men det kan ju vara bra att få en ordentlig undersökning och en diagnos. Är muskeln trasig kan man se detta på magnetröntgen, men det borde även gå att göra fysiologiska tester för att undersöka saken. Som sagt, idrottsläkare eller ortoped.