handdator

Visa fullständig version : Era tips till en nybliven telefonförsäljare !?!?!


Krille 87
2006-09-22, 18:39
Precis som topiken lyder, Hit me, Hit me Hard !!

MVH

Yankeee
2006-09-22, 18:40
Ring inte mig.

Bronkitkorv
2006-09-22, 18:44
Säg upp dej och skaffa ett riktigt jobb istället för att ringa och trackasera oskyldiga människor är mitt tips.

Tricklev
2006-09-22, 18:45
Stoppa upp telefonen där solen inte skiner!


(Fasen vad telefonförsäljare är poppis) :)

DavidN
2006-09-22, 18:47
Precis som topiken lyder, Hit me, Hit me Hard !!

MVH

Allt beror på vad du säljer.
Själv har jag utbildat telefonförsäljare inom olika brancher och har min stil, men det beror som sagt på vad du ska sälja.

Nejv
2006-09-22, 18:48
Byt jobb.

aliquis
2006-09-22, 18:51
Säg upp dig :D

aliquis
2006-09-22, 18:52
Så mycket tyckte kolozzeum om de framtida jobben ;/

Diggler
2006-09-22, 18:53
är det artiga kunder som inte snäser av dig du talar med så avsluta inte samtalet förrän de har sagt "nej tack" minst fyra ggr.

Om nån kund säger att de är med i NIX så istället för att avsluta samtalet så frågar du "varför det?"

Vägrar kunden att köpa så väser du ur dig ett snabbt "gubbjävel" eller "Jävla kärring!" innan du lägger på.

Yes
2006-09-22, 18:59
Finns hur mycket tips som helst och många olika tekniker. Ett koncept jag tycker verkar intressant är "reverse selling"(prova google och eventuellt något fildelningsprogram ;) ). Jag har inte provat det själv, så jag vet inte hur det funkar, men tanken är lite tvärtom mot de vanliga säljteknikerna.

Ett bra tips annars - det finns inga problem!

"Jag har inte råd med produkten!" - Inga problem. De flesta av våra kunder har inte planerat in det här i deras budget...

"Jag hatar telefonförsäljare och vill inte prata med dig. Jag önskar dig en plågsam död och att du brinner i helvetet" - Inga problem. Det är vanligt med kunder som hatar oss, men när de ser vad vi har att erbjuda...

"Er produkt suger kamelpung!" - Inga problem...


:D

NiXPhoenix
2006-09-22, 18:59
För du nån fast lön överhuvudtaget?
Om inte, leta efter andra jobb på direkten. Även om du får lite fast lön så skulle jag se mig om efter något trevligare.

Helena B
2006-09-22, 19:00
Ta inte åt dig är mitt tips till dig. Du är där du är, men fortsätt att söka andra jobb under tiden. Att vara telefonförsäljare är ett otroligt underskattat jobb (som du ser här). Du kommer att få höra en hel del otrevligt, var beredd på det och se till att inte ta det personligt. Börja inte att diskutera ditt arbete med någon som är emot telefonförsäljare, det slutar aldrig bra.

Lycka till och grattis till det nya jobbet!

blekfet2
2006-09-22, 19:04
Ta ett jobb i hemtjänsten istället!

Pellefant
2006-09-22, 19:15
Boktips:
http://www.soloforetagaren.se/bok.php?titel=bastatelefonsaljare

Telemarketing / Philip Cohen

Lingmark, Uno, - 100 sidor om hur du blir världens bästa...

http://www.elib.se/sample_new/page.asp?id=9197467316&idtype=ISBN&pid=2

Sobczak, Art - Ring upp och sälj! : [träningsprogram för säljare]

De flesta verkar finnas på en del bibliotek. Har själv inte läst dem, sökte lite åt dig nu.

Kolla på www.bibliotek.se

shadowfire
2006-09-22, 19:25
STORT GRATTIS!
Du har precis fått ett yrke där om du kommer nå framgång, kommer vara meriterande för din fortsatta karriär.
En vass telefonförsäljare kan lätt bli anamad som företagssäljare hos Tele2 med en saftig Stockholmslön och feta förmåner i ett nafs. Vassa telefonförsäljare och dörrförsäljare anses i mångt och mycket vara enorma guldgruvor i säljorganisationer.

Så tuta o kör, var dig själv och lär dig så mycket du kan om behovsanalys, säljtriggers, köpsignaler, social kompetens, artighet och smidighet så kommer du i kombination av de områdena bli en framgångsrik och helhyvens telefonförsäljare som istället för att bli hatad - blir omtyckt av såväl kunder som arbetsgivare.

Glöm inte att det finns en orsak till att telefonförsäljning är så populärt - framgången! Så länge du bara har en vettig produkt att erbjuda så har du all möjlighet o potential i världen.

Förbered dig dock på alla bittra människor, tex här på kolo, som har dåliga erfarenheter av andra telefonförsäljare och som kommer hänga dig. Det är din utmaning att stå "man on the wall" mot dem :)

hasse36
2006-09-22, 19:27
Berätta var du köpt din tröja.

Piranha
2006-09-22, 19:28
Personligen är jag jekligt bitter på tfn säljare då nummret är reggat på nix och dettutom är skyddat.

Hur f*n gör dem det.

Konstigt är ändå att mobilen ännu inte spammats med säljare.

Lillgrabben
2006-09-22, 19:41
Precis som topiken lyder, Hit me, Hit me Hard !!

MVH


Ring inte & stör folk, det uppskattas inte.

Lillgrabben
2006-09-22, 19:43
Personligen är jag jekligt bitter på tfn säljare då nummret är reggat på nix och dettutom är skyddat.

Hur f*n gör dem det.

Konstigt är ändå att mobilen ännu inte spammats med säljare.

Företag du är eller tidigare har varit kund hos har "rätt" att ringa dig även efter du gått med i nix. Kanske beror på det?

shadowfire
2006-09-22, 19:44
Personligen är jag jekligt bitter på tfn säljare då nummret är reggat på nix och dettutom är skyddat.

Hur f*n gör dem det.

Konstigt är ändå att mobilen ännu inte spammats med säljare.
Om du tidigare varit kund hos ett företag så har de rätt att kontakta dig ändå, trots nix.
Edit: fan vad snabb du var då lillen.

Lillgrabben
2006-09-22, 19:48
Ett seriöst tips:

Om du ska ringa & sälja ngt som riktar sig till småbarnsföräldrar så ring för fan inte då ungarna har nylagt sig att sova för kvällen ( dvs mellan kl 18.30 - 20.30 cirka). Gör du det kan jag garantera att du tappat en kund för alltid.

Lucipha
2006-09-22, 20:21
Ring inte mig.

+666

shadowfire
2006-09-22, 20:29
Ett seriöst tips:

Om du ska ringa & sälja ngt som riktar sig till småbarnsföräldrar så ring för fan inte då ungarna har nylagt sig att sova för kvällen ( dvs mellan kl 18.30 - 20.30 cirka). Gör du det kan jag garantera att du tappat en kund för alltid.
Det är iofs inte alltid tfnförsäljaren i sig som avgör det.
Mitt absolut första yrke på medel 90-tal gick ut på att sälja borrmaskiner till bönder efter 20:00 på kvällen. Borrmaskinerna kostade från 3500:- och uppåt.

Det var ju knappast mitt fel som precis fått ett jobb att förutsättningarna var så. Att skälla ut telefonförsäljaren som bara gör sitt jobb är bara ett bevis på att man brister i dels självinsikt, dels förståelse för omvärlden.

cam
2006-09-22, 20:44
Var ödmjuk och lyhörd. Kolla så att du inte stör kunden innan du börjar.
Rabbla inte samtalsmallen som om det gällde livet, tala lugnt och läs inte innantill utan använd den som stöd bara. Det är ett samtal som handlar om att ge och ta.

På mitt jobb får vi absolut inte tjata på folk och skulle aldrig vänta tills kunden sagt nej x antal gånger, men det är väl olika på olika företag antar jag. Ett bestämt nej är dock ett nej.

De som gillar att vara otrevliga bara för att man ringer och gör sitt jobb, ska man inte ta personligt. Det är de som har problem i så fall, inte du.

Tolkia
2006-09-22, 20:48
Kör inte kompisstilen:

Kund: - Kalle Svensson
Försäljade: - Hej Kalle, det är Nisse!
Kund: Öh ... NIsse? (tänker en sekund: "Känner jag någon Nisse?", inser att det är en försäljare och blir förbannad).

Som sagt: Inte. Inte. Inte.

Yes
2006-09-22, 20:51
Ett annat tips är att inte låta för mycket som en säljare. I början kommer du klara det galant om du inte jobbat med det tidigare. Då framstår du lätt som snäll, kanske lite osäker och folk kommer ha lättare att lita på dig. Sen blir du varm och kläderna och låter som du jobbat med det hela livet. Det enda folk kommer höra är varningsklockorna som ringer. Lyckas du undvika det kommer det gå bra för dig.

cam
2006-09-22, 20:57
Kör inte kompisstilen:

Kund: - Kalle Svensson
Försäljade: - Hej Kalle, det är Nisse!
Kund: Öh ... NIsse? (tänker en sekund: "Känner jag någon Nisse?", inser att det är en försäljare och blir förbannad).

Som sagt: Inte. Inte. Inte.

Japp, håller med. Det värsta som finns.

Snafu
2006-09-22, 21:00
STORT GRATTIS!
Du har precis fått ett yrke där om du kommer nå framgång, kommer vara meriterande för din fortsatta karriär.
En vass telefonförsäljare kan lätt bli anamad som företagssäljare hos Tele2 med en saftig Stockholmslön och feta förmåner i ett nafs. Vassa telefonförsäljare och dörrförsäljare anses i mångt och mycket vara enorma guldgruvor i säljorganisationer.

Så tuta o kör, var dig själv och lär dig så mycket du kan om behovsanalys, säljtriggers, köpsignaler, social kompetens, artighet och smidighet så kommer du i kombination av de områdena bli en framgångsrik och helhyvens telefonförsäljare som istället för att bli hatad - blir omtyckt av såväl kunder som arbetsgivare.

Glöm inte att det finns en orsak till att telefonförsäljning är så populärt - framgången! Så länge du bara har en vettig produkt att erbjuda så har du all möjlighet o potential i världen.

Förbered dig dock på alla bittra människor, tex här på kolo, som har dåliga erfarenheter av andra telefonförsäljare och som kommer hänga dig. Det är din utmaning att stå "man on the wall" mot dem :)

Du låter helt frälst.

shadowfire
2006-09-22, 21:06
Du låter helt frälst.
För att jag nu haft fyra arbetsgivare som alla redovisat en enorm vinst pga telefonförsäljning. I många fall har det bara handlat om att man förklarat för kunden att denne har en fördel/rabatt att tillgå om denne bara byter leverantör från X till Y med ytterligare en sak.

Jag är helt frälst ja, går min arbetsgivare med plus så får mina anställda en högre lön, är gladare inför löning o mitt jobb blir bara roligare.

Frågor på det?

shadowfire
2006-09-22, 21:07
Du låter helt frälst.
fan vad ditt nickname låter bekant btw... du har inte spelat Q2CTF?

dynamo
2006-09-22, 22:20
Det är iofs inte alltid tfnförsäljaren i sig som avgör det.
Mitt absolut första yrke på medel 90-tal gick ut på att sälja borrmaskiner till bönder efter 20:00 på kvällen. Borrmaskinerna kostade från 3500:- och uppåt.

Det var ju knappast mitt fel som precis fått ett jobb att förutsättningarna var så. Att skälla ut telefonförsäljaren som bara gör sitt jobb är bara ett bevis på att man brister i dels självinsikt, dels förståelse för omvärlden.

Men då sa du glatt varje gång att "Vänta en sekund, här ska du få prata med min chef som gärna lyssnar till dina synpunkter!" eller var det så att chefen helst inte ville bli störd av varje kund som inte gillade att ni ringde upp?

Jag tror inte på telefonförsäljning till privatpersoner för vettiga företag. För varje som köper nått så borde det vara massvis som förknippat företaget med något negativt. Så är det för mig iaf. Har hittils aldrig köpt något från en telefonförsäljare. Inte ens vid tillfället då jag redan planerat att köpa en produkt när de ringde. Jag köpte den, trots att de ringt och stört mig, via en webbshop för att inte förbättra statistiken för telefonförsäljning. ;)

När jag jobbat som agent på callcenters har jag kategoriskt nekat alla försöka att försöka få mig att sälja produkter om kund inte inlett det. Jag erkänner att jag ringde några gallupundersökningar, men jag mådde fan dåligt över bara det. Totalvägrade efter det försöket.

Jag skiter fullständigt i personen på andra sidan luren. På samma sätt som jag kan ignorera folk som delar ut lappar eller ska sälja nått på trottoaren. Jag bryr mig inte om deras känslor när jag går förbi utan att höra vad de har att säga. Ifall de fortfarande skulle försöka stoppa mig när jag ska passera, inte skulle jag ha nått problem att gå över dem eller tränga dem åt sidan. Skulle de en tredje gång försöka stoppa mig vettefaen.. Jag skulle iaf garanterat inte tänka om och inse vilken fantastiskt trevlig person och vilken underbar produkt han verkar vilja sälja.

Lasse Kongo
2006-09-23, 06:41
Mitt tips: Nix!

shadowfire
2006-09-23, 09:48
Men då sa du glatt varje gång att "Vänta en sekund, här ska du få prata med min chef som gärna lyssnar till dina synpunkter!" eller var det så att chefen helst inte ville bli störd av varje kund som inte gillade att ni ringde upp?

Jag tror inte på telefonförsäljning till privatpersoner för vettiga företag. För varje som köper nått så borde det vara massvis som förknippat företaget med något negativt. Så är det för mig iaf. Har hittils aldrig köpt något från en telefonförsäljare. Inte ens vid tillfället då jag redan planerat att köpa en produkt när de ringde. Jag köpte den, trots att de ringt och stört mig, via en webbshop för att inte förbättra statistiken för telefonförsäljning. ;)

När jag jobbat som agent på callcenters har jag kategoriskt nekat alla försöka att försöka få mig att sälja produkter om kund inte inlett det. Jag erkänner att jag ringde några gallupundersökningar, men jag mådde fan dåligt över bara det. Totalvägrade efter det försöket.

Jag skiter fullständigt i personen på andra sidan luren. På samma sätt som jag kan ignorera folk som delar ut lappar eller ska sälja nått på trottoaren. Jag bryr mig inte om deras känslor när jag går förbi utan att höra vad de har att säga. Ifall de fortfarande skulle försöka stoppa mig när jag ska passera, inte skulle jag ha nått problem att gå över dem eller tränga dem åt sidan. Skulle de en tredje gång försöka stoppa mig vettefaen.. Jag skulle iaf garanterat inte tänka om och inse vilken fantastiskt trevlig person och vilken underbar produkt han verkar vilja sälja.
Telefonförsäljning fungerar - annars skulle det inte existera eller vara så utbrett. Faktum är att det är en av de bättre informationskanalerna till befintliga kunder i ett företag. Att ringa upp, fråga om de är nöjda med produkten/tjänsten och informera om de vet om övriga produkter som finns, skapar mer nöjda kunder än vad du tror.

Så kort och gott, underskatta varken yrket, formen eller de som jobbar med det.

Piranha
2006-09-23, 10:25
Telefonförsäljning fungerar - annars skulle det inte existera eller vara så utbrett. Faktum är att det är en av de bättre informationskanalerna till befintliga kunder i ett företag. Att ringa upp, fråga om de är nöjda med produkten/tjänsten och informera om de vet om övriga produkter som finns, skapar mer nöjda kunder än vad du tror.

Så kort och gott, underskatta varken yrket, formen eller de som jobbar med det.

Sedan beror det helt på typ av säljare också, innesäljare tex med fast kunder.. Niemas problemas.

Stackarna som skall sälja "borrmaskiner" där för en låg grundlön och sen få provision är det rätt synd om, pressen att sälja kan bli riktigt tung.

Sedan finns det givetvis arbetsgivare som ser säljare som en förbrukningsvara och sätter provision därefter.

shadowfire
2006-09-23, 10:49
Sedan beror det helt på typ av säljare också, innesäljare tex med fast kunder.. Niemas problemas.

Stackarna som skall sälja "borrmaskiner" där för en låg grundlön och sen få provision är det rätt synd om, pressen att sälja kan bli riktigt tung.

Sedan finns det givetvis arbetsgivare som ser säljare som en förbrukningsvara och sätter provision därefter.
Visst är det så, håller med till fullo.
Det finns ju olika typer av telefonförsäljare (individer) och olika typer av verksamhetsområden. Men nog sjutton har jag lyssnat och anamat telefonförsäljare, jag bytte elleverantör när jag blev uppringd av ett för mig tidigare helt okänt elbolag där tjejen i telefon var påläst och duktig. Hon mer eller mindre dräpte alla mina argument att behålla tidigare elleverantör och erbjöd mig ett så bra elpris så jag vinner ett par hundralappar i kvartalet, så bytet blev ett faktum.

Piranha
2006-09-23, 10:56
Visst är det så, håller med till fullo.
Det finns ju olika typer av telefonförsäljare (individer) och olika typer av verksamhetsområden. Men nog sjutton har jag lyssnat och anamat telefonförsäljare, jag bytte elleverantör när jag blev uppringd av ett för mig tidigare helt okänt elbolag där tjejen i telefon var påläst och duktig. Hon mer eller mindre dräpte alla mina argument att behålla tidigare elleverantör och erbjöd mig ett så bra elpris så jag vinner ett par hundralappar i kvartalet, så bytet blev ett faktum.


Mmm just elpriser och fast telefoni är där man kan tjäna sig en hacka ock, speciellt på elen.

Tänker på dem stackarna också som sitter på inköp på större företag, undra hur mycket spam dem får via telefon om dagarna.

Krille 87
2006-09-23, 11:57
Tack som faen för alla tipsen, Pellefant och Shadowfire speciellt :thumbup:!! Vad jobbar du som Shadow ?

shadowfire
2006-09-23, 12:11
Tack som faen för alla tipsen, Pellefant och Shadowfire speciellt :thumbup:!! Vad jobbar du som Shadow ?
Jag är mellanchef inom bank/finans, arbetar som coach för en typ av säljare kan man säga. :thumbup:

Garnax
2006-09-23, 12:55
Ring inte hem till folk, man blir jagad av försäljare och reklam så fort
man går utanför dörren, men att ringa hem till folk eller t.om knacka på
deras dörr för att sälja skräp är att gå för långt. Låt människor vara ifred!!!

Dessutom kör ni med terrorist metoder och ringer upp 20 nummer samtidigt
och pratar med den som svarar först, dom övriga 19 som går till telefonen
något för sent får bara ett klick i luren...:furious:

shadowfire
2006-09-23, 13:04
Ring inte hem till folk, man blir jagad av försäljare och reklam så fort
man går utanför dörren, men att ringa hem till folk eller t.om knacka på
deras dörr för att sälja skräp är att gå för långt. Låt människor vara ifred!!!
Äh så farligt är det inte... lite ljuva stämmor från söta damer i telefonen är aldrig fel :thumbup:

Dessutom kör ni med terrorist metoder och ringer upp 20 nummer samtidigt och pratar med den som svarar först, dom övriga 19 som går till telefonen något för sent får bara ett klick i luren...:furious:De tidigare problemen med dialern har de flesta iaf större företag mer eller mindre arbetat bort nu.

Yes
2006-09-23, 13:15
Jag är mellanchef inom bank/finans, arbetar som coach för en typ av säljare kan man säga. :thumbup:
Har du arbetat dig upp till det från vanlig telefonförsäljare, eller har du också diverse utbildningar för att kvalificera dig till jobbet?

Jag är för övrigt lite avis. Verkar som ett riktigt kul jobb du har. :)

shadowfire
2006-09-23, 13:22
Har du arbetat dig upp till det från vanlig telefonförsäljare, eller har du också diverse utbildningar för att kvalificera dig till jobbet?

Jag är för övrigt lite avis. Verkar som ett riktigt kul jobb du har. :)
Både och - jag var först brandman och sedan gick jag över till o bli IT-tekniker en gång i tiden. Hjälpte galna skottar över telefon med helpdeskarbete. Sedan har jag varit säljledare i butik och även haft eget företag i 6 år, så det är väl grundstommen. Ledarskap har jag utbildning i, både egenbekostad samt av arbetsgivare bekostad utb. Ser det som en klar fördel att man har "jobbat på golvet" själv innan man blir chef i varje fall, skapar helt klart en annan förståelse för människor o verksamhet. Mitt nuvarande jobb fick jag genom tidigare vitsord kring ledarskap.

Jobbet har både fram- och baksidor, alla dagar är verkligen ingen dans på rosor *rolleyes*

Yes
2006-09-23, 13:30
Både och - jag var först brandman och sedan gick jag över till o bli IT-tekniker en gång i tiden. Hjälpte galna skottar över telefon med helpdeskarbete. Sedan har jag varit säljledare i butik och även haft eget företag i 6 år, så det är väl grundstommen. Ledarskap har jag utbildning i, både egenbekostad samt av arbetsgivare bekostad utb. Ser det som en klar fördel att man har "jobbat på golvet" själv innan man blir chef i varje fall, skapar helt klart en annan förståelse för människor o verksamhet. Mitt nuvarande jobb fick jag genom tidigare vitsord kring ledarskap.

Jobbet har både fram- och baksidor, alla dagar är verkligen ingen dans på rosor *rolleyes*
Tufft, låter ändå som något man kan avancera till om man visar sig duktig inom försäljning och ledarskap(och tar chansen när det erbjuds utbildning). :)

Kan tänka mig att du sitter på en hel del ansvar och höga förväntningar om att leverera resultat. Jag kan förstå om det är ett jäkligt krävande jobb(men roligt, erkänn ;) ).

razer
2006-09-23, 21:59
Precis som topiken lyder, Hit me, Hit me Hard !!

MVH


jag har jobbat med Tm till privatpersoner i 2 år. Samt jobbat som coach och utbildare innom b2c. Det är en kul branch som är omväxlande.. Dock vet jag inte vad det är du ska sälja. Jag har bara jobbat med IT lösningar och digitaltv.. Jobbar nu och säljer till företag. Det e grymma pengar i tm.

vad vill du veta?

razer
2006-09-23, 22:04
Ring inte hem till folk, man blir jagad av försäljare och reklam så fort
man går utanför dörren, men att ringa hem till folk eller t.om knacka på
deras dörr för att sälja skräp är att gå för långt. Låt människor vara ifred!!!

Dessutom kör ni med terrorist metoder och ringer upp 20 nummer samtidigt
och pratar med den som svarar först, dom övriga 19 som går till telefonen
något för sent får bara ett klick i luren...:furious:


Det finns numera lagar som inte tillåter mera tapp än 2% Reklam behövs för tillväxt. det är fler folk som köper per telefon än vad folk verkar tro. Personligen skulle jag aldrig sälja skräp .. såsom du menar strumpor och kalsonger, tidningspremuneringar osv.

Oftast när man säljernånting per telefon så är det alltid billigare att köpa nått där än genom internet eller att ringa själv. Då man måste kunna locka med något.

Jag blir mest ganska glad om någon ringer om något som intresserar mig. Då vet jag att jag alltid får ett sjystare erbjudande. och har enligt lag alltid 14 dagars ångersrätt ;)

Sen att många skojare och 15åringar som jobbar extra efter skolan försstört branchen rykte är trisst.

shadowfire
2006-09-23, 22:09
Tufft, låter ändå som något man kan avancera till om man visar sig duktig inom försäljning och ledarskap(och tar chansen när det erbjuds utbildning). :)

Kan tänka mig att du sitter på en hel del ansvar och höga förväntningar om att leverera resultat. Jag kan förstå om det är ett jäkligt krävande jobb(men roligt, erkänn ;) ).
Den biten är bara rolig, mål, tävlingar, sälj, resultat osv.
Det som är mindre roligt är då en medarbetare t.ex. genomgår en skillsmässa och vill prata/gråta ut i 4 timmar i enskilt samtal med mig. Jag är skapligt mos i skallen då man kommer hem efter en sådan dag. Uppsägningar är heller aldrig kul och det jag avskyr mest med mitt jobb är då jag måste ta itu med en anställd som har drogproblem. Det är så j-a svårt att hantera folk med missbruksproblem, rubbet med förnekelse osv, men det är min skyldighet som arbetsgivare att hantera sådant.

Så ja, du kan bli chef/coach genom att göra ett bra jobb i fronten o sedan avancera, men överväg vad du ger dig in på. :)