handdator

Visa fullständig version : Gränsen för svält


triumph
2006-09-24, 09:29
Hej på er allihopa, jag har läst här ett tag och fått mycket bra information. Men nu är det såhär att jag skulle behöva hjälp. Jag tränar gymnastik på elitnivå, jag är inte tjock/mullig eller så, men behöver definitivt gå ner i vikt och bygga mer muskler för att kunna utvecklas mer. Jag gymmar 2ggr/veckan, det är lite svårt att hinna med mer med all gymnastikträning.

Nu är det så att jag försökt deffa, jag har räknat ut mitt energibehov för en dag till 1777 kcal. (Under min vilodag alltså. Räknar med att äta mer då jag tränar). Hur "lite" kan jag äta utan att ställa in min kropp på svält? Jag antar att det är viktigt med styrketräning under en deffperiod, så jag ska försöka öka på den och prata med tränare om jag kanske kan byta ut ett av gymnastik passen till ett gympass.

Vi har många viktiga tävlingar närmare jul och det är viktigt för mig att prestera mitt absolut bästa. Jag är jättetacksam för snabba svar. Just ja, en sista fråga bara.. hur länge bör man hålla på med en deffperiod?

Hoppas på snabba svar, sköt om er allihopa!

Sverker
2006-09-24, 10:15
Uppriktigt tror jag inte att du ska deffa alls. Din uträkning tror jag heller inte på.


Du tränar så pass mycket gymnastik och styrketräning att du behöver optimera den mat du äter istället.

Fortsätt träna, släng ut all skäpmat och satsa på bra näring så kommer du över ett år att släppa fett och få den styrka du behöver i gymnastiken. Bättre att vara bra nästa år än förstöra träningen nu med någon påtvingad diet.

mangemani
2006-09-24, 10:32
ställa in sin kropp på svält?
det är en myt enligt dom här på forumet.

pragmatist
2006-09-24, 11:39
Det är knappast någon myt att kroppens ämnesomsättning går ner när du ligger på energiminus under längre tid. I studier har ämnesomsättningen minskat med upp till 40-45% i sådana situationer (detta gällde vid långvarig 50% energirestriktion), och människor som lever i områden där det råder undernäring har upp till 30% lägre ämnesomsättning än människor som bor i områden med normal näringstillgång.

Trance
2006-09-24, 12:02
Svältläge är ingen myt vad jag förstått, däremot så påverkar det inte så mycket att det helt skulle stoppa en viktnedgång om man ligger hyfsat mycket under sin normala förbrukning. Vad jag läst mig fram till i alla fall.

Sedan kanske det inte heller tar en dag som jag sett att vissa tror.

rbn
2006-09-24, 12:16
Att ämnesomsättningen sjunker vid en långvarig och hård kalorirestriktion har jag också fått klart för mig. Men sen har man hört andra "svältläge"-definitioner som att "kroppen samlar på sig allt du äter" osv, som jag är mera skeptisk till.

King Grub
2006-09-24, 12:24
Att ämnesomsättningen sjunker vid en långvarig och hård kalorirestriktion har jag också fått klart för mig. Men sen har man hört andra "svältläge"-definitioner som att "kroppen samlar på sig allt du äter" osv, som jag är mera skeptisk till.

Precis.

Allteftersom en viktminskning fortskrider kommer den att plana ut i och med en mindre viloomsättning och man tvingas antingen sänka sitt energiintag eller öka sin energiförbrukning (eller en kombination) för att upprätthålla viktminskningstakten.

Däremot är det en myt att man inte går ner i vikt på ett energiunderskott.

I det här fallet låter det mycket som en underskattning av energibehovet, dock, som Sverker är inne på.

triumph
2006-09-24, 12:24
Uppriktigt tror jag inte att du ska deffa alls. Din uträkning tror jag heller inte på.


Du tränar så pass mycket gymnastik och styrketräning att du behöver optimera den mat du äter istället.

Fortsätt träna, släng ut all skäpmat och satsa på bra näring så kommer du över ett år att släppa fett och få den styrka du behöver i gymnastiken. Bättre att vara bra nästa år än förstöra träningen nu med någon påtvingad diet.

Och varför stämmer inte min uträkning? Som jag skrev vad det en uträkning för en dag i VILA (ingen träning) sen behöver jag självklart äta mer när jag tränar. Varför skulle den inte stämma för mig? Jag har räknat på många olika sidor och jag tror inte att de stämmer för alla andra än just mig.

Jag äter väldigt sällan skräpmat, absolut max en gång i månaden och det tror jag inte skadar. Jag äter bra mat. Du kanske ska komma ihåg att en tjej inte behöver lika mycket som en kille också.

Du kanske inte är så insatt i gymnastik, men mindre kroppsfett och mer muskler ökar prestationen. Och jag ser ingen anledning till att dra ut på det hela.

Tack för hjälpen iallafall. Jag får väl helt enkelt prova mig fram och se hur det går.

triumph
2006-09-24, 12:27
Kanske energibehovet inte stämmer. Men jag har fyllt i rätt uppgifter och räknat ut på olika sidor och fått liknande resultat. http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open Är inte den sidan pålitlig? Det energibehovet jag räknat ut var alltså för min vilodag. Så jag äter mer de andra dagarna som sagt.

mangemani
2006-09-24, 12:47
Kanske energibehovet inte stämmer. Men jag har fyllt i rätt uppgifter och räknat ut på olika sidor och fått liknande resultat. http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open Är inte den sidan pålitlig? Det energibehovet jag räknat ut var alltså för min vilodag. Så jag äter mer de andra dagarna som sagt.


nej,den sidan skulle inte jag vilja kalla för pålitlig.
att jag skulle ha i mej 4550kcal per dag(speciellt på min nya vikt),låter väldigt mycket(och då uträknad på dom dagar då jag är typ 30/70% aktiv/stillasittandes.

mangemani
2006-09-24, 12:51
nej,den sidan skulle inte jag vilja kalla för pålitlig.
att jag skulle ha i mej 4550kcal per dag(speciellt på min nya vikt),låter väldigt mycket(och då uträknad på dom dagar då jag är typ 30/70% aktiv/stillasittandes.


finns en pålitligare uträknings tabell i deff guiden här på forumet.

Sverker
2006-09-24, 13:28
Du kan inte räkna 1700 kcal på en vilodag. Du har ju knappt några vilodagar !

Räkna istället över veckans alla 7 dagar och räkna ut din energiförbrukning.


Ska en kille ligga 500 kcal under sitt kaloribehov bör ju du lägga dig på ca 300 kalorier under. => minimal sänkning av din basala ämnesomsättning och maximalt med energi till din viktiga träning.

Tolkia
2006-09-24, 13:44
Jag tycker att 1800 kcal för dog låter mer som din BMR än som energibehovet för en "vilodag", eftersom jag, när jag räknar ut min BMR får dryga 1500, och jag är med största säkerhet både tjockare, kortare och äldre än du. BMR (basal metabolic rate) är inte omsättningen för det du räknar som en "vilodag", det är omsättningen när kroppen inte gör NÅGOT annat än andas, alltså bara upprätthåller liv. En sådan vilodag skulle du sova dygnets alla timmar, eller möjligt ligga och titta i taket några av dem; inte ens kliva upp och dricka ett glas vatten.

Longshot
2006-09-24, 17:01
Att ämnesomsättningen sjunker vid en långvarig och hård kalorirestriktion har jag också fått klart för mig.

Hur länge är en långvarig period i detta sammanhang?

Baha
2006-09-24, 18:52
Jag tycker att 1800 kcal för dog låter mer som din BMR än som energibehovet för en "vilodag", eftersom jag, när jag räknar ut min BMR får dryga 1500, och jag är med största säkerhet både tjockare, kortare och äldre än du. BMR (basal metabolic rate) är inte omsättningen för det du räknar som en "vilodag", det är omsättningen när kroppen inte gör NÅGOT annat än andas, alltså bara upprätthåller liv. En sådan vilodag skulle du sova dygnets alla timmar, eller möjligt ligga och titta i taket några av dem; inte ens kliva upp och dricka ett glas vatten.


Låter som en helt vanlig dagframfrö datorn

rbn
2006-09-24, 21:44
Hur länge är en långvarig period i detta sammanhang?

Efter vad jag har läst så verkar det i varje fall handla om månader. I minnesotaexperimentet som King Grub tog upp i en tidigare tråd så hade deltagarnas ämnesomsättning sjunkit med 40% efter ett halvår. Men jag har för mig att jag sett andra studier där en sänkning med 10-15% har visat sig efter 6-8 veckor, mycket beror säkert också på hur stor kalorirestriktionen är.