handdator

Visa fullständig version : Andning


LuThe
2006-09-24, 00:24
10. Andning
Oavsett hur du väljer att andas, det vill säga om du väljer att andas ut på väg upp eller ner i rörelsen, ska du aldrig hålla andan på grund av tyngden eller kraften. Det leder till att blodtrycket ökar i hjärnan, vilket kan vara skadligt för din hälsa.

så står det på http://www.usn.se/ad_content.php?id=49

Är det nånting att tänka på eller är det nonsens? Hur mycket "skadar" de isåfall ?:confused:

krilleh
2006-09-24, 00:26
haha klart man ska andas :D

bubbe
2006-09-24, 06:10
10. Andning
Oavsett hur du väljer att andas, det vill säga om du väljer att andas ut på väg upp eller ner i rörelsen, ska du aldrig hålla andan på grund av tyngden eller kraften. Det leder till att blodtrycket ökar i hjärnan, vilket kan vara skadligt för din hälsa.

så står det på http://www.usn.se/ad_content.php?id=49

Är det nånting att tänka på eller är det nonsens? Hur mycket "skadar" de isåfall ?:confused:

Jag skulle vilja veta om dom har några riktiga uppgifter på detta. Fö tyckte jag det var en massa nonsens i hela texten.

King Grub
2006-09-24, 06:35
Visst stämmer det. Ökar dessutom trycket kraftigt i ögonen.

To evaluate the effect of weight lifting on intraocular pressure (IOP). Subjects performed 4 repetitions of a bench press exercise in 2 ways: in mode I (right eyes), the breath was held during the last repetition; in mode II (left eyes), subjects exhaled normally during the last repetition. The IOP was measured with an electronic tonometer during the fourth repetition in both modes while the subject sustained the exercise.

Mean IOP during exercise in mode I increased by 4.3 +/- 4.2 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -3.6 to 17.7 mm Hg). In mode II, mean IOP increased by 2.2 +/- 3.0 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -6.0 to 8.7 mm Hg). The IOP increased in 90% of subjects in mode I and in 62% in mode II. An increase in IOP greater than 5.0 mm Hg was observed in 9 subjects (30%) in mode I and in 6 (21%) in mode II. In 2 subjects, IOP during exercise mode I was markedly increased (>10.0 mm Hg).

The IOP increases significantly during a bench press exercise. Breath holding during the exercise leads to a greater IOP increase.

Arch Ophthalmol. 2006 Sep;124(9):1251-4.

Risken för en hjärnblödning/stroke är naturligvis liten, men den ökar.

bubbe
2006-09-24, 07:17
Risken för en hjärnblödning/stroke är naturligvis liten, men den ökar.

Frågan är om man hellre är säker på att inte få hjärnblödning och tränar som en kråka eller lär sig lyfta riktigt med tryck.

666white
2006-11-10, 21:51
lånar dena tråd. Dumt att göra en ny med samma ämne.
Det är så att ja körde bänkpress idag. När ja ska pressa upp vikten så håller ja handan. Ja håller väl andan på alla övningar när ja ska pressa. Men när ja höll andan så sa en kompis, om ja håller andan så kan ja skada mig själv. Man ska andas när man pressar.
Så ja tänkte, får väl testa. Men ja klara inte av att andas när ja ska pressa upp vikten. Kändes som man förlora 30-40% av sin kraft om man ska andas hela tiden.
Ja tycker det är skönare att hålla andan. Och att det hjälper. Hjälper det inte att hålla andan så vrålar jag.
Men borde man byta tecknik och börja andas??

varland
2006-11-10, 23:56
Jag får mer kraft när jag andas ut kraftigt vid ett lyft.
Gör man rätt finns det mycket att hämta genom andningen.

Strongman
2006-11-11, 00:03
Tycker det är svårt att andas i vissa övningar och då känner man direkt att man måste sluta med övningen och ta några djupa "andningar"

gnagaren
2006-11-11, 00:33
lånar dena tråd. Dumt att göra en ny med samma ämne.
Det är så att ja körde bänkpress idag. När ja ska pressa upp vikten så håller ja handan. Ja håller väl andan på alla övningar när ja ska pressa. Men när ja höll andan så sa en kompis, om ja håller andan så kan ja skada mig själv. Man ska andas när man pressar.
Så ja tänkte, får väl testa. Men ja klara inte av att andas när ja ska pressa upp vikten. Kändes som man förlora 30-40% av sin kraft om man ska andas hela tiden.
Ja tycker det är skönare att hålla andan. Och att det hjälper. Hjälper det inte att hålla andan så vrålar jag.
Men borde man byta tecknik och börja andas??

Har samma problem, men man får väl antagligen ta och träna in andningen ifall det är bättre.

Gpajpen
2006-11-11, 00:47
tror fan inte ja andas på ett helt set marklyft.
det svartnar för ögonen sen kmr jag inte ihåg nått mer förrns settet är slut.

Hekos
2006-11-11, 01:35
tror fan inte ja andas på ett helt set marklyft.
det svartnar för ögonen sen kmr jag inte ihåg nått mer förrns settet är slut.

HAHA den var ju bra, billiga minnesluckor måste prova:hbang:

Guddi
2006-11-11, 09:21
Detta har diskuterats en hel del den senaste veckan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81925
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82331