handdator

Visa fullständig version : Måltids-tränings- och viktminskningstips!!!


BlueNotes
2006-09-23, 15:30
Hej!

Är en tjej på 19 år, 167cm och 65 kilo som önskar tappa några av dessa för att hamna på de 56-58kg jag tidigare vägt. Har tyvärr ingen aning om vad jag gör för fel i mina nuvarande försök:

Äter enligt tallriksmodellen, 50% grönsaker, 25 %potatis/ris/pasta och 25% kött/fisk, mellanmål bestående av frukt, nötter, russin och dylikt, frukost och kvällsmål i form av fettsnål yoghurt med müsli och lite honung.

Simmar ca 30 minuter på medelintensiv nivå varje dag och cyklar och promenerar ca 20 minuter, 5 dagar i veckan.

Har som sagt ingen aning om vad jag gör för fel(!!!!!), och skulle därför vara evigt tacksam för alla former av tips, råd, kommentarer och idéer på andra sätt att lyckas! Om någon känner för extra coachning är det också mer än välkommet!

Hälsningar BlueNotes

King Grub
2006-09-23, 15:35
Hej!

Har som sagt ingen aning om vad jag gör för fel(!!!!!)

Det är enkelt - du gör inte av med mer kalorier än du äter. Går du inte ner i vikt, äter du helt enkelt så pass mycket att ditt energiintag är minst lika stort som din energiförbrukning.

Lösningen är: ät mindre, rör på dig mer, eller en kombination. Du måste åstadkomma ett energiunderskott - gör du det, går du ner i vikt. I dag äter du minst lika mycket som du gör av med, eftersom du inte går ner. Det går utmärkt att äta sig till och med tjock på nyttig mat.

Ditt val av livsmedel verkar det inte vara något fel på, och det är inte heller det avgörande om du går ner eller inte.

BlueNotes
2006-09-23, 15:55
Tack för snabbt svar!

Hur gör jag då för att på bästa sätt få i mig färre kalorier utan att gå hungrig hela tiden? Sallad mättar ju inte särskilt länge? Och vad gör jag om jag blir hungrig mellan måltiderna, vad får man då äta?

SWETiger
2006-09-23, 16:19
Att dricka lite extra vatten, äta potatis och försöka hålla sig till fiberrikare energikällor kan hjälpa.

shadowfire
2006-09-23, 18:32
Skulle snarare säga proteiner, uppstår en fin mättnadskänsla av kesella light (kvar), riktiga köttbitar, kycklingfilé, ägg osv.

Linusen
2006-09-25, 05:15
Om du känner att du endå äter rätt bra så skulle jag öka min träning mera. Och kanske minska lite på maten till en början. Ät en fiberrik frukost och en stadig lunch men ändå tänka på VAD som ligger på tallriken , mellan mål och sedan lite fettsnålare o mycket grönsaker till middag, sen rör på dig ännu mera så ska du nog se att du sakta men säkert går ner i vikt. :thumbup:

knazcandy
2006-09-25, 08:24
Jag tror också på att öka/förändra din träningsdos. Öka farten, öka motstånd och lite längre..

Chiaro
2006-09-25, 09:05
Om du redan äter enligt tallriksmodellen, så äter du ju utmärkt! Möjligtvis skulle du kunna öka lite på träningen, succesivt.

Men om du vill gå ner till 56 kg igen, är ju frågan NÄR du vägde dessa? Det kanske var en "ungdomsvikt"? Jag är rätt lång, men vägde ju 59 när jag var runt 17-18 år. Sen gick vikten upp till 72kg. Jag har försökt att gå ner till dessa 59 kg, fram tills en kunnig polare sa till mig att man inte når sin vuxenvikt oftast före 20-24år...

Sen ska man egentligen inte titta för mkt på vågen utan BMI säger kanske lite mer... För vågen förändras ju även av muskler, och om man fortfarande växer.. (tjejer kan växa upp till 17 år ungefär)..så kan det vara därför du kunde väga 56kg förut?

En tanke bara....;)

FreCKo
2006-09-25, 09:17
dumpa nötterna, har hört att dom innehåller rätt mycket kalorier...

Grub får rätta mig om jag har fel :em:

BlueNotes
2006-09-25, 13:49
Tack för manga bra tips! Ska testa med att öka pa träningen, är väl värt ett försök!

56 kilo vägde jag för ett drygt halvar sedan, var da 18 ar... Madde inte riktigt bra och tappade i vikt, började ma bättre och gick upp igen.

Mitt BMI är 23,3. Högst normalt alltsa, men pa den högre halvan av skalan. Önskar ta mig ner pa den lägre igen.

Har ni nagra bra tips pa fiberrik frukostmat och mellanmal?

FreCKo
2006-09-25, 16:27
Tack för manga bra tips! Ska testa med att öka pa träningen, är väl värt ett försök!

56 kilo vägde jag för ett drygt halvar sedan, var da 18 ar... Madde inte riktigt bra och tappade i vikt, började ma bättre och gick upp igen.

Mitt BMI är 23,3. Högst normalt alltsa, men pa den högre halvan av skalan. Önskar ta mig ner pa den lägre igen.

Har ni nagra bra tips pa fiberrik frukostmat och mellanmal?

fiberrik frukostmat = allt som ens morsa försökte pressa i en som barn och hävdade att det är nyttigt :thumbup: