handdator

Visa fullständig version : Köpa bälte


petersson
2006-09-24, 08:38
Ska köpa styrkelyftsbälte. Har hört att Wahlanders för 900kr är bäst. Har även hittat ett bälte från Eleiko på powerzite men det är några mm tunnare än Wahlanders. Något som har erfarenhet av dessa två bälten?

Wahlanders:
http://www.wahlanders.se/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_25&products_id=40

Eleikobältet får jag inte länka till men såhär står det på hemsidan.
"Eleikos styrkelyftsbälte.Något tunnare än vanliga bälten. 8 mm tjockt , 10 cm brett. Läder med mocka skikt på insidan för bästa friktion.
Snabbspänne av gaffel modell.
ELEIKO logotyp. IPF godkänt såklart.
Lätt att köra in och går snabbt att ändra åtdrag."

http://www.powerzite.se/upload/79_EPLBmini.JPG

Oskis
2006-09-24, 10:27
Har ett bälte från Wahlander och tycker det var värt varenda krona :thumbup:

Styrkebyggare
2006-09-24, 12:04
Har provat ett antal bälten bälten. Wahlanders är helt klart top of the line - därmed inte sagt att de andra är dåliga. Det finns ju billigare bälten, som kan vara mer prisvärda för vissa kategorier av tränande.

petersson
2006-09-24, 20:11
Har provat ett antal bälten bälten. Wahlanders är helt klart top of the line - därmed inte sagt att de andra är dåliga. Det finns ju billigare bälten, som kan vara mer prisvärda för vissa kategorier av tränande.

Jag ska tävla i styrkelyft. Vilken kategori hamnar jag i då? :)
Top of the line på vilket sätt? Att det bältet ger bäst stöd eller att det håller bäst och ser snyggast ut eller allting?

Finns ett annat bälte på powerzite.se som heter Styrkelyftsbälte, Standard. Det är 11mm tjockt läder/mocka med gaffelspänne.

sweetkarolina
2006-09-24, 20:13
Jag ska tävla i styrkelyft. Vilken kategori hamnar jag i då? :)
Top of the line på vilket sätt? Att det bältet ger bäst stöd eller att det håller bäst och ser snyggast ut eller allting?

Finns ett annat bälte på powerzite.se som heter Styrkelyftsbälte, Standard. Det är 11mm tjockt läder/mocka med gaffelspänne.


du hamnar nog i "top of the line" kategorin.
wahlanders bälten är grymma. bäst stöd och bäst hållbarhet. (inte direkt fula heller)

petersson
2006-09-24, 20:21
du hamnar nog i "top of the line" kategorin.
wahlanders bälten är grymma. bäst stöd och bäst hållbarhet. (inte direkt fula heller)

Okej :) Börjar mer och mer luta åt ett wahlander-bälte. Är tydligen livstids garanti på det bältet också. Ska köpa ett par knälindor på en gång men dom är slut i lager. Finns bara "hårda" lindor, är de till för de största och starkaste eller är det en smaksak vilka man kör med?

polaren
2006-09-24, 20:21
Finns ett annat bälte på powerzite.se som heter Styrkelyftsbälte, Standard. Det är 11mm tjockt läder/mocka med gaffelspänne.

Jag har det bältet och tycker att det är ok. Har inte prövat andra bälten.

petersson
2006-09-24, 20:24
Jag har det bältet och tycker att det är ok. Har inte prövat andra bälten.

Okej 400kr känns faktiskt lite mer rimligt än 900. En skum sak är att det står att Eleiko-bältet är IPF-godkänt. Nått sånt står det inte om det andra bältet du har. Får man inte tävla med det då eller?

sweetkarolina
2006-09-24, 20:25
Okej :) Börjar mer och mer luta åt ett wahlander-bälte. Är tydligen livstids garanti på det bältet också. Ska köpa ett par knälindor på en gång men dom är slut i lager. Finns bara "hårda" lindor, är de till för de största och starkaste eller är det en smaksak vilka man kör med?


jag har bland de hårdaste lindorna som finns tror jag (titanium tror jag dom heter) och är väl inte bland de största och starkaste direkt.
smaksak. jag ogillar mjuka lindor nu, tycker inte de känns alls. medans mina träningskompisar som använder dom inte pallar mina "hårda."

polaren
2006-09-24, 20:27
Okej 400kr känns faktiskt lite mer rimligt än 900. En skum sak är att det står att Eleiko-bältet är IPF-godkänt. Nått sånt står det inte om det andra bältet du har. Får man inte tävla med det då eller?

Ingen aning, har inte tävlat än. Men IPF har ju spec på vilka mått bältet får ha. Kanske finns på styrkelyft.se

petersson
2006-09-24, 20:27
jag har bland de hårdaste lindorna som finns tror jag (titanium tror jag dom heter) och är väl inte bland de största och starkaste direkt.
smaksak. jag ogillar mjuka lindor nu, tycker inte de känns alls. medans mina träningskompisar som använder dom inte pallar mina "hårda."

aha :) jag tänkte att dom hårda var till för +125kgs-killarna :) äh, jag väntar till onsdag och pratar lite med dom i klubben istället för att beställa ikväll tror jag.

polaren
2006-09-24, 20:30
Ingen aning, har inte tävlat än. Men IPF har ju spec på vilka mått bältet får ha. Kanske finns på styrkelyft.se

Dimensioner för bältet
1 bredd max 10 cm.
2 tjocklek max 13 mm.
3 innermått spänne max 11 cm.
4 yttermått dito max 13 cm.
5 bredd länk max 5 cm.
6 avstånd bältände vid spännet - ytterkant länk, max 25 cm .

Taget ur regelboken, tror det är godkänt, annars hade jag nog inte köpt det (har för mig att jag kollade upp det).

EDIT: Ja hör med klubben så jag inte råkar lura dig :D

petersson
2006-09-24, 20:31
Dimensioner för bältet
1 bredd max 10 cm.
2 tjocklek max 13 mm.
3 innermått spänne max 11 cm.
4 yttermått dito max 13 cm.
5 bredd länk max 5 cm.
6 avstånd bältände vid spännet - ytterkant länk, max 25 cm .

Taget ur regelboken, tror det är godkänt, annars hade jag nog inte köpt det (har för mig att jag kollade upp det).

Okej, tack för att du hittade det :) Tänkte precis kolla. Usch vilken köpångest jag har.

polaren
2006-09-24, 20:49
Okej, tack för att du hittade det :) Tänkte precis kolla. Usch vilken köpångest jag har.

Men fråga folket på din klubb om dom har nåt bälte över att sälja, då kan du ju pröva före. Säker någon som sitter med mer än 1 bälte :)

petersson
2006-09-24, 21:00
Men fråga folket på din klubb om dom har nåt bälte över att sälja, då kan du ju pröva före. Säker någon som sitter med mer än 1 bälte :)

Jo det är sant, ska göra det :)

oggen
2006-09-24, 21:44
Har testat några olika bälten och wahlander´s är klart bäst.

bubbe
2006-09-25, 18:02
Jag är ruskigt sugen på ett bänkbälte, men tycker det är mycket pengar bara för att ha i ett moment. Finns det andra/billigare bänkbälten är wahlanders?

emmzan
2006-09-25, 18:04
Jag är ruskigt sugen på ett bänkbälte, men tycker det är mycket pengar bara för att ha i ett moment. Finns det andra/billigare bänkbälten är wahlanders?

Har lagt en tråd om det för ett tag sedan och inte fått något svar iaf :(... Har samma problem som du!

bubbe
2006-09-25, 18:09
Har lagt en tråd om det för ett tag sedan och inte fått något svar iaf :(... Har samma problem som du!

Hmm, funderade på om man skulle köpa ett smidigare träningsbälte, sen skära ner framsidan men ofta är det ju sömmar mitt i vägen.

emmzan
2006-09-25, 18:39
Hmm, funderade på om man skulle köpa ett smidigare träningsbälte, sen skära ner framsidan men ofta är det ju sömmar mitt i vägen.

Jo. Man kan ju skaffa ett kraftigt vanligt bälte och använda också som många gör. Dock är jag sugen på snabbspänne så man inte behöver stå och slita i bältet inför varje lyft. Lyckas jag ta kvalgränsen till Bänk-Sm så ska jag nog unna mig ett wahlander ändå :)

petersson
2006-09-25, 18:43
Hmm, funderade på om man skulle köpa ett smidigare träningsbälte, sen skära ner framsidan men ofta är det ju sömmar mitt i vägen.

Tyngdlyftarbälten brukar väl kunna vara smalare framtill?

bubbe
2006-09-25, 18:51
Tyngdlyftarbälten brukar väl kunna vara smalare framtill?

sorry menade bak, där jag upplever att det vanliga bältet tar i ryggen när man bryggar upp.

petersson
2006-09-25, 18:57
sorry menade bak, där jag upplever att det vanliga bältet tar i ryggen när man bryggar upp.

ah okej.

Nitrometan
2006-09-25, 21:35
Hmm, funderade på om man skulle köpa ett smidigare träningsbälte, sen skära ner framsidan men ofta är det ju sömmar mitt i vägen.
Vänd på ett OL-bälte?

lauria
2006-09-26, 21:11
Köpte ett gasp bälte, ett lyftar bälte....Det var väldigt bra och billigt typ 5-600;-

petersson
2006-09-27, 08:01
Det blev eleikobältet, döda mig inte för att jag ansåg wahlanderbältet vara för dyrt :)

emmzan
2006-09-27, 08:09
Det blev eleikobältet, döda mig inte för att jag ansåg wahlanderbältet vara för dyrt :)

Jag klarade mig lääänge på mitt NordicGym-bälte. Skaffade sedan av en slump både ett Strengthbälte och ett Wahlanderbälte samtidigt :) Köpte strengtbältet av snålhetsskäl och fick sedan tag på ett begagnat wahlander (ägaren vann det i ER-cup eller liknande och det passade inte) till bra pris. Strengtbältet har använts 1 gång på 1 år hittils och det var när wahlanderbältet glömts i eskilstuna :D

petersson
2006-09-27, 08:23
Jag klarade mig lääänge på mitt NordicGym-bälte. Skaffade sedan av en slump både ett Strengthbälte och ett Wahlanderbälte samtidigt :) Köpte strengtbältet av snålhetsskäl och fick sedan tag på ett begagnat wahlander (ägaren vann det i ER-cup eller liknande och det passade inte) till bra pris. Strengtbältet har använts 1 gång på 1 år hittils och det var när wahlanderbältet glömts i eskilstuna :D

Aha, skönt att höra :) men då har du ju åtminstone en fin samling bälten nu :)