handdator

Visa fullständig version : Dips och Chins


gnagaren
2006-09-23, 14:34
Satt och funderade på en sak, om man klarar av 20chins eller dips ska man då köra med viktbälte för att hamna runt 8st, om det är maximal muskeltillväxt man är efter?

Vill helst ha ärliga svar, inga sarkastiska kommentarer!

Sällen
2006-09-23, 14:40
i dips tycker jag nästan man kan ha vikt tidigare, blir en skönare vinkel när man fäster ett rep med vikter i midjebältet.

Det är vad jag tycker, jag kanske har något allvarligt fel men det få ni ta hänsyn till :D

gnagaren
2006-09-23, 14:43
i dips tycker jag nästan man kan ha vikt tidigare, blir en skönare vinkel när man fäster ett rep med vikter i midjebältet.


Hur många reps är det man ska satsa på om det är maximal muskeltillväxt man är ute efter da?
Gäller samma reps-antal i båda övningarna, eller är det bättre att klara av 15dips men bara 8chins, om det är muskler man är ute efter som sagt.

Sällen
2006-09-23, 14:45
vad jag tror så ska man inte ligga på samma repsantal hela tiden, variera.

kör tex 10+ en period och sedan 5-6reps en annan period och repetera...

Pez
2006-09-23, 14:48
i dips tycker jag nästan man kan ha vikt tidigare, blir en skönare vinkel när man fäster ett rep med vikter i midjebältet.

Det är vad jag tycker, jag kanske har något allvarligt fel men det få ni ta hänsyn till :D
Varning får utfärdas här. Akta axlarna när vikten börjar öka - det kan gå illa om man inte är försiktig.

gnagaren
2006-09-23, 14:49
vad jag tror så ska man inte ligga på samma repsantal hela tiden, variera.

kör tex 10+ en period och sedan 5-6reps en annan period och repetera...

Tack för de svaren, låter skitbra, ska göra som du säger.
Återigen, tack så mycket:bow:

Pez
2006-09-23, 14:50
Satt och funderade på en sak, om man klarar av 20chins eller dips ska man då köra med viktbälte för att hamna runt 8st, om det är maximal muskeltillväxt man är efter?

Vill helst ha ärliga svar, inga sarkastiska kommentarer!
Är det med strikt utförande så kan det vara ett sätt att komma vidare i utvecklingen absolut. Hur länge har du tränat?

Sällen
2006-09-23, 14:52
Varning får utfärdas här. Akta axlarna när vikten börjar öka - det kan gå illa om man inte är försiktig.

ja absolut, den varningen ska vara med redan ifrån början:thumbup:

gnagaren
2006-09-23, 14:53
Är det med strikt utförande så kan det vara ett sätt att komma vidare i utvecklingen absolut. Hur länge har du tränat?

Inte länge alls, bara ett och ett halvt år, klarar absolut inte 20chins eller dips, klarar max 9-10chins eller 7-9dips i första settet.
Det var mer en sak jag satt och funderade på så jag tänkte fråga några kunniga personer.

major Pectoralis
2006-09-23, 14:56
Satt och funderade på en sak, om man klarar av 20chins eller dips ska man då köra med viktbälte för att hamna runt 8st, om det är maximal muskeltillväxt man är efter?

Vill helst ha ärliga svar, inga sarkastiska kommentarer!

Jag säger som dom gamla amerikanerna: "weighted chins build thick muscle density but only when you can do 10-12 bodyweight reps (minimum) under total control".

Arf Pingvin
2006-09-23, 16:18
Jag tycker man kan vikta långt tidigare än 20 reps i båda övningarna. Men det sliter givetvis mer på kroppen. Man kan också ha en lätt dag där man kör oviktat och en tung dag då man viktar.

Muskelbyggaren
2006-09-23, 18:39
Det bästa är nog en kombination. Kör varannat pass med viktbälte för att bli starkare och ibland river du av en högreppare bara för att bli bra på just det momentet, om du nu vill kunna göra många.

stridis
2006-09-23, 19:06
OT: När jag kör med 30kg extravikt i dips så känns det nästan som nyckelbenet böjer sig lite lätt, tror ni att det kan vara läge att ta det lungt? Vill ju inte få problem med ac-leden eller bryta? nyckelbenet.

gnagaren
2006-09-23, 19:57
OT: När jag kör med 30kg extravikt i dips så känns det nästan som nyckelbenet böjer sig lite lätt, tror ni att det kan vara läge att ta det lungt? Vill ju inte få problem med ac-leden eller bryta? nyckelbenet.

Nu kan ju jag inte så mycket om sånt här, men jag skulle säga att det vore smart att ta det det lite lugnt, prova att inte köra dips på 2 veckor eller något sådant och prova sedan igen och se om det fortfarande känns likadant. Annars kanske det vore bra att kolla upp vad det är som är fel.

major Pectoralis
2006-09-24, 15:18
Det bästa är nog en kombination. Kör varannat pass med viktbälte för att bli starkare och ibland river du av en högreppare bara för att bli bra på just det momentet, om du nu vill kunna göra många.

snabbtips: vill du bli bra på att göra många så träna utan tilläggsbelastning.

krilleh
2006-09-24, 16:51
en liten snabbfråga när det gäller dips och chins.

bör man slumpa dem ett tag om man precis har haft en axelskada? Förut klara jag väl av en runt 10 styckna utan extra tyngd, men de belastar väl axlarna rätt mycket? vågar inte prova än, men någon kanske vet mer om detta?

obesogen
2006-09-24, 17:00
Vad är det för typ av axelskada?

krilleh
2006-09-24, 17:04
hum. läkaren sa att det var en liten smärta i axeln. vilade 2 veckor och nu kör jag lugnt. Runt 60-80 % av vad jag brukar och de gör inte ont, men de dunkar i axeln på nåt sätt. Som pulsen. men ont göre som sagt inte. Dock känns hantelpressar lite obehagligt.

Fatalist
2006-09-24, 18:57
Varning får utfärdas här. Akta axlarna när vikten börjar öka - det kan gå illa om man inte är försiktig.

Någon lätt axelfälla att gå i gällande utförande dips? Nåt speciellt många gör fel?

Axlarna vill man inte skada. :(

Pez
2006-09-24, 19:50
Någon lätt axelfälla att gå i gällande utförande dips? Nåt speciellt många gör fel?

Axlarna vill man inte skada. :(
Se till att inte slarva.

Pez
2006-09-24, 19:50
snabbtips: vill du bli bra på att göra många så träna utan tilläggsbelastning.
Imo så är det variera som gäller.

LuThe
2006-09-24, 19:55
vad kostar ett viktbälte och vart kan man köpa de? försöker nämligen fixa ett till mitt gym eftersom jag inte kan köra latsdrag längre .....