handdator

Visa fullständig version : Hälsar ni på folk ni möter?


Lellan
2006-09-22, 20:45
Ja, gör ni det? :confused:

Typ om ni går morgonpromenad, inte så mkt folk i rörelse och så möter ni någon. Kanske möter ni denna samme någon ofta dessutom..

Eller så går ni i en skog.. och plötsligt kommer någon gåendes mot er. Ett hej, en nick, eller lägger ni inte märke till personen eller försöker ni låtsas som om ni inte märker personen?

Alltså INTE mitt i stan.. *rolleyes* Utan om det är lite tomt på folk.

Min sambo skäms över mig, han tycker inte man hälsar på folk man inte känner..:nono: Jag är uppväxt i en liten håla, sitter i ryggmärgen att hälsa, men börjar bli osäker om jag bara förvirrar folk med mitt hälsande - man kanske inte gör så? En del kollar ju onekligen konstigt, eller så frågar de typ "är det Maria?" (eller något annat namn) och blir konfunderade när jag förklarar att jag bara hälsade i förbigående (hälsar rätt diskret så jag tycker jag borde komma undan med det..?)

(Är även tjenis med folk på lokala konsum, men ibland orkar man ju inte bara så då hälsar jag bara kort.. Men hur gör ni? Jag är inte social annars, det är däremot min sambo så det verkar ha mer att göra med vad man vant sig vid? Och såklart storstan vs landet..)

Cilia
2006-09-22, 20:48
ibland ibland inte. Det beror på och jag vet inte riktigt vad det beror på.
Oftast är jag iofs mitt inne i mina egna tankar och ser inte andra

Zakath
2006-09-22, 20:48
Tycker det är en bra vana att hälsa på folk :)

Jag gjorde det när jag var yngre, men nu har jag slutat (:(), fast eftersom jag är närsynt brukar jag råka hälsa på okända personer ganska ofta ändå :D

Tolkia
2006-09-22, 20:51
Är även tjenis med folk på lokala konsum, men ibland orkar man ju inte bara så då hälsar jag bara kort.. Men hur gör ni? Jag är inte social annars, det är däremot min sambo så det verkar ha mer att göra med vad man vant sig vid? Och såklart storstan vs landet..
Hahaha, jag är ganska blyg (eller snarare hämmad) men detta gäller inte min lokala konsumbutik - mycket p.g.a. att de en period hade en expedit som var EXTREMT tjenis med alla kunder, särskilt alla i hans egen ålder. Han har slutat nu, men man kan säga att han hann med att göra mig "känd" för en rätt stor del av personalen. Har en killkompis som tycker att detta är ANINGEN pinsamt, särskilt eftersom jag dessutom är ganska klantig och disträ, och ofta roar mig med sådant som att dra gymkortet i kortläsaren när vi handlar på vägen hem från gymmet, tappa saker, glömma saker osv. :D

shut teh face
2006-09-22, 20:53
Jag hälsar på busschauffören. *popcorn*

Lellan
2006-09-22, 20:57
Hahaha, jag är ganska blyg (eller snarare hämmad) men detta gäller inte min lokala konsumbutik - mycket p.g.a. att de en period hade en expedit som var EXTREMT tjenis med alla kunder, särskilt alla i hans egen ålder. Han har slutat nu, men man kan säga att han hann med att göra mig "känd" för en rätt stor del av personalen. Har en killkompis som tycker att detta är ANINGEN pinsamt, särskilt eftersom jag dessutom är ganska klantig och disträ, och ofta roar mig med sådant som att dra gymkortet i kortläsaren när vi handlar på vägen hem från gymmet, tappa saker, glömma saker osv. :D

Hehe, är nog lik dig där! Men lokala små butiker brukar fånga upp även mig.. Kul när jag bodde i örebro och när jag klev in i butiken kunde någon hojta till och tipsa om de tex hade erbjudande på billig lax (älskar lax) eller om de inte hunnit packa upp cottage cheese som kommit (jag plockade typ på mig allt när de packade upp den, står sig ju ett tag å var så skönt att ha ett färdigt mellis). Sen blev jag lat och tappade träningen lite.. Pendlade mkt till västerås och när sambon och jag klev in på lokala stället när jag varit borta ett tag (skulle fråga efter flyttkartonger) så sa en i personalen beklagande att de inte hade cottage cheese längre utan bara keso.. Sambon undrade var det var för dåre! :D

Grisen
2006-09-22, 20:57
Ja ganska ofta, tycker det är trevligt.

Ryska_raketen
2006-09-22, 20:57
nej, hälsar inte på folk. Inte på cilia på koloträffen heller.

MUGEN
2006-09-22, 20:57
anser att det är regel att slänga antingen ett "hej" eller åtminstonde en nick åt någon som man inte känner om ens vägar korsas ett par gånger på något ställe, är man inte större person än att kunna besvara min gest så får det stå för dem.

funderade lite kring samma sak när nya grannar flyttade in nyligen, självfallet hälsade jag på alla som plötsligt passerade i trapphuset(inte ofta det är aktivitet) och i 8 fall av 10 blängde personen bara snabbt på mig innan blicken vändes ned i backen.. jag skulle skämts över ett sådant betéende.

mathor
2006-09-22, 20:57
Jag brukar inte hinna reagera om någon oväntad hälsar på mig, vilket resulterar i en konstig blick och möjligen en nick om hälsaren inte hunnit vända bort blicken.

Pudzianovski
2006-09-22, 21:00
Händer ibland, men oftast inte och jag undviker det gärna.

Slartibartfast
2006-09-22, 21:00
Nej, jag bor i Finland.

Niclaaas
2006-09-22, 21:05
nej. men ibland hälsar folk på mig och då hälsar jag tillbaka ;)

ArooN
2006-09-22, 21:07
Jag hälsar på busschauffören. *popcorn*
+1

"en busschaufför, en busschaufför...lalalalala"

shadowfire
2006-09-22, 21:09
folk jag sett innan = automatiskt hej + blickar, kroppsspråk, vinkar osv
folk jag inte sett innan = är det en herre skiter jag i vilket, är det en söt/snygg/sexig tjej flirtar jag som fan med blicken o eftersträvar optimal ögonkontakt/flirter

shadowfire
2006-09-22, 21:14
Hehe, är nog lik dig där! Men lokala små butiker brukar fånga upp även mig.. Kul när jag bodde i örebro och när jag klev in i butiken kunde någon hojta till och tipsa om de tex hade erbjudande på billig lax (älskar lax) eller om de inte hunnit packa upp cottage cheese som kommit (jag plockade typ på mig allt när de packade upp den, står sig ju ett tag å var så skönt att ha ett färdigt mellis). Sen blev jag lat och tappade träningen lite.. Pendlade mkt till västerås och när sambon och jag klev in på lokala stället när jag varit borta ett tag (skulle fråga efter flyttkartonger) så sa en i personalen beklagande att de inte hade cottage cheese längre utan bara keso.. Sambon undrade var det var för dåre! :D
asså, jag älskar o fascineras av din personlighet lellan... precis som det där med dagis som gjorde att du röstade på ett visst parti (o dömde ut alla andra partier)... din beskrivning av det här inlägget är så detaljfokuserat, det är verkligen COTTAGE CHEESE och inget annat och det är verkligen LAX omnämnt och inget annat. Fisk hade liksom inte fungerat, utan det ska vara lax.
Västerås är också med och sambo o träning. Jag kan bara inte låta bli att bli fascinerad över alla dessa detaljer och hur viktiga de verkar vara, jag får liksom intrycket av att ifall cottage cheese hade varit creme fraiche så hade världen gått under. För o inte tala om ifall lax hade varit slutsålt o hälleflundra hade varit det enda kvar. Snacka om ny tillvaro!

Jag är ärligt fascinerad av personer som är så detaljfokuserade att namn, smaker, tillfällen osv påverkar livet så mkt. Intressant! :cool:

Tricklev
2006-09-22, 21:30
Utanför gymmet så hälsar jag på andra i mitt gymm, lite som att visa att man accepterar varandra, väll i gymmet snackar vi inte mer än några enstaka frågor såsom "är du klar?" osv.

Fartman
2006-09-22, 21:32
tja, typ på platser där det är väldigt lite folk brukar det vara någon slags norm att hälsa. alltså inte typ om det är väldigt lite folk på gångvägen, mer typ i skogen (alltså riktig skog) eller på fjället. Sedan brukar det också vara praxis att heja när man möter en annan skoter ute på leden.

Jag hälsar dock ALLTID tillbaka ifall någon hejar på mig, alltid. Och alltid till busschaffisar, kassörskor mfl

Kabuto
2006-09-22, 21:33
Jag brukar inte hinna reagera om någon oväntad hälsar på mig, vilket resulterar i en konstig blick och möjligen en nick om hälsaren inte hunnit vända bort blicken.

Brukar hända mig också. Känner mig nästan taskig när jag lyckats göra så till gamla klasskompisar flera gånger :D

Helena B
2006-09-22, 21:38
Vilken svår fråga, vissa platser är ju givna att man hälsar. Men om jag skulle gå morgonpromenad där jag är uppväxt så skulle jag absolut hälsa, där hälsar man på alla även fast det bara är en stockholmare på besök. Men här i Gävle brukar jag inte hälsa, om det inte skulle vara en person som man träffar på varje morgon, samma sak på gymmet. Jag och mina kurskamrater satt faktiskt och pratade om det här fär några veckor sen. Vilka man hälsar och inte hälsar på. Vi kom fram till att om man har något gemensamt så hälsar man, men det finns en begränsning som till exempel Högskolan (lite för mycket folk). Sedan så uppstår situationer där man möter en och ingen hälsar (båda tänker att dom ska hälsa men vill vänta tills den andra gör det) då blir det bara pannkaka av det. Så det bästa är att hälsa först, plus att det är trevligare.

Fast jag blir lite förvånad på platser som tex gymmet där folk hälsar som man inte ens har träffat förut. Okej om man hälsar på personalen och stammisarna, men en vilt främmande person. Tycker det är lite häftigt.

Lellan
2006-09-22, 21:38
asså, jag älskar o fascineras av din personlighet lellan... precis som det där med dagis som gjorde att du röstade på ett visst parti (o dömde ut alla andra partier)... din beskrivning av det här inlägget är så detaljfokuserat, det är verkligen COTTAGE CHEESE och inget annat och det är verkligen LAX omnämnt och inget annat. Fisk hade liksom inte fungerat, utan det ska vara lax.
Västerås är också med och sambo o träning. Jag kan bara inte låta bli att bli fascinerad över alla dessa detaljer och hur viktiga de verkar vara, jag får liksom intrycket av att ifall cottage cheese hade varit creme fraiche så hade världen gått under. För o inte tala om ifall lax hade varit slutsålt o hälleflundra hade varit det enda kvar. Snacka om ny tillvaro!

Jag är ärligt fascinerad av personer som är så detaljfokuserade att namn, smaker, tillfällen osv påverkar livet så mkt. Intressant! :cool:

Vet inte hur stor smulan ironi är i inlägget, men tackar och det är ju kul att det uppskattas (?) att man bjussar på sig. Precis som du beskriver gillar jag detaljbeskrivningar, när man får en bild framför sig när någon skriver något.. Det mest intima är det mest allmängiltiga typ.. :cool:

Att du uppfattar det självcentrerat utan distans får stå för dig. Jag tycker anonymitet och änsligt tyckande och suktande efter andras godkännande är dötrist.. Så "precis" som du gillar jag när någon är precis.

För övrigt är det ju tråkigt att du trots mastodontförklaringar från min sida inte riiiktigt kan ta in information eller omvärdera ditt första intryck, jag upprepar därför: dagis gjorde INTE att jag röstade på ett visst parti (o dömde ut alla andra partier)... Det var ett KONKRET EXEMPEL på att maktbytet faktiskt gav någon som helst effekt, I EN TRÅD DÄR SPECIFIKA FÖLJDER AV MAKTSKIFTET EFTERFRÅGADES..

Läs innantill, revidera och gå vidare eller pm:a mig privat om du kommer ta upp det där i all evighet trots att du går på vad du uppfattade mig säga istället för vad jag verkligen sa/skrev.

Jag orkar nämligen inte *kissass* dig längre för att vi inte ska cat-fightas om petitesser i alla trådar vi råkas i.. aaighht? :thumbup:

shadowfire
2006-09-22, 21:50
Vet inte hur stor smulan ironi är i inlägget, men tackar och det är ju kul att det uppskattas (?) att man bjussar på sig. Precis som du beskriver gillar jag detaljbeskrivningar, när man får en bild framför sig när någon skriver något.. Det mest intima är det mest allmängiltiga typ.. :cool:
Ingen ironi alls, jag fascineras faktiskt över personligheter som din!

Att du uppfattar det självcentrerat utan distans får stå för dig. Jag tycker anonymitet och änsligt tyckande och suktande efter andras godkännande är dötrist.. Så "precis" som du gillar jag när någon är precis.
Ser inte var det hade med saken o göra? Ingen relevans alls? Självcentrerat, vaddå? Jag snuddade eller luktade inte ens på området.

För övrigt är det ju tråkigt att du trots mastodontförklaringar från min sida inte riiiktigt kan ta in information eller omvärdera ditt första intryck, jag upprepar därför: dagis gjorde INTE att jag röstade på ett visst parti (o dömde ut alla andra partier)... Det var ett KONKRET EXEMPEL på att maktbytet faktiskt gav någon som helst effekt, I EN TRÅD DÄR SPECIFIKA FÖLJDER AV MAKTSKIFTET EFTERFRÅGADES..
Hoho, här kom capslock till igen, som om nu stora bokstäver skulle förändra något (inte i denna tråd heller nej).
Om du nu läser min föregående post så ser du att jag lagt märke till detaljer. Jag ser att du skriver mycket om detaljer, oavsett... err.. OAVSETT (nu förstår vi varandra?) ämne.

Du beskriver verkligen enstaka scenarion, enstaka detaljer, smaker, och fokuserar stenhårt på just de momenten. Utifrån det så bildar du dig en uppfattning. Jag tycker sådant är kul o se, det finns många personer som dig och det är ett skönt moment o se till skillnad mot människor som inte har någon fokus alls.

Förstår du fortfarande inte vad jag menar så finns det massor o googla på i ämnet, prova "focus +detail" eller "mind +detail" så får du fram massa roliga studier =)

Läs innantill, revidera och gå vidare eller pm:a mig privat om du kommer ta upp det där i all evighet trots att du går på vad du uppfattade mig säga istället för vad jag verkligen sa/skrev.

Jag orkar nämligen inte *kissass* dig längre för att vi inte ska cat-fightas om petitesser i alla trådar vi råkas i.. aaighht? :thumbup:
Jag behöver inte ta något pm eller revidera något, jag förstår för länge sedan varför du reagerar som du gör. Min mening var inte o riva upp en gammal åsikt, bara visa på att du har samma mönster i alla dina inlägg. Något kissass behöver du inte heller göra för det var längesedan jag rakade mig där så det besparar jag dig.
Trevlig helg!
-p

mangemani
2006-09-22, 21:53
beror helt på vad det är för slags folk.

Big_Vik
2006-09-22, 22:01
Jag hälsar på busschauffören. *popcorn*

Gör jag också alltid, de hälsar nästan aldrig tillbaka.

Cinna
2006-09-22, 22:07
Jag tar sällan initiativet, men hälsar de på mig så säger jag självfallet hej tillbaka.

Lellan
2006-09-22, 22:17
Hoho, här kom capslock till igen, som om nu stora bokstäver skulle förändra något (inte i denna tråd heller nej).
Om du nu läser min föregående post så ser du att jag lagt märke till detaljer. Jag ser att du skriver mycket om detaljer, oavsett... err.. OAVSETT (nu förstår vi varandra?) ämne.

Kanske borde jag bli smickrad över att bli analyserad när jag ordbajsar då..


Du beskriver verkligen enstaka scenarion, enstaka detaljer, smaker, och fokuserar stenhårt på just de momenten. Utifrån det så bildar du dig en uppfattning. Jag tycker sådant är kul o se, det finns många personer som dig och det är ett skönt moment o se till skillnad mot människor som inte har någon fokus alls.

Men du refererar till det jag sagt som om fokus inte är på det stora hela, utan just detaljer. Det stör mig endast när det gäller valdiskussionen eftersom jag absolut röstade utifrån ett brett spektra och inte detaljfrågor osv. Orkar dock inte störa mig mer.

Förstår du fortfarande inte vad jag menar så finns det massor o googla på i ämnet, prova "focus +detail" eller "mind +detail" så får du fram massa roliga studier =)

Om jag nu får analysera dig lite så skriver du lätt så att du framstår som lite nedlåtande och upplysande till det mindre vetande. Ett kul retoriskt grepp jag kan uppskatta och tycka är kul, hade tydligen inte lika stor toleransnivå när den riktades åt mitt håll.. :D


Jag behöver inte ta något pm eller revidera något, jag förstår för länge sedan varför du reagerar som du gör. Min mening var inte o riva upp en gammal åsikt, bara visa på att du har samma mönster i alla dina inlägg. Något kissass behöver du inte heller göra för det var längesedan jag rakade mig där så det besparar jag dig.
Trevlig helg!
-p

Trevlig helg? Uppenbarligen har din granskande blick undgått att märka att jag ska ha mens? PMS för att vara exakt.. Detaljer, smaker och scenarion gällande det lämnar jag åt fantasin. För jag är snäll innerst inne jag med.. :angel:

Diana
2006-09-22, 22:26
ALLTID :naughty: Morronprommenixerna skulle inte vara desamma utan allt flirtande med folket i parken. Blivit bundis med minst ett tiotal by now. I början var det nickar som blev hejjar som blev korta samtal med basämnen som om de sett en älg i spåret eller hur soligt och fint vädret är. Nu har vi lyckats avancera till de överflödigt informerande; vilken fuktighetsgrad deras strumpor håller, skavsår på underliga ställen med mera. Glada pensionärer är underskattade! :D :love:

I min gamla butik hade jag samma relationer till gamlingarna och hemma-mammorna. Det är mysigt. :)

Diana
2006-09-22, 22:32
Min sambo skäms över mig, han tycker inte man hälsar på folk man inte känner..:nono: Jag är uppväxt i en liten håla, sitter i ryggmärgen att hälsa, men börjar bli osäker om jag bara förvirrar folk med mitt hälsande - man kanske inte gör så? En del kollar ju onekligen konstigt, eller så frågar de typ "är det Maria?" (eller något annat namn) och blir konfunderade när jag förklarar att jag bara hälsade i förbigående (hälsar rätt diskret så jag tycker jag borde komma undan med det..?)
..)
Hahaha :thumbup: :D ändra inte på dej (FÖR BÖVELEN)

coxie
2006-09-22, 22:41
får jag ögonkontakt med någon så brukar jag dra en liten nick eller om det är en het brud ett leende

Karl_alfred
2006-09-22, 22:47
Jodå det brukar jag göra.

eandersson
2006-09-22, 22:54
På gymmet hälsar jag alltid, det är ett litet medlemsägt gym och det är schysst stämning och bra folk så det är en grej alla gör, förutom vissa "tuffingar".

På mina hundpromenader händer det att jag träffar en å annan hundägare och jag har då ett litet sug att hälsa, men om dom har samma sug vet jag inte då jag alltid går med hörlurar i öronen så dom vågar nog inte kontakta mig men ibland händer det). Men ler gör jag oftast och försöker se tillgänglig och snäll ut (precis som jag är:em:). Har en liten katt också som brukar springa med på mina hundrastningar och då tittar en del folk och ibland säger något.

Timme
2006-09-22, 23:19
Visst brukar jag göra det :) Det är väldigt trevligt. Jag tror och hoppas att de flesta uppskattar det.

mACKANNN
2006-09-22, 23:51
för bara nån timme sen skulle jag till konsum o sprang på sonen, som är ungefär i min ålder, till hon som bor dörren mitt emot mig som gick ut precis samtidigt som mig.
jag gav ifrån mig ett "tjena" i förbifarten då ja gick förbi han, men den jäveln höll käften.

man, that's just rude! *slap*

Helena B
2006-09-22, 23:54
för bara nån timme sen skulle jag till konsum o sprang på sonen, som är ungefär i min ålder, till hon som bor dörren mitt emot mig som gick ut precis samtidigt som mig.
jag gav ifrån mig ett "tjena" i förbifarten då ja gick förbi han, men den jäveln höll käften.

man, that's just rude! *slap*

Dagens ungdom....:banned

aliquis
2006-09-23, 00:27
nopp.

Jag säg en tidningskille som satt och vilade sig emot ett elskåp när jag åkte inlines mitt på natten iofs, honom frågade jag hur det var men han satt bara o väntade på en bil med tidningar...

bluelight
2006-09-23, 01:28
nopp.

Jag säg en tidningskille som satt och vilade sig emot ett elskåp när jag åkte inlines mitt på natten iofs, honom frågade jag hur det var men han satt bara o väntade på en bil med tidningar...

inlines mitt i natten, jag säger då det :D

Klart jag hälsar på folk där man itne brukar möta folk så ofta! Inkl. busschafförer.

Batman
2006-09-23, 01:36
Jag hälsar på busschauffören. *popcorn*
Varför hälsa på busschaffisen ?
Jag hälsar aldrig på busschafören, jag hälsar på folk jag går förbi på gatan, folk i kassan, främlingar jag får ögonkontakt med, och ibland tutar jag o vinkar till folk jag absolut inte har sett förut bara för jäklas.
Men Absolut inte på busschafören.

Deras jobb är att köra bussen, inget annat.
Håll tjäften o kör bussen.

mathor
2006-09-23, 01:52
Jag kan inte annat än hålla med. Alla människor är okej att hälsa på, förutom busschaufförer.

L-Sami
2006-09-23, 03:12
Allting beror på hur jag känner mig. Om jag är på toppen humör så kan vad som helst hända, om jag är på kasst humör så kastar jag bara arga blickar på personen eller så ignonerar den totalt.

Loke
2006-09-23, 03:20
Busschaufförer tar mycket skit. De kan bli glada när en passagerare är spontant snäll och trevlig. Att vara kompis med busschaufförerna som brukar köra din linje kan vara en fördel :)

Lasse Kongo
2006-09-23, 06:35
Busschaufförer tar mycket skit. De kan bli glada när en passagerare är spontant snäll och trevlig. Att vara kompis med busschaufförerna som brukar köra din linje kan vara en fördel :)

Haha, vi har en asskön turk som städar här på jobbet, men! han har inte bara egen städfirma utan han kör även spårvagn/buss med.

Jag åker typ aldrig kollektivt för jag går helst, men häromdagen var jag så trött så jag tog faktiskt spårvagnen hem, och vem sitter där då! Jo vår städare som slängde upp labben i luften och gav mig en high five, jag visade upp min lilla biljett varpå han slår händerna i luften och säger högljutt med sin extrema brytning: VEM BRYR SIG KOMPIS!

Haha fyfan vad folk i spårvagnen glodde sen :D

Vad jag vill säga är; bussförare är människor med, kostar inget att säga hej till dem.

MUGEN
2006-09-23, 12:33
beror helt på vad det är för slags folk.


rasist.

Baan
2006-09-23, 12:37
Oftast gör jag det, finns väl vissa gränsfall där det kan bli lilte oklart hur jag ska handla, typ om man möter någon väldigt ytlig bekant på ett ställe man inte brukar möta honom på, det är väl mest grannar och sånt det rör sig om.

Annars är det alltid kula att köra ett högljutt "MEN HALLÅ DIN GAMLE GANGSTER" när man märker att någon försöker undvika att hälsa på en (swedish style dvs). Var väl en gång jag träffade en gammal klasskompis som var uppenbart ute att gå förbi utan att ens möta blicken, fan va kul det var att se hans min när jag hälsade högljutt tihihihi.

mangemani
2006-09-23, 13:57
rasist.


tänk längre än vad näsan räcker nästa gång du uttalar dej(om du kan)..

Pepparkakssmurfen
2006-09-23, 14:07
..
Annars är det alltid kula att köra ett högljutt "MEN HALLÅ DIN GAMLE GANGSTER" när man märker att någon försöker undvika att hälsa på en (swedish style dvs). Var väl en gång jag träffade en gammal klasskompis som var uppenbart ute att gå förbi utan att ens möta blicken, fan va kul det var att se hans min när jag hälsade högljutt tihihihi.


Haha,de som försöker att inte se en när man är ute och går,de har den speciella låtsas-som-ingenting-blicken!
Så jävla komiskt!

Mantus
2006-09-23, 14:08
Hälsar alltid på alla om jag är hemma i min gamla by:) I Uppsala så hälsar jag på alla på nationen, juristlinjen och om jag möter någon i trapphuset eller någon stammis på gymet samt om jag är på promenad och det går förbi någon.
Fast det är inte många som hälsar tillbaka i trapphuset, jag brukar bara få en mörk blick av alla utom det 70 åriga paret på samma våningsplan som mig:(

Grisen
2006-09-23, 14:45
VEM BRYR SIG KOMPIS!

Ha ha! Skön kille.

Jense
2006-09-23, 15:10
aldrig någonsin, känner jag inte personen så hälsar jag inte. om jag nu inte vill lära känna personen.

Pingu
2006-09-23, 15:42
Ja, gör ni det? :confused:

Typ om ni går morgonpromenad, inte så mkt folk i rörelse och så möter ni någon. Kanske möter ni denna samme någon ofta dessutom..

Eller så går ni i en skog.. och plötsligt kommer någon gåendes mot er. Ett hej, en nick, eller lägger ni inte märke till personen eller försöker ni låtsas som om ni inte märker personen?

Alltså INTE mitt i stan.. *rolleyes* Utan om det är lite tomt på folk.

Min sambo skäms över mig, han tycker inte man hälsar på folk man inte känner..:nono: Jag är uppväxt i en liten håla, sitter i ryggmärgen att hälsa, men börjar bli osäker om jag bara förvirrar folk med mitt hälsande - man kanske inte gör så? En del kollar ju onekligen konstigt, eller så frågar de typ "är det Maria?" (eller något annat namn) och blir konfunderade när jag förklarar att jag bara hälsade i förbigående (hälsar rätt diskret så jag tycker jag borde komma undan med det..?)

(Är även tjenis med folk på lokala konsum, men ibland orkar man ju inte bara så då hälsar jag bara kort.. Men hur gör ni? Jag är inte social annars, det är däremot min sambo så det verkar ha mer att göra med vad man vant sig vid? Och såklart storstan vs landet..)

Ibland, brukar söka ögonkontakt med folk jag möter och ibland blir det ett "hej"

Dreas
2006-09-23, 16:00
Hej! Hälsar oftast på människor om dom går ensamma och är ute i skogen eller på en tom väg. Annars så låtsas ja som om jag inte ser dom typ.

Andreas

MAXX
2006-09-23, 16:05
+1

"en busschaufför, en busschaufför...lalalalala"
eeh varför har du tagit en screen caption på min getbig avatar :D :thumbup:

Tolkia
2006-09-23, 16:06
Jag är expert på att gå omkring och tänka på annat, och kan då lätt missa folk jag känner - något som kan bli lite pinsamt ibland. Samma sak kan leda till att jag råkar stirra på någon helt okänd utan att tänka på det (stackarn "kommer ivägen" s.a.s.), något som jag inte upptäcker förrän denna person hälsar själv, oftast lätt besvärad av mitt stirrande. Ooopsss! :em:

F.ö. brukar jag gå in för att alltid hälsa på folk som sköter markservice åt mig, typ trappstäderskan i mitt hyreshus, städerskor och vaktmästare på jobbet, brevbäraren när jag stöter på honom osv. Ett slags mikroskopiskt erkännande till dem och deras jobb (som jag ju utnyttjar) som är ett väldigt litet besvär för mig.

MAXX
2006-09-23, 16:08
Annars så låtsas ja som om jag inte ser dom typ.

haha så typiskt svenskt :D

Yes
2006-09-23, 16:10
Jag brukar bara hälsa på folk jag känner...

Nyss stötte jag dock på en mystisk person, som jag mig veterligen inte känner, som har för vana att alltid hälsa. Jag har för mig han jobbade på ett gym här i närheten för en herrans massa år sedan då jag och en kompis brukade träna där. Han har också bott någonstans här i krokarna.

Hursomhelst kan jag inte minnas att jag snackat med honom, mer än att jag hälsat några gånger. Sen har jag inte sett till honom på kanske hur länge som helst. På senare tid har han dock dykt upp lite oftare, och han hälsar alltid - som om han känner mig. Jag får alltid känslan av att han vet precis vem jag är, men för mig är han bara den där mystiska personen som alltid hälsar.

Det är helt enkelt inte bra. Jag blir lika ställd varje gång och måste säkerligen uppfattas som väldigt otrevlig. Varför gör han så? Vem är han?

hum
2006-09-23, 16:33
Ett problem jag ibland upplever är när man möter någon okänd person i tex en korridor på jobbet, och båda drar sig in i det längsta för att heja. När den ene väl hejar hinner den andre helt enkelt inte reagera och heja tillbaka förrän mötet är över.

Pga detta har jag faktiskt börjat ta hälsningsinitiativ oftare. Ofta blir det dock bara en morgontrött nickning.

Och självklart hejas det i skogen!

Me_Myself
2006-09-23, 16:40
Jag hälsar på dem flesta, tycker själv det är trevligt när någon säger Hej till mig :)

När vi var på väg och handla igår så sa dottern hej till två unga killar som inte svarade. Hon frågade mig om dem inte ville säga hej till henne och jag sa att dem var nog sura. Då vände dem sig o så hora till mig :(

Ryska_raketen
2006-09-23, 16:43
Jag hälsar på dem flesta, tycker själv det är trevligt när någon säger Hej till mig :)

När vi var på väg och handla igår så sa dottern hej till två unga killar som inte svarade. Hon frågade mig om dem inte ville säga hej till henne och jag sa att dem var nog sura. Då vände dem sig o så hora till mig :(


Idioter finns det gott om :)

tossefar
2006-09-23, 17:04
Jag hälsar på dem flesta, tycker själv det är trevligt när någon säger Hej till mig :)

När vi var på väg och handla igår så sa dottern hej till två unga killar som inte svarade. Hon frågade mig om dem inte ville säga hej till henne och jag sa att dem var nog sura. Då vände dem sig o så hora till mig :(
Hur var det nu, var det Malmö fröken bodde i? ;)

Me_Myself
2006-09-23, 17:09
Hur var det nu, var det Malmö fröken bodde i? ;)


Javisst, du har koll på läget.
Det var i den värsta delen av Malmö också.
Inte hela världen men det e lite småtrist med sån brist på folkvett.

Helena B
2006-09-23, 17:45
Jag hälsar på dem flesta, tycker själv det är trevligt när någon säger Hej till mig :)

När vi var på väg och handla igår så sa dottern hej till två unga killar som inte svarade. Hon frågade mig om dem inte ville säga hej till henne och jag sa att dem var nog sura. Då vände dem sig o så hora till mig :(

Usch, man hör tjejer berätta hur de blir kallade mindre trevliga saker men att själv råka ut för det måste vara fruktansvärt. Att folk inte har någon som helst respekt.

Jense
2006-09-23, 18:02
Javisst, du har koll på läget.
Det var i den värsta delen av Malmö också.
Inte hela världen men det e lite småtrist med sån brist på folkvett.


sluta handla på city gross då :D

Me_Myself
2006-09-23, 18:06
sluta handla på city gross då :D


hehe jaa det e väl det som ska till men ska man verkligen inte bli behandlad med respekt överallt :confused:

Jense
2006-09-23, 18:08
hehe jaa det e väl det som ska till men ska man verkligen inte bli behandlad med respekt överallt :confused:


tydligen inte. tyvärr

TCOG
2006-09-23, 19:39
Jo, brukar alltid hälsa men folk kollar snett är tysta & börjar snabbt gå därifrån i 99% av fallen.

Kan ta idag som exempel, ska igenom min grind på min gård och en kärring kommer öppnar kollar direkt snett på mig. Jag säger Hej, hon är tyst & medvetet stänger hon grinden när hon tom såg att jag hade nycklar i handen. Ångrade mig kraftigt efteråt att jag inte kastade nåt på henne eller sa någonting nedsättande...

Slutsats, när man är blatte och x10 gemene man + att man bor fint område får man ta en del skit.

Piranha
2006-09-23, 19:59
Jo, brukar alltid hälsa men folk kollar snett är tysta & börjar snabbt gå därifrån i 99% av fallen.

Kan ta idag som exempel, ska igenom min grind på min gård och en kärring kommer öppnar kollar direkt snett på mig. Jag säger Hej, hon är tyst & medvetet stänger hon grinden när hon tom såg att jag hade nycklar i handen. Ångrade mig kraftigt efteråt att jag inte kastade nåt på henne eller sa någonting nedsättande...

Slutsats, när man är blatte och x10 gemene man + att man bor fint område får man ta en del skit.


Brukar vara så, jag har samma ropplem, folk tror man skall råna dem typ.

Cykelmannen
2006-09-23, 20:37
Jag hälsar alltid på okända människor om samtliga av följande kriterier är uppfyllda:

* Personen är ensam
* Jag får ögonkontakt med personen
* Det inte är massa andra människor runt omkring
* Det är ljust ute (hälsade på en okänd, ensam tjej en gång när jag gick på natten, hon blev livrädd *screwy*
* Jag är på humör för det (vilket är kanske 350 dagar om året)

Jag hälsar aldrig på okända människor om något av följande kriterier är uppfyllda:

* Fler än två stycken som går tillsammans
* Det är massa andra människor runt omkring i offentlig utomhusmiljö
* Personen tittar bort
* Personen verkar lika äcklig som Robert Hanna i idol


Undantag från ovanstående sker ibland om:

* Jag känner väldig samhörighet med personen (t.ex är ute på min racer och möter en annan racercyklist)
* Är utomlands och kan språket
* Är ute och promenerar bara för att jag känner mig ensam

Bronkitkorv
2006-09-23, 20:54
Idag var jag av en händelse hos ett par släkyingar i Uppsala och strax efter vi kom dit så kom jag på att jag glömde plånboken i bilen. Jag gick genast ut och i trappen så var det en kärringfan som hälsa på mej... sen såg hon att det inte var den som bodde i lägenheten, Jaha sa hon, jag trodde att det var en som bodde därinne, det var därför jag hälsa. Ska jag hålla upp dörren åt dej frågade jag, för hon hade sin cykel med sej ut från sin lägenhet, hon svarade inte ens utan mutrade lite och släpade ut cykeln... Otrevliga typer det bor i storstäderna verkar det som.. Är det så hemskt jobbigt att vara trevlig mot folk man råkar möta av en slump. Nästa gång det inträffar så ska jag sparka ner kärringen och hoppa sönder hennes cykeljävel...

Jense
2006-09-23, 21:00
Idag var jag av en händelse hos ett par släkyingar i Uppsala och strax efter vi kom dit så kom jag på att jag glömde plånboken i bilen. Jag gick genast ut och i trappen så var det en kärringfan som hälsa på mej... sen såg hon att det inte var den som bodde i lägenheten, Jaha sa hon, jag trodde att det var en som bodde därinne, det var därför jag hälsa. Ska jag hålla upp dörren åt dej frågade jag, för hon hade sin cykel med sej ut från sin lägenhet, hon svarade inte ens utan mutrade lite och släpade ut cykeln... Otrevliga typer det bor i storstäderna verkar det som.. Är det så hemskt jobbigt att vara trevlig mot folk man råkar möta av en slump. Nästa gång det inträffar så ska jag sparka ner kärringen och hoppa sönder hennes cykeljävel...


HAHAHA vafan är där för fel på dig egentligen.. jävla bitter

Bronkitkorv
2006-09-23, 21:13
HAHAHA vafan är där för fel på dig egentligen.. jävla bitter
Du borde väl veta för du tycks lida av samma syndrom ibland .

Eller om jag säger så här... Emellanåt så tycks dina poster ha en hel del svordomar och knark och våld i sej..

Jense
2006-09-23, 21:15
Du borde väl veta för du tycks lida av samma syndrom ibland .

Eller om jag säger så här... Emellanåt så tycks dina poster ha en hel del svordomar och knark och våld i sej..


jag visar bara bilden av en knegare

Bronkitkorv
2006-09-23, 21:17
jag visar bara bilden av en knegare
Jag visar bilden av en förtryckt hemmapappa med inre agressioner som han bara törs visa på internetforum.

Baan
2006-09-23, 21:36
jag visar bara bilden av en knegare

ordet du söker efter är "myglare"

dice
2006-09-23, 21:42
Aldrig, jobbar som väktare stationärt på en fabrik så jag hälsar tillräckligt på folk där.

Jense
2006-09-23, 22:53
ordet du söker efter är "myglare"


smittats av muhammed, mario, lulzim, alexandar, igor, dragan,, osv :D

Baan
2006-09-23, 22:54
smittats av muhammed, mario, lulzim, alexandar, igor, dragan,, osv :D

sluta försöka dra ner balkanesernas goda knegarrykte, det är du som fördärvat dom! din djävel.

The_RobRoy
2006-09-23, 23:00
Brukar vara så, jag har samma ropplem, folk tror man skall råna dem typ.

Hahahah, jaa' undra varför *rolleyes*

SPACEJAM
2006-09-23, 23:59
Om personen ser trevlig ut: Ja.

Gamla tanter och liknande hälsar jag på. De verkar bli glada... Då tänker de nog att ungdomen kanske ändå inte är helt förlorad :Virro

qwerty1
2006-09-24, 00:29
Om personen ser trevlig ut: Ja.

Gamla tanter och liknande hälsar jag på. De verkar bli glada... Då tänker de nog att ungdomen kanske ändå inte är helt förlorad :Virro

+1