handdator

Visa fullständig version : Öka kg i muskler


prime^
2006-09-22, 12:01
När jag tränade igår började jag snappa upp vad vår personliga tränare sa till non på gymmet. Han sa att man maximalt kan gå upp 1 kg muskler på 300 dagar, stämmer detta? Han blanda in massa prat om att man enbart kan öka 0,7g per varje träning osv, vågar inte säga för mkt då jag inte är riktigt säker på vad han sa.. Non som vet mer om detta? Eller non som kan utveckla mer av det lilla jag skrev? Blev verkligen förvånad då 1 kg på 300 dagar verkar väldigt lite.

Kwon
2006-09-22, 12:03
När jag tränade igår började jag snappa upp vad vår personliga tränare sa till non på gymmet. Han sa att man maximalt kan gå upp 1 kg muskler på 300 dagar, stämmer detta? Han blanda in massa prat om att man enbart kan öka 0,7g per varje träning osv, vågar inte säga för mkt då jag inte är riktigt säker på vad han sa.. Non som vet mer om detta? Eller non som kan utveckla mer av det lilla jag skrev? Blev verkligen förvånad då 1 kg på 300 dagar verkar väldigt lite.

Någon! :D

Mvh
/hasse38.4

prime^
2006-09-22, 12:13
haha men då kan du klaga på att jag skrev mkt o inte mycket då också =)
sen kan du klaga i förra o denna meningen att jag skrev o istället för och :)

men ingen som vet?*rolleyes*

Tricklev
2006-09-22, 12:15
Det är väldigt individuellt, men efter flera år av gedigen träning kommer du inte öka 10kg kvalitemassa per år iaf.

prime^
2006-09-22, 12:20
Nej givetvis inte, men tycker ändå 1 kg på 300 dagar låter väldigt lite..
Och klart att det e individuellt, men han syftade nog på att generellt sätt så kan man max gå upp 0,7 g per träning och 1 kg på ett år

Speedzter
2006-09-22, 12:30
1kg ren muskelmassa är inte så lite som du tror, men nog är det möjligt att lägga på dig mer vikt än 1kg på ett knappt år utan att öka sin fettprocent. Beroende på träningsupplägg, utgångsläge och gener såklart.

Slartibartfast
2006-09-22, 12:32
Vi kan ta ett exempel från filmens underbara värld. Ryan Reynolds gick upp 11 kg på fyra-fem månader inför Blade Trinity och sänkte sin fettprocent.

Före:
http://www.ryanreynoldsonline.com/photogallery/albums/vanwildercapt/normal_vanwilder14.jpg

Efter:
http://www.ryanreynoldsonline.com/photogallery/albums/bladetrinitycaptures/bladetrinity136.jpg

prime^
2006-09-22, 12:42
Vi kan ta ett exempel från filmens underbara värld. Ryan Reynolds gick upp 11 kg på fyra-fem månader inför Blade Trinity och sänkte sin fettprocent.
Såg ju visserligen bra ut, men hur mkt av dom 11kg vart muskler tro?

1kg ren muskelmassa är inte så lite som du tror, men nog är det möjligt att lägga på dig mer vikt än 1kg på ett knappt år utan att öka sin fettprocent. Beroende på träningsupplägg, utgångsläge och gener såklart.
Nej det kan jag hålla med om.. men lite svårt när man inte har 1 kg muskler framför sig o jämnföra med =) Det kanske ser mer ut än va man tycker det verkar

MasterChief
2006-09-22, 12:43
Enligt henne så har Piranha alltså tränat i minst 30 år. :MrT:

hahavaffan
2006-09-22, 12:45
Såg ju visserligen bra ut, men hur mkt av dom 11kg vart muskler tro?Med tanke på att Slarti skrev "... och sänkte sin fettprocent." Så kan vi ju anta att det var väldigt nära 11kg muskler.

Loke
2006-09-22, 12:48
Med tanke på att Slarti skrev "... och sänkte sin fettprocent." Så kan vi ju anta att det var väldigt nära 11kg muskler.

Det ser inte ut som 11 kg muskler. Snarare kanske 4.

Halldin
2006-09-22, 13:00
Känns lite meningslöst o dra in skådespelare då dom lika gärna kan ha fått extra tilltugg för att komma i form, som så många gånger förut.

jwzrd
2006-09-22, 13:06
Känns lite meningslöst o dra in skådespelare då dom lika gärna kan ha fått extra tilltugg för att komma i form, som så många gånger förut.

Det är snarare så att 11kg är ganska precis 25lbs, dvs en praktiskt siffra som är del av en fin marknadsföring för en given film. Det tilltalar en viss typ av människor, t ex Slarti som tror på allt han läser om varje film. Står det 20kg muskler på 8 veckor så var det 20kg muskler på 8 veckor.

På fotona ovanför syns det ohyggligt tydligt vad en kompetent ljussättare gör för att en kropp ska se bra ut.

Slartibartfast
2006-09-22, 13:09
"when i walked in to meet David, i weighed 174 lbs. by the end of principle photography, i weighed about 194 lbs." http://bladetrinity.com/bbs/showthread.php?p=7254

Så, 20 pounds snarare. 9 kg.

Wennerberg
2006-09-22, 13:12
Det är snarare så att 11kg är ganska precis 25lbs, dvs en praktiskt siffra som är del av en fin marknadsföring för en given film. Det tilltalar en viss typ av människor, t ex Slarti som tror på allt han läser om varje film. Står det 20kg muskler på 8 veckor så var det 20kg muskler på 8 veckor.

På fotona ovanför syns det ohyggligt tydligt vad en kompetent ljussättare gör för att en kropp ska se bra ut.
Håller med, han ser ju ut att ha dietat lite bara. Han har knappast gått upp 11 kg mellan de där bilderna.

EDIT: Var det inte Will smith som ökade från 70-160 i bänk på några månader?*rolleyes*

Slartibartfast
2006-09-22, 13:13
Håller med, han ser ju ut att ha dietat lite bara. Han har knappast gått upp 11 kg mellan de där bilderna.

Den första bilden är inte nån officiell "före" bild utan bara en som jag tog från en av hans tidigare filmer, för att ge en idé av i vlken form han vanligen är.

Wennerberg
2006-09-22, 13:24
Den första bilden är inte nån officiell "före" bild utan bara en som jag tog från en av hans tidigare filmer, för att ge en idé av i vlken form han vanligen är.
Jadu, jag vet inte vad det är du vill säga med bilderna. Vad är troligast; Att Ryan har överdrivit siffrorna, kanske använt Yngves kaliper? Eller att han har gått upp 10kg rena muskler och dessutom deffat samtidigt på 5 månader?

Slartibartfast
2006-09-22, 13:31
Jadu, jag vet inte vad det är du vill säga med bilderna. Vad är troligast; Att Ryan har överdrivit siffrorna, kanske använt Yngves kaliper? Eller att han har gått upp 10kg rena muskler och dessutom deffat samtidigt på 5 månader?

Hm, det kan jag inte säga. Jag känner inte honom.

Det jag vill säga med bilderna är att viktförändringen är oväsentlig. Vad är det för skillnad om det är +13 kg eller -2 kg, då det uppenbart är rejält bra resultat på kort tid. kan man göra detdär på fyra månader så kan man ju göra ännu bättre på ett år.

Trådskaparen blir ledsen då folk säger att man bara kan lägga på sig 1 kg kvalitetsmassa på ett år, men om skillnaden mellan Reynolds två bilder är, säg 600 g, är då inte ett kg per år ett väldigt bra resultat som är värt att sträva efter? OM Reynolds gick upp 9 kg muskler på fyra månader så är enkilos-regeln bara en skröna. Hursomhelst kan ens fysik ändra rejält på ett år.

Coldsmith
2006-09-22, 13:36
Första året jag tränade gick jag upp 20kg. Visserligen var en god bit av det hela fett och jag var nog lite under-närd innan jag började träna. Men nog går det att öka mer än ett kilo i muskelmassa på ett år.

Wennerberg
2006-09-22, 13:40
Hm, det kan jag inte säga. Jag känner inte honom.

Det jag vill säga med bilderna är att viktförändringen är oväsentlig. Vad är det för skillnad om det är +13 kg eller -2 kg, då det uppenbart är rejält bra resultat på kort tid. kan man göra detdär på fyra månader så kan man ju göra ännu bättre på ett år.

Trådskaparen blir ledsen då folk säger att man bara kan lägga på sig 1 kg kvalitetsmassa på ett år, men om skillnaden mellan Reynolds två bilder är, säg 600 g, är då inte ett kg per år ett väldigt bra resultat som är värt att sträva efter? OM Reynolds gick upp 9 kg muskler på fyra månader så är enkilos-regeln bara en skröna. Hursomhelst kan ens fysik ändra rejält på ett år.
Aboslut, på ett år kan det hända väldigt mycket. Reagerade bara på inlägget du gjorde med bilderna men nu när du skrev så så förstår jag.

prime^
2006-09-22, 13:44
[QUOTE=Slartibartfast]Trådskaparen blir ledsen då folk säger att man bara kan lägga på sig 1 kg kvalitetsmassa på ett årQUOTE]
nädå, jag vill bara få en verklighetsuppfattning.. antagligen så e 1 kg muskler mer än va jag tror.. jag blir aldrig lessen :)

Coldsmith
2006-09-22, 13:55
[QUOTE=Slartibartfast]Trådskaparen blir ledsen då folk säger att man bara kan lägga på sig 1 kg kvalitetsmassa på ett årQUOTE]
nädå, jag vill bara få en verklighetsuppfattning.. antagligen så e 1 kg muskler mer än va jag tror.. jag blir aldrig lessen :)

1kg köttfärs är ju rätt mycket ändå. Å andra sidan sprider man ut det över hela kroppen så är det ju inte en gigantisk skillnad.

Men du kanske kan räkna med några kg upp per år? Förutsatt att du äter rätt och så....2-3 kg per år tycker jag är fullt realistiskt...

Slartibartfast
2006-09-22, 14:08
En kilo är ingenting. Sprid ut 1 kg kött över hela kroppen och det kommer inte att synas alls.

Timme
2006-09-22, 14:11
Grub har ju visat studier på att man endast kan gå upp 3-4kg ren muskelmassa/år. 3-4kg är betydligt mer än 1kg. Är man i tonåren så kan man gå upp mer än 3-4kg muskler/år.

Dock så måste man vara väldigt seriös med sin träning och kost för att gå upp så mycket i muskelmassa.

Timme
2006-09-22, 14:12
En kilo är ingenting. Sprid ut 1 kg kött över hela kroppen och det kommer inte att synas alls.


Det har du rätt i :)

Det syns tyvärr inte mycket. Men 4kg gör det. Det syns.

Slartibartfast
2006-09-22, 14:13
Grub har ju visat studier på att man endast kan gå upp 3-4kg ren muskelmassa/år. 3-4kg är betydligt mer än 1kg. Är man i tonåren så kan man gå upp mer än 3-4kg muskler/år.

Dock så måste man vara väldigt seriös med sin träning och kost för att gå upp så mycket i muskelmassa.

Och då var det fråga om muskelprotein. Den fettfria massan blir betydligt mera än så. Dock måste man ta i beaktande muskelnedbrytningen också, så de där 3-4 kilona som grub talar om säger i praktiken ingenting om hur mycket massa man lägger på sig på ett år.

pragmatist
2006-09-22, 14:29
Proteininnehållet i mänsklig muskelmassa är väl ungefär 20%, så 4 kilo muskelprotein skulle innebära 20 kilo muskelmassa. Det är väl en teoretisk maxgräns som ingen kommer i närheten av i praktiken. Men jag har själv bevittnat hur personer lagt på sig 10 kilo fettfri kroppsvikt på 1.5 år, och det är noggrant uppmätta siffror (eller så gott det nu går med caliper).

Fjod0r
2006-09-22, 17:32
Reynolds är ju helt klart dopad :/

Wennerberg
2006-09-22, 19:59
Proteininnehållet i mänsklig muskelmassa är väl ungefär 20%, så 4 kilo muskelprotein skulle innebära 20 kilo muskelmassa. Det är väl en teoretisk maxgräns som ingen kommer i närheten av i praktiken. Men jag har själv bevittnat hur personer lagt på sig 10 kilo fettfri kroppsvikt på 1.5 år, och det är noggrant uppmätta siffror (eller så gott det nu går med caliper).
JA, där ser ni alla, man kan gå upp 10 kg muskler på ett och ett halvt år. *rolleyes*

Björn S
2006-09-22, 20:10
4 kg högerbiceps på ett år är svincoolt! *popcorn* Nu när kroppen bara kan binda en viss mängd protein så ska jag fan se till att allt blir högerbicep! På fem år ska jag ha 25kg högerbiceps!! YEAH!

pragmatist
2006-09-22, 20:40
JA, där ser ni alla, man kan gå upp 10 kg muskler på ett och ett halvt år. *rolleyes*

Det är bara att besöka SM i bodybuilding i Västerås nästa helg om du vill beskåda resultatet.

LarsK
2006-09-22, 22:50
Det är väl någon här på brädan som gått upp ~20 kilo sen november förra året. Skulle det vara 16kg fett, och 4 kilo muskler? Jag hade bävat inför den deffen.

Jag har läst samma siffror som Slarti, Ryan gick upp 8 kilo på 5 månader. Hur vida det stämmer vet jag inte, men är det omöjligt om man tränar helt rätt och äter helt rätt, oavbrutet i 5 månader?

Timme
2006-09-22, 23:16
Proteininnehållet i mänsklig muskelmassa är väl ungefär 20%, så 4 kilo muskelprotein skulle innebära 20 kilo muskelmassa. Det är väl en teoretisk maxgräns som ingen kommer i närheten av i praktiken. Men jag har själv bevittnat hur personer lagt på sig 10 kilo fettfri kroppsvikt på 1.5 år, och det är noggrant uppmätta siffror (eller så gott det nu går med caliper).

Är det så? Det var som in i tusan! Har inte alla snackat här på kolo om hur omöjligt det är att gå upp mer än 3-4kg fettfri massa? Alla som snackar om hur mycket kött 4kg köttfärs är osv. Men 20kg muskelmassa är väldigt mycket. Ett teoretiskt max som i stortsätt är omöjligt att uppnå i praktiken.

Men fy vad bra då! När jag frågar en fråga om muskelmassa så menar jag givetvis den fettfria massan och inte muskel protein.

Wennerberg
2006-09-23, 13:17
Det är bara att besöka SM i bodybuilding i Västerås nästa helg om du vill beskåda resultatet.
Aha, jag skall alltså åka dit och se att han har gått upp 10kg muskler på 4 månader? Ja, jag gör det med min timecontrol.

pragmatist
2006-09-23, 13:34
Aha, jag skall alltså åka dit och se att han har gått upp 10kg muskler på 4 månader? Ja, jag gör det med min timecontrol.

Jaha så på din planet är 4 månader och 1.5 år samma sak? Då kan jag förstå att du är förvirrad.

Nitrometan
2006-09-23, 13:41
Christin Bale gjorde väl en hyfsad förändring från "The Machinist" till "Batman begins"?

Wennerberg
2006-09-23, 14:02
Jaha så på din planet är 4 månader och 1.5 år samma sak? Då kan jag förstå att du är förvirrad.
Skrev fel. Förlåt. :thefinger

Kabuto
2006-09-23, 14:05
Nitrometan > Hyffsad? helt galen förändring! ^_^

Men hittar inga bra bilder för jämförelse på google :/

Slartibartfast
2006-09-23, 14:37
Christin Bale gjorde väl en hyfsad förändring från "The Machinist" till "Batman begins"?

Nja. Där var det ju till 100% fråga om att återfå förlorad massa. Hade han sett ut som the Machinist naturligt från början hade förändringen varit kolossal, men det var ju snarare så att Bale naturligt ser ut som han gjorde i Batman. Jag kan tänka mig att hans kropp sög upp all näring och träning som en steroidsvamp när ha återgick till normala livet.

Slartibartfast
2006-09-23, 14:38
Nitrometan > Hyffsad? helt galen förändring! ^_^

Men hittar inga bra bilder för jämförelse på google :/

Slarti to teh rescue! http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=990624&postcount=31