handdator

Visa fullständig version : Feminism - diskriminerande?


Bolio
2006-09-21, 22:16
Jag läste nyss på Feministiskt Initiativs hemsida och fann otaliga artiklar om hur kvinnor blir förtryckta och diskriminerade på olika sätt. Jag kom med detsamma att tänka på en sak: Är det inte diskriminering mot alla andra grupper av människor att konstant belysa att en grupp blir diskriminerad? Låt säga att vi har hundra grupperingar av människor i Sverige, varav femton blir diskriminerade på olika sätt; är det då inte diskriminering mot de andra grupperna att enbart och konstant belysa att den ena gruppen blir diskriminerad? Och är det inte ännu mer så om nu den gruppen som påstås bli diskriminerad och förtryckt inte ens blir det, som i fallet med kvinnorna?

Vi måste genast ta itu med detta. Feministerna diskriminerar oss alla och det är förfärligt.

mini
2006-09-21, 22:20
Att belysa ett problem är inte att säga att de andra inte finns eller är oviktiga.

Bolio
2006-09-21, 22:23
Att belysa ett problem är inte att säga att de andra inte finns eller är oviktiga.

Jag håller med.

MilkmaN
2006-09-21, 22:24
Jag håller med.

Tråd låst?

Tricklev
2006-09-21, 22:25
Att förvrida fakta och framställa andra grupper för att gynna sin egna, är dock diskriminering.:)

Bolio
2006-09-21, 22:26
Tråd låst?

Nej, det hon skrev sade ju inte emot det jag skrev på något sätt. Hon är söt, men får läsa mig en gång till. :)

mini
2006-09-21, 22:35
Nej, det hon skrev sade ju inte emot det jag skrev på något sätt. Hon är söt, men får läsa mig en gång till. :)
Hon är läskunnig. Hon anser att utgångspunkten som ges lämnar en del att önska.
Om frågan ställs efter påståendet att kvinnor inte blir diskriminerade i Sverige idag kan tråden aldrig bli annat än feministbashing. Ville du diskutera, på riktigt, med öppet sinne, skulle du även ställt en öppnare fråga.

Bolio
2006-09-21, 22:38
Hon är läskunnig. Hon anser att utgångspunkten som ges lämnar en del att önska.
Om frågan ställs efter påståendet att kvinnor inte blir diskriminerade i Sverige idag kan tråden aldrig bli annat än feministbashing. Ville du diskutera, på riktigt, med öppet sinne, skulle du även ställt en öppnare fråga.

Men kvinnor förtrycks ju inte i Sverige idag. :)

mini
2006-09-21, 22:41
Men kvinnor förtrycks ju inte i Sverige idag. :)
Påstår du. Andra påstår annat. Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen, men du vet att frågan är jäkligt vinklad och du är inte ärlig med dina intentioner.

scythe
2006-09-21, 22:42
Men kvinnor förtrycks ju inte i Sverige idag. :)
Det har väl ingenting med din ursprungliga frågeställning att göra?

Bolio
2006-09-21, 22:42
Påstår du. Andra påstår annat. Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen, men du vet att frågan är jäkligt vinklad och du är inte ärlig med dina intentioner.

Har jag fel i något av det jag skriver?

Bolio
2006-09-21, 22:43
Det har väl ingenting med din ursprungliga frågeställning att göra?

Hur så?

mini
2006-09-21, 22:47
Har jag fel i något av det jag skriver?
Du son av miljonprogrammen och integrationspolitiken, jag tar det långsamt igen: Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Vill du diskutera det får du PMa Userfriendly.

MilkmaN
2006-09-21, 22:49
Nu kommer du lura halva kolozzeum i fördärvet igen med en klart vinklad och mysko frågeställning som du redan har tänkt 25 steg i.

För övrigt (nu gör jag det jag inte borde gjort) är det väl långt ifrån en objektiv fakta att kvinnorna i sverige inte förtrycks?

Bolio
2006-09-21, 22:57
Du son av miljonprogrammen och integrationspolitiken, jag tar det långsamt igen: Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Vill du diskutera det får du PMa Userfriendly.

Låt bli att skriva irrelevant nonsens i tråden då, du dotter av... hm, ja. *popcorn*

Bolio
2006-09-21, 22:57
Nu kommer du lura halva kolozzeum i fördärvet igen med en klart vinklad och mysko frågeställning som du redan har tänkt 25 steg i.

För övrigt (nu gör jag det jag inte borde gjort) är det väl långt ifrån en objektiv fakta att kvinnorna i sverige inte förtrycks?

Finns det ett särskilt kvinnoförtryck i Sverige MilkmaN? Hur yttrar sig detta förtryck exakt?

scythe
2006-09-21, 23:24
Fan ta dig, Bolio. Jag hade precis skrivit klart ett fint svar till dig för att sedan inse att jag missade en mening i ditt första inlägg. Detta gjorde mitt svar i princip värdelöst och förklarar även min första post i denna tråd. :D
Läsa först, svara sen. God natt.

Bolio
2006-09-22, 00:18
:)

pocoloco
2006-09-22, 00:21
Feminism bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen.

OT: Icke diskrimernande, skit i det bara o kolla på hur mkt dem har o säga till om politiskt.

Tolkia
2006-09-22, 08:16
Hon är läskunnig. Hon anser att utgångspunkten som ges lämnar en del att önska.
Om frågan ställs efter påståendet att kvinnor inte blir diskriminerade i Sverige idag kan tråden aldrig bli annat än feministbashing. Ville du diskutera, på riktigt, med öppet sinne, skulle du även ställt en öppnare fråga.
"Svara ja eller nej, har du slutat slå din fru?"

Mel
2006-09-22, 08:25
Feminism är ett modernt västligt påfund, framsprunget ur för mycket fritid. *popcorn* :eating: *slap* *cry*

Nina L
2006-09-22, 09:13
Du son av miljonprogrammen och integrationspolitiken, jag tar det långsamt igen: Jag tänker inte ge mig in i den diskussionen. Vill du diskutera det får du PMa Userfriendly.:laugh: :laugh: :laugh:

jwzrd
2006-09-22, 09:49
Feminism är ett modernt västligt påfund, framsprunget ur för mycket fritid. :Virro

Månen är en kubiskt formad planet, framsprungen ur för mycket fritid. *popcorn* :eating: *slap* *cry*

skaparn
2006-09-22, 10:21
Finns ju många exempel på hur man försökt tvätta bort negativa konnotationer med hjälp av ett namnbyte. Idiot, hjon, städtant, sophämtare och så vidare.
Jag undrar ibland ifall kampen för könens jämställdhet kommer ta sig ett nytt namn snart, sedan feminism blivit mer eller mindre kidnappat av mestadels vänsterorienterade människor som i begreppet även verkar inkludera en lära om vilka problem som existerar vilken man måste skriva under utan reservationer för att få kalla sig feminist. Dessutom tillhandahålls lösningar som inte sällan hämtat inspiration från vänsterns klasskamp.

Så, kommer vi att få se något nytt resa sig likt Fenix ur den röda askan från feminismen?

Pata
2006-09-22, 10:34
Oavsett politiskt parti som fokuserar frågor på enskilt kön, raser, specifika brott etc förtjänar inte en plats i riksdagen i min mening. Politik ska täcka båda könen, alla raser och samtliga minoriteter, brott mm. Annars är det ju en form av diskriminering.

Man sänker ju inte skatten för ett kön utan för alla som arbetar....

Yankeee
2006-09-22, 14:48
Kan man annat än älska bolio?

jwzrd
2006-09-22, 14:49
Kan man annat än älska bolio?

Oi, skaffa en egen toyboy-kurd!

Yankeee
2006-09-22, 14:51
Oi, skaffa en egen toyboy-kurd!

Ts, han bor närmare mig.

jwzrd
2006-09-22, 14:57
Ts, han bor närmare mig.

Han är kurd, precis som jag!

Bolio
2006-09-22, 15:40
Jag såg nyss på en bangbrosfilm. Det snubben gjorde var att han lade upp båda tjejerna så att han mycket snabbt kunde växla mellan dem (doggystyle). Han kunde även fingerligga med ena samtidigt som han penislåg med den andra. Kanske vore något för oss tre? :)

Yankeee
2006-09-22, 15:42
Jag såg nyss på en bangbrosfilm. Det snubben gjorde var att han lade upp båda tjejerna så att han mycket snabbt kunde växla mellan dem (doggystyle). Han kunde även fingerligga med ena samtidigt som han penislåg med den andra. Kanske vore något för oss tre? :)

Vill du ha finger eller penis?

Bolio
2006-09-22, 15:44
Vill du ha finger eller penis?

:/

skyler
2006-09-22, 16:05
Men herregud Boolio!!! Vi talar inte om en liten folkgrupp...Vi talar om 50% av sveriges befolkning. Det är ju inte bara feministerna som blir underprioriterade i samhället utan alla kvinnor. Om du sedan vill dra parareller till en massa andra minoriteter så får det stå för dig.
Och varför tycker du helt plötsligt så synd om dig själv? Skräms du av tanken på att kvinnor ska ta halva makten och en del av lönen? Du behöver inte oroa dig för det med tanke på hur långsamt jämställdtänkandet kommer gå i framtiden...ca 60 år räknar man med att det kommer ta innan kvinnor får samma lön för samma arbete.....

Jag hoppas också att du tog upp detta för att väcka en debatt och "röra om i grytan". Du verkar annars vara rätt påläst.

Baan
2006-09-22, 16:07
Klart han gjorde. Bolio är ju tjej. Han kan ju inte hata sig själv.

Bolio
2006-09-22, 16:38
Men herregud Boolio!!! Vi talar inte om en liten folkgrupp...Vi talar om 50% av sveriges befolkning. Det är ju inte bara feministerna som blir underprioriterade i samhället utan alla kvinnor. Om du sedan vill dra parareller till en massa andra minoriteter så får det stå för dig.
Och varför tycker du helt plötsligt så synd om dig själv? Skräms du av tanken på att kvinnor ska ta halva makten och en del av lönen? Du behöver inte oroa dig för det med tanke på hur långsamt jämställdtänkandet kommer gå i framtiden...ca 60 år räknar man med att det kommer ta innan kvinnor får samma lön för samma arbete.....

Jag hoppas också att du tog upp detta för att väcka en debatt och "röra om i grytan". Du verkar annars vara rätt påläst.

Jag är påläst nu med. Spelar det någon roll hur stor gruppen är skyler? Även minoritetsgrupper skall skyddas från diskriminering.

Får kvinnor mindre pengar för samma lön? Källa på det?

Baan
2006-09-22, 16:59
Jag är påläst nu med. Spelar det någon roll hur stor gruppen är skyler? Även minoritetsgrupper skall skyddas från diskriminering.

Får kvinnor mindre pengar för samma lön? Källa på det?

Du menar för samma arbete?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1802717&postcount=107

Yankeee
2006-09-22, 17:01
Du menar för samma arbete?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1802717&postcount=107

Fan jag postade i fel tråd :/

Baan
2006-09-22, 17:02
Hahaha, dagens riktiga Internetgarv! hahah

Diggler
2006-09-22, 18:04
Icke att förglömma, så är vi i Sverige bäst i världen på jämnställdhet.

Baan
2006-09-22, 18:11
Icke att förglömma, så är vi i Sverige bäst i världen på jämnställdhet.

Ja, det brukar VI påstå. En rolig sak som säkert var faktum i många kommunistländer, själv har jag bara erfarenhet av Jugoslavnien, var att det fanns kollektivavtal för lön oberoende kön. Så man hade exakt lika löner mellan män och kvinnor, och vi är inte där än. Vi är alltså slagna av ett gäng jugoslaviska kommunister. Tito.

Diggler
2006-09-22, 18:20
Ja, det brukar VI påstå. En rolig sak som säkert var faktum i många kommunistländer, själv har jag bara erfarenhet av Jugoslavnien, var att det fanns kollektivavtal för lön oberoende kön. Så man hade exakt lika löner mellan män och kvinnor, och vi är inte där än. Vi är alltså slagna av ett gäng jugoslaviska kommunister. Tito.

Jämnställdhet är inte bara arbetsvillkor.

Baan
2006-09-22, 18:21
Jämnställdhet är inte bara arbetsvillkor.

Lönefrågan är nog en av dom viktigaste om inte den viktigaste frågan.

Bolio
2006-09-22, 18:25
Att ha precis samma lön är inte jämställt. Det är diskriminerande mot de som sköter sina uppgifter bättre, har större kunskapsreserver och arbetar hårdare. Vi är helt enkelt bättre än kommunisterna. :hbang:

Baan
2006-09-22, 18:26
Det var alltså grundlönen om jag inte minns fel. Vet inte om man kunde få högre lön än så med erfarenhet. Att det var kollektivlön är en kommunistgrej, men poängen är densamma man gjorde inte skillnad på kön. Det gör vi och det gör oss inte bättre. Att kvinnor i regel har lägre lön utan att man kan skylla på kompetens utan bara på brist av penis är rätt kass.

Diggler
2006-09-22, 18:37
Lönefrågan är nog en av dom viktigaste om inte den viktigaste frågan.

Jag tycker att båda föräldrarna tar hand om barnen lika mycket är viktigast.

jwzrd
2006-09-22, 18:39
Jag tycker att båda föräldrarna tar hand om barnen lika mycket är viktigast.

Pratar du om timmar då?

Diggler
2006-09-22, 18:41
Pratar du om timmar då?

Nej, mer generellt. Samma ansvar.

Yankeee
2006-09-22, 18:42
Nej, mer generellt. Samma ansvar.

Samma ansvar är en omöjlighet.

Diggler
2006-09-22, 18:47
Samma ansvar är en omöjlighet.

Den åsikten kan man vara av.

Trance
2006-09-22, 19:23
Feminism har skapats som en reaktion på ett riktigt problem och som alla slutna sällskap som har ett problem att slåss mot så är det lätt att demonisera motståndaren, förstora problemet och tappa perspektivet lite. Klart alla feminister inte är genomonda utan perspektiv, dock verkar det som de större organisationerna är det.

Dessutom, mängder av personer som kallade sig feminister när det var populärt kunde nog inte ens definitionen av en...

Dock, att ogilla feminismen är ju inte att säga att kvinnor aldrig är diskriminerade.

MilkmaN
2006-09-22, 22:08
Finns det ett särskilt kvinnoförtryck i Sverige MilkmaN? Hur yttrar sig detta förtryck exakt?

Jag tycker inte att det finns något sådant som ett kvinnoförtryck, det hindrar mig däremot inte att inse att andra tycker det.