handdator

Visa fullständig version : USB-problem


HjulaMedMig
2006-09-24, 12:19
Hej. När jag kopplar in min externa dvd-brännare i datorn så får jag varningsmeddelandet:

Höghastughets-USB-enhet är ansluten till nav som inte stöder höghastighet.
En höghastighets-usb-nav är ansluten till ett usb-nav av tidigare version.

Märker även av detta då jag försöker bränna musik/film då det går väldigt långsamt.

Mina datorkunskaper är, som nämns i tidigare trådar väldigt dåliga. Så, hur ska jag göra? Måste jag uppdatera USB-drivrutiner tro? Vart får man tag på sånna?

hahavaffan
2006-09-24, 12:22
Vart kopplar du brännaren? Till en extern hub, eller direkt i datorn?

HjulaMedMig
2006-09-24, 12:26
Vart kopplar du brännaren? Till en extern hub, eller direkt i datorn?

Direkt in i datorn.

Arf Pingvin
2006-09-24, 12:31
Kolla i specsen för dator och brännare. Jag har inte stött på problemet själv men jag tror att din brännare är USB 2.0 (mycket högre överföringshastighet) och din dator stöder USB 1.x (standard, inte alls lika snabb). Det kan bli så att du måste köpa ett USB 2.0 Adapterkort och plugga in i datorn för att kunna utnyttja fulla hastigheten.

HjulaMedMig
2006-09-24, 12:39
Okej har kollat igenom lite nu. Hittade detta:

"Inga höghastighets-USB-styrenheter är installerade på den här datorn. USB-masslagringsenheten kommer att fungera vid nedsatt hastighet. Du måste installera ett höghastighets-USB-styrenhetskort om du vill få bästa prestanda".

Innebär detta att jag måste köpa ett så kallat adapter-kort? eller kan det vara så att jag inte installerat nya drivare bara?

hahavaffan
2006-09-24, 12:43
Nej nya drivrutiner tror jag inte fungerar... men här har du ett sådant kort som du behöver. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302363

dynamo
2006-09-24, 12:46
Okej har kollat igenom lite nu. Hittade detta:

"Inga höghastighets-USB-styrenheter är installerade på den här datorn. USB-masslagringsenheten kommer att fungera vid nedsatt hastighet. Du måste installera ett höghastighets-USB-styrenhetskort om du vill få bästa prestanda".

Innebär detta att jag måste köpa ett så kallat adapter-kort? eller kan det vara så att jag inte installerat nya drivare bara?

Kolla i datorspecifikationerna eller moderkortsmanualen ifall den stödjer USB 2.0. Om den inte gör det så kommer du behöva köpa till ett kort om du vill ha den hastigheten.

Om det står att den ska stödja USB 2.0, så behöver du kanske drivrutiner. Annars kanske det helt enkelt är så att du har några USB-portar som har stöd för USB 2.0 och några som är vanlig USB. Då kan du koppla in enheten i någon port som stödjer USB 2.0 istället.

Du kan ju kolla på moderkorttillverkarens hemsida efter uppdaterade drivrutiner eller uppdateringar för BIOS.

Vet inte om det möjligtvis kan finnas inställningar för att slå av/på USB 2.0 i BIOS.

EDIT: Umm, ni hade ju gått igenom detta redan, sorry. Kanske det är nått som är nytt iaf :P

HjulaMedMig
2006-09-24, 12:50
Kolla i datorspecifikationerna eller moderkortsmanualen ifall den stödjer USB 2.0. Om den inte gör det så kommer du behöva köpa till ett kort om du vill ha den hastigheten.

Om det står att den ska stödja USB 2.0, så behöver du kanske drivrutiner. Annars kanske det helt enkelt är så att du har några USB-portar som har stöd för USB 2.0 och några som är vanlig USB. Då kan du koppla in enheten i någon port som stödjer USB 2.0 istället.

Du kan ju kolla på moderkorttillverkarens hemsida efter uppdaterade drivrutiner eller uppdateringar för BIOS.

Vet inte om det möjligtvis kan finnas inställningar för att slå av/på USB 2.0 i BIOS.

EDIT: Umm, ni hade ju gått igenom detta redan, sorry. Kanske det är nått som är nytt iaf :P

Hmm, när jag kollar egenskaper för USB-styrenhet så står det följande:

Enhetstyp: USB-styrenhet (Universal Serial Bus)
Tillverkare: Kompatibel USB-lagringsenhet
Plats: USB2.0 Storage Device


Hmm, 2.0 alltså? Så jag kanske har det rätta kortet ändå?

hahavaffan
2006-09-24, 12:54
Hmm, när jag kollar egenskaper för USB-styrenhet så står det följande:

Enhetstyp: USB-styrenhet (Universal Serial Bus)
Tillverkare: Kompatibel USB-lagringsenhet
Plats: USB2.0 Storage Device


Hmm, 2.0 alltså? Så jag kanske har det rätta kortet ändå?Nja det låter med som du kollar på brännaren. "Storage Device".

dynamo
2006-09-24, 12:55
Hmm, när jag kollar egenskaper för USB-styrenhet så står det följande:

Enhetstyp: USB-styrenhet (Universal Serial Bus)
Tillverkare: Kompatibel USB-lagringsenhet
Plats: USB2.0 Storage Device


Hmm, 2.0 alltså? Så jag kanske har det rätta kortet ändå?

Det ser inte ut så på mina USB-styrenheter. Underligt att det står nått om en storage device på "plats:" tycker jag. Det verkar ju som att den känner av att enheten du försöker koppla in är en USB 2.0 enhet.

Det jag menade var att du kollar i manualer för moderkort eller datorspecifikationerna när du skaffade datorn. Om datorn felaktigt känner igen eventuella USB 2.0-styrenheter som vanliga USB-enheter så hjälper det inte att kolla efter vad datorn rapporterar att det är. Då lär den säga att det är vanliga USB-enheter.

hahavaffan
2006-09-24, 12:57
Just fan. Jag antar att du inte bara har en eller två USB-portar på datorn... och ibland är det så att 4st är USB 2.0 medans 2st eller 4st andra bara är USB 1.x. Så testa några andra också.

dynamo
2006-09-24, 13:00
Hmm, när jag kollar egenskaper för USB-styrenhet så står det följande:

Enhetstyp: USB-styrenhet (Universal Serial Bus)
Tillverkare: Kompatibel USB-lagringsenhet
Plats: USB2.0 Storage Device


Hmm, 2.0 alltså? Så jag kanske har det rätta kortet ändå?

Du ska ha en eller flera USB enhanced host controllers för att USB 2.0 ska fungera. Gloa lite i den här posten för info:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1620789&postcount=16

aliquis
2006-09-24, 13:00
Sätt den i en port som sitter på något annat ställe om du har en, annars så stödjer väl din dator bara usb 1.0/1.1.

Den här datorn är rätt snål tilltagen på alla håll o kanter (saknas säkert kablar också) men på min andra så hade jag två usbportar för mus o tangentbord som vanligt men sedan en fyra till på ett annat ställe, och jag antar att det kan vara så att de förstnämnda är 1.x och de andra 2.0.

HjulaMedMig
2006-09-24, 13:08
Du ska ha en eller flera USB enhanced host controllers för att USB 2.0 ska fungera. Gloa lite i den här posten för info:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1620789&postcount=16

Ah, kollade nu och jag hittade 3st. Alla heter: Standard Universal PCI to USB host Controller, alltså inget enhanced. Blir till att beställa det där kortet...

HjulaMedMig
2006-09-24, 13:15
Hittade visst 2 till usb-portar längst ner bak på datorn, det är ett litet märke på kortet där det står "Hi-speed" men jag får samma meddelande när jag sätter i brännarn i en av dessa usb-portar...

shut teh face
2006-09-24, 13:45
För säkerhets skull kan du säga vad ditt moderkort heter så kan jag kolla upp det. För att ta reda på vilket moderkort du HAR ladda hem Aida32.

HjulaMedMig
2006-09-24, 13:48
För säkerhets skull kan du säga vad ditt moderkort heter så kan jag kolla upp det. För att ta reda på vilket moderkort du HAR ladda hem Aida32.

Tackar. Mitt moderkort heter Abit BE7(-RAID)

shut teh face
2006-09-24, 14:30
Abit BE7-RAID
Chipset Intel 845PE
Processor Pentium 4 FSB 400/533MHz
Celeron FSB 400MHz
HyperThreading
Memory PC1600/2100/2700
Max 2 GB
HDD ATA133 RAID
Additional Audio AC'97 v2.2 SPDIF Out
6 USB 2.0
Ethernet RTL8100B

HjulaMedMig
2006-09-24, 14:32
Abit BE7-RAID
Chipset Intel 845PE
Processor Pentium 4 FSB 400/533MHz
Celeron FSB 400MHz
HyperThreading
Memory PC1600/2100/2700
Max 2 GB
HDD ATA133 RAID
Additional Audio AC'97 v2.2 SPDIF Out
6 USB 2.0
Ethernet RTL8100B

6 USB 2.0 huh? Jag har 4usb :P

shut teh face
2006-09-24, 14:36
Är du säker?

http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=12

HjulaMedMig
2006-09-24, 14:43
Är du säker?

http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=12

Ja. Datorn är ett par år gammal också. Har endast 4 usp-portar. 2st längst ner bak på datorn, och 2st alldeles nedanför där man sätter in mus/tangentbord.

Vet inte riktigt hur gammal datorn är, men det är en p4 2.5ghz och det var riktigt nytt när jag köpte den.

tossefar
2006-09-24, 14:49
Du har nog helt enkelt inte installerat de två extra som sätts som ett instickskort. Lättaste lösningen för dig är att installera windows xp service pack 2, det har stöd för usb2 direkt.