handdator

Visa fullständig version : Protein från djur och växter, samma?


LarsK
2006-09-22, 04:24
Protein från djur (kött, mjölk, ägg), är det samma som protein från växter, som t.ex från soja produkter? Eller är protein från djur bättre för att bygga muskler?

King Grub
2006-09-22, 04:42
Inga vegatabiliska proteiner förutom sojabönans och hampafröets är fullvärdiga utan saknar en eller flera aminosyror i rätt proportion till varandra.

LarsK
2006-09-22, 04:52
Inga vegatabiliska proteiner förutom sojabönans och hampafröets är fullvärdiga utan saknar en eller flera aminosyror i rätt proportion till varandra.
Perfekt, då kan jag fortsätta dricka malda sojabönor och mjölk på kvällarna!

FreCKo
2006-09-22, 10:51
Perfekt, då kan jag fortsätta dricka malda sojabönor och mjölk på kvällarna!

Låter läskigt, smaker det gott?

LarsK
2006-09-22, 22:32
Man vänjer sig.....
Det gäller att svälja hela glaset snabbt och inte smaka.

YTS
2006-09-22, 22:54
Inga vegatabiliska proteiner förutom sojabönans och hampafröets är fullvärdiga utan saknar en eller flera aminosyror i rätt proportion till varandra.

Har du kollat Black Eye bönan? Den har bättre protein än sojabönor, när jag beräknat Chemical Score på den. Om man använder referensmönstret för småbarn, vilket bäst överensstämmer med det Biologiska Värdet, så har den 100 i C.S. . Sen får man inte glömma att man får högre proteinkvalité när man kombinerar sädesslag och baljväxt.
Kolla: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

aliquis
2006-09-22, 23:01
Black eye är så jäkla "torra" dock, inte för att sojabönor tillhör favoriterna heller.

Svarta bönor, pintobönor, stora vita bönor, svarta/små linser, röda linser är godast.

Ulf A Big
2006-09-22, 23:02
Men bara de sojabönor och hampafrö som genmanipulerats är fullvärdiga.

Men att kombinera två olika vegetabilier brukar ge fullvärdigt protein.

Man brukar säga att animaliskt protein är bättre som byggarföda. Men det finns undantag tex Andreas Cahling som alltid har varit grönsaksätare. Eller i allafall från hans kampsportstid från 15-16 års ålder innan han byggare på heltid.

Tiefensee
2006-09-22, 23:30
Inga vegatabiliska proteiner förutom sojabönans och hampafröets är fullvärdiga utan saknar en eller flera aminosyror i rätt proportion till varandra.

Enligt baksidan av mitt "quinoa"-paket:

"Quinoa är ett frö med gamla anor och har använts i kosten sedan inkafolkets tid. Det är ett av de mest näringsrika fröer man känner till. Fröet innehåller högvärdigt protein, nyttiga fettsyror och hög kostfiberhalt. ..."

Sverker
2006-09-23, 06:07
Men bara de sojabönor och hampafrö som genmanipulerats är fullvärdiga.


Har växtförädlarna gått in och påverkat hela proteinsammansättningen ?
Jag trodde att manipuleringen bestod av att tillföra gener för ett eller några protein som ökade växtens motståndskraft mot olika bekämpningsmedel:confused:

WNiclas
2006-10-07, 00:00
[QUOTE=Ulf A Big]Men bara de sojabönor och hampafrö som genmanipulerats är fullvärdiga.
QUOTE]

Va? Kan du utveckla det här? Både sojabönon och hampfröt är naturligt fullvärdigt.

WNiclas
2006-10-07, 00:03
Inga vegatabiliska proteiner förutom sojabönans och hampafröets är fullvärdiga utan saknar en eller flera aminosyror i rätt proportion till varandra.

Mycoprotein (quorn) och chlorella algen (cirka 65% protein) är också fullvärdiga proteinkällor:)

YTS
2006-10-07, 21:11
[QUOTE=Ulf A Big]Men bara de sojabönor och hampafrö som genmanipulerats är fullvärdiga.
QUOTE]

Va? Kan du utveckla det här? Både sojabönon och hampfröt är naturligt fullvärdigt.

Sojabönor har inte 100 i Chemical Score om man räknar på småbarns referensmönster som bäst överenstämmer med det Bilologiska värdet. Vill minnas att det låg på 85, så helt fullvärdigt protein har de inte.