handdator

Visa fullständig version : Läkarutbildning i Danmark


Sparrisen
2006-09-22, 21:47
Hej!
Jag är lite intresserad av läkarutbildning i Danmark. Om jag inte missminner mig så finns det någon här på forumet som iaf har studerat medicin i Danmark, men som flyttat till Lund och pluggar där istället. Vem? (Sökfunktionen verkar inte sträcka sig så långt bak i tiden...)

Pumpa på *flex*

Nejv
2006-09-22, 22:12
Hej!
Jag är lite intresserad av läkarutbildning i Danmark. Om jag inte missminner mig så finns det någon här på forumet som iaf har studerat medicin i Danmark, men som flyttat till Lund och pluggar där istället. Vem? (Sökfunktionen verkar inte sträcka sig så långt bak i tiden...)

Pumpa på *flex*

Det är Hallar.

Sparrisen
2006-09-22, 22:26
Just det ja :thumbup:

Tackar!

edit: Fick tag på lite info själv via nätet nu... det där med danska är inte alltid så lätt.

Angel
2006-09-22, 22:56
läkare, ett drömyrke jag aldrig kommer få

Niveus
2012-07-13, 17:08
6 år senare...
Fortfarande nyfiken?

älskarcola
2012-07-13, 17:13
6 år senare...
Fortfarande nyfiken?

Senaste aktivetet 2012-02-20 18:28
lär inte få svar på ett tag då!

tjing
2012-07-13, 19:12
Har redan en utbildning i botten med funderar på att läsa till läkare också. Hur mycket lättare är det att komma in i Danmark?

xodd
2012-07-13, 20:50
Det är inte speciellt svårt att komma in i Sverige längre, jämfört med vad det har varit. Med 1,8 på högskoleprovet är du nästan garanterad plats någon stans i landet. Sedan finns det alltid de alternativa urvalen på KI (PIL) och i Umeå. PIL på KI är nog det absolut bästa sättet att försöka ta sig in på om man har <1,7 på högskoleprovet. Nog för att det kanske tar ett par gånger, men det kanske det är värt.

Niveus
2012-07-17, 11:26
Har redan en utbildning i botten med funderar på att läsa till läkare också. Hur mycket lättare är det att komma in i Danmark?

Hej Tjing. Det har varit betydligt lättare att bli antagen i Danmark tidigare men nu har det dragit åt ordentligt. Dels är andelen svenskar nedskuret ordentligt (betygskraven i kvot 1 är runt 19,6-19,8) däremot får man 1,08 faktor i bonus på sina betyg om man söker inom två år efter gymnasiet och dels så krävs det bl a matematik E.
Söker du i Sverige kan du bli kallad till PIL med 1.5 och har du 1.7 hp och söker i hela Sverige bör du bli antagen.

Däremot - finns det möjligheter i antagningen i Dk som det inte finns i Sverige. Detta grundar sig på att kvot 2 ansökan till varje universitet är annorlunda då de värderar olika saker.

Kort sagt:
Köpenhamn - CV+motiverande ansökan +betyg
Odense - Utg.betyg över 14,9 i svenska mått -> MCQprov som vid gott resultat -> MMIprov där ca 50 % blir antagna.
Aarhus - Motiverande ansökan + höga betyg i kurskraven (upplästa betyg får nyttjas här)
Aalborg - Tillämpar samma som Aarhus.