handdator

Visa fullständig version : My oh my! My Spartan v. 1: Prologue


Njabbesh
2006-09-23, 21:20
Tjaba allihopa

Today is the day. Idag startar jag min träningsjournal. Den kommer att bli fenomenal, förhoppningsvis kommer jag att uppdatera regelbundet och seriöst. Lite stats:

Ålder: 16
Vikt: 73
Längd: 180
Chins: 15
Dips: mellan 17-20 borde jag klara. Inte gjort några på ett bra tag

Inte kommit fram till mitt pb i the big three än men det kommer! Förutom min egen bollsport, basket kommer jag att börja styrketräna en gång i veckan med en polare. Mitt mål är att utveckla styrka och explosivitet, inte massa.

Jag hade mitt första gympass i fredags innan gympan på morgonen. Hade tight med tid så det blev tyvärr ett kort pass med basövningarna. Upplägget:

Uppvärming 5 min på spinningcykel. Kände senare under passet att jag inte var uppvärmd till hundra när jag skulle utföra knäböjet och bänkpressen. Får bättra på det till nästa gång.

Biceps curl: (hantlar) 3 x 10 på 6 kg
Bänkpress: 3 x 10 på 40 kg
Knäböj: 3 x 10 på 50 kg
Raka marklyft: 3 x 10 bara stången: 20 kg

Allt kändes riktigt riktigt bra. Detta var lite provgång för att se var jag ligger. Tror jag kan slänga på åtminstone 5 kg på allt till nästa gång :hbang: .

På gympalektionen blev det orientering. Blää *spy* . Men det gick bra så jag är nöjd.

Såhär dagarna efter kände jag mig riktigt riktigt sore. Skönt som tusan. Visste inte att det var såhär kul att gymma :D .

By the way: Jag kommer att slänga upp lite bilder från digitalkameran senare i veckan (förhoppningsvis) så att ni och jag får se min utgångspunkt och la progress :booty: .

Tips och kritik är alltid välkommet, speciellt om vilka andra övningar jag borde inkludera. Kom ihåg, jag söker efter basövningar som arbetar stora muskelgrupper.

Hejsan

Njabbesh
2006-09-26, 17:59
Tjaba allihopa. Kort update:

Lördagen:

Magträning kompisar! Gjorde supersets på dessa, dvs utan vila emellan

Lower ab thrusts: 1 x 25
Lower ab roll-ups:1 x 25
Frog crunch: 1 x 18
Bench crunch: 1 x 20
Bench crunch (åt sidan): 2 x 10 (1 x 10 på varje sida)

Vila två min. Repetera förgående.


Igår:

Magen fick sig en rejäl genomkörare. Träningsvärk som attan.

Basketträning denna dag. Men ett par timmar innan gjorde jag detta

Chins: 3 x 10 med kroppsvikten utförde dessa hängandes med fingrarna från dörrkanten på ytterdörren. Det är 2-3 cm greppyta för fingrarna. Ibland fick jag släppa och ta nytt grepp (gled av). Både greppet och armarna fick sig en genomkörare.

2 h basketträning. Kändes bra, rätt så explosivt.

Idag: Träningsvärk i (särskilt) magen, armarna och underarmarna. Skönt. Jag ska träna magen idag igen, trots träningsvärken. Återkommer med utförandet.

Lite till stats ang. mig:

Coopertest: 2810 m på 12 min

Är rätt nöjd med resultatet, då jag alltid varit värdelös på konditionsidrotter :D :booty: .

Återkommer senare idag, eller imorgon.

Njabbesh
2006-09-27, 16:38
Igår:

Körde magträningen trots att jag var helt slut i magen :D . Blev såhär:

Lower ab thrusts: 1 x 20
Lower ab roll-ups:1 x 20
Frog crunch: 1 x 17
Bench crunch: 1 x 17
Bench crunch (åt sidan): 2 x 7 (1 x 10 på varje sida)

Blev en cykel (dvs jag gjorde alla övningar bara en gång) idag.

Idag: Träningsvärk i magen, överarmarna och underarmarna :hbang:

Vi hade ~2 h teori på bollspelspasset i plugget idag. Efter det blev det lite lätt inomhusfotboll i 15-20 min*rolleyes* . Tror jag ska köra lite chins och dips senare idag när jag inte är så tung i magen. Får återkomma lite mer i detalj.

Förhoppningsvis kommer bilderna snart. Då får ni se var jag ligger för tillfället:thumbup: .

Njabbesh
2006-09-29, 16:49
Inget särskilt att uppdatera med idag. Tränade däremot i förrgår. Blev inte mer än såhär:

Chins: 3 x 9 på samma sätt som tidigare.
Dips: 3 x 10

Tror jag har nått en platå, känns inte som man gått framåt så fruktansvärt mycket:booty:

Njabbesh
2006-09-30, 22:12
Lördag 30/9:

Kännt mig lite krasslig på sistone. Tror jag ska ta det lilla lugna tills jag blir kry igen. Hursomhelst, på morgonen blev det rätt light springande i ca 30 min. Tror jag sprang lite för hårt, nästa gång saktar jag ner och springer en kvart extra istället*flex* . I annat inget särskilt

Njabbesh
2006-10-02, 16:19
Lördag 30/9:

Kort update

Basketmatch. Lite fakta om hur en sån ser ut: Man spelar fyra perioder om tio minuter varje, med paus på 1-2 min mellan perioderna+timeouts på 1-2 min. Det är jobbigt och det är kul och det är skönt så inihelvete.

Hursomhelst, jag märkte att jag har grymt bättre flås än förra året, kunde knappt hålla mig stilla på planen :D . Dock spelade vi mot det sämsta laget i serien, siffrorna blev runt 85 - 37 till får favör, tror jag gjorde närmare 16-20 poäng själv.

Until next time